فعالسازی گیفت کارت

گیفت کارت چیست؟ بررسی کاربردهای Gift Card

اگر اهل دنیای دیجیتال هستید، حتماً تابه‌حال اسم گیفت کارت به گوشتان خورده است و شاید با خود فکر کردید که کارت هدیه چه چیزی است. برخی از افراد با وجود اینکه سال‌هاست در دنیای دیجیتالی فعالیت می‌کنند، هنوز هم نسبت به کارت‌های هدیه دید خاصی ندارند. در این چند دهه که دنیای دیجیتال و فضای مجازی روزبه‌روز پیشرفت بیشتری داشته است، گسترش کارت‌های هدیه نیز روزافزون بوده است. کسب‌وکارهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که برای ارائه خدمات بهتر به مخاطبان خود از gift card استفاده می‌کنند.

افرادی نیز وجودی دارند که می‌خواهند بدون دغدغه و طور مستقیم از حساب کاربری خود در دنیای دیجیتال استفاده کرده و درگیر انجام تراکنش‌ها نباشند؛ آن‌ها جز طرفداران سرسخت کارت‌های هدیه هستند. در این مقاله از مجله وال پی، گیفت کارت را معرفی می‌کنیم تا دید بهتری به این کارت‌های هدیه داشته باشیم.

درباره ماهیت گیفت کارت بدانید

گیفت کارت یک نوع کارت اعتباری است که برای تأمین مالی یک حساب کاربری در فضای مجازی به کار می‌رود. ماهیت این کارت‌ها، دیجیتالی است و شامل یک کد با اعداد و ارقام یونیک است که تنها یک‌بار ظرفیت استفاده دارد. کارت‌های هدیه به‌صورت دیجیتالی و فیزیکی عرضه می‌شوند و در مدل فیزیکی کد را به‌صورت کاور شده به افراد ارائه می‌دهند. پس از خریداری مدل فیزیکی باید کاور را مخدوش کرده و از کد اعتباری استفاده کنند. کارت‌های هدیه بر اساس نیاز هر کسب‌وکاری در مبالغ و ارزهای متنوعی ارائه می‌شوند تا افراد بتوانند نیازهای خود را در استور موردنظر به‌راحتی مرتفع سازند.

هر کسب و کاری نام مخصوص برای کارت هدیه خود دارد و همان‌طور که از نام این محصول مشخص است قابل هدیه دادن به دیگران است.

تاریخچه گیفت کارت

انواع گیفت کارت فیزیکی

این gift card ها ابتدا در کشورهای درحال‌توسعه محبوبیت زیادی پیدا کرد؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان دومین هدیه برتر بین مردم جامعه شناخته شد. سپس در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ درصد افراد مصرف‌کننده در آمریکا ادعا کردند که در ایام خاص حداقل یک کارت هدیه را خریداری کرده‌اند.

برای آشنایی با کارایی و ماهیت هر چیزی باید ابتدا پیشینه و تاریخ آن را بدانید. کارت هدیه اولین بار توسط آقای نیمان مارکوس و در اواخر سال ۱۹۹۴ وارد بازار دیجیتال شد. در ابتدا شرکت سرگرمی بلاک بوستر این کارت را در مقیاسی عظیم استفاده کرد. این شرکت برای جلوگیری از کپی شدن کوپن‌های خود که در آن زمان روی کاغذ چاپ می‌شد این اقدام را انجام داد. رفته‌رفته این کار سبب تحقیقات و جستجوی بیشتری شد و تکنولوژی کارت‌های هدیه برای انجام تراکنش‌های مجازی وارد بازار دیجیتالی شد و حالا حتی کارت اعتباری مجازی نیز در بازار عرضه می‌شود.

کاربردهای گیفت کارت چیست؟

گیفت کارت بهترین هدیه

امروزه اکثر کسب‌وکارهای دیجیتالی برای ارائه خدمات به کاربران خود کارت‌های هدیه را روانه بازار می‌کنند تا آن‌ها بتوانند به‌صورت مستقیم و به‌راحتی از این خدمات استفاده کنند؛ از جمله کاربردهای کارت هدیه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

نداشتن محدودیت زمانی در بسیاری از گیفت کارت‌ها

بسیاری از گیفت کارت‌ها محدودیت زمانی و تاریخ انقضا ندارند و می‌توانید هر زمانی که دوست داشتید از آنها استفاده کنید. همین مزیت سبب شده تا گیفت کارت‌ها بهترین گزینه برای هدیه دادن باشند. البته برخی از گیفت کارت‌ها هم محدودیت زمانی دارند که یکی از آنها، گیفت کارت استارباکس است که ۱۸۰ روز تاریخ انقضا دارد. بسیاری از افراد از نداشتن محدودیت زمانی گیفت کارت‌ها استفاده کرده و با حفظ گیفت کارت روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند سپس مجدداً آن‌ها را به فروش می‌رسانند. کارت‌های هدیه را بدون محدودیت زمانی در ۲۴ ساعت روز و هفت روز هفته می‌توان به‌راحتی تهیه و استفاده کرد.

نداشتن محدودیت در مکان

خیلی از گیفت کارت‌های معتبر محصول کسب و کارهای بزرگی در سراسر دنیا مانند آمریکا یا چین هستند و افراد برای خرید نیاز به حضور در آن مکان‌ها ندارند. این می‌تواند یک مزیت بسیار مفید برای گسترش جهانی هر کسب‌وکاری باشد. فروشگاه‌های معتبری در دنیا وجود دارند که کارت‌های هدیه را به کاربران بیزینس‌های مختلف ارائه می‌دهند؛ همچنین خود کمپانی‌ها نیز ممکن است در فروشگاه‌شان آن‌ها را ارائه دهند.

کاربران ایرانی به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌توانند از مزیت عدم محدودیت مکانی استفاده کنند؛ زیرا آن‌ها دسترسی به حساب‌های بین‌المللی مانند مستر کارت یا ویزا کارت را ندارند. در حال حاضر فروشگاه‌های معتبری مانند وال پی پدید آمده‌اند که این کارت‌های هدیه را از کمپانی‌های بزرگ برای کاربران ایرانی خریداری می‌کنند.

وجود تنوع در گیفت کارت

در کارت‌های هدیه‌ای که هر شرکتی ارائه می‌کند ممکن است تنوع زیادی وجود داشته باشد، که هرکدام برای کاربر ارزش زیادی دارد. تنوع می‌تواند شامل مبلغ ارائه شده باشد؛ در این صورت هرکسی می‌تواند بر اساس نیاز و بودجه خود یکی یا چند مورد از آن‌ها را خریداری نماید.

امکان ارائه با ارزهای مختلف

این کارت‌های هدیه با توجه به ریجنی که ارائه می‌شوند قابلیت خریداری با ارزهای مختلف مانند یورو، دلار، پوند و غیره را دارند. برای مثال گیفت کارت گیم پس در ریجن های آمریکا، امارات، اروپا، ترکیه و سایر کشورها در دسترس است و شما می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

تحویل آنی

یکی از مزیت‌های بسیار مهم این کارت‌های هدیه تحویل فوری آن‌هاست. اگر افراد گیفت کارت را به‌صورت دیجیتالی خریداری کنند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را توسط ایمیل خود دریافت خواهند کرد. به عبارتی می‌توان گفت دیگر معطل صف‌های طولانی در بانک‌ها یا فروشگاه نمی‌شوند؛ البته در صورت خرید نسخه فیزیکی از فروشگاه‌های معتبر باید منتظر پست شدن این محصول بمانند.

مزایای گیفت کارت؛ چرا باید از کارت هدیه استفاده کنیم؟

گیفت کارت مزایایی دارد که آن را به محصولی مقرون‌به‌صرفه در این شرایط تحریمی تبدیل می‌کند. با استفاده از کارت هدیه می‌توانید پرداخت خود را در هر سایتی انجام دهید.

دور زدن تحریم‌ها

گیفت کارت‌ها هیچ نیازی به اطلاعات و مشخصات خریدار ندارند و به همین دلیل تحریم‌ برای آنها معنایی ندارد. با استفاده از این کارت‌ها می‌توانید تحریم‌ها را خنثی کرده و پرداخت خود را در هر سایتی و در هر مکانی انجام دهید.

شارژ سریع

کلیه گیفت کارت‌های ارائه‌شده در وال پی به‌صورت فوری به شما تحویل داده می‌شوند و به همین دلیل می‌توانید حساب خود را با استفاده از آنها در کمترین زمان ممکن شارژ کنید و هیچ فرصتی را از دست ندهید.

عدم نیاز به حساب بانکی

گیفت کارت‌ها هیچ نیازی به کردیت یا دبیت کارت بین‌المللی ندارند و به همین دلیل می‌توان از آنها در ایران و بدون دغدغه نسبت به تحریم‌ها استفاده کرد.

استفاده آسان

استفاده از گیفت کارت از آب خوردن هم آسان‌تر است و تنها کافیست تا مراحل فعالسازی را دنبال کنید و پس از فعالسازی، حساب شما شارژ می‌شود.

گیفت کارت چه معایبی دارد؟

گیفت کارت اگرچه راهی فوق‌العاده و بی‌نظیر برای خنثی کردن تحریم‌ها و خرید اشتراک یا سرویس‌های مختلف است اما این محصول هم معایب خود را داشته که پیش از خرید باید آنها را درنظر بگیرید.

تاریخ انقضا

برخی از گیفت کارت‌ها تاریخ انقضا دارند و این باور غلط که گیفت کارت تاریخ انقضا ندارد درست نیست. توجه کنید پس از تاریخ انقضا دیگر امکان فعالسازی کارت وجود ندارد و کارت ارزش خود را از دست می‌دهد.

کارمزد

برخی از گیفت کارت‌ها هزینه‌هایی از قبیل کارمزد فعالسازی یا هزینه نگهداری دارند که همین عوامل ارزش کارت را کاهش داده و شما را مجبور می‌کند تا گیفت کارت گران‌تری خریداری کنید.

احتمال گم شدن

گیفت کارت‌های دیجیتال فقط یک کد فعالسازی دارند که احتمال گم شدن آن وجود دارد. پس از خرید گیفت کارت از وال پی حتما کد فعالسازی را در محلی امن ذخیره کنید.

کارمزد عدم فعالیت

برخی از گیفت کارت‌ها کارمزد عدم فعالیت دارند و درصورت عدم استفاده از گیفت کارت، کارمزد از شما کم می‌شود.

هدر رفتن باقی‌مانده

پس از خرید با گیفت کارت، احتمالا مبلغ کمی در کارت باقی می‌ماند که درصورت عدم استفاده مجدد به هدر رفتن پول منجر می‌شود. اگر از معایب گیفت کارت ناامید شدید، هیچ ایرادی ندارد. می‌توانید ویزا کارت یا مستر کارت مجازی را جایگزین این محصولات کرده و پرداخت خود را به‌طور مستقیم انجام دهید و نگران هدر رفتن باقی‌مانده نباشید چرا که هیچ محدودیتی برای پرداخت مجدد با این کارت‌ها وجود ندارد.

انواع gift card

گیفت کارت

در بازار دیجیتالی و فضای مجازی امروز، اکثر کسب‌وکارهای بزرگ در دنیا از کارت هدیه برای ارائه خدمات مناسب به کاربران خود استفاده می‌کنند. می‌توان از گیفت کارت‌ها برای خرید اشتراک‌های مختلف، سرویس‌ها و … استفاده کرد یا آنها را هدیه داد. به‌عنوان مثال می‌توان از گیفت کارت اپل برای خرید بازی یا برنامه در اپ استور یا خرید سرویس‌های اپل تی وی، اپل موزیک یا پرداخت‌های درون برنامه‌ای استفاده کرد. انواع گیفت کارت عبارتند از:

  • گیفت کارت اپل
  • کارت هدیه گوگل پلی
  • کارت هدیه مایکروسافت
  • کارت هدیه پلی استیشن
  • کارت هدیه‌ ایکس باکس
  • گیفت کارت استیم
  • کارت هدیه فیس بوک
  • کارت هدیه والمارت

گیفت کارت چه کارایی دارد؟

در این مطلب در مورد ماهیت و تاریخچه کارت هدیه باهم خواندیم و آشنایی مختصری درباره آن پیدا کردیم. نحوه استفاده از گیفت کارت بسیار آسان است و هر کسب‌وکاری نیز روش ردیم کردن کارت هدیه مختص خود را به کاربرانش آموزش می‌دهد.

کاربران در سراسر دنیا می‌توانند این کارت‌های هدیه را تهیه کنند و از امکانات بی‌نظیر آن‌ها استفاده کنند؛ همان‌طور که گفته شد کاربران ایرانی این امکان را ندارند. ایرانیان به دلیل نداشتن حساب‌های ارزی بین‌المللی مانند مستر کارت یا دسترسی به پی پال امکان خرید مستقیم را ندارند؛ بنابراین سایت‌های معتبری به وجود آمدند تا این کارت‌های هدیه را برای کاربران ایرانی تهیه کنند که یکی از معتبرترین آن‌ها وال پی است.

آیا گیفت کارت برای ایرانیان قابل‌استفاده است؟

بله راه‌هایی برای استفاده افراد در ایران وجود دارد که به‌راحتی بتوانند از امکانات کارت هدیه‌های متفاوت استفاده کنند و یکی از آن‌ها خرید از سایت‌های واسطه است.

آیا می‌توان گیفت کارت را در اختیار دیگران قرار داد؟

قبل از استفاده کد شارژ می‌توانید آن را به دیگران هدیه بدهید؛ اما به‌محض استفاده دیگر قابلیت انتقال ندارد.

آیا می‌توان از کارت هدیه چندین بار استفاده کرد؟

کارت هدیه یک‌بارمصرف است و تنها یک‌بار می‌توان آن را وارد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا