ترید

۲۵ نکته مهم برای ترید بیت کوین

به خرید و فروش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال با هدف کسب سود از نوسانات بازار، ترید می‌گویند. ترید بیت کوین یکی از روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال است. البته شرط بدست آوردن سود، داشتن دانش کافی در این حوزه است. متاسفانه افراد زیادی بدون داشتن مهارت کافی وارد بازار کریپتوکارنسی می‌شوند که در نهایت تمام یا بخش زیادی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

با توجه به این موضوع، در این مقاله به نکات ترید ارز دیجیتال خواهیم پرداخت که بر اساس تجربه تریدرهای حرفه‌‎ای و نیاز معامله‌گران تازه‌کار انتخاب شده است. البته توجه داشته باشید که بعضی از این موارد در بازارهای مالی دیگر هم کاربرد دارد. اگر شما هم قصد دارید تا از ترید کسب درآمد کنید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

فهرست مطالب

۱- هدف خود را از ترید کردن مشخص کنید

مهم ترین جزئیات در ترید بیت کوین

ترید بیت کوین به معنای خرید بیت کوین و فروش آن با هدف کسب سود است. شاید این کار به نظر آسان برسد و پیچیدگی زیادی نداشته باشد، اما قبل از آنکه بخواهید ترید بیت کوین را انجام دهید باید به سوالات زیر بتوانید پاسخ‌های شفافی داشته باشید.

  • چرا می‌خواهید ترید کنید؟
  • هدفتان کسب سود کوتاه مدت است یا می‌خواهید درآمد ثابت داشته باشید؟
  • چقدر در روز، هفته یا ماه حاضرید برای این کار وقت بگذارید؟
  • چقدر حاضرید ریسک کنید؟

پاسخ به این سوالات می‌تواند استراتژی ترید کردن شما را تغییر دهد. اگر جواب شما این است که برای سرگرمی این کار را می‌کنم و حاضر نیستم برایش برنامۀ منظمی داشته باشم، پس شاید تریدر بودن برای شما خیلی گزینۀ مناسبی نباشد. ترید بیت کوین نیاز به پشتکار، علاقه و دقت فراوان دارد، وگرنه سرمایه شما را در معرض خطر قرار خواهد داد.

توصیه می‌کنیم در این مرحله توقف کافی داشته باشید و با خود صادق باشید. هنگام پاسخ دادن به این سوالات سعی کنید واقعی‌ترین پاسخ‌ها را پیدا کنید و از ایده‌آل گرایی اجتناب کنید.

۲- ترید بیت کوین را به عنوان یک شغل بپذیرید

برای موفق شدن به ترید بیت کوین به چشم یک شغل تمام وقت یا پاره وقت نگاه کنید. این دیدگاه به شما انگیزه یادگیری، کمی ریسک‌پذیری و میل به برنامه‌ریزی می‌دهد. اگر ترید کردن سرگرمی شما باشد، نیازی برای تلاش بیشتر و یادگیری احساس نمی‌کنید. در صورتی که ترید کردن را شغل خود بدانید، برای پیشرفت در آن و برای رسیدن به درآمد بیشتر تلاش زیادی خواهید کرد. حتی در برنامه‌ریزی‌های زمانی خود دقیق‌تر خواهید شد و می‌توانید اولویت‎‌های خود را به خوبی تنظیم کنید.

۳- با برنامه‌ریزی ترید کنید

مهارت ترید بیت کوین

شما باید برای ترید کردن یک برنامه زمانی مشخص داشته باشید. تریدرهای حرفه‌ای هم، نظم و انضباط را در معاملات خود رعایت می‌کنند. تنظیم برنامه شاید در همان روزهای ابتدایی امکان پذیر نباشد اما با گذشت زمان و شناخت بهتر خود، می‌توانید برای ترید کردن، یک برنامه‌ریزی متعادل‌تر تدوین کنید.

بسیاری از تریدرها این نکته را فراموش می‌کنند که بازار رمزارزها ۲۴ ساعته هست، اما قرار نیست که آن‌ها تمام شبانه روز را پای سیستم بمانند و از زندگی شخصی خود غافل شوند. برخی از تریدرها به‌دلیل ترس از دست دادن فرصت‌ها، با اختلال خواب و استرس زیاد دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. مرز کشیدن بین ترید کردن و حفظ روند معمول زندگی یک نکته مهم برای ترید بیت کوین است که تنها در سایه برنامه‌ریزی میسر خواهد شد.

۴- یک استراتژی معاملاتی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای اینکه بتوانید یک تریدر موفق شوید این است که یک استراتژی معاملاتی داشته باشید. اگر بخواهید با تغییرات جزئی بازار استراتژی خود را تغییر دهید، ناگهان متوجه می‌شوید که برنامه‌هایتان بیشتر از چند دقیقه ارزش و دوام ندارند. شما باید روی اهداف خود تمرکز کنید و طبق آن عمل کنید. البته همیشه باید روند بازار را دنبال کنید تا بتوانید کنترل سرمایه را در دست داشته باشید. تا جایی که می‌توانید از هیجانات بازار دور بمانید و سعی کنید به استراتژی خود وفادار بمانید. کافی است نگاهی به تریدرهای اطراف خود بکنید، اغلب آن‌ها زمانی متحمل ضررهای سنگین شده‌اند که برخلاف استراتژی خود و تحت تاثیر جو بازار و دیگران عمل کرده‌اند.

۵- سبک معامله‌گری خود را انتخاب کنید

تریدرها در بازارهای ارز دیجیتال به روش‌های مختلفی معاملات خود را انجام می‌دهند. هر تریدر با توجه به علاقه و میزان زمانی که می‌خواهد به ترید کردن اختصاص دهد، باید روش ترید خود را انتخاب کند. انواع روش‌های ترید با توجه به تایم فریم‌های مختلف به شرح زیر است:

خرید و فروش فوری ارز دیجیتال یا Scalping: به خرید و فروش ارز دیجیتال در بازه زمانی بسیار کوتاه گفته می‌شود.

خرید و فروش روزانه ارز دیجیتال یا Day Trading: تریدر در طول یک روز، پوزیشن معاملاتی را باز کرده و از نوسان قیمت یک رمزارز برای کسب سود استفاده می‌‌کند و کلیه سفارش‌ها تا پایان همان روز بسته می‌شوند.

خرید و فروش نوسانی ارز دیجیتال یا swing trading: تریدر در این روش به دنبال کسب سودهای کوچک از نوسان قیمت ارزهای دیجیتال در بازه زمانی میان مدت است. بازه زمانی برای معاملات نوسانی با توجه به وضعیت بازار می‌تواند تا چند هفته افزایش پیدا کند.

۶- دانش خود را در زمینه ترید ارزهای دیجیتال افزایش دهید

از لحظه‌ای که شروع به ترید بیت کوین در بازار ارز دیجیتال می‌کنید، مدام با چالش‌های جدیدی روبه‌رو خواهید شد. اما اگر انگیزه کافی دارید و می‌خواهید جزئیات بازار را یاد بگیرید، یاد گرفتن نکات فنی و تحلیلی خیلی زمان‌بر نیست. برای اینکه بتوانید یک تریدر موفق شوید باید دانش خود را در این حوزه افزایش دهید. در کنار معاملات، زمانی را به آموزش و آشنایی با ابزارهای ترید پیشرفته اختصاص دهید. در حال حاضر به لطف اینترنت، یادگیری مهارت‌های جدید و پیدا کردن منابع مورد نیاز بسیار آسان شده است. بنابراین، از این فرصت برای پیشرفت خود استفاده کنید. هر چقدر دانش شما در حوزه ارزهای دیجیتال بیشتر شود به همان اندازه احتمال موفقیت شما در ترید بیت کوین و کسب سود افزایش پیدا خواهد کرد.

۷- اخبار ارزهای دیجیتال را دنبال کنید

بازارهای مالی از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرند. از سیاست گرفته تا آب و هوا! روندهای خبری و اقتصادی می‌تواند روند بازار را تغییر دهند. اگر می‌خواهید یک تریدر موفق باشید، به ترید کردن به چشم ادامۀ تحصیل نگاه کنید.

به اتفاقات ظریف دقت کنید و گزارش‌های مختلف اقتصادی را تحلیل کنید، با این کارها غرایز شما قوی‌تر‌ می‌شود و آمادگی بیشتری برای رویارویی با اتفاقات آینده پیدا می‌کنید. تا جایی که می‌توانید مهارت خود را در تحلیل اخبار مربوط به بازار ارز دیجیتال تقویت کنید. حتی می‌توانید برای شروع از مطالعه تحلیل و نظرات افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال شروع کنید. هرچقدر زمانی را که برای این کار اختصاص می‌دهید افزایش دهید، مطمئن باشید در آینده باعث خواهد شد تا میزان اشتباه شما به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

۸- سرمایه‌ای را وارد بازار کنید که به زندگی شما آسیبی نمی‌رساند

حفظ سرمایه اولیه در ترید بیت کوین

هیچ وقت تمام سرمایه و پس‌انداز خود را به ترید کردن اختصاص ندهید، مگر این که از دست دادن آن به شما ضرری نزند. ترید کردن می‌تواند اعتیادآور و لذت بخش باشد اما وقتی آن را کنترل نکنید، خطرناک خواهد بود. یک نکته مهم برای ترید بیت کوین این است که بدانید همیشه خطر از دست دادن سرمایه وجود دارد.

 بهتر است پس‌انداز خود را در چندین بخش سرمایه‌گذاری کنید. تنها آن بخشی از سرمایه را وارد ترید بیت کوین کنید که اگر حتی همۀ آن را از دست دادید، قابلیت جبران ضرر را داشته باشید. برخی از افراد برای تامین سرمایه اولیه به سراغ فروش خانه و ماشین خود می‌روند و با این کار امنیت خود و خانواده خود را در خطر می‌اندازند.

۹- از سرمایه اولیه خود حفاظت کنید

از ابتدای کار مهم‌ترین وظیفۀ شما، حفظ سرمایه اولیه است. تا زمانی که بازار را درک کنید، مهم‌ترین کاری که باید همزمان با ترید بیت کوین انجام دهید این است که اصل سرمایه را حفظ کنید. هر اشتباه احتمالی ممکن است باعث ضرر قابل توجهی به شما شود. یادتان نرود که سرمایه اولیه کلید حضور شما در بازار است و اگر آن را از دست بدهید، راه بازگشتی برای خود نمی‌گذارید. بنابراین باید در معاملات خود احتیاط کنید.

 البته احتیاط کردن به این معنی نیست که هیچ وقت روی سرمایه خود ریسک نکنید. حفاظت از سرمایه یعنی اجتناب از ریسک‌های غیرضروری و غیرمنطقی. برای انجام هر ریسکی روند بازار را دنبال کنید. اگر به هر دلیلی سرمایه اولیه خود را از دست دادید از ترید بیت کوین دست بکشید وسعی کنید آگاهانه برای آینده خود تصمیم بگیرید. از هرگونه اقدام عجولانه برای تامین سرمایه اجتناب کنید. 

۱۰- یک پلتفرم مناسب برای ترید کردن انتخاب کنید

برای ترید بیت کوین شما دو راه پیش روی خود دارید؛ یکی این که در صرافی‌ها و پلتفرم‌های خارجی بر پایه دلار خرید و فروش کنید. راه دیگر استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی است که خرید و فروش با ریال در آن ممکن است. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تعداد صرافی‌ها زیاد شده است پیدا کردن بهترین صرافی های ارز دیجیتال برای اغلب تریدرها به یک چالش جدی تبدیل شده است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک صرافی معتبر به شرح زیر است:

  • از امنیت بالا برخوردار باشد.
  • از انواع رمز ارز دیجیتال پشتیبانی کند.
  • رابط کاربری آسان و ساده داشته باشد.
  • نقدینگی و حجم معاملات صرافی بالا باشد.
  • تیم پشتیبانی قوی داشته باشد.

۱۱- از یک کیف پول دیجیتال مطمئن استفاده کنید

انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال معتبر برای نگهداری از بیت کوین‌ یکی از کارهای مهمی است که باید در ترید بیت کوین به آن توجه کنید. در سال‌های اخیر تعداد کیف پول‌هایی که از بیت کوین و سایر رمزارزها پشتیبانی می‌کنند به شدت افزایش پیدا کرده است. همین موضوع می‌تواند انتخاب یک ولت مناسب را برای کاربران دشوار کند.

اینکه کدام کیف پول بیت کوین، بهترین است تا حد زیادی به امکانات مورد نیاز و سرمایه هر فرد بستگی دارد. به عنوان مثال اگر قصد دارید بخش زیادی از سرمایه خود را وارد بازار کریپتو کنید و بیت کوین بخرید بهتر است که به سراغ کیف پول سخت افزاری بروید. اما اگر سرمایه شما کم است و نمی‌خواهید هزینه زیادی را برای خرید یک کیف پول اختصاص دهید می‌توانید یک کیف پول نرم افزاری امن را دانلود و نصب کنید.

برخی از محبوب‌ترین کیف پول‌های بیت کوین عبارت است از: تراست ولت، لجر، ترزور، اکسودوس، الکتروم، مای سلیوم.

۱۲- در حفظ عبارت بازیابی کیف پول خود دقت کنید

اگر به هر دلیلی برای کیف پول بیت کوین شما مشکلی پیش بیاید، عبارات بازیابی (Seed Phrase) تنها راهی است که به شما کمک خواهد کرد تا به کیف پول خود دسترسی مجدد داشته باشید. زمانی که برای اولین بار ولت خود را ایجاد می‌کنید یک رشته از کلمات با نام عبارت بازیابی در اختیار شما قرار می‌گیرد که از آن‌ها برای دستیابی و بازیابی کیف پول ارز دیجیتال خود می‌توانید استفاده کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری Seed Phrase نوشتن آن روی کاغذ و قرار دادن آن در مکانی امن است. توجه داشته باشید که نگهداری آنلاین عبارت بازیابی ریسک زیادی دارد، زیرا احتمال هک تمام دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند وجود دارند.

۱۳- حد سود و ضرر برای معاملات خود تعیین کنید

تعیین حد سود (Take Profit) و حد ضرر (Stop loss) برای هر معامله و پایبندی به آن از مهم‌ترین ویژگی‌های معامله‌گران حرفه‌ای است. حد سود و ضرر به شما کمک خواهد کرد تا نقاط مناسب برای ورود و خروج به معاملات را پیدا کنید و از تصمیمات احساسی و طمع برای سود بیشتر در امان باشید. معامله‌گران برای تعیین Take Profit و Stop loss از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند که می‌توان گفت اغلب آن‌ها به‌کمک تحلیل تکنیکال انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که اگر در تعیین حد ضرر و حد سود اشتباه کنید، نه تنها موفق نخواهید شد تا سرمایه خود را از ضرر و زیان‌های احتمالی حفظ کنید بلکه آن را به خطر خواهید انداخت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما در یادگیری و شیوه اجرای آن دقت کنید.

۱۴- تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را بیاموزید

برای اینکه بتوانید روند بازار را بررسی کنید نیاز دارید تا از ابزارهای تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال کمک بگیرید. یادگیری انواع تحلیل به شما در ترید بیت کوین کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. هر چند در ابتدا ممکن است یادگیری تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال کمی سخت و وقت‌گیر به نظر برسد اما به مرور زمان مهارت خود را تقویت خواهید کرد. 

تحلیل فاندامنتال معمولاً در سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌شود و اطلاعاتی که از تحلیل تکنیکال می‌توان استخراج کرد برای تحلیل شرایط بازار در کوتاه مدت مفید است. البته معامله‌گران حرفه‌ای سعی می‌‌کنند از هر دو روش کمک بگیرند تا زمان مناسب برای خرید و فروش بیت کوین را پیش‌بینی و ارزیابی کنند.

۱۵- برای شروع از لوریج (اهرم) بالا استفاده نکنید

معامله‌گران ارزهای دیجیتال از ابزارهای مالی برای سهولت معامله، افزایش بازدهی و کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند. یکی از ابزارهای مفید برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، لوریج یا اهرم است. لوریج برای معامله‌گرانی مفید است که با مبالغ کم می‌خواهند وارد بازار شوند یا نمی‌خواهند تمام سرمایه خود را وارد بازار کنند.

برای مثال اگر کل سرمایه شما ۱۰۰۰ دلار است اما می‌خواهید ۲۰۰۰ دلار روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید معامله را با استفاده از اهرم و به میزانی که سرمایه دارید انجام دهید. صرافی ارز دیجیتال مابقی سرمایه لازم برای انجام معامله را تامین خواهد کرد. در واقع می‌توان گفت شما این پول را قرض می‌گیرید. اما باید توجه داشته باشید که اهرم بالا این قدرت را به شما می‌دهد که با حجمی بیشتر از مقادیر معمولی وارد معامله شوید؛ اما تضمین نمی‌کند که حتما سود کنید. در صورتی که ضرر کنید متحمل ضرر مالی سنگین خواهید شد که شاید جبران آن برای شما امکانپذیر نباشد.

۱۶- از تریدینگ بات استفاده کنید

تریدرهای ارز دیجیتال برای پیدا کردن معاملات سودآور باید زمان بسیار زیادی را به رصد بازار و تحلیل آن اختصاص دهند. این در حالی است که ممکن است تمام افراد زمان کافی برای اختصاص دادن به این کار نداشته باشند. این افراد می‌توانند از ربات تریدر ارز دیجیتال کمک بگیرند.

تریدینگ بات‌ها مجموعه‌ای از برنامه‌های نرم افزاری هستند که داده‌های بازار را جمع آوری و تفسیر می‌کنند، سپس با توجه به استراتژی تعریف شده برای آن‌ها به صورت خودکار به انجام معاملات می‌پردازند. از مهم‌ترین مزایای استفاده از ربات‌های معاملاتی در بازار مالی ارزهای دیجیتال می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل داشتن قدرت پردازش بالا می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کنند و به راحتی آن‌ها را مدیریت کنند.
  • این ربات‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند.
  • تا زمانی که داده های صحیح به آن‌ها داده شود، دارایی‌ها را با شانس بیشتری برای سود معامله خواهند کرد.
  • ترس از دست دادن یا حرص سود باعث نمی‌شود که تصمیمات هیجانی اتخاذ کنند.

۱۷- دید بلند مدت به ترید کردن داشته باشید

اگر به ترید کردن به چشم یک تجارت نگاه کنید، ضررهای کوچک را هم جزئی از این تجارت خواهید دانست. هیچ کس بدون ضرر کردن یک تریدر موفق نمی‌شود. اگر می‌بینید مدام در حال سود کردن هستید و هیچ اشتباهی در معاملات ندارید، بیشتر از قبل دقت کنید. اعتماد به نفس کاذب می‌تواند برایتان دردسرساز شود.

برخی از تریدرها با کوچک‌ترین ضرر در معاملات، دچار نگرانی می‌شوند. این در حالی است که شما باید دید بلند مدت به ترید بیت کوین داشته باشید و بدانید که یک سود بزرگ می‌تواند تمام ضررهای کوچک را جبران کند. البته که برای رسیدن به این سود باید آگاهانه عمل کنید و صبور باشید.

۱۸- معاملات قبلی را تحلیل و بررسی کنید

اهمیت یادداشت برداری در ترید

یکی از کلیدهای موفقیت معامله‌گران حرفه‌ای این است که معاملات قبلی خود را تحلیل و بررسی می‌کنند تا نقاط قوت یا ضعف خود را در آن‌ها پیدا کنند. فرقی نمی‌کند که شما در آخرین معامله خود ضرر کرده‌اید یا سود بدست آورده‌اید مطمئن باشید که گذشته چراغ راه آینده است و شما می‌توانید نکات بسیار مهمی از آن‌ها استخراج کنید.

می‌توانید تمام تحلیل‌های خود را در جایی یادداشت کنید و به صورت منظم آن‌ها را مورد بررسی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی معاملاتی خود را تدوین کنید.

۱۹- احساسات خود را در ترید بیت کوین وارد نکنید

عدم کنترل احساسات در زندگی باعث می‌شود که ما تصمیم‌گیری‌های اشتباه داشته باشیم و در شرایط بحرانی نتوانیم عاقلانه عمل کنیم. این موضوع هنگام انجام معاملات هم می‌تواند به شما آسیب زیادی برساند. بیایید فرض کنیم که بازار را رصد می‌کنید و شاهد رشد قیمت ناگهانی بیت کوین هستید. در این شرایط ممکن است که احساسات بر شما غلبه کند و شما هم بدون هرگونه تحقیقی سوار بر موج حاکم بر بازار شوید و بخش مهمی از سرمایه خود را به خرید این ارز دیجیتال اختصاص دهید.

اما اگر بیت کوین از این اوج قیمتی خود ناگهان سقوط کند؛ آیا به این فکر کرده‌اید که چقدر ضرر خواهید کرد؟ متاسفانه بسیاری از تریدرهای مبتدی در دام‌ احساسات و هیجانات خود گرفتار می‌شوند و سرمایه خود را از دست می‌دهند. یادگیری کنترل احساسات در بازار کریپتوکارنسی بسیار ارزشمند است و می‌توان گفت مهم‌ترین کلید موفقیت در رسیدن به درآمدهای چشمگیر است. نکات زیر به شما کمک خواهد کرد تا در هیجانات بازار بر احساسات خود غلبه کنید:

  • تا می‌توانید دانش و اطلاعات خود را در حوزه ترید بیت کوین افزایش دهید.
  • استراتژی‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای خود تعیین کنید و سعی کنید به صورت منظم آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.
  • روش‌های کار با ابزار تحلیل بازار را بیاموزید.
  • در صورت نیاز از افراد با تجربه در حوزه خرید و فروش ارز دیجیتال برای معاملات خود مشاوره بگیرید.

۲۰- برای خود یک سبد سرمایه تعریف کنید

سبد سرمایه به ترکیبی از دارایی‌های ارز دیجیتال گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر سرمایه خود را به آن اختصاص می‌دهد. بدون تردید این جمله را بارها شنیده‌اید که تمام تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید.

این جمله در واقع به ما یادآور می‌شود که برای مدیریت دارایی خود و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، باید در کنار ترید بیت کوین با خرید انواع ارزهای دیجیتال سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنیم. تا در صورتی که روی یک دارایی ضرر کردیم، سود یک دارایی دیگر آن را  جبران کند و متحمل ضرر زیادی نشویم.

اما توجه داشته باشید که درگیر شدن با بازارهای مختلف، می‌تواند از شما وقت بسیار زیادی بگیرد و شما را سردرگم کند. بنابراین بهتر است تنها روی بازارهایی تمرکز کنید که می‌دانید زمان کافی برای مدیریت آن‌ها را دارید.

۲۱- مراقب پروژه‌های کلاهبرداری باشید

پروژه کلاهبرداری ارز دیجیتال

کلاهبرداران همواره به دنبال فرصتی تازه برای سودجویی از افراد هستند. از آنجایی که بازار ارز دیجیتال نسبت به سایر بازارهای مالی نوظهور‌تر است، اغلب افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن می‌گیرند از اطلاعات کافی برخوردار نیستند. این دقیقا همان چیزی است که کلاهبرداران در انتظار آن هستند.

روش‌های زیادی برای کلاهبرداری از طریق بیت کوین وجود دارد که در ادامه به متداول‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صرافی‌های تقلبی: در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی وجود دارند. اما تعدادی از آن‌ها پروژه کلاهبرداری هستند. این صرافی‌های تقلبی از شیوه‌های مختلف به خصوص وعده‌های اهدای بیت کوین رایگان برای جذب تریدرها استفاده می‌کنند. بعد از جذب سرمایه مورد نظر، گردانندگان پروژه با سرقت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کاربران به یکباره ناپدید می‌شوند.

کیف پول جعلی: یکی از روش‌های نسبتا رایج هکرها برای به دام انداختن قربانیان خود، ساخت کیف پول جعلی است. این کیف پول می‌تواند یک بد افزار باشد یا نسخه جعلی یک کیف پول معروف بیت کوین مانند تراست ولت. به همین دلیل است که توصیه می‌شود کیف پول ارز دیجیتال را فقط از سایت اصلی شرکت توسعه دهنده ولت دانلود کنید.

ایمیل‌های فیشینگ: فیشرها با ارسال ایمیل به کاربران آن‌ها را برای کلیک روی لینک مخرب ترغیب می‌کنند. مضمون این ایمیل‌ها می‌تواند جملاتی شبیه به “شما تعدادی بیت کوین برنده شده‌اید برای دریافت و اطلاعات بیش‌تر کلیک کنید.” باشد. در صورتی که قربانی روی لینک کلیک کند، تمام اطلاعات سیستم خود را در اختیار هکر قرار داده است.

۲۲- از افراد متخصص در ترید بیت کوین کمک بگیرید

بازار رمزارزها بازاری پر از فرصت‌های کشف نشده است. هنگامی که به این بازار وارد شوید، حتماً با نظرات مثبت و منفی زیادی از جانب اطرافیان خود مواجه خواهید شد. ممکن است با افرادی برخورد کنید که سرمایۀ خود را در بازار ارزهای دیجیتال از دست داده‌اند و حس منفی زیادی به این بازار دارند. همۀ اطرافیان شما تا حدی ممکن است خود را در بازار متخصص و تریدر حرفه‌ای بیت کوین بدانند و به شما سیگنال‌های درست و غلط فراوان بدهند. خیلی مهم است که شما فقط با افرادی که به تخصص آن‌ها اعتماد دارید، مشورت کنید و نگذارید تصمیم‌های شتاب‌زده و نظر افراد غیرکارشناس باعث ضرر شما شوند.

۲۳- اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال را از منابع معتبر رصد کنید

منابع مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید اخبار و اطلاعات ارزهای دیجیتال را از آن‌ها دنبال کنید. اما باید توجه داشته باشید که تمام آن‌ها معتبر نیستند. در حال حاضر یکی از پایگاه داده‌های معروف ارزهای دیجیتال سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) است. در این پلتفرم تمام اطلاعاتی که شما برای ترید نیاز دارید وجود دارد. این اطلاعات شامل قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، حجم معاملات روزانه، نمودارهای قیمت، رتبه‌بندی صرافی‌ها و … است. رابط کاربری سایت نسبتا آسان است و شما با کمی صرف وقت می‌توانید به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید. از دیگر مزایای سایت کوین مارکت کپ این است که برای کاربران ایرانی، فیلتر نیست.

تریدینگ ویو یکی دیگر از وب سایت‎هایی است که به عنوان یک منبع معتبر برای تحلیل ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود و خدمات نموداری و معاملاتی متعددی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. تریدرها با اطلاعاتی که از این وب سایت استخراج می‌کنند می‌توانند وضعیت یک ارز دیجیتال را مورد ارزیابی قرار دهند و نسبت به خرید یا فروش آن تصمیم بگیرند.

۲۴- در ترید ارز دیجیتال کمال‌گرا نباشید

کمال گرایی در ترید بیت کوین، یک خصوصیت منفی به حساب می‌آید. نباید فراموش کنید که شما با ابزار تحلیل بازار می‌توانید روند آن را پیش بینی کنید، نه اینکه آن را تضمین کنید. بسیاری از تریدرها زمانی که نتیجه دلخواه خود را از معاملات نمی‌گیرند به سرعت احساس شکست و ناکامی شدیدی می‌کنند و برای جبران ضرر خود تصمیم‌های هیجانی می‌گیرند.

اگر شما هم یک تریدر کمال‌گرا هستید باید با افکار کمال گرایانه خود، مقابله کنید و بپذیرید که حتی معامله‌گران حرفه‌ای هم اشتباه می‌کنند. مهم این است که شما در این مسیر مهارت‌های خود را بهبود دهید و رشد کنید.

۲۵- تمرکز داشته باشید

موارد ذکر شده در این مقاله، تنها بخشی از نکاتی است که هر تریدر باید بداند. آموزش ترید بیت کوین به صورت کامل شامل موارد زیادی است که به مرور باید یاد بگیرید. در این مسیر شما می‌توانید از تجربه‌ها و دانش دیگران بهره ببرید، اما در نهایت تصمیم‌گیرنده اصلی باید خودتان باشید. برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق، مهم است که روی اهداف خود تمرکز داشته باشید و بتوانید استرس‌های خود را کنترل کنید.

در پایان به شما توصیه می‌کنیم تا می‌توانید روی نقاط ضعف خود کار کنید و سعی کنید با تقویت مهارت‌های خود از ترید کردن لذت ببرید.

ترید بیت کوین چیست؟

به خرید بیت کوین و فروش آن یا سایر ارزهای دیجیتال با هدف کسب سود در بازه‌های زمانی مختلف، ترید می‌گویند. تفاوت ترید کردن و سرمایه‌گذاری در بیت کوین، فاصلۀ زمانی بین خرید و فروش است.

تریدر بیت کوین کیست؟

تریدر کسی است که در فاصله‌های کم و به‌صورت مکرر خرید و فروش بیت کوین را انجام می‌دهد و تلاش می‌کند از نوسان‌های جزئی بازار سود کسب کند.

ترید بیت کوین را از کجا شروع کنیم؟

اولین گام برای ترید بیت کوین، آشنایی با مفاهیم بازار ارز دیجیتال است. برای این کار می‌توان از منابع آموزشی مختلف در اینترنت کمک گرفت. افرادی که بدون داشتن دانش کافی تصمیم به ترید بیت کوین می‌گیرند، در نهایت متحمل ضررهای سنگین می‌شوند.

آیا ترید بیت کوین سود آور است؟

جواب این سوال به این بستگی دارد که شما در ترید بیت کوین چقدر مهارت داشته باشید. اگر بتوانید با برنامه‌ریزی، سرمایه خود را مدیریت کنید می‌توان گفت که ترید بیت کوین برای شما سودآوری خواهد بود.

ابزارهای ترید کردن کدام است؟

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دو ابزار مهم ترید کردن هستند. یادگیری استفاده مناسب از روش‌های تحلیل تکنیکال و بنیادی یکی از مراحل مهم است که به تریدر کمک خواهد کرد تا بتواند میزان خطای خود را به حداقل برساند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۸ / ۵. مجموع آرا: ۶

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مینا
مینا
3 سال قبل

سلام وقت تون بخیر
چند روز پیش شخصی پیش نهاد خرید ترون را داد حداقل ۵۰۰۰ هزار ترون و گفت پول اصلی بلوکه می شود و هیچ واقت به حساب بر نمی گردد و بجای آن ماهانه ۱۰ درصد سود ثابت میدهد برای ۱۰۰ میلیون ماهی ۱۰ میلیون سود می ده می خواستم بدونم اعتبار دارن این افراد ؟

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  مینا

سلام
وقت شما هم بخیر

روندی که برای سوددهی به شما پیشنهاد شده است، چندان منطقی و صحیح به نظر نمی‌رسد. پیش از فکر کردن به اینگونه پیشنهادها، همیشه به این فکر کنید که این کار چه سودی برای طرف مقابل شما خواهد داشت. به علاوه دسترسی شما از اصل سرمایه در این روش برای همیشه حذف خواهد شد.
ما توصیه جدی می‌کنیم که به این گونه پیشنهادها یک “نه” محکم بگویید. اگر شخصی که به شما چنین معاملۀ‌ای را پیشنهاد کرده از نزدیک می‌شناسید و به او اعتماد دارید، از او بخواهید روند کار را دقیق به شما شرح دهد و دسترسی به اصل سرمایه را برایتان فراهم کند. اگر از این کار سر باز زد، متوجه خواهید شد که بخشی از کار ایراد دارد.
اگر شخص پیشنهاد دهنده غریبه است و او را از نزدیک نمی‌شناسید، بدون تامل پیشنهاد را رد کنید. به طور کلی هیچ وقت به چنین پیشنهادهای وسوسه کننده‌ای که پایه منطقی هم ندارند، اعتماد نکنید.

سپاس از همراهیتان

حمید
حمید
3 سال قبل

آیا امکان انجام معاملات فروش و کسب سود از نزول قیمت در والکس وجود داره؟

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
3 سال قبل
پاسخ به  حمید

سلام حمید عزیز

بله، شما می‌توانید در پلتفرم والکس، برای ترید کردن و معاملات مداوم برای کسب سود معامله کنید. این مقاله به شما روش خرید و فروش رمزارز در والکس را آموزش خواهد داد:
آموزش نحوه خرید و فروش بیت کوین به صورت تصویری
موفق و پرسود باشید.
سپاس از همراهیتان.

دکمه بازگشت به بالا