تحلیل ارزهای دیجیتال

آینده اس اس وی نتورک چگونه است؟ پیش بینی آینده ارز SSV Network

در سال جاری یکی از رویدادهای مهم دنیای کریپتو به نام “merge” پس از چندین بار تعویق اتفاق افتاد؛ رویدادی که طی آن شبکه اتریوم از مکانیسم اثبات کار به اثبات سهام تغییر می‌کند. این تغییر قصد دارد اتریوم را امن‌تر و غیر متمرکز تر کند. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد نفوذ احتمالی ارائه‌دهندگان متمرکز در این شبکه وجود دارد. در نتیجه توسعه‌دهندگان برای ایجاد زیرساخت‌هایی که بتواند به کاهش این خطرات کمک کند تلاش می‌کنند. یکی از این تلاش‌ها پروتکل اس اس وی نتورک (ssv.network) است؛ پروتکلی که با تقسیم امن کلیدهای اعتبارسنجی اتریوم، استیکینگ غیرمتمرکز تر ETH را امکان‌پذیر می‌کند.

در این مقاله با نگاهی به عوامل فاندامنتال این پروژه، ایده و کاربرد آن، کامیونیتی و برنامه‌های توسعه آن،  آینده اس اس وی نتورک و ارز دیجیتال آن را بررسی خواهیم کرد.

ssv network راهکاری برای رفع چالش استیکینگ اتریوم

پیش از آنکه درباره آینده ssv network صحبت کنیم، بهتر است کمی با سرویس‌های استیکینگ اتریوم آشنا شویم. با بررسی مشکلات و موانع موجود در این سرویس‌ها، به ارزش نوآوری‌ها و برنامه‌های این پروژه و ارز دیجیتال ssv network بیشتر پی خواهیم برد.

راهکارهای ssv network

هنگامی که یک اعتبارسنج ایجاد می‌شود، دو جفت کلید جداگانه تولید می‌شود:

  • کلید اعتبار سنجی (عمومی و خصوصی)
  • کلید برداشت (عمومی و خصوصی)

کلید برداشت فقط برای برداشت و انتقال ETH استیک شده استفاده می‌شود و همیشه باید به صورت آفلاین ذخیره شود. در مقابل، کلید اعتبارسنجی باید همیشه آنلاین باشد تا وظایف شبکه را با امضای تراکنش‌ها انجام دهد. یک اعتبارسنج هر بار که داده‌ها را به‌درستی و به موقع امضا ‌کند، پاداش‌ دریافت می‌کند. با این حال، آنلاین نگه‌داشتن کلید اعتبارسنجی، چالش‌های ارتباطی و امنیتی را حتی برای کاربران متخصص به همراه دارد.

اگر یک کلید اعتبارسنجی برای دوره‌های کوتاهی آفلاین شود، سهام‌گذار خطر از دست دادن فرصت‌های کسب پاداش را دارد؛ علاوه بر آن جریمه‌های جزئی دریافت می‌کند. با این حال، اگر یک کلید اعتبارسنج برای مدت طولانی آفلاین شود، به اشتباه ذخیره شود، هک یا در معرض خطر دیگری قرار گیرد، سهام‌گذار در معرض جریمه اسلشینگ (Slashing) قرار می‌گیرد.

دشواری مدیریت کلیدهای اعتبارسنجی منجر به افزایش سرویس‌های استیکینگ برای کمک به تسهیل این فرآیند برای کاربران شده است. متاسفانه، سرویس‌های استیکینگ متمرکز در برابر خرابی یک اپراتور آسیب‌پذیر هستند و نمی‌توانند از کلیدهای اعتبارسنجی محافظت کنند و زمان و عملکرد آن‌ها را با اطمینان مطلق بهینه کنند.

ریسک‌ استیکینگ متمرکز

  • جریمه‌های سخت اسلشینگ (Slashing)
  • کاهش پاداش‌های کلی
  • افزایش احتمال حمله به کلیدهای کاربر، زیرا به صورت متمرکز نگهداری می‌شوند

SSV؛ عصر جدید استیکینگ غیرمتمرکز در شبکه اتریوم

فناوری (Secret Shared Validators) یا SSV در اصل یک مقاله تحقیقاتی بود که با همکاری اعضای بنیاد اتریوم (EF) طراحی شد. EF بعداً فناوری SSV را تحت عنوان فناوری اعتبار سنجی توزیع شده (DVT) نامگذاری کرد که یک عنصر کلیدی از نقشه راه آن برای Eth 2.0 است. ssv.network اولین پروتکلی است که هر کسی را قادر می‌سازد تا یک راه امن را برای تقسیم یک کلید اعتبارسنجی بین گره‌ها (یا اپراتورها) بدون نیاز به اعتمادسازی ایجاد کند. SSV کاملاً قابل تنظیم است و امکان پیکربندی‌های منحصر به فرد و پیچیده‌ای را فراهم می‌کند که کل اکوسیستم استیکینگ اتریوم را متحول خواهد کرد.

این پروتکل با ترکیب گره‌های مجزا در یک شبکه قوی و غیرمتمرکز، ریسک‌ها و خرابی‌ها را کاهش می‌دهد. گره‌های شبکه برای کار کردن نیازی به اعتماد به یکدیگر ندارند و پروتکل می‌تواند یک گره آفلاین یا معیوب را بدون تأثیر بر عملکرد اعتبارسنج‌های دیگر  تحمل کند. علاوه بر این، هیچ گره واحدی نمی‌تواند به تنهایی یک امضای کلید اعتبار سنجی را دوباره ایجاد کند یا از طرف یک اعتبارسنج تصمیمات یک جانبه گرفته و امنیت شبکه را به خطر بی‌اندازد. همین فناوری است که می‌تواند آینده اس اس وی نتورک از سایر سرویس‌های استیکینگ متمایز کند.

برای آشنایی بیشتر با اس اس وی نتورک، مقاله ارز دیجیتال ssv چیست را در بلاگ والکس مطالعه کنید.

آینده اس اس وی نتورک و استیکینگ اتر

معرفی تیم پروژه اس اس وی نتورک

استارت‌آپ Bloxstaking نام شرکتی است که در حال ساخت پروتکل ssv.network است. Blox راه حل‌های غیرمتمرکز و بی‌نیاز از اعتمادسازی را برای اتریوم ۲.۰ ایجاد می‌کند. این شرکت یکی از اپراتورهای مهم این پروژه و تأثیرگذار در آینده اس اس وی نتورک است. بنیانگذاران و اعضای این شرکت عبارتند از:

الون میورک (Alon Muroch): آلون مدیرعامل و بنیانگذار BloxStaking و ssv.network است که از سنین پایین به توسعه کدها علاقه داشت. او در دهه گذشته برای بسیاری از استارت‌آپ‌های مختلف کار کرده و نقش‌های مختلفی را ایفا کرده است. الون از سال ۲۰۱۳ تاکنون یک توسعه‌دهنده بلاکچین است و در حال حاضر بر زیرساخت اتریوم تمرکز دارد. او هم‌بنیانگذار پروژه‌ Bitcoin Authenticator بوده و پروژه SSV.Network را رهبری می‌کند. بخش زیادی از آینده ssv network به تصمیمات این فرد و تیمش بستگی دارد.

آدام افریما (Adam Efrima): آدام افریما هم بنیانگذار Blox.io و SSV Network است که بیش از ۸ سال در شانگهای چین زندگی می‌کند. او قبلاً در شرکت مالی CITIC نقش‌های کلیدی ایفا کرده و دفتر شانگهای را برای پروژه eToro تاسیس کرده است.

لیور روتنبرگ (Lior Rutenberg): مدیر ارشد فناوری BloxStaking که به عنوان مهندس Full Stack و DevOps فعالیت می‌کند. لیور با تجربه کار در طراحی و توسعه سیستم‌های پیچیده و با مقیاس بالا، پیشینه حرفه‌ای قوی در معماری میکروسرویس‌ها، بیگ دیتا، برنامه‌های کاربردی وب و همچنین مدیریت و راه‌اندازی استارت آپ‌های اولیه دارد.

کاربردهای  اس اس وی نتورک

کاربرد اس اس وی نتورک

به صورت کلی، برنامه‌های آینده اس اس وی نتورک و فناوری به کار رفته در آن، به دلیل انعطاف‌پذیری و امنیتی که به ارمغان می‌آورند، به سود کل شبکه اتریوم خواهند بود. این مزایا شامل حال موارد زیر می‌شود:

  • اعتبار سنج‌های خانگی: تقسیم یک اعتبارسنج در میان چندین ماشین یا ارائه‌دهنده ابری، انعطاف‌پذیری بیشتری ایجاد می‌کند. همچنین، گروه‌هایی از افراد می‌توانند به صورت ایمن با هم اعتبارسنجی کنند.
  • اعتبارسنج‌هایی که از سرویس‌های استیکینگ استفاده می‌کنند: سهام‌گذار به جای استیک ETH ۳۲ در یک سرویس، می‌تواند سهام خود را تقسیم کند، پاداش‌ها را بهینه کرده و ریسک‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • شرکت‌کنندگان در استخر استیکینگ: SSV با ترکیب اپراتورها و جلوگیری از شکست یک اپراتور که می‌تواند بر پاداش‌های استکر تأثیر بگذارد، به استخرها کمک ‌می‌کند.
  • ارائه‌دهندگان زیرساخت/سرویس استیکینگ: ارائه‌دهندگان زیرساخت و سرویس‌های Staking می‌توانند از ssv.network استفاده کرده و با آنلاین نگه داشتن اعتبارسنج‌ها، ریسک مشترکین خود را کاهش دهند.

شبکه آزمایشی SSV

بنیانگذاران این شبکه، آینده اس اس وی نتورک را با یک شبکه آزمایشی سنجیده‌اند. این پروژه، یک شبکه آزمایشی عمومی به نام “Primus” را تست کرده است. پریموس پنج فاز آزمایش را در ۴ آوریل ۲۰۲۲ تکمیل کرده است. این نسخه آزمایشی (testnet) به کاربران اجازه می‌داد توکن‌های تستی گورلی (goETH) را استیک کنند و استیکینگ توکن SSV را به همراه آن امکان‌پذیر می‌کرد و توکن واقعی SSV را در این فرآیند به کاربر ارائه می‌داد. اپراتورهای واقعی نیز برای اجرای اعتبارسنجی‌ها از طرف سهام‌گذاران به این شبکه آزمایشی ملحق شدند و با استفاده از شبیه‌سازی تراکنش‌های دنیای واقعی تحت آزمایش استرس قرار گرفتند.

در این جدول آمار سطح مشارکت در Primus Testnet نشان داده شده است:

اعتبارسنج‌هااپراتورهاGoETH استیک شده
۱۵۸۷۳۳۱۴۶۵۰۷۹۳۶

سرمایه‌گذاران و شرکای پروژه اس اس وی نتورک

ssv.network دارای ۴ سرمایه‌گذار است که سرمایه آن‌ها می‌تواند در آینده اس اس وی نتورک تأثیر بسزایی داشته باشد:

  • Digital Currency Group
  • Coinbase ventures
  • NGC
  • Blockpower Capital

این پروژه، یک بودجه ۱۰ میلیون دلاری را در سری A در ۸ فوریه ۲۰۲۲ جذب کرده است. همچنین،این شبکه برای توسعه زیرساخت‌های لازم برای ایمن‌سازی اعتبارسنجی‌ها در شبکه اتریوم با شرکت‌های نام آشنایی همچون Ankr، Consensys و Lido مشارکت و همکاری دارد.

یک برنامه کمک‌های مالی (Grants Program) تحت رهبری کامیونتی SSV Network نیز برای تأمین مالی تیم‌های توسعه‌دهنده وجود دارد. شرکت‌هایی که برنامه‌ها و سرویس‌های استیکینگ غیرمتمرکز را با هدف ترویج و تسریع توسعه و نوآوری ایجاد می‌کنند، از این گرنت بهره‌مند خواهند شد.

رقبای ssv.network

از مهم‌ترین رقبای ssv.network می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • Circle
  • Stader
  • RockX
  • Staked

ssv.network در بین ۳۳۱ رقیب فعال در رتبه ۷ قرار دارد. با توجه به اینکه هنوز شبکه اصلی ssv راه‌اندازی نشده است، این رتبه نشان می‌دهد آینده اس اس وی نتورک درخشان خواهد بود.

تأثیر آینده اس اس وی نتورک بر ارز دیجیتال SSV

تحلیل ssv network برای سرمایه‌گذاری وابسته به عملکرد این پروژه در آینده است. در حال حاضر، توکن‌های SSV فقط برای شرکت در رأی‌گیری DAO در کامیونیتی این پروژه استفاده می‌شوند. هنگامی که شبکه اصلی SSV فعال شود، سهامداران از ارز دیجیتال SSV برای پرداخت هزینه‌های اپراتور و کارمزد شبکه استفاده خواهند کرد. با توجه به اینکه استیکینگ ETH یک صنعت چند میلیارد دلاری با مسیر رشد منحصر به فرد است، با برداشته شدن موانع موجود، این صنعت طرفداران بیشتری خواهد یافت.

آینده ssv network در گروی محبوبیت در میان سهام‌گذاران اتریوم و حل مشکلات آن‌هاست. در این صورت، ارز دیجیتال SSV با ارزش بازار ۲۵۰ میلیون دلار و رتبه ۱۳۱ می‌تواند جایگاه بهتری را در بازار کسب کند. برای پیش‌بینی آینده ssv network، باید منتظر راه‌اندازی شبکه اصلی بمانیم و عملکرد آن را در آینده بررسی کنیم.

چه زمانی شبکه اصلی SSV راه‌اندازی می‌شود؟

صحبت در مورد آینده اس اس وی نتورک بدون راه‌اندازی شبکه اصلی آن بی‌معنی است. شبکه اصلی ssv.network در دستور کار است. این پروژه به طور رسمی نامزد اصلی خود یعنی Jato را اجرا کرده است. در این نسخه، قراردادهای هوشمند بررسی شده، بازخوردها اعمال می‌شوند و سپس شبکه اصلی تا پایان سال ۲۰۲۳ آماده فعالیت خواهد بود.

شبکه اصلی SSV

آینده SSV در گروی حل چالش‌های استیکینگ اتریوم

استیکینگ مبتنی بر DVT تلاشی برای غیرمتمرکز کردن لایه امنیتی اتریوم یا «لایه ۰» است. به زبان ساده، ssv.network یک راه قوی‌تر، امن‌تر و غیرمتمرکزتر برای استیکینگ ETH است.

در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از مشارکت‌کنندگان، اپراتورها و برنامه‌نویسان حوزه بلاکچین به این شبکه ملحق شده‌اند. شبکه ssv را می‌توان به عنوان یک مینی بلاکچین اختصاص داده شده برای افزایش تحمل خطا، امنیت و تمرکززدایی برای سهام‌گذاران ETH در نظر گرفت. آینده اس اس وی نتورک در گروی پایبندی به نقشه راه و بررسی عملکرد شبکه اصلی آن است که به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

آیا به نظر شما فناوری SSV کلید حل مسائل اساسی استیکینگ اتریوم خواهد بود؟ نظرات ارزشمند خود را درباره آینده اس اس وی نتورک با ما و سایر علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا