معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال تتر چیست؟ آشنایی با مهمترین استیبل کوین دنیا

استیبل کوین‌ها نقش مهمی در بازار رمزارزها ایفا می‌کنند. منظور از استیبل کوین، رمزارزی است که ارزشی برابر با ارزهای فیات یا دارایی‌هایی مانند طلا دارد و تحت تاثیر نوسانات بازار ارز دیجیتال قرار نمی‌گیرد. مهمترین استیبل کوین بازار، ارز دیجیتال تتر است. رمزارز تتر متعلق به iFinex است؛ شرکت ثبت شده در هنگ کنگ که همچنین مالک صرافی رمزارز BitFinex نیز می‌باشد. این استیل کوین، به منظور برآورده کردن نیاز معامله‌گران به ارز دیجیتالی که با دلار برابری کند، راه‌اندازی شده است. طبق ادعای سایت رسمی تتر، این رمزارز با دلار پشتیبانی می‌شود، اما اسناد موثقی برای این ادعا ارائه نکرده است. به دلیل اهمیت این استیبل کوین در بازار کریپتو و نیاز کاربران به کسب اطلاعات در مورد آن، در این مقاله به سوال مهم تتر چیست پاسخ می‌دهیم و به بررسی کامل این رمزارز می‌پردازیم.

ارز دیجیتال تتر چیست؟

تتر در جولای ۲۰۱۴ با نام RealCoin راه‌اندازی شد و در نوامبر ۲۰۱۴ به تتر تغییر نام داد. این ارز دیجیتال که در اصل مبتنی بر بلاکچین بیت‌کوین بود، اکنون از پروتکل‌های Omni، اتریوم، سولانا، ترون، آلگورند، EOS، پالیگان، بی‌ان‌بی چین، اوالانچ و بیتکوین کش برای صدور استفاده می‌کند.

تتر متعلق به نسلی از ارزهای دیجیتال است که به سرعت در حال رشد هستند و با نام استیبل کوین‌ها شناخته می‌شوند. هدف استیبل کوین‌ها ارائه جایگزینی برای نوسان بالای رمزارزهایی مانند بیت کوین (BTC) است که سرمایه‌گذاری‌های کریپتویی و تراکنش‌ها را برای کاربران این فضا مناسب‌تر می‌کند. تتر همچنین توکن‌های متصل به یورو، یوان چین، پزو مکزیک و طلا را منتشر کرده است. ارزش و قیمت تتر همواره برابر با ۱ دلار آمریکا است. علاوه بر این USDT تنها کوین پایدار بازار رمزارزها نیست و ارزهای دیگری مانند آن نیز وجود دارد. اما قدرتمندترین استیبل کوین در حال حاضر USDT است. این رمزارز با ارزش بازار حدود ۸۳.۴۷ میلیارد دلار در رتبه سوم بازار کریپتو قرار دارد.

خالق Tether کیست؟

ریو کالینز یکی از سازندگان تتر

بعد از آنکه تا حدودی دانستیم تتر چیست، بهتر است با سازندگان آن بیشتر آشنا شویم. استیبل کوین USDT برای اولین بار توسط ریو کالینز (Reeve Collins)، بروک پیرس (Brock Pierce) و کریگ سلارس (Craig Sellars) راه اندازی شد.

ریو کالینز را می‌توان یکی از کارآفرینان موفق به شمار آورد که رزومه درخشانی دارد. پیش از راه‌اندازی این استیبل کوین، او موفق شده بود تا چندین شرکت بزرگ و معتبر را تاسیس کند. شبکه تبلیغات آنلاین Traffic Marketplace تنها یکی از شرکت‌هایی است که توسط کالینز تاسیس شده است و بسیار شناخته شده است.

سازنده دیگر، بروک پیرس یک متخصص در حوزه ارزهای دیجیتال است که پروژه‌های بسیاری را در صنعت رمزنگاری با موفقیت به انجام رسانده است. در سال ۲۰۱۴، پیرس مدیر بنیاد بیت کوین شد و فعالیت‌های بسیاری را در راستای بهبود و ارتقای بیت کوین انجام داد.

کریگ سلارس یکی دیگر از بنیان‌گذاران است. او بیش از شش سال عضو بنیاد Omni بوده است و مسئولیت‌های بسیار زیادی را در بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری مانند ،Factom ،Synereo و Bitfinex بر عهده داشته است.

چرا استیبل کوین‌ها به وجود آمدند؟

دلیل پیدایش کوین تتر

همانطور که می‌دانید، قیمت رمزارزهایی مانند بیت کوین دائماً در حال نوسان است و در روز ممکن است کاهش یا افزایش شدیدی را تجربه کند. پس به دلیل این نوسانات شدید فعلاٌ نمی‌توانیم از بیت کوین در تبادلات مالی روزانه، پرداخت‌ها و قراردادها استفاده کنیم. همچنین سرعت انجام تراکنش‌های بیت کوین پایین است (۷ تراکنش در ثانیه). بنابراین، استیبل کوین‌ها به وجود آمدند تا این مشکلات را حل کنند. ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال پایدار بر اساس ارزهای فیات معتبر دنیا مانند دلار انجام می‌شود که توسط بانک مرکزی کشورها مدیریت و کنترل می‌شود. بنابراین:

  • تریدرها با استفاده از استیبل کوین، می‌توانند از نوسانات شدید بازار کریپتو در امان باشند.
  • از استیبل کوین می‌توان به عنوان دلار استفاده کرد و به آسانی به صرافی‌های خارجی مانند بایننس انتقال دلاری انجام داد.

کاربرد تتر در بازار ارز دیجیتال

اولین و مهم‌ترین کاربرد تتر در بازار ارزهای دیجیتال، استفاده به عنوان جفت معاملاتی است. در واقع بیشترین حجم معاملات را جفت ارزهای دیجیتال با تتر دارند و همین عامل نیز باعث افزایش ارزش بازار و حجم معاملاتی این رمزارز و کسب رتبه سوم بازار کریپتو شده است. بسیاری از کاربران از این رمزارز به عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های کریپتویی، حقوق کارکنان خود را با این توکن پرداخت کرده و مانند وجه رایج از آن استفاده می‌کنند. برخی از فعالان ارز دیجیتال و آنهایی که با فضای کریپتو آشنایی دارند، از این ارز دیجیتال برای پرداخت‌های برون مرزی بهره می‌برند. در واقع ارزهای دیجیتال ابزاری مناسب برای پرداخت‌های برون مرزی هستند؛ زیرا زمان انتقال آنها بسیار کمتر است و کارمزد پایین‌تری نیز دارند. اما استفاده از ارزهایی به غیر از استیبل کوین‌ها در این تراکنش‌ها، به دلیل نوسان بالا می‌تواند مشکل ساز شود. بنابراین معمولا از تتر یا ارزهای پایدار دیگر برای تراکنش‌های برون مرزی استفاده می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ اکوسیستم امور مالی دیجیتال (فینتک) خود را با تتر هماهنگ کرده‌اند و روز به روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. زیرا این استیبل کوین به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا از ارزهای فیات بر بستر بلاکچین استفاده کنند.

تتر چگونه تولید می‌شود؟

چگونگی تولید تتر

قبل از هر چیز باید بدانیم که تولید Tetherبه‌سختی تولید بیت کوین نیست و بر خلاف بیت کوین، عرضه آن محدودیت ندارد. برای تولید این ارز فرایندی به نام ماینینگ یا استخراج وجود ندارد و این رمزارز از سوی یک نهاد متمرکز تولید می‌شود.

به ازای هر USDT که وارد بازار می‌شود، گفته شده ۱ دلار آمریکا به‌عنوان پشتوانه این رمزارز در بانک وجود دارد. البته در این مورد شبهاتی وجود دارد و برخی آن را متهم کرده‌اند که پشتوانه‌ای ندارد؛ این افراد معتقد هستند به ازای تمام تترهایی که تاکنون تولید شده، دلار در ذخایر بانکی نگهداری نشده است.

همانطور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم، محدودیتی در عرضه آن وجود ندارد و میزان عرضه‌ی آن متناسب با میزان تقاضا تغییر می‌کند؛ هرچه تقاضا برای ارز دیجیتال بیشتر باشد، تولید و عرضه آن نیز از سوی نهاد کنترل کننده بیشتر می‌شود.

یک سوال: تا اینجا مشخص شد که USDT همان دلار است، پس چه تفاوتی با آن دارد؟

درست است که ارزش یک آن برابر یک دلار است اما تراکنش‌های این ارز در بستر بلاکچین انجام می‌شوند و غیرمتمرکز هستند. تنها موردی که در مورد Tether به صورت متمرکز انجام می‌شود، تولید و توزیع توکن‌های آن است.

مزایا و معایب usdt چیست؟

چرا باید روی تتر سرمایه‌گذاری کنیم؟ آیا این سرمایه گذاری باتوجه به پیش بین های انجام شده از آینده ارز دیجیتال تتر منطقی است؟ مزایا و معایبی  که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم حتما شما را نسبت به این ارز آگاه‌تر می‌کنند:

مزایا:

  • سرعت انجام تراکنش‌ها بالاست. این ویژگی برای کسانی که می‌خواهند از فرصت‌ آربیتراژ در بازار رمزارزها استفاده کنند، مهم است (سود حاصل از تفاوت قیمت رمزارز در صرافی‌های مختلف، آربیتراژ نام دارد).
  • قیمت ثابت است و تحت تاثیر نوسانات بازار رمزازها قرار نمی‌گیرد.
  • کارمزد تراکنش‌ها پایین است.
  • USDT دارای پشتوانه است.
  • USDT را می‌توان به آسانی به پول نقد تبدیل کرد.

معایب :

  • دستکاری در عرضه ، ممکن است روی قیمت سایر رمزارزها تاثیر بگذارد.
  • اگر روزی Tether توسط دلار پشتیبانی نشود، چه اتفاقی برای این استیبل کوین می‌افتد؟

تفاوت USDT با BTC

مقایسه تتر با بیت کوین

در یک نگاه کلی باید به این موارد اشاره کرد:

  1. بلاکچین اختصاصی ندارد (توکن) اما بیت کوین بلاکچین اختصاصی دارد (کوین).
  2. کارمزد تراکنش از کارمزد تراکنش بیت کوین کمتر است.
  3. قیمتی ثابت دارد اما قیمت بیت کوین دائم در حال تغییر است.
  4. عرضه نامحدود است اما بیت کوین عرضه‌ محدودی دارد (۲۱ میلیون بیت کوین).
  5. تتر ماینینگ ندارد اما بیت کوین طی فرایند ماینینگ تولید می‌شود.

بلاکچین Tether

شبکه ارز تتر

USDT یک توکن است و بلاکچین اختصاصی ندارد. تراکنش‌های این رمزارز روی بلاکچین‌های سایر رمزارزها انجام می‌شود. در واقع، با استفاده از قرارداد هوشمند، توکن‌ها روی بلاکچین میزبان ایجاد می‌شوند. کارمزد تراکنش‌ها نیز با توجه به بلاکچین میزبان پرداخت می‌شود. برای مثال، کارمزد انتقال USDT در شبکه اتریوم با اتر و در شبکه ترون با ترون پرداخت می‌‌شود.

انواع تتر

به دلیل اینکه تتر یک توکن است و بلاکچین اختصاصی ندارد، روی بلاکچین‌های مختلفی پیاده‌سازی شده است. در ابتدا، ارز دیجیتال USDT روی بلاکچین بیت کوین کار خودش را شروع کرد اما اکنون روی بلاکچین‌های متعددی در دسترس است. چند مورد از مهمترین این بلاکچین‌ها که بیشتر از انواع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • USDT ERC20: مبتنی بر بلاکچین اتریوم
  • USDT Omni: مبتنی بر بلاکچین بیت‌ کوین
  • USDT TRON: مبتنی بر بلاکچین ترون

تتر روی بلاکچین ایاس، الگوراند، بایننس اسمارت‌چین و چند بلاکچین دیگر نیز قرار دارد. هر بلاکچین فرمت خاصی برای آدرس رمزارز موردنظر دارد. هنگام انتقال حتماً به نوع شبکه آن توجه کنید. اگر Tether را به آدرسی با فرمت اشتباه ارسال کنید، دارایی شما از دست می‌رود. پس به فرمت آدرس در شبکه مبدا و مقصد توجه داشته باشید:

  1. آدرس تتر در بلاکچین بیت کوین با ۱، ۳ و bc1 شروع می‌شود؛ مانند: bc1K4xPcUn21kMe9qw9fG8w8y3WDrGfsLa
  2. آدرس تتر در بلاکچین اتریوم با Ox شروع می‌شود؛ مانند: 0xA24fA3dfE169b57838f3381d1074c46d8568e01D
  3. آدرس تتر در بلاکچین ترون با T شروع می‌شود؛ مانند: TTTABhr1qxQzAdZQMMNJDpF9Dt58hCQzcJ

سرعت انتقال در بلاکچین ترون نسبت به سایر بلاکچین‌ها بالاتر است و کارمزد آن نیز بسیار پایین است.

تبدیل انواع تتر به یکدیگر

انواع تتر را می‌توان به یکدیگر تبدیل کرد. اما باید توجه داشته باشید که هنگام انتقال ، شبکه مبدا و مقصد یکی باشد. اگر شما تتر روی شبکه ترون را به آدرس Tether روی شبکه اتریوم انتقال دهید، سرمایه شما از بین می‌رود.

فرض کنید که می‌خواهید USDT روی شبکه اتریوم را به روی شبکه ترون تبدیل کنید. برای این کار، می‌توانید از صرافی ارز دیجیتالی استفاده کنید که از هر دو شبکه پشتیبانی می‌کند. برای مثال، صرافی بایننس از Tether روی بلاکچین اتریوم و و روی بلاکچین ترون پشتیبانی می‌کند. ابتدا، USDT خود به آدرس روی شبکه اتریوم در بایننس انتقال دهید (شبکه مبدا و مقصد یکی باشد). سپس، هنگام برداشت از صرافی بایننس، آدرس مقصد را از نوع USDT روی شبکه ترون وارد کنید. خود صرافی بایننس این تبدیل را برای شما انجام می‌دهد.

بهترین کیف پول‌های Tether

ولت های برتر تتر

کیف پول‌های مختلفی از ارز دیجیتال USDT پشتیبانی می‌کنند. ۵ مورد از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال عبارتند از:

  • تراست ولت – trust wallet (نرم‌افزاری)
  • اتمیک – atomic wallet (نرم‌افزاری)
  • مای اتر ولت – myetherwallet (نرم‌افزاری)
  • لجر – ledger (سخت‌افزاری)
  • ترزور – trezor (سخت‌افزاری)

امنیت تتر

ایمنی تتر

آیا تتر امن است؟ یکی از سوالات پر تکرار مربوط به امنیت Tetherاست. امنیت یکی از مسائلی مهمی است که در ارتباط با امنیت تتر وجود دارد. Tether ادعا می‌کند که که ارزشش دقیقا برابر یک دلار آمریکاست و ذخیره کافی برای عرضه‌شده را دارد. اما سوالی که منتقدان مطرح می‌کنند این است که چه مقدار ذخایر دلاری، USDT را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند؟

واقعیت این است که پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و بدون تردید همین عامل باعث شده است تا این ارز نتواند به جایگاه بالاتری دست پیدا کند. اما نباید فراموش کرد که Tether از بلاک چین استفاده می‌کند و به همین دلیل از تمام مزایای امنیتی بلاک چین بهره‌مند است.

در هر صورت Tether نیز مانند بسیاری از رمزارزها مخالفان و موافقان خود را دارد و هر کدام تحلیل‌های خود را در ارتباط با این ارز مطرح می‌کنند.

خرید USDT

معامله استیبل کوین تتر

با توجه به تحریم کاربران ایرانی از سوی صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، امن‌ترین روش خرید در ایران، استفاده از صرافی ارز دیجیتال ایرانی است. صرافی‌های معتبری در این زمینه وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید در آنها ثبت نام کنید و USDT بخرید. با عضویت در بازار ارز دیجیتال والکس می‌توانید به راحتی و با پرداخت حداقل کارمزد، تتر بخرید. برای این کار باید در صرافی ثبت نام کنید و بعد از احراز هویت، وارد بازار خرید شوید.

  • در والکس یک حساب کاربری بسازید(ثبت نام در والکس).
  • مدارک خود را آپلود کنید و مراحل احراز هویت را سپری کنید.
  • از طریق حساب بانکی، کیف پول ریالی خود را شارژ کنید.
  • به صفحه معامله‌ها بروید و سفارش خرید تتر را ثبت کنید.
پیشنهاد مطالعه بیشتر: راهنمای خرید تتر

سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال تتر

ما در این مقاله پاسخ سوال ارز تتر چیست را ارائه دادیم. از نظر تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال، Tether یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری است. اما باید توجه داشته باشید که بازار ارز دیجیتال می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف، نوسانات مختلفی را تجربه کند. به همین دلیل قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری بهتر است در مورد وضعیت ارزهای دیجیتال تحقیق کنید و در صورتی که دانش کافی در این حوزه ندارید از افراد متخصص کمک بگیرید. هرگز فراموش نکنید که هرگونه سرمایه‌گذاری ناآگاهانه منجر به از دست دادن سرمایه شما خواهد شد.

ارز دیجیتال تتر چیست؟

USDT یکی از استیبل کوین‌های معروف است. رمزارزی که دارای پشتوانه است و تحت تاثیر نوسانات بازار ارز دیجیتال قرار نمی‌گیرد. به ازای هر تتری که وارد بازار می‌شود، گفته شده ۱ دلار آمریکا به‌عنوان پشتوانه این رمزارز در بانک وجود دارد.

تفاوت USDT با دلار چیست؟

درست است که ارزش یک USDT برابر یک دلار است اما تراکنش‌ها در بستر بلاکچین انجام می‌شوند و غیرمتمرکز هستند. تنها موردی که به صورت متمرکز انجام می‌شود، تولید و توزیع توکن‌های آن است.

بهترین کیف پول‌های تتر کدام است؟

کیف پول‌های مختلفی از USDT پشتیبانی می‌کنند. ۵ مورد از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال،عبارتند از: تراست ولت (نرم‌افزاری)، اتمیک (نرم‌افزاری)، مای اتر ولت (نرم‌افزاری)، لجر (سخت‌افزاری) و ترزور (سخت‌افزاری)

ارز دیجیتال تتر را از کجا بخریم؟

با توجه به تحریم کاربران ایرانی از سوی صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، امن‌ترین روش خرید در ایران، استفاده از صرافی ارز دیجیتال ایرانی است. با عضویت در بازار ارز دیجیتال والکس می‌توانید به راحتی و با پرداخت حداقل کارمزد، USDTبخرید.

آیا تتر بلاک چین منحصر به فرد دارد؟

تتر یک توکن است و بلاکچین اختصاصی ندارد. تراکنش‌های این رمزارز روی بلاکچین‌های سایر رمزارزها انجام می‌شود. در واقع، با استفاده از قرارداد هوشمند، توکن‌های آن روی بلاکچین میزبان ایجاد می‌شوند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۶ / ۵. مجموع آرا: ۱۴

کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
11 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Ahmed sofe
Ahmed sofe
2 ماه قبل

سلام
خارج از ایران تتر از اشخاص دست فروش مقداری کمتر از بورسه می‌فروشند آیا این تتر قابل اعتماد هست؟ ممنونم

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  Ahmed sofe

سلام
به هر حال این روش خرید نسبت به معامله در پلتفرمهای شناخته شده، ریسک بالاتری دارد و ما با قاطعیت نمیتوانیم در خصوص قابل اعتماد بودن تمام افراد نظر دهیم.

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل
پاسخ به  Ahmed sofe

سلام. ترجیحا از این اشخاص خریداری نکنید چون ممکنه بخوان پولشویی کنن برای همین ارزون‌تر می‌فروشن. شما این‌ها رو می‌خرید و بعدش به احتمال زیاد آدرستون مسدود میشه.

سرکانی
سرکانی
1 سال قبل

دمتگرم

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  سرکانی

سلام
وقت به خیر
از این که مطالب ارایه شده در این مقاله در خصوص ارز دیجیتال تتر مورد قبول شما واقع شده بسیار خرسندیم. همچنین اگر به موضوع خاصی در زمینه کریپتو علاقه دارید که جای آن را در بلاگ والکس خالی میبنید لطفا نام آن را با ما در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

عباس عبدی
عباس عبدی
2 سال قبل

مطالب واطلاعات خوبی رو از نظر کارشناسی از این مقاله گرفتم،،

ر رواقی
ر رواقی
2 سال قبل
پاسخ به  عباس عبدی

سلام
وقت به خیر
رضایت شما قطعا موجب دلگرمی ماست. پیشنهاد می‌کنیم سایر مقالات بلاگ را هم مطالعه فرمایید.

سپاس از همراهی شما

محسن رادی
محسن رادی
2 سال قبل

بسیار عالی و اموزنده
خیلی خیلی ممنونم

فرشید
فرشید
2 سال قبل

بسیارعالی و آموزنده

دکمه بازگشت به بالا