معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال اوالانچ چیست؟ معرفی رمزارز آواکس

معرفی جامع ارز اولانچ و نحوه کارکرد آن

ارز دیجیتال اوالانچ چیست؟ اتریوم بزرگترین بلاک چین متمرکز بر قراردادهای هوشمند است و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، اصلی‌ترین استفاده آن به حساب می‌آید. اما به گفته منتقدان، اتریوم یک مشکل مهم دارد. تراکنش‌های شبکه آن آهسته هستند و کارمزدهای سنگین برای کاربران عادی باعث شده برخی آن را «بلاک چین پولدارها» بنامند. برای حل این مشکل، شرکت‌های مدعی بسیاری تلاش کردند تا جای اتریوم را بگیرند. یکی از این رقبای اصلی ارز دیجیتال اوالانچ است که خود را به عنوان «به شدت سریع، کم هزینه و دوستدار محیط زیست» معرفی می‌کند. اگر شما نیز در مورد این ارز کنجکاو شده‌اید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم ارز اوالانچ چیست و آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

معرفی شبکه این ارز دیجیتال

Avalanche یک پلتفرم قراردادهای هوشمند چند زنجیره‌ای است که برای راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) ساخته شد. این بلاک چین به کاربران خود این وعده را می‌دهد که از طریق پروتکل اجماعی که دارد یعنی Avalanche Consensus Protocol دو عنصر قابلیت‌های مقیاس‌بندی و زمان‌های کوتاه تایید تراکنش را ترکیب و ۴۵۰۰  تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند. توجه داشته باشید که این رقم برای اتریوم چیزی حدود ۱۴ TPS  است که این یعنی شبکه اوالانچ ۳۲۰ برابر سریع‌تر از اتریوم خواهد بود.

این شبکه در سپتامبر ۲۰۲۰ فعال شد و از آن زمان به‌عنوان یکی از بزرگترین بلاک چین‌ها شناخته می‌شود. بر اساس داده‌های Defi Llama، شبکه اوالانچ با بیش از ۱۱ میلیارد دلار دارایی قفل شده در پروتکل خود چهارمین زنجیره بزرگ پشتیبانی از دی‌فای پس از Terra و بایننس هوشمند نیز به حساب می‌آید. علاوه این دارایی‌ها، ۱/۴۷ میلیارد دلار در استخرهای نقدینگی Trader Joe، صرافی غیرمتمرکز اصلی پروژه، نیز وجود دارد که تاکنون توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ جهان را به خود جلب کرده است. علاقمندان می‌توانند برای راهنمای خرید اوالانچ به این صرافی مراجعه کنند.

تیم Avax می‌گوید این پروژه سریع، همه‌کاره، امن، مقرون به صرفه و در دسترس است. این پلتفرم همچنین به عنوان یک پروژه منبع باز نیز شناخته می‌شود، به این معنی که هر کسی می‌تواند کد پلتفرم را مشاهده کرده و در آن مشارکت کند.

این پلتفرم همچنین در مارس سال ۲۰۲۰ توکن بومی خود به نام AVAX را نیز به بازار عرضه کرد که همانند شبکه آن توانست به سرعت جای خود را در میان بازار رمزارزها پیدا کند و در مدت کوتاهی رشد عجیبی را داشته باشد. اما شگفتی‌های این توکن تنها به اینجا ختم نمی‌شود؛ در ادامه با ما همراه باشید تا با هم به بررسی تاریخچه ارز اوالانچ بپردازیم.

آشنایی با شبکه اوالانچ

نقطه آغاز پروژه

آنطور که در وایت پیپر پلتفرم آمده، ایده این پروژه در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در InterPlanetary File System، یک شبکه همتا به همتا، توسط گروهی به نام “Rocket team” به اشتراک گذاشته شد. محققان دانشگاه کرنل به سرپرستی دانشمند کامپیوتر و متخصص بلاک چین، Emin Gün Sirer، این ایده را توسعه دادند و شبکه بلاک چین Avalanche و یک شرکت فناوری به نام Ava Labs را برای مدیریت آن ایجاد کردند.

توکن‌های AVAX برای اولین بار طی عرضه اولیه‌ای در فوریه ۲۰۱۹ فروخته شدند. پس از آن فروش خصوصی دیگری در می ۲۰۲۰ و عرضه اولیه سکه (ICO) در ژوئیه ۲۰۲۰ انجام شد. سرانجام کمپانی AVA Labs پلتفرم اوالانچ را در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد. علاوه بر این، در بسیاری از گزارش‌ها آمده است که آوا لبز قصد دارد در سال ۲۰۲۲ دور جدیدی از سرمایه‌گذاری را انجام دهد که این شرکت را به یکی از با ارزش‌ترین استارت‌آپ‌های ارز دیجیتال تبدیل خواهد کرد.

اوالانچ چگونه کار می‌کند؟

پیش از این در مورد این که بلاک چین این پروژه با هدف بهبود مشکلات بلاک چین‌های قدیمی مانند اتریوم و بیت کوین طراحی شده است صحبت مختصری داشتیم. این بلاک چین برای حل چالش‌هایی مانند مقیاس‌پذیری و نبود تعامل از سه بلاک چین داخلی که وظایف مختلفی را بر عهده دارند پشتیبانی می‌کند. در اینجا این بلاک چین‌ها و نحوه کار آن‌ها را به طور خلاصه برای شما آورده‌ایم تا با نحوه کار این پلتفرم بیشتر آشنا شوید:

صرافی زنجیره‌ای (X-Chain): این بلاک چین یک پلتفرم غیرمتمرکز است که برای ایجاد و تجارت دارایی‌های دیجیتال، مانند توکن‌های رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود. X-Chain روی پروتکل اجماع اوالانچ کار می‌کند و پرداخت کارمزدهای آن نیز با استفاده از توکن AVAX انجام می‌گیرد.

زنجیره پلتفرم (P-Chain): این بلاک چین پلتفرمی است که اعتبارسنجی‌های Avalanche را هماهنگ می‌کند. به کمک API این شبکه، کاربران می‌توانند زیر شبکه ایجاد کنند، اعتبارسنجی زیر شبکه‌ها را افزایش دهند و یا حتی بلاک چین بسازند. پروتکل مورد استفاده در این بلاک چین، پروتکل اجماع Snowman است.

زنجیره قرارداد (C-Chain): امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. در واقع می‌توان گفت این بلاک چین ماشین مجازی اتریوم است که توسط Avalanche پشتیبانی می‌شود. C-Chain نیز مانند P-Chain از پروتکل اجماع snowman استفاده می‌کند.

هنگامی که یک اعتبارسنج در حال پردازش تراکنش است، زیرمجموعه کوچک و تصادفی عملکرد اعتبارسنج را بررسی می‌کند. هر یک از آن اعتباردهنده‌ها با توصیه‌ای مبنی بر پذیرش یا رد معامله پاسخ می‌دهند. این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که تعداد زیادی از اعتبار سنج‌ها به همان روش پاسخ دهند. اگر تداخلی وجود نداشته باشد، که اغلب وجود ندارد، کل فرآیند اعتبار سنجی خیلی سریع اتفاق خواهد افتاد. در غیر این صورت و در صورت وجود تضاد، روند رای‌گیری تا زمان پذیرش معاملات غیرمتعارض و رد معاملات متعارض ادامه خواهد داشت.

ارز دیجیتال AVAX

AVAX که توسط دارندگان آن «سکه قرمز» نامیده می‌شود، توکن بومی Avalanche است. این توکن در سال اول عرضه خود رشدی معادل ۳۳۰۰ درصدی را تجربه کرد که باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران درباره آینده این رمز ارز کنجکاو شوند.

برخلاف ارزهای دیجیتال بزرگی مانند اتریوم که عرضه نامحدود دارند، عرضه توکن AVAXX به ۷۲۰ میلیون توکن محدود شده است که این تعداد حداقل در سه بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی سکه قرمز یا AVAX

اولین استفاده توکن‌های AVAX این است که کاربران شبکه اوالانچ برای پرداخت هزینه تراکنش در شبکه به توکن بومی آن نیاز دارند. درست همانطور که در شبکه اتریوم از توکن ETH  برای پرداخت کارمزدهای شبکه استفاده می‌شود، در این پلتفرم نیز برای پرداخت هزینه‌ها به AVAX نیاز خواهید داشت با این تفاوت که هزینه‌های شبکه اتریوم تا حدی می‌سوزند و بخشی از آن‌ها به ماینرها تعلق می‌گیرد اما کارمزد Avalanche به طور کامل سوزانده می‌شود. واقع، الگوریتم‌ کارمزد در بلاک چین آوا بر اساس مدل کارمزدهای پویا اتریوم است که با نام ۱۵۵۹EIP- معروف است.

کاربرد بعدی این توکن در استیکینگ، اصطلاحی برای گروگذاری ارزهای دیجیتال، است. در این مورد  AVAX، در فرآیند اعتبارسنجی و ایمن‌سازی بلاک چین مشارکت و منابع اقتصادی مورد نیاز برای تایید اعتبار تراکنش‌ها را با قفل کردن بخشی از دارایی‌ها تامین می‌کند. این پروژه اگرچه یک پلتفرم چینی است اما برخلاف سایر پلتفرم‌های چینی فرآیند استیکینگ ساده و شفافی دارد و کاربران می‌توانند با خرید حداقل ۲۰۰۰ واحد توکن  AVAX به یک گره تاییدکننده (Validator Node) تبدیل شود و ارزهای خود را استیک کنند.

سومین کاربرد AVAX بیشتر فنی است و کمتر مورد استفاده کاربران عادی قرار می‌گیرد. این توکن به عنوان یک واحد حساب بین زیرشبکه‌های متعددی که در بلاک چین شبکه مستقر هستند نیز استفاده می‌شود. زیرشبکه مجموعه‌ای از اعتباردهنده‌ها است که برای دستیابی به هدفی مشترک یعنی اجماع کار می‌کنند.

البته فراموش نکنید که مانند همه ارزهای دیجیتال موجود در بازار، AVAX نیز یک دارایی ارز دیجیتال است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به طور عادی آن را خرید و فروش و معامله کنند، در کیف پول‌های اوالانچ نگه‌ دارند و از آن سود به دست آورند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال Avax

اکنون که با تاریخچه ارز دیجیتال اوالانچ یا همان AVAX آشنا شدیم بیاید تا با هم بررسی کنیم که این ارز چه نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد.

نقاط قوت

  • زمان کوتاه تایید تراکنش‌ها
  • استفاده آسان
  • مقیاس‌پذیری
  • امکان پشتیبانی از تعداد زیادی از پروژه‌های بلاک چین

نقاط ضعف

  • رقابت‌های سخت با پلتفرم‌هایی مانند اتریوم
  • اجبار در استیکنیگ حداقل ۲۰۰۰ توکن AVAX برای تایید اعتبار

مقایسه آواکس با اتریوم

حال با توضیحاتی که دادیم، شاید برایتان سوال باشد از میان این پروژه و اتریوم کدام انتخاب بهتری برای اجرای معاملات و سرمایه‌گذاری است. همانطورکه گفتیم اوالانچ ادعا می‌کند که زمان پردازش تراکنش سریع‌تری نسبت به اتریوم دارد و این ادعا نیز کاملا صحیح است زیرا ماهیت موازی پروتکل اجماع  Avalanche  چیزی است که این شبکه را قادر می‌سازد تا تراکنش‌ها را به طور قابل توجهی سریع‌تر از اتریوم تأیید کند.

مقایسه اوالانچ و اتریوم

در حالی که اتریوم در حال حاضر در مقیاس بسیار بزرگ‌تری فعالیت می‌کند و از پروژه‌ها و تراکنش‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند، توانایی برتر  بلاک چین اوالانچ در مقیاس‌پذیری می‌تواند در طولانی مدت برتری را به طور کامل از اتریوم بگیرد زیرا این شبکه قادر است تعداد زیادی از تراکنش‌ها را بدون نیاز به زمان طولانی برای پردازش آن‌ها انجام دهد.

 علاوه بر این Avalanche، از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند، در حالی که اتریوم روش اثبات کار را پیش می‌گیرد. البته باید بگوییم که پلتفرم اتریوم نیز به تدریج در حال انتقال به استفاده از اثبات سهام است.

این دو بلاک چین ساختارهای کارمزد متفاوتی نیز دارند. در مورد نحوه سوزانده شدن کارمزدهای آن‌ها پیشتر توضیح دادیم و دیدیم چه تفاوت‌هایی دارند اما علاوه بر آن، ساختار هزینه برای پلتفرم اوالانچ به طور کامل توسط حاکمیت کاربر کنترل می‌شود در صورتی که این ویژگی در اتریوم در کنترل تیم پروژه است.

پیش بینی آینده ارز AVAX

همانطور که می‌دانید، پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال به عملکرد پلتفرم توکن مربوطه، پیشرفت‌های آن و کل وضعیت بازار کریپتو بستگی دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند عملکرد دقیق آینده هر توکن را بداند. اما تجزیه و تحلیل فنی و سایر مشاهدات به عنوان کمکی در این فرآیند عمل می‌کنند تا سرمایه‌گذاران بدانند که آیا یک ارز ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر.

پیش‌بینی قیمت AVAX نیز دیدگاه‌های کاملا متفاوتی دارد. قیمت فعلی این ارز در تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۲۲ حدود ۲۰ دلار و با ارزش بازار ۵,۶۷۲,۹۶۹,۷۵۴ دلار است و با حجم معاملات ۲۴ ساعته ۴۷۶,۵۶۴,۵۴۱  دلار با عرضه در گردش  AVAX ۲۸۳,۹۱۸,۳۷۴.۳۹در بازار جزو ارزهای با ارزش محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال AVAX اما به طور گسترده بر برنامه‌های غیرمتمرکز تکیه دارد و به همین دلیل پیش‌بینی قیمت آینده ارز اوالانچ صرفاً به حرکت بازار وابسته است. از آنجا که تیم پشت پروژه جزو تیم‌های قدرتمند هستند و این پلتفرم در طی زمان آزمون خود را پس داده، مهم است که بدانید افزایش قیمت این ارز در پنج سال آینده قطعی خواهد بود و قیمت آن تا سال ۲۰۲۵ به حدود قیمتی ۶۰ تا ۸۰ دلار خواهد رسید. با این حال، پیش از خرید حتما تحقیقات خود را برای سنجش میزان ریسک انجام دهید.

معرفی کیف پول‌های اوالانچ

کیف پول اوالانچ

AVAX جزو ارزهای محبوب میان معامله‌گران است و از این رو کیف‌ پول‌های بسیاری از جمله تراست ولت (Trust Wallet)، ترزور (Trezor) و متامسک (Metamask) این ارز را جزو لیست خود دارند و جزو مناسب‌ترین کیف پول‌های اوالانچ هستند. در جدول زیر کیف پول‌های ارز دیجیتال اوالانچ را به تفکیک نوع استفاده از آنها بررسی می‌کنیم.

کیف پولقابلیت‌هاعملکرد
لجر (Ledger)امنیت بسیار بالا، پشتیبانی از اکثر رمزارزهامناسب برای ذخیره‌سازی بلند مدت
تراست والت (Trust Wallet)امنیت بالا، نرم‌افزار در دسترسمناسب برای ترید روزانه و ذخیره‌سازی میان مدت
متا مسک (Metamask)غیرمتمرکز، امنیت بالامناسب برای ترید روزانه و ذخیره‌سازی میان مدت
کیف پول AVMEکیف پول اختصاصی آواکسمناسب برای ترید روزانه و ذخیره‌سازی میان مدت
اکسودوس (Exodus)امنیت بالا، نرم‌افزار در دسترسمناسب برای ترید روزانه و ذخیره‌سازی میان مدت

آیا اوالانچ یک انتخاب خوب برای سرمایه گذاری است؟

با طراحی و اکوسیستم رو به رشد، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند AVAX پتانسیل رشد طولانی مدت را دارد. حتی پیش از این، شرکت خدمات مالی معتبر Valkyrie Investments  از ایجاد صندوقی در ماه می ۲۰۲۲ برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مرتبط با این پروژه نیز خبر داد که اعتبار بسیاری برای این پلتفرم به حساب می‌آید.

بلاک چین‌های متعدد شبکه و مکانیسم اجماع آن تاکنون بسیار خوب عمل کرده‌اند. کارمزد تراکنش کم است و طبق آنچه در سایت این پروژه آمده، زمان تایید تراکنش در این بلاک چین سریعتر از هر بلاک چین دیگری است. ارز دیجیتال این پروژه همچنین تاکنون رشد بسیار چشمگیری را داشته و از آوریل ۲۰۲۲ در رتبه چهارم  TVL قرار گرفت.

اما در حالی که این پلتفرم و ارز دیجیتال آن در حال حاضر در موقعیت قابل قبولی قرار دارند، پیش‌بینی اینکه کدام بلاک چین قرارداد هوشمند در آینده موفق‌ترین خواهد بود دشوار است. بنابراین از نظر سرمایه‌گذارانی که به پروژه خاصی وابسته نیستند تقسیم کردن دارایی خود میان چندین پروژه، عمل معقولانه‌تری به نظر می‌رسد.

در پایان اکنون که شما می‌دانید ارز دیجیتال اوالانچ چیست و تیم پشت پروژه آن چه کسانی هستند، در صورتی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در این پروژه و ارز دیجیتال آن دارید، به یاد داشته باشید که این ارز می‌تواند قیمت و احتمالاً نوسانات قابل توجهی داشته باشد. توصیه ما به شما این است به دلیل خطر، فقط بخش کوچکی از سبد سهام خود را به کریپتو تبدیل کنید و مطمئن شوید که قابلیت این را دارید که ارزهای خود را برای پنج سال یا بیشتر نگه دارید تا زمان کافی برای رشد و سوددهی آن‌ها وجود داشته باشد.

سوالات متداول

ارز دیجیتال اوالانچ چیست؟

Avalanche (AVAX) یک پلتفرم ارز دیجیتال و بلاکچین است. اوالانچ رقیب اتریوم است و به دلیل سرعت و مقیاس پذیری شناخته شده است.

هدف ارز دیجیتال اوالانچ چیست؟

هدف آواکس افزایش مقیاس پذیری شبکه بلاکچین و افزایش سرعت انتقال تراکنش‌های با استفاده از قراردادهای هوشمند است.

آیا اوالانچ گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری است؟

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این ارز و همچنین سرعت بسیار بالای شبکه آن، کارشناسان آینده مناسبی را برای این ارز پیش بینی می‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
coindesk
بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا