مقالات ارز دیجیتال

تاریخچه بیت کوین؛ سیر تا پیاز داستان شروع بیت کوین

بیت کوین چیست؟ چقدر با پادشاه بی‌رقیب ارزهای دیجیتال آشنا هستید؟ تاریخچه بیت کوین یک تاریخ پرتلاطم اما بسیار جالب است. بیت کوین از ابتدای ظهور خود تا به امروز راه پر فراز و نشیبی را پیموده است و رویدادهای زیادی در تاریخچه آن ثبت شده که تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش ارزش آن داشته است. اما در نهایت رشد بیت کوین باعث شد تا بتواند تمام نگاه‌ها را به خود جلب کند و شاید امروز کمتر کسی باشد که نام بیت کوین را نشنیده باشد.

اما تاریخچه بیت کوین چیست و چگونه آغاز شد، خالق آن چه کسی بود و چرخش‌های غیرمنتظره در تاریخچه ارز BTC چه بوده است؟ اگر شما هم به خرید بیت کوین و داستان پیدایش آن علاقه‌مند هستید حتما در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پیدایش بیت کوین

تاریخچه بیت کوین

در این بخش می خواهیم داستان تولد بیت کوین را مطالعه کنیم. اما قبل از هر چیز بهتر است که ابتدا در مورد چیستی بیت کوین صحبت کنیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز الکترونیکی غیرمتمرکز همتابه‌همتا است. این بدان معناست که افراد می‌توانند بدون نیاز به هر شخص ثالث به عنوان واسطه، مستقیماً برای یکدیگر پول ارسال کنند. در سیستم مالی سنتی، تراکنش‌ها می‌توانند توسط اشخاص واسط مداخله شوند و هزینه‌های مبادله می‌تواند افزایش یابد. بیت کوین به دنبال آن است تا مردم مجبور نباشند برای انجام تراکنش‌های مالی به دولت یا موسسات مالی متکی باشند. بیتکوین به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از بلاکچین بیتکوین، که به روش اثبات کار برای ردیابی و تأیید تراکنش‌‎ها متکی است و از رمزنگاری برای حفظ یکپارچگی شبکه استفاده می‌کند، بین خود تراکنش مالی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست

مقدمات شکل‌گیری بیت کوین

مفهوم ارز دیجیتال امن از دهه ۱۹۸۰ وجود داشته است و تلاش‌های زیادی در گذشته صورت گرفته که الهام‌بخش ساتوشی ناکاموتو برای پیدایش بیت کوین بوده است. در واقع BTC تکرار یک ایده قدیمی با فناوری جدید است. تاریخچه بیت کوین از تاریخ تکامل فناوری بلاکچین جدا نیست و منشأ آن به ده‌ها قبل باز می‌گردد.

امروزه یک تصور غلط رایج وجود دارد مبنی بر این که بلاکچین و بیتکوین یکی هستند. اگرچه می‌توان به طور دقیق از بیتکوین به عنوان اولین محصول مهم در بلاکچین یاد کرد، اما آنها متفاوت هستند. باید اشاره کنیم که فناوری بلاکچین دقیقاً مفهوم جدیدی نیست و می‌توانیم آن را تا تاریخ ۱۹۷۰ دنبال کنیم. فناوری بلاکچین به اندازه‌ای منحصر به فرد است تا روش کار کل صنعت فین تک یا فناوری مالی را تغییر دهد. قبل از ساتوشی ناکاموتو بسیاری به دنبال پیدایش ارز دیجیتالی بودند که که بتواند اقتصاد جایگزین را تقویت کند ولی به دلایل فنی، نظارتی و ایدئولوژیک تا به آن تاریخ شکست خوردند. 

سایفرپانک‌ها و پایه‌ریزی بیت کوین

Cypherpunk

در طول دهه ۱۹۸۰، با ورود رایانه‌های شخصی به خانه‌ها و محل کار، جهان وارد عصر رایانه شد. مانند هر فناوری جدید، تعدادی از افراد شکاک وجود داشتند که احساس کردند معرفی کامپیوترها باعث حرکت جوامع به سمت یک وضعیت نظارت کامل شده که با روایت رمان ۱۹۸۴ جورج اورول نیز قابل مقایسه است!

در نتیجه تعدادی از برنامه‌نویسان کامپیوتر تصمیم گرفتند با استفاده از کد به عنوان یک سلاح شورش کنند. تمرکز اصلی آنها حفاظت از حریم خصوصی افراد در دنیای دیجیتال بود.در تاریخ ۱۹۹۲ هیوز (Eric Hughes)، تیموتی می (Timothy May) و جان گیلمور (John Gilmore) گروه کوچکی از رمزنگاران را تشکیل دادند که در سانفرانسیسکو یکدیگر ملاقات می‌کردند و نام سایفرپانک (Cypherpunks) را بر گروه خود گذاشتند.

سایفرپانک در همان سال به عنوان یک انجمن فعال برای بحث فنی در مورد موضوعاتی مانند رمزنگاری، ریاضی، علوم کامپیوتر، سیاست و فلسفه ایجاد شد و مجموعه‌ای از فعالان را تشکیل دادند که استفاده از فناوری‌های تقویت‌کننده حریم خصوصی مانند رمزنگاری برای تغییرات اجتماعی و سیاسی دفاع می‌کنند. اریک هیوز اهداف و مقاصد گروه را در کتابی به نام «مانیفست یک سایفرپانک» جمع‌آوری کرده بود. سایفرپانک‌ها عموماً دیدگاه‌های سیاسی لیبرتارین دارند و بسیاری به ایده آنارشیسم رمزنگاری شده در مانیفست کریپتو آنارشیست تیموتی سی می معتقدند.

به طور خلاصه، ماموریت سایفرپانک ساخت سیستم‌های متن باز بود که برای دفاع از حریم خصوصی برای همه طراحی شده است. آنها معتقد یودند که افراد فقط در صورت تمایل باید قدرت افشای هویت و نظرات خود را داشته باشند و نه دولت‌ها و نه شرکت‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی از این حق محافظت کنند.

علم رمزنگاری طی همان دهه‌ها پیشرفت‌های زیادی کرد اما سرانجام این ساتوشی ناکاماتو بود که موفق شد بیت کوین را به عنوان اولین سیستم پرداخت همتا به همتا و غیرمتمرکز ایجاد کند.

ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین

ارزهای دیجیتال قبل از بیت کوین

اغلب افراد بیت کوین را به عنوان اولین ارز دیجیتال می‌شناسند، این در حالی است که قبل از بیت کوین از سوی محققین برای ساخت ارزهای دیجیتال تلاش‌های زیادی شده بود که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

ارز دیجیتال دیجی کش (Digicash): دانشمند رمزنگاری کامپیوتر دیوید چاوم (david chaum) در تاریخ ۱۹۸۲ پروتکلی شبیه به بلاکچین را در پایان‌نامه خود در دانشگاه برکلی پیشنهاد کرد. چاوم که نگران حفظ حریم خصوصی در قلمرو دیجیتال بود، سال بعد مقاله‌ای با عنوان «امضاهای کور برای پرداخت‌های غیرقابل ردیابی» منتشر و در سال ۱۹۸۹ دیجی کش را بر اساس نظریات و تحقیقات خود راه‌اندازی کرد.

اما از آنجایی که هنوز سطح نفوذ اینترنت در جهان به حد مطلوب نرسیده بود، علیرغم همه فناوری‌های جدید، نتوانست پایگاه کاربری خود را افزایش دهد و شرکت سودآوری باشد. شرکت در سال ۱۹۹۸ اعلام ورشکستگی کرد و در سال ۲۰۰۲ با فروش دارایی‌های خود منحل شد. 

Hash Cash: در تاریخ ۱۹۹۷ جیم چوات و ایگور چودوف Cypherpunks Distributed Remailer یا (CDR) را راه اندازی کردند که اولین گام به سمت یک سیستم ارتباطی خصوصی بود و در اصل به عنوان یک سیستم ایمیل ناشناس و غیرمتمرکز عمل می‌کرد. پیشنهاد Hashcash در تاریخ ۱۹۹۷ توسط رمزنگار بریتانیایی آدام بک ارائه شد. او بعدها در مقاله‌ای با عنوان Hashcash – A Denial of Service Counter-Measure که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، این ایده را بیشتر توضیح داد.

این ارز دیجیتال در ابتدا به عنوان مکانیسمی برای جلوگیری از حملات DDoS و مهار سواستفاده سیستماتیک از منابع اینترنتی بدون اندازه گیری مانند ایمیل ایجاد شد. اساساً Hashcash به دنبال رفع مشکل توزیع گسترده ایمیل‌های هرزنامه بود. هش کش در نهایت با افزایش تقاضای توان پردازشی مواجه شد که قادر به تامین آن نبود و در نتیجه پلتفرم به مرور تاثیر خود را از دست داد و در نهایت بسته شد.

بی‌مانی (bmoney): بی مانی پیشنهادی برای «سیستم نقدی الکترونیکی ناشناس و توزیع شده» بود که توسط مهندس کامپیوتر وی دای (Wei Dai) در تاریخ ۱۹۹۸ ایجاد شد. دای در مقاله‌ای که در اواخر سال ۱۹۹۸ منتشر کرد جزئیات ایده خود را تشریح کرده بود و آن را به آدرس پستی انجمن cypherpunks ارسال کرد.

در سیستم بی‌مانی شرکت کنندگان در شبکه به ازای تایید تراکنش‌ها، پاداش دریافت می‌کردند و برای تقلب یک جریمه در نظر گرفته شده بود. کاربران باید مقداری پول را به حساب مشخصی واریز می‌کردند که در صورت اثبات سوء نیت مجازاتی وجود داشت. اما چگونه بدون آنکه در یک جامعه نهاد اجرایی مرکزی وجود داشته باشد، مجازات را تعیین کرد؟چه کسانی صلاحیت داوری و قضاوت را خواهند داشت؟ تمام این موارد، باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای این ارز شد.

جالب است بدانید وی دای برای بی مانی یک وایت پیپر تنظیم کرد که هرچند هرگز به صورت رسمی راه‌اندازی نشد اما برخی از عناصر آن الهام‌بخش ساتوشی در وایت پیپر بیت کوین بود.

بیت گلد (bitgold): در همان سال نیک سابو (Nick Szabo) دانشمند کامپیوتر و رمزنگار که به عنوان اولین مخترع قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود، پیشنهاد مشابهی با نام bitgold ارائه کرد. بیت گلد برنامه‎‌ریزی کرده بود تا روش اجماع به سبک الگوریتم اثبات کار را برای ایمن سازی گروه‌های تراکنش اجرا کند. مکانیزمی که در آن از قدرت پردازشی کاربر برای حل مسائل رمزنگاری استفاده می‌شود. سپس معماهای حل شده به یک شبکه همتا به همتا با تحمل خطای بیزانسی فرستاده می‌شوند و هر پازل به کلید عمومی حل‌کننده متصل می‌شود. سپس از یک هش رمزنگاری برای پیوند دادن راه‌‎حل جدیدترین پازل به پازل بعدی استفاده می‌شود. کاربران شبکه قبل از اینکه بتوانند مسائل جدید را حل کنند، باید روی راه حل های پازل قبلی به توافق برسند.

بیت گلد تلاشی برای ایجاد یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بود بود. البته بیت گلد هرگز به طور کامل پیاده‌سازی نشد، اما به دلیل شباهت‌های زیاد فناوری که با بیتکوین داشت به عنوان راهنمایی برای ساتوشی عمل کرد.

آغاز بحران مالی در سال ۲۰۰۷ و ظهور بیت کوین

 ورشگستگی بانک برادران لیمن

در تاریخ ۲۰۰۷ حباب وام‌های رهنی ایالات متحده ترکید و منجر به یک بحران بانکی شد. اقتصاددانان معتقد بودند که بعد از رکود بزرگ دههٔ ۱۹۳۰، این بزرگترین بحران مالی است که جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸، برادران لیمن، (Lehman Brothers) یکی از بزرگترین بانک‌های ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد. زندگی افراد زیادی تحت تاثیر این بحران قرار گرفت و شغل خود را از دست دادند. اما آنچه که بسیار حائز اهمیت بود افزایش بی‌اعتمادی مردم به بانک‌ها و نقش آنها در سیستم مالی بود.

بی‌اعتمادی به سیستم مالی کاتالیزوری برای ظهور ابزار کاملاً جدیدی شد که بیت کوین نام داشت.

انتشار وایت پیپر بیت کوین در سال ۲۰۰۸

یک فرد یا گروهی از توسعه‌دهندگان ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به طور رسمی کار روی بیت کوین را در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۰۸، با ثبت Bitcoin.org آغاز کرد. دو ماه بعد، در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ شرحی از این اولین ارز دیجیتال جهان را برای جامعه محدودی از رمزنگاران و توسعه دهندگان در مقاله‌ای با عنوان «بیت‌کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا‌به‌همتا» ارسال کرد. وایت پیپر بیت کوین ایده هیجان انگیزی را به ویژه برای جامعه سرمایه‌گذار بیان می‌کرد.پیدایش و توسعه یک ارز با قابلیت کاربرد جهانی اما فارغ از سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی که به عنوان جایگزینی برای ارز فیات تعریف شده است.

ایده Whitepaper اهداف مشابهی با مقالات ذکر شده قبلی داشت: امضای دیجیتال امن، عدم نیاز به استفاده از شخص ثالث، اثبات کار و هش در تراکنش‌ها. اگرچه ایده پیدایش پول الکترونیکی خصوصی با استفاده از ابزارهای امنیتی رمزنگاری قبلا در محیط کوچک توسعه‌دهندگان از دهه ۱۹۸۰ منتشر شده بود، اما ترکیبی از همه پیشرفت‌های موجود تا آن زمان برای تشکیل شبکه بیتکوین استفاده شد. بیت‌کوین از فناوری بلاکچین و مفهوم تاییدات بلاک برای محافظت در برابر حمله دوبار خرج کردن استفاده می‌کند و امنیت تراکنش‌های بیشتری را نسبت به آنچه بیت گلد پیشنهاد کرده بود، فراهم می‌کند. با گذشت سال‌ها، در ایده اصلی که چام مطرح کرد، بهبودهای بیشتری حاصل شد. این تغییرات بعداً در وایت پیپر بیتکوین ساتوشی ناکاموتو گنجانده شد.

از طرفی ساتوشی به Hashcash در وایت پیپر بیت‌کوین اشاره کرد و گفت: «برای پیاده‌سازی یک سرور امضا یا مهر زمانی توزیع‌شده به صورت همتا‌به‌همتا، باید از یک سیستم اثبات کار مشابه Hashcash استفاده کنیم.» ساتوشی ناکاموتو در یک پست انجمن Cypherpunks در سال ۲۰۱۰ اظهار داشت که بیتکوین «پیاده سازی پیشنهاد B-money وی دای در تاریخ ۱۹۹۸ و پیشنهاد نیک سابو Bitgold است». وی دای و آدام بک از اولین کسانی بودند که ساتوشی ناکاموتو هنگام توسعه تاریخچه بیت کوین در سال ۲۰۰۸ با آنها تماس گرفت.

استخراج بلوک پیدایش بیت کوین در سال ۲۰۰۹

استخراج بلوک پیدایش بیت کوین

تنها چند روز پس از آغاز سال ۲۰۰۹ در ۳ ژانویه اولین بلوک در تاریخچه بیت کوین که به نام جنسیس بلاک (Genesis Block) شناخته می‌شود، استخراج شد و بلاکچین بیتکوین راه اندازی شد.

بلوک جنسیس بیتکوین یا بلوک آفرینش حاوی پیامی نمادین از ساتوشی ناکاموتو است: ساتوشی جمله «صدر اعظم ۰۳/ژانویه/۲۰۰۹ تایمز در آستانه دومین کمک مالی برای بانک‌ها» را در اولین بلاک قرار داد تا به طور دائم به تلاش موسسات دولتی و رسانه‌ها برای نجات بانک‌ها در آن دوره و پیش شرط‌های اقتصادی که منجر به فناوری بیتکوین شده بود، اشاره کند. اولین معامله آزمایشی حدود یک هفته بعد انجام شد.

معرفی اولین کیف پول بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین را می‌توان به عنوان خالق اولین کیف پول بیت کوین هم معرفی کرد. او در فوریه ۲۰۰۹ کیف پول بیت کوین کیوتی (Bitcoin-Qt) را به بازار رمزارزها عرضه کرد. از این کیف پول با نام کلاینت ساتوشی هم یاد می‌شود. از آنجایی که این کیف پول فول کلاینت (full client) بود، کاربر برای همگام‌سازی کیف پول باید تمامتاریخچه بلاکچین بیت کوین را دانلود می‌کرد. قطعا این موضوع در ابتدای ظهور بیت کوین مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کرد، زیرا تعداد تراکنش‌ها بسیار کم بود. اما با افزایش تعداد تراکنش‌ها، برای دانلود کامل تاریخچه شبکه به زمان زیادی نیاز بود. به طوری که ویتالیک بوترین در ارتباط با مشکلات استفاده از این کیف پول در سال ۲۰۱۲ نگران‌هایی خود را بیان کرده بود.

ویتالیک بوترین درباره Bitcoin-Qt گفت:

کاربران برای استفاده از این کیف پول باید کل تاریخچه بلاکچین را دانلود کنند. به همین دلیل است که راه‌اندازی این کیف پول ممکن است تا چند روز طول بکشد. علاوه بر این در صورتی که کاربر به صورت مداوم از این کیف پول استفاده نکند، هر بار که می‌خواهد از کیف پول خود استفاده کند باید بین چند دقیقه تا یک ساعت منتظر همگام‌سازی بماند.

پس از انتشار نسخه ۰٫۹ ، بیت کوین کیوتی به Bitcoin Core تغییر نام داد و توسعه دهندگان آن برای بهبود عملکرد بیت کوین کور تلاش‌های زیادی کردند.

اولین تراکنش بیت کوین

درتاریخ ۹ ژانویه ۲۰۰۹، اولین نسخه از نرم افزار بیت‌کوین منتشر شد و در ۱۲ ژانویه، اولین تراکنش در تاریخ پیدایش بیت کوین انجام شد و ناکاموتو ۱۰ بیتکوین را برای برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده مشهور کامپیوتر به نام هال فینی ارسال کرد.

اولین معامله اقتصادی بیت کوین در سال ۲۰۱۰

اولین معامله اقتصادی بیت کوین

چند ماه اول، تنها برای ماینرهای بلاکچین بیت‌کوین قابل دستیابی بود. ماینرها -که از کامپیوترهای قدرتمندی استفاده می‌کنند که مسائل پیچیده ریاضی را برای کشف بیت‌کوین‌های جدید حل می‌کنند و تأیید می‌کنند که تراکنش‌های قبلی بیت‌کوین مشروع و دقیق هستند- بیت‌کوین را صرفاً برای تجربه با هم معامله می‌کردند. در این مرحله بیت‌کوین ارزش پولی واقعی نداشت. بیش از یک سال طول کشید تا اولین معامله اقتصادی انجام شود.

در پایان سال، در ماه اکتبر، New Liberty Standard اولین نرخ مبادله در تاریخچه بیت کوین را منتشر می‌کند که ۱ دلار را برابر ۱۳۰۹.۰۳ بیتکوین می‌داند. ناکاموتو نسخه دوم نرم افزار را در ماه دسامبر منتشر کرد. از تعیین نرخ ارز، تا می ۲۰۱۰ که برای اولین بار کالاهایی از دنیای واقعی با ارز دیجیتال پرداخت شدند، دو سال فاصله زمانی بود. در ۲۲ مه ۲۰۱۰، لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz)، برنامه نویس ساکن فلوریدا، ۱۰۰۰۰ بیتکوین برای دوستش جرمی استوردیوانت در لندن برای خرید دو پیتزا فرستاد. او نیز ۲ پیتزا از پاپا جان به ارزش کل ۲۵ دلار برایش سفارش داد. این معامله هنوز یک واحد بیتکوین را به عنوان کسری از یک پنی ارزش گذاری می‌کرد، با این حال برای ناظران کنجکاو، پتانسیل آن مشخص شد. به افتخار این لحظه مهم، طرفداران و حامیان ارزهای دیجیتال ۲۲ می را روز پیتزای بیت کوین می‌نامند.

تاسیس اولین صرافی بیت کوین

 چند ماه بعد، ارزش بیت کوین بالاخره آستانه یک پنی را شکست. تاریخچه ارز BTC مشخص می‌کند در روزهای اولیه، اولین تراکنش‌های بیتکوین در انجمن‌های اینترنتی توسط افرادی که کالاها و خدمات را در ازای بیتکوین مبادله می‌کردند، انجام می‌شد. ارزش بیت کوین در ابتدا توافقی بود. زمانی که کسب و کارهای جدید شروع به پذیرش بیتکوین در کنار ارز سنتی کردند، استفاده از بیتکوین به عنوان ارز نیز رونق گرفت و اولین صرافی اختصاصی ارز دیجیتال در۱۷ مارس سال ۲۰۱۰ با نام BitcoinMarket.com تاسیس شد. بدین ترتیب علاوه بر ذخیره و نگهداری، تجارت و خرید بیت کوین نیز آسان‌تر شد. این مبادلات باعث شد بیتکوین قیمت قابل اعتمادی در برابر دلار آمریکا پیدا کند.

راه اندازی اولین استخر استخراج بیت کوین

استخر استخراج مکانی مجازی است که چندین ماینر منابع سخت افزاری خود را برای بدست آوردن بیتکوین به اشتراک می‌گذارند. اسلاش پول (SlushPool) اولین استخر استخراج بیت کوین است که در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. این اتفاق تاثیر بسیار مهمی در قیمت بیت کوین داشت و باعث شد ارزش بازار این رمزارز برای اولین بار از مرز یک میلیون دلار عبور کند.

تاسیس بنیاد بیت کوین در سال ۲۰۱۲

در سپتامبر ۲۰۱۲ بنیاد بیتکوین برای ترویج توسعه و جذب بیت کوین تأسیس شد. بنیاد بیت کوین یک شرکت غیرانتفاعی در واشنگتن دی سی است. این شرکت، کارگاه‌ها و کنفرانس‌هایی برگزار می‌کند که به مهندسان نرم‌افزار و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به فناوری بلاک‌چین مبتنی بر بیت‌کوین دست پیدا کنند.

اولین حمله سایبری به بیت کوین

اولین حمله سایبری در تاریخچه بیت کوین

ماهیت ناشناس بودن و عدم کنترل متمرکز همراه با انعطاف‌پذیری در برابر حملات سایبری، ارز دیجیتال را به یک فرصت پرسود برای مجرمان تبدیل می‎کند و بیتکوین را به بخش تاریک اینترنت سوق داد: دارک نت، بخشی از وب عمیق.

وب عمیق اصطلاحی است برای فضای آنلاین از بازارها و وب سایت‌هایی که توسط گوگل یا سایر موتورهای جستجو فهرست نشده است و برای دسترسی به آن به نوع خاصی از مرورگر با نام Tor نیاز دارید. نگاهی به تاریخچه بیت کوین در آن دوره به سرعت به ارز ترجیحی در بازارهای تاریک نت تبدیل شد که کالاهای غیرقانونی، از ویدئوهای دزدی گرفته تا سلاح و مواد مخدر را ارائه می‌کردند. برای سال‌ها، بیش از ۷۰ درصد بیتکوین‌ها در بازارهای دارک نت استفاده می‌شد.

شخصی در در تاریخ ۱۵ آگوست سال ۲۰۱۰ نقطه آسیب‌پذیری را در پروتکل بیت‌کوین مشاهده کرد که امکان انجام تراکنش‌ بدون تأیید صحیح را می‌داد و با سوء استفاده از آن ۱۸۴ میلیارد بیت‌کوین برای خود ایجاد کرد. البته این تراکنش‌ها بلافاصله توسط خود سیستم پاک شدند و باگ سیستم توسط توسعه دهندگان برطرف شد.

 انتشار اولین مقاله مرتبط با بیت کوین

پیت ریزو (Pete Rizzo) یکی از علاقه‌مندان به دنیای کریپتوکارنسی و نویسنده فعال حوزه ارزهای دیجیتال طی تحقیقاتی که انجام داده است، مقاله‌ای با عنوان آیا افشاگری ویکی‌لیکس به یک ارز مجازی جدید ختم خواهد شد؟ را به عنوان اولین مقاله خبری با موضوع بیت کوین می‌داند که در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۱۰ در سطح اینترنت منتشر شده است.

نویسنده این مقاله کی توماس (Keir Thomas)، درباره ایده پذیرش بیت کوین توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس برای دریافت کمک‌های مالی صحبت کرده است. وب سایت خبری ویکی لیکس در آن دوران به‌خاطر افشاگری‌های پر سر و صدای خود درباره موضوعات حساسی مانند جنایت‌های جنگی از طرف نهادهای دولتی و غیر دولتی مانند ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و شرکت‌های پرداختی تحریم شده بود و آن‌ها از ارائه سرویس به این وب سایت خودداری می‌کردند. به همین خاطر، دریافت کمک‌های مالی برای گردانندگان ویکی‌لیکس به یک چالش جدی تبدیل شده بود.

در بخشی از همین مقاله کی توماس نوشته است که:

هیچ شخص یا نهادی قدرت این را ندارد که سیستم بیت کوین را متوقف یا سانسور کند؛ مگر اینکه اینترنت به‌طور کامل قطع شود. یک راه حل برای ویکی‌لیکس این است که بیت کوین را بپذیرد تا مشکل دریافت کمک‌های مالی رفع شود.

ویکی‌لیکس در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱ پذیرش بیت کوین را آغاز کرد و تا امروز هم این جریان ادامه دارد.

تاریخچه فورک‌های بیت کوین

تاریخچه فورک‌های بیت کوین

توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌ها همواره سعی در بهبود بلاکچین بیت کوین داشتند تا آن را برای اهداف و استفاده‌های مختلف تطبیق دهند. این موضوع باعث ایجاد انشعابات جدید از کد اصلی بیت کوین شد که به اصطلاح به آن فورک بیت کوین (Bitcoin fork) گفته می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین فورک‌های Bitcoin می‌پردازیم.

 لایت کوین (Litecoin): در تاریخچه بیت کوین، لایت کوین به عنوان اولین هارد فورک مهم به شمار می‌رود. این پروژه در ۷ اکتبر ۲۰۱۱ معرفی شد که تراکنش‌ها در آن به طور قابل توجهی نسبت به بیتکوین سریع‌تر بود. پروتکل اثبات کار با نگرانی‌های بابت مصرف انرژی و مقیاس‌پذیری همراه شده بود. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵، برآوردها حاکی از آن بود که یک تراکنش بیتکوین، برق مورد نیاز برای تامین انرژی ۱.۵۷ خانوار آمریکایی را در هر روز مصرف می‌کند. با گذشت زمان برخی از کاربران بیتکوین نیز از شبکه ناامید بودند.

بیت‌کوین ایکس‌تی (Bitcoin XT): این فورک توسط مایک هرن (Mike Hearn) در اواخر سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. هدف از این هارد فورک، پردازش ۲۴ تراکنش در ثانیه بود. برای رسیدن به این هدف، پیشنهاد شد که اندازه بلاک از ۱ مگابایت به ۸ مگابایت افزایش پیدا کند. هرچند این هارد فورک هنوز موجود است اما مقبولیتی میان کاربران ندارد.

 بیت کوین کش (bitcoin cash): افزایش تعداد ماینرها به معنای کارمزدهای بالاتر و زمان بیشتر برای پردازش تراکنش‌ها بود که باعث شد برخی خواهان افزایش اندازه بلوک باشند. این امر منجر به پیدایش بیت کوین‌ کش (BCH) از طریق یک فورک در شبکه در در ماه آگوست ۲۰۱۷ شد. یک هارد فورک در شبکه بلاکچین بیتکوین یک تغییر عمده در پروتکل شبکه ایجاد می‌کند، فقط گره‌هایی با شبکه ارتقا یافته می‌توانند تراکنش‌ها را تایید کنند. تغییرات ایجاد شده در پروتکل می‌تواند مانند بیتکوین کش در جهت پیاده کردن یک ایده عملی برای بهبود شبکه باشد یا می‌تواند برای اهداف ضروری مانند لغو تراکنش‌های انجام شده توسط یک هکر، مورد استفاده قرار گیرد.

بیت کوین گلد (Bitcoin Gold): یکی دیگر از انشعاب‌های بیت کوین که در اکتبر ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، بیت کوین گلد است. این هارد فورک با هدف بازیابی عملکرد ماینینگ از طریق واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) راه‌اندازی شد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بیت کوین گلد، پیش‌استخراج (pre-mine) این ارز دیجیتال بود که طی آن، تیم توسعه موفق شدند تا ۱۰۰,۰۰۰ کوین را استخراج کنند.

ارتقای بیت کوین در سال ۲۰۱۷

اولین ارتقای بیت کوین

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) از اولین مشارکت کننده‌ها در پایگاه کد بیتکوین بود. او نگران محدودیت‌های برنامه نویسی بیتکوین شد. بوترین نتوانست جامعه بیتکوین را متقاعد کند که پایگاه کد این فناوری را اصلاح کنند، بنابراین اقدام به ساخت یک پلتفرم جداگانه به نام اتریوم کرد. نوآوری در بلاکچین که به عنوان قرارداد هوشمند شناخته می‌شود، از اتریوم مشتق شده است. امروزه اتریوم دومین ارز دیجیتال با ارزش در سراسر جهان است.

همزمان با ایجاد شبکه اتریوم در جولای ۲۰۱۷ ارتقاء نرم افزاری بیتکوین جهت پشتیبانی از شبکه لایه دوم لایتنینگ با هدف بهبود مقیاس پذیری، توسط بنیاد بیتکوین تصویب شد.

جدول رویدادهای مهم در تاریخچه بیت کوین

برای اینکه بتوانید به راحتی تاریخ بیت کوین را از ابتدا تا به امروز مورد بررسی قرار دهید، جدولی شامل رویدادهای مهم در تاریخچه بیت کوین را آماده کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

رویدادهای مهم در تاریخ بیت کوینتاریخ
 انتشار وایت پیپر۳۱ اکتبر ۲۰۰۸
ایجاد بلوک پیدایش ۳ ژانویه ۲۰۰۹
انجام اولین تراکنش ۱۲ ژانویه ۲۰۰۹
معرفی اولین کیف پول فوریه ۲۰۰۹
انجام اولین معامله ۲۲ مه ۲۰۱۰
تاسیس اولین صرافی بیت کوین۱۷ مارس ۲۰۱۰
راه اندازی اولین استخر استخراج بیت کوین۲۷ نوامبر ۲۰۱۰
حمله سایبری ۱۵ آگوست ۲۰۱۰
انتشار اولین مقاله خبری مرتبط با بیت کوین ۱۰ دسامبر ۲۰۱۰
اولین هارد فورک مهم۷ اکتبر ۲۰۱۱
اولین هاوینگ بیت کوین۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۲
 ارتقای بیت کوینجولای ۲۰۱۷

تاریخچه قیمت بیت کوین

تاریخ نوسانات قیمت بیت کوین

یکی از ویژگی‌هایی که در مطالعه تاریخ پیدایش بیت کوین به آن برمی خوریم، نوسانات قیمت آن است. در حالی که نوسانات ارزهای دیجیتال جذابیت دارد در عین حال می‌تواند باعث شود که سرمایه‌گذاران دارایی خود را از دست دهند. به همین دلیل همواره قیمت بی تکوین به عنوان یک دارایی در حال رشد به طور گسترده مورد بحث است. قیمت بیتکوین از زمانی که در سال ۲۰۰۹ وارد بازار مالی شد تا به امروز افزایش یافته است و در ادامه می‌توانید تاریخچه قیمتی این ارز دیجیتال را مشاهده کنید.

تغییرات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳

در فوریه ۲۰۱۱، قیمت بیتکوین با گذشتن از آستانه ۱ سنت خود را به ۱ دلار رساند و این را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ پیدایش بیت کوین دانست. در چند سال اول با این که قیمت در حال رشد بود اما زیر ۱۰ دلار ماند. در بهار آن سال به دلیل گزارش فوربس در مورد «ارز رمزنگاری» جدید، قیمت افزایش پیدا کرد. در ژوئن ۲۰۱۱، اولین حباب بوجود آمد. اخبار بیتکوین هم خوب و هم بد در مطبوعات منتشر می‌شد. در همان سال مقاله‌ای در Gawker منتشر شد که در آن جزئیاتی در مورد جاده ابریشم (Silk Road)  و بازار داروی دارک وب ارائه شده بود که از بیتکوین به عنوان ابزار پرداخت استفاده می‌کردند. این تبلیغات منفی باعث شد ارزش بیتکوین که به بیش از ۳۰ دلار رسیده بود، دوباره به محدوده تک رقمی سقوط کرد. 

در سال ۲۰۱۲، قیمت بیت کوین جهش خاصی نداشت اما موفق شد توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کند. به طوری که نرخ پذیرش آن در بین مردم افزایش قابل قبولی پیدا کرد. ارزش بیت کوین در ابتدای این سال، ۴ دلار و در انتها حدود ۱۳ دلار بود.

در آوریل ۲۰۱۳، بیتکوین به ۲۰۰ دلار رسید. از آنجایی که تاریخچه بیت کوین در تاریخ ۲۰۱۳ با مسائل مختلف مربوط به قوانین حقوقی و نظارتی فدرال و چالش‌های نرم‌افزاری روبه‌رو بود، قیمت به طور مداوم در روند افزایش و کاهشی در نوسان بود. با این حال در پایان نوامبر همان سال، ارزش آن بیش از ۱۰۰۰ دلار بود که برای چندین سال زیر این سطح مقاومتی باقی ماند.

تغییرات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸

پس از تاریخ ۲۰۱۶، بسیاری از خرده فروشان آنلاین شروع به پذیرش بیتکوین به عنوان روش پرداخت کردند. این موضوع قیمت بیتکوین را دوباره افزایش داد. در این مرحله از تاریخچه بیت کوین دستخوش تحول بزرگی در هدف اصلی خود شد و از پول الکترونیکی به یک درگاه الکترونیکی ارزش یا طلای دیجیتال تبدیل شد. نوسانات زیاد قیمت ثابت کرد که بیتکوین به عنوان یک ارز جهانی کاملاً مناسب نیست، بلکه می‌تواند به عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری جهانی مورد استفاده قرار گیرد. 

با ارتقا شبکه در اگوست  2017 قیمت از ۲۷۰۰ دلار عبور کرد و در پایان دسامبر بیتکوین به اوج ۱۹۷۸۳ دلار رسیده بود. اما سرمایه‌گذاران شاهد کاهش شدید ارزش در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۸ بودند. حباب ۲۰۱۷ عمدتاً توسط رونق عرضه اولیه سکه یا ICO ها ایجاد شد. همه در مورد بیت‌کوین یا برخی آلت‌کوین‌ها، شبکه‌ها یا پروتکل جدید صحبت می‌کردند. شوق ICO میلیاردها دلار را وارد فضای کریپتو کرد. اما قیمت‌ها در میان عدم قطعیت، تقلّب و عدم باور و در میان سایر عوامل روان‌شناختی و فنی سقوط کردند.

پس از سقوط ارزش بیت‌کوین، چیزی که می‌توان آن را بازار بالغ‌ نامید، پیرامون این ارز دیجیتال پدید آمد. فورو می‌گوید: شرکت سرمایه گذاری Fidelity در آن تاریخ به این فضای محدود شده ورود کرد و به بانک‌های ملی اجازه داده شد تا دارایی‌های دیجیتال را نگه دارند. صرافی‌های هوشمند و کارآمد به وجود آمدند و بازیگران اصلی سازمانی اقدامات لازم را برای پیدایش یک بازار پایدار و بادوام برای تجارت و سرمایه‌گذاری بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال اتخاذ کردند. مقررات مالی و نگرانی‌های امنیتی به دلیل ادامه هک‌های مبادلاتی باعث کاهش قیمت شد. با این حال از پایان سال ۲۰۱۸، بیتکوین همراه با اکثر ارزهای رمزپایه دیگر، از جمله اتریوم، رشد کرده بودند. 

تغییرات قیمتی بیت کوین از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳

در تاریخ ۲۰۱۹، بیتکوین دارایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار با پایگاه کاربری بیش از ۶۳۳ هزار آدرس فعال داشت. درتاریخ ۲۰۲۱، مردم پس از افشای اطلاعات به SEC ایالات متحده، متوجه شدند که تسلا، یکی از بزرگترین شرکت‌های جهانی، ۱.۵ میلیارد دلار بیتکوین خریداری کرده است تا به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کند. در نوامبر ۲۰۲۱ بیتکوین به حداکثر قیمت از تاریخ پیدایش خود یعنی نزدیک به ۶۸۹۹۰ دلار رسید.

در زمان نگارش این مقاله (۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳) هر واحد از بیت کوین با قیمت ۲۶۵۸۳ دلار معامله می‌شود که %۶۱.۲۷ پایین‌تر از بالاترین قیمت خود قرار دارد.

بیت کوین امروز و آینده آن

ارزش بازار بیتکوین در حال حاضر بیش از ۵۱۹ میلیارد دلار است و ظاهراً همچنان در حال افزایش است. علاوه بر این، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، بیت کوین تنها یکی از ارزهای دیجیتال است که از بلاکچین به عنوان چارچوب اساسی و فناوری زیربنایی خود استفاده می‌کند. امروزه، بیش از ۱۰۰۰۰ نوع مختلف ارز دیجیتال یا «آلت کوین» وجود دارد که روی بلاکچین اجرا می‌شوند. البته پایه اصلی کار تمام رمز ارزها یکسان است اما مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و آلت کوین، ویژگی‌های تقویت شده در آلت کوین است.

اما واقعیت این است که تا به امروز ظهور هیچ کدام از ارزهای دیجیتال نتوانسته است جایگاه بیت کوین را متزلزل کند و همچنان رتبه یک بازار را به خود اختصاص داده است. ازطرفی مطالعه تاریخچه بیت کوین تا به امروز و بررسی میزان پذیرش آن از سمت مردم نشان می‌دهد که دور از انتظار نیست که روزی بیت کوین به عنوان پول قانونی و رسمی شناخته شود. برای همین است که کارشناسان و فعالان ارزهای دیجیتال هم درباره آینده بیت کوین نظرات امیدوار کننده‌ای دارند.

سوالات متداول

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاموتو نام مستعار خالق بیت کوین است. هویت واقعی ناکاموتو مشخص نیست و تنها حدس و گمان‌هایی درباره هویت اصلی او زده می‌شود.

آیا بیت کوین پول آینده است؟

بررسی تاریخچه بیت کوین نشان می‌دهد که بیت کوین روند رو به رشدی را تجربه کرده است. تحلیل‌گران و کارشناسان این حوزه معتقد هستند که دور از انتظار نیست که بیت کوین به عنوان پول واقعی در آینده مورد پذیرش قرار بگیرد.

تاریخچه قیمت بیت کوین، تحت تاثیر چه فاکتورهایی بوده است؟

روند قیمت بیت کوین از ابتدای پیدایش تا به امروز فراز و نشیب زیادی داشته است. میزان افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا، نرخ پذیرش، رخدادهای سیاسی و اقتصادی، قانون‌گذاری‌ها و … همه در تعیین قیمت بیت کوین تاثیرگذار هستند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۱۴

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی
علی
7 ماه قبل

سلام یه سوال برام پیش اومده خیلی ذهنمو درگیر کرده
اینکه مگر شما نمیگید که ماینر های بیت کوین تراکنش هایی رو که در حال ارسال و دریافت هستند تایید میکنند و یه پاداشی به اونا داده میشه
پس اولین بیت کوین چه طوری تولید و استخراج شده؟
برای تولید هر بیت کوین خب اول باید یک ماینر یک تراکنش رو تایید بکنه

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام و عرض ادب
ماینرها به دو طریق در شبکه پاداش میگیرند:
– کانفرم تراکنش ها در شبکه
– استخراج بلاک با حل کردن الگوریتم هش

دکمه بازگشت به بالا