معرفی رمزارزها

بیت کوین کش چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال BCH

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست؟ BCH یک ارز دیجیتال نسبتاً جدید است که با نام پول نقد الکترونیکی همتا به همتا شناخته می‌شود. این رمزارز در مدت زمان کوتاهی توانست به یکی از ارز‌های بسیار ارزنده و یک گزینه مهم برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود. با توجه به این که قبل از سرمایه‌گذاری روی هر رمزارز باید در مورد آن به اندازه کافی اطلاعات داشت، در این مقاله سعی کرده‌ایم به چیستی ارز بیت کوین کش بپردازیم.

بیت کوین کش (BCH) چیست؟

(Bitcoin Cash) با نماد اختصاری BCH، یک هارد فورک از شبکه بیت کوین است که به منظور رفع دو مشکل سرعت پایین تراکنش‌ها و کارمزد زیاد تراکنش‌ها در بیت کوین بوجود آمد. بیت کوین کش با افزایش حجم بلاک امکان پردازش تراکنش‌های بیشتری را در شبکه فراهم می‌کند و اصلی‌ترین هدف BCH این است که به عنوان یک سیستم پرداختی روزانه مورد استفاده قرار بگیرد. به عبارت ساده‌تر، افراد بتوانند به راحتی دارایی‌های دیجیتال خود را مانند بیت کوین اما با سرعت بالاتر و هزینه کمتر ارسال و دریافت کنند.

بیت کوین کش بلاکچین مخصوص خود را دارد و امنیت آن از طریق الگوریتم اثبات کار (PoW) تضمین می‌شود و فرآیند تولید و توزیع BCH از طریق استخراج انجام می‌شود. بیت کوین کش از الگوریتم رمزنگاری SHA256 استفاده می‌کند و تعداد کل واحدهای این ارز دیجیتال ۲۱ میلیون خواهد بود.

تاریخچه بیت کوین کش

تاریخچه بیت کوین کش

پس از گذشت حدود پنج سال از ایجاد بیت کوین، به دلیل محدودیت ۱ مگابایتی در حجم بلاک‌های شبکه بیت کوین، هزینه تراکنش‌‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته بود و در مقابل، سرعت انجام تراکنش‌ها نیز کم شده بود. راه‌حلی که برای رفع این دو مشکل مطرح شد؛ افزایش اندازه بلاک بیت کوین بود. با توجه به این که پروتکل‌های مبتنی بر بلاکچین قابلیت تغییر ندارند، بهترین راهکار برای بروزرسانی بیت کوین، ایجاد یک هارد فورک بود.

راجر ور (Roger Ver)، مدیر اجرایی بیت کوین، هایپو یانگ (Haipo Yang) و وو جیهان (Wu Jihan) از مهم‌ترین حامیان ایجاد هارد فورک در شبکه بیت کوین بودند. آن‌ها اعتقاد داشتند که بیت کوین باید بر آنچه ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر آن نوشته شده است پایبند باشند و کاربرد پرداختی بیت کوین یکی از اهداف مهم ایجاد این ارز دیجیتال توسط خالق آن است.

هر چند افراد زیادی مخالف عملی شدن این ایده بودند، زیرا اعتقاد داشتند که افزایش سایز بلاک باعث خواهد شد تا حجم بلاک نیز افزایش پیدا کند و بنابراین بسیاری از کاربران شبکه موفق به ذخیره تراکنش‌ها نخواهند شد که این موضوع می‌تواند تمرکززدایی بیت کوین را به خطر بیاندازد. اما آنچه که درنهایت اتفاق افتاد، این بود که در تاریخ ۱ آگوست سال ۲۰۱۷ پس از بحث‌های طولانی بلاکچین بیت کوین به دو قسمت بیت کوین و بیت کوین کش تقسیم شد و هارد فورک اتفاق افتاد.

استخراج بیت کوین کش

استخراج بیت کوین کش

بیت کوین کش یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، غیرمتمرکز بودن به این معنی است که شبکه توسط هیچ فرد یا سازمانی کنترل نمی‌شود. برای ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز به منظور تایید و اعتباردهی تراکنش‌ها، به کامپیوترهایی نیاز است که نود نامیده می‌شود. نودها مسائل سخت ریاضی روی بلاکچین را حل می‌کنند و زمانی که یک مساله محاسباتی حل می‌شود، یک تراکنش روی بلاک به تایید می‌رسد و نود به عنوان پاداش، بیتکوین کش دریافت می‌کند. به فرایند تایید تراکنش‌ها در شبکه، استخراج بیت کوین کش گفته می‌شود.

در ابتدا بلاک‌های جدید در بیتکوین کش هر ۱۰ دقیقه استخراج می‌شد. اما توسعه دهندگان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد انگیزه بیشتر در ماینرها باید این روند را تغییر دهند. به همین دلیل از الگوریتم تنظیم سختی اضطراری (EDA) برای کاهش سختی استخراج استفاده کردند. به این صورت که اگر زمان استخراج ۶ بلاک بیشتر از ۱۲ ساعت شود، الگوریتم موردنظر سختی استخراج را تا ۲۰٪ کاهش می‌دهد.

اما تنظیمات EDA در سختی استخراج اختلالاتی ایجاد کرد و باعث شد بلاکچین بیتکوین کش هزاران بلاک جلوتر از بیت کوین حرکت کند. توسعه‌دهندگان بیتکوین کش برای رفع این اختلال تصمیم گرفتند در الگوریتم EDA تغییراتی ایجاد کنند. نتیجه این تغییرات به این صورت بود که الگوریتم پس از هر بلاک سختی استخراج را تنظیم می‌کرد. در نهایت توسعه‌دهندگان بیت کوین کش الگوریتم EDA را به‌طور کلی حذف کردند.

استخراج انفرادی با توجه به فضای رقابتی شدیدی که وجود دارد، سخت و پر هزینه است. به همین دلیل برخی از افراد ترجیح می‌دهند از روش دیگری برای استخراج استفاده کنند که به آن استخر استخراج می‌گویند. در استخر استخراج، گروهی از استخراج کنندگان قدرت محاسباتی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا شانش استخراج موفق بلاک‌ها را افزایش دهند. پس از حل مسائل و تولید بلاک جدید در استخر، پاداش استخراج به صورت مساوی بین افراد در استخر استخراج تقسیم می‌شود.

به طور کلی مراحل استخراج بیت کوین کش شامل موارد زیر است:

  • تهیه یک ماینر که از الگوریتم SHA-256 پشتیبانی کند.
  • ایجاد یک کیف پول ارز دیجیتال که از بیت کوین کش پشتیبانی کند.
  • به یک استخر استخراج ملحق شوید.

کاربرد ارز بیت کوین کش

کاربرد بیت کوین کش

بیت کوین کش کاربردهای زیادی دارد که سه کاربرد اصلی آن عبارتند از:

ارسال و دریافت بدون واسطه: بیت‌کوین کش این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که این ارز دیجیتال را با هزینه تراکنش بسیار پایین دریافت یا به شخص دیگری ارسال کنند. در واقع برای ارسال و دریافت نیازی به اعتماد شخص سوم مانند بانک یا واسطه نیست.

روش پرداخت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای بیت‌کوین کش این است که از آن می‌توان مانند بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت استفاده کرد. البته از آن جایی که بیت‌کوین کش نسبت به بیت کوین ارز جدیدتری است، هنوز به اندازه کافی مورد پذیرش واقع نشده است و به عنوان یک روش پرداخت رایج به شمار نمی‌رود.

سرمایه‌گذاری: قیمت این ارز مانند سایر ارزهای دیجیتال همواره با نوسان‌های زیادی همراه است. تریدرهایی که به دنبال کسب سود از تغییرات قیمتی کوچک ارزهای دیجیتال هستند، می‌توانند از این فرصت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

مزایا و معایب بیت کوین کش

پیدایش بیت کوین کش

بررسی مزایا و معایب یک ارز دیجیتال قبل از سرمایه‌گذاری روی آن بسیار مهم است. زیرا به ما کمک می‌کند که ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم. مزایا و معایب بیت کوین کش به شرح زیر است:

مزایای بیت کوین کش

اصلی‌ترین مزیت بیت‌کوین کش بزرگ‌تر بودن سایز بلاک تا میزان ۸ مگابایت (MB) و سرعت بالاتر در انجام تراکنش‌ها است. سایر مزیت‌های بیت‌کوین کش عبارتند از:

  • هزینه تراکنش‌ها کم و و زمان انتقال کوتاه‌تر است.
  • غیرمتمرکز است و به بانک یا سایر نهادهای دولتی وابسته نیست.
  • به دلیل استفاده از رمزگذاری در انجام تراکنش‌‌ها، دارای ساختاری امن است.
  • در اغلب صرافی‌های برتر کریپتوکارنسی مورد پذیرش است.

معایب بیت کوین کش

بیت‌کوین کش هر چند مزیت‌های زیادی دارد اما دارای برخی معایب هم است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • تعداد استخرهای بیت‌کوین کش محدود است. این موضوع از آن جایی اهمیت پیدا می‌کند که آینده‌ بیت کوین کش به این چند استخر وابسته خواهد بود.
  • بیت‌کوین کش نرخ پذیرش کمتری دارد و همین امر باعث شده است که هنگام معاملات، بیت‌کوین کش از جفت‌های معاملاتی کمتری برخوردار باشد.

تفاوت بیت کوین کش با بیت کوین

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش
  • اندازه بلاک‌ها در بیت‌کوین کش نسبت به بیت‌کوین بیشتر است و تا ۸ مگابایت افزایش پیدا کرده است. البته احتمال افزایش بیشتر آنها در آینده نیز وجود دارد.
  • این ارز از امضای تراکنش متفاوتی برای تایید تراکنش استفاده می‌کند.
  • این رمزارز از الگوریتم جدیدی برای تغییر تعداد ماینرها در عملکرد زنجیره طبیعی استفاده می‌کند که ثبات بیشتری به این ارز می‌بخشد.
  • استخرهای استخراج زیادی برای بیت کوین ایجاد شده است اما هیچ کس قادر به ترکیب بیشتر از ۵۱ درصد از آنها با یکدیگر نیست. این در حالی است که بیت کوین کش در مقایسه با بیت کوین بسیار متمرکز عمل می‌کند و در حال حاضر تعداد استخرهای استخراج در دنیا تنها سه عدد است که بیش از ۵۱ درصد از عملکرد آن‌ها با یکدیگر ترکیب شده است.
  • در بیت کوین کش نسبت به بیت کوین تعداد معاملات بیشتری در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود (به دلیل اندازه بزرگتر بلاک در بیت‌کوین کش).
  • کارمزد بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کمتر است.
  • قیمت بیت‌کوین کش مستقل از قیمت بیت کوین است. اما نباید از توجه به این نکته غافل شد که بیت کوین به عنوان اولین و مهمترین رمزارز جهان شناخته می‌شود، به همین دلیل افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین می‌تواند روی قیمت سایر رمزارزها مانند بیت کوین کش تاثیرگذار باشد.

 هاردفورک بیت کوین کش

بیت کوین کش اس وی

بیت کوین کش در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۸ فورک شد و در نتیجه ارز جدیدی به نام بیت‌کوین اس‌وی (Bitcoin SV) توسط کریگ رایت (Craig Wright) به وجود آمد. دو ویژگی مهم Bitcoin SV، تأیید فوری و مقیاس‌پذیری است.

نه تنها این ارز دیجیتال به دلیل پتانسیل‌های زیادی که دارد مورد توجه کاربران ارز دیجیتال قرار گرفته است، بلکه خالق آن هم موفق شده است تا نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کند. زیرا وی ادعا کرده است که او ساتوشی ناکاموتو است.

بیت‌کوین اس‌وی علی رغم پتانسیل‌های زیادی که دارد هنوز به اندازه بیت کوین کش محبوب نشده است و تعداد صرافی‌هایی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، کم است. اما این انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک میزان محبوبیت و مقبولیت این ارز دیجیتال بیشتر شود.

هاوینگ در بیت کوین کش

هر چهار سال یکبار (پس از تولید ۲۱۰هزار بلاک در بلاکچین بیت کوین)، پاداش استخراج بیت کوین‌ نصف می‌شود یا به عبارت دیگر پاداش اهدایی به ماینرها ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. هاوینگ توسط ساتوشی ناکاموتو با هدف کنترل تورم بیت کوین در کد این شبکه قرار داده شده است.

با توجه به این که نرخ عرضه بیت کوین‌های جدید در هاوینگ نصف می‌شود، این رویداد تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت بیت کوین می‌گذارد. همچنین باعث می‌شود که ارزش بیت کوین در طول زمان افزایش پیدا کند. پاداش استخراج بیت کوین کش نیز مانند بیت کوین در اثر رویداد هاوینگ حدوداً هر ۴ سال یک‌ بار نصف می‌شود.

آشنایی با کیف پول های BCH

کیف پول بیت کوین کش

انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال امن برای نگهداری از بیت کوین کش بسیار مهم است. کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری زیادی برای این ارز عرضه شده است که در ادامه تعدادی از بهترین کیف پول بیت کوین کش را معرفی می‌کنیم:

کیف پول Ledger Nano S

یکی از کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار محبوب در بازار ارز دیجیتال، کیف پول لجر است. این کیف پول به آسانی توسط یک کابل USB به کامپیوتر وصل می‌شود و امکان ذخیره‌سازی مطمئن کلیدهای خصوصی را فراهم می‌کند. همچنین برای ذخیره‌سازی با بالاترین سطح امنیت می‌توان از قابلیت احراز هویت دو عاملی (۲FA) استفاده کرد.

کیف پول لجر نانو اس علاوه بر بیت کوین کش امکان نگهداری تعدادی زیادی از ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، دش و ریپل را به کاربران خود می‌دهد. البته با توجه قیمت نسبتاً بالای این کیف پول، اگر مقادیر ارزهای دیجیتال شما قابل توجه نیست، می‌توانید از دیگر کیف پول‌ها برای نگهداری دارایی خود استفاده کنید، زیرا خرید این کیف پول به صرفه نخواهد بود.

کیف پول TREZOR

یکی از کیف پول‌های سخت‌افزاری محبوب، کیف پول TREZOR است. این کیف پول بعد از آن که توسط کابل USB به کامپیوتر وصل شد، با پین کد قفل می‌شود. در صورتی که پین کد به اشتباه وارد شود، مدت زمانی که برای ورود دوباره لازم است، به توان ۲ می‌رسد. کیف پول سخت‌افزاری TREZOR مانند اغلب کیف پول‌های سخت‌افزازی مجهز به احراز هویت دو عاملی است.

نصب کیف پول ترزور آسان و سریع است و به دلیل آن که پیچیدگی خاصی ندارد، از محبوبیت بسیاری برخوردار است. کیف پول ترزور علاوه بر بیت کوین کش از ارزهای رمزپایه بسیاری شامل بیت کوین، لایت کوین و دش پشتیبانی می‌کند. این کیف پول با سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و اندروید سازگاری دارد. قیمت این کیف پول در زمان نگارش این مقاله بیشتر از ۱۰۰ دلار است، بنابراین استفاده از این کیف پول برای نگهداری مقادیر کم بیت کوین کش توصیه نمی‌شود.

کیف پول Coinomi

کیف پول کوینومی یک اپلیکیشن محبوب است که راهکاری ساده و مناسب برای مدیریت ارزهای دیجیتال از طریق گوشی هوشمند به شمار می‌رود. نصب این کیف پول آسان است و تنها با چند کلیک، می‌توان کیف پول کوینومی را ایجاد کرد. علاوه بر نصب آسان، انجام معاملات با این کیف پول راحت است، زیرا می‌توان از سرویس‌های داخلی این کیف پول استفاده کرد.

کیف پول Coinomi نه تنها از بیت کوین کش پشتیبانی می‌کند، بلکه صدها ارز دیجیتال و توکن مختلف مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، دش، تتر و غیره را نیز پوشش می‌دهد. این کیف پول قابل نصب روی تمام سیستم عامل های ویندوز، macOS، لینوکس، اندروید و iOS است. اما به دلیل برخی مشکلات گزارش شده از سوی کاربران مانند پاک شدن کلمات بازیابی با پاک کردن کش دستگاه و از دست دادن ۶۰ هزار دلار از دارایی‌های دیجیتال یکی از کاربران، این کیف پول محبوبیت سال‌های قبل خود را از دست داده است.

کیف پول KeepKey

کیپ کی یکی از تولید کننده‌های برتر کیف پول سخت‌افزاری است. هر چند این کیف پول نسبت به رقبای خود لجر و ترزور از تعداد کمتری کوین پشتیبانی می‌کند اما طراحی زیبا، امنیت بالا، کاربری آسان و قیمت منطقی باعث محبوبیت والت کیپ‌کی شده است. از آن جایی که کلیدهای خصوصی در یک محیط جداگانه و آفلاین ذخیره می‌شود اگر کامپیوتر کاربر به ویروس آلوده شود، کلیدهای خصوصی تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.

برای ورود به کیف پول کیپ‌کی نیاز به وارد کردن پین کد است. برای افزایش امنیت، کیبورد اعداد موقع وارد کردن پین به صورت تصادفی و جابه‌جا نشان داده می‌شود. یکی از ایرادهایی که به این کیف پول وارد است، عدم پشتیبانی از تایید دو مرحله‌ای و قابلیت چندامضایی است.

کیف پول BTC.com

این کیف پول نرم‌افزاری توسط شرکت بیت مین (Bitmain) برای نگه‌داری بیت کوین و بیت کوین کش ایجاد شده است. شرکت بیت مین یکی از بزرگترین شرکت‌ها در حوزه تولید دستگاه‌های استخراج ایسیک است. هدف این کیف پول ارسال، دریافت و ذخیره‌سازی مطمئن و سریع بیت کوین و بیت کوین کش است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول BTC.com این است که هرگز به کلیدهای خصوصی شما دسترسی نخواهد داشت و کاربر تنها کسی خواهد بود که بر امنیت دارایی خود کنترل کامل دارد. امکان پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات، اهراز هویت دو مرحله‌ای، متن باز بودن و کد پین اضافی برای افزایش امنیت، از مهم‌ترین ویژگی‌های امنیتی این کیف پول است.

کیف پول  Trust Wallet

تراست ولت یک کیف پول ارز دیجیتال ارز دی چند ارزی است که وابسته به صرافی بایننس است. این کیف پول به دلیل داشتن ویژگی‌های امنیتی از سرمایه کاربران در برابر هرگونه هک شدن و سرقت محافظت می‌کند. از طرف دیگر استفاده از این کیف پول بسیار راحت است و رابط کاربری نرم افزار توانسته است به نیازهای کاربران خود پاسخ دهد.

تاریخچه قیمت بیت کوین کش

تاریخچه قیمت بیت کوین کش

قیمت بیت‌کوین کش زمانی که برای اولین بار وارد بازار شد، معادل ۳۶۰ دلار بود. اما تنها بعد از گذشت پنج ماه، قیمت آن  به ۴,۰۰۰ دلار افزایش یافت. بالاترین قیمت بیت کوین‌کش در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۶ (۲۰ دسامبر ۲۰۱۷) معادل ۳,۹۲۳.۰۷ دلار بوده است.

در سال ۲۰۱۸ که به «زمستان ارزهای دیجیتال» مشهور است، بیت کوین کش هم مانند سایر ارزهای دیجیتال با کاهش قیمت مواجه شد و بعد از آن هم موفق نشد تا یکبار دیگر به بالاترین قیمت خود برسد. در زمان نگارش این مقاله (۲۰ آگوست ۲۰۲۳) قیمت بیت‌کوین کش ۱۸۶.۴۸ دلار است و رتبه ۱۸ بازار را به خود اختصاص داده است.

خرید و فروش بیت کوین کش

یکی از متداول‌ترین روش‌های خرید و فروش، استفاده از صرافی‌ آنلاین ارز دیجیتال است که که در آن کاربران به ترید ارز دیجیتال می‌پردازند. در حال حاضر امکان خرید این ارز دیجیتال در صرافی‌های خارجی و ایرانی زیاد وجود دارد. اما با توجه به تحریم کاربران ایرانی در اغلب صرافی‌های خارجی معتبر، بهترین روش خرید BCH از صرافی ایرانی والکس است.

دارایی‌ دیجیتال کاربران در صرافی والکس در کیف‌پول اختصاصی به صورت سرد نگه‌داری می‌شود به همین دلیل امکان سرقت و از بین رفتن دارایی‌ها وجود ندارد. بنابراین، کاربران می‌توانند از کیف پول والکس برای دریافت، ارسال و نگهداری بیت کوین کش نیز استفاده کنند و نیازی نیست که حتماً یک کیف پول جداگانه تهیه کنند.

برخورداری از ابزارهای مدرن برای انجام معاملات مانند حد سود و ضرر، پنل گزارش سود و زیان، امکان تنظیم هشدار قیمت و همچنین نمودارهای قیمتی و ابزارهای تحلیل بازار از دیگر مزایای خرید و فروش ارز دیجیتال در والکس است. ثبت نام در والکس بسیار آسان است و در کمتر از پنج دقیقه می‌توانید مراحل احراز هویت خود را تکمیل و معامله در پرسودترین بازارها را آغاز کنید.

آینده بیت کوین کش

هر چند اغلب افراد اعتقاد داشتند کاربرانی که بیت‌کوین کش را به صورت رایگان دریافت کرده‌اند، در همان روزهای ابتدایی آن را به فروش خواهند رساند، اما چنین اتفاقی نیفتاد. از زمان عرضه بیت‌کوین کش تا به امروز شاهد عملکرد فوق‌العاده این ارز دیجیتال هستیم؛ به طوری که یکی از بیست ارز دیجیتال برتر دنیا محسوب می‌شود.

تحلیل‌گران ارز دیجیتال هم معتقد هستند که به زودی BCH موفق خواهد شد تا جایگاه خود را در بازار بهبود ببخشد، اما توجه داشته باشید که بازار کریپتوکارنسی بسیار پرنوسان است و قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال باید با کمک ابزارهای تحلیل، بازار را رصد کنید و سپس برای خرید یا فروش بیت کوین کش تصمیم بگیرید.

نظر شما درباره آینده ارز bch چیست؟ آیا روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری خواهید کرد؟

سوالات متداول

بیت کوین کش چیست؟

یک انشعاب از بیت کوین است که سرعت بیشتر و کارمزد کمتری دارد. در شبکه این کوین اندازه بلاک بزرگ‌تر است و به همین دلیل از تراکنش‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند.

موارد استفاده بیت کوین کش چیست؟

یکی از روش‌های پرداخت با سرعت بالاتر نسبت به بیت کوین است که مقیاس پذیری شبکه را نیز افزایش می‌دهد.

آیا بیت کوین کش امن است؟

امنیت شبکه بیت کوین کش توسط الگوریتم اثبات کار تامین می‌شود. این الگوریتم پیشتر آزمون خود را در بحث امنیت در بیت کوین پاس کرده است

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۷

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا