معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال کوانت چیست؟ معرفی رمز ارز کوانت (QNT)

آیا تا کنون به جذابیت و پیچیدگی فناوری بلاکچین فکر کرده‌اید؟ تا به حال قابلیت‌ها و امکانات شبکه‌های بلاکچینی مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده‌اید؟ فکر کردن به پاسخ این سؤالات باعث می‌شود تا وسوسه استفاده از امکانات شبکه‌های بلاکچینی مختلف در کنار هم و به طور هم‌زمان در ذهن انسان ایجاد شود. فکر می‌کنید راهی برای استفاده هم‌زمان از این امکانات وجود دارد؟ پاسخ مثبت است؛ اما برای اینکه با چگونگی آن آشنا شوید باید ابتدا به دنبال پاسخی برای سوال شبکه کوانت چیست بگردید.

ارز کوانت به عنوان رمز ارزی بر بستر اتریوم، توکن مخصوص شبکه کوانت (Quant) است. شبکه کوانت نیز راهی آسان برای اتصال شبکه‌های بلاکچینی به یکدیگر و همکاری آن‌ها به شیوه‌ای کاربردی ارائه می‌دهد. در واقع این شبکه شرایطی ایجاد می‌کند تا چند شبکه بلاکچینی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق عملکرد شبکه کوانت خواهیم پرداخت و توضیح می‌دهیم که ارز دیجیتال کوانت چیست و چه کاربردی دارد.

شبکه کوانت چیست؟

شبکه کوانت (Quant) یکی از شبکه‌های بلاکچینی است که در برخی موارد نسبت به شبکه‌های هم رده خود تفاوت دارد. این شبکه قصد دارد از طریق سیستم عامل خاص و تعامل پذیر خود، شبکه‌های بلاکچینی مختلف را به یکدیگر متصل کند. سیستم عامل (Operating System) در یک شبکه به عنوان یک رابط برای برقراری ارتباط بین اجزای مختلف سیستم فعالیت می‌کند. سیستم عاملی که در شبکه کوانت کار می‌کند “Overledger” نام دارد و وظیفه اصلی آن، برقراری یک رابط همکاری بین بلاکچین‌های مختلف است.

اتصال شبکه‌های بلاکچینی از طریق شبکه کوانت

اما ویژگی بارز شبکه کوانت چیست؟ این شبکه بر خلاف شبکه‌های بلاکچینی دیگر، یک پروژه متن باز نیست. این موضوع، خود به تنهایی می‌تواند عامل تأثیرگذاری در آینده ارز کوانت باشد. علاوه بر این، متن باز نبودن این شبکه باعث می‌شود تا کدهای پروژه در اختیار خود کاربران نباشد. بنابراین اکثر فناوری‌های این شرکت حق مالکیت دارند و جهت استفاده از آن‌ها باید مجوز تهیه کنید.

نقطه عطف فعالیت شبکه کوانت در ارائه خدمات به سازمان‌های مختلف متمرکز است؛ اما توسعه دهندگان این پلتفرم یک هدف اصلی را دنبال می‌کنند که در ادغام شبکه‌های بلاکچینی خلاصه می‌شود. این شبکه در حال حاضر از بلاکچین‌هایی مثل اتریوم، بیت کوین، ریپل، استلار، بایننس چین، کانستلیشن و آیوتا پشتیبانی می‌کنند.

تیم توسعه‌دهنده کوانت و اهداف آن

برای آشنایی بیشتر با این پروژه باید بدانیم که هدف کوانت چیست. همان‌طور که کمی قبل هم گفتیم، تارگت و هدف اصلی شبکه کوانت و تیم توسعه دهنده آن، سازمان‌ها، شرکت‌های بزرگ، تشکیلات اقتصادی و کسب و کارهای موفق هستند. در واقع می‌توان این گونه گفت که این شبکه قصد دارد تا به گردش اطلاعات و همکاری بلاکچین‌ها به روشی ساده کمک کند. به عبارتی، تیم توسعه دهنده این شبکه قصد دارد تا روشی کاربردی و آسان برای همکاری دفترکل‌های توزیع شده در بازار عرضه کند.

دفترکل‌های توزیع شده و شبکه کوانت

فردی به نام گیلبرت وردیان (Gilbert Verdian) به عنوان یکی از اصلی‌ترین بنیان‌گذاران این شبکه در این پروژه نقش دارد. این فرد شخصی فعال و سرشناس در زمان خود بود که مدیریت وزارت دادگستری انگلیس و افسری ارشد امنیت اطلاعات در شرکتی به نام وکالینک (Vocalink) را در کارنامه دارد. یکی دیگر از بنیان‌گذاران این شرکت، پائولو تاسکا (Paolo Tasca) است که در زمینه سیستم‌های توزیع شده فعالیت داشته است.

پیتر ماریروسان (Peter Marirosans) به عنوان سرپرست فنی این تیم، یکی از افرادی است که سال‌ها در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت داشته است. او سال‌های زیادی به عنوان تحلیلگر، مدیر شبکه و توسعه دهنده در پروژه‌های مختلف فعالیت داشته است.

لارا وردیان (Lara Verdian) به عنوان مدیر ارشد عملیاتی شبکه کوانت با سابقه کار در شرکت‌هایی مثل “Deloitte” و “Intercept” عضو دیگر تیم توسعه دهنده این شبکه است. همچنین گاگیک آلاوردیان (Gagik Alaverdian) نیز به عنوان یکی دیگر از مدیران ارشد عملیاتی این شبکه است. او قبل از کار در این شرکت به مدت ۲۴ سال در شرکت کامپیوتری “Advance Computer Care” فعالیت داشته است.

شناخت تیم توسعه دهنده شبکه کوانت

اگر بخواهیم توضیح دهیم که یکی از نوآوری‌های تیم توسعه دهنده شبکه کوانت چیست، می‌توانیم به موضوع ایجاد برنامه‌های چند زنجیره‌ای توسط این تیم اشاره کنیم. شبکه کوانت تیم خود را قادر ساخت تا اپلیکیشن‌هایی به نام “MApps” ایجاد کند. این شبکه‌ها برنامه‌های غیر متمرکز چند زنجیره‌ای هستند که با در اختیار داشتن مقدار مشخصی توکن QNT ایجاد می‌شوند.

برنامه‌های غیر متمرکز توسط تیم توسعه‌دهنده کوانت

تعریف اپلیکیشن‌های چند زنجیره‌ای

MApps یا همان برنامه‌های چند زنجیره‌ای، برنامه‌هایی هستند که روی چندین بلاکچین مختلف ایجاد می‌شوند. در حالی که برنامه‌های غیرمتمرکز یا “dApps” همیشه روی یک بلاکچین ساخته می‌شوند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میزان کارایی و سرعت Mappsها به بلاکچین‌های مورد استفاده بستگی دارد. در نتیجه، یک برنامه چند زنجیره‌ای ایجاد شده ممکن است بخش‌های خوب و مثبت دو بلاکچین را در ساختار خود داشته باشد. همچنین شما به عنوان یک کاربر در شبکه کوانت می‌توانید داده‌ها و اپلیکیشن‌های چند زنجیره‌ای خود را در “بازار شبکه اورلجر” یا over ledger Network Marketplace بفروشید.

ارز دیجیتال کوانت

برای معرفی رمز ارز کوانت خوب است قبل از هر چیز بدانید که این ارز دیجیتال، نوعی توکن بر بستر شبکه اتریوم و با استاندارد ERC20 است. به این رمز ارز، ارز دیجیتال Quant یا QNT نیز می‌گویند. ایجاد هر چیزی در شبکه کوانت توسط تیم توسعه دهنده آن، نیازمند خرید مجوز QNT است. به عبارت دیگر، می‌توان اینگونه گفت که دسترسی به شبکه و پلتفرم Over Ledger توسط اکوسیستم کوانت، تنها با خرید توکن QNT امکان‌پذیر است.

بنابراین این ارز دیجیتال بخش مهم و تأثیرگذاری از شبکه است که ارزش‌های آن را به اشتراک می‌گذارد و از آن به شیوه خود حمایت می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای توکن کوانت این است که معمولا برای خرید سرویس‌ها، محصولات و برای پرداخت هزینه لایسنس شبکه کوانت استفاده می‌شود.

ارز دیجیتال QNT

کارکرد شبکه کوانت چیست؟

احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که مهم‌ترین کارکرد شبکه کوانت چیست. بله، کاملا درست است. برقراری ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف به شیوه‌ای کارآمد و ساده مهم‌ترین کارکرد این شبکه است. اما علاوه بر این، شبکه کوانت می‌تواند به ایجاد لایه‌های مختلف بپردازد. این لایه‌های ایجاد شده می‌تواند شامل پیام‌رسانی، فیلترینگ، سفارش و لایه‌های تراکنش باشد که عملکرد آن‌ها به شکل زیر خلاصه می‌شود:

  • مدیریت ذخیره تراکنش‌ها در لایه تراکنش
  • وجود اطلاعاتی مثل داده‌های تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند در لایه پیام‌رسانی
  • کنترل پیام‌ها (مخصوصا پیام‌های شامل اطلاعات تراکنش) در لایه فیلترینگ و سفارش

یکی دیگر از ویژگی‌های پلتفرم کوانت این است که شرایط برقراری ارتباط سیستم‌های بانکی با یکدیگر را فراهم می‌کند. این پلتفرم نیازی به کد نویسی ندارد زیرا ایجاد دارایی‌های جدید در دفتر توزیع شده متصل را مجاز اعلام کرده است.

از دیگر کاربردهای شبکه کوانت که در برنامه بلند مدت تیم توسعه دهنده و رودمپ پیش‌روی آن قرار دارد، می‌توان به ورود به بخش‌های مختلفی مثل خدمات مالی، زنجیره تأمین و مراقبت‌های بهداشتی اشاره کرد. مثلا برنامه کاربردی “Quant Health” یکی از همین برنامه‌هاست. این برنامه در مؤسسات بهداشتی و برای ردیابی پرونده‌های الکترونیکی بهداشت و سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین اهداف بلند مدت شبکه کوانت

سرمایه‌گذاران و همکاران پروژه کوانت

حال که می‌دانید شبکه کوانت چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند، فرصت خوبی است تا بدانیم که حوزه‌های همکاری سایر شرکت‌ها با کوانت چیست. شعار اصلی شبکه کوانت «انقلاب در نحوه اتصال جهان» است و بر اساس همین شعار با پلتفرم‌های مختلف زیادی همکاری داشته است. بسیاری از این همکاری‌ها به منظور قرار دادن امکانات و محصولات مختلف در اختیار شرکت‌هایی است که توانایی و قصد ایجاد شبکه بلاکچینی مستقل را ندارند. بنابراین شبکه کوانت شرایطی را ایجاد می‌کند تا تمام افراد بدون دردسر بتوانند از قابلیت‌های فناوری بلاکچین استفاده کنند.

آمازون

شرکت آمازون (Amazon AWS) دارای یک شریک جهانی تحت عنوان “AWS Partner Network” یا “APN” است. خبر همکاری شبکه کوانت با پلتفرم جهانی APN برای اولین بار در مارس ۲۰۱۹ منتشر شد. این همکاری فواید مخصوص به خود را به دنبال داشت. برای مثال برای میلیون‌ها کاربری که از AWS و سرویس‌های وب آمازون استفاده می‌کردند، این امکان ایجاد شد تا بتوانند با استفاده از محصول اورلجر شبکه کوانت، اپلیکیشن‌های چند زنجیره‌ای خود را ایجاد کنند.

Pay.UK

شرکت Pay.UK شرکتی پیشرو در زمینه پرداخت‌های غیرتجاری و تراکنش‌های بین مشتریان، سازمان‌های دولتی و کسب و کارهای مختلف است. این شرکت تراکنش‌هایی مثل حقوق، مالیات، قبوض، پرداخت‌های اینترنتی و سایر تراکنش‌های عادی را ممکن می‌سازد. حال شاید از خودتان بپرسید که فایده همکاری این شرکت با شبکه کوانت چیست؟ شبکه کوانت می‌تواند در زمینه تحول در صنعت پرداخت، ارتقای کلی سرویس و حفظ یکپارچگی خدمات شرکت Pay.UK به آن کمک کند.

همکاری آمازون و شرکت Pay.UK با کوانت

همکاری شبکه کوانت با شرکت کرادز از سال ۲۰۱۸ شروع شد. هدف اصلی این همکاری اتصال شبکه B2B یا «بیزینس به بیزینس» این شرکت با بلاکچین‌های مختلف بود. شرکت کرادز در زمینه دیجیتالی کردن زنجیره تأمین جهانی فعالیت می‌کند. هدف اصلی آن نیز این است که از طریق اتصال با بلاکچین بتواند سرعت، اقتصاد و کارایی زنجیره تأمین جهانی را بهبود بخشد.

کیف پول‌های شبکه کوانت

اگر به خاطر داشته باشید در قسمت‌های قبل گفتیم که ارز دیجیتال کوانت توکنی بر پایه اتریوم است. بنابراین تمام والت‌هایی که از استانداردهای اتریومی پشتیبانی کنند، برای نگهداری و خرید و فروش این توکن نیز قابل استفاده هستند. برای مثال کیف پول‌های اکسودوس (Exodus) و اتمیک والت (Atomic Wallet) جزو محبوب‌ترین والت‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان کیف پول های ارز کوانت استفاده کرد.

در بین کیف پول‌های سخت افزاری نیز، والت‌هایی مثل ترزور (Trezor) و لجر (Ledger) از این توکن پشتیبانی می‌کنند. چند نمونه دیگر از والت‌هایی که برای خرید، فروش و نگهداری ارز کوانت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد به تفکیک شامل این موارد است:

  • والت موبایلی Coinomi
  • والت موبایلی Coinbank
  • والت دسکتاپی BitPanda
  • والت دسکتاپی FreeWallet.Io
پشتیبانی والت‌های اتریوم از ارز دیجیتال کوانت

آینده کوانت

شبکه کوانت تا کنون یکی از شبکه‌های جاه‌طلب و متفاوت در دنیای کریپتوکارنسی بوده است که اهداف خلاقانه خود را به خوبی دنبال کرده است. توسعه دهندگان این شبکه قادرند تا قراردادهای هوشمند خود را به شکلی طراحی کنند که روی تعداد مشخصی از بلاکچین‌ها قابل اجرا باشد. همچنین درباره مسیر پیشرفت شبکه کوانت می‌توان به این نکته اشاره کرد که رقابت در حوزه بلاکچین با شرکت‌های عظیمی مثل مایکروسافت یا اپل جزو اهداف بلند مدت این شبکه است.

با وجود تمام موانع و روند نزولی بازار رمز ارزها، این شبکه در جایگاه خوبی قرار دارد و برنامه‌های خلاقانه و بلندپروازانه تیم توسعه دهنده آن نیز نشان دهنده آینده روشن این شبکه است.

نحوه خرید و فروش ارز کوانت

نحوه خرید و فروش ارز کوانت تا حد زیادی به پلتفرم یا صرافی مورد نظر شما برای فرایند خرید و فروش بستگی دارد. دقیقا به همان صورتی که باقی رمز ارزها را در پلتفرم مورد نظرتان خرید و فروش می‌کنید، می‌توانید این ارز را نیز بخرید یا بفروشید. از بین صرافی‌های مناسب برای خرید و فروش ارز کوانت می‌توان به کوین بیس، بایننس و والکس اشاره کرد.

نکته‌ای که باید پیش از خرید هر ارز دیجیتال و رسمایه‌گذاری روی آن در نظر داشته باشید، انجام تحقیقات لازم در خصوص آن پروژه و رمزارز مورد نظر است. رعایت این اصل باعث می‌شود که با دیدی بازتر و گامی مطمئن‌تر برای سرمایه‌گذاری قدم بردارید.

سؤالات متداول

هدف تیم توسعه دهنده شبکه کوانت چیست؟

تیم توسعه دهنده شبکه کوانت با هدف ایجاد راهی برای برقراری رابطه بین شبکه‌های بلاکچینی فعالیت می‌کنند. این تیم قصد دارد تا تمام شکاف‌های موجود بین بلاکچین‌های مختلف را حذف کند و بستری برای ایجاد همکاری بین آن‌ها ایجاد کند.

سیستم عامل اورلجر کوانت چیست؟

اورلجر (Overledger) یک سیستم عامل بلاکچینی با خاصیت تعامل پذیری است که در شبکه کوانت استفاده می‌شود. کاربران این شبکه از طریق این سیستم عامل می‌توانند هم‌زمان با چند بلاکچین در ارتباط باشند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا