مقالات ارز دیجیتال

حقایق ارزدیجیتال؛ سفر به دنیای شگفتی‌های رمزارزها

چند مورد از  حقایق ارزدیجیتال به گوشتان خورده است؟ با گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر فضای کریپتو، کماکان رمزارزها برای عده بسیاری به‌عنوان صنعتی اسرارآمیز قلمداد می‌شوند. امروزه علی‌رغم آشنایی با بیت‌کوین و اتریوم (ETH)، تنها عده اندکی با اطلاعاتی فراتر از اصول اولیه کاری آنها آشنا هستند. در این مقاله ما شما را با برخی حقایق جالب دنیای رمز ارزها آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاکنون ۴ میلیون بیت کوین نابود شده

تاکنون ۴ میلیون بیت کوین نابود شده

اگر در گذشته مقدار زیادی بیت‌کوین داشتید و اکنون دسترسی به آنها را به دلایلی چون گم کردن کلید خصوصی، ایراد سخت‌افزاری و یا ارسال آنها به یک آدرس سوخته از دست داده‌اید، چه می‌کنید؟ آیا راهی برای بازگشت آنها وجود دارد؟

لازم است بگوییم چیزی حدود ۴ میلیون بیت‌کوین برای همیشه از دست رفته‌اند! با توجه به محدودیت عرضه ۲۱ میلیونی بیت کوین، این رقم قابل‌توجه است. کارشناسان معتقدند که بیش از ۲۰ درصد کوین‌های ازدست‌رفته قابل بازیابی نیستند. این خبری بسیار ترسناک  از دنیای حقایق ارزدیجیتال است، اما چگونه چنین چیزی رخ می‌دهد؟

بلاک‌چین بیت کوین، تغییر ناپذیر و غیر قابل بازگشت است. این بدان معناست که پس از انجام هر تراکنش، امکان لغو یا برگشت آن وجود ندارد. لذا اگر دارایی‌ رمز ارزی خود را به آدرس کیف پول اشتباهی ارسال کنید، آنها برای همیشه از بین خواهند رفت. بنابراین اینکه شما حتی در آستانه یک حمله قلبی هم قرار بگیرید، برای بلاک‌چین هیچ اهمیتی ندارد! تنها کافی است که کلیدهای خصوصی خود را از دست بدهید تا دیگر به دارایی خود دسترسی نداشته باشید.

سرنوشت ۷۵۰۰ بیت کوین مرد ولزی

در سال ۲۰۱۳ جیمز هاولز ساکن ولز، هارد دیسک خود که حاوی کلید خصوصی ۷۵۰۰ بیت کوین بود را دور انداخت. سال‌ها بعد با رسیدن بهای بیت کوین به ۱۰۰۰ دلار، او تصمیم گرفت مقداری از این دارایی را بفروشد. اما ناگهان متوجه شد که آنها را روی هارد دیسکی که مدت‌ها قبل دور انداخته بود ذخیره کرده است. در حال حاضر جیمز در تلاش است تا شورای شهر محل خود را مجاب به ارائه مجوز حفاری جهت یافتن این هارددیسک کند. جیمز ادعا کرد که اگر شهرداری به او مجوزهای لازم جهت جستجو را بدهد، او بخشی از بیت‌کوین‌های خود را به آنها اهدا خواهد کرد.

رمزارزها، پیش از بیت کوین هم وجود داشته‌اند

بیت کوین اولین رمزارز تاریخ نیست

این یکی دیگر از حقایق ارزدیجیتال که حتما نمی‌دانستید! ایده یک ارز دیجیتال همتا به همتا و غیر قابل ردیابی برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ توسط دیوید چام (David Chaum)، مهندس IT آمریکایی ارائه شد. او در همان سال نظریه خود در خصوص پول دیجیتال رمزنگاری شده را در یک مجله علمی منتشر و در سال ۱۹۸۹ میلادی شرکت دیجی‌کش (Digicash) را تأسیس کرد.

اما با گذشت زمان، دیجی‌کش نتوانست انتظارات را برآورده کند و در سال ۱۹۹۶ اعلام ورشکستگی کرد. در آن زمان ارزهای دیجیتال دیگری از جمله Ecash ،e-gold و b-money نیز به بازار معرفی و بعدها با رونق تجارت الکترونیک و توسعه پول دیجیتال، تا حدودی محبوب شدند. بنابراین ایده پول دیجیتال، مدت‌ها قبل از بیت کوین مطرح شد و حتی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) هم به برخی از پروژه‌های پیشین در وایت پیپر بیت‌کوین اشاره کرده است.

ساتوشی ناکاموتو یکی از بزرگترین هولدرهای بیت کوین است

در سال ۲۰۱۳ سرجیو دمیان لرنر(Sergio Demian Lerner) که در دنیای کریپتو به عنوان طراح پلتفرم قرارداد هوشمند RSK شناخته می‌شود، ادعا کرد که بیش از یک میلیون بیت کوین در کیف پول ساتوشی ناکاموتو وجود دارد.

طبق یافته‌های لرنر، حدفاصل ژانویه ۲۰۰۹ تا ژانویه ۲۰۱۰، یک ماینر BTC منتسب به ساتوشی ناکاموتو موفق به استخراج بیش از یک میلیون بیت کوین شده است. ساتوشی تا به امروز کوین‌های خود را منتقل نکرده و همواره گمانه‌زنی‌هایی نزد جامعه رمز ارزی در خصوص وضعیت آنها مطرح است. اگر دارایی کیف پول ساتوشی با ارز فیات مبادله شود، او به یکی از ۵۰ فرد ثروتمند جهان بدل خواهد شد!

مجسمه ساتوشی ناکاموتو

مجسمه ساتوشی ناکاموتو سال ۲۰۲۱ ساخته شد

با وجود ناشناس بودن ناکاموتو، مجسمه‌ای به افتخار بنیانگذار بیت کوین، در سپتامبر ۲۰۲۱ در شهر بوداپست ساخته شد. این مجسمه ساتوشی را به همراه یک هودی بر تن با نماد بیت کوین روی آن نشان می‌دهد. بازدید از مجسمه ناکاموتو رایگان است و ۲۴ ساعت شبانه روز باز است. نکته جالب این مجسمه، صورت آن است. قالبی که برای صورت مجسمه صورت ساتوشی طراحی شده است به گونه‌ای عمل می‌کند که هر بازدید کننده‌ای که مستقیماً به آن نگاه کند، تصویر چهره خود را می‌بیند. 

آخرین استخراج بیت کوین 

همان‌طور که می‌دانید، تعداد عرضه بیت کوین محدود است و تنها ۲۱ میلیون از آن وجود دارد. در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد از عرضه بیت کوین استخراج شده است. طبق ماینر‌های موجود در بازار و برآورد میزان عملکرد آنها در استخراج بیت کوین، پیش بینی می‌شود آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد.

اولین معامله بیت کوین در ازای پیتزا بود

اولین معامله بیت کوین در ازای پیتزا بود

این یکی از جالب‌ترین حقایق بیت کوین است. در ۲۲ مه سال ۲۰۱۰، لازلو هانیک، اهل ایالت فلوریدا، ۱۰ هزار BTC را بابت خرید دو پیتزا پرداخت کرد! این به عنوان اولین معامله تجاری بیت کوین شناخته می‌شود. در آن زمان، ۱۰ هزار BTC معادل ۴۰ دلار بود و هر بیت‌کوین چیزی کمتر از نیم سنت ارزش داشت. امروز این مقدار بیت‌کوین دارای ارزشی بیش از ۳۴۰ میلیون دلار است!

بیت کوین بیش از یکصد فورک را تجربه کرده

باور کنید یا خیر، بیت کوین بیش از یک‌صد فورک را تجربه کرده است. اصطلاح فورک (Fork) به این معناست که کد یک شبکه برای خلق ویژگی‌ها، توابع و حتی کوین‌های جدید کپی می‌شوند. بیت کوین به عنوان یک رمزارز متن‌باز به توسعه‌دهندگان این امکان را داده تا کد آن را به راحتی کپی و بر اساس نیاز خود آن را اصلاح کنند.

در فضای کریپتو دو نوع فورک وجود دارد: هارد فورک و سافت فورک.

به طور کلی از سافت فورک برای به‌روزرسانی بلاک‌چین و از هارد فورک به‌منظور به‌روزرسانی‌های امنیتی یا خلق کوینی جدید استفاده می‌شود. تفاوت اصلی این دو اصطلاح در میزان سازگاری آنها با نسخه‌های پیشین خود است. به این معنا که در سافت فورک، کوین‌های قدیمی می‌توانند با ویژگی‌های جدید منطبق شوند اما هارد فورک با نسخه‌های قبلی خود سازگار نیست.

از حقایق ارزدیجیتال این است که کیف پول‌های رمز ارزی، دارایی شما را ذخیره نمی‌کنند

رمز ارزهای شما در کیف‌ها ذخیره نمی‌شوند

برخلاف تصور عوام، ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های رمز ارزی ذخیره نمی‌شوند، بلکه آنها کلیدهای خصوصی و عمومی افراد را ذخیره می‌کنند. دارایی‌های دیجیتال همواره در بلاک‌چین ثبت می‌شوند و کاربران تنها در صورت داشتن کلید عمومی و خصوصی صحیح می‌تواند به آنها دسترسی پیدا کنند.

کلیدهای عمومی، مشابه شماره حساب‌های بانکی بوده و برای مبادله با افراد به اشتراک گذاشته می‌شوند. کلیدهای خصوصی نیز همانند پین کد در کارت بانکی، به شما امکان ورود به حساب و انجام تراکنش را می‌دهند. بنابراین بدون این کلیدها، هیچ راهی برای انجام تراکنش وجود ندارد.

نزدیک به ۲۰۰۰ کوین مرده وجود دارد

با گذشت بیش از یک دهه از عمر صنعت کریپتو، بسیاری از پروژه‌های رمزارزی با شکست مواجه شده‌اند. وب‌سایت Coinopsy که کوین‌های مرده را ردیابی می‌کند، اخیراً اعلام کرده در حدود ۱۸۵۴ رمزارز نابود شده و انتظار می‌رود این تعداد حتی در آینده افزایش یابد. اما این کوین‌های مرده دقیقاً چه هستند؟ درحقیقت آنها پروژه‌هایی رها شده‌اند که فاقد نُد (Node) بوده و روند توسعه آنها متوقف شده است.

دوج کوین با یک شوخی آغاز شد

دوج کوین یکی از میم کوین های محبوب است

خالق این ارز دیجیتال که با نام مستعار شیب‌توشی ناکاموتو (نامی طنز برگرفته از ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین) شناخته می‌شود، دوج کوین را بدون اهمیت به‌ بازاریابی یا پذیرش آن، صرفاً به عنوان یک شوخی و ارائه یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه ایجاد کرد و برخلاف باور بسیاری از تحلیلگران این بازار خرید و فروش دوج کوین با استقبال فراوانی روبه‌رو شد.

نام و لوگوی این رمزارز از سگ نژاد شیبا اینو گرفته شده است. واژه دوج و تصویر این سگ تا مدت‌ها پیش از خلق و خرید و فروش دوج کوین، به‌عنوان میم (meme) یا طنز اینترنتی شناخته می‌شد و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از آن استفاده می‌کردند.

NFT‌ها ارز دیجیتال نیستند

با وجود محبوبیت بسیار زیاد NFT‌ها و همه‌گیر شدن آنها، این توکن‌های غیر قابل تعویض یک ارز دیجیتال نیستند و نمی‌توان از آنها برای مبادلات در بازار استفاده کرد، در عوض می‌توان از آنها به عنوان یک دارایی دیجیتال نام برد که با گذشت زمان ارزش آنها دچار نوسان می‌شود. امروزه از  NFT‌ها برای سرمایه‌گذاری روی آثار هنری یا کلکسیونی استفاده می‌شود. توکن‌های هواداری باشگاه‌های ورزشی نیز نوع دیگری از NFT‌ها هستند.

رمز ارزها آینده بازار را شکل می‌دهند

با گذشت حدود یک دهه از فعالیت رمز ارزها، همواره اتفاقات جذاب و غیر قابل باوری برای این صنعت رخ داده است. از نابودی بسیاری از کوین‌ها گرفته تا رسیدن بهای بیت کوین از نیم سنت به بیش از ۶۴ هزار دلار، حمایت بانک‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری از این حوزه و یا پذیرش دوج کوین، این میم‌کوین اینترنتی از سوی ایلان ماسک و شرکت تسلا. اینها تنها چند مورد از اتفاقات شگفت‌انگیز و حقایق جالب رمز ارزها بود که در فضای کریپتو رخ داده است.

نظر شما در خصوص این وقایع و آینده این صنعت چیست؟ ما را از دیدگاه‌های خود در بخش ارائه نظرات مطلع سازید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا