مقالات ارز دیجیتال

محاسبه کارمزد انتقال تتر (USDT) در شبکه های مختلف

تتر (Tether) یک استیبل کوین محبوب و شناخته شده است که ارزشی معادل ۱ دلار دارد. به دلیل قیمت ثابت Tether، افراد زیادی برای محافظت از دارایی خود در مقابل تورم، اقدام به سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال کرده‌اند. از آنجایی که تتر روی شبکه‌های مختلفی عرضه شده، یکی از چالش‌های مهم افراد، اطلاع از کارمزد انتقال این رمزارز است.

با توجه به همین موضوع در این مقاله ما تصمیم گرفتیم به مساله مهم کارمزد usdt بپردازیم و ضمن مقایسه شبکه‌های مختلف به این سوال پاسخ دهیم که کارمزد انتقال تتر روی کدام شبکه کمتر است؟ با ما همراه باشید.

تتر چیست و چرا اهمیت دارد؟

کارمزد انتقال تتر

تتر برای اولین بار توسط ریو کالینز (Reeve Collins)، کریگ سلارس (Craig Sellars) و بروک پیرس (Brock Pierce) راه اندازی شد. به تتر ارز دیجیتال پایدار یا استیبل کوین (stablecoin) نیز می‌گویند. مهم‌ترین ویژگی تتر این است که تحت تاثیر نوسانات بازار ارز دیجیتال قرار نمی‌گیرد و قیمت تتر با یک دلار آمریکا برابری می‌کند.

نکته مهمی که برای معامله گران تازه‌کار باید به آن اشاره کنیم این است که ارز دیجیتال تتر با استیبل کوین پرحاشیه ترا که مدتی قبل به دلیل مشکلات پیش آمده برای شبکه خود پگ دلاری و ارزشش را از دست داد کاملا متفاوت است. بنابراین بهتر است با بررسی تفاوت تتر و ترا، بیشتر با این دو استیبل کوین و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید.

تتر در زمان نگارش این مقاله (۱۳ آگوست ۲۰۲۳) توانسته رتبه سوم را در دنیای کریپتو و رتبه اول را در بین استیبل کوین‌ها به دست آورد. USDT چندین ویژگی مهم دارد که باعث شده بین معامله‌گران به محبوبیت برسد. برخی از ویژگی‌های تتر عبارتنداز:

  • کاربران می‌توانند به راحتی تتر را به پول نقد تبدیل کنند.
  • انجام تراکنش‌ها در تتر از سرعت بالایی برخوردار است.
  • تتر عرضه نامحدودی دارد.
  • تتر به وسیله ماینینگ (mining) به دست نمی‌آید.
  • تتر برای پرداخت‌های برون‌مرزی مناسب است.
  • تتر در پلتفرم‌های بسیاری پذیرفته شده است.
بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تتر چیست؟

کارمزد انتقال تتر

کارمزد تتر روی شبکه‌های مختلف

از آنجایی که تتر بلاک‌چین (Blockchain) اختصاصی خود را ندارد، روی سایر شبکه‌های بلاکچینی فعالیت می‌کند. هر کدام از این بلاکچین‌ها ویژگی‎‌های مخصوص به خود را دارند که مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در مقدار کارمزد انتقال تتر است. در ادامه کارمزد انتقال تتر روی شبکه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

کارمزد انتقال تتر در شبکه اومنی (Omni)

تتر ابتدا روی بلاکچین اومنی عرضه شد اما با مشکلاتی مانند سرعت پایین انجام تراکنش‌ها همراه بود. از طرفی هر مشکلی که در بیت‌کوین به وجود می‌آید تتر را نیز درگیر می‌کند. اما یکی از مهم‌ترین چالش‌های کاربران، کارمزد بسیار بالای انتقال تتر در این شبکه است که گاهی تا ۳۰ دلار هم می‌رسد.

کارمزد انتقال تتر در شبکه اتریوم (Ethereum)

توسعه‌دهندگان برای رفع برخی مشکلات شبکه اومنی، تصمیم گرفتند که تتر را روی شبکه اتریوم عرضه کنند. به تتری که روی شبکه اتریوم ایجاد شده است، تتر ERC20 گفته می‌شود. انتقال تتر روی شبکه اتریوم مزایایی را با خود به همراه داشت که مهم‌ترین آن کاهش کارمزد تراکنش‌ها بود. در حال حاضر کارمزد انتقال تتر روی شبکه اتریوم چیزی حدود ۵ دلار تتر است.

کارمزد انتقال تتر در شبکه ترون (TRON)

تتر روی شبکه اتریوم به دلیل محبوبیت زیادی که داشت، مورد توجه کاربران ارز دیجیتال قرار گرفت. اما به مرور زمان مشکلاتی مانند شلوغی شبکه و افزایش قابل توجه کارمزد ارز دیجیتال به وجود آمد. به همین دلیل ارز دیجیتال تتر روی شبکه ترون توسعه داده شد. به تترهایی که روی شبکه ترون عرضه می‌شوند TRC-20 گفته می‌شود. سرعت انتقال تتر روی شبکه ترون نسبت به شبکه اتریوم بیشتر است و کارمزد انتقال تتر حدود ۱ تا ۲ دلار است.

کارمزد انتقال تتر در شبکه آربیتروم (Arbitrum)

بالا بودن کارمزد انجام تراکنش در اتریوم، یکی از مشکلات اساسی این شبکه است. آربیتروم به عنوان یک راه‌حل‌ لایه دو اتریوم با هدف کاهش کارمزد تراکنش وارد بازار شد و با استفاده از راهکار Optimistic Rollup، امکان اجرای قرارداد‌ هوشمند را با سرعت بالا و هزینه پایین فراهم کرد.

از سال ۲۰۲۱ امکان انتقال تتر روی شبکه آربیتروم فراهم شد و می‌توان گفت یکی از بهترین شبکه‌ها برای انتقال تتر به شمار می‌رود. در حال حاضر کارمزد انتقال تتر روی شبکه آربیتروم، ۰.۱۰ دلار و سرعت انتقال تتر در حدود ۲ ثانیه است.

کارمزد انتقال تتر در شبکه بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain)

بایننس اسمارت چین (به اختصار BSC ) یک پلتفرم برای ایجاد قراردادهای هوشمند است که در آوریل ۲۰۱۹ توسط صرافی بایننس ایجاد شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های بایننس اسمارت چین می‌توان به ایجاد سریع و غیر متمرکز توکن‌ها اشاره کرد. همین ویژگی‎‌ها باعث شده است تا BSC یک رقیب جدی برای بلاکچین اتریوم به شمار برود. پایین‌ترین مقدار کارمزد برای انتقال تتر به صرافی بایننس اختصاص دارد که در حدود ۰.۰۳ دلار است.

نام شبکه کارمزد انتقالسرعت انتقال
اومنیممکن است تا ۳۰ دلار هم برسدتقریبا یک ساعت
اتریومدر حدود ۵ دلارحدود ۳ دقیقه
ترون۱ تا ۲ دلارحدود ۱ دقیقه
آربیتروم۰.۱۰ دلارحدود ۲ ثانیه
بایننس اسمارت چین۰.۰۳ دلارحدود ۳ ثانیه
جدول مقایسه کارمزد انتقال تتر روی شبکه‌های مختلف

سرعت انتقال تتر

مدت زمان تراکنش تتر (Transaction Time) به بازه زمانی گفته می‌شود که تتر از یک آدرس به آدرس دیگر انتقال پیدا می‌کند. از آنجایی که تتر روی چندین شبکه بلاکچین (مانند اتریوم، آربیتروم، ترون، BEP-20) عرضه شده است، سرعت انتقال تتر روی هر کدام از شبکه‌ها متفاوت است.

زمان انتقال تتر برای اغلب کاربران ارز دیجیتال بسیار حائز اهمیت است و حتی می‌تواند یک فاکتور مهم در انتخاب شبکه برای انتقال تتر باشد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که مقدار تتری که قرار است انتقال دهیم، قابل توجه باشد.

سرعت انتقال تتر در بلاکچین آربیتروم حدود ۲ ثانیه است که در مقایسه با سایر شبکه‌ها بسیار سریع‌تر است. البته باید توجه داشته باشید که انتقال تتر روی شبکه‌های مختلف مزایا و معایب خاص خود را دارد و کاربر باید با توجه به هدف و نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

بهترین شبکه برای انتقال تتر

در حال حاضر شبکه بایننس برای انتقال تتر با کمترین کارمزد بهترین گزینه است و بیشترین کارمزد هم به انتقال این ارز روی شبکه اتریوم تعلق دارد به طوری که در برخی صرافی‌های ارز دیجیتال می‌تواند به ۳۰ دلار هم برسد که مقدار قابل توجهی است.

البته هنگام انتخاب شبکه بهتر است که مواردی مانند سرعت، امنیت، پایداری، برخوردار بودن از قابلیت دسترسی و … را هم مورد بررسی قرار دهید و با توجه به اولویت‌های خود از میان گزینه‌های موجود یک شبکه را انتخاب کنید.

از نظر شما بهترین شبکه برای انتقال تتر کدام است؟ لطفا دلیل خود را هم بیان کنید.

سؤالات متداول

ارز دیجیتال ترا در صرافی‌ها با چه عنوانی به فروش می‌رسد؟

این ارز با نماد لونا به فروش می‌رسد. با ثبت‌نام در صرافی مورد نظر می‌توانید اقدام به واریز و برداشت کنید.

کارمزد انتقال تتر به کدام فاکتورها بستگی دارد؟

کارمزد انتقال تتر بستگی به مقدار تتر، ازدحام شبکه و مقدار کارمزدی دارد که صرافی برای برداشت آن تعیین کرده است.

چطور می‌توانیم تتر را خریداری کنیم؟

تتر را می‌توانید از صرافی‌های داخلی و خارجی بخرید. اما به دلیل اینکه اغلب صرافی‌های خارجی معتبر، امکان باز کردن حساب به کاربران ایرانی نمی‌دهند و در صورت احراز هویت، دارایی آن‌ها را بلوکه می‌کنند، بهترین راه خرید تتر از صرافی ایرانی والکس است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۷

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
23 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سید ابوالفضل طباطبایی نسب
سید ابوالفضل طباطبایی نسب
1 ماه قبل

با سلام و عرض تبریک سال نو
لطفا بفرمایید در هنگام نقل و انتقال دارایی های خارج از ایران آمریکا و یا کشورهای اروپایی نرخ تبدیل تتر یا دلار به واحد ریال بر چه اساسی محاسبه میشود. نرخ مبادله بر اساس میانگین قیمت های صرافی ها میباشد یا نرخ مبادله دیگری دارد؟
ممنون از پاسخگویی شما
موفق و سلامت باشید

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل

سلام
سال نو مبارک
نرخ تبدیل تتر به ریال بر اساس مرجع قراردادن یک صرافی باید تعیین شود. قیمت تتر با دلار همواره دارای یک اختلاف بسیار جزئی است که این به دلیل فشار خرید یا فروش در بازار کریپتو شکل میگیرد. علاوه بر این هر صرافی هم بر اساس تعداد کاربران و حجم معاملات خود، دارای اختلافی “بسیار اندک” در نرخ تتر/ریال است. بنابراین در هنگام معامله تتر/ریال شما باید یک صرافی ایرانی را به عنوان مرجع قیمت درنظر بگیرید و معاملات خود را انجام دهید.

سعید غفاری
سعید غفاری
2 ماه قبل

با سلام
همونطور که برای انتقال در بستر trc20 کارمزد باید بشکل ترون پرداخت بشه
تو شبکه erc20 باید برای کارمزد انتقال مقداری اتریوم تو کیف پول داشته باشیم؟ ممنون

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  سعید غفاری

سلام
بله دوست عزیز. شما برای تراکنش در هر شبکه ای باید مقداری از کوین بومی آن شبکه جهت پرداخت کارمزد داشته باشید.

رضا
رضا
2 ماه قبل

سلام
من ۱۶ تتر را از تراست ولت به سرافی …. انتقال دادم و بیش از ۲۰ ترون کارمزد گرفت!!!!
ایا این درسته؟

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل
پاسخ به  رضا

سلام
برخی مواقع شبکه‌ها شلوغ میشن و کارمزدها افزایش پیدا می‌کنه.

علی
علی
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید از *** انتقال میدم به تراس والت هر مقداری یک دلار هزینش میشه!!ولی از تراس والت میخوام ۱۰۰دلار انتقال بدم به بروکر یا همون صرافی *** ۲۷ترون هزینش میشه بعد ۳دلار میشه کارمزدش درسته این مقدار؟؟ با TRC20 انتقال میدم

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام
تراست ولت هیچ هزینه ای برای انجام تراکنش دریافت نمیکنید و کارمزد پرداختی صرفا مربوط به بلاکچین است.
اختلاف کارمزد بر اساس ازدحام شبکه در زمان های مختلف و سرعت انتقال تراکنش متفاوت است.

بهناز پاکدل
بهناز پاکدل
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر
تتر روی شبکه آربیتروم فرستادم روی تراست ولت می‌خوام انتقالش بدم به صرافی کارمزد شبکه را می‌کنه Arbitroum (Ether) باید داشته باشی . متوجه نمیشم باید آربیتروم تحت شبکه اتریوم داشته باشم یا اتریوم تحت شبکه آربیتروم
لطفاً راهنماییم بفرمایید خیلی ممنونم

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل
پاسخ به  بهناز پاکدل

سلام
وقت به خیر
برای انتقال تتر روی شبکه آربیتروم، شما باید اتر شبکه آربیتروم برای کارمزد داشته باشید.

علیرضا ابراهیمی
علیرضا ابراهیمی
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر ببخشید برای انتقال ۱۰ تتر روی شبکهtrc20 حدودا چقدر ترون میخواد برای کارمزد

ر رواقی
ر رواقی
3 ماه قبل

سلام
حدود ۲ ترون. البته این مقدار بر اساس ازدحام و ترافیک شبکه متغیر است.

نوين پور
نوين پور
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر
میخواستم بدونم برای خرید ترون
برای انتقال ٢٠٠ دلار از تراست ولت به صرافی
چقدر ترون باید بخرم و واحداش به چه شکل هستش خوشحال میشم راهنمایی کنید

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  نوين پور

سلام
برای انتقال ۲۰۰ دلار usdt در شبکه ترون، شما به کمتر از ۱ دلار (۳ ترون) در ولت خود نیاز دارید. توجه داشته باشید که نرخ کارمزدها بر اساس ترافیک شبکه، متغیر است.

Jafar dj
Jafar dj
1 ماه قبل
پاسخ به  ر رواقی

متاسفانه امروز موقع انتقال بعلت ازدحام شبکه ۳.۷ دلار بابت کارمزد انتقال در شبکه ترون کم کردند!!!

سارا
سارا
4 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
گفتید کارمزد trc20 ب حجمی ک انتقال میدیم هم بستگی داره… میشه یکم واضح‌تر مثال‌ بزنید، این تفاوت خیلی قابل توجهه و مقدار زیادیه؟ یا مثلا کارمز انتقال ۴۰۰$ با ۴۰k$ تقریبا یکیه؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  سارا

سلام
سارا جان کارمزد تراکنش به ازدحام شبکه و سرعتی انتقال رمزارز بستگی دارد. به عنوان مثال برای انتقال مقدار ثابتی ترون در صورتی که سرعت انتقال روی سریعترین حالت ممکن تنظیم شود، کارمزد بیشتری باید پرداخت کنید. حجم تراکنش تاثیر چندانی در کارمزد ندارد و در حال حاضر برای انتقال ۴۰۰ تتر یا ۴۰۰ هزار تتر (TRC20)، باید چیزی حدود ۲ ترون کارمزد پرداخت کنید.

امیر محمودی
امیر محمودی
6 ماه قبل

درود روز خوش
در یک روز از یک ولت به یک ولت دیگر چه مقدار تتر می‌توان واریز کرد ؟؟

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل
پاسخ به  امیر محمودی

سلام و عرض ادب
در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.

یاسین
یاسین
7 ماه قبل

سلام اگر کسی مقدار زیادی تتر erc20 بخواد دریافت کنه از یک سایت (مثلا ۴۰۰۰۰تتر) مقدار معقول کارمزد حدودی چقدر خواهد بود؟

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل
پاسخ به  یاسین

سلام
کارمزد تراکنش بر اساس ازدحام لحظه ای شبکه متغیر است. برای این تراکنش شما، نرخ کارمزد شبکه اتریوم حدود ۴ الی ۸ دلار است.

مینااشرف زاده
مینااشرف زاده
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من چندتا تتر خریدم وبه کیف پول تراست ولت انتقال دادم و العان میخوام برشون دارم و انتقال بدم به صرافی خارجی برای معامله اما نمیتونم شبکه انتقالم رو گذاشتم روی TRXاما نمیدونم چپطور بخرم که بتونم مالیات بدم و تتر هامو بردارم العان ۲ماهه درگپیر ایتن مشکلم لطفا بهم کمک کنید من منتظر ایمیلتون هستم خیلی ممنون

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام و عرض ادب
برای انتقال هر ارز دیجیتالی در تراست ولت یا سایر کیف پولها دو نکته زیر را مدنظر قرار دهید:

۱. شبکه مبدا و مقصد تراکنش باید یکسان باشد. مثالا اگر تتر شما از نوع TRC20 است، حتما باید به آدرس تتر TRC20 کیف پول مقصد ارسال شود.

۲. کارمزد تراکنش در قالب کوین بومی شبکه تراکنش باید پرداخت شود. اگر قصد انتقال تتر TRC20 را دارید، به دلیل اینکه در بستر شبکه ترون این انتقال انجام میشود، شما ملزم به پرداخت ترون جهت کارمزد هستید. بنابراین باید مقداری ترون در ولت خود داشته باشید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا