معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال ایپ کوین چیست؟ دنیای میمون های خسته

دنیای ارزهای دیجیتال امروزه بسیار گسترش پیدا کرده است و مباحث جدیدی مانند «متاورس» و توکن‌های غیرمثلی (NFT) از بخش‌های شگفت‌انگیز و پر طرفدار این دنیا به شمار می‌روند. کاربران زیادی به توکن‌های غیرمثلی نظیر «ایپ کوین» جذب شده‌اند و تمایل به خرید این دارایی را دارند. ارز دیجیتال ایپ کوین چیست و از کجا آغاز شد؟ بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) یکی از مجموعه‌های برجسته برای سرمایه‌گذاران است. توکن‌هایی با تصویر میمون‌های خسته و کسل هستند که توجه افراد مشهوری مانند جاستین بیبر (Justin Bieber) و امینم (Eminem) را به خود جلب کرده‌اند. پس از هیاهویی که با معرفی توکن‌های غیر مثلی بورد ایپ برپا شد، اکنون نوبت به ارز دیجیتال آن رسیده است. ApeCoin ارز دیجیتال باشگاه قایق‌رانی میمون‌های بی‌حوصله است. در این مقاله، با ارز ایپ کوین و نحوه عملکرد این رمزارز آشنا می‌شوید. سرمایه‌گذاری و خرید ایپ کوین یک تصمیم حرفه‌ای است، پس تا انتها همراه ما باشید.

ایپ کوین چیست؟

این ارز رمزنگاری شده یک توکن با استاندارد ERC-20 است که در بستر اتریوم ساخته شده‌است. این ارز که با نماد” APE” شناخته می‌شود یک توکن حاکمیتی و کاربردی اکوسیستم ایپ و یک‌لایه غیرمتمرکز است که دسترسی کاربران را به وب ۳ ممکن می‌کند. به این معنی که هولدرهای این توکن می‌توانند از آن برای خرید محصولات و خدماتی مانند خرید بازی برای کسب درآمد که توسط “BAYC” ساخته شده است، استفاده کنند.

این توکن برخلاف NFTهای بورد ایپ، مثلی (Fungible) و ارزش هر ایپ کوین برابر با ایپ کوینی دیگر است. درعین‌حال می‌توانید به‌راحتی ایپ  را در صرافی ارز دیجیتال معامله کنید. این توکن، ارز بومی اکوسیستم «بورد ایپ یات کلاب» است. این اکوسیستم به‌عنوان پروتکلی غیرمتمرکز برای ابتکارهای مختلف طراحی شده و قرار است اعضای جامعه‌ای آن را رهبری کنند.

کل عرضه این توکن محدود به ۱ میلیارد واحد است و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد توکن‌ها در دست ۱۰۰ نهنگ قدرتمند قرار دارد. بااین‌حال، کنترل و ساخت بر  بستر این پروتکل در اختیار جامعه کاربری آن قرار دارد. سرمایه‌گذاران این کوین با کمک سازمان غیرمتمرکزی به نام “ApeCoin Dao” می‌توانند درباره تصمیمات حاکمیتی شبکه رأی دهند.

چه کسی پشت ارز ایپ است؟

یوگا لبز توسعه دهنده تشکیلات پروژه ایپ کوین

بر اساس اطلاعاتی که از سایت پروژه و سایر نشریه‌های حوزه ارز دیجیتال منتشر شده‌است، دائو ایپ کوین (ApeCoin DAO) یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز ایپ کوین این ارز دیجیتال را راه‌اندازی کرده است. این سازمان یک نهاد حاکمیتی است و همه افرادی که توکن بورد ایپ را دارند در آن عضو هستند. هدف تشکیل این نهاد، دریافت نظرات اعضا و امکان رأی‌گیری آنها بوده است.

برخی از پروژه‌های NFT، ساختار رأی‌گیری مشابهی دارند. برای مثال، با خرید NFT از مجموعه نونز (Nouns) عضو نونز دائو (Nouns DAO) خواهید شد. نونز یک مجموعه سرمایه‌گذاری آنلاین است که تاکنون توانسته است حدود ۶۲ میلیون دلار برای اهداف پروژه خود جمع‌آوری کند. دارندگان نونز می‌توانند در صفحه اختصاصی ایجاد شده به‌صورت گروهی تصمیم بگیرند که چه کاری باید با مبلغ جمع‌آوری شده انجام دهند.

یک سازمان جداگانه‌ای به نام بنیاد ایپ (Ape Foundation) وجود دارد که وظیفه آن مدیریت روزانه دائو، پشتیبانی و تحقیق ایده‌های جامعه بورد ایپ را بر عهده دارد. این بنیاد در حقیقت پشتوانه قانونی دائو ایپ است.

یک کمیته دیگر در ایپ به‌عنوان «هیئت‌مدیره» فعالیت می‌کنند که بر پیشنهادهای ارائه شده نظارت خواهند کرد. این اعضا شامل ۵ سرمایه‌گذار برجسته ارزهای دیجیتال هستند که عبارت‌اند از: الکسیس اوهانیان (Alexis Ohanian) بنیان‌گذار ردیت (Reddit)، امی وو (Amy Wu) بازوی سرمایه‌گذاری صرافی FTX، ماریا باجوا (Maaria Bajwa) از شرکت سوند ونچرز (Sound Ventures)، یات سیو (Yat Siu) بنیان‌گذار آنی موکا برندز (Animoca Brands) و دین اشتاین بک (Dean Steinbeck) از هورایزن لبز (Horizen Labs).

علاوه بر دائو ایپ کوین، بنیاد و هیئت ‌مدیره دائو در اکوسیستم نقش دارند، بهتر است این نکته را بدانید که جامعه سرمایه‌گذاران مسئول توسعه پروژه نیستند. پس چه کسی تمام این موارد را کنار هم قرار داده و اکوسیستم را توسعه داده است؟ به نظر می‌رسد شرکت یوگا لبز (Yuga Labs) توسعه دهنده این تشکیلات باشد. این شرکت در دلاور (Delaware) ثبت شده است و در حال مذاکره با شرکت‌های سرمایه‌گذاری اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) برای جذب سرمایه است. این شرکت قصد دارد با انجام چنین اقدامی به بزرگ‌ترین شرکت NFT تبدیل شود. این کار چه تأثیری روی آینده ایپ کوین خواهد گذاشت؟

بررسی ویژگی‌های برجسته پروژه ایپ

پروژه ایپ در ابتدا یک ایده پرحاشیه بود و در پروژه‌های تصویری پروفایل‌ها یا همان “PFP” کاربرد داشت. رفته‌رفته به‌عنوان یک کوین برای عرضه بازی و گیمینگ و سپس به‌عنوان یک زمینه فرهنگی و فرهنگ‌سازی معرفی شد. سپس جای خود را در دل عرصه تجارت و بازرگانی بر شبکه وب ۳ پیدا کرد. تاریخچه ارز ایپ بسیار کوتاه است زیرا به‌تازگی این ارز معرفی شده‌است. این ارز در حال حاضر در حوزه گیمینگ، سرگرمی، تولید محتوا و تجارت فعالیت می‌کند. ویژگی‌های برجسته این ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

ایجاد انگیزه: یکی از اهداف اصلی پروژه ایپ به‌عنوان ابزاری برای ایجاد انگیزه و اشتیاق توسعه‌دهندگان جهت مشارکت در این اکوسیستم است. ApeCoin  این انگیزه را از طریق مشارکت در محصولات، بازی‌ها و خدمات و دیگر فعالیت‌های این توسعه‌دهندگان به انجام می‌رساند.

حاکمیت: به هولدرهای توکن ایپ امکان شرکت در دائو را می‌دهد.

دسترسی: این رمزارز امکان دسترسی به بخش‌هایی از اکوسیستم که در حالت عادی امکان دسترسی به آن وجود ندارد را فراهم می‌کند. کالا، رویداد و بازی‌ها از جمله این بخش‌ها هستند که فقط در اختیار هولدرها قرار خواهد گرفت. در واقع ایپ یک نماد سودمند سیستم است و به شرکت‌کنندگان خود ارزی می‌دهد که می‌تواند بدون هیچ‌گونه واسطه متمرکزی مورد استفاده قرار داد.  

ارز دیجیتال ApeCoin چگونه کار می‌کند؟

در حقیقت توکن ApeCoin برای استفاده در اکوسیستم ایپ ساخته شده‌است و ApeCoin DAO مسئولیت حاکمیت این توکن را برعهده دارد و بنیاد ایپ نیز از آن پشتیبانی می‌کند. به کمک سازمان دائو ایپ کوین کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که سرمایه اکوسیستم در کجا خرج شود، قوانین حاکمیتی بسازند، پروژه‌های جدید انتخاب کنند و یا درباره شراکت‌های جدید تصمیم بگیرند. پس از رأی‌دهی اعضا به پروپوزال‌ها، بنیاد این مسئولیت اجرایی کردن تصمیمات را بر عهده می‌گیرد و توسط جامعه کاربری این شبکه را بر عهده می‌گیرد.

معرفی اکوسیستم ایپ

اکوسیستم ایپ شامل جامعه سرمایه‌گذاران رمزارز Ape و همچنین تمام محصولات و خدماتی است که از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. لوگا لبز شرکتی است که تمرکز آن روی web3 است و محبوبیت آن بیشتر برای خلق و توسعه کلکسیون NFT بورد ایپ یات کلاب شناخته می‌شود. این شرکت یکی از اعضای جامعه کاربری ایپ در سازمان غیرمتمرکز است و در پروژه‌های جدی خود از این ارز به‌عنوان توکن اصلی خود استفاده خواهد کرد. هم‌زمان با راه‌اندازی ApeCoin در مجموع حدود ۱۵ درصد از کل عرضه این توکن به دارندگان ان‌اف‌دی کلکسیون‌های”Bored Ape Yacht Club” و “Mutant Ape Yacht Club” دریافت کردند. در ادامه نگاهی به کلکسیون‌های NFT مرتبط با اکوسیستم ایپ می‌اندازیم.

بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club)

بورد ایپ یات کلاب

کلکسیون ان‌اف‌تی “BAYC” در آوریل ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و در نوع خود اولین است. این مجموعه بی‌نظیر دارای ۱۰۰۰ ایپ منحصربه‌فرد است که در بستر اتریوم قرار گرفته‌اند. هرکدام از این ایپ‌ها ظاهر خاص و کمیاب خود را دارند.

میوتنت ایپ یات کلاب (Mutant Ape Yacht Club)

میوتنت ایپ یات کلاب

کلکسیون ان‌اف‌تی “MAYC” یک مجموعه با حدود ۲۰ هزار توکن غیرمثلی جهش‌یافته از NFTهای کلکسیون بورد ایپ یات کلاب است. در واقع ۱۰ هزار سرم جهش‌یافتگی به‌صورت ایردراپ به دارندگان مجموعه BAYC داده شد که می‌توانند با تزریق آن به توکن خود، یک یا ۲ NFT دیگر با ناظری جهش‌یافته مینت کنند. نوع ایپ‌های جهش‌یافته به سطح سرمی بستگی دارد که سرمایه‌گذار دریافت می‌کند.

بورد ایپ کنل کلاب (Bored Ape Kennel Club)

بورد ایپ کنل کلاب

باشگاه سگ‌های میمون خسته یک کلکسیون NFT به شکل سگ‌های متفاوت است که در اختیار دارندگان بورد ایپ یات کلاب قرار گرفت. سرمایه‌گذاران می‌توانستند در ازای هر NFT Bored Ape در کیف پول خود یک NFT سگ به‌صورت رایگان دریافت کنند. در این میان تنها هزینه‌ای که سرمایه‌گذاران می‌پرداختند، هزینه گس شبکه اتریوم برای انتقال توکن‌های غیرمثلی سگ‌ها بود. ان‌اف‌تی بورد ایپ کنل کلاب مانند دیگر NFTها مشخصه و کمیابی خاص خود را دارند.

توزیع ایپ کوین چگونه است؟

مدل توزیع این ارز کمی پیچیده است. سقف عرضه ایپ یک میلیارد واحد است و امکان عرضه توکن بیشتر وجود ندارد. بر اساس سازوکاری که برای این ارز در نظر گرفته شده‌است، عرضه توکن بیش از مقدار تعیین شده هرگز نباید اتفاق بیافتد. علاوه بر این فرآیند توکن سوزی نیز برای این ارز در نظر گرفته نشده است. حدود ۱۵۰ میلیون واحد آن به شکل ایردراپ میان دارندگان NFTهای مختلف بورد ایپ تقسیم شده‌ است.

  • ۶۲ درصد از کل توکن‌ها برای دارندگان NFT و خزانه دائو کنار گذاشته شده‌است.  
  • ۳۸ درصد توکن‌ها برای سرمایه‌گذاران اول است.
  • ۱۵ درصد از کل APE در اختیار یوگا لبز قرار دارد؛ بنابراین تأثیر قابل‌توجهی بر تصمیمات اتخاذ شده در سازمان غیرمتمرکز خواهد داشت.
  • ۱۴ درصد دیگر به شرکت‌ها و افرادی که به تحقق این پروژه کمک کرده‌اند اختصاص دارد.
  • ۸ درصد برای ۴ بنیان‌گذار یوگا لبز
  • ۱ درصد برای بنیاد میراث (Jane Goodall) اختصاص پیدا کرده است. سازمانی که از میمون‌های واقعی مراقبت می‌کند.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که تمام توکن‌های APE رزرو شده‌اند. اما در حال حاضر توکن‌های زیادی در گردش آزاد وجود دارند  و شما می‌توانید این ارز را خریداری کنید و به ApeCoin DAO بپیوندید.

ارز دیجیتال ایپ چه کاربردی دارد؟

در واقع ارز دیجیتال در اکوسیستم APE استفاده‌های متعددی دارد و سرمایه‌گذاران این ارز می‌توانند از آن به‌عنوان توکن حاکمیتی برای رأی‌دهی دائو ایپ کوین استفاده کنند. همچنین استفاده از مزایای این اکوسیستم مانند بازی، کالاهای خریدنی، رویدادها و خدمات، محدود به سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال است. ایپ برای توسعه دهندگانی که قصد مشارکت در اکوسیستم APE را دارند مانند یک ابزار جانبی است. این افراد می‌توانند از آن به‌عنوان مشوق برای کاربران خود جهت ارائه خدمات و بازی‌ها استفاده کنند. برای مثال، در بازی موبایلی Benji Bananas کاربران می‌توانند با بازی‌کردن توکن ایپ دریافت کنند. در حقیقت در این بازی کاربران یک ان‌اف‌تی به‌عنوان مجوز عضویت به نام “Benji Pass” خریداری می‌کنند سپس در ازای فعالیت خود در بازی توکن‌های خاصی دریافت می‌کنند که قابل معاوضه با توکن ایپ است.

 خرید ارز دیجیتال ایپ از صرافی

خرید ارز دیجیتال ایپ کوین از صرافی والکس

این رمز ارز یک ارز دیجیتال موفق با ارزش بازار بیش از ۱.۵ میلیارد دلار است و دارای رتبه ۳۶ از لیست بهترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار است. از نظر تحلیل‌گران این ارز دیجیتال بسیار آینده‌دار است و در طولانی‌مدت می‌توانید انتظار رشد نجومی از آن را داشته باشید. به همین دلیل توکن ایپ یک گزینه ایده‌آل برای انجام تراکنش‌ها، خریدوفروش و سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. ارز دیجیتال ایپ کوین مدت‌زمان کوتاهی است که به بازار عرضه شده‌است و تعداد صرافی‌هایی که این رمزارز را لیست کرده‌اند کم است. خوشبختانه امکان معامله این توکن در صرافی ارز دیجیتال والکس وجود دارد و شما با عضویت می‌توانید با سایر کاربران این پلتفرم معاملات خود را انجام دهید. چنانچه تاکنون در والکس عضو نشده‌اید می‌توانید با استفاده از راهنمای خرید ایپ کوین، اقدام به ثبت‌نام و تکمیل کردن مراحل احراز هویت کنید. پس از تکمیل مراحل احراز هویت وارد بازار رمز ارز شوید و با مشاهده قیمت‌های لحظه‌ای این ارز معاملات خود را انجام دهید.

قیمت ارز دیجیتال APE

حالا وقت بررسی قیمت این ارز دیجیتال هیجان‌انگیز رسیده است. همان‌طور که می‌دانید قیمت ارزهای دیجیتال نوسان زیادی دارد و اصلاً ثابت نیستند، این موضوع برای توکن ایپ کوین نیز صدق می‌کند. در زمان نگارش این مقاله (۲۰ جولای) ارز APE در رتبه ۳۶ برترین ارزهای دیجیتال قرار داد و با قیمت ۵.۱۸ دلار معامله می‌شود. در آپریل سال ۲۰۲۲ این ارز به بالاترین قیمت خود رسیده است و توانسته است سطح تاریخی ۲۶.۹۱ دلار را ثبت کند. پس از آن بازار در روند نزولی قرار گرفته و قیمت آن کاهش پیدا کرده است.

کیف پول‌های توکن APE

این رمز ارز بر مبنای استاندارد ERC-20 و در بستر اتریوم ایجاد شده‌است. شما می‌توانید برای نگه‌داری از ارز ایپ از تمام کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. بهترین کیف پول‌‌های ایپ کوین عبارت‌اند از:

تراست والت: کیف پول تراست والت بدون اغراق یکی از بهترین والت‌های کوین ایپ است و به‌صورت کاملاً رایگان روی اندروید و IOS عرضه شده است. از تمام قابلیت‌های امنیتی مهم کیف پول نظیر گذرواژه، پین، قفل اثر انگشت و قفل چهره پشتیبانی می‌کند. این والت متعلق به بزرگ‌ترین صرافی دنیا یعنی بایننس است.

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس: کیف پول‌های لجر نانو ایکس تقریباً از تمامی ارزهای دیجیتال معتبر و هزاران توکن پشتیبانی می‌کنند. این والت امن‌ترین گزینه برای ذخیره ارز دیجیتال ایپ است زیرا کلید‌هایی خصوصی را به‌صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کند. چنانچه سرمایه شما برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال زیاد است بهتر است والت‌های سخت‌افزاری استفاده کنید.

افق پیش روی APE  کوین چگونه است؟

آینده ارز  دیجیتال apecoin

اگرچه این توکن جوان است و تاریخچه ارز آن‌قدری نیست که بتوان پیش‌بینی قیمتی انجام داد، اما برخی از سرویس‌ها پیش‌بینی نسبتاً صعودی را برای این ارز دیجیتال نشان می‌دهند. با درنظرگرفتن محصولات عرضه شده در اکوسیستم APE و همچنین موفقیت BAYC این‌گونه به نظر می‌رسد که اگر یوگا لبز در مدیریت پروژه مشارکت فعالی داشته باشد، آینده درخشانی در انتظار این ارز دیجیتال است. زمانی که ApeCoin به بازار عرضه شد، قیمت آن ۹۰۰ درصد افزایش پیدا کرد اما پس از آن قیمت آن کاهش پیدا کرد. این ارز هنوز هم در لیست دارایی‌های پرطرفدار قرار دارد.  باوجود اینکه نمی‌توان پیش‌بینی برای کل توکن‌ها انجام دارد، ولی تا حدودی می‌توانیم به آینده این پروژه امیدوار باشیم. چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در این رمزارز دارید بهتر است پس از انجام تحقیقات و بررسی نمودارها این کار را انجام دهید.

ایپ کوین؛ میمون‌های خسته

ایپ هنوز یک توکن جوان است و ما نمی‌توانیم با مطالعه تاریخچه ارز متوجه شویم که در ماه‌های آینده قیمت آن به کجا خواهد رفت. در روزهای اول معرفی این دارایی توانست موفقیت بزرگی را کسب کند و تا به امروز توانسته است جایگاه خود را در میان ۴۰ ارز دیجیتال برتر حفظ کند. این ارز دیجیتال فوراً در صرافی‌های بزرگ مانند بایننس (binance.com) لیست شد و نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. برنامه‌های اکوسیستم میمون باعث می‌شود که ما به این واقعیت برسیم که APE آمده است تا بماند.  

این رمز ارز  به‌عنوان توکن اصلی شبکه توسط یوگا لبز انتخاب شده‌است و انتظار می‌رود که در آینده کاربردهای بیشتری از آن به اکوسیستم APE اضافه شود. برای مثال، ممکن است سرمایه‌گذاران بتوانند توکن‌های خود را استیک کنند و از آن سود منفعل بگیرند و یا اپلیکیشن‌های بازی محور بیشتری از آن استفاده کنند. با مطالعه این مقاله آموختید که ایپ کوین چیست، چه کاربردهایی دارد و چگونه می‌توانید از آن سود کسب سود کنید.

در این مقاله به سوال ارز دیجیتال ایپ کوین چیست پاسخ دادیم. اگر تجربه خرید ایپ کوین و یا تحلیلی از این توکن دارید، در قسمت نظرات می‌توانید با ما در اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

ارز دیجیتال ape چیست؟

ایپ کوین APE یک توکن ERC-20 بر بستر اتریوم است که اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار ارز دیجیتال معرفی شد.

آیا ApeCoin ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

بله باتوجه‌به پروژه قوی و برنامه‌هایی که این رمزارز دارد می‌توانید انتظار آینده درخشانی را از آن داشته باشید.

ارز ایپ کوین را از کجا می‌توانیم بخریم؟

این رمزارز در اکثر صرافی‌های معتبر مانند بایننس، کوکوین و کوین‌بیس لیست شده‌است. در صرافی ایرانی والکس نیز امکان خرید این رمزارز وجود دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coindesk
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سعید وحیدی سپهر
سعید وحیدی سپهر
1 سال قبل

درود و وقت بخیر . ممنون تز توضیحات و محتواهای مختلف . من حدود ۴ Ape از صرافی انتقال دادم به کیف پولم(تراست ولت). کیف پول بستر Bep20 رو داشت و برای کارمز مناسب تر روی این بستر انتقال دادم . مساله اینه که انتقال انجام شده،ولی نمایشش با بقیه فرق داره،نه مقدار دلاریش زیرش نوشته شده نه تلورانس سود و ضرر بازار.
این طبیعی هست یا چیزی بوده من اطلاع ندارم.
از صرافی معتبر والکس هم انجام میدم کلا خریدها رو.

ر رواقی
ر رواقی
11 ماه قبل

سلام و وقت به خیر
داده های قیمتی تراست ولت بر اساس سایت کوین مارکت کپ (CMC) است. بنابراین هر گونه اختلالی در ارتباط تراست ولت با CMC یا لیست نشدن یک ارز (به همراه شبکه آن) در CMC در نمایش آن در تراست ولت تاثیرگذار است. پیشنهاد میکنیم تراست ولت خو را همواره بروزرسانی کنید.

دکمه بازگشت به بالا