مقالات ارز دیجیتال

مارکت میکینگ چیست؟ معرفی کارکرد بات های بازارگردانی کریپتو

دنیای کریپتوکارنسی سرشار از مفاهیم مختلف و پیچیده‌ای است که افرادی که تحت عنوان تریدر در آن فعالیت می‌کنند باید با آن‌ها آشنا باشند. مارکت میکینگ چیست؟ اگر به عنوان یک معامله‌گر در بازار ارز دیجیتال فعالیت دارید، انتظار می‌رود پاسخ این سؤال را بدانید. مارکت میکینگ (Market Making) یک عملیات خاص در بازار رمز ارزها است که در صرافی‌های سنتی توسط افرادی خاص و در برخی شرایط توسط پلتفرم‌ها و ربات‌های مختلف انجام می‌شود. میکر و تیکر ارز دیجیتال از جمله القابی است که معمولا در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مارکت میکینگ یا بازارسازی به سری فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در راستای تأمین نقدینگی و تعیین ارزش یک دارایی در بازار انجام می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی کامل مفهوم مارکت میکینگ خواهیم پرداخت.

مارکت میکینگ چیست؟

مارکت میکینگ در دنیای ارزهای دیجیتال، همان بازارسازی است که به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود. در واقع مارکت میکینگ یکی از راهکارهای مرسوم در بازار ارز دیجیتال است که معمولا با هدف افزایش حجم بازار تا بالا رفتن ارزش یک دارایی خاص تحت پلتفرم‌های متنوع طراحی و اجرا می‌شود.

معرفی مارکت میکینگ یا بازارسازی

در فرایند مارکت میکینگ یا همان بازار سازی، دارنده یک دارایی، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را تحت یک استراتژی معین و به صورت یکپارچه انجام می‌دهند تا حجم دارایی مورد نظر را گسترش بدهند. در این پروسه با افزایش حجم بازار یک دارایی، ارزش هر واحد از آن دارایی نیز بالا می‌رود. برای درک بهتر باید این گونه بگوییم که در این فرایند حین افزایش سود خود، می‌توانیم شاهد افزایش ارزش کلی یک دارایی خاص در بازار باشیم و به طور کلی آینده مالی خود را با آن تضمین کنیم.

به طور کلی علاوه بر مفهوم مارکت کپ که به ارزش بازار اشاره دارد، مفاهیم دیگری مثل مارکت میکینگ یا بازار سازی در دنیای کریپتوکارنسی وجود دارد که آگاهی از آن‌ها برای داشتن فعالیتی حرفه‌ای جزو ملزومات است.

مارکت میکینگ شامل فرایندی می‌شود که طی آن قیمت ارزهای دیجیتال و نقدینگی آن‌ها در بازار مشخص می‌شود. به عبارت دیگر در پاسخ به سؤال مارکت میکینگ چیست می‌توان اینگونه گفت که فرایندی است که در جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز یک دارایی اجرا می‌شود.

نگاهی عمیق به مارکت میکینگ

سیستم‌هایی مثل صرافی‌های ارز دیجیتال برای اینکه به درخواست‌های خرید و فروش تریدرها پاسخ دهند باید روش خاصی داشته باشند که این روش در نهایت روی قیمت نهایی ارز دیجیتال مورد نظر نیز تاثیرگذار خواهد بود.

برای مثال یک صرافی معمولی بیت کوین برای اینکه فرایند ترید ارز دیجیتال را تسهیل کند از یک دفتر سفارش و سیستمی برای تطبیق سفارش استفاده می‌کند. قیمت پیشنهادی تریدرها برای خرید و فروش یک دارایی در این دفتر سفارش ثبت خواهد شد و از طرف دیگر تمام این سفارش‌ها توسط سیستم تطبیق سفارش مطابقت داده می‌شود. اما در برخی مواقع به دلیل عدم وجود لیکوئیدیتی برای یک دارایی، امکان انجام معامله وجود ندارد.

با مشاهده این مشکل در صرافی‌ها، مدیران و مؤسسان این صرافی‌ها به فکر یافتن راه حلی برای آن افتادند. بنابراین برای تأمین نقدینگی مورد نیاز از معامله‌گران حرفه‌ای در قالب بانک‌ها، سرمایه گذاران نهادی و کارگزاران استفاده کردند. این افراد که به عنوان ارائه دهندگان نقدینگی نیز شناخته می‌شوند، سفارش‌هایی مطابق با سفارش معامله‌گران ثبت می‌کنند و در راستای آن اطمینان و نقدینگی لازم برای انجام معاملات ایجاد خواهد شد.

تأمین نقدینگی در مارکت میکینگ

کارکرد ربات‌های بازارگردانی ارز دیجیتال

اکنون می‌توانیم به بررسی مفهوم ربات‌های بازارگردانی ارز دیجیتال بپردازیم. ربات‌های تریدر در دنیای کریپتوکارنسی یکی از جذابیت‌های نوین این عرصه هستند که کار را تا حد زیادی برای افراد تازه وارد آسان کرده‌اند. این ربات‌ها تمام فعالیت‌هایی که یک فرد معامله‌گر با تحلیل و بررسی داده‌های مختلف می‌تواند انجام دهد را به تنهایی تجزیه و تحلیل کرده و در مدت زمانی کوتاه اجرا می‌کند.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که این ربات‌ها نیز مانند انسان‌ها برای انجام فعالیت‌های ارزی خود از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند. بازارسازی ارز دیجیتال یکی از همین موارد است. تا به اینجای مطلب احتمالا بتوانید بهتر با این استراتژی ارتباط برقرار کنید. ربات‌های بازارگردانی ارز دیجیتال به کمک این استراتژی می‌توانند حجم زیادی از رمز ارز را معامله کنند و از اسپرد یا تفاوت قیمت خرید و فروش یک دارایی سود کسب کنند.

رباتهای بازارگردانی ارز دیجیتال

این فعالیت به این صورت انجام می‌شود که سفارش خرید و فروش یک دارایی توسط ربات مورد نظر به شکل همزمان ثبت می‌شود. برای مثال ربات شما ممکن است دو سفارش به صورت هم‌زمان ثبت کند. سفارش اول را برای خرید رمز ارز X با قیمت ۱ دلار و سفارش دوم را برای فروش همان ارز دیجیتال با قیمت ۱/۲ دلار ثبت کند. در نهایت زمانی که دو سفارش تأیید شوند، معامله را ثبت می‌کند.

بازارسازی ارز دیجیتال

احتمالا در طول فعالیتتان با افرادی آشنا خواهید شد که تحت عنوان مارکت میکر یا بازار ساز شناخته می‌شوند. این افراد همان تأمین کنندگان نقدینگی بازار یک دارایی هستند که اتفاقا از این فعالیت خود به سود خوبی هم می‌رسند. مارکت میکینگ فرایندی است که معمولا در صرافی‌های ارز دیجیتال برای روان شدن بازار مالی انجام می‌شود. شما تجربه حضور در این پروسه‌ها را دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا