معرفی رمزارزها

چین لینک؛ بررسی ویژگی های چین لینک و مقایسه آن با سایر ارزها

چین لینک (Chainlink) یک پلتفرم است که برای برقراری ارتباط بین شرکت‌های خارج از بلاک چین و داخل بلاک چین استفاده می‌شود. خرید ارز چین لینک با وجود کاربردهای جذابی که دارد، گزینه وسوسه‌کننده‌ای به‌نظر می‌رسد.  این شبکه عملکرد کاملاً جامعی دارد و تکنولوژی پشت آن کاربردهای فراوان این پلتفرم را نشان می‌دهد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به سوال ارز دیجیتال چین لینک چیست پاسخ دهیم.

Chainlink) LINK) یک پلتفرم ارز دیجیتال و فناوری است که ارتباط بین شرکت‌های غیر بلاک چین را با بلاک چین برقرار می‌کند. این ارز میان افزاری است که قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین را با داده‌های خارجی، مثل امتیازات بیسبال یا قیمت سهام، مرتبط می‌کند. با پرداخت ارز لینک به اپراتورهای شبکه، قراردادهای هوشمند شبکه نیز انجام می‌شود.

این ارز به عنوان یک شبکه اوراکل (Oracle) غیرمتمرکز یا لایه انتزاعی بلاک چین معروف است. این ارز از فناوری بلاک چین برای فعال کردن محاسبات درون و بیرون از بلاک چین استفاده می‌کند.

همچنین، از قراردادهای هوشمند ترکیبی (Hybrid Smart Contracts) پشتیبانی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مفاهیم مربوط به قراردادهای هوشمند، لطفا مقاله قرارداد هوشمند چیست را مطالعه کنید.شرکت‌هایی که از این ارز استفاده می‌کنند، امکان دسترسی به هر یک از شبکه‌های بلاک چین اصلی، مانند اتریوم (Ethereum)، سولانا (Solana) و Terra را دارند. بلاک‌چین این پروژه بر روی بستر اتریوم میزبانی می‌شود که از پروتکل عملیات اثبات کار استفاده می‌کند.

پلتفرم چین لینک

مرور چند نکته مهم درباره پلتفرم Chainlink

  • این ارز یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که داده‌های خارج از بلاک چین (Off-Chain) را به بلاک چین متصل می‌کند.
  • این توکن از قراردادهای هوشمند ترکیبی برای ادغام کدهای درون بلاک چین و زیرساخت داده‌های خارج از بلاک چین استفاده می‌کند.
  • توکن‌هایی که با نام LINK شناخته می‌شود، به عنوان ارز به اپراتور این شبکه پرداخت می‌شود تا بازیابی و آماده سازی داده‌های خارج از بلاک چین و محاسبات مربوطه انجام شود.

ویژگی‌ها

برخی از ویژگی‌های این شبکه عبارت‌اند از:

پشتیبانی از فیدهای دیتا غیرمتمرکز

دیتاهای بسیاری از منابع را می‌توان به طور ایمن برای قراردادهای هوشمند ترکیبی جمع آوری و پردازش کرد.

ارائه منابع تصادفی قابل تأیید

برنامه‌هایی مثل بازی‌هایی که به طور تصادفی به امنیت رمزنگاری شده نیاز دارند، می‌توانند از این ارز استفاده کنند.

فعال‌سازی اتوماسیون

قراردادهای هوشمند، امکان اتوماتیک کردن عملکردهای کلیدی و وظایف رویداد محور را برای شرکت‌ها دارند.

پشتیبانی از قابلیت همکاری متقابل بلاک چین

این ارز می‌تواند پلتفرم‌های بلاک چین را برای پشتیبانی از تبادل پیام‌ها، نشانه‌ها و اقدامات خاص متصل کند.

نگاهی دقیق‌تر به سازوکار

چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است، در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. اوراکل‌ها نهادهایی برای اتصال بلاک چین‌ها به سیستم‌های خارجی هستند. از طریق این اوراکل‌ها، به قراردادهای هوشمند اجازه داده می‌شود تا بر اساس ورودی‌ها و خروجی‌های منشأ بلاک چین اجرا شوند.

اگر چه اوراکل‌های سنتی غیرمتمرکز هستند ولی این توکن برای جابه‌جایی دیتاها بر روی بلاک چین و خارج از آن، از قراردادهای هوشمند ترکیبی غیرمتمرکز استفاده می‌کند. توکن‌های لینک نیز برای پاداش به اپراتورهای شبکه استفاده می‌شود. اپراتورهای این شبکه برای بازیابی دیتاها از فید خارج از بلاک چین، قالب بندی داده‌ها به صورت قابل دسترس و انجام محاسبات خارج از بلاک چین، پاداش می‌گیرند.

شبکه اوراکل غیرمتمرکز در این شبکه، یک سیستم حاوی نودهایی (Nodes) پایبند به پروتکل‌های تنظیم شده است. اپراتورهای نود باید توکن‌های لینک خود را استیک (Stake) کنند. دقت کنید که این توکن نباید فروخته یا ترید (Trade) شوند. اپراتورهای نود، هزینه‌های خود را بر اساس تقاضا برای منبع بیرون از بلاک چین ارائه و تعیین می‌کنند.

این ارز به بلاک چین‌ها اجازه می‌دهد تا دیتاهای را با سیستم‌های خارج از بلاک چین به روشی غیرمتمرکز و مقاوم در برابر نفوذ مبادله کنند. به همین دلیل، موارد استفاده از اوراکل بالا می‌رود. این پلتفرم برای توزیع عادلانه توکن‌های غیر قابل تعویض NFT)، Gamify) پس‌اندازهای شخصی و تسهیل کالیبراسیون مجدد منابع رمز ارزهای دیجیتال، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنیان‌گذاران

خالقان پروژه چین لینک

وایت‌پیپر چین لینک در سال ۲۰۱۷ توسط سرگئی نظروف (Sergey Nazarov)، استیو آلیس (Steve Ellis) و آری ژولز (Ari Juels) منتشر شد. دلیل اینکه شما در مورد این پروژه چیز زیادی نشنیده‌اید، رویکرد توسعه‌دهندگان آن است. آنها علاقه چندانی به بازاریابی این محصول ندارند. شاید این مساله به شخصیت درونگرای سرگئی نظروف بر می‌گردد. او برخلاف جاستین سان (Justin Sun)، بنیانگذار ترون که همواره هیاهوی زیادی پیرامون محصولات خود به راه می‌اندازد، به ندرت از توییتر استفاده می‌کند و علاقه چندانی به مصاحبه با مجلات مختلف ندارد.

سرگئی نظروف کیست؟

آشنایی با سرگئی نظروف

سرگئی نظروف کارآفرین جوان روسی است که به عنوان بنیانگذار اصلی شناخته می‌شود. او در سنین کودکی  همراه با خانواده‌اش به نیویورک نقل مکان کرد. از آنجا که والدین نظروف هر دو مهندس بودند، او از سن ۵ سالگی کار کردن با کامپیوتر را آموخت. سرگرمی مورد علاقه او بازی لگو بود و او یکبار هم در حالی که تنها ۷ سال داشت، تلویزیون قدیمی منزلشان را باز کرد تا با نحوه کار کردن آن آشنا شود.

علی‌رغم اینکه نظروف از دانشگاه نیویورک با مدرک لیسانس فلسفه و مدیریت فارغ التحصیل شد، اما  او از همان ابتدا عاشق کارآفرینی و خلق چیزهای جدید بود. در سال ۲۰۱۴ شرکت CryptoMail که یک سرویس ایمیل کاملا غیرمتمرکز  و مبتنی بر بلاکچین بود را تاسیس کرد. این مقدمه‌ای بر آشنایی او با مهندس نرم‌افزار، استیو الیس (Steve Ellis) و راه‌اندازی پلتفرم  Smart contract شد. این پلتفرم به عنوان راهی برای ایجاد قراردادهای قابل اعتماد و قابل برنامه‌ریزی برای پرداخت‌های گسترده بانکی بود و موجب اهمیت مساله اوراکل‌ها برای نظروف گردید. سرانجام تلاش‌های او برای تمرکززدایی اوراکل‌ها، منتهی به خلق شبکه غیرمتمرکز در سال ۲۰۱۷ شد.

تاریخچه

همه چیز به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد که سازمان غیرانتفاعی به نام SmartContract Ltd تأسیس شد. SmartContract Ltd یک سازمان در پشت این ارز است. مدیرعامل SmartContract Ltd، Sergey Nazarov یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد در دنیای ارزهای دیجیتال است. پروژه چین لینک برای چندین سال بی سروصدا توسعه پیدا کرد. تا در سال ۲۰۱۷، سرمایه گذاری جمعی، یعنی ICO سازماندهی این شبکه را به دست گرفت. در نتیجه، ۳۲ میلیون دلار بودجه برای پروژه جمع آوری شد.

شبکه در سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را بر روی بلاک چین اتریوم آغاز کرد. سال ۲۰۱۹ سال خوبی را برای این پروژه رقم زد. در این سال، این شبکه شراکت‌های مهم زیادی با گوگل، مایکروسافت و اوراکل داشت. همچنین، در بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان لیست شد.

سال ۲۰۲۰ هم برای شبکه نسبتاً قانع کننده بود. در این سال، این شبکه خود را به عنوان راه حل اوراکل پیشرو در جهان و یکی از بزرگ‌ترین ارزهای رمزنگاری شده جهان از نظر ارزش بازار معرفی کرد.

معرفی توکن LINK

معرفی توکن لینک

توکن بومی چین لینک (LINK) بر بستر شبکه اتریوم (ERC-20) ساخته شده و برای پرداخت پاداش به نودهای این شبکه در ازای داده‌هایی که به بلاکچین اتریوم و سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند ارایه می‌دهند، استفاده می‌شود. علاوه بر این، نودهای این ارز از LINK به عنوان وثیقه برای استیکینگ (سپرده‌گذاری) هم استفاده می‌کنند. بنابراین اگر نودها دچار رفتاری نادرست مثلا ارایه داده‌های غلط شوند، جریمه شده و با خطر از دست دادن LINK خود مواجه می‌شوند.

به گفته بنیانگذاران پروژه، تعداد یک میلیارد توکن LINK در سال ۲۰۱۷ از پیش استخراج شده و افرادی که قصد دست‌یابی به این توکن را دارند، می توانند آن را از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنند.

توکن LINK در دسامبر ۲۰۱۷ از طریق یک عرضه اولیه (ICO) توزیع و کل موجودی ۱ میلیاردی آن به صورت زیر تخصیص یافت:

  • ۳۵٪ به صورت عرضه عمومی
  • ۳۵٪ به عنوان مشوق اپراتور نودها
  • ۳۰٪ برای پشتیبانی از توسعه پروتکل

چین لینک و پولکادات، رقیب یا رفیق؟

ارتباط چین لینک و پولکادات

این ارز یک شبکه مبتنی بر اوراکل است که برای تامین داده‌های قیمتی در پروژه‌های اتریوم استفاده می‌شود. از طرفی پولکادات شبکه‌ای برای اتصال و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های بلاکچین است که فناوری پاراچین آن به عنوان پلی بین بلاکچین‌های مختلف عمل می‌کند.  بنابراین پولکادات برخلاف چین لینک که مکمل اتریوم است، در تلاش است تا به رقیبی برای اتریوم بدل شود.

مارکوس دی ماریا (Marcus de Maria)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری Mastery معتقد است هدف نهایی پولکادات (DOT) و چین لینک (LINK) هر دو یکیست و آن چیزی نیست جز حل مسئله قابلیت همکاری. پس بیشتر از آنکه آنها در حال رقابت باشند، در حال همکاری‌اند:

هر دو شبکه سعی دارند جهانی بسازند که در آن تمامی شبکه‌ها و بلاکچین‌ها بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و با هم کار کنند. این را می‌توانید اینترنت فردا بنامید

مارکوس دی ماریا

مشارکت با کاردانو

استفاده از اوراکل‌ها در دفتر کل توزیع کاردانو (DLT) به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به داده‌های سطح سازمانی در قراردادهای هوشمند، دسترسی پیدا کنند. این اوراکل‌ها از برنامه‌هایی که با داده‌های ورزشی و هواشناسی سروکار دارند، پشتیبانی کرده و در حوزه گیم و توکن‌های کلکسیونی مانند NFTها استفاده خواهند شد. 

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، بنیانگذار کاردانو معتقد است اوراکل‌های چین لینک برای قراردادهای هوشمند پیشرفته ضروری هستند و اطلاعات واقعی را به بلاکچین کاردانو ارایه می‌دهند:

استفاده از اوراکل‌های چین لینک، ساختاری بی‌نقصی را برای اکوسیستم دیفای (DeFi) بر بستر کاردانو فراهم خواهد کرد

چالز هاسکینسون

تفاوت با اتریوم

شبکه از برخی جهات، یک مکمل برای شبکه اتریوم و دیگر بلاک چین‌ها است. این شبکه می‌تواند ارتباطات ایمن بین پروژه‌های اتریوم و انواع دیتاهای خارج از بلاک چین را برقرار کند. از آن جایی که توکن‌های لینک بر بستر پلتفرم اتریوم ساخته شدند، توکن لینک با پروتکل‌های شبکه اتریوم سازگار است.

توکن‌های اتریوم را می‌توان برای خرید، تسهیل قراردادهای هوشمند و پرداخت پول استخراج کنندگان جهت راه اندازی شبکه اتریوم، استفاده کرد. ولی توکن‌های لینک تنها برای یک مورد استفاده می‌شوند. آن استفاده، پرداخت به اپراتورهای نود در شبکه است.

اتریوم و چین لینک

استیکینگ در این شبکه هم مانند پروتکل عملیاتی اثبات سهام (Proof of Stake) است. اتریوم در حال حاضر از روش‌های اثبات کار (Proof of work) استفاده می‌کند ولی به تدریج در حال انتقال به اثبات سهام (Proof of Stake) است. مکانیسم اثبات سهام (Proof of Stake) به شرکت کنندگان شبکه به جهت موافقت با عدم ترید یا فروش دارایی‌های ارز دیجیتال خود پاداش می‌دهد.

اهداف چین لینک چیست؟

این شبکه با گسترش پشتیبانی خود از محیط‌های بلاک چین و تسهیل موارد استفاده جدید برای Hybrid Smart Contracts، قصد دارد به رشد خود ادامه دهد. از آن جایی که دیتاها و سوابق بسیاری همچنان در بلاک چین ذخیره نمی‌شوند، این توکن فرصت‌های بی شماری برای اتصال شبکه‌های بلاک چین با اطلاعات خارج از بلاک چین را دارد.

در سال ۲۰۲۱، شبکه با افزایش بیش از ۱۰۰۰ پروژه، ارزش بیش از ۷۵ میلیارد دلاری را تضمین کرد. این شبکه امکان عرضه حداکثر ۱ میلیارد توکن را دارد. البته حدود ۴۶۷ میلیون آن تا فوریه ۲۰۲۲ صادر شده است.

نحوه عملکرد

در ادامه می‌خواهیم به چند مراحل اساسی این شبکه بپردازیم.

قرارداد هوشمند 

قراردادهای هوشمند (SmartContract)، قراردادهایی از پیش تعیین شده بر روی بلاک چین هستند که اطلاعات را ارزیابی می‌کنند. در صورت برآورده شدن شرایط خاص، این قراردادها به طور خودکار اجرا می‌شوند.

برای ایجاد قراردادهایی فراتر از مواردی که مربوط به دیتاهای موجود در بلاک چین است، قراردادهای هوشمند به دیتاها خارج از بلاک چین نیاز دارند. مشکلات در اتصال منابع اطلاعاتی بیرونی به قراردادهای هوشمند بلاک چین، به زبانی است که برای هر دو طرف قابل فهم باشد. همین موضوع یکی از محدودیت‌های اصلی در نحوه استفاده گسترده از قراردادهای هوشمند است.

نقش اوراکل 

بعد از اجرای قراردادهای هوشمند، اوراکل‌ها وارد عمل می‌شوند. همان‌طور که گفته شد، اوراکل یک نرم افزاری است که به عنوان «میان افزار» شناخته می‌شود. این اوراکل‌ها به عنوان یک واسطه عمل می‌کنند و دیتاها را از دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین انتقال و ترجمه می‌کنند. با این حال، تنها مشکلی که یک اوراکل متمرکز ایجاد می‌کند، این است که یک قرارداد هوشمند غیرمتمرکز و ایمن با بلاک چین هدف حل آن است.

نقش اوراکل‌ها

با این تفاسیر، در ادامه می‌خواهیم به یک جمع بندی دقیق از قراردادهای هوشمند و اوراکل‌ها برسیم.

  • قراردادهای هوشمند، قراردادهای غیرقابل‌تغییر و تأییدی هستند که در صورت برآورده شدن شرایط، به طور اتوماتیک در چارچوب IF/THEN اجرا می‌شوند.
  • دیتاهایی که چنین شرایطی را تعریف می‌کنند، به طور سنتی از بلاک چین می‌آیند.
  • اخیراً اوراکل‌ها در اکوسیستم رمزنگاری، معرفی شده‌اند تا دیتاهای خارج از بلاک چین را به قراردادهای هوشمند درون بلاک چین بیاورند.
  • اوراکل‌های متمرکز، مزایای قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین را کاهش می‌دهند. زیرا ممکن است معیوب یا غیرقابل‌اعتماد باشند.

این توکن یک شبکه غیرمتمرکز از نودها است که اطلاعات را از منابع خارج از بلاک چین تا قراردادهای هوشمند درون بلاک چین را از طریق اوراکل‌ها فراهم می‌کند. این فرایند، همراه با یک سخت افزار ایمن و قوی، مشکلات مربوط به استفاده از تنها یک منبع متمرکز را حذف می‌کند.

انواع قراردادهای هوشمند

هنگامی که یک قرارداد هوشمند به دیتا نیاز دارد، فرایند مربوط به آن بر روی یک بلاک چین فعال شروع می‌شود. آن قرارداد هوشمند یک درخواست (Requesting Contract) برای اطلاعات ارسال می‌کند. پروتکل این درخواست را به‌عنوان یک «رویداد» ثبت می‌کند. این شبکه به نوبه خود یک قرارداد هوشمند (Chainlink Service Level Agreement Contract)  بر روی بلاک چین ایجاد می‌کند تا این دیتاهای خارج از بلاک چین را دریافت کند.

قرارداد  Chainlink SLA سه قرارداد فرعی ایجاد می‌کند که شامل این موارد هستند:

 قرارداد اعتبار یا  Reputation: سوابق ارائه دهنده اوراکل را بررسی کرده و از صحت آنها اطمینان حاصل می‌شود. در این قرارداد، نودهای نامعتبر یا غیرقابل‌اعتماد، ارزیابی و حذف می‌شوند.

قرارداد تطبیق سفارش یا Oder-Matching: درخواست قرارداد از درخواست کننده را به نودها تحویل و پیشنهادات آنها بر اساس درخواست، دریافت می‌شود. در نهایت، تعداد و نوع مناسب این نودها برای انجام درخواست، انتخاب می‌شود.

قرارداد تجمیع یا Aggregating: تمام دیتاها را از اوراکل‌های انتخابی گرفته و آنها اعتبارسنجی می‌شوند. در نهایت، بهترین و دقیق‌ترین نتیجه انتخاب می‌شود.

اعتبارسنجی داده‌های نود (Nodes) 

بعد از طی شدن مراحلی که گفته شد، نودهای رمزارز، درخواست قرارداد درخواست کننده را می‌پذیرند. از نرم افزار Chainlink Core برای ترجمه این درخواست‌ها استفاده می‌شود تا برای دنیای خارج از بلاک چین قابل فهم باشد. نسخه جدید ترجمه شده توسط نرم افزار، به یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) هدایت می‌شود. بعد از این مرحله، دیتاها از منبع جمع آوری و مجدداً از طریق نرم افزار Chainlink Core به زبان بلاک چین ترجمه می‌شود. در نهایت، قرارداد Aggregating شده شبکه ارسال می‌شود.

انواع قراردادهای چین لینک

حالا قرارداد Aggregating، می‌تواند دیتاهای جمع‌آوری‌شده از منابع مختلف را تأیید کند. لازم به ذکر است که این قرارداد امکان تطبیق دیتاهایی از چندین منبع را هم دارد.

قرارداد Aggregating، فرایند اعتبارسنجی را برای چندین منبع تکرار و در نهایت، تمامی دیتاهای تأیید شده را با میانگین گیری در یک قسمت از دیتا، تطبیق می‌دهد. در شرایطی خاص، همه دیتاها را نمی‌توان میانگین گیری کرد.

جدا از منبع داده، چین لینک راهی برای ارائه امن و کارآمد دیتاهای دقیق برای قراردادهای هوشمند در بلاک چین‌های فعال است.

اصول عملکرد

توکن لینک که در بالاتر به آن پرداختیم، سنگ بنای کل اکوسیستم است و نقش مهمی را در عملکرد این شبکه ایفا می‌کند. لازم به ذکر است، حداکثر تعداد توکن‌های لینک از پیش تعیین شده است.

در عمل، شبکه به عنوان پیوندی بین قراردادهای هوشمند و دیتاهای خارج از بلاک چین عمل می‌کند. این شبکه یک پلتفرم کاملاً غیرمتمرکز برای اوراکل‌ها فراهم می‌کند که نقش مهمی را در اطمینان قراردادهای هوشمند دارد. در سیستم توسعه یافته توسط این ارز، اوراکل‌ها باید بالاترین کیفیت اطلاعات ممکن را برای قراردادهای هوشمند ارائه دهند. زیرا، اوراکل‌هایی که عملکرد خوبی دارند، توکن‌های لینک را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

عملکرد چین لینک

این در حالی است که اگر اوراکلی عملکرد ضعیفی داشته باشد، توکن‌های لینک خود را از دست می‌دهد. لینک واحد پولی است که در شبکه قرار گرفته و همچنین، تنها ارزی است که توسط عملکردهای ضروری چین لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اوراکل‌ها از نظر فنی به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول آنها، داخل بلاک چین و بخش دوم خارج از بلاک چین است.  بخش داخل بلاک چین، یک قرارداد برای انتقال دیتا بین اوراکل و قرارداد هوشمند است. قسمت خارج از بلاک چین، همان نودها یا اپراتور هستند. این نودها برای انجام کار خود، توکن‌های لینک را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

شبکه شامل نودهای بسیاری است که دیتاهای خارج از بلاک چین را از طریق اوراکل به قراردادهای هوشمند می‌رسانند. این فرایند غیرمتمرکز است. به همین دلیل، نودها تمام مشکلات امینتی را که ممکن است هنگام استفاده از یک اوراکل غیرمتمرکز رخ دهد، حذف می‌کنند. علاوه بر آن، نرم افزار Chainlink Core، کیفیت دیتاهایی که قبلاً توسط اوراکل‌ها تولید شده، بررسی می‌کنند. نودهایی را که دیتاهای غیرقابل‌اعتماد تولید می‌کنند، حذف می‌شوند.

اگر چه چین لینک بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند ولی عملکرد آن تنها به اتریوم محدود نمی‌شود. در عمل، یک برنامه توزیع شده است که خدمات آن را می‌توان در هر بلاک چین مستقر کرد. از سال ۲۰۱۹، پروژه‌های بلاک چین بیشتر شدند و اوراکل‌ها را نیز در شبکه خود ادغام کردند.

امروزه، از فناوری چین لینک برای بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، تقریباً همه برنامه‌های مهم مالی غیرمتمرکز (DeFi) از اوراکل‌های این شبکه استفاده می‌کنند. 

سرمایه گذاری در چین لینک

در طول سال‌های فعالیت این ارز، محبوبیت زیادی در بین سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال پیدا کرده است. بیشترین محبوبیت این شبکه برای چندین عامل مختلف مثل فناوری منحصر به فرد و قراردادهای Aggregating معروف است. همچنین، این شبکه با رفع مشکل اوراکل قراردادهای هوشمند، قابلیت اطمینان این قراردادها را امکان‌پذیر کرد. منظور از مشکلات اوراکل که اشاره شد، نادرست بودن اطلاعات تولید شده توسط برخی از اوراکل‌ها است.

راه حل ارائه شده توسط چین لینک تقریباً در هر پروژه ارز دیجیتالی که به اطلاعات تولید شده توسط اوراکل‌ها نیاز دارد، استفاده می‌شود. می‌توان گفت که بدون راه حل اوراکل ، توسعه بازار ارزهای دیجیتال کندتر خواهد بود و بسیاری از مهم‌ترین نوآوری‌ها در این بازار از نظر فنی امکان‌پذیر نبود.

در حال حاضر، موقعیت این پروژه در بازار ارزهای دیجیتال مستحکم است. در آینده چین لینک، موفقیت این شبکه به توسعه پروژه و محبوبیت بیشتر قراردادهای هوشمند بستگی دارد. پیش‌بینی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که قراردادهای هوشمند در آینده می‌توانند جایگزینی برای هر قرارداد که به شکل دیجیتال انجام می‌شود، باشد.

سرمایه گذاری در چین لینک

پتانسیل این قراردادها بسیار بالا است و آنها می‌توانند به طور دائم روش بستن قراردادها را تغییر دهند. بیشتر کردن پتانسیل قراردادهای هوشمند، بدون راه حل اوراکل بسیار چالش برانگیز خواهد بود. 

موفقیت توکن‌های لینک، مستقیماً قابل مقایسه با میزان کاربرد راه حل چین لینک است. اگر تقاضا برای قراردادهای هوشمند در آینده افزایش پیدا کند، استفاده از توکن‌های لینک نیز بیشتر شده و رشد می‌کند. افزایش استفاده از شبکه نیز به طور طبیعی ارتباط مستقیم با قیمت توکن لینک دارد.

شبکه چین لینک یک راه حل قابل اجرا برای مشکلات اوراکل‌های قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. همچنین، در حال حاضر رقیب قابل توجهی ندارد. بنابراین، غیر قابل پیش‌بینی نیست که چین لینک در آینده نزدیک به یکی از ارزهای دیجیتال محبوب در بازار تبدیل شود.

نحوه خرید و فروش

نحوه خرید چین لینک مانند سایر ارزهای دیجیتال است و شما  در صرافی‌های رمزارز مختلفی می‌توانید اقدام به خرید و فروش LINK کنید. هر چند ماهیت لینک بر اساس استاندارد ERC20 اتریوم است، اما اخیراً این توکن به شبکه بایننس (BEP2) هم ورود کرده است. از مزایای معامله چین لینک در بستر بایننس می‌توان به سرعت بالای تایید تراکنش‌ها و پرداخت کارمزد به مراتب کمتر نسبت به شبکه اتریوم اشاره کرد. برای شروع سرمایه‌گذاری در چین لینک می‌توانید با ثبت‌نام در بازار ارز دیجیتال والکس، به دنیای معاملات این رمزارز ورود کنید. ازجمله مزایای خرید چین لینک در والکس عبارتند از:

  • پشتیبانی از لینک در شبکه BEP2
  • امکان معامله لینک در سه پایه بازار ریال، تتر و بیت کوین
  • برخورداری هر کاربر از یک آدرس کیف پول اختصاصی برای هر ارز دیجیتال
  • ذخیره ایمن دارایی‌ها در کیف پول سرد (سخت افزاری)

کیف پول‌های ارز دیجیتال چین لینک (LINK)

ولت برای چین لینک

لینک را می‌توان در کلیه کیف پول‌هایی که از بستر ERC-20 اتریوم پشتیبانی می‌کنند، نگهداری کرد. بنابراین شما بر اساس سطح امنیت و قابلیت‌های مدنظر خود می‌توانید یکی از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مانند تراست والت که یکی از بهترین کیف پول چین لینک است را انتخاب کنید. مهمترین پارامترها در انتخاب کیف پول لینک عبارتند از:

  1. امنیت: ویژگی‌های امنیتی خوب مانند احراز هویت دو مرحله‌ای، بیومتریک و بازکردن قفل با چهره، و …
  2. رابط کاربری دوستانه: انتقال و دریافت وجه آسان و پشتیبانی از ویژگی‌هایی مانند مشاهده موجودی، کپی آدرس و QR آدرس.
  3. پشتیبانی از دیفای (DeFi): از آنجا که چین لینک یک پروتکل اصلی برای پروژه‌های دیفای است، کیف پول شما هم باید به راحتی با پروتکل‌های دیفای تعامل داشته باشد.

برخی از بهترین کیف پو‌‌های نرم‌افزاری لینک:

  • اتمیک (Atomic): نسخه مناسب تلفن همراه و دسکتاپ
  • تراست ولت (Trust Wallet):نسخه تلفن همراه
  • مای اتریوم (MyEtherWallet): تحت وب

برخی از بهترین کیف پو‌‌های سخت‌افزاری لینک:

  • لجر نانو اس/ایکس (Ledger Nano)
  • ترزور (Trezor)
  • کیپ کی (KeepKey)

در این مقاله سعی داشتیم ارز دیجیتال چین لینک چیست را به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما  تشریح کنیم. چین لینک با ارائه راهکاری منحصر به فرد برای تبادل داده‌ها در داخل و خارج از بلاک چین (بین دنیای دیجیتال و واقعی) یکی از امیدوارکننده‌ترین نوآوری‌ها در بین پلتفرم‌های فایننس غیرمتمرکز و به طور کلی بلاکچین محسوب می‌شود. 

اگر سوال یا نکته‌ای درخصوص نحوه عملکرد چین لینک و توکن آن دارید، بی‌صبرانه منتظر نظرات شما همراهان عزیز هستیم.

سوالات متداول

آیا Chainlink سرمایه گذاری مناسبی است؟

برای پیوند زنجیره‌ها استفاده می‌شود؛ از یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز برای اتصال منابع داده خارجی به بلاک چین‌های مختلف استفاده می کند. علاوه بر اینکه یک پروژه جالب با برنام‌های کاربردی در دنیای واقعی است، Chainlink یک سرمایه گذاری ارزشمند است.

چه چیزی در مورد Chainlink جذاب است؟

از آنجایی که تقاضا برای محصولات و خدمات غیرمتمرکز همچنان در حال افزایش است، Chainlink خود را به عنوان شبکه غیرمتمرکز اوراکل (DON) برای ادغام داده‌های دنیای واقعی در قراردادهای هوشمند به طور کارآمد و ایمن معرفی کرده است.

چین لینک در ۵ سال آینده کجاست؟

WalletInvestor پیش بینی قیمت ۱ و ۵ ساله را به ترتیب ۳۲.۱۷ و ۷۳.۵۲ دلار برای LINK ارائه می‌دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا