اخبار بیت کوین

نقش بیت کوین در بحران بانکداری جهانی چیست؟

در نتیجه این بحران، بسیاری از سرمایه‌گذاران به جایگزین‌هایی مانند بیت کوین ، طلا و املاک و مستغلات روی آورده‌اند

در حالی که جهان با بحران بانکی دست و پنجه نرم می‌کند و این بحران در آستانه ایجاد هرج و مرج است، فدرال رزرو اقدامات جدی‌ای برای پمپاژ نقدینگی به بازار انجام داده است. این اقدام منجر شده تا حوزه رمزارز مخصوصاً بیت کوین واکنش نشان بدهد. با افزایش نرخ بهره و مجموعه‌ای از کمک‌های مالی بانکی، اقدام فدرال رزرو برای ایجاد تعادل بین سیاست‌های پولی سختگیرانه و آزاد باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران امنیت دارایی‌های خود باشند.

به گزارش والکس و به نقل از Beincrypto، در ایالات متحده چندین بانک از جمله سیلورگیت، بانک سیلیکون ولی، بانک سیگنچر و بانک فرست ریپابلیک تحت فشار شدیدی قرار گرفته‌اند که نیاز به مداخله دولت یا بازار خصوصی دیده می‌شود. اما این بحران مختص ایالات متحده نیست. بانک‌های اروپایی مانند کردیت سوئیس و بانک دویچه (آلمانی) هم به سختی سر پا مانده‌اند. دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای کاهش بحران تأمین نقدینگی دست به کار شده‌اند.

فدرال رزرو، FDIC و سازمان‌های دیگر کمک بزرگی به بانک‌های تحت فشار در ایالات متحده کرده‌اند. این اقدامات باعث شده است که فقط طی دو هفته، ترازنامه فدرال رزرو ۴۰۰ میلیارد دلار افزایش بیابد. این افزایش سریع، عملاً ۶۴% از پیشرفت‌های به دست آمده در طی سال با کمک استراتژی انقباضی را خنثی کرده است. با این حال، بازار در مورد استراتژی فدرال رزرو مطمئن نیست. در حالی که نرخ بهره همچنان در حال افزایش است، تزریق گسترده نقدینگی، بازار را سردرگم ساخته است.

تورستن اسلوک (Torsten Slok)، شریک و اقتصاددان ارشد آپولو (Apollo)، معتقد است که اختلاف بین صندوق‌های فدرال رزرو و نرخ‌های بهره در حساب‌های جاری دلیل اساسی خروج پول از سپرده‌های بانکی است. اسلوک باور دارد که این اختلاف رو به رشد در مقایسه با بحران‌های بانکی قبلی بسیار غیرعادی است.

بیت کوین در میانه این بحران رشد می‌کند

در نتیجه این عدم اطمینان، بسیاری از سرمایه‌گذاران به جایگزین‌هایی مانند بیت کوین، طلا و املاک و مستغلات روی آورده‌اند. نگرانی‌های فزاینده در مورد ایمنی بانکداری سنتی منجر به بیداری روانی در جامعه بیت کوین شده است.

این امر، همراه با تمایل به بازدهی بالاتر، منجر به هجوم وجوه به صندوق‌های بازار پول و سایر دارایی‌های غیرسپرده‌ای شده است و فشار بیشتری را بر سیستم بانکی وارد می‌کند.

به نظر اقتصاددان نوریل روبینی (Nouriel Roubini)، سپرده‌گذاران متوجه شده‌اند که می‌توانند ۴ درصد از صورت‌حساب‌های کوتاه‌مدت امن درآمد داشته باشند در حالی که در سپرده‌های بانکی سود دریافتی نزدیک به صفر درصد است. این یکی از عوامل اصلی خروج پول از بانک‌هاست. به گفته Dr.Doom، دوره بهره‌مندی بانک‌ها از سپرده‌های آزاد رو به اتمام است. روبینی می‌گوید که سپرده‌ها دیگر نمی‌توانند پاسخگوی تغییرات نرخ سود باشند. علی‌رغم وجود چنین وضعیت وخیمی، کارشناسان معتقدند که بحران بانکی بالاخره با تلاش‌های دولت و بانک‌های مرکزی حل خواهد شد.

کریستین لاگارد (Christine Lagarde)، رئیس بانک مرکزی اروپا، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اعلام افزایش نیم درصدی نرخ سود سپرده گفت:

با توجه به وضعیت فعلی، به نظر می‌رسد اقتصاد در سه ماهه آینده بهبود یابد. تولید صنعتی باید با بهبود شرایط عرضه، افزایش اعتماد و رفع سفارش‌های معوقه شرکت‌ها گسترش یابد. افزایش دستمزد‌ها و کاهش قیمت انرژی تا حدی کاهش قدرت خریدی را که بسیاری از خانوار‌ها در نتیجه تورم بالا تجربه می‌کنند، جبران خواهد کرد.

با این وجود، تلاش‌ها برای پایدار ساختن وضعیت احتمالاً به فشار‌های تورمی دیگر و افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی منجر خواهد شد. در عین حال، اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به گزینه‌های جایگزین مانند خرید بیت کوین رو به افزایش است. بیش از ۴.۲۸ میلیون کیف پول بیت کوین در شبکه حداقل ۰.۱ بیت کوین در اختیار دارند.

همین‌طور که جهان به این روند ادامه داده و با مشکلات این چنینی دست و پنجه نرم می‌کند، واضح است که نسل جدید تمایل بیشتری به استفاده از راه حل‌های نرم‌افزاری دارد و به سیستم‌های مدیریت انسانی اعتماد ندارد.

اقتصاد رو به رکود و کسری‌های ذخایر بانکی نشان می‌دهد که در بلندمدت، دارایی‌های جایگزین مانند بیت کوین ممکن است حرف اول را بزنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
Beincrypto
کارشناس ارشد اقتصاد، علاقه‌مند به بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا