سرمایه گذاری

نهنگ ارز دیجیتال چیست و چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد

شاید بزرگترین موجودات حال حاضر کره خاکی ما، نهنگ‌ها باشند. موجوداتی عظیم اما در عین حال بسیار خونسرد و آرام. نهنگ‌ها در بازار رمزارزها نیز وجود دارند و احتمالاً تاثیر نهنگ‌هایی که با خرید بیت کوین، آن‌هم در حجم انبوه، تاثیر زیادی بر بازار می‌گذارند را به خوبی درک کرده‌اید. در این مقاله به بررسی اصطلاح نهنگ ارز دیجیتال می پردازیم.

به چه کسی نهنگ ارز دیجیتال می‌گوییم؟

نهنگ ارز دیجیتال کیست

نهنگ (Whale) به افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه بسیار زیادی در یک یا چند رمزارز مثل بیت کوین داشته باشند و می‌توانند با هر حرکتی بازار را تحت تاثیر قرار دهند. از این نهنگ‌ها می‌توان به عنوان «بزرگ‌ترین بازیگران دنیای رمزارزها» یاد کرد.

این تعریف نسبی است. برای مثال در مورد بیت کوین، اگر شخصی بین هزار تا ده هزار بیت کوین داشته باشد، قطعاً می‌توان از او به عنوان یک نهنگ بیتکوین نام برد. این رقم ممکن است برای رمزارزی مثل اتریوم متفاوت باشد. اینکه چگونه این افراد به چنین سرمایه‌های عظیمی دست یافته‌اند، جای بحث دارد.

اولین مورد طبیعتاً مربوط به افرادی است که در روزهای اولیه ارائه یک رمزارز، مقدار زیادی از آن را با قیمتی ناچیز خریداری کرده باشند. افراد ثروتمندی وجود دارند که با رصد این بازارها، مشاهده رشد آنها و گرایش روزافزون مردم به سمت رمزارزها، از این فرصت استفاده کرده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام می‌دهند.

به عنوان مثال یکی از شناخته شده‌ترین نهنگ‌های بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است. کارشناسان تخمین زده‌اند سرمایه وی بالغ بر یک میلیون بیت کوین است؛ چیزی حدود یک درصد از کل بیت کوین موجود در بازار. افرادی دیگر از جمله دوقلوهای وینکلواس (Winklevoss)، بری سیلبرت (Barry Silbert) و تیم دراپر (Tim Draper) نیز در لیست نهنگ‌های بیت کوین قرار گرفته‌اند.

نحوه تاثیرگذاری نهنگ‌ ارز دیجیتال

تاثیر نهنگ ارز دیجیتال بر قیمت

اکنون که با تعریف نهنگ ارز دیجیتال به صورت کلی آشنا شدیم، اجازه دهید تاثیر این افراد را در بازار بررسی کنیم. آنچه که مشخص است، یک یا چند نهنگ به تنهایی می‌توانند با ایجاد فشار خرید و فروش، نرخ بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث پامپ و دامپ قیمت در  بازار رمزارزها شوند.

کاهش یا دامپ قیمت

نهنگ‌ها پس از بررسی قیمت بازار، ناگهان تصمیم ‌گیرند کل موجودی خود را با قیمتی کمتر به فروش برسانند؛ با علم به اینکه بازار توانایی خرید کل سرمایه آنها را ندارد.

همین روند باعث کاهش قیمت رمزارز موردنظر آنها می‌شود. ‌سپس سرمایه‌گذاران معمولی با توجه به کاهش قیمت اقدام به خرید می‌کنند و در نتیجه ارزش آن رمزارز برای مدتی کاهش می‌یابد. پس از این کاهش، نهنگ‌ها اقدام به خرید رمزارز موردنظر خود کرده و پس از جمع‌آوری مقدار لازم، ناگهان کل سرمایه خود را از بازار خارج ‌می‌کنند.

افزایش یا پامپ قیمت

تاثیر نهنگ ارز دیجیتال بر پامپ و دامپ قیمت

اما زمانی هم هست که نهنگ ارز دیجیتال می‌خواهد قیمت ارز مورد علاقه خود را افزایش دهد. مشابه دامپ قیمت، اما با یک اختلاف کوچک. این بار آنها کل سرمایه خود را به قیمتی بالاتر وارد بازار می‌کنند. در اینجا باز هم بازار توانایی خرید این حجم از رمزارز ارائه شده را نداشته و طبیعتاً منجر به افزایش قیمت می‌شود.

پس از این رشد ناگهانی، افراد تازه کار و حتی تریدرهایی که کمی با تجربه‌تر هستند، فرض را بر این گرفته که نرخ ارز موردنظر در حال افزایش است و اقدام به خرید آن می‌کنند. با این کار لبخند رضایت بر روی چهره نهنگ ارز دیجیتال نشسته و او اکنون ارز خود را با قیمتی بالاتر به فروش می‌رساند.

نحوه فعالیت نهنگ ارز دیجیتال

شیوه عملکرد نهنگ ارز دیجیتال

حتماً برای شما این سوال پیش آمده است که چرا این افراد دستگیر نمی‌شوند و یا اینکه چرا هیچگونه نظارتی بر این رفتارهای هنجارشکنانه آنها وجود ندارد. جواب ساده است. نهنگ ارز دیجیتال  به‌راحتی قابل شناسایی نیست! نحوه معاملات یک نهنگ ارز دیجیتال با چنان ظرافتی در بازار انجام می‌شود که حتی متخصص‌ترین افراد حوزه بلاکچین تنها بعد از انجام معاملات و تاثیر ایجاد شده در بازار به حرکات آنها پی می‌برند.

برای مثال، هیچ نهنگی کل سرمایه خود را در یک بازار یا صرافی ارز دیجیتال خاص ارائه نمی‌دهد. بلکه با روشی بسیار زیرکانه و با نرخ‌هایی کاملاً متفاوت نسبت به دیگر صرافی‌ها که از قبل سفارش‌های خود را در آن ثبت کرده‌اند، نرخ جدیدی ارائه می‌کند. به این ترتیب در کمتر از ۳۰ دقیقه، ناگهان حجم زیادی از رمزارز در بازارها و صرافی‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

اما برای پی بردن به فعالیت‌های نهنگ ارز دیجیتال، راه‌حل‌هایی نیز ارائه شده که با کمی دقت می‌توان از آنها آگاه شد. برای مثال، اگر در یک صرافی مشاهده کردید سفارش‌های خرید بزرگی به طور ناگهانی از لیست خرید غیب می‌شوند، می‌توانید حدس بزنید نهنگی در حال خالی کردن حساب خود از بازار است.

بازار هدف نهنگ ارز دیجیتال

بازارهای نهنگ ارز دیجیتال

امروزه با توجه به افزایش محبوبیت و پذیرش رمزارزها، ردپای فعالیت نهنگ‌ها در این بازار بیش‌تر از قبل مشاهده می‌شود. همچنین با توجه به رشد قابل ملاحظه بهای بیت کوین و اتریوم و اینکه عموم سرمایه‌گذاری‌ها بر روی این دو رمزارز محبوب انجام می‌شود، نهنگ‌ها فرصت را غنیمت شمرده و در این بازارها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

علاوه بر بازارهای شناخته شده مانند بیت کوین، بازارهای خُرد زیادی هم در حال پیدایش است؛ رمزارزهایی جدید با قیمت‌های ارزان‌تر که بازار هدف مناسبی برای اکثر سرمایه‌گذاران است. بنابراین نهنگ‌ها از این فرصت استفاده کرده و پس از بررسی‌های فراوان و به اصطلاح زیر ذره‌بین قرار دادن یک ارز جدید، اقدام به سرمایه‌گذاری روی آن می‌کنند. مزیت بازارهای خُرد برای یک نهنگ ارز دیجیتال این است که با توجه به ارزش بازار پایین این ارزها، او به سادگی می‌تواند تغییرات دلخواه خود را ایجاد کند.

معرفی برترین نهنگ های بیت کوین

بزرگترین نهنگ های بیت کوین

۱. ژانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)

ژانگ پنگ ژائو ملقب به CZ مدیرعامل بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال است که بر اساس گزارشات وی تاکنون چیزی بیش از ۲ میلیارد دلار رمزارز ذخیره کرده است. 

۲. بری سیلبرت (Barry Silbert)

بری سیلبرت بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Digital Currency Group یا DCG است که در زمینه توسعه خدمات مالی و بلاکچین فعالیت می‌کند. بر اساس داده‌های نشریه فوربز ، میزان دارایی بیت کوین سیلبرت در حدود ۱.۵ میلیارد دلار است (با بهای فعلی بیت کوین).

۳. برادران وینکلواس

برادران وینکلواس که پیش از این به دلیل شکایت علیه شبکه‌ اجتماعی فیسبوک (متا) شناخته می‌شدند، بنیان‌گذار صرافی ارز دیجیتال جمینی (Gemini) هستند. این دو برادر در سال ۲۰۱۳ مدعی شدند که یک درصد از تمام بیت کوین‌های استخراج شده را در اختیار دارند. تا پایان سال ۲۰۱۳ حدود ۱۲ میلیون بیت کوین استخراج شده بود که یک درصد آن برابر با ۱۲۰ هزار بیت کوین است! 

۴. مایکل سیلور (Michael Saylor)

احتمالا نام شرکت مایکرو استراتژی مستقر در ایالات متحده را بارها شنیده‌اید. شرکتی هوش تجاری که بارها با خریدهای بیت کوینی، توجه همگان را به خود جلب کرده است. مایکل سایلور، مدیرعامل این شرکت است که دارایی خالص او ۱۷۷۳۲ بیت کوین ارزیابی می‌شود.

۵. برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)

برایان آرمسترانگ یکی از تاثیرگذارترین افراد در حوزه ارزهای دیجیتال و همچنین مدیرعامل یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمزارز دنیا به نام کوین بیس است. به گزارش مجله فوربس، آرمسترانگ جزو ۱۵ میلیاردر جوان آمریکایی با  دارایی دیجیتال تقریبا یک میلیارد دلار است.

آیا تاثیر نهنگ‌ها در آینده کم می‌شود؟

تاثیر نهنگ‌ها در بازارهای مالی بر کسی پوشیده نیست و کسی نمی‌تواند جلوی حرکات آنها در بازار رمزارزها را بگیرد. با این حال هر چه بازار یک رمزارز بزرگ‌تر باشد، نهنگ‌ها برای تاثیرگذاری در آن به انرژی و سرمایه بیشتری نیاز دارند. ما قبلاً در مقالۀ مارکت کپ یا ارزش بازار (Market Cap) چیست؟ توضیح دادیم که بازارهای با ارزش بالا، امنیت بیشتری در برابر نوسانات ناگهانی دارند. آنچه می‌توان به آن امیدوار بود، رشد روزافزون سرمایه‌گذاران جدید در بازار رمزارزهاست که شاید بتواند اعتبار بیشتری به برخی صرافی‌ها و پلتفرم‌ها بدهد و تاثیر نهنگ‌ها را به حداقل برساند. 

به نظر شما سایه نهنگ‌ها بر بازار کریپتو تا چه زمانی سنگینی می‌کند؟ منتظر شنیدین نظرات شما عزیزان هستیم.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک نهنگ ارز دیجیتال می‌خرد؟

نهنگ‌ها در اصل  با ایجاد موج در بازار، بر سایر سرمایه‌گذاران اثر می‌گذارد. آنها با افزایش و کاهش قیمت‌ها می‌توانند بازار را به نفع خود دستکاری کنند. همیشه به عنوان یک معامله‌گر ارز دیجیتال، به حرکت نهنگ‌ها توجه داشته باشید.

داشتن چه تعداد رمزارز شما را نهنگ می‌کند؟

این مقدار نسبی و برای هر ارزی متفاوت است. احتمالا با حداقل ۱۰۰۰ BTC شما به یک نهنگ بیت کوین بدل می‌شوید، اما این تعداد در مقایسه با ۱۲۰ هزار بیت کوین دوقلوهای وینکلواس ناچیز است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۴

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
10 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ادریس ابوعلی
ادریس ابوعلی
9 روز قبل

این همه *** نوشتید ولی متاسفانه هیچ سایت شناسایی نهنگ‌ها را نزاشتید *** که نیستیم می‌دونیم نهنگ‌ها چه قدرتی دارند روش یا سایت شناسایی نهنگ‌ها را میخاستیم

ر رواقی
ر رواقی
4 روز قبل

سلام
نیازی به این همه خشونت و عصبانیت نیست دوست عزیز :))
ما در مقاله ای جداگانه به روش‌های شناسایی نهنگ‌ها پرداخته‌ایم.

حسن
حسن
3 سال قبل

با این تفاسیر ما پلانگتون هم نیستیم

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  حسن

سلام آقای حسن

چه نگاه با نمکی به موضوع داشتید. با این حال، نباید نا امید شد و تلاش کنیم برای رشد و بزرگتر شدن.

سپاس از همراهیتان

فاطمه
فاطمه
3 سال قبل

عالی بود

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام خانم فاطمه

خواهش می کنیم؛ امیدواریم سایر مقالات بلاگ نیز برایتان مفید باشد.

سپاس از همراهیتان

پیام
پیام
3 سال قبل

پسندیدم. ????

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  پیام

سلام

بسیار خوشحالیم که این مقاله مورد پسند شما کاربر عزیز واقع شده است.

سپاس از همراهیتان

Sara
Sara
3 سال قبل

بسیارعالی وجامع

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  Sara

سلام

خیلی خوشحال هستیم که از این مقاله راضی بودید.

سپاس از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا