مقالات ارز دیجیتال

آینده ارز دیجیتال اوشن پروتکل؛ پیش بینی قیمت رمزارز OCEAN

اوشن پروتکل به عنوان یک بازار غیرمتمرکز برای داده‌های Web 3.0 شناخته می‌شود که به دنبال ایجاد تحول در دنیای اطلاعات و حریم خصوصی داده است. این پروتکل، شامل دارایی‌ها و خدمات مبتنی بر اتریوم، همراه با کلیه اقدامات حفاظتی از آنهاست. هدف ارز دیجیتال اوشن پروتکل، دسترسی همگانی و آسان به داده‌ها، با حداقل هزینه و حداکثر امنیت است. در این مطلب ابتدا بررسی می‌کنیم که اوشن پروتکل چیست، عملکرد آن در گذشته چگونه بوده؛ و سپس به آینده ارز دیجیتال اوشن پروتکل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اوشن پروتکل چیست؟

اوشن پروتکل (Ocean Protocol)، ارائه دهندگان دیتا و متقاضیان آن را در یک پلتفرم متمرکز گرد هم می‌آورد و کاربران می‌توانند برای خرید و فروش مجموعه‌ داده‌، بازار خود را در این پروتکل ایجاد کنند. توسعه دهندگان می‌توانند با استفاده از کتابخانه‌های Ocean مجموعه‌ دیتا ساخته و کاربران می‌توانند آن‌ها را در بازار جستجو، کشف و استفاده کنند. پروتکل منبع باز اوشن بر بستر بلاکچین اتریوم قرار دارد و از دیتا توکن برای دسترسی به داده‌های خود استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند با پرداخت این توکن‌های ERC۲۰ داده‌ها را از خریداری و استفاده کنند. صاحبان داده‌ها حتی اگر کاربران از آن استفاده کنند، کنترل خود را بر روی دیتاها از دست نمی‌دهند. مشخصات مالک اطلاعات و کسانی که آن‌ها را به اشتراک گذاشته و مبادله می‌کنند، به طور شفاف در بازار اوشن ثبت می‌شود. این داده‌ها ممکن است برای حفظ حریم خصوصی در محل متمرکزی نگهداری شوند.

تاریخچه شکل گیری پروتکل اوشن

اوشن پروتکل، پیشگام فناوری

پروتکل Ocean در سال ۲۰۱۷ توسط ترنت مک کانهی (Trent McConaghy) محقق هوش مصنوعی و بروس پون (Bruce Pon) مدیرعامل شرکت سرویس بلاکچین BigChainDB تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در کشور رومانی مستقر است. اوشن هم اکنون دارای بیش از سه هزار مشارکت کننده در صدها کشور است. در ژوئن ۲۰۲۱ مجمع جهانی اقتصاد به آن جایگاه پیشگام فناوری را اعطا کرد که اهمیت آینده ارز دیجیتال اوشن پروتکل را نشان می‌دهد.

وایت پیپر پروتکل اوشن

وایت پیپر اوشن پروتکل (Tools for the Web3 Data Economy) در ۹ دسامبر ۲۰۲۰ در ۴۴ صفحه منتشر شد. این سند هدف خود را فرصت برابر دسترسی به اطلاعات و کسب درآمد از داده‌ها تشریح می‌کند. طبق این سند، پروتکل اوشن با ایجاد ابزارهای ساده انتشار اطلاعات و دسترسی به داده‌ها به صورت nft datatokens اهداف خود را دنبال می‌کند. توکن‌ها با کیف پول‌های ERC-20، صرافی‌ها، DAO و موارد دیگر تعامل دارند. این ابزارها برای رشد ارز دیجیتال اوشن پروتکل، در یک اکوسیستم گسترده‌ ترکیب شده‌اند. برنامه Data Farming از طریق پاداش، کاربران را به ارائه داده تشویق می‌کند. OceanDAO بودجه توسعه نرم‌افزار را تامین می‌کند و با درآمد حاصل از برنامه‌ها و خدمات، بودجه پاداش‌‌های شبکه و بنیاد پروتکل اوشن تأمین می‌شود.

پروتکل اوشن ابزارهای زیر را برای بازارهای داده فراهم می‌کند:

  • کدهای سالیدیتی قابل اجرا بر روی شبکه اصلی اتریوم
  • کتابخانه‌های پایتون و جاوا اسکریپت
  • یک برنامه وب برای داده‌های جامعه اوشن

اجزای اکوسیستم اوشن

اکوسیستم اوشن متشکل از توسعه‌دهندگان، کاربران، پلتفرم DeFi، بازار اوشن، توکن‌های اوشن، OceanDAO، تیم سازنده و متخصصان داده است. اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:

  • ارائه دهندگانی که مجموعه داده را ساخته و می‌فروشند.
  • مصرف کنندگانی که مجموعه‌های داده را خریداری و بازخرید می‌کنند.
  • بازاری که ارائه دهنده و مصرف کننده را به هم مرتبط می‌کند.
  • برنامه‌های سفارشی بر پایه قراردادهای هوشمند که بوسیله آن می‌توان داده‌ها را در بین برنامه‌های غیرمتمرکز و بلاکچین اتریوم مبادله کرد.
اکوسیستم پروتکل اوشن

بازار اوشن چیست؟

بازار اوشن (Ocean marketplace) به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) عمل می‌کند و به کاربران امکان خرید و فروش، استیکینگ و حتی ایجاد یک فورک شخصی در زنجیره را می‌دهد. داده‌ها توسط ارائه دهندگان اولیه منتشر خواهند شد. هنگامی که ارائه دهنده داده‌ای را منتشر می‌کند، به یک مجموعه داده با توکن خاص (دیتا توکن) تبدیل می‌شود. یک ارائه‌دهنده می‌تواند قیمت ثابتی را تعیین کند، در غیر این صورت دیتاتوکن به‌طور خودکار ارزشگذاری می‌شود. کشف ارزش دیتا توکن توسط بازارساز خودکار (AMM) ارائه شده توسط بالانسر (Balancer) انجام می‌شود. ارائه‌دهندگان می‌توانند داده‌های خود را به دو روش در بازار داده اوشن به فروش برسانند.

  • فروش داده‌ها به صورت بسته: یک ارائه‌دهنده داده ممکن است داده‌های زیادی داشته باشد که برای افراد دیگر مفید است. او می‌تواند این داده را با نرخ پیشنهادی خود آپلود و در پلتفرم اوشن به فروش بگذارد.
  • فروش داده‌ها به صورت باز: در این روش ارائه دهندگان می‌توانند با ویرایش و اصلاح جزئیات یا ارتقاء عمومی داده‌های موجود، ارزش افزوده ایجاد کنند و داده‌ها را در پروتکل اوشن بفروش بگذارند.

علاوه بر این کاربران می‌توانند با استیکینگ به یک تامین کننده نقدینگی در این بازار تبدیل شوند. این سیستم از استخرهای نقدینگی استفاده می‌کند تا امکان تسویه معاملات مبتنی بر قراردادهای هوشمند را فراهم کند. اخیرا  اوشن، پروتکل جدید GAIA X را با ویژگی‌های منحصر به فردی معرفی کرده تا بازاری باز، شفاف و غیرمتمرکز را برای کاربران فراهم کند. به طور کلی ویژگی‌های منحصر به فرد بازار اوشن عبارتند از:

  • کسب سود
  • کشف قیمت خودکار
  • قابلیت تعامل کاربران
  • حفظ حریم خصوصی
  • کیف پول Web 3.0

سازمان غیر متمرکز اوشن

OceanDAO برای تصمیم‌گیری در مورد توزیع منابع در هر پروژه تشکیل شده است. بودجه OceanDAO از هولدرهای توکن OCEAN تامین می‌شود. این توکن‌ها منحصراً به کسانی تعلق می‌گیرد که پلتفرم خود را بر بستر اوشن توسعه می‌دهند. در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار کمک هزینه OCEAN در دسترس است. دارندگان توکن ocean برای تخصیص کمک‌های مالی به پروژه‌های پیشنهادی رای می‌دهند. این سیستم آینده ارز دیجیتال اوشن پروتکل را تضمین می‌کند.

نقشه راه اوشن پروتکل

رودمپ پروتکل اوشن
  • پس از شروع موفقیت آمیز اوشن در سال ۲۰۱۷، وایت پیپر آن در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.
  • در سال ۲۰۱۹، سایدچین اوشن بر روی شبکه اتریوم برای انتقال توکن به شبکه اصلی اتریوم ایجاد شد.
  • The Ocean در مارس ۲۰۲۰ با بیش از ۳۵۰۰ مشارکت کننده در ۱۰۰ کشور راه اندازی شد. اوشن در همان سال، با IBM WATSON AI XPRIZE شریک شد و برنامه تبلیغاتی خود را در ۴۹ شهر با ۲۰ مشاور متخصص راه‌اندازی کرد.
  • همکاری DAIMLER ،DEXFRIEGHT ،MOBI ،ROSCHE ،XPRIZE با پروتکل اوشن.
  • بروزرسانی Ocean V4 در ۸ ژوئن ۲۰۲۲ باعث رسیدن قیمت اوشن پروتکل به بالاترین سطح تاریخی خود در ۰.۳۲ دلار شد.

توکنومیک رمزارز OCEAN

ویژگی‌های اوشن پروتکل

رمزارز OCEAN در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و نحوه توزیع آن به شرح زیر است:

  • ۲۰ درصد به بنیان‌گذاران پروژه
  • ۱۵ درصد به خریدارانی که در مجموع ۲۶/۸ میلیون دلار از ۱۶۰ میلیون توکن را روی چندین پیشنهاد، هزینه کردند.
  • ۵ درصد به شرکت غیرانتفاعی بنیاد پروتکل اوشن که از آینده ارز دیجیتال اوشن پروتکل حمایت می‌کند.
  • ۶۰ درصد باقیمانده در اختیار ماینرهایی قرار می‌گیرد که به عنوان نگهبان شبکه در عملیات شبکه خدمت کنند.

در حال حاضر بیش از ۶۱۳ میلیون توکن OCEAN در گردش است که تقریباً ۴۳ درصد از حداکثر عرضه ۱/۴۱۰/۰۰۰/۰۰۰ را تشکیل می‌دهد. انتظار می‌رود طبق نقشه راه اوشن یک تا اوایل سال ۲۰۳۱، میلیارد از آنها در دسترس باشد. این اتفاق ممکن است بر پیش‌بینی قیمت اوشن پروتکل تأثیر بگذارد.

پیش بینی قیمت اوشن پروتکل برای پنج سال آینده

بر اساس داده‌ها، قیمت ارز دیجیتال اوشن پروتکل تا سال ۲۰۲۶ به حداکثر قیمت ۱.۱۴ دلار می‌رسد و سرمایه‌گذاری خوبی در طول پنج سال خواهد بود. اگر پیش‌بینی اوشن طبق انتظارات پیش رود، ارزش توکن و بازار آن نیز افزایش می‌یابد و اوشن دارایی ارزشمندی برای سبد سرمایه‌گذاری شما در آینده خواهد بود.

دیدگاه‌های مختلف در مورد آینده ارز دیجیتال اوشن پروتکل

پیشبینی آینده رمزارز OCEAN بر اساس الگوریتم تکنیکال برخی سایت‌ها با میانگین‌گیری از چندین شاخص بدست می‌آید که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

  • DigitalCoinPrice نشان می‌دهد که ارزش اوشن در سال جاری می‌تواند به ۰.۱۷ دلار برسد. ضمن اینکه ارز دیجیتال اوشن تا سال ۲۰۲۵ به ۰.۵۱ دلار صعود می‌کند.
  • TechNewsLeader پیش بینی حداکثر قیمت ۰.۲۸ دلار را در یک سال آینده دارد. پیش‌بینی آن برای سال ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که پروتکل اوشن به ۰.۷۴ دلار خواهد رسید.
  • TradingBeasts پیش بینی می‌کند که میانگین ارزش ارز دیجیتال اوشن پروتکل در آگوست ۲۰۲۳ برابر ۰.۲۶  دلار، در آگوست ۲۰۲۴ برابر ۰.۲۹ دلار و در آگوست ۲۰۲۵ برابر ۰.۳۱ دلار خواهد بود.
  • Gov Capital معتقد است قیمت اوشن در مارس ۲۰۲۵ از مرز ۳ دلار خواهد گذشت. تجزیه و تحلیل این سایت نشان می‌دهد که ارزش Ocean پس از گذشت پنج سال ۷.۴۱ دلار خواهد بود.
  • AMB Crypto برای آینده ارز دیجیتال اوشن پروتکل پیش‌بینی ۲.۳۹ دلار را تا سال ۲۰۲۵ دارد.

آیا اوشن پروتکل یک سرمایه گذاری خوب است؟

پرتوکل اوشن

سرمایه‌گذاران انتظار دارند در آینده ارز دیجیتال اوشن پروتکل عملکرد بهتری داشته باشد. اگر شما علاقه‌مند به آشنایی با نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال اوشن پروتکل هستید، می‌توانید این کار را در صرافی‌های کریپتو انجام دهید. هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد که پروتکل اوشن ارزش سرمایه‌گذاری در آینده را دارد، اما با این حال قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیقات لازم و را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که عملکرد گذشته تضمینی برای بازده آینده نیست.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۵

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا