معرفی رمزارزها

کاردانو چیست؟ بررسی ارز دیجیتال Cardano با نماد ADA

ارز دیجیتال کاردانو با نماد اختصاری ADA یکی از پروژه‌های جدید و پرهیاهوی دنیای ارزهای دیجیتال است که یک رقیب قدرتمند برای اتریوم، ایاس و سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند به شمار می‌رود. کاردانو پس از ظهوری درخشان، نگاه‌ها را به سمت خود خیره کرد و توانست افراد زیادی را مشتاق به سرمایه‌گذاری روی این رمزارز بکند. در این مقاله قرار است به این سوال پاسخ دهیم که ارز کاردانو چیست و درباره چگونگی عملکرد آن، کیف پول‌ها و نحوه خرید این رمزارز صحبت کنیم.

تاریخچه کاردانو

در سال ۲۰۰۹ با ظهور بیت کوین اولین نسل از رمزارزها به وجود آمد. رمزارزهای نسل دوم نیز از سال ۲۰۱۵ با انتشار اتریوم شکل گرفت. کاردانو نسل سوم بلاکچین و رمزارزها است که برای مقابله با مشکلات نسل‌های پیشین عرضه شد. این پروژه در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک شبکه غیرمتمرکز و یک پروژه منبع باز استارت خورد و دو سال بعد در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) خالق کاردانو و هم بنیان‌گذار اتریوم وارد بازار شد. هاسکینسون که چندین شرکت مبتنی بر رمزگذاری را تاسیس کرده است و با جاه‌ طلبی‌های خود در حوزه امور مالی غیرمتمرکز شناخته می‌شود معتقد است، بلاکچین این پروژه بی‌نهایت کارآمدتر از اتریوم است.

کاردانو چیست؟

در پاسخ به این سوال که کاردانو چیست باید گفت یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین است که با هدف رفع مشکل مقیاس‌پذیری نسل‌های قبلی رمزارزها مانند بیت کوین و اتریوم راه‌اندازی شد. ساختار و معماری آن امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند و این ویژگی باعث شده است که شبکه‌ای سازگارتر و مقیاس‌پذیرتر باشد. به‌روزرسانی واسیل در سال ۲۰۲۲، کاردانو را یک قدم در رسیدن به اهداف به خود نزدیک‌تر کرد اما همچنان نمی‌توان گفت که این پروژه به اهداف خود به صورت کامل دست یافته است.

رمزارز ADA چیست؟

ارز دیجیتال آدا (ADA) رمزارز بومی شبکه کاردانو است. نام این رمزارز از نام یک ریاضی‌دان قرن نوزدهم آدا لاولیس انتخاب شده است. تیم توسعه دهنده کاردانو، این رمرارز را نسخه آپدیت شده اتریوم می‌دانند و هدف کاردانو رقابت با دنیای مالی سنتی است. به طوری که قصد دارد از طریق فناوری بلاکچین خدماتی که به طور انحصاری در فضای مالی سنتی ارائه می‌شوند را در دسترس افرادی قرار دهد که به هر دلیلی امکان استفاده از این خدمات را ندارند.

از رمزارز آدا می‌توان برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده کرد. علاوه بر این، دارندگان ارز ADA در شبکه کاردانو سهیم هستند و در صورتی که تغییراتی در بلاکچین کاردانو پیشنهاد شود از کوین‌های خود برای رای دادن می‌توانند استفاده کنند. یکی دیگر از کاربردهای ارز دیجیتال آدا در شبکه کاردانو، استیکینگ (Staking) است. کسانی که توکن‌های ADA خود را استیک می‌کنند در ازای این کار به عنوان پاداش، کاردانو دریافت خواهند کرد. همچنین کارمزد انجام تراکنش‌ها در قالب برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند در کاردانو را با استفاده از ADA می‌توان پرداخت کرد.

ارز دیجیتال کاردانو از اثبات سهام اوروبوروس (Ouroboros) بهره می‌برد که برای تامین امنیت و پایداری شبکه از یک مکانیزم پیچیده و منحصربه‌فرد ریاضی استفاده می‌کند. این الگوریتم در عین حال که بهره‌وری از انرژی را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد، سازگاری بالایی با محیط‌زیست دارد و این قطعا یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن است.

اهداف عملیاتی پروژه کاردانو چیست؟

پروژه کاردانو

این پروژه از یک فلسفه علمی و یک رویکرد پژوهش محور متولد شده است و اهداف عملیاتی خود را ارائه یک اکوسیستم متعادل و پایدار معرفی می‌کند که بتواند نیازهای کاربران را تامین کند. ارتقای امنیت تراکنش‌ها در بلاکچین، افزایش سرعت تراکنش‌ها و ایجاد ثبات در برنامه‌های غیرمتمرکز از دیگر اهداف آن هستند. سایر اهداف بلند مدت و کوتاه مدت کاردانو عبارتند از:

وارد شدن شرکت‌های فورچون به اکوسیستم

اهداف کوتاه مدت: تا سال ۲۰۲۴، سه شرکت فورچون جهانی ۵۰۰(Fortune Global 500)  این ارز را خریداری و از بلاکچین آن استفاده خواهند کرد.

 اهداف بلند مدت: تا سال ۲۰۲۶، حداقل ۱۰ شرکت‌ فورچون جهانی ۵۰۰، دارای توکن ADA خواهند بود و از آن استفاده می‌کنند.

همکاری ارز کاردانو با بانک‌‌ها

یکی از مهم‌ترین اهداف کوتاه مدت کاردانو، همکاری با ۵۰ بانک برای استفاده از رمزارز ADA است. اگر بتواند به این اهداف دست پیدا کند، کاربران ADA می‌توانند توکن‌های خود را به ارزهای مختلف فیات یا توکن‌های دیگر تبدیل کنند.

گسترش اکوسیستم و خودکفا شدن آن

بنیاد ADA قصد دارد که در ۵ سال پیش رو، آینده کاردانو و بلاکچین را خودکفا کند و ادارۀ آن را به جامعۀ این توکن بسپارد. البته برای رسیدن به این هدف باید حداقل یک میلیارد کاربر داشته باشد.

افزایش تعداد کیف پول‌های پشتیبانی‌کننده از کاردانو

تعداد کیف پول‌‌های پشتیبانی‌کننده از ADA محدود است. در حال حاضر آسان‌ترین راه برای ارسال و دریافت این ارز دیجیتال استفاده از کیف‌ پول رسمی، دِدالوس (Daedalus) است. یکی از اهداف کوتاه مدت این سازمان، افزایش تعداد کیف پول‌ها است.

نقشه راه کاردانو 

نقشه راه کاردانو

این نقشه راه از پنج مرحله اصلی تشکیل شده است: بایرون(Byron)، شلی(Shelley)، گوگن(Goguen)، باشو(Basho) و ولتر(Voltaire). 

بایرون(Byron): اولین مرحله از پنج مرحله در نقشه راه توسعه به نام شاعر و سیاستمدار جورج گوردون بایرون (ملقب به لرد بایرون) نامگذاری شد. بایرون، فاز اول راه‌اندازی را همراه با قابلیت‌های اساسی، مانند انتقال ADA، مشخص کرد. این به‌روزرسانی در تاریخ ۲۵ جولای ۲۰۲۰  (۴ مرداد ۱۳۹۹) انجام شد. از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این مرحله می‌توان به عرضه کیف پول Daedalus و Yoroi ADA اشاره کرد. 

شلی(Shelley): هارد فورک شلی دومین مرحله از نقشه راه توسعه است که به نام نویسنده مری شلی نامگذاری شد. این فاز در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۲۰ (۸ مرداد ۱۳۹۹) اتفاق افتاد و گام‌های بیشتری را به سمت تمرکززدایی ارائه داد. نودها در حال حاضر توسط جامعه این پروژه و سهام استخرها توسط دارندگان ADA اداره می‌شوند.

گوگن(Goguen): فاز گوگن برگرفته شده از نام دانشمند کامپیوتر جوزف گوگن سومین مرحله از نقشه راه بلند مدت است. یکی از اهداف اولیه این فاز این است که به کاربران اجازه ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این فاز انتشار زبان برنامه نویسی Marlowe بود.

باشو(Basho):فاز باشو از نام شاعر ژاپنی ماتسو باشو گرفته شده است که به خاطر هایکوی خود مشهور است. فاز باشو روی بهینه سازی مقیاس پذیری و قابلیت همکاری متمرکز است.

ولتر(Voltaire): فاز ولتر که آخرین مرحله در نقشه راه است به نام نویسنده و فیلسوف فرانسوی ولتر نامگذاری شده است. این مرحله روی یکپارچه سازی حکومت غیرمتمرکز برنامه‌ریزی می‌کند. یک سیستم رأی گیری باز و خزانه‌داری وجود خواهد داشت که از طریق کارمزد تراکنش تأمین می‌شود. این به این معنی است که وقتی فاز ولتر اجرا می‌شود، این ارز به طور کامل توسط خود جامعه آن اداره خواهد شد.

کاربردهای ارز دیجیتال کاردانو

اهمیت ارز کاردانو

بدون تردید تراکنش‌های بین المللی مهم‌ترین کاربرد کاردانو است. بیت کوین و بسیاری از رمزارزها به دلیل مشکل مقیاس‌پذیری نمی‌توانند برای تراکنش‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرند. کاربران می‌توانند تراکنش‌های برون مرزی خود را با استفاده از کاردانو به صورت آنی و با هزینه کم انجام دهند. این تراکنش‌ها همتا‌به‌همتا بوده و از امنیت قابل قبولی برخوردار هستند. کاربرد دیگر برای قراردادهای هوشمند است. افراد، سازمان‌ها و حتی حکومت‌ها می‌توانند به کمک قرارداد هوشمند، توافق نامه‌های مهم خود را تنظیم کنند.

ارز دیجیتال کاردانو کاربردهای زیادی دارد که در حالت کلی می‌توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

  • انجام تراکنش‌های بین المللی
  • ایجاد قرارداد‌های هوشمند
  • استیک رمزارز ADA
  • مشارکت در فرایندهای حاکمیتی (مانند رای دهی برای ایجاد تغییرات در شبکه)

بلاک‌چین کاردانو

بلاک چین کاردانو

کاردانو همانند اتریوم، پلتفرمی برای قرارگیری قراردادهای هوشمند است. این بلاکچین به افراد اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به شخص سوم، معاملات خود را انجام دهند. در این نوع از معاملات، شرایطی برای دو طرف تعیین می‌شود که با محقق شدن آن‌ها، موارد دیگری که در قرارداد قید شده است، به صورت خودکار انجام می‌شود. در ادامه به بررسی ویژگی‌های بلاکچین کاردانو می‌پردازیم:

 معماری شبکه کاردانو: بلاک‌چین این پروژه از دو لایه اصلی تشکیل شده است:

لایه اجماع (CSL): این لایه در حال حاضر تقریباً کامل شده است و برای انتقال توکن‌های ADA به کیف پول یا صرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لایه محاسباتی (CCL): لایه محاسبات هنوز در حال توسعه است و به صورت کامل در دسترس کاربران قرار نگرفته است. این لایه به کاربران این امکان را می‌دهد تا قراردادهای هوشمند ایجاد کنند.

 مزایای معماری کاردانو: در نسل‌های قبلی بلاکچین، هر دو لایه‌ی اجماع و محاسباتی در یک لایه قرار داشتند، جدا شدن این عملیات‌ها در دو لایه‌ی مختلف باعث شده است تا لایه‌ی محاسباتی کاردانو در مقایسه با اتریوم انعطاف پذیرتر باشد و معاملات به صورت شفاف انجام می‌شود. این مثال را در نظر بگیرید: شما برای انجام یک طرح یا کار مشخص با یک نفر قرارداد بسته‌اید. شما به عنوان کارفرما و طرف دیگر به عنوان مجری یک توافق‌نامه هوشمند ایجاد می‌کنید. هزینه نهایی کار توسط شما پرداخت و در لایه اجماع بلاکچین ذخیره می‌شود.

تنها پس از اتمام طرح یا کار توسط مجری، بودجه پرداختی از سوی شما به لایه محاسباتی منتقل می‌شود و مجری می‌تواند پول خود را بگیرد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای تکمیل این فرآیند نیازی به شخص سوم نیست و کارها به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود.

الگوریتم اجماع در کاردانو: الگوریتم اجماع یک روش برای به توافق رسیدن اعضای یک شبکه در بلاک‌چین است. این توافق درباره وضعیت دفترکل توزیع شده بدست می‌آید. الگوریتم اجماع انواع مختلفی دارد، در حال حاضر بیشتر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم از الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. یکی از معایب الگوریتم گواه اثبات کار این است که با افزایش سختی، مصرف انر‌ژی نیز افزایش پیدا می‌کند.

 این در حالی است که کاردانو، از یک الگوریتم اجماع اوروبوروس بهره می‌برد. این الگوریتم نسبت به الگوریتم اثبات کار برق کمتری مصرف می‌کند و در نتیجه آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌شود. به همین دلیل است که این ارز به عنوان رمزارز دوستدار محیط‌ زیست شناخته می‌شود.

مقیاس‌پذیری بلاک‎‌چین کاردانو: در دنیای ارزهای دیجیتال،‌ مقیاس‌پذیری به این معنا است که بلاک‌چین در یک بازه زمانی خاص چند تراکنش را می‌تواند پردازش کند. یکی از نقاط ضعف رمزارزهای نسل اول و دوم، مقیاس‌پذیری است. زیرا بلاک‌چین‌ آن‌ها تراکنش‌های محدودی را در یک بازه زمانی مشخص می‌توانند انجام دهند. این پروژه که از همان ابتدا به دنبال رفع مشکلات رمزارزهایی مانند بیت کوین بود، در این مورد توانست گوی رقابت را از حریفان خود برباید و رکورد بیشترین تراکنش در ثانیه را به خود اختصاص دهد.

روش‌های کسب کاردانو

کسب درآمد از کاردانو

راحت‌ترین روش بدست آوردن، خرید این ارز دیجیتال از صرافی‌های داخلی و خارجی است. البته از آن‌جایی که برخی از صرافی‌های خارجی از IP ایران پشتیبانی نمی‌کنند و حساب کاربران ایرانی مسدود می‌شود، خرید یا مبادله از صرافی‌های خارجی توصیه نمی‌شود. هر چند برخی از افراد برای اتصال به صرافی‌های خارجی از VPN استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشته باشید در صورتی که صرافی‌های خارجی کیف پول خریداران ایرانی رمزارزها را شناسایی کنند، حساب آن‌ها را مسدود خواهند کرد. یکی دیگر از روش‌های به دست آوردن این توکن، استیکینگ در شبکه کاردانو است.

شما می‌توانید ارز دیجیتال کاردانو را از صرافی والکس به صورت امن بخرید. نحوه خرید کاردانو در این صرافی بسیار سریع است و کافی است که در صرافی ارز دیجیتال والکس عضو شوید و با کاربران دیگر به خرید و فروش این ارز دیجیتال بپردازید. 

بهترین کیف پول های کاردانو (ADA)

کیف پول کاردانو

کیف پول‌هایی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند محدود است و به همین دلیل انتخاب کیف پول مناسب برای کاربران این ارز دیجیتال با چالش همراه است. آسان‌ترین راه برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال کاردانو استفاده از کیف‌ پول رسمی، دِدالوس است. این کیف دسکتاپی از امنیت بالایی برخوردار است و به طور بیست و چهار ساعته در دسترس است. سایر کیف پول‎‌هایی که برای ذخیره می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، عبارتند از:

  • کیف پول سخت‌افزاری Trezor Model T
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano X
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S
  • کیف پول نرم‌افزاری Guarda
  • کیف پول نرم‌افزاری Atomic
  • کیف پول نرم‌افزاری YOROI
  • کیف پول نرم‌افزاری Exodus

یکی از مشکلاتی که در ارتباط با کیف پول‌های این ارز گزارش شده است، عدم همگام‌سازی موجودی در کیف پول‌های مختلف است. البته کاربران تا زمانی که کلید خصوصی یا کلمات بازیابی خود را در اختیار داشته باشند، هیچ خطری دارایی‌های آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

مروری بر مرورگر بلاکچین کاردانو

مرورگر اختصاصی کاردانو

مرورگر بلاکچین برای مشاهده آدرس‌ها، بلاک‌ها و در کل اطلاعات تراکنش‌ها در دنیای ارزهای رمزنگاری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای مرورگرها بررسی موقعیت تراکنش‌ها است. برای مثال کاربران می‌توانند بررسی کنند که تراکنشی که انجام داده‌اند تایید شده است یا خیر.

با وارد کردن آدرس والت در مرورگر بلاکچین کاردانو می‌توان وضعیت تراکنش‌های انجام‌شده را مشاهده کرد. این مرورگر قابل اعتماد است و کاربران به آسانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

 تاریخچه قیمتی ارز ADA

ارز ADA در همان ابتدای عرضه مورد استقبال عمومی گرفت و در کوتاه مدت موفق به رشد قیمتی ۶ هزار درصدی شد. بالاترین قیمت کاردانو در تاریخ ۲ سپتامپر ۲۰۲۱ مادل ۳.۰۹ دلار بوده است. اما بعد از آن قیمت این توکن یک دوره رکود طولانی را تجربه کرد. در زمان نگارش این مقاله (۲۰ آگوست ۲۰۲۳) هر واحد از کاردانو با قیمت ۰.۲۶۹۰۵۴ دلار،  معامله می‌شود و رتبه ۸ بازار ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

خرید ارز دیجیتال کاردانو از والکس

شما برای خرید این ارز می‌توانید با عضویت در صرافی والکس با دیگر کاربران به معامله این ارز دیجیتال بپردازید. توجه داشته باشید که صرافی ارز دیجیتال والکس از کاردانو در شبکه bep2 یا زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کند. اگر در پلتفرم والکس عضو نیستید، با ثبت نام در این صرافی شروع کنید. بعد از احراز هویت، وارد بازار شوید و با قیمت لحظه‌ای و هماهنگ با بازارهای جهانی معامله‌ی خود را انجام دهید.

  • در والکس یک حساب کاربری بسازید.
  • مدارک خود را آپلود کنید و منتظر مراحل احراز هویت بمانید.
  • از طریق حساب بانکی، کیف پول ریالی خود را شارژ کنید.
  • به صفحه معامله‌ها بروید و سفارش خرید را ثبت کنید.

اگر از کاربران حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال هستید، می‌توانید ارزهای خود را همگام با بازارهای جهانی خرید و فروش کنید. در والکس امکان معامله جفت ارز بین کاردانو و تتر فراهم است و شما می‌توانید بدون نگرانی درباره نوسانات نرخ دلار با استیبل کوین تتر ترید کنید.

همچنین با معامله‌ی جفت ارز بیت کوین-کاردانو نیر در پایه بازار BTC در والکس می‌توانید از نوسانات مهم این دو بازار برای کسب سود بهره ببرید. 

با ۵ پروژه برتر شبکه کاردانو آشنا شوید

شبکه کاردانو

رشد مداوم کاردانو امکان توسعه برای پروژه‌های مختلف را فراهم کرده است. کاردانو قصد دارد در سال‌های آینده پروژه‌های بیشتری را جذب کند و سلطنت بلاک‌چین اتریوم را متزلزل کند. تعدادی از پروژ‌ه‌های برتر عبارتند از:

امپاوا (EMPOWA)؛ پروژه موفق و مهم شبکه اتریوم

یکی از پروژه‌های مهم و موفق شبکه اتریوم، امپاوا است. هدف این پلتفرم افزایش تعداد مسکن در آفریقا است. با استفاده از توکن‌های EMPOWA، در آفریقا ۵۰ میلیون خانه ساخته شد.

افرادی که توکن‌های امپاوا را خریداری می‌کنند از درآمد حاصل از اجاره بهای مسکن سهمی دریافت می‌کنند. در واقع همین موضوع افراد را برای همکاری با این پلتفرم ترغیب می‌کند.

 آردانا (Ardana)؛ پروژه ای برای جذب جریان نقدی

آردانا دومین پروژه است که برای جذب جریان نقدی و ادامه سفر با دیفای کمک خواهد کرد. همچنین آردانا یک استیبل کوین با پشتوانه دارایی زنجیره‌ای است که امکان انجام معاملات با سرمایه کارآمد بین استیبل کوین‌ها را فراهم می‌کند.

آردانا با بسیاری از شرکت‌های با فناوری پیشرفته و شرکت‌های بلاک چین با مشخصات گسترده مانند سیستم‌های پلاتونیک، الروند، لیکوئید و کوتی همکاری کرده است.

ساندی سواپ (SundaeSwap)؛ یک توکن بومی امبد بخش

ساندی سواپ یکی از پروژ‌‌ه‌های بسیار امید بخش است که در آوریل سال ۲۰۲۱ تاسیس شد. ساندی سواپ یک صرافی غیر متمرکز است که دارای یک توکن بومی به نام ساندی است. عرضه اولیه این توکن از طریق ISO انجام می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این صرافی این است که IPFS از فرانت اند آن میزبانی می‌کند.

ملد (Meld)؛ پروتکلی دیفای با قابلیت وام دهی توکن

پروژه ملد که در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد در واقع یک پروتکل دیفای است که قابلیت وام‌دهی توکن را فراهم می‌کند. ویژگی متمایز کننده ملد در مقایسه با سایر پروتکل‌های وام دهی این است که از وام دهی ارز فیات پشتیبانی می‌کند.

درانکن دراگون گیمز (Drunken Dragon Games)؛ مبتنی بر شبکه اتریوم

درانکن دراگون گیمز یک بازی ان اف تی بر پایه این شبکه است که توکن‌های غیر قابل تعویض آن بین سهامداران شبکه در استخر استیکینگ توزیع می‌شود. هر چند این بازی در زمان نگارش این مقاله منتشر نشده است، اما پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۴ این بازی اجرا شود.

آینده ارز دیجیتال کاردانو چطور پیش‌بینی می‌شود؟

اغلب ارزهای دیجیتال که با سر و صدای زیادی وارد بازا می‌شوند نوسانات شدیدی را تجریه می‌کنند و در مواردی حتی بعد از مدتی محبوبیت خود را از دست می‌دهد. این در حالی است که کاردانو وارد گرداب هیجان نشده است و مسیر اصولی را طی می‌کند. به همین دلیل است که این رمز ارز هرچند پروژه جدیدی به شمار می‌رود اما از سوی سرمایه‌گذاران مورد حمایت قرار گرفته است. علاوه بر این توسعه‌دهندگان این پروژه از آغاز به کار تا امروز به طور مداوم در حال تلاش برای رشد و توسعه این شبکه هستند. در نتیجه‌ی تلاش آن‌ها این پروژه به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست پیدا کرده است. نگاهی کوتاه به برنامه‌های عملیاتی این پروژه هم امیدبخش آینده‌ روشن است

نظر شما درباره آینده رمزارز ada چیست؟ آیا روی این کاردانو سرمایه‌گذاری خواهید کرد؟

سوالات متداول

کاردانو چیست؟

کاردانو یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین است که با هدف رفع مشکلات نسل‌های قبلی رمزارزها مانند بیت کوین و اتریوم راه‌اندازی شد. ساختار و معماری کاردانو امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. این ویژگی باعث شده است که شبکه کاردانو سازگارتر و مقیاس‌پذیرتر باشد.

رمزارز ADA چیست؟

ارز دیجیتال آدا (ADA) رمز ارز بومی کاردانو است که برای انجام عملیات‌های مختلف در شبکه استفاده می‌شود.

از کجا کاردانو بخریم؟

شما برای خرید کاردانو می‌توانید با عضویت در صرافی والکس با دیگر کاربران به خرید و فروش این ارز دیجیتال بپردازید. اگر در پلتفرم والکس عضو نیستید، با ثبت نام در این صرافی شروع کنید. بعد از احراز هویت، وارد بازار کاردانو شوید و با قیمت لحظه‌ای و هماهنگ با بازارهای جهانی معامله‌ی خود را انجام دهید.

آیا ارز کاردانو قابل استخراج است؟

خیر. ارز دیجیتال کاردانو را نمی‌توان با استفاده از استخراج بدست آورد. زیرا توکن‌های آن قبل از عرضه عمومی، ایجاد شده‌اند و به عنوان پاداش به کسانی داده می‌شوند که از آن‌ها نگهداری می‌کنند یا در تایید تراکنش‌ها مشارکت دارند.

بهترین کیف پول کاردانو چیست؟

آسان‌ترین راه برای ارسال و دریافت ارز دیجیتال کاردانو استفاده از کیف‌ پول رسمی کاردانو، دِدالوس است. این کیف دسکتاپی از امنیت بالایی برخوردار است و به طور بیست و چهار ساعته در دسترس است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۱۱

منبع
academy.binance
من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا