بازی ویدیویی

ماینکرافت چیست؟ محبوب‌ترین بازی جهان را بیشتر بشناسید

به نظر شما «محبوب‌ترین بازی جهان» کدام بازی رایانه‌ای می‌تواند باشد؟ یک بازی شوتر و هیجان‌انگیز مانند Call Of Duty و پابجی؟ یک بازی ورزشی؟ یا حتی یک بازی مخصوص گوشی‌های هوشمند مثل Candy Crush؟ اگر جواب شما هر یک از این گزینه‌ها باشد، به شدت در اشتباهید! این عنوان که تاکنون بیش از ۱۴۱ میلیون کاربر به سمت خود جلب کرده، به هیچ وجه شبیه یک بازی مدرن با گرافیک بسیار واقع‌گرایانه و نیازمند یک سیستم سخت‌افزاری قدرتمند نیست، در واقع یک اثر بسیار متفاوت و شاهکار به نام ماینکرافت است.

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به بررسی و معرفی ماینکرافت پرداخته و جزئیات این عنوان حیرت‌انگیز را با شما به اشتراک بگذارید. اگر به یک عنوان جهان‌باز و پر از جزئیات ریز و درشت علاقه دارید، به هیچ وجه فرصت آشنایی با این بازی را از دست ندهید!

ماینکرافت چیست؟

بازی ماینکرافت (Minecraft) یک عنوان جهان‌باز و در سبک بقا است. در این بازی شما به عنوان یک بازیکن وارد جهانی بزرگ، بکر و پر از جزئیات حیرت‌انگیز و دیدنی می‌شوید. در نگاه اول همه چیز ممکن است کمی نامفهوم و گیج‌کننده به نظر برسد؛ چرا که هیچ راهنمایی خاصی به بازیکن ارائه نشده و همه چیز باید به مرور زمان کشف شود. در واقع بر خلاف اغلب بازی‌های رایانه‌ای که قسمت آموزشی داشته یا برای برداشتن قدم‌های اول و آشنایی با محیط بازی وظایف کوچکی را تعیین می‌کنند، در ماینکرافت هیچ توضیحی در مورد هدف بازی و کارهایی که باید به عنوان قدم اول انجام دهید به صورت واضحی ارائه نمی‌شود. البته در همان ابتدای بازی برخی پیام‌های موقتی به عنوان راهنمایی در گوشه صفحه قابل مشاهده هستند؛ اما نمی‌توان این پیام‌ها را یک آموزش کامل و کافی در نظر گرفت. بنا به آمار رسمی، بیش از ۱۴۰ میلیون گیمر در ماه ماینکرافت بازی می‌کنند که از این مقدار، ۴۸۰۰ نفر استریمر هستند و بیش از ۱.۷ میلیون ساعت ماینکرافت را استریم کرده‌اند. در ایران هم این بازی از محبوبیت چشمگیری برخوردار است و گیمرهای فراوانی آن را بازی می‌کنند.

البته جدا از همه این موارد، گرافیک خاص، منحصربه‌فرد و حتی در نوع خود عجیب بازی جزو مواردی است که در همان ابتدای کار توجه شما را به سمت خود جلب می‌کند. در این بازی همه چیز به شکل بلوک‌های مکعبی منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند. از درخت‌های تنومند جنگلی گرفته تا گیاهان و حتی حیوانات بازی، همگی حالت مکعبی شکل دارند! البته شگفتی‌های بازی به همین‌جا ختم نمی‌شود. در این بازی، هر قطعه از محیط قابل تخریب است. با تخریب هر جزء از بازی، دارایی آن به شما خواهد رسید. به عنوان مثال شما می‌توانید یک بلوک خاک، آهن یا شن و ماسه را تخریب کرده و به همراه خود حمل کنید. شما می‌توانید بلوک‌های خود را در هر قسمت از دلخواهی از نقشه بازی قرار داده و به اصطلاح ساختار محیط را تغییر دهید.

محیط بازی ماینکرافت

در این بازی ترکیب المان‌های خاص به شیوه مشخص در کنار یکدیگر، باعث ایجاد یک آیتم جدید خواهد شد. هر آیتم چه برای ساخت‌وساز و چه برای استفاده در محیط در نوع خود کاربردی است. ماینکرافت علی‌رغم ظاهر ساده و حتی عجیب خود، یک بازی به شدت اعتیادآور است! اغلب بازیکنان آن به شدت به این بازی علاقه داشته و ساعت‌های بسیاری از اوقات فراغت خود را در محیط زیبای آن سپری می‌کنند. گیفت کارت ماینکرفت در نوع خود یکی از پرفروش‌ترین گزینه‌های گیفت کارت بازی به شمار رفته و به مرور زمان کاربران بیشتری به جمع بازیکنان فراوان این عنوان اضافه می‌شوند. شما می‌توانید مقاله نحوه استفاده از گیفت کارت ماینکرفت را نیز در وال پی بخوانید.

معرفی مودهای ماینکرفت؛ مود مناسب خود را پیدا کنید

۴ مود مختلف یعنی Creative، Survival، Hardcore و Adventure در ماینکرفت وجود دارد که هر کدام از آنها مکانیزم‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. فرقی نمی‌کند چه مودی انتخاب کنید، ماینکرافت شما را ساعت‌ها سرگرم می‌کند و می‌توانید حالت مناسب خود را پیدا کنید.

مود خلاقیت (Creative)

حتی جهان هم نه، اگر اختیار شهر محل سکونت‌تان در دست شما بود چه تغییراتی در آن ایجاد می‌کردید؟ ماینکرفت یک بازی Sandbox جهان‌باز است که می‎‌توانید بدون محدودیت در آن ساخت‌وساز کنید و همین یک جمله تعریف مود Creative است. منابع نامحدودی در اختیار شما هستند و حتی لازم نیست نگران حفظ سلامتی، رفع گرسنگی، استخراج و صرف زمان برای جمع‌آوری منابع باشید و همه چیز در اختیار شماست تا دنیای خودتان را خلق کنید.

حالت بقا (Survival)

همانطور که از نام این مود پیداست، باید به هر قیمتی که شده زنده بماند و از جان خود محافظت کنید. باید منابع پیدا کنید، ابزار بسازید و با دیگر گیمرها یا زامبی‌ها مبارزه کنید. این مود هیجان بیشتری دارد و باید برای زنده ماندن از خلاقیت‌تان استفاده کنید. خانه بسازید تا در شب‌ها در آن پناه بگیرید و از زامبی‌ها، عنکبوت‌ها و اسکلت‌ها در امان بمانید. با یک مرگ در این مود بیشتر آیتم‌های خود را از دست می‌دهید و باید همه چیز را از ابتدا آغاز کنید.

مود ماجراجویی (Adventure)

در مود ماجراجویی هیچ نیازی به تلاش نیست اما حالا شما این قدرت را دارید تا داستان خود را بسازید. با توسعه بازی یک داستان خاص را هدایت کنید تا یک ماجراجویی حماسی رقم بخورد. این مود برای ساخت چالش‌ها و روایت داستانی بی‌نظیر است و جهان بازی به شکلی طراحی شده تا بتوانید داستان خود را بسازید.

حالت هاردکور (Hardcore)

از بازی آسان خسته شده‌اید؟ مود هاردکور را امتحان کنید. هاردکورد آزمون نهایی بقا در جهان ماینکرفت است که در آن بازیکنان باید مراقب سلامتی، گرسنگی، تجربه و البته موجودات خطرناک و شرور باشند. در این مود باید بخورید تا زنده بمانید و اگر سطح غذا کمتر از سه باشد دیگر قادر به دویدن با سرعت سابق نخواهید بود. همچنین درصورت چند بار ضربه خوردن یا زیر آب ماندن برای مدت طولانی بازی تمام می‌شود.

مود هاردکور ماینکرفت

تاریخچه بازی؛ همه چیز درباره سازنده بازی ماینکرفت

شاید برای شما سوال باشد که سازنده بازی ماین کرافت کیست؟ یا اولین نسخه بازی ماینکرافت در اوایل می ۲۰۰۹ با نام Java Edition توسط یک برنامه‌نویس سوئدی به نام مارکوس ناچ (Markus Notch) ارائه شد. در تاریخ ۱۷ می همان سال، بازی توسط انجمن TIGSource به عنوان یک بازی مستقل منتشر شده و در دسترس کاربران قرار گرفت. ناچ به محض دریافت بازخوردهای مثبت، پروژه‌های خود را رها کرده و چند به‌روزرسانی برای این عنوان منتشر کرد و به مرور بازی به شکل کلاسیک و امروزی خود نزدیک‌تر شد. در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰، اولین به‌روزرسانی Minecraft عرضه شده و به سرعت توجه بازیکنان سراسر جهان را به سمت خود جلب کرد.

ناچ با سودی که از فروش اولیه این بازی به دست آورده بود، استودیو بازی‌سازی Mojang را تأسیس کرد. موفقیت‌های روزافزون این بازی باعث انتشار نسخه بتای آن در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۰ و عرضه نسخه کامل در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ شد. در طی دهه اخیر، ماینکرافت همواره به‌روزرسانی‌های مختلفی به خود دیده و هر نسخه از آن با برخی ویژگی‌ها، المان‌ها و حتی موجودات جدید عرضه شده‌اند. در زمان انتشار این مقاله آخرین نسخه بازی شامل ورژن ۱٫۱۹٫۲ می‌شود. با این حال نسخه ۱٫۱۲٫۲ به دلیل سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف و عملکرد بهینه گرافیکی، محبوب‌ترین نسخه این بازی تا به امروز است.

مکانیزم بازی: در جست‌وجوی منابع برای اکتشاف

مکانیزم بازی ماینکرافت بسیار ساده و در عین حال پر از جزئیات است. در این بازی شما با تخریب قسمت‌هایی از محیط، می‌توانید منابع مورد نیاز خود برای ساخت آیتم‌های مختلف را به دست آورید. به عنوان مثال تخریب قسمتی از تنه یک درخت به شما یک بلوک چوب خواهد داد. این قطعه چوب می‌تواند تبدیل به قطعات کوچک‌تری شده و برای ساخت آیتم‌های جدید مانند کلنگ، بیل، تبر و هر ابزار دیگری مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت استفاده از ابزارهای مناسب، سرعت کاوش شما در محیط نیز بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال تخریب تنه درخت با استفاده از یک تبر چوبی، به‌مراتب سریع‌تر و مؤثرتر از تخریب آن با دست خالی یا یک ابزار نامرتبط نظیر شمشیر یا بیل خواهد بود!

معرفی Minecraft

به مرور زمان با کاوش در محیط و استخراج بلوک‌های مختلف، روش ساخت ابزار پیچیده‌تری نظیر مشعل، زره و حتی ماشین‌های خودکار را یاد خواهید گرفت. حتی در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از بیل و کلنگ شروع به ایجاد یک معدن در دل زمین کرده و مواد اولیه ارزشمندی مانند آهن، زغال و حتی الماس استخراج کنید. البته در طی استخراج، ممکن است گاهی به معادن از پیش آماده‌ای برسید که رازهای بسیاری را در خود پنهان کرده‌اند. در برخی از این معادن ممکن است نشانه‌‌های اسرارآمیزی از تمدن بشری هم پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: گیفت کارت چیست

در کنار استخراج، مکانیزم‌های کشاورزی نیز با جزئیات زیبایی در این بازی پیاده‌سازی شده‌اند. با ایجاد یک زمین مناسب برای کشت و تأمین آب مورد نیاز برای آن، می‌توانید منابع اولیه خود برای تهیه خوراکی و زنده ماندن در این جهان بزرگ و بی‌انتها را تهیه کنید. البته با کمی گشت‌وگذار در محیط، به راحتی می‌توانید مواد اولیه خوراکی خود را از طریق پوشش گیاهی و گوشت جانوران مختلف به دست آورید. اما بدون شک ایجاد یک مزرعه کوچک و اختصاصی و پرورش انواع حیوانات در آن، جذابیت‌های خاص خود را دارد.

اگر در محیط بازی به گشت‌وگذار بپردازید، به روستاهایی خواهید رسید که اهالی آن در طول روز به کشاورزی مشغول بوده و شب‌ها برای حفظ جان خود از دست موجودات اهریمنی به خانه‌هایشان پناه می‌برند.

بررسی کامل بازی ماینکرافت

بقا یا خلاقیت؟ مسئله این است!

در ابتدای بازی ماینکرافت می‌توانید سبک بازی را از بین دو نوع بقا (Survival Mode) و حالت خلاقیت (Creative Mode) انتخاب کنید. در حالت خلاقیت، شما دسترسی نامحدودی به تمام منابع موجود بازی دارید. در واقع این حالت برای خلق ساختمان‌ها و محیط‌ها بدون هیچ‌گونه محدودیتی برای بازیکنان در نظر گرفته شده است. در بخش Creative Mode هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند و می‌توانید در یک محیط سه‌بعدی آزادانه حرکت کنید. اگر به خلق خانه‌ها، قلعه‌‌ها و محیط‌های زیبا و چشم‌نواز در یک شرایط آرام و بدون استرس علاقه داشته باشید، می‌توانید به این صورت ماینکرافت را تجربه کنید. جالب است بدانید که در حال حاضر یک گروه از جامعه این بازی در یک پروژه جاه‌طلبانه، قصد بازسازی کل کره زمین به صورت کامل در ماینکرافت را دارند!

بیشتر بخوانید: استریمر کیست

در سمت دیگر حالت بقا شما را وارد دنیایی خواهد کرد که برای زنده ماندن در آن باید تلاش کنید! در این حالت ساعات روشن روز بسیار مسالمت‌آمیز و آرام دنبال می‌شود. در این زمان اگر با بدشانسی توسط حیوانات وحشی مورد حمله قرار نگرفته یا به دلیل سقوط از ارتفاع آسیب نبینید، خطری شما را تهدید نخواهد کرد. اما به محض تاریک شدن هوا، موجودات اهریمنی، زامبی‌ها و اسکلت‌های کمان‌دار ظاهر شده و به شما حمله‌ور خواهند شد. به همین دلیل اولین قدم در این حالت در همان روز اول، ایجاد یک سرپناه برای به صبح رساندن شب‌های تاریک و دلهره‌آور آن است. به محض طلوع آفتاب، همه موجودات از بین رفته و دوباره دنیای بازی سرشار از آرامش و محلی برای اکتشاف خواهد بود.

در حال حاضر سرورهای مختلفی برای این بازی ایجاد شده‌اند. کاربران ایرانی نیز می‌توانند از طریق خرید ویزا کارت مجازی به هر یک از این سرورهای آنلاین پیوسته یا حتی جهان اختصاصی خود را ایجاد کنند. شما می‌توانید در یک جهان کاملاً اختصاصی، با دوستان خود محیط بازی را اکتشاف کرده و در کنار هم یک زندگی مجازی را تشکیل دهید. البته پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش ساخت سرور ماینکرافت را بخوانید تا بتوانید سرور اختصاصی خود را در دنیای ماینکرفت بسازید.

ماینکرافت سروایول

نه‌چندان بی‌هدف!

برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، حالت Survival Mode ماینکرافت به هیچ وجه یک بازی بی‌هدف و تلاش بی‌نهایت برای بقا در یک محیط خطرناک نیست! در واقع این بازی به‌ظاهر ساده و بی‌انتها، یک هدف بزرگ و پنهان در دل خود دارد که با دستیابی به آن می‌توانید بازی را به اتمام برسانید! البته با توجه به این که ارائه اطلاعات بیشتر در این مورد ممکن است باعث لو رفتن روند بازی شود، از هرگونه توضیح اضافی در این مورد پرهیز می‌کنیم!

فقط به این نکته توجه داشته باشید که دنیای ماینکرافت تنها محدود به محیط اولیه شامل جنگل‌ها، دریاها، بیابان‌ها و دشت‌های آن نمی‌شود. شما می‌توانید با کنار هم قرار دادن برخی المان‌های خاص، دروازه‌ای رو به دنیاهای عجیب و کاملاً متفاوت دیگر باز کرده و به مرور به هدف نهایی بازی نزدیک شوید.

پورتال ماینکرافت

همیشه و همه‌جا در دسترس

بازی ماینکرافت هم به صورت انفرادی و هم به صورت چند نفره (Multi Player) در دسترس قرار دارد. این بازی بر روی انواع پلتفرم‌ها نظیر پلی‌استیشن (۳، ۴، ۵ و ویتا)، ایکس‌باکس (نسخه One  و ۳۶۰)، نینتیدو سوئیچ، سیستم‌عامل ویندوز و سیستم‌عامل اندروید ارائه شده است. در نتیجه شما تقریباً با هر دستگاه و کنسولی که توانایی اجرای بازی را داشته باشد، می‌توانید از تجربه این عنوان بی‌نظیر لذت ببرید. این بازی از حالت کراس پلتفرم (cross-platform) نیز پشتیبانی می‌کند. به عبارت دیگر کاربران پلتفرم‌های مختلف در صورت استفاده از یک نسخه مشترک می‌توانند در یک سرور در کنار یکدیگر جمع شده و به تجربه چند نفره آن بپردازند.

در حال حاضر نسخه‌های کرک شده این بازی بر روی انواع پلتفرم‌های مختلف در دسترس قرار دارد. اما اگر قصد تجربه آن به صورت چند نفره به همراه دوستان خود را داشته باشید، نیازمند تهیه اکانت و خرید ماین کوین بازی ماینکرافت خواهید بود. هرچند که تجربه این عنوان جذاب به تنهایی نیز می‌تواند لذت‌بخش باشد؛ اما بهترین حالت آن اجرا به صورت چند نفره و تلاش در کنار یکدیگر برای بقا و پیشرفت در بازی است. ماینکرافت به خوبی روش‌های تعامل بازیکنان با یکدیگر را پیاده‌سازی کرده و شما می‌توانید همکاری سازنده و هیجان‌انگیزی با سایر بازیکنان حاضر در سرور خود داشته باشید.

محیط بازی Minecraft

انواع منابع موجود در ماینکرفت

هر منبعی که فکرش را بکنید در ماینکرفت وجود دارد. هر کدام از این منابع کاربرد خاص خود را دارند و باید در محل مناسب از آنها استفاده کنید. لیست منابع موجود در ماینکرفت عبارتند از:

  • چوب
  • آب
  • خربزه
  • کاکتوس
  • جانوران مختلف
  • سنگ صاف
  • شن
  • خاک رُس
  • سنگ‌ریزه
  • گدازه
  • زغال‌سنگ
  • آهن ناخالص
  • طلای ناخالص
  • سنگ قرمز
  • الماس

بررسی درجه سنی؛ آیا ماینکرفت برای کودکان مناسب است؟

فرزندتان عاشق ماینکرفت است و آن را از هر بازی دیگری بیشتر دوست دارد؟ اصلا نگران نباشید. درجه سنی ماینکرافت +E10 است. به بیان دیگر کودکان بالای ۱۰ سال می‌توانند ماینکرافت بازی کنند. همچنین مودهای Adventure و Creative عاری از هرگونه خشونت هستند و این امکان برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌شود تا خلاقیت خود را شکوفا کنند، به همین دلیل نیازی به نگرانی والدین نیست.

دانلود ماینکرفت

ماینکرفت برای پلتفرم‌های مختلف عرضه شده و دانلود آن رایگان است. می‌توانید با استفاده از لینک‌های زیر ماینکرفت را برای هر پلتفرمی که خواستید دانلود کنید.

کافیست یکبار امتحان کنید!

ماینکرافت به دلیل گرافیک خاص و منحصربه‌فرد خود، شاید در نگاه اول چندان جذاب به نظر نرسد؛ اما اگر به بازی‌های جهان‌باز و در سبک ماجراجویی علاقه داشته باشید، تنها چند دقیقه از این بازی می‌تواند باعث اعتیاد شما به آن شود. شما تجربه چه بازی‌های ماجراجویی و جهان‌باز اعتیادآور دیگری را داشته‌اید؟ در بخش نظرات همین مقاله تجربیات خود را با ما و سایر کاربران علاقه‌مند به دنیای گیم به اشتراک بگذارید.

منبع
gamesandimpact

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا