مقالات ارز دیجیتال

تتر چه کاربردهایی دارد کاربرد ؛ چرا تتر استیبل کوینی محبوب است؟

این روزها هر شخصی که با دنیای ارزهای دیجیتال سروکار داشته باشد؛ مثلا ترید کند یا اخبار و وقایع ارزهای دیجیتال را دنبال کند نام تتر را شنیده است. تتر (Tether) استیبل کوینی است که قرار است معادل یک دلار آمریکا ارزش داشته باشد و مانند ارزهای پرحاشیه‌ای همچون بیت‌کوین ارزشش بالا و پایین نرود. ما در این مطلب در ابتدا قصد داریم بیشتر درباره‌ی تتر صحبت کنیم و بعد بگوییم که تتر چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد. بنابراین اگر تمایل دارید از کاربردهای تتر مطلع شوید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا جواب سوال‌های احتمالی‌تان را بگیرید. گفتنی است خرید تتر از طریق صرافی معتبر و آنلاین والکس امکان‌پذیر است و به‌راحتی می‌توانید با استفاده از این صرافی به خرید و فروش USDT بپردازید.

تتر چیست؟

تتر استیبل کوین است؛ یعنی قیمتش ثابت است و تلاش می‌کند قیمتی معادل یک دلار داشته باشد. تتر را با نام اختصاری USDT نشان می‌دهند و بیشتر مورد استفاده‌ی سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند نوسانات معمول ارزهای دیجیتال کمترین تاثیر را روی سرمایه‌های دیجیتالی‌شان بگذارد.

تتر در جولای ۲۰۱۴ با نام RealCoin منتشر شد اما نوامبر همان سال نامش را به Tether تغییر دادند. تتر ابتدا فقط روی بلاک چین بیت‌کوین ارائه می‌شد ولی در حال حاضر از پروتکل‌های Omni و Liquid بیت کوین و همچنین بلاک چین‌های اتریوم، ترون، آلگورند، سولانا، EOS، OMG Network و Bitcoin Cash (SLP) پشتیبانی می‌کند.

پشتوانه تتر چیست؟

تتر متعلق به نسلی از رمزارزهای درحال‌رشد است که هدفشان ثابت نگه‌داشتن ارزش توکن‌هایشان است. پشتوانه‌ی استیبل کوین‌ها را ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا، یورو یا یوان معرفی می‌کنند. پشتوانه تتر نیز ارز فیات است. در واقع ارز فیات وثیقه‌ای برای ثابت نگه‌داشتن ارزش تتر معرفی می‌شود.

تتر به دلیل قیمت تقریبا ثابتی که دارد محبوب بسیاری از سرمایه‌گذاران است و آمارهای جالبی تابه‌حال از این ارز منتشر شده است. مثلا ماه می ۲۰۲۲ تتر بزرگترین استیبل کوین با ارزشی حدود ۸۳ میلیون دلار بوده است. این ارز سومین ارز محبوب پس از بین کوین و اتریوم به شمار می‌رود و در ماه آپریل ۲۰۲۲، دو سوم از مبادلات خارج از شبکه بیت کوین متعلق به تتر است.

کاربردهای تتر چیست؟

تتر و کاربردهای آن

اگر برایتان سوال شده اصلا کاربرد تتر چه مواردی است مطالعه‌ی ادامه‌ی مطلب می‌تواند راهگشا باشد.

معامله و ترید: اولین کاربرد تتر را باید در معامله و ترید جست‌وجو کنیم. تصور کنید با اشخاصی هزاران کیلومتر دورتر از شما و در قاره‌ای دیگر بتوانید به‌راحتی معامله کنید و آن را با ارزی پرداخت کنید که برای هر دو سوی معامله معتبر باشد. پیش از به‌وجودآمدن ارزهای دیجیتال، پرداخت‌ها در سطح بین‌المللی باید از پروتکل‌های طولانی و سختی گذر می‌کردند و هزینه‌های زیادی به معامله‌گران تحمیل می‌شد. اما با ورود رمزارزها به دنیای معامله، ترید بسیار نسبت به قبل آسان شده و با استفاده از ارزهای ثابتی مانند تتر رغبت معامله‌گران به استفاده از استیبل‌کوین‌ها زیاد شده است. ناگفته نماند استفاده از این ارز برای معامله، هزینه و مدت‌زمان انتقال را نیز کاهش می‌دهد.

حواله‌ها (Remittances): دیگر کاربرد تتر مربوط به جایگزینی با حواله‌های بانکی یا Remittances است. انتقال پول در سطح بین‌الملل دلایل گوناگونی دارد و کشورهای مختلف نیز ممکن است شرایط و محدودیت‌های متفاوتی در ارسال ارز داشته باشند. تبدیل و ترنسفر ارز نیز موضوع دیگری است که باعث شده معامله‌گران و حتی کارگرانی که در کشورهای دیگری مشغول کار هستند استفاده از تتر را به‌جای حواله ترجیح بدهند.  هنگام استفاده از حواله بانک و طرف سومی به عنوان ناظر باید فعالیت کند تا کارگران و معامله‌گران بتوانند پول خود را جا به جا کنند. در حالی که تتر مشکلات انتقال ارز را بدون نیاز به شخص سوم و پرداخت کارمزد حل می‌کند.  

وام‌دهی: از مهمترین کاربردهای تتر می‌توان به وام‌دهی با استفاده از آن اشاره کرد. از آنجا که تتر ارزشی ثابت و نزدیک به یک دلار دارد وام‌دهندگان می‌توانند به‌راحتی با استفاده از این ارزو بدون نگرانی از کاهش ارزش سرمایه‌شان تتر را به‌عنوان بازپرداخت وام دریافت کنند.

بانکداری اما بدون بدون بانک (Banking the Unbanked): یکی دیگر از مهمترین کاربردهای تتر مربوط به خدمات غیر متمرکز مالی است. تعداد زیادی از افراد در دنیا به بانک و زیرساخت‌های سیستم بانکی دسترسی ندارند و از خدمات بانکی محرومند. خاصیت تمرکززدایی دنیای کریپتوکارنسی از اقتصاد متمرکز باعث شده حتی افرادی که به بانک دسترسی ندارند بتوانند از سرویس‌ها و امکانات ارزهای دیجیتال استفاده کنند. تورم، فساد اقتصادی، احتمال سرقت و از دست رفتن سرمایه مسائلی است که با جایگزین تتر به جای استفاده از سیستم بانکی متمرکز می‌توان این خطرات را کاهش داد.

ویژگی‌ها و مزیت‌های استفاده از تتر چیست؟

تتر ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که این رمزارز را بسیار کاربردی می‌کند. از مهمترین مزیت‌های استفاده از تتر می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • پشتیبانی از بلاک چین‌های مختلف
  • کارایی و خرید و فروش آسان
  • شفافیت و امنیت بالا
  • انتقال رایگان
  • تورم صفر

تتر از نظر امنیت چگونه است؟

امنیت تتر

پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی درباره‌ی امنیت تتر مطرح شده است. برخی از متخصصان مانند جی پی مورگان معتقدند تتر آن‌قدر که باید امن نیست و معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند تا سرمایه‌های ارز دیجیتال خود را در طول دوره‌های نوسانات بالا در بازار ارز دیجیتال ایمن نگه دارند.

درواقع برخی از متخصصان معتقدند که تتر برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گزینه‌ی مناسبی است اما بهتر است به دید سرمایه‌گذاری بلندمدت به آن نگاه نکنید. با این‌حال حجم تتر در گردش به قدری زیاد و این ارز به‌اندازه‌ای میان تریدرها محبوب است که احتمال شکست تتر پایین به نظر می‌رسد؛ چرا که شکست تتر به ضرر دنیای کریپتوکارنسی خواهد بود. این ارز دیجیتال برای ما ایرانی‌ها که بسیاری از پنجره‌های اقتصادی به‌رویمان بسته شده و با تحریم‌های زیادی مواجه هستیم نجات‌دهنده است.

مهمترین کاربردهای تتر چیست؟

از مهمترین کاربردهای تتر باید به معامله‌گری و جایگزینی با حواله‌ها اشاره کنیم. دیگر کاربرد تتر را نیز باید استفاده در وام‌دهی بدانیم.

امنیت تتر چگونه است؟

بحث‌های زیادی روی موضوع امنیت تتر مطرح شده است. تتر برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گزینه‌ی مناسبی است.

مهمترین مزیت‌های استفاده از تتر چیست؟

از مهمترین مزیت‌های تتر می‌توانیم به پشتیبانی از بلاک چین‌های مختلف، انتقال رایگان، تورم صفر و خرید و فروش آسان اشاره کنیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای هستم که با هدف غنی‌سازی محتوای وب فارسی وارد حوزه‌‌ی تولید محتوا شده‌ام. مشتاقم از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستی‌ها و همکاری‌های حرفه‌ای با هم در ارتباط باشیم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا