معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال بیت تورنت چیست؟ معرفی بزرگترین پلتفرم اشتراک داده

خرید بیت تورنت و استفاده از این توکن در پلتفرم uTorrent یکی از گزینه‌‌های مناسب برای استفاده از خدمات این پلتفرم است. بیت تورنت با ارایه سیستم اشتراک گذاری داده‌ها، انقلابی در اینترنت ایجاد کرده است و اکنون با حضور در حوزه کریپتوکارنسی به دنبال تغییرات گسترده‌ای در خدمات خود است.

در این مقاله به سوال ارز دیجیتال بیت تورنت چیست پاسخ می‌دهیم.

تعریف

ارز دیجیتال بیت تورنت چیست

BitTorrent یک پروتکل به اشتراک گذاری فایل است که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد. این ارز در اوایل سال ۲۰۰۰ با ایجاد نرم‌افزاری برای اشتراک گذاری فایل در اینترنت، قلب دوستداران موسیقی و فیلم را تسخیر کرد. در این پروتکل به جای استفاده از یک سیستم برای دانلود و به اشتراک گذاری فایل‌ها، از یک سیستم همتا به همتا برای این امر استفاده می‌شود. به این صورت که کاربران با آپلود کردن موسیقی یا فیلم‌های خود رو شبکه، آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این سیستم انقلابی در زمینه اشتراک گذاری محتوا در اینترنت است.

پس از موفقیت این پروتکل و با افزایش محبوبیت کریپتوکارنسی در میان کاربران، تیم سازنده تصمیم به ورود به این حوزه و افزایش درآمد کرد. در تابستان ۲۰۱۸، استارت آپ بلاک چین بنیاد ترون، این ارز را به قیمت ۱۴۰ میلیون دلار خریداری کرد و نحوه خرید بیت تورنت را ارایه داد و این پروتکل رسماً وارد حوزه کریپتوکارنسی شد. بنیاد ترون توکن بومی این پروتکل را به نام BTT ایجاد کرد. هدف از این توکن افزایش کارایی پروتکل است.

در اوایل سال ۲۰۲۲ این ارز با مهاجرت روی پروتکل چند زنجیره‌ای خود، انقلابی در این صعنت به وجود آورد. توکن‌های قدیمی (BTTOLD) اکنون در زنجیره اختصاصی این ارز به نام BTTC فعالیت دارند.

این ارز با هدف کاهش مشکلات پروتکل مانند سرعت پایین دانلود و افزایش میزان دسترسی به فایل‌ها ایجاد شده است. دارندگان این ارز دیجیتال در صورت نیاز به افزایش سرعت دانلود خود در شبکه، می‌توانند با خرج کردن این توکن به نیاز خود پاسخ دهند. همچنین این ارز دیجیتال یک پروتکل غیر متمرکز در حوزه کریپتوکارنسی است و به صورت متن باز در دسترس عموم قرار دارد.

اولین پروتکل همکاری Cross-Chain در جهان

زنجیره (BTTC) اولین پروتکل قابلیت همکاری متقابل زنجیره‌ای ناهمگن در جهان است که مکانیسم PoS (اثبات سهام) را اتخاذ کرده و از زنجیره‌های جانبی برای مقیاس بندی قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. قابلیت همکاری با زنجیره‌های عمومی اتریوم، ترون و بایننس اسمارت چین (BSC) در شبکه امکان پذیر است.

توکن های جدید BTT در اکوسیستم زنجیره‌ای اعمال خواهند شد. موارد استفاده عمده از این توکن به شرح زیر است:

. تبدیل شدن به یک اعتبار سنجی در شبکه BTTC.

. سرمایه گذاری در BTTC برای به دست آوردن پاداش.

. مشارکت در جامعه BTTC.

. استفاده از BTTC برای پرداخت کارمزدهای شبکه.

نحوه عملکرد

برای درک صحیح از نحوه عملکرد، ابتدا می‌بایست عملکرد پروتکل آن را شرح دهیم.

همانطور که بالاتر نیز عنوان شد، این ارز برای اشتراک گذاری فایل‌ها در شبکه ایجاد شده است. برای درک بهتر یک مثال می‌زنیم. فرض کنید شما قصد دارید یک فیلم سینمایی را از اینترنت دانلود کنید. حجم فیلم مورد نظر شما بالای ۲ گیگابایت است و برای دانلود آن از یک سرور زمان زیادی نیاز است. این ارز با خرد کردن این ۲ گیگابایت به قطعات کوچکتر(فرض کنیم هر قطعه ۲۰۰ مگابایت)، سرعت دانلود فیلم شما را به طور محسوسی افزایش می‌دهد.

حال برخی از فایل‌ها، حجمی به مراتب بیشتر دارند و سرعت دانلود شما تاثیر بسزایی در دریافت آن فایل دارد. اینجاست که این ارز دیجیتال به شما در رسیدن به سرعت بالاتر دانلود کمک می‌کند. شما با استفاده از ارز دیجیتال BTTC می‌توانید در بخشی به نام BitTorrent Speed ، سرعت دانلود خود را افزایش دهید. همچنین دسترسی راحت‌تری به فایل‌های مورد نظر خود خواهید داشت.

در زیر به دو ویژگی ممتاز این ارز اشاره می‌کنیم.

معماری

تا قبل از سال ۲۰۲۲ معماری شبکه به بلاکچین ترون متکیبود و آرشیو تمامی مبادلات صورت گرفته روی آن روی شبکه ترون نگهداری می‌شد. با به‌روز رسانی بزرگ و تغییر فرمت اکوسیستم آن، اکنون این مبادلات در شبکه اختصاصی BTTC نگهداری می‌شوند. فرض کنید شما قصد دریافت یک فایل مشخص از یکی از کاربران تورنت را دارید و این کاربر برای دسترسی شما، ۱۰ عدد BTTC دریافت می‌کند. این مبادله بسته به شرایط شبکه در یکی از اوکسیستم‌های ترون، اتریوم یا بایننس اسمارت چین ایجاد خواهد شد و با توجه به سرعت بالا و کارمزد ناچیز این شبکه‌ها، این تبادل برای شما و فرد فروشنده مفید خواهد بود.

برنامه‌های غیر متمرکز

شبکه این ارز از مجموعه قراردادهای هوشمند برای ایجاد انواع برنامه‌های غیر متمرکز (Dapps) با هدف ارتقای خدمات خود استفاده می‌کند که مهم‌ترین آنها BitTorrent Speed ​​است. این برنامه برای افزایش سرعت دانلود و دریافت پهنای باند بیشتر طراحی شده است. برنامه‌ای که به درخواست کنندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از BTTC پهنای باند ارائه ‌دهنده را خریداری کنند تا سرعت دانلود را افزایش دهند.

معرفی پروژه‌های بیت تورنت

پروژه‌‌‌های بیت تورنت

این ارز دیجیتال و نوآوری‌های آن در کریپتوکارنسی وعده‌هایی زیادی را در خصوص تحقق پلتفرم اشتراک گذاری داده‌ها ایجاد کرده است. همچنین بیت تورنت و زنجیره آن، به‌دنبال افزایش مفهوم بازارهای غیر متمرکز است.

یکی از این خدمات، تحویل محتوای غیر متمرکز است. سرویس تحویل محتوای غیر متمرکز به درخواست کنندگان خدمات این امکان را می‌دهد که پیشنهادات خود را برای محتوای منحصر به فرد خود تبلیغ کنند و از توکنBTTC برای پرداخت پهنای باند و دریافت محتوای دلخواه استفاده کنند. هدف از این کار، ایجاد سیستمی برای توزیع انبوه محتوا است، به ویژه محتوایی که در برابر هکرها و البته  سانسور کنندگان محتوا مقاوم باشد.

همچنین این ارز در نظر دارد یک سرویس ذخیره سازی غیر متمرکز نیز ایجاد کند. این سرویس با پرداخت توکن BTTC فعال می‌شود و کاربران می‌تواند اطلاعات و داده‌های خود را با پرداخت از طریق این ارز، ذخیره کنند.

این توکن به دنبال ایجاد پروکسی منحصر به فرد خود نیز است. این پروکسی برای کاربرانی مناسب است که تمایل ندارند آدرس IP آنها درون شبکه شناسایی شود. در صورت تحقق این پروکسی، ضریب امنیت داده‌ها به مراتب افزایش خواهد یافت و بیت تورنت در مسیر درستی برای غیر متمرکز کردن فعالیت‌های خود قرار خواهد گرفت.

تغییرات قیمتی بیت تورنت

ارز دیجیتال بیت تورنت در اوایل سال ۲۰۱۹ وارد بازار کریپتوکارنسی شد و با نرخ ۰.۰۰۰۴ دلار کار خود را آغاز کرد. تا اوایل سال ۲۰۲۱ این توکن کمترین میزان نوسان در بازار را تجربه کرد و کمتر سرمایه‌گذاری به دنبال خرید و فروش آن بود.

در اواسط سال ۲۰۲۱ با افزایش محبوبیت کریپتوکارنسی در میان عموم مردم، این ارز نیز جهش قیمتی مناسبی را در بازار تجربه کرد و آینده بیت تورنت را روشن نشان می‌داد اما اوج افزایش قیمت این ارز، زمان ارایه نقشه راه آن ایجاد شد. با ارایه نقشه راه و البته معرفی پروژه‌های جذاب در جهت غیر متمرکز شدن فعالیتش، قیمت BTTC به نرخ ۰.۰۱ دلار رسید و رکورد جدیدی را در بازار برای خود به ثبت رساند.

اما با افزایش فشار از سوی برخی دولت‌ها روی کریپتوکارنسی، این توکن نیز با کاهش شدید قیمت مواجه شد.

جایگاه بیت تورنت در بازار

رمزارز بیت تورنت در حال حاضر بر اساس آمار سایت CoinMarketCap، در رتبه ۵۷ فهرست رمزارزها قرار گرفته است و قیمت آن هنگام نگارش این مقاله، حدود ۰.۰۰۲ دلار است. همچنین ارزش بازار یا مارکت کپ این ارز حدود ۲.۷۳  میلیارد دلار است.

معرفی کیف پول بیت تورنت

کیف پول بیت تورنت

. TRON Android Wallet for BitTorrent

همانطور که از نامش پیداست، کیف پول آندروید ترون، یک کیف پول موبایل است  که از محبوبیت زیادی در بین کاربران برخوردار است. TRON Android Wallet دارای یک رابط کاربری مناسب است. این کیف پول بیت تورنت همچنین دارایی شما را به صورت آفلاین(سرد) نگهداری می‌کند و گزینه مناسبی برای ذخیره سازی این ارز است.

. Atomic Wallet

 اتمیک ولت نامی آشنا در میان فعالان حوزه کریپتوکارنسی است. این کیف پول از بالاترین استانداردهای امنیتی در دنیا برخوردار است. کیف پول اتمیک یک کیف پول چند ارزی است که از بیت کوین، اتریوم، ترون و اکنون بیت تورنت پشتیبانی می‌کند. این کیف پول برای تلفن همراه و رایانه با سیستم عامل‌ها اندروید و IOS در دسترس است.

. Trust Wallet

بدون شک بهترین انتخاب در میان کاربران حوزه کریپتوکارنسی، کیف پول تراست ولت است. این کیف پول یکی از امن‌ترین و البته کامل‌ترین کیف پول‌های موجود در بازار است. تراست ولت از این ارز پشتیبانی می‌کند.

صحبت پایانی

تحلیلگران باور دارند که BTTC یک پروژه امیدوار کننده است. قیمت آن می‌تواند طی ۵ سال آینده به ۷ دلار برسد. دلایل زیادی نیز وجود دارد که از این پیش بینی قیمت پشتیبانی می‌کند. پلتفرم uTorrent در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و در صورتی که اهداف این ارز دیجیتال محقق شود، قطعاً این مقدار کاربر نیز بیشتر خواهد شد. در کنار آن، استفاده از شبکه ترون و البته غیر متمرکز بودن فعالیت، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بلند مدت باشد. در این مقاله به سوال ارز دیجیتال بیت تورنت چیست پاسخ دادیم.

سوالات متداول

ارز دیجیتال بیت تورنت چیست؟

بیت تورنت یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌ای اشتراک داده است و این ارز دیجیتال در راستای بهبود خدمات شبکه بیت تورنت ارایه شده است.

آیا بیت تورنت قابل استخراج است؟

ارز بیت تورنت بر پیاه بلاک چین بایننس اسمارت چین فعالیت می‌کند و قابل استخراج نیست.

آیا بیت تورنت مناسب سرمایه‌گذاری است؟

پلتفرم بیت تورنت با بیش از ۲۰ سال فعالیت در زمینه اشتراک داده، همواره جایگاه مناسبی در بازار داشته است و می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا