ترید

ارز دیجیتال ایاس چیست؛ داستان یک از ۲۰ ارز برتر مارکت کپ جهانی

کوین ایاس EOS یکی از رمزارزهای نسبتاً تازه در بازار است که در حال حاضر رتبه بیستم مارکت کپ جهانی را به خود اختصاص داده است. حجم بازار آن حدود ۸ میلیارد دلار و حجم معاملات روزانه این رمزارز درحال حاضر حدود ۶ میلیارد دلار است.

اما ارز دیجیتال ایاس چیست؟ رمزارز ایاس، در سال ۲۰۱۸ رسماً شروع به کار کرد. اما یک سال پیش از آن شروع به عرضۀ اولیۀ توکن‌های خود کرد و با پیش‌فروش یک میلیارد دلاری، ورودی پر سروصدا به بازارارزهای دیجیتال داشت.

در این مقالۀ والکس تلاش می‌کنیم تا خیلی ساده توضیح دهیم این ارز چیست و چه کاربردی در دنیای بلاکچین دارد. اگر علاقه مند به خرید این توکن هستید، لطفاً تا پایان مقاله همراه بمانید.

تاریخچه

هدف به وجد آمدن، ساخت شبکۀ‌ای با امکان پردازش میلیون‌ها تراکنش برثانیه بود. پروژه‌ای که دلایل زیادی برای جذابیت داشت. اول این که شبکه‌های محبوب پرداخت مانند اتریوم همچنان ظرفیت محدودی داشتند و از طرف دیگر کارمزد فعالیت در آن‌ها بسیار زیاد بود.

این ارز در ۲۶ ژوئن سال ۲۰۱۷ برنامۀ عرضه اولیه کوین را آغاز کرد. این برنامه تا ۱ ژوئن سال ۲۰۱۸ ادامه داشت یعنی طولانی‌ترین برنامه عرضۀ اولیه بین ارزهای دیجیتال. هدف تیم این بود که همۀ علاقمندان به این ارز دیجیتال بتوانند قبل از شروع به کار، در شکل گیری پروژه سهم داشته باشند. نتیجه این شد که این کوین با یک میلیارد دلار سرمایه اولیه وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. یک شروع طوفانی!

دنیل لارمیر و کمپانی بلاک (Block) بنیان‌گذار و سرمایه‌گذار اولیه هستند. لارمیر قبل از این پروژه در پروژه‌های Bitshares و Steem حضوری موثر داشت. پروژه‌هایی که حالا چندین میلیارد دلار ارزش دارند.

تعریف

این ارز با هدف ساخت یک بلاکچین تمرکززادیی شده به دنبال پروژه‌های DApps به وجود آمد. این بلاکچین قصد دارد که امکان انجام تراکنش‌های رایگان و سریع را فراهم کند. علاوه بر این، امکان راه‌اندازی پروژه‌های قرارداد هوشمند نیز بر بستر این بلاکچین فراهم است و به کسانی که قصد دارند در پروژه‌های دیفای مشارکت کنند کمک می‌کند.

ایده‌آل پردازش چندین میلیون تراکنش برثانیه، یک مشکل بزرگ در بلاکچین‌ها را حل خواهد کرد. مشکلی که تا امروز مانع از آن بوده است که از رمزارزهای معتبر در پرداخت‌های روزمره استفاده شود. برای مثال اتریوم، محبوب‌ترین پروژه قرارداد هوشمند تا امروز، بین ۱۵ تا ۲۵ تراکنش بر ثانیه را می‌توانند پردازش کند.

این اعداد چه اهمیتی دارند؟

فرض کنید یک پروژه بزرگ بلاکچینی راه‌اندازی کرده‌اید و در هر دقیقه بیش از ۱۰۰ هزار کاربر از خدمات شما استفاده می‌کنند. مبادلات این کاربران با همدیگر و پلتفرم شما نیاز به بستری دارد که بتواند از این تراکنش‌ها پشتیبانی کند.

تا امروز، پروژه‌های زیادی با هدف رفع همین مشکل به وجود آمده‌اند. حتی پروژۀ Steem که بنیان‌گذار بلاکچین و کوین در آن مشارکت کرده بود، توان پردازش ۱۰۰هزار تراکنش در ثانیه را دارد. اما تفاوت استیم و ایاس در نحوۀ عملکرد این دو پروژه است. اما در استیم، امکان بازیابی اکانت یا برنامه ریزی عملکردها وجود ندارد.

این توکن در مقابل می‌تواند مانند یک سیستم عامل کامل عمل کند. سیستم عاملی که تمام این نیازهای اولیه را برطرف کرده و امکاناتی بهتر در اختیار توسعه دهندگانش قرار می‌دهد. همه این موارد در پیش بینی آینده ایاس تاثیرگذار است.

نحوه عملکرد

کوین ایاس

این ارز که گاهی در بین توسعه دهندگان بلاکچین به قاتل اتریوم هم معروف است، بنا دارد که ظرفیت پردازش میلیونی عرضه کند تا خود را به نیاز بازار جهانی نزدیک کند. ظرفیت پردازش اتریوم همانطور که گفتیم، کیلومترها از این تقاضای جهانی فاصله دارد.

ما پیش از این دربارۀ انواع الگوریتم اجماع در مقالۀ الگوریتم اجماع (Consensus Algorithms) چیست؟ صحبت کرده‌ایم. اتریوم از الگوریتم اثبات کار برای فعالیت خود استفاده می‌کند. الگوریتمی که هرچند اعتبار آن ثابت شده است، کند، پرهزینه و پرضرر برای محیط زیست است. در مقابل، این توکن از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. الگوریتمی که عمر آن نسبتا کوتاه بوده و البته ظرفیت زیادی در این مدت هم از خود نشان داده است.

الگوریتم اثبات سهام

در این الگوریتم، برای انجام تراکنش به جای آن که لازم باشد اعضای شبکه انرژی و قدرت پردازش در اختیار شبکه قرار دهند، می‌توانند به اندازۀ دارایی خود در ادارۀ شبکه نقش ایفا کنند. برای مثال:

  • فرض کنید برای تایید هر تراکنش، به ۲۰۰ تائیدیه از طرف شبکه نیاز وجود دارد.
  • سرمایه‌گذاران در بلاکچین، می‌توانند به هر تراکنش رای بدهند تا تایید شوند.
  • سهام‌دار هر چه میزان کوین بیشتری داشته باشد، قدرت رای بیشتری دارد.
  • سهام‌داران در ازای مشارکت در تایید تراکنش‌ها از شبکه پاداش دریافت می‌کنند.
  • هر سهام‌داری از شبکه که رفتاری مخرب داشت، از گردونۀ تایید خارج شده و یک سهام‌دار دیگر وارد خواهد شد.
  • گردش سهام‌داران شبکه باعث می‌شود همه بتوانند در شبکه درآمد کسب کنند و تراکنش‌ها هم با کمک آن‌ها تایید خواهد شد.

این توضیح، یک چرخه ساده از الگوریتم اثبات سهام در شبکه است. به طور کلی در شبکه‌های بلاکچینی که از این الگوریتم استفاده می‌کنند، بالاتر رفتن تعداد سهام‌داران باعث تسریع در انجام تراکنش و همچنین کاهش کارمزد خواهد شد. در شبکه این ارز کارمزد تقریباً صفر و زمان لازم برای انجام هر تراکنش حدود ۳ ثانیه است.

کوین ایاس چیست؟ چرا کارمزد شبکه صفر می‌شود؟

EOS توکن بومی بلاکچین است. اگر شما یک توکن بر بستر بلاکچین اتریوم داشته باشید، مثلا تتر ERC20، باید کارمزد تراکنش‌های خود در این شبکه را با اتریوم پرداخت کنید. ارزی که نه تنها ارزان نیست، بلکه حتی انجام تراکنش در آن سریع نیست. در عوض، شما صرفاً با داشتن توکن، به عنوان سهام‌دار شبکه، امکان انجام تراکنش بدون پرداخت کارمزد را خواهید داشت.

معرفی کیف پول

این ارز را می‌توان در انواع کیف پول ارز دیجیتال گرم و سرد نگهداری کرد. چندتا از بهترین کیف پول‌های ایاس را در زیر معرفی میکنیم.

کیف پول آنلاین

کیف پول‌های گرم یا کیف پول‌های آنلاین، از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال هستند. شما می‌توانید برای نگهداری از این ارز از کیف پول اکسدوس و سیف پول استفاده کنید. این کیف پول‌ها از امکان افتتاح حساب کاربری پشتیبانی می‌کنند. شما با افتتاح حساب کاربری می‌توانید سهام گذاری اولیه را انجام داده و منابع پردازشی برای انجام تراکنش دریافت کنید. البته کیف اکسدوس و سیف پال کاربران ایرانی را تحریم کرده و برای استفاده از آن‌ها باید از یک وی‌پی‌ان معتبر استفاده کنید.

کیف پول‌ اتمیک و فری ولت هم از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند اما متاسفانه افتتاح حساب کاربری در آن‌ها چندان بی دردسر نیست.

کیف‌پول‌های آفلاین یا سرد

کیف پول‌های لجر نانو اس و لجر نانو ایکس هر دو از بلاکچین پشتیبانی می‌کنند. این کیف‌پول‌ها از امن‌ترین کیف‌های آفلاین موجود در بازار هستند. البته نسخه آنلاین لجر، یعنی لجرلایو هنوز امکان مدیریت ایاس را فراهم نکرده است بنابراین باید از کیف پول‌های همکار مانند Blocks.Io و Fairy-wallet برای مدیریت حساب خود استفاده کنید. کیف تزور مدل تی نیز یک انتخاب دیگر بین کیف پول‌های آفلاین مناسب برای نگهداری این ارز است.

خرید و فروش در والکس

ما در این مقاله پاسخ سوال ارز دیجیتال ایاس چیست؟ را بررسی کردیم. اگر قصد خرید و فروش این کوین را دارید، بهتر است از یک صرافی معتبر ارز دیجیتال استفاده کنید. والکس به عنوان یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال کشور با ارائه این ارز فرصتی برای سرمایه گذاران این رمزارز فراهم کرده است.

نحوه خرید ایاس در والکس بسیار ساده است. شما می‌توانید با عضویت در صرافی ارز دیجیتال والکس به بازار بزرگ ارز دیجیتال وارد شوید و فرصت خود را برای کسب سود در این بازار محک بزنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coindesk
روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا