استخراج

قوانین استخراج بیت کوین در ایران و کشورهای مختلف چگونه است؟

نام ارزهای دیجیتال در جهان، نخستین‌بار با بیت کوین (Bitcoin) در سال ۲۰۰۹، بر سر زبان‌ها افتاد. با وجود جذابیت و شهرت زیاد بیت کوین؛ همچنان استخراج و استفاده از آن در برخی کشورها با محدودیت‌هایی همراه است. این محدودیت‌ها در برخی کشورها تا مرز جرم‌انگاری استخراج ارز دیجیتال پیش رفته است. به همین دلیل، آشنایی با قوانین استخراج در کشورهای مختلف دنیا، به شما کمک می‌کند تا با بهترین کشورها برای ماینینگ (Mining) باخبر شوید. ما در این مقاله با تمرکز بر قوانین استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف، به بررسی شرایط حقوقی BTC در ایران هم خواهیم پرداخت.

چرا وضعیت حقوقی ارزهای دیجیتال مهم است؟

مهم‌ترین سوالی که ابتدا باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا آشنایی با قوانین استخراج بیت کوین مهم است؟ باید به این حقیقت اعتراف کنیم که سرمایه‌گذاران کلان در جهان، هرگز در بازاری که اعتبار و مجوز قانونی ندارد، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. از همه مهم‌تر، نبود فرایندهای کنترلی و نظارتی روی ارزهای دیجیتال و افزایش روش‌های کلاهبرداری از طریق آن، تردیدهایی را در بعضی دولت‌ها به وجود آورده است.

سؤال این است که آیا می‌توان به یک ارز دیجیتال کنترل نشده اعتماد کرد؟ در واقع خیر! مگر اینکه خود را برای عواقب آن آماده کرده باشید. به همین دلیل، بسیاری از کشورها سعی کرده‌اند به‌جای انکار واقعیت ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین، برای آن چهارچوب‌هایی تعریف کنند تا بتوانند آینده بازار را در کنترل خود داشته باشند.

قوانین استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف

نقشه جهانی  قوانین استخراج بیت کوین

هر کشوری متناسب با شرایط و جغرافیایی که دارد؛ رویکرد خاصی را نسبت به استخراج بیت کوین اتخاذ کرده است. یکی از پارامترهای مؤثر روی قوانین استخراج بیت کوین، هزینه مصرف انرژی و نیز روش‌های تولید نیروی برق است. در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، همچون آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، تأمین انرژی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر رو به افزایش است. اگر به آمار نیز توجه کنیم؛ حجم ماینینگ BTC در این کشورها، به‌مراتب از سایر کشورها بیشتر است.

قوانین استخراج ارز دیجیتال بیت کوین، در کشورهایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، سخت‌گیرانه‌تر است. در برخی از کشورهای دنیا همچون چین نیز، ماینینگ کاملاً مجرمانه است. البته نباید قیمت سوخت را به‌عنوان یک پارامتر مهم، فراموش کرد. برای مثال در کشورهایی همچون قزاقستان، استرالیا، ونزوئلا و نیز برخی ایالت‌های آمریکا، به دلیل قیمت پایین سوخت، قوانین استخراج بیت کوین، آسان‌تر و محبوب‌تر است. بهتر است بدانید که این قوانین، تنها به روش‌های استخراج بیت کوین محدود نمی‌شود؛ بلکه دولت‌ها سعی می‌کنند، از این بازار پرسود، سهمی داشته باشند. از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قیمت برق برای ماینینگ در مقایسه با مصرف برق یارانه‌ای
  • ممنوعیت ماینینگ در زمان پیک مصرف برق شهری
  • توسعه روش‌های پاک برای تامین برق همچون انرژی زمین گرمایی، انرژی خورشیدی، انرژی باد و …
  • بهبود اقتصاد ملی با حمایت از استارتاپ‌های مبتنی بر بلاک چین
  • روش‌های قانونی و کیفری برای جلوگیری از کلاهبرداری و خسارات مالی مردم

۵ کشور پیشرو در زمینه استخراج بیت کوین

بهترین کشورها برای استخراج BTC

در این بخش می‌خواهیم به ۱۰ کشور رویایی برای ماینرها اشاره کنیم. قوانین استخراج بیت کوین در این کشورها، نه‌تنها مانع از ماینینگ نیست، بلکه از آن حمایت می‌کند. البته این کشورها باید سه ویژگی مهم داشته باشند تا در این لیست قرار بگیرند. اولین ویژگی، شرایط استفاده از اینترنت است. هرچقدر سرعت اینترنت بالا باشد، ماینینگ راحت‌تر است؛ اما این کافی نیست. قیمت استفاده ماهانه از اینترنت نیز باید در نظر گرفته شود. بسیاری از کشورها مثل هلند (۱۰۷٫۳ مگابایت بر ثانیه) سرعت بالایی دارند؛ اما قیمت اینترنت در آنها سرسام‌آور است. دومین ویژگی، رویکرد دولت نسبت به وضع قوانین استخراج بیت کوین است. سومین ویژگی نیز، هزینه‌های مصرف انرژی است. در ادامه مطلب با این پنج کشور آشنا خواهید شد.

۱- آمریکا

ایالات متحده آمریکا، یکی از کشورهای پیشرو در زمینه وضع قوانین استخراج بیت کوین است. برای ماینرها و کاربران ارز دیجیتال، خریدوفروش و استخراج بیت کوین، در هر ایالتی کاملاً قانونی است. در برخی ایالت‌ها، قانون‌گذاران قوانینی را وضع کرده‌اند که از بیت کوین به‌عنوان پول قانونی استفاده شود؛ اما هنوز تصویب نشده است. برخی از کسب‌وکارها در این کشور، بیت کوین را قبول می‌کنند و شما می‌توانید با کارت نقدی مرتبط با بیت کوین، کالا خریدوفروش کنید. این حمایت‌ها تا حدیست که وضع قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، روی قیمت بیت کوین سریعاً تاثیر می‌گذارد. البته برخی قوانین نیز وجود دارد که خریدوفروش با بیت کوین را محدود کرده است:

  • خرید الکل با ارز دیجیتال در اوهایو ممنوع است
  • پرداخت مالیات در کلرادو با بیت کوین امکان‌پذیر است؛ اما قبل از آن باید ارز دیجیتال در حساب‌های ایالتی به دلار تبدیل شود
  • در برخی ایالت‌ها، صدور مجوز برای شرکت‌های مرتبط با ارز دیجیتال، تسهیل شده است

۲- قزاقستان

قزاقستان، به همراه آمریکا، در زمینه قوانین استخراج بیت کوین، بسیار پیشرفت کرده است. وسعت جغرافیایی، هزینه‌های کم‌انرژی و آب‌وهوای مطلوب، این کشور را به یکی از مراکز استخراج تبدیل کرده است البته پس از شورش‌های ژانویه سال ۲۰۲۲، دولت، مالیات ۵۰۰ درصدی بر استخراج‌کنندگان بیت کوین وضع کرد. این موضوع کمی فضای استخراج بیت کوین را با تردید مواجه کرد؛ بااین‌وجود، این کشور در زمینه قوانین استخراج ارز دیجیتال BTC، بسیار توسعه‌یافته است. برای مثال از ماه می سال ۲۰۲۲، دولت، ماینرهای ارز دیجیتال را موظف کرد تا تمام فعالیت‌های خود را نزد مقامات رسمی ثبت کنند. همچنین در ماه ژوئیه، نرخ مالیات جدیدی برای استخراج به تصویب رسید. دولت برای ماینرهایی که از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند؛ هزینه برق کمتری در نظر گرفته است. 

۳- کانادا

قوانین استخراج بیت کوین در کانادا، بسیار منعطف و حمایت‌کننده است. این کشور مقصد اصلی بسیاری از ماینرها است. چهارچوب قانونی کانادا، استخراج بیت کوین را به‌عنوان یکی از مشاغل خدماتی طبقه‌بندی کرده است. علاوه بر این، در کانادا، شرکت‌های ارز دیجیتال باید در مرکز تحلیل و پول MSB، ثبت‌نام کنند.

۴- قرقیزستان

در آگوست ۲۰۲۰، این کشور ۱۵ درصد برای مالیات استخراج‌کنندگان بیت کوین در نظر گرفت. دولت این کشور تلاش می‌کند تا قوانین مشخص و بدون ابهامی در برابر ماینرها وضع کند. علاوه بر این، دولت سعی می‌کند تا جلوی فعالیت‌های غیرقانونی ماینرها در استفاده از برق ارزان شهری را بگیرد. قوانین وضع شده در قرقیزستان، روی نحوه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تمرکز کرده است.

۵- پاراگوئه

پاراگوئه در آرزوی تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین کشور برای استخراج بیت کوین است. این کشور در ماه می ۲۰۲۲، در پارلمان قانون‌گذاری خود لایحه‌ای را برای صدور مجوز استخراج‌کنندگان تصویب کرد. بر اساس این لایحه، هرکدام از ماینرها باید قبل از درخواست برای مجوز ماینینگ، برای استفاده از برق صنعتی درخواست دهند. این لایحه هنوز در سنای پاراگوئه تصویب نشده است.

در کدام کشورها، استخراج بیت کوین جرم است؟

بدترین کشورها برای قوانین استخراج بیت کوین

اکنون نوبت به کشورهایی رسیده است که در آنها استخراج بیت کوین کاملاً مجرمانه است؛ بنابراین اگر قصد استخراج BTC را در سر دارید، هرگز به این کشورها سفر نکنید! ماینرها در این کشورها، علاوه بر دست‌وپنجه نرم کردن با افزایش سختی شبکه، باید مراقب باشند تا به دام قانون نیفتند.

۱- چین

چین، از سال ۲۰۲۱، به‌شدت ماینرها را سرکوب کرده است. این کشور در ابتدا جزو کشورهای پیشرو در زمینه استخراج بود و بیش از نیمی از ماینینگ دنیا را به خود اختصاص داده بود؛ اما اکنون کاملاً وضع فرق کرده است. در حال حاضر، مسئولان چین با نگاه بدبینانه، به مردم کشور خود هشدار داده‌اند که از بازار ارز دیجیتال دور بمانند. در ۲۷ آگوست امسال، یین یوپینگ، معاون دفتر حمایت از حقوق مصرف‌کننده مالی بانک خلق چین، ارزهای دیجیتال را معادل دارایی‌های سفته‌بازی دانست و به مردم گفت: از جیب‌های خود محافظت کنید!

۲- الجزایر

الجزایر، یکی از کشورهای سرسخت در زمینه قوانین استخراج بیت کوین است. قوانین ارز دیجیتال در این کشور، به‌شدت سرکوبگرانه است. در حال حاضر، الجزایر استفاده و استخراج ارزهای دیجیتال را مطابق قانون مالی سال ۲۰۱۸، ممنوع کرده است؛ بنابراین هرگونه خریدوفروش و نگهداری بیت کوین، جرم محسوب می‌شود.

۳- مصر

دارالافتای مصر، که یکی از نهادهای اسلامی در مصر محسوب می‌شود، در سال ۲۰۱۸، هرگونه معامله بیت کوین و سایر رمزارزها را حرام اعلام کرد. هرچند این حکم دینی در کشور الزام‌آور نبود؛ اما پس از آن، قوانین بانکی مصر در سپتامبر ۲۰۲۰، تجارت ارزهای دیجیتال را به‌شدت محکوم و ممنوع کرد.

۴- بولیوی

بولیوی از سال ۲۰۱۴، استفاده از بیت کوین و استخراج آن را به طور کامل ممنوع کرده است. بانک مرکزی این کشور در این زمینه قطعنامه‌ای صادر کرده که بر اساس آن هرگونه دارایی که توسط نهادهای رسمی این کشور ثبت نشده‌اند، ممنوع هستند. علاوه بر این، بولیوی برخی از استخراج‌کنندگان را به دلیل استفاده از برق شهری مجازات کرده است.

۵-بنگلادش

ارزهای دیجیتال در بنگلادش در فضایی ابهام‌آمیز به سر می‌برند. جالب است بدانید که بر اساس قوانین استخراج بیت کوین در این کشور، هرگونه تراکنش ارز دیجیتال و بیت کوین، طبق قانون مبارزه با پول‌شویی، ۱۲ سال حبس به دنبال دارد. این شرایط نشان می‌دهد که بنگلادش کشور خطرناکی برای استخراج بیت کوین است. 

ایران، جزو کدام دسته کشورها است؟

قوانین مزرعه استخراج در ایران

اکنون وقت آن رسیده است که به قوانین استخراج بیت کوین در ایران بپردازیم. جالب است بدانید که بر اساس آمارهای رسمی، ایران هشتمین کشور محبوب در زمینه استخراج BTC است (با ۱/۳ درصد از سهم استخراج جهانی). شاید با وجود سرعت پایین اینترنت، کمی عجیب به نظر برسد. اما خوب است بدانید که قوانین مزرعه استخراج در ایران، کاملاً شفاف و در برخی موارد، حمایت‌کننده است. در سال ۲۰۱۹، دولت ایران، رسماً استخراج بیت کوین را به رسمیت شناخت. هرچند ماینرها وظیفه دارند تا هزینه بیشتری برای مصرف برق بپردازند و بیت‌کوین‌هایی را که استخراج کرده‌اند باید حتماً به بانک مرکزی بفروشند.

از آنجا که ایران جزو کشورهای دارای سوخت فسیلی است؛ به‌منظور کاهش مصرف این سوخت، در زمان‌های پیک مصرف، استخراج ارز دیجیتال ممنوع است. این ممنوعیت در سال ۲۰۲۱، به مدت چهار ماه بود. همه این شرایط، ایران را به یکی از کشورهای جذاب برای ایجاد مزارع بیت کوین تبدیل کرده است. اگر علاقه دارید در ایران به استخراج بیت کوین بپردازید؛ هزینه سخت‌افزار، سرعت اینترنت و قوانین دولتی را در نظر بگیرید.

آینده استخراج بیت کوین در دنیا؛ روشن یا تاریک؟

یکی از نگرانی‌های مهم در زمینه وضع قوانین استخراج بیت کوین، مصرف بالای انرژی و تاثیر آن روی گرمایش زمین است. همان‌طور که می‌دانید استخراج بیت کوین مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) است و برق زیادی مصرف می‌کند. به همین دلیل، هرچقدر کشورها به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بروند، آینده استخراج بیت کوین، روشن‌تر است. هرچند انرژی‌های تجدیدپذیر، پاک و دائمی هستند؛ اما راه‌اندازی نیروگاه‌های برق‌آبی، زمین گرمایی یا خورشیدی، پرهزینه خواهد بود. کشور ایران نیز اگر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر روی بیاورد و هزینه مصرف انرژی را نسبت به قبل کاهش دهد، احتمالاً شاهد قوانین استخراج بیت کوین بهتر و محبوبیت بیشتر ماینینگ خواهیم بود.

قوانین استخراج در جهان چگونه است؟

در جهان و به خصوص کشورهای توسعه یافته‌ای مثل آمریکا، ژاپن و … انجام فعالیت‌های مربوط به ارز دیجیتال و استخراج آن قانونی بوده و هیچ گونه منعی ندارد.

قوانین استخراج در ایران چگونه است؟ 

استخراج ارز دیجیتال در ایران از سوی قانون منع و مجازاتی ندارد، اما به طور رسمی قانونی هم اعلام نشده است. برای استخراج رمز ارز در ایران باید از وزارت صنعت مجوز دریافت شود. مهمترین موضوع این است که ماینترها نباید قاچاقی باشند.

آیا ارزهای دیجیتال شامل مالیات می‌شوند؟

در کشوری مثل آمریکا به عنوان یک کشور توسعه یافته که از بیت کوین برای انجام بسیاری از معاملات خود استفاده می‌کند، مالیاتی برای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
101blockchains.com
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
46 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سلطان‌سجادی
سلطان‌سجادی
1 ماه قبل

سلام‌خدمت‌شما‌خانم‌امینی‌آیا‌کسیکه‌در‌خارج‌ازایران‌هست‌میتواند‌برای‌‌من‌بیت‌کوین‌استخراج‌کند‌.آیا‌چگونه‌یک‌کارتی‌بیت‌کوین‌را‌درایران‌بخریم؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل

سلام
شما میتوانید از سرویس های کلود ماینینگ معتبر برای استخراج بیت کوین استفاده کنید.

حسین جهانگیری
حسین جهانگیری
3 سال قبل

سلام در حال حاضر خرید و فروش بیت کوین در ایران قانونی هست یا خیر ؟
و اگر از راه غیر قانونی استخراج بشه امکان فروشش هست یا نه ؟

لیلی امینی
لیلی امینی
2 سال قبل

سلام آقای جهانگیری
سال نو مبارک

لطفاً دو مقاله زیر را بخوانید:
آیا خرید و فروش بیت کوین در ایران غیرقانونی است؟
اطلاعیه والکس دربارۀ اخبار اخیر در حوزه صرافی‌های ارز دیجیتال

سپاس از همراهی شما

نادر
نادر
3 سال قبل

با برق خانگی لطفا توضیح بدین

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  نادر

سلام مجدد آقای نادر

در کامنت قبلی پاسخ دادیم. موفق باشید.

سپاس از همراهیتان

حسین
حسین
3 سال قبل

سلام خسته نباشید
میخواستم بدونم آیا استخراج بیت کوین با لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی هم نیاز به مجوز داره یا نه؟

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
3 سال قبل
پاسخ به  حسین

سلام حسین عزیز
وقت به خیر

خیر، شما برای استخراج بیت کوین با لپتاپ یا کامیپوتر شخصی به مجوز نیاز ندارید. مجوز تنها زمانی لازم است که برای استخراج از دستگاه‌های مخصوص ماینینگ استفاده کنید.
با این وجود ما به شما این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم. در حال حاضر و با گذشت بیش از ۱۱ سال از ظهور بیت کوین، سختی شبکۀ این رمزارز بسیار زیاد است. استخراج با کامیپوتر شخصی نه‌تنها به صرفه نیست، بلکه باعث می‌شود که دستگاه شما آسیب ببیند و فرسوده شود و بازدهی استخراج هم آنقدر نیست که این آسیب به‌صرفه باشد. ما در تیتر هشتم مقاله سوالات رایج استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining) در این باره صحبت کرده‌ایم. توصیه می‌کنیم قبل از شروع کار استخراج این مقاله را بخوانید.
این مقالات هم احتمالاً برای شما مفید هستند:
نگاهی جامع و عمیق به ماینینگ یا استخراج بیت کوین
راهنمای انتخاب بهترین دستگاه های استخراج بیت کوین

سپاس از همراهیتان.

nasrin
nasrin
3 سال قبل

سلام.
وقت بخیر.
تشکر از مطالب تون.
آیا پول دادن به کسی که بیت کوین استخراج میکنه و دریافت سود اون، غیرقانونی است؟

و اینکار ینی پول دادن به کسی برای خرید و فروش بیت کوین و دریافت سود، پولش حلاله؟؟؟؟

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  nasrin

سلام

استخراج بیت کوین در حالت کلی غیرقانونی نیست مگر این که ماینر شما مجوز استخراج دریافت نکرده باشد. پس اگر شما در این کار با کسی که مجوز دارد همکاری کنید، کار غیرقانونی انجام نداده اید.
نکتۀ مهم در این کار، بررسی دقیق قرارداد و اطمینان شما به ماینر است. قبل از شروع کار با هر فردی، کاملاً بررسی کنید که با چه روشی سود شما مشخص می‌شود.

دربارۀ بخش دوم سوال خود باید به نظر مرجع تقلید خودتان مراجعه کنید. تیم محتوا نمی تواند در مورد حلال بودن یا حلال نبودن این مورد نظر شخصی خودش را بیان کند.

سپاس از همراهیتان

shayan
shayan
3 سال قبل

سلام
آیا استخراج بیت کوین در خانه با یک دستگاه و تعرفه برق عادی قانونی و به صرفه هست ؟
و آیا نیاز به مجوز رسمی داره؟

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  shayan

سلام

برای استخراج بیت کوین باید مجوز بگیرید. در صورتی که مجوز نداشته باشید و مراجع ذیربط متوجه استخراج شما شوند، می توانند دستگاه شما را توقیف کنند.
به دلیل بالا رفتن سختی شبکه و رقابت شدید در استخراج بیت کوین، با یک دستگاه، شانس شما برای استخراج بیت کوین نسبت به کسانی که به یک استخر استخراج ملحق می شوند، کمتر است. استخر استخراج جایی هست که گروهی از ماینرها قدرت خودشان را برای استخراج به اشتراک می‌گذارند و پاداش استخراج بین آنها تقسیم می‌شود. پس، استخراج با یک دستگاه نسبت به استخراج بیت کوین در استخر استخراج، به صرفه نیست.

برای اطلاعات بیشتر در مورد استخراج بیت کوین، لطفاً مقاله زیر را بخوانید:
نگاهی جامع و عمیق به ماینینگ یا استخراج بیت کوین

سپاس از همراهیتان

arash
arash
3 سال قبل

سلام من یه سوال داشتم اگه جواب بدین خیلی ممنون میشم
من کارم طراحی و ساخت وبسایته میخواستم برای افراد امریکایی یا کانادایی چنتا وبسایت بسازم که خب ویزا یا مستر کارت ندارم پس به فکرم رسید بگم که با بیتکوین برام پولشو بفرستن الان اگه برام بفرستنو من از طریق والکس بخوام بفروشمش و پولشو دریافت کنم مشکل قانونی نداره؟

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  arash

سلام آقای arash

خیر، اینکار مشکلی ندارد. یکی از مزیت های بیت کوین این است که به راحتی می توانید از آن برای نقل و انتقالات بین المللی استفاده کنید.

سپاس از همراهیتان

حسن
حسن
3 سال قبل

سلام من از خود سایت بیت کویین هر روز به تعدا ۷ بار کلیک می کنم و به من تعدادی بیت کویین می ده که باید بیت کویین من به یه حد نصاب برسه که حد نصاب ۰.۰۳دهم بیت کوینه ایا من اینو می تونم بوسیله صرافی انلاین استخراج کنم و به ریال تبدیل کنم و اگه بتونم قانونی هست؟ تو رو خدا جواب بده

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  حسن

سلام آقای حسن

زمانی که بیت کوین شما به حد نصاب برسد، می توانید آن را به صرافی ارز دیجیتال انتقال داده و به ریال تبدیل کنید. محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
تنها موردی که باید به خاطر داشته باشید این هست که با تبلیغات کلیکی نمی توانید بیت کوین قابل توجهی به دست آورید.

سپاس از همراهیتان

علی محمد
علی محمد
3 سال قبل

سلام اگر خرید و فروش ارزدیجیتال در صرافی ها غیرم۹از است پس چطور صرافی هائی مثل والکس و … عملا اینکار را انجام میدهند.

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  علی محمد

سلام آقای علی محمد

اگر منظورتان این است که خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ها غیرقانونی هست، باید بگوییم خیر اینگونه نیست و در این مقاله نیز گفته نشده که معامله در صرافی ارز دیجیتال غیرقانونی هست. در حال حاضر، در این مورد در کشور قانونی وضع نشده و خرید و فروش ارز دیجیتال منع قانونی ندارد. تعدادی زیادی از صرافی های ارز دیجیتال مانند والکس در حال ارائه خدمات به کاربران ارز دیجیتال هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
استخراج ارز دیجیتال در کشور نیز قانونی است.
اما برای بانک ها و موسسات مالی، خرید و فروش ارز دیجیتال در حال حاضر غیرقانونی هست.

سپاس از همراهیتان

علی
علی
3 سال قبل

سلام
درحال حاضر مورخ ۶ مهر ۹۹ خرید و فروش ارز های دیجیتال ممنوعه
ولی کسی یاهمیت نمیده

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام آقای علی

خیر، خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران ممنوع نیست؛ در واقع در مورد ارزهای دیجیتال در این ایران فعلاً قانون گذاری صورت نگرفته و خرید و فروش آنها منع قانونی ندارد.
استفاده از ارزهای دیجیتال تنها برای بانک ها و موسسات مالی ممنوع است. سایر افراد می توانند ارز دیجیتال خرید و فروش کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

سپاس از همراهیتان

علیرضا
علیرضا
3 سال قبل

سلام اگه با کامپیوتر بیت کوین استخراج کنم میتونم بفروشم و اگه میتونم به کجا باید بفروشم

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  علیرضا

سلام آقای علیرضا

استخراج بیت کوین مانند سال های قبل آسان نیست و رقابت سختر شده است. در حال حاضر استخراج با کامپیوتر به صرفه نیست و کار بسیار دشواری هست. اما در صورتی که بتوانید اینکار را انجام دهید، می توانید بیت کوین های استخراج شده را به یک صرافی معتبر ارز دیجیتال انتقال دهید و آنها را بفروشید.
زمانی که برنامه استخراج را نصب و تنظیم می کنید، می توانید آدرس کیف پول بیت کوین خودتان در والکس را وارد کنید تا مستقیماً بیت کوین ها به این آدرس منتقل شده و بتوانید راحتر آنها را بفروشید.

سپاس از همراهیتان

علی
علی
3 سال قبل

سلام
من روزانه تتر از مردم میخرم و وارد صرافی مثلا والکس و نوبیتکس و … میکنم و میفروشم و تبدیل به ریال میکنم و از صرافی برداشت به حساب میزنم ، یعنی حساب من روزانه هم واریز داره هم برداشت و واریز و برداشت ها گاها زیاد و بالا دارم ، آیا برای امور مالیاتی و قانون گردش حساب مشکلی خواهم داشت ؟!

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام آقای علی

گردش‌های مالی بالاتر از ۵ میلیارد تومان در ماه، به شکل قانونی بررسی خواهد شد. این بررسی از طرف بانک انجام می‌شود. همچنین، به تراکنش‌های شخص از طریق والکس مالیاتی تعلق نمی‌گیرد.

بابت تاخیر در پاسخگویی صمیمانه عذرخواهی می کنیم.
سپاس از همراهیتان

پوریا سلیمانی
پوریا سلیمانی
3 سال قبل

درود پروردگار …
خرید و فروش بیت کوین که از سایت ها استخراج شده …مانع یا پیگیری قانونی دارد؟

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل

سلام آقای سلیمانی

خیر، در حال حاضر منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

سپاس از همراهیتان

امیر
امیر
3 سال قبل

سلام؛
من بخوام بیت کوین بخرم باید چه کنم؟ایا سایت خاصی وجود داره یا باید خودم با استفاده از ماینر(اگه درست گفته باشم البته) بسازمش؟

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  امیر

سلام آقای امیر

برای خرید بیت کوین می توانید از صرافی های معتبر ارز دیجیتال استفاده کنید. در صرافی موردنظر ثبت نام کنید و بیت کوین بخرید. اگر نمی خواهید از این روش صاحب بیت کوین شوید، می توانید خودتان بیت کوین استخراج کنید که به تجهیزاتی مانند ماینر، سیستم خنک کننده و … نیاز دارید. توصیه می کنیم به دلیل اینکه در ابتدای راه هستید، فعلا از صرافی ارز دیجیتال خرید کنید و اطلاعات خودتان را در مورد ماینر و استخراج بیت کوین افزایش دهید.

برای آشنایی با صرافی های ارز دیجیتال به مقاله زیر مراجعه کنید:
بهترین صرافی های ارز دیجیتال

سپاس از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا