سرمایه گذاری

چه عواملی بر قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها تاثیرگذار هستند؟

با گسترش تکنولوژی بلاکچین و سوددهی بالای بازار کریپتوکارنسی، افراد زیادی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال شده‌اند. برخی از معامله‌گران هم به دنبال پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال در آینده هستند تا بتوانند جهت‌ سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات خود را برای ورود به این بازار مشخص کنند. به همین دلیل پیش‌بینی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به همین موضوع می‌خواهیم در این مطلب به بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارز دیجیتال بپردازیم تا شما بتوانید ارزیابی دقیقی از روند قیمتی آنها داشته باشید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال مانند بیت کوین همواره یکی از موضوعات جذاب در دنیای کریپتوکارنسی است. به طوری که سوالات زیر بیشترین میزان جستجو در موتورهای جستجوگر را دارد.

  • قیمت ارز دیجیتال چگونه تعیین می‌شود؟
  • علت افزایش قیمت بیت کوین
  • تاثیر بیت کوین بر سایر ارزهای دیجیتال
  • چگونه بفهمیم ارز دیجیتال بالا می‌رود؟
  • علت نوسان بیت کوین
  • تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال

اما واقعیت این است که باید بدانید در مورد افزایش یا کاهش ارزهای دیجیتال هیچ اصولی وجود ندارد که بتوان قاطعانه در این زمینه قضاوت کرد. از سال ۲۰۰۹ که اولین بیت کوین ایجاد شد، تاکنون قیمت بیت کوین نوسانات شدیدی را تجربه کرده است و همین نوسانات را می‌توان به عنوان یک فرصت خوب برای معامله‌گران و کسب سود از این بازار درنظر گرفت. تریدرها با استفاده از تحلیل تکنیکال (بررسی نمودارهای قیمتی) و تحلیل فاندامنتال (بررسی وضعیت اقتصادی-اجتماعی جامعه)، می‌توانند قیمت بیت کوین را تحلیل و پیش‌بینی کنند.

همانطور که متوجه شدید عوامل متعددی بر قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند که در ادامه، مهمترین این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست

سیستم عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضای بیت کوین

بخشی از ارزش فلزهای گرانبها و قیمتی مانند طلا، به دلیل عرضه‌ی محدود آن‌ها به دست می‌آید و معمولاً هم قیمت این فلزات توسط سیستم عرضه و تقاضا (Supply and Demand) کنترل می‌شود. عرضه و تقاضا یک فاکتور ساده‌ی اقتصادی است که روی قیمت ارزهای دیجیتال هم تاثیرگذار است. هر زمان برای خرید یک ارز دیجیتال افزایش تقاضا در بازار ایجاد شود، قیمت آن رشد خواهد کرد. برعکس، چنانچه عرضه بر تقاضا پیشی گیرد، کاهش قیمت را شاهد خواهیم بود.

سختی استخراج

سختی استخراج نوعی تابع یا متغیر کنترلی است که باعث می‌شود در شبکه‌هایی که از مکانیسم گواه اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند، متوسط زمان مورد نیاز برای ایجاد یک بلاک ارز دیجیتال در طول مدت زمان مشخصی، ثابت بماند.

در صورتی که سختی شبکه وجود نداشته باشد، با افزایش تعداد ماینرها مدت زمان لازم برای یافتن یک بلوک جدید به کمتر از ده دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد و حتی این امکان وجود دارد که به زیر یک دقیقه برسد. این اتفاق باعث تولید بی رویه رمزارز و در نتیجه کاهش ارزش آن خواهد شد.

هر چه بلاکچین‌ها ایمن‌تر و پیچیدگی استخراج ارز دیجیتال بیشتر باشد، ارزش و قیمت بیت کوین و سایر ارزها بالاتر می‌رود. البته در این صورت، به دست آوردن رمزارز مورد نظر از طریق استخراج هم سخت‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: استخراج بیت کوین

هاوینگ

هاوینگ

جهت کنترل سیستم عرضه و تقاضا، هر ۴ سال یکبار پاداش استخراج برخی از ارزهای دیجیتال نصف می‌شود که به این پدیده هاوینگ (Halving) می‌گویند. پدیده هاوینگ را اغلب افراد با بیت کوین می‌شناسند.

در سال ۲۰۰۹ که اولین بیت کوین استخراج شد، پاداش استخراج ۵۰ بیت کوین بود. اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ (پاداش استخراج یک بیت کوین: ۲۵ بیت کوین)، دومین هاوینگ در سال ۲۰۱۶ (پاداش استخراج یک بیت کوین: ۱۲.۵ بیت کوین) و سومین هاوینگ در سال ۲۰۲۰ (پاداش استخراج یک بیت کوین: ۶.۲۵ بیت کوین) اتفاق افتاد.

در حال حاضر پاداش استخراج یک بلاک در شبکه بیت کوین که حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و دستگاه‌های پرقدرتی نیاز دارد، ۶.۲۵ بیت کوین است.

سالپاداش استخراج هر بیت کوینبالاترین قیمت بیت کوین
۲۰۰۹۵۰ BTC۳ سنت
۲۰۱۲۲۵ BTC۱۶ دلار
۲۰۱۶۱۲.۵ BTC۹۸۱ دلار
۲۰۲۰۶.۲۵ BTC۴۶۸۲۰ دلار
۲۰۲۴۳.۱۲۵ BTC؟
پاداش استخراج بیت کوین

برخی از تحلیلگران با بیان اینکه تاریخ همیشه تکرار می‌شود، معتقدند که هاوینگ باعث افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌شود و این امر ناشی از کاهش عرضه بیت کوین است؛ چرا که نصف شدن پاداش استخراج سبب کم شدن فعالیت ماینرها به صورت مقطعی می‌شود. به طور کلی، هیچ قطعیتی در رابطه با افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین در اثر پدیده هاوینگ وجود ندارد.

سودمندی ارزهای دیجیتال

یک عامل مهم و اصلی در تعیین قیمت هر ارز دیجیتال، مفید و سودمند بودن آن است. اگر شما نتوانید برای کار خاصی از یک ارز استفاده کنید، به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری یا پرداختی را با آن انجام دهید، آن ارز هیچ گونه ارزشی ندارد. برای مثال، سودمندی اتریوم (ETH) به خاطر یک پلتفرم قرارداد هوشمند است و این امر، علت قیمت نسبتاً بالای اتریوم در مقابل دیگر ارزهای دیجیتال است. از طرفی هر چقدر تعداد پروژه‌های ارز دیجیتال که کاربرد بیشتری در زندگی انسان دارند بیشتر شود، به همان اندازه با سرعت بیشتری با پذیرش عمومی و افزایش تقاضا مواجه خواهند شد.

فاکتورهای اجتماعی و فعالیت رسانه‌ها

فومو از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارز دیجیتال

از جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارز دیجیتال، فاکتورهای اجتماعی است که احساسات سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال را مورد هدف قرار می‌دهد. زمانی که افراد مشهور یا مقامات کشورها در رابطه با رمزارزها اظهار نظر می‌کنند می توانند باعث ایجاد شک و تردید در سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال شوند یا حتی آن‌ها را تشویق کنند که بخش بیشتری از دارایی خود را وارد این بازار بکنند.

ترس از دست دادن سرمایه (FOMO: Fear Of Missing Out) و ترس از دست دادن فرصت سود، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران دست به تصمیم‌گیری‌های احساسی برای فروش یا خرید ارزهای دیجیتال خود بزنند. دقیقاً مانند اتفاقی که در اثر ایپدمی ویروس کرونا برای ارزهای دیجیتال رخ داد. ترس و وحشت در جهان به علت ظهور این ویروس، باعث شد کاربران دست به فروش دارایی‌های خود بزنند و قیمت ارزهای دیجیتال به شدت کاهش پیدا کند.

برخی از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال این ترس ها و تردیدها را در کوتاه مدت امری طبیعی می‌دانند، همانطور که در بازارهای سنتی نیز این ترس‌ها وجود دارد. به هر حال، نمی‌توان از بروز احساسات در بازارهای سنتی و بازار ارزهای دیجیتال جلوگیری کرد.

انتشار شایعات و اخبار درباره ارزهای دیجیتال

روزانه شاهد اخبار و شایعاتی هستیم که در ارتباط با دنیای کریپتوکارنسی منتشر می‌شود، این اخبار گاهی در راستای حمایت از ارزهای دیجیتال بوده و گاهی هم باعث ایجاد شک و تردید بین مردم نسبت به کریپتوکارنسی شده است.

برای مثال، وضعیت صرافی MTGOX و انتشار اخبار هک شدن این صرافی، یکی از عوامل مهم در کاهش قیمت بیت کوین در زمان‌های مختلف بود:

  • در تاریخ ژوئن تا نوامبر ۲۰۱۱، قیمت بیت کوین ۹۴ درصد کاهش یافت که دلیل اصلی آن، هک صرافی MTGOX عنوان شده است (قیمت هر بیت کوین از ۳۲ دلار به ۲ دلار کاهش یافت).
  • صرافی MTGOX در تاریخ دهم آپریل ۲۰۱۳ به صورت موقت قطع شد و ۷۹ درصد قیمت بیت کوین در این زمان کاهش پیدا کرد (کاهش قیمت هر بیت کوین از ۲۶۶ دلار به ۵۴ دلار).
  • صرافی MTGOX مجدد در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ هک شد و ۴۹ درصد قیمت بیت کوین کاهش پیدا کرد (قیمت هر بیت کوین از ۸۶۷ دلار به ۴۳۹ دلار رسید).

مسائل قانونی و محدودیت‌ها

قیمت ارزهای دیجیتال

مسائل قانونی و مسائل مربوط به دولت‌ها نیز می‌تواند از عوامل تاثیر گذار بر قیمت و آینده ارز دیجیتال به شمار برود. اگر یک دولت درباره‌ی قوانین دارایی و مالیات سخت‌گیر باشد، مخفی کردن دارایی‌ها با استفاده از ارزهای دیجیتال تبدیل به اقدامی رایج می‌شود و این خود باعث تغییر در قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌شود، زیرا تقاضا برای آنها بیشتر خواهد شد.

اقدامات قانونی مثبت برای یک ارز دیجیتال مانند رسمی کردن آنها به عنوان ارز یک کشور، می‌تواند اثرات مثبتی در قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشد؛ در حالی که ممنوعیت ارزهای دیجیتال توسط یک کشور می‌تواند اثرات منفی برجای بگذارد.

برای مثال عرضه اولیه (ICO) در سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور ۱۳۹۶) در چین ممنوع اعلام شد و این موضوع سبب کاهش قابل توجه قیمت ارزهای دیجیتال شد. البته، زمانی که کشور چین مجدد حمایت خود را از ارزهای دیجیتال و بلاکچین اعلام کرد، قیمت‌ها دستخوش تغییرات مثبتی شد.

پذیرش و درک عمومی

یکی از چالش‌هایی که بازار کریپتوکارنسی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مسئله پذیرش و درک ارزهای دیجیتال توسط عموم مردم، بانک‌ها، دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ است. با توجه به اینکه کریپتوکارنسی یک بازار نوظهور است و فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال برای اغلب مردم کمی ناشناخته است، افراد برای سرمایه گذاری در این حوزه کمی محتاطانه عمل می‌کنند.

بدون تردید با افزایش اعتماد مردم به ارزهای دیجیتال و افزایش فهم و ادراک عمومی از این فناوری، قیمت ارزهای دیجیتال هم افزایش پیدا خواهد کرد.

فورک های متعدد

تاثیر فورک در قیمت ارز دیجیتال

فورک (Fork) یکی از راه‌های به‌روزرسانی و ایجاد تغییرات در بلاکچین است. فورک نوعی انشعاب از بلاکچین اصلی است که با ایجاد تغییراتی در کد منبع یک پروژه، به وجود می‌آید. فورک به دلایل مختلفی مانند نیاز به افزودن قابلیت‌های جدید، رفع مشکلات امنیتی یا به دلیل حل اختلاف نظر بین اعضای یک جامعه بر سر سیاست‌های کلی می‌تواند اتفاق بیافتد. به دلیل فورک‌های متعدد و انشعابات منظم از زنجیره ارزهای دیجیتال و ایجاد انواع ارز دیجیتال مشتق شده، منتقدان این بازار ادعا می‌کنند که ارزهای دیجیتال محدود نیستند و مسئله کمیابی ارزهای دیجیتال را جدی نمی‌گیرند.

مثال‌های زیر، نمونه‌هایی از تأثیرات فورک‌ بر قیمت ارز دیجیتال است:

  • در تاریخ ششم تا یازدهم مارس در سال ۲۰۱۳، یک فورک غیرمنتظره برای بیتکوین ایجاد شد و قیمت بیت کوین ۲۵ درصد کاهش یافت.
  • مسائل مربوط به فورک بیت کوین کش در یازدهم تا شانزدهم ژوئن ۲۰۱۷ باعث کاهش ۳۶ درصدی قیمت بیتکوین شد.

نهنگ ها و نوسانات بازار

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارز دیجیتال، افرادی هستند که مقدار زیادی از سرمایه بازار را در اختیار دارند. به چنین افرادی اصطلاحاً نهنگ یا وال گفته می‌شود که بزرگترین بازیگر ارزهای دیجیتال هستند. وال‌ها در بازار ارز دیجیتال مانند سهامداران عمده در بازار بورس هستند.

از جمله معروف‌ترین نهنگ‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، می‌توان به ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت کوین)، دوقلوهای وینکلواس و راجر ور اشاره کرد که مقدار زیادی از کل بیت کوین‌ها را دارا هستند. برخی از نهنگ‌ها تمایل دارند که بیت کوین‌های خود را نگه دارند و برخی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود از جمله بیت کوین می‌پردازند.

نهنگ‌ها چه بیت کوین‌ها را بفروشند و چه آنها را نگه دارند، در بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار هستند.

فرض کنید یک نهنگ (یا گروهی از نهنگ‌ها) حجم زیادی از اتریوم را بفروشد. همین کار می‌تواند روندی نزولی در بازار ایجاد کند و قیمت‌ها ریزش پیدا می‌کند. چرا که عموم کاربران فکر می‌کنند حجم زیادی از سرمایه در حال خارج شدن از شبکه است و مسئله شک و تردید ایجاد می‌شود. در مقابل اگر اگر نهنگ‌ها، اتریوم‌های خود را نگه دارند و نفروشند، به دلیل اینکه تعداد کل اتریوم‌هایی که برای خرید وجود دارد، کاهش می‌یابد، بازار تحت فشار قرار می‌گیرد و قیمت این ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند.

حجم معاملات

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تریدرهای حرفه‌ای در زمان معامله به آن دقت می‌کنند، حجم معاملات است؛ زیرا این معیار به خوبی می‌تواند نشان‌دهنده روند آینده بازارهای مالی باشد. زیرا در شرایطی که حجم معاملات بالا می‌رود، قیمت ارزهای دیجیتال نیز نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند و بالعکس زمانی که حجم معاملات کاهش می‌یابد، قیمت انواع ارز دیجیتال نیز روند نزولی به خود خواهد گرفت.

البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید تغییرات اخیر حجم معاملات را بررسی کنید و  تغییرات حجم معاملات در چند سال قبل قطعا معیار مناسبی برای پیش‌بینی قیمت یک ارزدیجیتال در سال‌های آتی نیست.

کدام یک از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارز دیجیتال، مهم‌تر است؟

هر کدام از عوامل موثر بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال که در این مطلب معرفی کردیم، از اهمیت زیادی برخوردار هستند و نمی‌توان هیچ‌کدام را به عنوان مهم‌ترین انتخاب کرد. در برخی موارد ممکن است که چند عامل با یکدیگر رخ دهد و باعث ایجاد نوسانات شدید در قیمت شود. یک تریدر حرفه‌ای در این شرایط فقط به استراتژی معاملاتی خود عمل می‌کند و تسلیم هیجانات بازار نمی‌شود.

به نظر شما کدام یک از فاکتورهای موثر در قیمت ارزهای دیجیتال و بیت کوین که در این مقاله معرفی کردیم در آینده ارزهای دیجیتال تاثیر بیشتری دارد؟ شما برای پیش بینی قیمت رمزارزها کدام عوامل را مد نظر قرار می‌دهید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۴۴

کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
30 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فرید
فرید
2 ماه قبل

ایا خرید تتر از خرید اتریوم و بیت کوین بهتر نیست؟اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.من اگاهی زیادی نسبت به رمزارز ندارم

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  فرید

سلام
تتر یک استیل کوین است که ارزش آن همواره به ارزش دلار متصل است. به عبارتی شما با خرید تتر، صاحب مقداری دلار شده اید. اما رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم دارای ارزشی مستقل هستند و قیمت آنها میتواند نوسانات زیادی را تجربه کند. بنابراین از نظر ماهیت سرمایه گذاری، خرید تتر با خرید بیت کوین متفاوت است. سرمایه گذاران هنگام خرید تتر، قصد حفظ ارزش دارایی خود در شرایط ریزش بازار را دارند. و بالعکس هنگام خرید بیت کوین، رشد بازار و افزایش ارزش سرمایه خود را متصورند.

آنوشا محمدی
آنوشا محمدی
6 ماه قبل

سلام وقت دوستان بخیر، ممنون میشم یه راهنمایی به من بدید. من چند وقت پیش یه رپورتاژ تو یه سایتی خوندم نوشته بود قیمت بیت کوین میتونه تاثیر شدید روی قیمت اتریوم بذاره و این به علت همبستگی این دوتا ارزه. خواستم ببینم شما هم این رو تائید میکنید؟ یعنی هر زمان بیت کوین بره بالا باید انتظار داشت اتریوم هم میره بالا؟

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل
پاسخ به  آنوشا محمدی

سلام
وقت به خیر
این یک قانون نانوشته است. به هر حال بیت کوین در بدترین شرایط قیمتی خود دامیننس (تسلط) ۴۰ درصدی در بازار دارد. بنابراین هرگونه جهش BTC می‌تواند بر کل بازار رمزارزها تاثیر گذار باشد و این مساله صرفاً مربوط به اتریوم نیست.

رضا
رضا
2 سال قبل

سلام من مقداری BTT و WIN خرید کردم که هردوشون رفتندقیمتشون بالا تو چندماه اخیر آیا امکان داره اگه نگرشون دارم(چرا که پول اضافی درآمدم هست و فعلا کاری بااین پول ندارم )قیمتشون بیشتر از این ها بشه ؟ درضمن اصل پولمو درآوردم بیرون ممنون میشم راهنمایی کنید جوابم رو ایمیل کنید
****@gmail.com

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  رضا

سلام
وقت به خیر

متاسفانه ما نمی‌توانیم دربارۀ آیندۀ ارزها به شما سیگنال بدهیم یا توصیه‌های مالی کنیم. بهتر است با فردی متخصص خارج از مجموعه صحبت کنید و تحلیل‌های مختلف راجع به این دو رمزارز را بخوانید.

ممنون از همراهی شما.

علی
علی
3 سال قبل

خوب بود
ساده و قابل فهم
آفرین ?

امیر
امیر
3 سال قبل

با سلام و احترام
واقعاً عالی بود، خسته نباشید.

محمدرضا
محمدرضا
3 سال قبل

سلام و سپاس بابت مقاله فوق العاده ای که با ما به اشتراک گذاشتید و سوال اینکه با فاصله ای که بیت کوین از رقبا گرفته آیا برای کسب سود امید به دیگر ارزها هست یا خیر؟ سپاس

سیوان
سیوان
3 سال قبل

در حال حاضر در چه رمز ارزی میتوان سرمایه گزاری کرد؟ممنون

صفایی
صفایی
3 سال قبل

سلام وخسته نباشید
واقعا اطلاعات خوبی رو ارائه دادین
ممنون ومنتظر مقالات بعدی شما هستیم

حسین
حسین
3 سال قبل

سلام من یک سوال دارم اگه جواب بدین ممنون میشم ،زمانیکه بیت کوین نزولی هست وقیمت تتر هم پایین هستش مثلا بیت کوین از ۷۲۰۰ اومده به ۷۱۴۰ وقیمت تتر هم ثابت هستش بهترین زمان برا خرید بیتکوین در این شرایط چیست ؟؟ایا منتظر بمونم تا بیت کوین به پایین ترین نقطه برسه بعد تتر رو تبدیل کنم به بیت یا اینکه صبر کنم تتر قیمتش بالا بره وبه بالاترین نقطه برسه بعد بیت بخرم برام اگه یک مقدار توضیح بدین ممنون میشم

محمد
محمد
3 سال قبل
پاسخ به  لیلی امینی

مطالب مفید بود ممنون .
اگر ترفندهای خرید و فروش هم گفته بشه ممنون میشم .

لیلا
لیلا
3 سال قبل

با سلام و خسته نباشید
ببخشید قیمت بیت کوین در ایران چقدر تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته؟

مجید
مجید
3 سال قبل
پاسخ به  لیلی امینی

عالی بود

Javad
Javad
3 سال قبل

ممنون از وقت و انرژی که گذاشتید بابت این مقاله بسیار خوب و آموزنده بود و خیلی لذت بخش
سپاس

همایون میر
همایون میر
3 سال قبل

باعرض سلام و خسته نباشید به تمامی پرسنل محترم والکس ، مقاله فوق الذکر با محتوا و بسیار ارزشمند بود و بنده لذت بردم .با سپاس

سید حسام الدین
سید حسام الدین
3 سال قبل

بسیار ساده و مفید بود ممنونم.

دکمه بازگشت به بالا