بلاکچین

شبکه ترون بررسی ویژگی‌های بلاکچین TRX

ترون (Tron)، یکی از شبکه‌های بلاکچین محبوب و از نوع غیرمتمرکز (decentralized) است که هدفی شبیه به اهداف برند دیزنی (Disney) دارد. بلاکچین ترون، با هدف ایجاد سرگرمی و تقویت امکان به‌اشتراک‌گذاری انواع داده‌ها و فایل‌ها به دنیای کریپتوکارنسی معرفی شده و یک توکن بومی با عنوان TRONIX (TRX) هم دارد. ارزش توکن ترونیکس که به‌نوعی هسته اصلی بلاکچین ترون محسوب می‌شود، در طول سال گذشته، حدود ۲۰۰ درصد جهش داشته است و احتمال می‌رود که این روند، ادامه‌دار هم باشد. هدف پروژه ترون، ایجاد یک پلتفرم با ویژگی‌های شبکه‌های بلاکچین است که برای محتواهای سرگرم‌کننده در سطح جهان طراحی شده. حدود یک‌دهه از طول عمر صنعت کریپتوکارنسی می‌گذرد و پروژه‌هایی همچون ترون، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شوند.

حالا که بلاکچین ترون به‌عنوان یکی از شبکه‌های آینده‌دار و در حال ظهور تلقی می‌شود، باید دید که چه ویژگی‌ها، مزایا و معایبی در ساختار آن وجود دارند. آیا ارز دیجیتال TRONIX می‌تواند شانس موفقیت داشته باشد؟ برجسته‌ترین قابلیت بلاکچین TRX دقیقاً کدام است؟

شبکه بلاکچین ترون

کارکرد شبکه بلاکچین ترون

ترون که معمولاً آن را به‌اختصار TRX می‌نامند، شبکه‌ای است که به‌منظور رشد دنیای سرگرمی و فضای اینترنت با استفاده از فناوری بلاکچین و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ساخته شده. از زمان راه‌اندازی و معرفی پروژه ترون که در ماه می ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، این پروژه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و این روند همچنان ادامه‌دار است. ترون برای اولین‌بار توسط جاستین سان (Justin Sun) در سپتامیر ۲۰۱۷ معرفی و در جولای سال ۲۰۱۸ به بیت تورنت (BitTorrent) فروخته شد. حالا ترون بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و یکی از منابع پیشتاز در شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات غیرمتمرکز محسوب می‌شود.

جالب است بدانید که ترون بیشترین حجم استیبل‌کوین‌های در حال گردش را داراست؛ پیش از ظهور ترون، این رکورد متعلق به ارز دیجیتال تتر (USDT) در شبکه اتریوم بود. از دسامبر سال ۲۰۲۱، زمانی که بلاکچین ترون به‌صورت نهایی وارد دنیای شبکه‌های غیرمتمرکز شد، سکان آن توسط یک سازمان غیرمتمرکز خودکار (DAO) هدایت می‌شود. علاوه بر توکن اصلی این شبکه (TRONIX)، توکن‌های دیگری هم در اکوسیستم آن وجود دارند. همه توکن‌های دیگر در شبکه TRON، ارزش خود را به‌واسطه واحد پایه توکن TRX کسب می‌کنند. بعضی از ارزهای دیجیتال که در ترون وجود دارند و معامله می‌شوند، عبارتند از:

  • BitTorrent (BTT)
  • JUSTt (JST)
  • USD Coin (USDC)
  • NFTها

مروری بر تاریخچه شبکه بلاکچین ترون

سان یوچن (Sun Yuchen) با نام مستعار جاستین سان، کارآفرین آسیایی است که عنوان بنیان‌گذار شبکه TRX را به‌دوش می‌کشد. این کارآفرین، موفق شده است که ۲ بار برنده جایزه ۳۰-Under-30 مجله فوربس در آسیا شود. سان، پیش از ارائه ایده شبکه ترون، در چین و سرتاسر جهان ناشناخته بود و تقریباً کسی او را نمی‌شناخت. در اوایل سال ۲۰۱۷ و پیش از تمرکز روی تاسیس بلاکچین TRX، او برنامه محتوای صوتی Peiwo را طراحی کرد و به‌عنوان نماینده شرکت ریپل (Ripple) مشغول به فعالیت شد.

پس از این‌که سان ایده طراحی ترون را ارائه کرد، سرمایه‌گذاران بزرگی مثل تانگ بینسن (Tang Binsen)، خالق بازی کلش‌آف‌کلنز و مدیرعامل شرکت استارت‌آپی OFO Dai Wei به آن علاقه نشان دادند. علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران و حامیان پروژه ترون باعث شد تا عرضه اولیه کوین (ICO) بلاکچین ترون با موفقیت کامل به پایان برسد. وایت پیپر یا سپیدنامه (Whitepaper) ترون در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و جزئیات بیشتری را در مورد فناوری مورد استفاده در TRX ارائه کرد.

شبکه بلاکچین TRX چگونه کار می‌کند؟

ترون، ساختاری شبیه به شبکه اتریوم دارد و با قابلیت ماشین مجازی ترون (TVM) توسعه داده شده است. هدف نهایی ترون، ارائه یک روش خلاقانه در دنیای بلاکچین است تا هم برای توسعه کسب‌وکارها مفید باشد و هم ایمن، کاربرپسند، قابل اعتماد و کارآمد تلقی شود. توکن‌هایی که با ماشین مجازی TVM سازگار هستند، از طریق استاندارد TRC20 توسعه می‌یابند و با استاندار ERC20 هم مطابقت دارند. ساختار ترون، شامل بخش‎های ذخیره‌سازی، بخش مرکزی (هسته) و اپلیکیشن‌ها است. همچنین، تعدادی ماژول از جمله الگوریتم اجماع، مدیریت حساب کاربران و قراردادهای هوشمند، لایه نخستین ترون را تشکیل می‌دهند.

برای این‌که تصمیمات به‌درستی در بلاکچین ترون شکل بگیرند، از فرآیندی با عنوان اجماع اثبات سهام (DPoS) استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند با استفاده از روش DPoS به نمایندگان مختلف مورد نظرشان و با ارز دیجیتال خود رای دهند. وقتی که نمایندگان انتخاب شوند، می‌توانند تصمیماتی را بگیرند که روی تمامیت شبکه ترون تاثیر می‌گذارند. قرارداد هوشمند ترون، توسط پیشرفته‌ترین فناوری طراحی شده‌ و زبان برنامه‌نویسی آن‌ها سالیدیتی (Solidity) است.

نقش نمایندگان در کنترل و توسعه TRX

بررسی اجزای شبکه ترون

بیست‌وهفت نماینده فوق‌العاده (SR)، مسئولیت حفظ و ثبت تراکنش‌های اکوسیستم ترون را برعهده دارند. در اکوسیستم ترون، هر ۶ ساعت، یک نماینده فوق‌العاده جدید انتخاب می‌شود و به‌ازای خدماتی که انجام می‌دهد، توکن‌های TRX پاداش می‌گیرد. نمایندگان (representatives)، نقش اعتبارسنج (validator) را ایفا می‌کنند و توانایی ایجاد بلاک‌های جدید را دارند. هر ۳ ثانیه یک‌بار، بلاک جدیدی به بلاکچین ترون اضافه می‌شود و نماینده‌ای که این کار را انجام می‌دهد، به‌ازای هر بلاک، ۳۳ توکن TRX پاداش می‌گیرد.

ترون، به توسعه‌دهندگانی که در آن فعالیت می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا طیف گسترده و متنوعی از برنامه‌های DApps و کیف پول‌های دیجیتال را ایجاد کنند. از آن‌جایی که امکان اجرای قراردادهای هوشمند به‌صورت نامحدود در ترون امکان‌پذیر است، می‌توان برنامه‌های کاربردی بی‌شماری را در آن خلق و راه‌اندازی کرد.

دلیل درخشش بلاکچین ترون در مقایسه با سایرین چیست؟

یکی ازدلایلی که بلاعث شده، ترون از شبکه‌های رقیب و سایر گزینه‌ها جلو بزند و بدرخشد، وجود ۳ نوع گره (نود) در ساختار آن است. این ۳ نوع گره عبارتند از:

  • گره شاهد (The Witness Node)
  • گره کامل (The Full Node)
  • گره سالیدیتی (The Solidity Node)

نمایندگان فوق‌العاده یا SRها، مسئول ایجاد گره‌های شاهد (The Witness Node) هستند. وظیفه اصلی این افراد، ایجاد بلاک‌های جدید، رای دادن به پیشنهادهای اکوسیستم و ایجاد گره‌های شاهد جدید است. مجموعه‌ای که با عنوان گره‌های کامل (the Full Nodes) شناخته می‌شوند، مسئول انتشار APIها، تراکنش‌ها و بلاک‌ها هستند. گره‌های سالیدیتی که از APIها نوع indexable برخوردار هستند، در مسیر همگام‌سازی بلاک‌ها با یکدیگر استفاده می‌شوند.

علاوه بر این ۳ گره، ۳ نوع حساب مجزا و مستقل هم در بلاکچین ترون وجود دارند و توسط آن پشتیبانی می‌شوند. این ۳ نوع حساب عبارتند از:

  1. حساب‌های معمولی (Regular Accounts)
  2. حساب‌های توکن (Token Accounts)
  3. حساب‌های قراردادی (Contract Account)

شبکه بلاکچین ترون و اتریوم

مقایسه ترون و اتریوم

برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)، قراردادهای هوشمند و توکن‌های مختلف از جمله اجزای تشکیل‌دهنده ترون هستند که در پلتفرم اتریوم هم وجود دارند. شباهت بین ترون و اتریوم تا حدی است که بسیاری ادعا می‌کنند، ترون در الگوبرداری از اتریوم، زیاده‌روی کرده و این، چندان مطلوب نیست. با تمامی این اوصاف، شواهد بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند، Tronix و Ethereum به‌زودی در رابطه با دلارهای پشتیبان ارزهای دیجیتال با همدیگر به رقابت می‌پردازند. کمتر از یک‌ماه پس از این‌که ترون از USD پشتیبانی کرد، ارزش کل در گردش ارز دیجیتال مرتبط با دلار امریکا به بالای ۱۰۸ میلیون دلار رسید.

رسانه Coindesk در جولای ۲۰۲۱ اذعان کرده بود که روند شگفت‌انگیز ترون در مورد ارزهای دیجیتال دلاری و سهولت در سرمایه‌گذاری، آینده اتریوم را به خطر می‌اندازد. در حال حاضر، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که از ترون برای معاملات ارزهای دیجیتال دلاری استفاده کنند؛ چرا که هم کارمزد کمتری دارد و هم سرعت تراکنش‌ها در آن نسبت به اتریوم بسیار بیشتر است.

اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال TRX

مجموع عرضه کل ارز دیجیتال TRX، تقریباً ۱۰۰ میلیارد توکن است و از این مقدار، حدود ۷۰ میلیارد توکن، در گردش قرار دارند. در سال ۲۰۱۷، پس از یک دوره فروش توکن‌های TRX، حدود ۱۵.۷۵ میلیارد توکن TRX به سرمایه‌گذاران خصوصی و ۴۰ میلیارد توکن به شرکت‌کنندگان و خریداران عرضه اولیه (ICO) تعلق گرفت. همچنین، طبق گزاراش‌ها جاستین سان (بنیان‌گذار) حدود ۱۰ میلیارد دلار به شرکت خود و ۳۴ میلیارد دلار به بنیاد ترون کمک مالی کرده است.

همه این اطلاعات بدان معنا هستند که بنیان‌گذار پروژه بلاکچین ترون، حدود ۴۵ درصد از عرضه TRX را از آن خود و پروژه کرده است. البته، ۵۵ درصد از باقی عرضه ارزهای دیجیتال بلاکچین ترون هم به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد. بعضی از افراد بر این باور هستند که این نسبت از تقسیم سرمایه و عرضه ارزهای دیجیتال بلاکچین ترون، بسیار بیشتر از سایر نمونه‌های دنیای کریپتوکارنسی است.

برجسته‌ترین مزایا و معایب اکوسیستم ترون

جدول زیر، چشم‌اندازی دقیق از مهم‌ترین مزایا و معایب بلاکچین ترون ارائه می‌دهد:

مزایامعایب
تعداد تراکنش‌ها در ترون بسیار محدود هستند. به‌همین دلیل، برای هر معامله کافی است تا ۰.۰۰۰۰۰۵ دلار کارمزد بپردازید.ارز دیجیتال ترون هنوز برای سرمایه‌گذاری آماده نیست.
به‌دلیل این‌که بنیان‌گذار بلاکچین ترون، قبلاً در پروژه ریپل کار می‌کرد، ویژگی انجام تراکنش‌ها با حجم بالا در این پلتفرم حفظ شده است.پروژه ترون به‌زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و تا آن زمان باید ریسک‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در آن را به جان خرید.
ترون، تیم پشتیبانی قوی، هوشمند و به‌روزی دارد.علی‌رغم سرعت بالای تراکنش‌های ترون نسبت به اتریوم، نمی‌توان سودآوری مشابه با ETH را از آن انتظار داشت.

شبکه ترون: اتفاق بزرگ بعدی در دنیای ارزهای دیجیتال

ترون، اکوسیستم پیشرو

پس از این‌که جاستین سان از پروژه بزرگ ریپل جدا شد، پروژه مخصوص خود یعنی ترون را راه‌اندازی کرد. سان، به‌خوبی می‌دانست که ترون، سروصداهای زیادی در دنیای کریپتوکارنسی ایجاد می‌کند و آینده‌دار می‌شود. با وجود قابلیت‌های شگفت‌انگیزی که در این شبکه بلاکچین طراحی شده‌اند، معایبی هم در آن وجود دارند که نباید از آن‌ها غافل شد. در این مقاله از صرافی والکس، به بررسی و معرفی کامل بلاکچین ترون پرداختیم و مزایا و معایب آن را زیر ذره‌بین بردیم.

مشاهده قیمت ترون به صورت لحظه ای

به‌نظر شما آیا می‌توان به آینده سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال ترون امیدوار بود؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۲ / ۵. مجموع آرا: ۶

منبع
101blockchains.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا