تکنولوژی

همه چیز درباره اپل؛ تاریخچه کامل شرکت اپل

در دنیای تکنولوژی شرکت‌هایی وجود دارند که تقریبا تمام افراد با نام آن‌‌ها آشنایی دارند و حداقل یک بار در طول زندگی نام آن‌ها را شنیده‌اند. شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل، مایکروسافت و سونی از نام‌هایی هستند که در حوزه تکنولوژی و کامپیوتر بسیار شهرت دارند. در این مقاله به داستان شکل گیری یکی از معروف‌ترین این برندها یعنی شرکت اپل اپل می‌پردازیم و با خدمات این کمپانی بزرگ آشنا می‌شویم.

شرکت اپل Apple Inc یک شرکت آمریکایی تولید رایانه و لوازم الکترونیکی مصرفی است که به دلیل تولید دستگاه‌های iPhone، iPad و Macintosh مشهور است. اپل در کنار ارائه محصولات خود، فروشگاهی ایجاد کرده که دسترسی به اپلیکیشن‌ها را به صورت رایگان و پولی که بوسیله گیفت کارت اپل در دسترس هستند، مهیا می‌کند. این کمپانی یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان با ارزش بازار بیش از ۲ تریلیون دلار است.

شکل گیری اپل و آغاز دوران نوآوری

استیو جابز و استیو وزنیاک

شرکت اپل در سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز و استیو وزنیاک تاسیس شد. سومین عضو موسس، رونالد وین بود که در همان اوایل تاسیس، حق مالکیت خود را به جابز و وزنیاک فروخت. اولین محصول آن‌ها کامپیوتر کوچک Apple I بود که در گاراژ شخصی جابز ساخته شد. این محصول بسیار ساده بود و بدون صفحه کلید و مانیتور عرضه شد.

محصول بعدی آن‌ها Apple II نام داشت که در سال ۱۹۷۷ معرفی شد. این محصول به دلیل سادگی و صفحه نمایش رنگی یک موفقیت تجاری محسوب می‌شد. محبوبیت آن باعث شد تا این برند به تولیدکننده پیشروی کامپیوتر در آمریکا تبدیل شود و به یکی از بزرگترین عرضه‌های اولیه عمومی در زمان خود منجر شد.

استیو جابز پس از دیدن سیستم اولیه Alto که متعلق به زیراکس بود به رابط کاربری گرافیکی علاقمند شد. این موضوع باعث شد که او یک رابط کاربری گرافیکی را به کامپیوتر بعدی یعنی Apple Lisa اضافه کند. طولانی شدن فرایند عرضه مدل Lisa و هزینه‌های بالای تولید باعث برکناری جابز از سمت مدیریت پروژه شد. در نهایت Apple Lisa در سال ۱۹۸۳ عرضه شد اما به دلیل قیمت بالا و در دسترس نبودن نرم افزارهای مورد نیاز آن، به یک شکست تجاری منجر شد.

برکناری استیو جابز و تاسیس شرکت جدید

جابز پس از برکناری از مدیریت پروژه لیزا، به سمت توسعه کامپیوتر مکینتاش منصوب شد. تبلیغی آرمان‌گرایانه از سوی اپل در سال ۱۹۸۴ در جریان مسابقات Super Bowl نمایش داده شد که چالشی مستقیم برای رهبری بازار IBM بود و به یکی از موفق‌ترین فعالیت‌های جابز تبدیل شد. این تبلیغ به طور گسترده از بهترین تبلیغاتی است که تا به حال در تلویزیون نشان داده شده است. با وجود این، مکینتاش به دلیل قیمت بالا و عملکرد پایین، فروش اولیه ضعیفی داشت.

درگیری بین استیو جابز و جان اسکالی مدیر عامل اپل، بر سر عرضه مکینتاش، منجر به حذف جابز از تمامی وظایف توسط هیئت مدیره شد. این امر باعث شد جابز این کمپانی را ترک کند و یک شرکت کامپیوتری جدید به نام NeXT راه اندازی کند. در همین زمان، استیو وزنیاک نیز به دلایل شخصی از شرکت جدا شد.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت شماره مجازی رایگان

شرکت اپل با وجود از دست دادن اعضای موسس خود، در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ به عملکرد خوب خود ادامه داد. این موفقیت تا حد زیادی به دلیل فروش مداوم Apple II و موفقیت نهایی یک مکینتاش ارتقا یافته در بازار بود. در طول این مدت، محصولات Adobe مانند Photoshop ،Publisher و دیگر نرم افزارهای طراحی دیجیتال فقط بر روی Macintosh در دسترس بودند.

چندین عامل منجر به از دست رفتن سودآوری شرکت اپل و تقریباً ورشکستگی در اواسط دهه ۱۹۹۰ شد. این کمپانی در این دوران اقدام به آزمایش و عرضه محصولات الکترونیکی گوناگون کرد که فاجعه بارترین آن‌ها تبلت نیوتن بود. اپل همچنین با رقابت سختی از سوی رایانه‌های شخصی مبتنی بر ویندوز مایکروسافت مواجه شد که از ارزان‌ترین آن‌ها می‎توان به ویندوز ۹۵ اشاره کرد. در واقع سیستم عامل مکینتاش نیز شروع به نشان دادن ضعف‌هایی کرده بود و بدلیل عدم بروزرسانی سرعت پایین‌تری نسبت به ویندوز داشت.

بازگشت جابز به اپل و شروع دوران طلایی

استیو جابز اپل

اپل که با ضرردهی مواجه شده بود، شرکت جدید استیو جابز یعنی NeXT را در اوایل سال ۱۹۹۷ خریداری کرد. پس از برکناری مدیر عامل سابق در اواسط سال ۱۹۹۷، جابز به عنوان مدیرعامل موقت معرفی شد. او توانست این برند را بر روی تجارت کامپیوتر متمرکز کند و این شرکت را از ورشکستگی نجات دهد. در سال ۱۹۹۸ آی‌مک iMac معرفی شد. این محصول توسط جاناتان آیو طراحی شده بود و به دلیل طراحی قطره‌ای رنگارنگ و دوستانه‌اش محبوب بود. اپل همچنین نرم افزار ویرایش ویدئو و مسترینگ CD/DVD را معرفی کرد که نقش مکینتاش در تولید رسانه‌های دیجیتال را تقویت کرد.

سیستم عامل Mac OS X در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. این سیستم عامل بر اساس محصولات NeXT ساخته شده بود. همچنین در سال ۲۰۰۱، آی‌پاد عرضه شد که با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و جایگاه این شرکت را به‌ عنوان یک پیشرو در  تولید لوازم الکترونیکی مصرفی تثبیت کرد.

آیفون در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و به یکی از اولین گوشی‌های هوشمند محبوب تبدیل شد. چند سال بعد اپ استور راه‌اندازی شد و به توسعه دهندگان شخص ثالث اجازه داد تا برنامه‌های خود را به کاربران بفروشند و بازاریابی اپلیکیشن‌های خود را در اختیار بگیرند. پس از آیفون، آیفون ۴ و آیپد در سال ۲۰۱۰ عرضه شد و این شرکت همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌داد.

در اوایل سال ۲۰۱۱ استیو جابز به دلیل بیماری از سمت خود کناره‌گیری کرد. بعد از او، تیم کوک به عنوان مدیرعامل جدید معرفی شد. بالاخره استیو جابز در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ پس از مبارزه با بیماری سرطان، درگذشت. گروه ونگارد با بیش از ۷ درصد سهام این شرکت صاحب شرکت اپل در حال حاضر است.

شرکت اپل در سال‌های اخیر به عرضه محصولات جدید و خدمات گسترده خود ادامه داده است. این کمپانی به استفاده از CPU های طراحی شده داخلی خود، ابتدا در آیفون و اکنون در خط تولید کامپیوترهای مکینتاش روی آورده است. همچنین خدمات رسانه‌ای را از طریق Apple TV+ و Apple Music ارائه می‌دهد. در سال‎های اخیر این کمپانی تحقیق و آزمایش در زمینه هدست‌های واقعیت مجازی و خودروهای خودران را نیز آغاز کرده است.

محصولات اپل

محصولات شرکت اپل

در حال حاضر شرکت اپل محصولات و خدمات متعددی را ارائه می‌دهد. برخی از محصولات آن عبارتند از:

کامپیوتر مک

مکینتاش یا مک، لاین اختصاصی رایانه شخصی تولید شرکت اپل است. انواع محصولات اصلی آن شامل موارد زیر می‌شود.

  • کامپیوتر iMac all-in-one
  • مینی‌ کامپیوتر Mac mini
  • کامپیوتر اختصاصی طراجی  Mac Studio media-focused
  • کامپیوتر Mac Pro
  • و کامپوتر MacBook Air

همه رایانه‌های مک از سیستم عامل macOS استفاده می‌کنند. از سال ۲۰۲۰، اپل برای ساخت آن‌ها از پردازنده‌های سری M که توسط اپل بر اساس معماری ARM طراحی شده است استفاده می‌کند. این تراشه‌ها به دلیل عملکرد عالی و بهره‌وری انرژی مورد تحسین قرار گرفته‌اند. کامپیوترهای مک به دلیل طراحی عالی و سهولت استفاده در بین دانشجویان و متخصصان محبوب هستند.

آیفون و آیپد

آیفون نام تجاری تلفن‌های هوشمند اپل و آیپد مختص به تبلت‌های این شرکت است. آیفون اولین گوشی هوشمندی بود که به دلیل سهولت استفاده، فروشگاه اپلیکیشن داخلی و صفحه لمسی خازنی چند لمسی، مورد استقبال کاربران قرار گرفت. تلفن‌ هوشمند آیفون از CPU موبایل سری A استفاده می‌کند. در صورتی که آیپد از همان پردازنده‌های سری M مشابه رایانه‌های مک بهره می‌برد. سیستم‌عامل‌های iOS و iPadOS بر اساس هسته یونیکس macOS تولید شده اند، اما دارای یک رابط لمسی متمرکز هستند.

محصولات مصرفی

شرکت اپل چندین خط تولید کوچک‌تر دارد که با اکوسیستم کلی این شرکت یکپارچه شده است. اپل واچ یک ساعت هوشمند و ردیاب تناسب اندام است. Apple TV یک ستاپ باکس تلویزیون و دستگاه پخش رسانه‌ای است. هوم پاد یک بلندگوی هوشمند و دستیار خانگی است. در واقع اپل با این محصولات کاربران و زمینه فعالیت خود را گسترده‌تر کرده است.

خدمات

در کنار این محصولات، شرکت اپل چندین سرویس ارائه می‌دهد که به طور یکپارچه با محصولات این کمپانی کار می‌کنند. Apple iCloud یک سرویس ذخیره‌سازی و همگام‌سازی فایل‌های شخصی است. Apple Pay سیستم پرداخت و ارائه دهنده کارت اعتباری است. Apple TV+ سرویسی مشابه نتفلیکس است که به صورت اختصاصی برای تولید فیلم و برنامه تلویزیونی ایجاد شده است. این برند همچنین رسانه‌های دیگری را تحت فروشگاه iTunes، Apple Music، Apple Books و سایر خدمات ارائه می‌دهد. IMessage یک سرویس پیام‌رسانی فوری مخصوص محصولات اپل است که ارسال پیامک را برای تلفن‎‌های آیفون‌ امکان پذیر می‌کند.

اپل و دمیدن روح به تکنولوژی

تولیدات اپل به دلیل زیبایی طراحی و توجه به جزئیات مشهور هستند. یکپارچگی شدید بین سخت افزارها و نرم افزارهای استفاده شده در محصولات این شرکت، باعث عملکرد عالی آن‌ها شده است.

شرکت اپل با شناخت مصرف‎‌کننده و تطبیق محصولات خود با نیازهای او، به جایگاه رهبری بازار دست یافته است. این شرکت رایانه‌ شخصی، رابط‌ کاربری گرافیکی (GUI)، پخش کننده‌ موسیقی، گوشی هوشمند، ساعت هوشمند و تبلت را اختراع نکرده است. در مقابل، اپل با ارائه محصولاتی با کیفیت، طراحی عالی و استفاده آسان توانسته به این موفقیت دست یابد.

در حال حاضر این شرکت حوزه فعالیت خود را گسترش داده و در حال تحقیق بر روی خودروهای خودران و انرژی‌های پاک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا