معرفی رمزارزها

کرو فایننس چپیست؟ معرفی ارز دیجیتال کرو داتو توکن CRV

ظهور امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi نوید آینده‌ای امیدبخش را داد؛ در واقع رویای انجام کارهای بانکی مانند ارائه وام با حذف واسطه‌های متمرکز برای ارائه خدمات و برنامه‌های مالی با تامین مالی غیرمتمرکز را به واقعیت نزدیک‌تر کرد.

همان زمان، کرو دائو در فضای DeFi شکل گرفت که همچنان در حال تکامل است. DAO بخش ضروری اکوسیستم Curve.fi است که امکان مبادله غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین را بر اساس اصل یک بازارساز خودکار ارائه می‌کند. کرو دائو توکن مزیت متمایز طراحی کاربری  Curve Finance را از آن خود کرده است که به جذب پتانسیل واقعی بازار DeFi کمک می‌کند.

Automated Market Makers یا AMMs (بازارسازان خودکار) بر توسعه پلتفرم‌های نقدینگی متمرکز شدند که توانستند تأثیر قابل توجهی بر چشم‌انداز بازار کرییتو بگذراند. کرو به مبادله استیبل کوین‌ها با هزینه تراکنش کمتر کمک می‌کند. چرا کرو در حال حاضر موضوع مهمی در دنیای DeFi است؟ چگونه می‌توان به این بازار وارد شد؟ ‌این مقاله به تفصیل با بررسی نحوه کار کرو به سوال کرو دائو توکن چیست پاسخ می‌دهد و به بررسی آینده ارز CRV می‌پردازد. علاوه بر این، شما به ویژگی‌های متمایز توکن دائو در پروتکل Curve DeFi پی خواهید برد.

معرفی کرو دائو توکن

برای معرفی ارز دیجیتال CRV و پاسخ به کرو دائو توکن چیست در قدم اول به سراغ پلتفرم آن می‌رویم. کرو (Curve) یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های  DeFi (سیستم مالی غیر متمرکز) است که از یک بازارساز خودکار (AMM)  برای مدیریت نقدینگی استفاده می‌کند. در واقع  AMM، پروتکلی است که از استخرهای نقدینگی، یکی از فناوری‌های اصلی سیستم مالی غیرمتمرکز یا Defi بهره می‌برد و امکان داد و ستد دارایی‌های دیجیتال را به صورت خودکار را میسر می‌کند.

به عبارت دیگر، استخرها یکی از بخش‌های مهمی هستند که پروتکل‌های AMM، بازی‌های بلاک چین، پروتکل‌های وام و غیره سازمان‌دهی می‌کنند. پلتفرم Curve با حفظ نرخ لغزش (slippage) پایین، روشی کارآمد برای مبادله توکن‌ها را فراهم می‌کند. در نتیجه، این پلتفرم به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز کار می‌کند که موجب ارتباط کاربران به تجارت با بهترین نرخ‌ها می‌شود.

در ادامه برای پاسخ دقیق‌تر به پاسخ سوال کرو دائو توکن چیست، نگاهی به گذشته این توکن می‌پردازیم.

تاریخچه کرو

Michael Egorov بنیان‌گذار کرو دائو

کرو در سال ۲۰۲۰ توسط دانشمندی روسی به نام میخائل ایگوروف (Michael Egorov) معرفی و وایت پیپر آن در نوامبر ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. Michael Egorov سابقه همکاری با شرکت‌های مختلف بلاک چین و ارزهای دیجیتال را داشت و توانست NuCypher را تأسیس کند و به عنوان مدیر ارشد فناوری این شرکت کار کرد. علاوه براین، او بنیانگذار LoanCoin است که یک بانک غیرمتمرکز و شبکه وام‌دهی محسوب می‌شود.

آغاز فعالیت اگوروف در اواخر سال ۲۰۱۳ بود که در مورد رمزارزها اطلاعات اولیه‌ای کسب کرد و سپس در سال ۲۰۱۸ با Maker به یک کاربر DeFi تبدیل شد. او به تحقیق در زمینه سهامداری لیکویید مشغول شد که منجر به توسعه الگوریتمی برای ایجاد بازارهای عمیق برای دارایی‌هایی با قیمت‌های مشابه شد. کرو که مایکل در اوایل سال ۲۰۲۰ تأسیس کرد، بر اساس این الگوریتم ساخته شد.

هدف از راه اندازی دائو چیست؟

پروتکل Curve با معرفی DAO که به عنوان سازمان مستقل غیرمتمرکز نیز شناخته می‌شود، سفر خود را به سمت حاکمیت غیرمتمرکز آغاز کرد. دائو در واقع توسط گروهی از توسعه‌دهندگان برای حذف خطاهای انسانی و دستکاری سرمایه‌گذاران راه اندازی شد. به عبارت دیگر، با ارائه اختیارات تصمیم‌گیری به یک سیستم خودکار و یک فرآیند جمع سپاری درصدد رفع این مشکل برآمد.

 DAO که روی اتریوم اجرا می‌شود، به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به صورت ناشناس پول را به هر کجای دنیا ارسال کنند. اکثر DAO‌ها توسط توکن‌های حکومتی مدیریت می‌شوند که به دارندگان توکن حق رای می‌دهند. به همین ترتیب، Curve DAO نیز توسط توکن‌های کرو  اداره می‌شود.

کرو در جهت رسیدن به اهداف خود مسیر پر فراز و نشیبی طی کرد؛ از آنجایی که این پلتفرم قبلاً ترافیک زیادی داشت، پیش از انتشار توکن CRV، سر و صدای زیادی به راه افتاد.

با این حال، قیمت آن در راه‌اندازی اولیه، که در تابستان DeFi اتفاق افتاد، ناپایدار بود و ظرف یک هفته پس از معرفی ارز دیجیتال CRV  و در دسترس قرار گرفتن ۱۰ برابر کاهش یافت.

برخی از سرمایه‌گذاران نیز از حاکمیت و اقتصاد نمادین CRV ناراضی بودند، که منجر به تخصیص حدود ۷۱ درصد از قدرت رای به بنیانگذار آن، اگوروف شد.

معدود افرادی از جامعه Curve آنقدر درگیر چالش‌ها و تغییرات بودند که فورک Curve خود را به نام Swerve راه‌اندازی کردند؛ هدف آن بهبود توزیع توکن پروژه بود و به سرعت حجم مناسبی از نقدینگی را جذب کرد.

استخرهای نقدینگی Curve چگونه کار می‌کنند؟

استخر نقدینگی کرو دائو

کاربرانی که توکن‌های خود را در استخرهای Curve قرار می‌دهند، با ارائه نقدینگی که بازار به آن تکیه کرده است، به پلتفرم کمک می‌کنند و برای این سرویس با درصدی از کارمزد معاملاتی پلتفرم پاداش دریافت می‌کنند.

در برخی از استخرهای Curve، کاربران می‌توانند از پلتفرم‌های دیگر نیز کارمزد معاملاتی دریافت کنند. نمونه‌ای از این استخر sUSD و sBTC است که ارائه‌دهندگان نقدینگی می‌توانند دارایی‌های پایداری را که به پلتفرم Synthetix تعلق دارند، سپرده‌گذاری کنند.

کاربرانی که به این استخرها متعهد می‌شوند می‌توانند هم CRV و هم سهم تعیین شده‌ای از توکن Synthetix SNX را کسب کنند.

یکی از ریسک‌های ارائه‌دهنده نقدینگی در Curve این است که اگر یک استیبل کوین در استخر، پگ (peg) خود را از دست دهد (به این معنی که برخی از شکست‌ها در الگوریتم یا عرضه باعث می‌شود قیمت یک کوین پایدار به زیر قیمتی که سعی در حفظ آن دارد کاهش یابد) ارزش کل دارایی‌های قفل شده در استخر شما نیز تحت تأثیر این سناریوی نامطلوب (اما بعید) خواهد بود.

ویژگی پروژه کرو دائو توکن چیست؟

مطالب گفته شده در خصوص اینکه کرو دائو توکن چیست، خود نشان می‌دهد که کرو دائو یک پروژه متفاوت است. این پروژه پیشرفت‌های بسیار امیدوارکننده‌ای بدست آورده است. پروتکل Curve DeFi شاهد رشد قابل توجهی در سال ۲۰۲۰ به دلیل اطمینان از کارمزدهای کم تراکنش و میزان لغزش کم آن بود. زمانی که از نحوه عملکرد Curve DAO آگاه شویم پی می‌بریم که بر اساس ظرفیت فنی بسیار موفق است.

ویژگی منحصر به فرد کرو این است که یک توکن کاربردی از پروتکل Curve.fi برای تبادل استیبل کوین‌ها و سایر توکن‌های ERC-20 است. برخلاف سایر صرافی‌ها که با خریداران و فروشندگان مطابقت دارند، Curve.fi یک پلتفرم مبادله‌ای را ارائه می‌کند که بر روی رفتارهای مختلف کار می‌کند و از استخرهای نقدینگی استفاده می‌کند.

بنابراین، Curve استخرهای نقدینگی را بر اساس قراردادهای هوشمند ایجاد می‌کند که به‌عنوان یک بازارساز خودکار عمل می‌کنند؛ به جای آنکه به دفترچه‌های سفارش (اسناد الکترونیکی فعالیت‌های خرید و فروش ارز) اتکا کنند. علاوه بر این، دارندگان توکن CRV حق پیشنهاد و رای دادن در مورد تغییرات پلتفرم را دارند.

معرفی توکن کرو به عنوان ویژگی تمایز پلتفرم کرو دائو

ویژگی های توکن کرو دائو

بعد از معرفی پروتکل Curve DeFi به سراغ توکنی که معرفی کرده است می‌رویم. توکن کرو دائو CRV ابزاری برای پروتکل DeFi است. این توکن در واقع توکن ERC-20 است که بر روی Curve DEX کار می‌کند. توکن CRV برای استفاده در بورس و ارائه پاداش به ارائه‌دهندگان نقدینگی استفاده می‌شود.

با خرید توکن کرو می‌توان نقشی مهمی در تعیین مسیر آینده پروتکل Curve Finance DeFi داشت. با داشتن توکن‌های CRV می‌توان حق رای در مورد تصمیمات مربوط به پروتکل Curve DEX داشت. البته با قفل کردن توکن‌های CRV می‌توان بر عملیات DEX نیز تأثیر گذاشت. به عنوان مثال، می‌توان ساختار هزینه‌ها را اصلاح کرد یا برای آوردن استخرهای محصول جدید رای داد.

دارندگان توکن CRV همچنین می‌توانند برنامه‌های توکن‌سوزی تعریف کنند. بنابراین، توکن Curve CRV مهمتر از آن است که به عنوان توکن کاربردی پروتکل Curve DeFi عمل کند. همچنین باید توجه داشته باشید که قدرت رای دادن در Curve DEX به مدت زمانی که کاربر توکن CRV در مالکیت خود دارد نیز بستگی دارد. افزایش دوره نگهداری می‌تواند به افزایش قدرت رای کمک کند، در نتیجه CRV را به عنوان یک دارایی دیجیتال تعریف می‌کند.

توکنومیکس توکن کرو دائو

کرو ICO ندارد و تنها معیار اندازه گیری آن از طریق افت سهام است. دو روش برای استخراج توکن‌های CRV، چک کردن سهام یا استخراج Apy هستند. یک کاربر بیش از ۸۰۰۰۰ توکن CRV را از طریق کدی که در گیت هاب کرو دائو پیدا شده، پیش استخراج کرده است. پس از بررسی جامع کد، CRV DAO برای عرضه توکن پذیرفته شد.

در حال حاضر در جولای سال ۲۰۲۲، کل عرضه CRV تقریباً ۳ میلیارد توکن است. به‌طور حددوی ۵٪ از توکن‌ها در صدور آدرس برای ارائه نقدینگی برای صرافی غیرمتمرکز کمک می‌کنند. علاوه بر این، پروژه دائو حدود ۵٪ از توکن‌ها را دریافت می‌کنند. علاوه بر آن، ۳٪ بعدی عرضه برای کارمندان صرافی غیرمتمرکز Curve رزرو شده است. متعاقباً ۳۰٪ از عرضه توکن‌ها در پروتکل Curve DeFi برای کارمندان رزرو شده است.

علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که ۶۲٪ از توکن‌های باقی مانده برای آینده CRV در کنار ارائه‌دهندگان نقدینگی موجود رزرو شده است. کرو با اطمینان از توزیع روزانه تقریباً ۷۶۶۰۰۰ توکن CRV، کاهش سالانه ۲.۲۵٪ در برنامه توزیع خود را دنبال می‌کند. نکته جذاب این که، روند صدور توکن‌های CRV باقی مانده با نرخ موجود ممکن است تا ۳۰۰ سال آینده ادامه یابد.

می‌توانید با ضرب تعداد کوین‌های در گردش در قیمت CRV موجود، تخمین ارزش بازار کوین CRV را پیدا کنید. ارزش بازار یک نکته مهم برای رتبه‌بندی توکن رمزنگاری در برابر همتایانش در کنار تعیین سهم بازار مناسب آن است.

چه چیزی به توکن Curve DAO ارزش می‌بخشد؟‌

ویژگی ارزشمند کرو دائو

نکته متمایز کننده کرو دائو توکن چیست؟ فناوری AMM و ویژگی‌هایی مانند رابط جذاب، محبوبیت پروتکل Curve.fi را بین کاربران تقویت می‌کند. دو فاکتور کاربرد توکن Curve و نقش آن در اداره پروتکل DeFi به آن ارزش می‌بخشد. علاوه بر این، سایر فاکتورهای حیاتی مانند ارتقاء و افزایش پذیرش، می‌تواند بر ارزش کرو در آینده تأثیر بگذارد. پذیرش رو به افزایش راه‌حل‌های DeFi می‌تواند نقش حیاتی در تغییرات چشمگیر قیمت CRV در کوتاه مدت داشته باشد.

امنیت شبکه توکن Curve DAO

در ادامه بررسی کرو دائو توکن چیست و ویژگی ارز CRV چیست به مهمترین ویژگی Curve DAO یعنی امنیت آن می‌پردازیم. حاکمیت DAO بخش مهمی از تضمین امنیت شبکه پروتکل DeFi است. مهمتر از همه، ممیزی منظم قراردادهای هوشمند مورد استفاده برای ایجاد استخرهای نقدینگی می‌تواند به ایمن سازی شبکه و توکن‌ها کمک کند.

توکن Curve DAO بر بستر شبکه اتریوم کار می‌کند و Proof of Stake در مقایسه با پروتکل Proof of Work از مزایای مقرون به صرفه بودن و بهره‌وری انرژی بهتر استفاده می‌کند. علاوه بر این، توکن‌های CRV نیز می‌توانند در کنار قفل برای رای دادن قرار گیرند تا به دارندگان کمک کنند تا در حاکمیت شبکه مشارکت کنند.

توکن‌های جدید Curve DAO چگونه ایجاد می‌شوند؟

برای این کار باید به داشبورد Curve DAO رفت و قفل دوره‌ای سرمایه‌گذاری را برای به اشتراک گذاشتن CRV خود انتخاب کنند. کاربران حق دارند به طور منظم پاداش‌های CRV خود را که یک فرآیند دستی است، مطالبه کنند. با این حال، هزینه معامله برای هر ادعا اعمال می‌شود. اگر کسی می‌خواهد تعداد زیادی CRV را به اشتراک بگذارد، توصیه می‌شود که هر هفته ادعا کند تا پاداش‌ها را ترکیب کند.

تجزیه و تحلیل ارزش توکن CRV

با بررسی اجمالی و دقیق کرو دائو توکن چیست، آن را از نظر ارزش بررسی کردیم حال به سراغ تحلیل crv از نظر قیمت می‌رویم. بدیهی است که Curve DeFi یک مبادله غیرمتمرکز منحصر به فرد با حاکمیت DAO است که آن را از سایر صرافی‌های غیرمتمرکز متمایز می‌کند. این پروتکل به عنوان یکی از پروتکل‌های ایده آل برای پاسخگویی به نیازهای مبادلات استیبل کوین تکامل یافته است.

پس از ایردراپ در سال ۲۰۲۰، همراه با یک دوره واگذاری به مدت ۴ سال، CRV باید سودهای پیچیده و با زمان قفل شده را در اختیار داشته باشد. چگونه؟ کل هزینه تعلق گرفته توسط پروتکل Curve DeFi منجر به چنین بازده‌های امیدوار کننده‌ای شد. علاوه بر این، ارزیابی دقیق‌تر از پروتکل Curve CRV می‌تواند تصویر واضحی از رشد علاقه به آن را نشان دهد. آمار مربوط به توکن، مانند حجم معاملات و تراکنش‌های زنجیره‌ای در کنار ارزش کل قفل شده یا TVL برای پروتکل، می‌تواند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آمار قیمت کمک کند.

در روزهای اولیه پس از عرضه، ارزش معاملاتی توکن CRV در Uniswap تقریباً ۱۲۷۵ دلار بود. در این مدت، توکن‌های CRV نسبت پایینی را در استخرهای Uniswap در مقایسه با سایر دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌دهند. علاوه بر این، افزودن ارزهای دیجیتال بیشتر به مجموعه دارایی، کاهش شدید قیمت CRV را تضمین کرد.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر مقاله راهنمای کامل خرید و فروش ارز CRV را بخوانید.

پاداش‌های اضافی برای ارائه‌دهندگان نقدینگی

استخرهای نقدینگی پروتکل Curve DeFi به عنوان مهمترین ویژگی شناخته می‌شود. Curve Finance به عنوان یک جمع‌آورنده محبوب DEX تضمین می‌کند که کاربران ارزهای دیجیتال، می‌توانند صرافی‌های ایده‌آل بنا به نیازهای خود را پیدا کنند. در عین حال، این پروتکل همچنین به ارائه‌دهندگان نقدینگی به دلیل قرار دادن دارایی‌هایشان در استخرهای نقدینگی در پلتفرم غرامت می‌دهد. استخرهای نقدینگی دارای قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم هستند و اکثر استخرهای نقدینگی در پروتکل Curve به پروتکل‌های نقدینگی دیگر مانند Compound عرضه می‌شوند. ارائه‌دهندگان نقدینگی می‌توانند سود اضافی غیر از کارمزد معاملاتی ارائه شده به شبکه Curve.fi دریافت کنند.

طراحی فنی استخرهای نقدینگی نشان می‌دهد که آنها اساساً قراردادهای هوشمند حاوی توکن هستند. اگر می‌خواهید یک استخر نقدینگی با دو توکن مشابه ایجاد کنید، باید نسبت ۱:۱ را در ارزش دو توکن حفظ کنید. به عنوان مثال، اگر شما DAI و USDC را در یک جفت توکن دارید، زمانی که شخصی DAI را با USDC در استخر مبادله کند، موجودی USDC کاهش می‌یابد. در چنین مواردی، تفاوت در مقدار، ارزش USDC را با یک تفاوت حاشیه‌ای در مقایسه با DAI کاهش می‌دهد. در نتیجه، این مکانیسم کاربران کریپتو را تشویق می‌کند تا USDC را در ازای DAI مبادله کنند و در نتیجه اطمینان حاصل شود که مقادیر یکسان می‌شوند.

پیش بینی قیمت کرو در آینده

آینده قیمتی کرو دائو توکن چیست

قیمت کرو در سال گذشته یعنی ۲۰۲۱ نسبتاً ثابت بوده است. کرو دائو پس از سقوط از بیشترین ارزش خود از زمان عرضه، سعی کرده است نوسانات خود را کاهش دهد و ارزش لحظه‌ای خود را حفظ کند. زمان زیادی طول کشید تا توکن CRV پایدار شود و محدوده قیمتش اعلام شود، اما اکنون در ۲۰۲۲ به نظر می‌رسد که نسبتاً نزولی شده است.

تجزیه و تحلیل بولینگر بندز نشان می‌دهد که قیمت در سه ماهه اول سال گذشته ۲۰۲۱ نوسان داشته است. پس از گذراندن مرحله اصلاح، بهبود متوسطی را نشان داد و سپس در پایان سال گذشته یک رالی فوق العاده را به ثبت رساند.

همیشه این احتمال وجود دارد که بازار پس از حرکت صعودی کاهش یابد و این برای بازار ارزهای دیجیتال طبیعی است. از این رو، معامله‌گران باید همیشه پیش‌بینی ارزهای دیجیتال را قبل از سرمایه‌گذاری برای چند سال آینده تحقیق و بررسی کنند.

در آگوست ۲۰۲۲ ارزش CRV حدود ۲.۲۷ دلار با ارزش بازار کوین بیش از ۸۸۰ میلیون دلار و حجم معاملات روزانه بیش از ۱۰۸ میلیون دلار بود. ارزش کوین در یک روند صعودی کوچک بود. این تحلیل مربوط به چند روز قبل از آگوست ۲۰۲۲ بود.

این داده‌ها به بسیاری از تحلیلگران دلایلی می‌دهد که معتقدند ارزش CRV ممکن است میان مدت و بلندمدت افزایش یابد. عوامل متعددی در توسعه آن نقش دارند؛ این موارد شامل ارزش بازار، حجم معاملات آن، همچنین محبوبیت پروتکل‌های DeFi و افزایش علاقه به استیبل کوین‌ها در سراسر جهان کریپتو است.

تحلیلگران بر این باورند که ارزش کوتاه مدت CRV می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۲ به حداقل ۳ دلار برسد. حتی برخی پیش بینی می‌کنند که این سکه تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۵ دلار برسد.

بر اساس همین تحلیل، ارزش ارز در یکی دو سال آینده افزایش خواهد یافت؛ ارزش آن تا سال ۲۰۲۴ می‌تواند ۴.۳۸ دلار باشد و ارزش CRV می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۱۰ دلار برسد.

فراتر از آن، تحلیلگران ارزهای دیجیتال زمانی را پیش بینی می‌کنند که CRV می‌تواند به حداکثر سطح ۲۵.۴۵ دلار برسد. اگر این پیش‌بینی‌ها درست باشد، CRV یکی از دارایی‌های دیجیتالی است که در یک دوره بلندمدت قابل بررسی است.

CRV را از کجا بخریم؟

توکن Curve DAO در پلتفرم‌هایی مانند Binance، Coinbase، Huobi، KuCoin، Gate.io، Bitstamp و چندین صرافی دیگر قابل معامله است. همچنین صرافی ارز دیجیتال والکس نیز این ارز را در بازار خود پشتیبانی می‌کند.

کرو دائو توکن؛ پروژه‌ای جذاب برای اقتصاد غیر متمرکز

Curve قصد دارد به محبوبیتی بزرگ بین پلتفرم‌های غیرمتمرکز مانند Uniswap برسد و ویژگی اصلی آن ثبات آن است. با در نظر گرفتن این موضوع، Curve بر تجارت استیبل کوین‌ها از طریق یک مدل AMM تمرکز می‌کند.

با درک اینکه کرو دائو توکن چیست، هر روزه تعداد بیشتری افراد به دنیای کریپتو می‌پیوندند، این اکوسیستم در حال رشد بوده و می‌توان با اطمینان گفت که تمایل آنها برای ثبات در سیستم‌های مالی غیرمتمرکز رشد خواهد کرد. Curve به طور مستقیم پاداش و همچنین فرصت شکل دادن به پیشرفت مکانیسم را ارائه می‌دهد. با در نظر گرفتن همه این عناصر، می‌توان ادعا کرد که Curve مقداری قدرت ثبات دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
coinbase
سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا