مقالات ارز دیجیتال

سوالات رایج بیت کوین، جواب همه ی سوالات مربوط به بیت کوین

بیت کوین دنیایی پر از سوالات و جزئیات متفاوت است. حتی اگر سال‌ها با این ارز دیجیتال کار کرده باشید، شاید با سوالاتی مواجه شوید که برای شما تازگی دارند. در این مقاله تلاش می‌کنیم از جنبه‌های مختلف به این رمز ارز نگاه کنیم تا به مهم‌ترین سوالات رایج بیت کوین و فاکتورهای موثر بر قیمت بیت کوین پاسخ دهیم. در صورتی که شما هم می‌خواهید با بیت کوین، پادشاه رمزارزها بیشتر آشنا شوید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

مفاهیم کلی

با توجه به اینکه بیت کوین یک فناوری نوظهور است، آشنایی با مفاهیم اولیه آن بسیار ضروری است. هرچند امروزه اغلب افراد در مورد بیت کوین، اطلاعاتی دارند اما همچنان سوالات زیادی پیرامون آن وجود دارد، در این بخش به تمام سوالات رایج بیت کوین در ارتباط با مفاهیم کلی آن پاسخ خواهیم داد.

بیت کوین چیست؟

سوالات رایج بیت کوین

بیت کوین، یک شبکه مبتنی بر توافق جمعی است که روشی جدید برای پرداخت ایجاد کرده است. بیت کوین یک پول کاملاً دیجیتالی است و اولین شبکۀ پرداخت تمرکززدایی شده است. به این معنی که هیچ قدرت یا شخص واسطی مثل بانک، شبکۀ بیت کوین را کنترل نمی‌کند. بیت کوین بر بستر شبکه‌ای به نام بلاکچین فعالیت می‌کند. در این بستر، به جای بانک، تمام کاربران شبکه یک پرداخت را تایید می‌کنند و اعتبار می‌بخشند. این شبکه به طور کامل همتا به همتا است. از دید کاربران، بیت کوین بسیار شبیه به پول نقد در اینترنت است.

چه کسی بیت کوین را اختراع کرد؟

خالق بیت کوین چیست؟

هیچ کس واقعاً نمی‌داند خالق بیت کوین کیست. فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ اولین وایت‌پیپر بیت کوین را منتشر کردند. ناکاموتو تا سال ۲۰۱۰ همچنان به صورت ناشناس با تیم توسعه دهنده و کاربران بیت کوین به صورت ایمیلی ارتباط داشت. اما از آن زمان تا کنون دیگر خبر جدیدی از او منتشر نشده است.

بلاکچین چیست؟

مفهوم بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده به بلاکچین گره‌ خورده است. بلاکچین در واقع یک دفترکل توزیع شده بین کاربران، غیرمتمرکز و اشتراکی است. این دفتر در واقع مجموعه‌ای از سوابق بلاک است که به شکل یک زنجیره به‌هم متصل شده‌اند. هر بلاک مسئول ذخیره سازی اطلاعاتی است که شبکه بلاکچین به آن نیاز دارد. برای مثال در بلاکچین بیت کوین، سوابق تمامی تراکنش‌ها و مشخصات بیت کوین‌های استخراج شده موجود است.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بلاکچین چیست را مطالعه کنید.

چرا بیت کوین به وجود آمد؟

بسیاری معتقدند بیت کوین پاسخی به بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا بود. در این سال حباب بازار مسکن آمریکا منفجر شد و بیکاری و تورم پاسخ اقتصاد کشور به این بحران بود. هر بحران مالی باعث کاهش ارزش پول کشور هم می‌شود. بیت کوین با داشتن ارزش ذاتی و بدون وابستگی به دولت صادر کننده پول مثل دلار آمریکا تجربه آسیب دیدن از بحران‌های مالی ملی و بین المللی را نخواهد داشت. به همین دلیل محل امنی برای نقل و انتقالات مالی خواهد بود.

ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین قید کرده است که بیت کوین یک سیستم پرداخت الکترونیکی همتا به همتا و بدون نیاز به واسط معتمد سوم مانند بانک است.

وایت پیپر بیت کوین چیست؟

وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر سندی است که ساتوشی ناکاموتو قبل از ارائه نسخه اولیه بیت کوین منتشر کرد. ناکاموتو در این سند توضیح داده است که چرا بیت کوین را ساخته و این رمزارز چه مشکلاتی از سیستم‌های پرداخت فعلی را رفع می‌کند.

ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین توضیح می‌دهد که بیت کوین چگونه کار می‌کند، چگونه جای خالی شخص سوم معتمد را در پرداخت‌ها پر می‌کند و چطور جلوی دوباره خرج کردن یک میزان مشخص کوین را می‌گیرد.

چه کسی شبکه بیت کوین را کنترل می‌کند؟

هیچ‌کس و همه. یکی از ویژگی‌های بیت کوین این است که قدرت مرکزی برای کنترل ندارد. بیت کوین توسط همۀ کاربران در سراسر جهان مدیریت و کنترل می‌شود. اگر شما مقداری بیت کوین بخرید و آن را در کیف پول شخصی خود نگهداری کنید، سهمی در این مدیریت و کنترل خواهید داشت. برای مثال، اگر لازم باشد تغییری در قوانین کلی بیت کوین و روش کار این رمزارز به وجود بیاید، باید اکثر اعضای شبکه آن را بپذیرند و تایید کنند.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

هر بیت کوین در یک کیف پول ارز دیجیتال روی موبایل یا کامپیوتر کاربر ذخیره شده است. هر کاربر می‌تواند یک بیت کوین «یا بخشی از آن» را برای کاربران دیگر ارسال کند. هر تراکنش بیت کوین در یک بلاک، در بلاکچین عمومی بیت کوین ذخیره و ثبت می‌شود.

کار تایید هر تراکنش و ثبت آن در بلاکچین به‌عهده استخراج کننده‌ یا ماینر است. ماینرها، نودهایی (کاربران) از شبکه هستند که توان پردازش کامپیوتر خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند، بلاک‌های جدید در بلاکچین بیت کوین ایجاد می‌کنند و تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. ماینرها در ازای این کار، پاداش ساخت بلاک جدید را دریافت می‌کنند.

بیت کوین چگونه استخراج می‌شود؟

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها به زبان ساده، فرآیند حل معادلات ریاضی در بلاکچین است. رمزارزها یک رشته کد هستند که در شبکۀ بلاکچین ثبت شده‌اند. این رشته کد تمام اطلاعات کوین‌های قبلی و تراکنش‌های مربوط به آن‌ها را در خود ذخیره دارد. کار استخراج اضافه کردن یک بلاک جدید به این رشته کد برای ثبت تراکنش‌های جدید است.

استخراج بیت کوین باعث می‌شود که کوین‌های جدید به چرخۀ رمزارز اضافه شوند. فرآیند استخراج است که به رمزارز کمک می‌کند که بدون نیاز به یک قدرت مرکزی به حیات خود ادامه دهد. اساس عملکرد استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها یکی است و تنها جزئیات آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

آیا بیت کوین پشتوانه دارد؟

بیت کوین به معنای دقیق کلمه پشتوانه ندارد! بیت کوین پشتوانه رسمی مثل حمایت یک نهاد دولتی یا خصوصی یا پشتوانه یک دارایی مانند طلا را ندارد و رمزارزی بدون پشتوانه است. در واقع این رمزارز ارزش خود را از اعتماد و تفکر مردم گرفته است. نه تنها بیت کوین، بلکه بیشتر ارزهای مدرن و موجود مانند دلار آمریکا یا پوند بریتانیا نیز پشتوانه طلا یا نقره ندارند.

هر ارزی در دنیای مدرن، پشتوانۀ خود را از درک، اعتماد و اقبال عمومی به دست می‌آورد. اگر پاسخ به سوالاتی مانند: «آیا مردم از این ارز برای خرید و فروش استفاده می‌کنند؟» یا «آیا حجم بازار آن به اندازۀ کافی بزرگ است و مردم با آن آشنا هستند؟» مثبت باشد، یعنی ارز پشتوانه دارد و پشتوانه آن همین اعتماد کاربران است.

آیا بیت کوین قابل اعتماد است؟

اعتماد به بیت کوین یکی از سوالات رایج بیت کوین بین مردم است. بیت کوین به صورت متن باز منتشر شده است و هر کسی که بخواهد می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. از طرف دیگر، بیت کوین یک پشتوانه جمعی دارد. یعنی برای اعتماد به بیت کوین لازم نیست به یک شخص یا نهاد خاص اعتماد کنید و او بتواند همه چیز را زیر سوال ببرد. ارزش بیت کوین به این است که مردم آن را پذیرفته‌اند و حاضرند روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

حتی اگر زمانی همه کاربران بیت کوین تصمیم بگیرند از شبکه خارج شوند، امنیت و وجود شبکه به خطر نمی‌افتد و همچنان حضور خواهد داشت.

آیا امکان هک بیت کوین وجود دارد؟

یکی از سوالات رایج بیت کوین در ارتباط با روش‌های هک بیت کوین‌ است. هک بیت کوین بسیار سخت است، اما می‌توان گفت غیرممکن هم نیست. حمله ۵۱ درصدی یکی از روش‌های هک بیت کوین است. در این روش هکر باید ۵۱ درصد هش‌ریت شبکه را در اختیار بگیرد. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تعداد ماینرها در شبکه بیشتر شده است و دستگاه‌های استخراج بیت کوین هم پیشرفت کرده‌اند؛ احتمال حمله‌ی ۵۱ درصدی بسیار دشوار است.

 قوانین

یکی از چالش‌های اصلی در ارتباط با بیت کوین به قانونی بودن یا نبودن آن مربوط می‌شود. با توجه به اینکه اخبار مربوط به قانونگذاری بیت کوین دائما در حال تغییر است، در این قسمت بر اساس آخرین وضعیت قانونگذاری بیت کوین به سوالات رایج بیت کوین در ارتباط با این موضوع پاسخ می‌دهیم.

آیا بیت کوین در ایران قانونی است؟

قانونگذاری بیت کوین

بیت کوین در ایران به صورت رسمی، قانونی نشده است اما در حال حاضر، هیچ قانونی برای منع فعالیت‌ ماینرها یا تریدرهای بیت کوین وجود ندارد. اما قوانین استخراج بیت کوین در ایران وضعیت مشخص‌تری دارد.  استخراج بیت کوین با گرفتن مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجاز است . بنابراین با توجه به عدم وجود مجازات برای خرید و فروش بیت کوین یا نگهداری آن، نمی‌توان این عمل را طبق قانون مصوب کشور جرم دانست. 

وضعیت قانونگذاری بیت کوین در کشورهای جهان چگونه است؟

وضعیت بیت کوین در کشورهای جهان بسیار متنوع است. به عنوان مثال السالوادوریکی از کشورهایی است که از بیت کوین حمایت می‌کند و به تازگی آن را به رسمیت شناخته است. به این معنی که مردم برای مبادلات مالی مانند خرید کالاها و خدمات می‌توانند از بیت کوین استفاده کنند. این در حالی است که در برخی کشورها مانند چین، بیت کوین غیرقانونی است و اخیرا هرگونه استخراج، معامله یا مبادله بیت کوین ممنوع شده است. در برخی کشورها مانند ایران هم وضعیت قانونی بیت کوین مشخص نیست.

آیا به دارایی بیت کوین مالیات تعلق می‌گیرد؟

بسته به این که کدام کشور زندگی می‌کنید، پاسخ به این سوال تغییر خواهد کرد. در ایران، به دارایی بیت کوین مالیات تعلق نمی‌گیرد. در واقع، هنوز در کشور ما سازوکاری برای بررسی دارایی بیت کوین کاربران وجود ندارد.

 خرید و فروش و تراکنش‌ها

بیت کوین یک دارایی و یک سیستم پرداخت کاملاً جدید است که با وجود رشد بسیار زیاد و داشتن کاربران فراوان، هنوز کاملا شناخته شده نیست و نحوه مبادله یا معامله آن برای برخی از افراد در هاله‌ای از ابهام است. بیت کوین مشابه یک دارایی با ارزش مانند طلا، خرید و فروش می‌شود. در این قسمت به سوالات رایج بیت کوین در ارتباط با نحوه خرید و فروش و چگونگی انجام تراکنش‌ها پاسخ می‌دهیم.

 چگونه بیت کوین بدست آوریم؟

سوالات رایج بیت کوین درباره روش‌های کسب آن

روش‌های مختلفی برای کسب بیت کوین وجود دارد. از خرید و فروش گرفته تا استخراج. شما می‌توانید عضو یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال شوید و با کمک درگاه بانکی و صرافی، به میزان مدنظر خود بیت کوین بخرید. به علاوه می‌توانید از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین، بیت کوین خریداری کنید.

چگونه بیت کوین بخریم؟

 اگر شما به کامپیوتر یا تلفن همراه هوشمند و اینترنت دسترسی دارید، پس می‌توانید از هرجایی که هستید بیت کوین بخرید. برای خرید بیت کوین می‌توانید از روش‌های خرید از یک نفر یا خرید از صرافی ارز دیجیتال معتبر استفاده کنید. در حال حاضر، صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی محبوب‌ترین روش‌ها برای خرید بیت کوین هستند. پلتفرم آنلاین ارز دیجیتال والکس، یکی از گزینه‌های مناسب کاربران ایرانی برای خرید بیت کوین است.

آیا حتماً باید یک بیت کوین کامل بخرم؟

ساتوشی کوین

خیر! قیمت یک بیت کوین کامل در زمان نوشتن این مقاله، حدود ۲۵,۸۰۰ دلار است. پرداخت این میزان پول برای خیلی از افراد در دنیا آسان نیست. بیت کوین از مجموعه واحد‌های کوچک‌تری به نام ساتوشی تشکیل شده است. هر ساتوشی برابر است با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین.

هر پول رایجی در دنیا از روش مشابهی برای خرد کردن پول استفاده می‌کند. برای مثال در ایران، هر ۱ تومان از ۱۰ ریال تشکیل شده است. در این مقایسه ۱۰۰۰تومان برابر است با ۱۰ هزار ریال. ساتوشی ناکاموتو از روش مشابهی برای تقسیم بیت کوین به واحدهای کوچک‌تر استفاده کرده است تا این ارز دیجیتالی بتواند در اختیار کاربران زیادی قرار بگیرد و به عنوان پول استفاده شود.

آیا بیت کوین رایگان وجود دارد؟

بله و خیر! پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که شما رایگان بودن را در چه ببینید. آیا شما حاضر هستید که برای به دست آوردن بیت کوین رایگان، روزها و ماه‌ها وقت بگذارید و همچنان این بیت کوین را رایگان بدانید؟

در حال حاضر، سایت‌ها و نرم‌افزارهایی هستند که امکان دریافت بیت کوین رایگان را برای شما فراهم می‌کنند. اما لزوماً این سایت‌ها ارزش سرمایه‌گذاری ندارند یا قابل اعتماد نیستند. سایت‌های فاوست، سایت‌های تبلیغات کلیکی و بنری و بازی‌های اینترنتی، از جمله روش‌های به دست آوردن بیت کوین رایگان هستند. ما در مقالۀ بیت کوین رایگان؛ ایدۀ آسانِ ثروتمند شدن!، مفصل در این باره حرف زده‌ایم.

چطور قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کنیم؟

پیش‌بینی قیمت بیت کوین چندان آسان نیست. یکی از سوالات رایج بیت کوین همیشه درباره پیش‌بینی قیمت بیت کوین بوده است. برای این کار، شما باید مدت طولانی حتی چند سال قیمت بیت کوین را بررسی کنید و عوامل موثر بر آن را پیدا کنید. به طور کلی، دو روش کلی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین وجود دارد.

در روش تحلیل تکنیکال، باید شاخص‌های ریاضی و نمودارهای قیمت بیت کوین در یک بازۀ زمانی را بررسی کرد. روند‌ قیمت و حجم معاملات در این روش بسیار مهم هستند. در روش تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی، اخبار سیاسی، اقتصادی و وضعیت جامعه عوامل مهم هستند. در این روش تلاش می‌شود تجزیه و تحلیل قیمت از عوامل کلان صورت بگیرد.

معامله‌گران حرفه‌ای در معاملات خود از هر دو روش تحلیل کمک می‌گیرند تا بتوانند تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرند و دارایی خود را از ضرر حفظ کنند.

آیا می‌توانم دارایی بیت کوین خود را به پول نقد تبدیل کنم؟

تبدیل بیت کوین به پول نقد

بله! شما می‌توانید با فروش بیت کوین خود به یک شخص، یک صرافی یا معامله در یک پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال، آن را به پول نقد تبدیل کنید. با توجه به اینکه بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، اجازه ایجاد حساب به کاربران ایرانی نمی‌دهند و در صورت احراز هویت، حساب آن‌ها را مسدود خواهند کرد؛ بهترین روش خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال ایرانی است.

آیا می‌توان تراکنش بیت کوین را لغو کرد؟

اگر تراکنشی انجام داده‌اید که تایید شده است و پول انتقال یافته، خیر! نمی‌توانید تراکنش انجام شده را کنسل کنید. یکی از ویژگی‌هایی که بیت کوین را از سایر سیستم‌های پرداخت متفاوت می‌کند، همین برگشت ناپذیر بودن تراکنش‌ها است.

اما اگر تراکنشی انجام داده‌اید و چندین ساعت از آن گذشته و هنوز تایید نشده است، شاید راهی برای انجام آن وجود داشته باشد. برای انجام این کار، باید اطلاعات تراکنش خود را در سایت blockchain.com وارد کنید. سپس، تعداد تاییدیه‌های تراکنش (confirmations) را بررسی کنید و اگر تعداد آن صفر بود. تراکنش را دقیقاً با همان مبلغ و با کارمزد بالاتر انجام دهید. با این کار تراکنش قبلی حذف و تراکنش جدید جایگزین می‌شود. مقالۀ آیا لغو تراکنش‌ تایید نشده بیت کوین امکان‌پذیر است؟ همین فرایند را مفصل توضیح داده است.

چند نفر در دنیا از بیت کوین استفاده می‌کنند؟

تعداد کاربران بیت کوین

تعداد دقیق کاربران شبکۀ بیت کوین برای هیچ کس مشخص نیست. در دنیا صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند که تنها بخشی از کاربران بیت کوین را پوشش می‌دهند. بسیاری از سرمایه‌گذاران در بیت کوین هنوز عضو هیچ پلتفرمی نشده‌اند یا مشخصات خود را اعلام نکرده‌اند. تعداد زیادی از کاربران از چند آدرس مختلف کیف پول استفاده می‌کنند که باز هم در تعداد کاربران نهایی اثرگذار است.

صرافی بیت کوین چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یا صرافی بیت کوین، یک مکان مجازی برای خرید و فروش بیت کوین به قیمت روز است. این معامله می‌تواند بین صرافی و کاربر، یا کاربران با همدیگر باشد. صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال در دنیا معمولاً از بیت کوین به عنوان رمزارز اصلی صرافی پشتیبانی می‌کنند.

چه کسی بیشترین بیت کوین را در اختیار دارد؟

حدس‌های زیادی برای شناخت فردی که بیشترین بیت کوین را در اختیار دارد، زده می‌شود. احتمال می‌رود که ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین، حدود ۱.۱ میلیون بیت کوین داشته باشد. او از ابتدای راه‌اندازی بیت کوین با استخراج این رمزارز همراه با دیگر اعضای جامعه بیت کوین همکاری کرد. با این حال، هیچ کدام از ۱۰۰ میلیون آدرس بیت کوین گفته شده، ۱.۱ میلیون بیت کوین در خود ندارند. احتمالاً ناکاموتو این مقدار ارز را در چند آدرس مختلف نگهداری می‌کند.

کیف پول بیت کوین چیست؟

سوالات رایج بیت کوین درباره کیف پول آن

بیت کوین هم مانند هر دارایی دیگری، نیاز به یک محل برای نگهداری و ذخیره دارد. البته همۀ بیت کوین‌ها در دفتر عمومی این رمزارز یعنی بلاکچین بیت کوین ذخیره شده‌اند. اما هر کاربر برای دسترسی به دارایی بیت کوین خود، خرید بیت کوین بیشتر یا فروش آن نیاز به یک کلید خصوصی دارد. این کلید به او اجازه دسترسی به مقادیر مشخصی بیت کوین را می‌دهد که به آدرس عمومی همان کلید ارسال شده است.

کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند یک سخت‌افزار، یک نرم‌افزار و حتی یک تکه کاغذ باشد. در واقع، این کیف یک مجموعه از حروف و اعداد است که در خود اطلاعات دارایی کاربر را ذخیره کرده است. این مجموعه حروف در پلتفرم‌های متفاوتی ذخیره می‌شود که به آن کیف پول بیت کوین می‌گویند.

سوالاتی درباره بیت کوین که هیچ کس جواب آن را نمی‌داند

در این مطلب به سوالات رایج بیت کوین پاسخ دادیم، اما سوالات زیادی در ارتباط با بیت کوین وجود دارد که هیچ کس پاسخ آن را نمی‌داند و تنها درباره آن حدس‌های زده می‌شود. به عنوان مثال هویت خالق بیت کوین یک معمای بزرگ است. چه کسی در پشت پرده بیت کوین قرار دارد؟

البته این سوالات بی‌پاسخ باعث نمی‌شود که خدشه‌ای به ماهیت بیت کوین وارد شود، واقعیت این است که این رمزارز به خوبی توانسته است خود را به دنیا معرفی کند. اما قطعا کسب اطلاعات  بیشتر درباره پادشاه رمزارزها برای همه به خصوص برای جامعه کاربری بیت کوین بسیار حائز اهمیت است.

چرا به بیت کوین طلای دیجیتال می‌گویند؟

بیت کوین و طلا شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. به عنوان مثال هر دو از طریق استخراج به دست می‌آیند(هرچند نحوه استخراج آن‌ها متفاوت است)، تعداد بیت کوین و منابع طلا هر دو محدود است. بیت کوین را به دلیل همین خصیصه‌های مشابه طلا با طلای دیجیتال می‌نامند.

مهم‌ترین رقیب بیت کوین کدام ارز دیجیتال است؟

رمزارزهای زیادی بعد از بیت کوین به بازار کریپتوکارنسی معرفی که شدند توانستند جایگاه خوبی هم به دست بیاورند و حتی با بیت کوین مقایسه شوند. اما مهم‌ترین رقیب بیت کوین، ارز دیجیتال اتریوم است که برخی آن را ملکه ارزهای دیجیتال می‌نامند.

اولین کسی که بیت کوین را دریافت کرد چه کسی بود؟

هال فینی (Hal Finney)، دانشمند علوم کامپیوتر اولین کسی بود که بیت کوین را دریافت کرد و اولین فرد بعد از ساتوشی ناکاموتو است که اقدام به راه اندازی بیت کوین کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا