سرمایه گذاری

تیپ های شخصیتی سرمایه‌‌ گذاران و تاثیر آن بر رفتار معاملاتی

تصمیمات تجار و سرمایه‌گذاران تاثییر بسیار مهمی بر روی معاملات آن‌‌ها دارد. تمامی بازارهای تجاری دچار نوسان و فراز و نشیب می‌شوند؛ سرمایه‌گذاری در این میدان پیروز است که بتواند بهترین تصمیم را در برهه‌های زمانی خاص بگیرد. تیپ های شخصیتی سرمایه‌ گذاران تاثیر به‌سزایی در تصمیمات آن‌‌ها دارد و می‌تواند نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری‌ را تغییر دهد و بر روی روند بازار تاثیر مستقیم دارد.

در بازار ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی‌ها نیز شخصیت و نوع رفتار سرمایه‌گذاران هنگام نوسانات بازار بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی تیپ های شخصیتی مختلف سرمایه‌گذاران و تاثیر ‌آن‌ بر روی سبک معاملات در بازارهای مختلف مالی و بهترین استراتژی معاملاتی برای افراد مبتدی خواهیم پرداخت.

انواع تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران

روانشناسان سرمایه گذاران بازارهای مختلف مالی را با توجه به نوع رفتارشان در آغاز و طول سرمایه گذاری و همچنین هنگام نوسانات شدید بازار مورد بررسی قرار داده‌‌اند. در طی این تحقیق ۶ تیپ شخصیتی سرمایه‌ گذاران بیشتر از سایر تیپ‌ها بر روی بازارهای سرمایه تاثیر گذار بوده است.

تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران به موارد زیر تقسیم می‌شود:

  • آرمان‌گرا
  • عمل‌گرا
  • شکل‌گرا
  • آمیزگر
  • برون‌فکن
  • واقع‌بین

در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

انواع تیپ‌های شخصیتی سرمایه گذاران

۱. سرمایه گذار آرمان‌گرا (Idealist)

افرادی که تیپ شخصیتی آرمان‌گرا دارند؛ در رابطه با استعدادهای تجاری خود بیش ‌از حد مطمئن‌اند و اعتماد به‌نفس بالایی در این زمینه دارند. آن‌ها همیشه نسبت به بازار خوش بین‌اند.

این افراد هرگز اطلاعاتی که با با دیدگاه مثبت خودشان از بازار سرمایه مغایرت داشته باشد را مدنظر قرار نمی‌دهند. آرمان‌گرا‌ها الگوهایی را در بازار دنبال می‌کنند که حقیقی نیست و زاده‌ی ذهن بیش ‌از اندازه خوش بین و مثبت خودشان است. آن‌‌ها چون تصور می‌کنند بهره‌ی هوشی بیشتری نسبت به سایرین دارند، همیشه و در هر حال می‌توانند سرمایه‌ی خود در بازار را کنترل کنند و بر روند بازار تسلط دارند.

سرمایه گذار آرمان‌گرا هیچ‌وقت تحقیقات کامل انجام نمی‌دهد و فقط به تحلیل‌های مثبت دیگران اتکا می‌کند.

۲. سرمایه گذار عمل‌گرا (Pragmatic)

سرمایه گذار عمل‌گرا نقطه‌ی مقابل سرمایه گذار آرمان‌گراست. این دسته از سرمایه گذاران تصویر واقع بینانه و حقیقی از بهره‌ی هوشی، توانایی و مهارت‌های اقتصادی و تجاری خود دارند. آن‌‌‌ها همیشه توانایی‌های خود را با شک و تردید رصد می‌کند.

عمل‌گرایان به بازار سرمایه اطمینان کامل ندارند و همیشه نوسانات و احتمالات سرمایه گذاری را در نظر می‌گیرند. آن‌ها برای تایید درستی تحلیل‌های خود تحقیقات کامل می‌کنند و فقط به چند منبع عمومی اتکا ندارند.

سرمایه گذار عمل‌گرا Pragmatic

۳. سرمایه گذار شکل‌گرا (Framer)

این دسته از سرمایه گذاران بسترهای سرمایه گذاری خود را با دقت و وسواس فراوان ارزیابی و پیگیری می‌کنند. شکل گرایان بخش‌های کوچک و فرعی سرمایه گذاری را با دقت رصد می‌کنند و توجه خاصی به برنامه‌ و مسیر کلی ندارند.

آن‌‌ها در تجزیه و تحلیل مشکلات مسیر یا نوسانات بازار خشک و غیر منعطف‌اند و به عوامل خارجی جریان سرمایه گذاری توجه چندانی ندارند.

این دسته به جای آن‌که چندین کانال سرمایه گذاری پیوسته به‌ هم داشته باشند؛‌ میزان زیادی پول نقد بدون استفاده در حساب بانکی‌شان دارند. سرمایه گذاران شکل‌گرا به‌طور نا‌خود‌ آگاه با تثبیت برآوردهای خود از بازار، قیمت اوراق بها‌دار را تثبیت می‌کنند.

۴. سرمایه گذار آمیزگر (Integrator)

آمیز‌گرایان هنگام سرمایه گذاری تمام عوامل بیرونی بازار را در نظر می‌گیرند. آن‌ها ابعاد مختلف سرمایه گذاری خود را اجزای به ‌هم وابسته و تاثیر گذار بر روی یک‌دیگر می‌دانند.

سرمایه گذار آمیز‌گرا درک کاملی از همبستگی عملکرد بخش‌های مختلف بازارهای مالی دارد و روند و سبد سرمایه‌ی خود را براساس این همبستگی تنظیم می‌کند.

سرمایه گذار آمیزگر Integrator

۵. سرمایه گذار برون‌فکن (Reflector)

یک سرمایه گذار برون‌فکن به سختی اشتباهات خود را که سبب شده در بازار متضرر شود، قبول می‌کند. این دسته حتی پس از اثبات این‌ موضوع که مشکل و ضرر به‌خاطر تصمیم نادرست آن‌‌ها به‌وجود آمده هم برای اقدام به اصلاح تصمیمات خود عجله‌ای ندارند و گاهی از آن سرباز می‌زنند.

برون‌فکن از اعتراف و پذیرش اشتباهاتش امتناء می‌کند و سعی می‌کند نتیجه‌ی بد را به عوامل داخلی و خارجی مختلف نسبت دهد.

آن‌‌ها به‌دلیل جلوگیری از این اعترافات و به‌دلیل آن‌که نیاز نباشد بپذیرند مشکل از سوی آن‌ها بوده نه وضعیت بازار سرمایه، خیلی دیر تصمیم می‌گیرند تا دچار تصمیم اشتباه نشوند.

۶. سرمایه گذار واقع‌بین (Realist)

این دسته از سرمایه گذاران برخلاف برون فکن‌‌‌ها در مواجه با پیامد تصمیمات اشتباه‌شان سخت و غیر منعطف نیستند. واقع بین‌ها پیامد اشتباهات خود را می‌پذیرند و برای حل مشکل پیش آمده همیشه آماده‌اند. آن‌‌ها برای توجیه مشکل یا ضرر پیش آمده بهانه‌ تراشی نمی‌کنند و اشخاص یا عوامل دیگر را مقصر نمی‌دانند.

یک سرمایه گذار واقع بین به‌طور کامل مسئولیت اشتباه خود را قبول می‌کند و احساس تأسف و ندامت بیش از حد در این باره ندارد. به‌همین خاطر هنگام تصمیم‌گیری‌‌ ترس زودتر به سراغ او نمی‌رود و در شرایطی مناسب و با ذهنی آرام تصمیم می‌گیرد.

با این توضیحات می‌توان هر یک از این ۶ تا از تیپ های شخصیتی سرمایه‌ گذاران را در مقابل دیگری و متضاد آن دانست:

  • آرمان‌گرا در مقابل عمل‌گرا
  • شکل‌گرا در مقابل آمیز‌گر
  • برون‌فکن در مقابل واقع‌بین

۵ ویژگی تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران

نوعی شخصیت‌بندی دیگر نیز برای سرمایه گذاران حوزه‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است. این دسته‌بندی طی پژوهشی توسط “کمیسیون اوراق بهادار بریتیش کلمبیا” (British Columbia Securities Commission) در کشور کانادا با نام «سرمایه‌گذار باهوش ملی» انجام گرفته است. طی این تحقیق مشخص شد هر بخش از کشور کانادا تحت سلطه‌ی کدام نوع از تیپ های شخصیتی سرمایه‌ گذاران است. با توجه به این پژوهش دولت‌‌ها می‌توانند تا حدودی بازارهای سرمایه‌ در بخش‌های مختلف کشور را آنالیز کنند.

بر اساس این تحقیقات سرمایه گذاران به ۵ دسته‌ی بی‌باک، سخت‌کوش، عجول، محتاط و هیجانی تقسیم می‌شوند.

انواع تیپ شخصیتی سرمایه گذاران

۱. سرمایه گذار بی‌باک

افراد بی‌ باک در سرمایه گذاری بسیار انعطاف پذیرند. آن‌ها آمادگی پذیرش هر اتفاقی در مسیر سرمایه گذاری را دارند و به طور خیلی خاص برون‌گرا هستند.

افراد این دسته بیش از هر چیزی به سرمایه گذاری علاقه‌مند هستند و اکثر اوقات از یک مشاور برای اجرای امور کمک می‌گیرند. به طور کلی سرمایه گذار بی‌‌باک بهترین نوع رفتار سرمایه گذاری را دارد.

۲. سرمایه گذار سخت‌کوش

سرمایه گذار سخت کوشی نسخه‌ی درون‌گرای سرمایه گذار بی‌باک است. این افراد نیز تمام رفتارهای مناسب سرمایه گذاری را مانند دسته‌ی قبل می‌شناسند و آن‌‌ها را اجرا می‌کنند.

سخت‌کوش‌‌ها تمام صورت حساب‌ها و فاکتورها را به طور کامل مطالعه می‌کنند؛ اما سوابق قبلی را بررسی نمی‌کنند و در رابطه با جبران خسارت‌‌ها و ضررها در دوره‌های زمانی مختلف عکس العملی ندارند و خواستار جبران آن‌ها نیستند که این رفتار نقطه‌ای منفی میان رفتارهای شایسته‌ی آن‌هاست.

۳. سرمایه گذار عجول

این افراد کاملاً سازگار با روند بازار و سرمایه گذاری هستند. سرمایه گذار عجول بسیار کم‌تر از سایر تیپ های شخصیتی به سراغ سرمایه گذاری مستقل می‌رود. 

این دسته نیز از مشاوران مالی کمک می‌گیرند؛ اما صورت حساب و ضرر و زیان‌های خود را بررسی نمی‌کنند و اهمیت چندانی به آن‌ها نمی‌دهند. افراد این دسته قبل از شروع فعالیت خود صبر زیادی ندارند و تحقیقات کافی برای آغاز کار انجام نمی‌دهند.

۴. سرمایه گذار محتاط

سرمایه گذار محتاط یک شخص درون‌گراست که حتی علاقه‌‌ای به یک مشورت ساده با شخصی دیگر در رابطه با اهداف و مسیر سرمایه گذاری خود ندارد؛ چه برسد به آن‌که از مشاوران مالی و تجاری کمک بگیرد.

افراد این دسته علاقه‌ی چندانی به کسب تجربیات جدید ندارند و برای تجربه‌ی هر چیزی آماده نیستند. همچنین خیلی کم دیده شده که محتاط‌‌ها سوابق مالی و تجاری پیشین خود را مجدداً مورد بررسی قرار دهند.

۵. سرمایه گذار هیجانی

سرمایه گذار هیجانی

تیپ شخصیت هیجانی تا جایی که امکان داشته باشد وارد عرصه‌ی سرمایه گذاری و تجارت نمی‌شود. اما اگر تصمیم به این کار بگیرد،‌ هیچ مطالعه و تحقیقی در رابطه با مناسب یا نامناسب بودن حیطه‌ی فعالیت با توجه به شخصیت و سلیقه‌ی خود و یا کسب اطلاعات در رابطه با سود و ضرر بازار انجام نمی‌دهد و همیشه بی‌گدار به آب می‌زند. این دسته مناسب‌ترین گروه برای کلاه‌برداران هستند و بیشتر از همه طعمه‌ی افراد سودجو می‌شوند.

صحبت پایانی

حضور در بازارهای سرمایه و داشتن یک شغل مستقل بدون نیاز به کارفرما و کسب درآمد ارز دیجیتال بیشتر از حقوق ماهیانه، هدف و رویای بخش بزرگی از مردم دنیاست.

بازارهای سرمایه و خبرهای مبنی بر رشد ناگهانی آن‌‌‌ها و کسب سودهای کلان و راه های کسب درآمد از بیت کوین برای همه جذاب و فریبنده است. اما ورود به این عرصه نیازمند تحقیقات بسیار است. وارد شدن به هر بخشی از این بازار بدون شناخت کافی از فراز و نشیب‌‌های پیش‌رو، می‌تواند ضررهای غیر‌قابل جبران در پیش داشته باشد. همچنین با ‌توجه به مطالبی که تا این‌جا بازگو کردیم؛ ورود به عرصه‌ی تجارت و آغاز سرمایه گذاری علاوه بر شناخت کافی و کسب اطلاعات دقیق از بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن، به شناخت کافی شخصیت‌تان نیز بستگی دارد.

باید با بررسی‌‌های بیشتر روان‌شناختی دریابید که در کدام یک از انواع تیپ های شخصیتی سرمایه‌ گذاران دسته‌بندی می‌شوید و در حین سرمایه گذاری و انجام فعالیت‌های اقتصادی و همچنین بالا و پایین‌های شدید بازار، چه رفتاری از خود بروز می‌دهید. همچنین با انجام این بررسی‌ها، می‌توانید میزان نوع تصمیم‌گیری و آستانه‌ی تحمل خود را دریابید. این اطلاعت در روند سرمایه گذاری و انتخاب نوع بازار کمک شایانی به شما خواهد کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

من با تو می‌نویسم و می‌خوانم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا