مقالات ارز دیجیتال

آیا لغو تراکنش‌ تایید نشده بیت کوین امکان‌پذیر است؟ معرفی RBF بیت کوین

ترافیک شبکه و تراکنش‌های بیت کوین روزبه‌روز در حال افزایش است. روزانه کاربران بسیاری از سر‌تا‌سر جهان به منظور کسب در‌آمد بیشتر و سودهای کلان وارد بازار معامله بیت کوین می‌شوند. این افزایش ترافیک و همچنین عدم افزایش حجم بلاک‌‌ها سبب شده که زمان تأیید تراکنش‌ها تا حدودی افزایش یابد. گاهی کاربران این شبکه با تراکنش تایید نشده بیت کوین (Unconfirmed bitcoin transaction) روبه‌رو می‌شوند. تعداد تراکنش‌های تراکنش‌های در انتظار تایید در بلاک چین بیت کوین در حال حاضر بسیار زیاد شده است.

با‌توجه به غیر قابل بازگشت بودن هر فرایندی در بلاک چین، ناموفق بودن تراکنش‌های بیت کوین می‌تواند برای تریدرها و سرمایه‌گذاران دغدغه‌ی بسیار مهمی باشد. در ادامه، به بررسی این تراکنش‌ها و راه حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکل می‌پردازیم.

نحوه تایید تراکنش‌های بیت کوین

تراکنش‌ها در شبکه‌ی بیت کوین توسط ماینرها تایید (Confirm) می‌شوند. هنگامی که کاربران قصد انتقال بیت کوین به یک آدرس خروجی دیگر را دارند، نیاز است که ماینرهای موجود در بلاک این فرایند را بپذیرند. پذیرش این فرایند یا همان تأیید تراکنش بیت کوین مستلزم هزینه است و کاربران برای انجام آن موظف‌اند به ماینرها پاداش بدهند. این پاداش همان کارمزد تراکنش است.

هر تراکنش باید ظرف ۲۴ ساعت ۳ تا ۶ تأییدیه از سمت ماینرها دریافت کند تا انجام گیرد. به عبارتی دیگر، ۳ یا ۶ ماینر باید تراکنش شما را برای تأیید انتخاب کنند. در غیر این صورت، این فرایند بر روی شبکه معلق می‌ماند و شما با یک تراکنش تایید نشده بیت کوین یا تراکنش Unconfirmed مواجه می‌شوید.

چرا تراکنش‌‌ها تایید نشده (Unconfirmed) باقی می‌مانند؟

دلیل عدم تایید تراکنش بیت کوین

اگر پس ‌از گذشت ۲۴ ساعت از زمان انجام تراکنش هنوز تأییدیه‌های آن به حد نصاب نرسیده باشد؛ تراکنش در فهرست تأیید نشده‌ها قرار خواهد گرفت.

توجه داشته باشید که نباید خیلی سریع منتظر تایید شدن تراکنش خود باشید. تراکنش‌های بیت کوین در بهترین حالت ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارند تا تأیید شوند. همچنین گاهی ممکن است صرافی‌ها تراکنش‌ها را دیرتر به شبکه ارسال کنند و زمان تأیید تراکنش شما بیشتر شود. شلوغ بودن شبکه نیز در این امر بی‌تأثیر نیست.

یکی از دلایل مهم برای ایجاد یک تراکنش تایید نشده بیت کوین انتخاب نشدن آن توسط ماینرها است (تراکنش موردپسند ماینر قرار نمی‌گیرد). یک عامل اصلی که ماینرها را برای رسیدگی به تراکنش تشویق می‌کند، کارمزد تراکنش است. این کارمزد در کنار پاداش استخراج بلاک می‌تواند برای یک ماینر جذاب باشد. هنگامی که شما کارمزد تراکنش را پایین‌تر از حد معمول پیشنهاد دهید، احتمال تایید شدن آن را هم کم می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تسریع این فرایند، تعیین کارمزدی مناسب و منطقی است. هرچه کارمزد بالاتر باشد، تراکنش‌ها سریع‌تر تأیید می‌شوند.

از چه طریق تایید شدن تراکنش‌های بیت کوین را پیگیری کنیم؟

عمومی بودن شبکه بیت کوین پیگیری هر فرایند و اطلاعاتی را در این بستر آسان و سریع کرده است. تراکنش‌های بیت کوین دارای شناسه یا ID هستند. کاربران می‌توانند با وارد کردن ID Transaction در مرورگرهای بلاک (Block Explorer) که شامل محتویات بلاک‌ها، معاملات بیت کوین شخصی، تاریخچه و مانده معاملات هستند مانند  Blockchain.info، وضعیت تأیید تراکنش‌های بیت کوین خود را بررسی کنید.

به یاد داشته باشید که تراکنش‌ها برای انجام شدن به ۳ تأیید از سوی ماینرها نیاز دارند. در صورتی که یک تأییدیه ثبت شده باشد، دیگر نمی‌توان تراکنش را متوقف کرد و باید منتظر کانفرم‌‌های بعدی ماند.

۲ روش لغو کردن تراکنش‌ تایید نشده بیت کوین

روش‌های لغو تراکنش ناموفق بیت کوین

همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، اگر بعد از ۲۴ ساعت در مرورگر بلاک هیچ کانفرمی برای تراکنش شما ثبت نشده باشد، به معنای یک تراکنش تایید نشده بیت کوین و باید به فکر چاره باشید. چاره‌ی این اتفاق، لغو کردن تراکنش معلق است.

توجه داشته باشد که این عمل در صورتی ممکن است که تراکنش شما حتی یک تأیید هم نگرفته باشد. زیرا غیرقابل‌بازگشت بودن هر عملیاتی در بلاک چین امکان کنسل کردن این تأییدیه را به کاربر یا ماینر نخواهد داد. در صورتی‌که تراکنش شما ۱ یا ۲ کانفرم گرفته باشد، باید منتظر سایر تأییدیه‌ها بمانید تا تراکنشتان انجام شود.

برای لغو کردن تراکنش‌های تأیید نشده در بستر بلاک چین بیت کوین از دو روش جایگزین با کارمزد بیشتر یا دوبار خرج کردن بیت کوین می‌توان استفاده کرد. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

RBF بیت کوین

در روش Replace-by-fee کاربر تراکنشی جدید با کارمزد بیشتر را جایگزین تراکنش قبلی می‌کند. برخی کیف پول‌‌ها این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند. پس هنگام انتخاب کیف پول ارز دیجیتال به این نکته توجه کنید.

اگر بعد از انجام تراکنش متوجه شدید که کیف پول شما این گزینه را پشتیبانی نمی‌کند؛ باید کیف پولی نصب کنید که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند. سپس با بازیابی کلمات یادآوری و کلید خصوصی، بیت کوین‌ها را به آدرس خودتان انتقال دهید تا بتوانید مجدداً تراکنش را ثبت کنید. توجه داشته باشید که باید قبل از انجام تراکنش و ارسال بیت کوین به آدرس مقصد، گزینه‌ی RFB‌ را در کیف پول خود فعال کنید.

انجام مجدد تراکنش با کارمزد بیشتر

 اگر کیف پول شما از RBF پشتیبانی نکند، یک روش دیگر نیز باقی می‌ماند. راه دیگر لغو کردن تراکنش تایید نشده بیت کوین است. در این روش، کاربران بیت کوین را دو بار خرج می‌کنند. به این ترتیب که با پرداخت دوبرابر کارمزد نخست، بیت کوین‌ها را به آدرس کیف پول خود انتقال می‌دهند؛ سپس تراکنشی دیگر با کارمزدی مورد قبول را در شبکه ثبت می‌کنند.

این روش هم بستگی به پشتیبانی کیف پول کاربران از قابلیت Double Spending دارد. برخی صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال نیز این ویژگی‌‌ها در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

چطور مطمئن شویم تراکنش ما تایید می‌شود؟

کیف پول‌‌های بیت کوین با ‌توجه به زمان تراکنش، ترافیک شبکه و اندازه بلاک بیت کوین کارمزدی را به کاربران پیشنهاد می‌دهند که توسط ماینرها سریعاً تأیید شود. برخی صرافی‌ها نیز این امکان برای مشتریان خود فراهم می‌کنند.

تعدادی از این کیف پول‌ها کارمزد را خودکار مشخص می‌کنند و برخی دیگر امکان تغییر آن‌ را به شما می‌دهند. باید توجه داشته باشید که ممکن است حال تغییر کارمزد یک تراکنش تایید نشده بیت کوین باشد و تراکنش شما را در صف تایید نگه دارد.

اما گاهی ممکن است این پلتفرم‌‌ها مبالغ بالاتری نسبت به شرایط موجود شبکه پیشنهاد دهند. در این حالت، می‌توانید از طریق سایت Bitcoinfees از مناسب‌ترین تعرفه‌‌‌ها برای تراکنش خود مطلع شوید. اما سعی کنید که با کارمزد پیشنهادی کیف پول تراکنش انجام دهید تا امکان تأیید آن بیشتر باشد.

اگر کیف پول بیت کوین یا صرافی شما این امکان را هنگام انجام تراکنش فراهم نمی‌کند، بهتر است آن‌ را تغییر دهید تا از تأیید نشدن تراکنش‌ خود جلوگیری کنید.

راه حل نهایی چیست؟

در صورتی که هیچ ‌یک از این ترفندها به لغو شدن تراکنش تایید نشده بیت کوین کمکی نکند؛ ظرف مدت ۲ تا ۳ هفته بیت کوین‌های معلق به کیف پول مبدأ باز‌می‌گردند. پس جای نگرانی برای از دست رفتن سرمایه نیست. اما می‌توانید قبل از این اتفاق، آخرین تیر ترکش را هم رها کنید و در انجمن بیت کوین تاک از ماینرها درخواست تأییدیه کنید. اگر می‌خواهید سرعت تراکنش‌‌‌های بیت کوین خودتان را افزایش دهید، مراقب اسکمرها باشید و فریب سایت‌هایی که پیشنهادات شگفت‌انگیز در رابطه با زمان تأیید تراکنش می‌دهند را نخورید.

چه اتفاقی برای تراکنش تایید نشده بیت کوین رخ می‌دهد؟

در صورت عدم تایید تراکنش بیت کوین، بسته به صرافی یا کیف پول شما، مبلغ مجدداً برگشت خواهد خورد.

یک تراکنش بیت کوین چه مقدار به حالت تایید نشده باقی می‌ماند؟

برای تایید تراکنش بیت کوین، سه ماینر بیت کوین باید آن تراکنش را تایید کنند. در صورتی که ۲۴ ساعت از زمان ارسال تراکنش گذشته باشد و مبلغ تایید نشده باشد، می‌توانید آن را لغو کنید.

مدت زمان تایید تراکنش بیت کوین چقدر است؟

یک تراکنش بیت کوین، بسته به کارمزد پرداخت شده و ترافیک شبکه، بین ده دقیقه تا ۱ ساعت تایید خواهد شد.

چگونه سرعت تایید تراکنش تایید نشده بیت کوین را افزایش دهیم؟

در صورتی که تراکنشی را ارسال کرده باشید و مدت زمان زیادی از آن گذشته باشد و به صورت تایید نشده باقی بماند، می‌توانید با افزایش کارمزد سرعت انتقال تراکنش خود را بیشتر کنید.

آیا می توانم تراکنش تایید نشده بیت کوین را لغو کنم؟

در صورت عدم تایید، می توانید ادامه دهید و تراکنش را لغو کنید. دو راه برای انجام این کار وجود دارد: از جایگزینی با کارمزد (پروتکل RBF) استفاده کنید از تراکنش Double-Spend با کارمزد بالاتر استفاده کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۶

من با تو می‌نویسم و می‌خوانم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
50 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی
مهدی
11 روز قبل

سلام ، من دیشب از برنامه bitcoin maining به حساب zbd خودم تعداد ۰.۲۰۰۰۰۰۰۰۰ انتقال زدم ولی متاسفانه در مقصد تعداد واریز و فراموش کردم ثبت کنم و comform زدم ، الان از کیف پول برنامه کسر شده ولی به کیف پول zbd واریز نشده چکار میتونم بکنم . ممنون میشم بهم اطلاع بدید

ر رواقی
ر رواقی
10 روز قبل
پاسخ به  مهدی

سلام
متاسفانه ما اطلاعی از این پلتفرم و مکانیزم برداشت رمزارز در آن نداریم. لطفا این مشکل را با پشتیبانی آنها درمیان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

علیرضا طیاری
علیرضا طیاری
1 ماه قبل

سلام ببخشید میشه رانماییم کنید چیکار باید بکنم؟
امروز صبح از استخر مبلغ۰۰۰۵۲بیت کویین انتقال دادم به کیف پول *** که با کم کردن کارمزد این مبلغ شده ۰۰۰۴۲ حالا نوبیتکس هم میگه چون مبلغ کمتر از ۰۰۰۵ هستش تایید نمیشه که به حسابت بیاد الان باید چیکار کنم من؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل

سلام
لطفا با پشتیبانی صرافی صحبت کنید. احتمالا با شارژ مجدد کیف پول و رساندن موجودی به حداقل لازم، مقدار BTC شما نمایش داده میشود.

حسن صائب
حسن صائب
2 ماه قبل

سلام بنده ۲۰ روز پیش یه مقدار ارز بیت کوین با کارمزد انتخابی خودم باکمتر حالت انتقال دادم.تراکنش ثبت شده ولی هنوز تأیید نشده و پیدینگ می‌نویسه .به نظر شما چند مدت دیگه باید صبر کنم یا اصلا انتقال صورت میگیره

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل
پاسخ به  حسن صائب

وقت بخیر
اگر هیچی کارمزد پایین‌تری انتخاب کنید، زمان تایید شدن طولانی‌تر میشه. نمیشه دقیق گفت بستگی به میزان شلوغی شبکه و کارمزدهای کاربران دیگه داره.

علیرضا نباتی
علیرضا نباتی
2 ماه قبل

الان حدوداچند هفته میشه که بیت کوین هامو از ایکس ورس والت برداشت زدم و گیر کرده میترسم هرگز لغو نشه از RBFهم استفاده کردم ولی باز کارمزد رفته بالا تر شما تو مقاله گفتین تا سه هفته برمیگرده ؟!

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل

وقت بخیر
آی دی تراکنش رو ارسال کنید که بررسی کنیم

امین قانع شاد
امین قانع شاد
3 ماه قبل

سلام ببخشید من حدودا ۶روز پیش بیت انتقال دادم از تراست ولت به والکس کارمزد رو پایین زدم الان چیکار میتونم بکنم
۱f826fbe**********73128446

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل

سلام
تا کانفرم نهایی تراکنش منتظر بمانید. پیشنهاد میکنیم هنگام تراکنش، مقدار پیشفرض کارمزد را تغییر ندهید.

امین قانع شاد
امین قانع شاد
3 ماه قبل
پاسخ به  ر رواقی

ایا امکان نداره این تراکنش لغو بشه و دوباره از اول ارسال کنم

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل

سلام
اگر تراکنش شما “””حتی یک تاییدیه هم نگرفته باشد”””، میتوانید با استفاده از یکی از دو روش گفته شده در این مقاله، تراکنش معلق را مجددا با کارمزد بیشتر انجام دهید.

ابوالفضل
ابوالفضل
4 ماه قبل

سپاس از توضیحات کامل تون

محسن
محسن
6 ماه قبل

سلام من مقداری بیت کوین به صرافی انتقال دادم الان حدود یک هفته هست که در حالت انتظار مانده. ممکن هست که هیچوقت تایید نشود. و بیت کوین ها در شبکه معلق بمانند. تشکر

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل
پاسخ به  محسن

سلام
خیر؛ این امکان وجود ندارد. احتمالا شما کارمزد کمی را برای این تراکنش درنظر گرفته اید و باید برای تکمیل تایدیه از شبکه منتظر بمانید.

نازی آبدارنده
نازی آبدارنده
1 سال قبل

۰.۲ بیت کوین انتقال دادم، فرامش کردم کارمزد بزنم الان معلق مونده چقد طول میکشه برگرده به حساب؟؟؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام و عرض ادب
اگر بعد ۲۴ ساعت در مرورگر بلاکچین، هیچ کانفرمی برای تراکنش شما ثبت نشده باشد، میتوانید از آموزش همین مقاله استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که اگر تراکنش حتی ۱ کانفرم هم در شبکه دریافت کرده باشد، باید منتظر بمانید تا توسط بقیه ماینرها هم تایید شود.
در صورتی که هیچ ‌یک از این ترفندها به لغو شدن تراکنش تایید نشده بیت کوین کمکی نکرد؛ ظرف ۲ تا ۳ هفته بیت کوین‌های معلق به کیف پول مبدأ باز‌می‌گردند.

سپاس از همراهی شما

جواد کردلو
جواد کردلو
2 سال قبل

سلام وقت بخیر.
دوست عزیز، دوست من از کیف پول تراست ولتش میخاد ارز ماسک توکن رو برای من ارسال کنه که نمیشه ارور میده هم مقدار نانس و هزینه ی کارمزد تراکنش رو تغییر میدیم ولی بازم نمیشه چیکار باید کرد؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

ر رواقی
ر رواقی
2 سال قبل
پاسخ به  جواد کردلو

سلام
وقت به خیر
تراست ولت تنها از توکن Mask Network که در بستر ERC20 فعالیت دارد، پشتیبانی می‌کند. اگر توکن موردنظر شما دقیقاً همین است توجه داشته باشید که برای انتقال آن به داشتن اتر (برای پرداخت کارمزد) در کیف پول خود نیاز دارید.
درحال حاضر تراکنش‌ها در شبکه اتریوم به دلیل هزینه گس و ازدحام بالا، پرهزینه هستند.

سپاس از همراهی شما

Nasset
Nasset
2 سال قبل

سلام من چند وقته اتریوم کلاسیک از تراست ولت انتقال میدم معلق نگه میداره و بعد از مدتی بر میگردونه هرچی کارمزدم بالا میبرم فایده نداره وقتی روی more ditailکلیک میکنم یه
ک تصویر میاد با این پیغsorry.we are unable to locate this transaction hash.لطفا کمک کنید.

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  Nasset

سلام
وقت به خیر

لطفاً مطمئن شوید از آخرین ورژن تراست ولت استفاده می‌کنید. احتمالاً این مشکل با آپدیت تراست حل خواهد شد.

ممنون از همراهی شما

ایمان
ایمان
2 سال قبل

سلام من تراکنشی یک هفته پیش داشتم حدود ۶۵۰ تاییدیه خورده ولی هنوز در حالت spend هست و واریز هم نشده میشه توضیح بدید این حالت یعنی چی و چه شده ممنون

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  ایمان

سلام
وقت به خیر

تراکنش شما مربوط به چه رمزارزی بوده است؟ این تعداد تایید تقریبا برای هر ارزی کافی است و پیغام Spend نیز به معنای تایید تراکنش است. نام ارز مدنظر خود را بگویید تا روش پیگیری آن را به شما توضیح دهیم.
لطفا از کیف پول مقصد نیز بخواهید موجودی را دوباره بررسی کنند.

ممنون از همراهی شما

نازیلا
نازیلا
2 سال قبل

سلام من یه ۳ ماهه تراکنش در حال انتظار دارم کیف پولم هم تراست ولته اصلا لغو نمیشه چیکار میتونم بکنم

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  نازیلا

سلام
وقت به خیر

تراکنش شما مربوط به چه ارزی است؟

منتظر پاسخ شما هستیم.

sasan
sasan
2 سال قبل

با سلام و خسته نباشید.
ببخشید نمیدونم درست متوجه شدم یا نه.
من از کیف اتمیک ولت به بایننس بیت کوین انتقال دادم و کارمزد رو خیلی پایینن زدم و بعد از یک هفته هنوز هیچ تاییدیه نگرفته از مایننرها.
طبق این مقاله یعنی میتونم با وارد کردن ۱۲ عبارت بازیابی و کلید خصوصی بیت کوینم که الان توی اتمیک ولت دارم، توی یه کیف پول دیگه ای که از یکی از این دو روش پشتیبانی میکنه یکی از این دو روش رو اجرا کنم؟
و اینکه کدوم یکی از این دو روش ساده تر و البته کاربردی تره؟

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  sasan

سلام
وقت به خیر

به سوال شما در کامنت قبلی پاسخ دادیم.

موفق باشید.

ساسان
ساسان
2 سال قبل

با سلام و خسته نباشید.
ببخشید نمیدونم درست متوجه شدم یا نه.
من از کیف اتمیک ولت به بایننس بیت کوین انتقال دادم و کارمزد رو خیلی پایینن زدم و بعد از یک هفته هنوز هیچ تاییدیه نگرفته از مایننرها.
طبق این مقاله یعنی میتونم با وارد کردن ۱۲ عبارت بازیابی و کلید خصوصی بیت کوینم که الان توی اتمیک ولت دارم، توی یه کیف پول دیگه ای که از یکی از این دو روش پشتیبانی میکنه یکی از این دو روش رو اجرا کنم؟
و اینکه کدوم یکی از این دو روش ساده تر و البته کاربردی تره؟

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  ساسان

سلام
وقت به خیر

بله می‌توانید این کار را انجام دهید. همچنین تلاش کنید در کیف پول فعلی خود دقیقاً همین تراکنش را با همین مشخصات دوباره انجام دهید و این بار مبلغ بیشتری برای کارمزد درنظر بگیرید. بسته به کیف پول مقصد شما، روش انتخابی نیز تغییر می‌کند. هر دو روش موثر و نسبتاً ساده هستند.

ممنون از همراهی شما.

دکمه بازگشت به بالا