ترید

ارز دیجیتال چیلیز چیست؟ معرفی توکن هواداری

اینکه باشگاه محبوبتان به شما حق رای بدهد خیلی هیجان‌انگیز است! ارز چیلیز برای همه هواداران باشگاه‌های ورزشی خصوصاً فوتبال، یک رویای واقعی است. هواداران دو آتشه‌ای که با خرید این ارز دیجیتال می‌توانند با بازیکن محبوب خود از نزدیک دیدار کنند، در تصمیمات باشگاه نقش آفرینی داشته باشند و حتی از این طریق کسب درآمد کنند. در این مقاله به شما می‌گوییم ارز دیجیتال چیلیز چیست و کاربرد آن کدام است؟ با ما در ادامه همراه باشید. 

تعریف

نام پروژه چیلیز (Chiliz)
نماد CHZ
عرضه کل ۸,۸۸۸,۸۸۸,۸۸۸
وبسایت رسمی Chiliz.com
سال عرضه ۲۰۱۸
اوج قیمتی ۰.۰۲۰۹۰۰ دلار
صرافی‌های ارائه‌دهنده Binance, Paribu, Upbit, HBTC, Bilaxy, CoinEx, folgory, CoinDCX, HitBTC, Kucoin, Hotbit, WazirX, Bitmax, CROSS Excahnge, omgfin, systemkoin, Chiliz, Bitay, Btmax

این ارز بر بستر شبکه ERC20 روی بلاک چین چیلیز متولد شد. الکساندر دریفوس (Alexandre Dreyfus) از بنیانگذاران این توکن است که به عنوان مدیر عامل (Socios.Com) نیز مشغول به فعالیت است. این توکن به کاربران اجازه می‌دهد تا NFT‌های مورد نظر خود را در بازار Chiliz Socios خریداری کنند. پلتفرم سوشیوس دات کام به طرفداران این امکان را می‌دهد که NFT‌هایی  را خریداری کنند که مربوط به برند یا تیم خاص ورزشی است. 

Socios یک اکوسیستم با امکانات کامل برای توکن‌ هواداری است. وب‌سایت و برنامه‌ تلفن همراه Socios قابلیت خرید و فروش NFT هواداری، کسب این NFT‌ها در مسابقات مختلف و حتی مبادله آنها با سایر کاربران را دارد. این سایت در حال حاضر NFT‌های برند را برای بیش از دو جین تیم ورزشی و esports ارائه می‌دهد.

این ارز یک چشم انداز روشن و یک استراتژی تجاری تعریف شده بر اساس توکن‌های هواداری دارد. اگرچه رمزارزها و NFT‌ها را می‌توان به روش‌های بی‌شماری مورد استفاده قرار داد، اما این رمزارز را به عنوان یک فناوری توانمند برای کسب درآمد برای باشگاه‌های ورزشی و حتی کلوپ‌های هواداری در نظر می‌گیرند.

بهترین NFT هواداری ارزش خود را در صنعت بازی ثابت کرده‌اند. این توکن‌های غیرقابل تعویض به کاربران اجازه می‌دهند تا سطح خود را ارتقا دهند، پروفایل‌های خود را شخصی سازی کنند و به اهداف درون بازی دست یابند. این ارز در استفاده از این فناوری برای حمایت از تیم‌های ورزشی و هواداران آن‌ها بسیار موفق عمل کرده است و رهبر بی رقیب بازار به حساب می‌آید. Socios نمونه‌ای از استفاده نوآورانه از فناوری NFT است. توکن با استانداردهای ERC20 و BEP20 سازگار است. CHZ همچنین به عنوان توکن TRC-20 در بلاک چین Tron موجود است.

نگاهی به نحوه عملکرد

بررسی چیلیز

این ارز در باشگاه‌‌های ورزشی خصوصاً فوتبال عملکرد چشمگیری داشته است. به عنوان مثال، باشگاه فوتبال یوونتوس  به دارندگان این توکن اجازه داد آهنگی را انتخاب کنند که زمان زدن گل توسط تیم یوونتوس در ورزشگاه پخش شود. به مدت هشت سال، یوونتوس گل‌های زده خود را  با آهنگی به نام خنجر چلسی جشن می‌گرفت. دارندگان توکن هواداران یوونتوس آهنگ Blur’s Song 2 را به عنوان جایگزین انتخاب کردند.

همچنین در باشگاه فوتبال بارسلونا، هواداران باشگاه نقاشی دیواری را برای آویزان کردن به دیوار اتاق رختکن تیم انتخاب کردند. هواداران باشگاه پاری سن ژرمن پیامی را برای نوشتن روی بازوبند کاپیتانی در جریان بازی انتخاب کردند. تیم OG esports به طرفداران اجازه می‌دهد بنر درون بازی را انتخاب کنند. مثال‌هایی از این دست بسیار است و اگر شما نیز جز طرفداران یک باشگاه ورزشی باشید، قطعاً با خواندن این مطلب به خریدن ارز چیلیز فکر خواهید کرد.

تیم‌ها و باشگاه‌ها می‌توانند مزایای بیشتری برای دارندگان توکن ارائه دهند. به عنوان مثال از جمله صندلی‌های ممتاز در رویدادها، ملاقات با تیم، کالاهای تجاری و بسیاری از امکانات درجه یک دیگری که صرفاً در اختیار دارندگان قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب

این ارز مانند هر پروژه دیگر در دنیای بلاکچین و ارز دیجیتال ویژگی‌های مثبت و منفی خاصی دارد که ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

مزایا معایب
Socio.com اولین پلتفرم در نوع خود است، بنابراین رقابت کمتری وجود دارد. CHZ قابل استخراج نیست و فقط می‌توان آن را خرید و معامله کرد
الگوریتم PoA (اثبات اعتبار) ایمن تر و کاربردی‌تر از PoW و PoS است. CHZ هنوز توسط بسیاری از صرافی‌ها لیست نشده است
چالش‌های مقیاس‌پذیری را حل می‌کند همه گیری کووید-۱۹ هنوز چالش‌هایی را برای صنعت ورزش ایجاد می‌کند
مشارکت‌های چشمگیر پروژه با برندها و باشگاه‌های مطرح  
اطلاعات موثق و همچنین شفافیت  
نفوذ موثر در بازار  
مصرف انرژی از طریق الگوریتم PoA  

تاریخچه

این ارز در سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از Mediarex Group یک سازمان بین المللی ورزش و سرگرمی تاسیس شد. اما پلتفرم Socios مبتنی بر بلاک چین در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد. Chiliz توکن CHZ را در اکتبر ۲۰۱۸ راه اندازی کرد. 

اولین شریک این توکن، باشگاه فوتبال یوونتوس واقع در تورین ایتالیا بود. این تیم پیشنهاد NFT خود را در نوامبر ۲۰۱۹ ارائه کرد و ۱.۳ میلیون توکن  از عرضه ۲۰ میلیونی آن تنها در یک ماه به فروش رساند. این ارز اپلیکیشن و وب سایت Socios را در پایان دسامبر ۲۰۱۹ وارد بازار کرد. 

این ارز به اضافه کردن تیم‌های فوتبال و ورزش‌های الکترونیکی به لیست شرکای خود متعهد است و اخیراً اعلام کرده است که به بازار ورزش آمریکا نیز ورود کرده است.

لانچ پول بایننس؛ خونی تازه در رگ‌های CHZ

مانند هر پروژه جدید، چیلیز برای تنومندی بیشتر به بایننس نیاز داشت؛ این صرافی به تبلیغ و عرضه توکن کمک فراوانی کرد. روزهای نهایی ۲۰۲۰ بود که همکاری بایننس با این پروژه کلید خورد. به این ترتیب تا اواسط ژانویه سال ۲۰۲۱ کاربران لانچ‌پول بایننس می‌توانستند ارز بایننس (BNB)، استیبل کوین بایننس (BUSD) یا توکن CHZ خود را برای به دست آوردن جوایز توکن طرفداری، استیک کنند. به همین ترتیب توکن‌های هواداری باشگاه پاری سن ژرمن (توکن PSG) و قهرمان ایتالیا، یوونتوس (توکن JUV)، از طریق لانچ‌پول بایننس به مدت ۳۰ روز برای فارمینگ در دسترس بودند.

نحوه استفاده

دو راه اصلی برای استفاده از پلتفرم وجود دارد که در زیر به شرح آن می‌پردازیم.

در ابتدا می‌توانید در جامعه اقتصادی Socios شرکت کنید. از بازار Socios دیدن کنید، توکن هواداری تیم مورد علاقه خود را بخرید و با آنها در ارتباط باشید.

گزینه دوم راهنمای خرید چیلیز به عنوان سرمایه‌گذاری است. طرح تجاری این ارز در مواجهه با نوسانات بازار کریپتو انعطاف پذیر است و این امر، ارز دیجیتال Chiliz را برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال به حداقل رساندن فراز و نشیب ارزهای اصلی بازار هستند و به دنبال ریسک کم در سرمایه‌گذاری هستند، جذاب می‌کند.

کدام باشگاه‌ها NFT مخصوص خود را دارند؟

باشگاه‌هایی که NFT هواداری دارند عبارتند از: منچسترسیتی، لاتزیو، پورتو، سانتوس، بارسلونا، آث میلان و ترابزون اسپور

باشگاه‌هایی که توکن هواداری دارند

تاریخچه قیمتی

این ارز در اواسط سال ۲۰۱۹ به بازار معرفی شد و کار خود را با قیمت ۰.۰۱۶ دلار آغاز کرد. در طی دو سال از حضور Chiliz در بازار یعنی تا اوایل سال ۲۰۲۱ تغییر محسوسی در قیمت این ارز مشاهده نشد و کمترین نوسان را در بازار داشت. 

ماه مارس سال ۲۰۲۱ نقطه عطف ارز چیلیز است. قیمت این ارز به بیش از ۰.۷۲ دلار رسید و رکورد تاریخی را برای خود به جای گذاشت. اما با فشار دولت‌ها خصوصاً دولت چین روی کریپتوکارنسی، این توکن نیز با افت شدید قیمتی مواجه شد و در حال حاضر با نرخ $۰.۲۳۲۷۶۸ در بازار در حال داد و ستد است.

جایگاه در بازار

این ارز در حال حاضر بر اساس آمار سایت CoinMarketCap، در رتبه ۶۹ فهرست رمزارزها قرار گرفته است. همچنین ارزش بازار یا مارکت کپ Chiliz حدود $۱,۳۹۶,۴۴۲,۶۳۴ است.

همانطور که در جدول ابتدای مقاله اشاره کردیم، مجموع عرضه ۸.۸ میلیارد است که در زمان راه‌اندازی آن در اکتبر ۲۰۱۸ تولید و بین مشارکت‌کنندگان اولیه توزیع شد.

توزیع توکن براساس داده‌های کوین مارکت کپ به شرح زیر است:

  • استقرار خصوصی: ۳،۰۶۶،۶۶۶،۶۶۶
  • سرمایه گذاران اولیه و تیم پروژه: ۱،۱۱۱،۱۱۱،۱۱۰
  • هیئت مشاور: ۲۶۶،۶۶۶،۶۶۶
  • ذخیره پایگاه کاربران: ۱،۷۷۷،۷۷۷،۷۸۰
  • عملیات بازاریابی: ۱،۳۳۳،۳۳۳،۳۳۳
  • خریدهای استراتژیک: ۱،۳۳۳،۳۳۳،۳۳۳

معرفی کیف پول‌های مناسب

کیف پول‌های سخت‌افزاری به دلیل امنیت بالا و همچنین ذخیره سازی آفلاین دارایی دیجیتال، همواره محبوبیت خاصی در میان سرمایه‌گذاران در حوزه کریپتوکارنسی دارند. البته کیف پول لجر یکی از بهترین‌ها برای ذخیره کردن است.

در بخش کیف پول‌های نرم‌افزاری، تراست ولت به دلیل رایگان بودن و سهولت در استفاده انتخاب اول کاربران برای نگهداری از ارز دیجیتال چیلیز است. در کنار تراست ولت، کیف پول اتمیک انتخاب دوم کاربران برای ذخیره کردن این توکن است. کیف پول های چیلیز باید امنیت و شهرت لازم و کافی را داشته باشند.

آشنایی با صرافی چیلیز

صرافی چیلیز

پروژه  Chiliz تنها به ارائه توکن محدود نمی‌شود. این صرافی پلتفرمی اختصاصی است. این پلتفرم رابط کاربری بسیار شفاف و آسانی دارد و شما به‌راحتی می‌توانید از طریق آدرس chiliz.net به آن دسترسی پیدا کنید. همچنین اپلیکیشن iOS یا Android صرافی چیلیز نیز در دسترس است.

ویژگی محبوب این پلتفرم امکان معامله توکن‌های هواداری و جفت ارزهای آنها است. در واقع صرافی chiliz را به عنوان “The world’s first tokenized sports exchange” می‌شناسند.

هیجان فوتبال و سرمایه‌گذاری

همانطور که گفتیم این ارز سلطه خوبی بر بازار ورزش و سرگرمی دارد که آینده ارز چیلیز را تضمین می‌کند. این پروژه حدود ۲۰ شریک دارد که به صورت رسمی در  سوشیوس با آنها همکاری دارد. از آنها می‌توان به تیم‌های پاریسن ژرمن، یوونتوس، آ اس رم، اتلتیکو مادرید، گالاتاسرای، اتلتیکو ایندپندینته، بارسلونا، تیم هرتیکس، یو اف سی، آپولون لیماسول، ترابوزون اسپور، یانگ بویز، سنت ترویدنس، پی اف ال، نووارا کالچیو، ، باشاک شهیر استانبول، دانشگاه شیلی و تیم فوتبال آث میلان اشاره کرد.ارز Chiliz در واقع برای هواداران ورزشی ساخته شده است و رویای دیرینه آنها، یعنی مشارکت در باشگاه را به واقعیت تبدیل کرده است. این ارز یک اقتصاد دو سر برد برای باشگاه‌ها و هوادارانشان است. در کنار آن، بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه کریپتوکارنسی صرفاً به دلیل نوسان کم این ارز و ثبات مناسب آن روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برخی حتی از این توکن مشابه استیبل کوین استفاده می‌کنند. در نهایت در این مقاله به سوال ارز دیجیتال چیلیز چیست پاسخ دادیم.

سوالات متداول

Chiliz گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

اگرچه سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از نظر قیمت این توکن شرایط آرامی داشت، اما Chiliz در سال ۲۰۲۱ شاهد روند صعودی بود. البته در ابتدای سال ۲۰۲۲ عملکرد ضعیف‌تری داشت. باید صبور بود تا ببینیم حرکت بعدی این ارز چیست.

رمزارز Chiliz چه کارکردی دارد؟

چیلیز یک ارز دیجیتال است که به علاقه‌مندان به ورزش فرصت می‌دهد تا تجربیات منحصر به فردی را با تیم‌های مورد علاقه خود داشته باشند.

Socios چیست؟

Socios.com اولین بستر تعامل تیم‌های ورزشی در نوع خود است که در شبکه چیلیز ایجاد شد. توکن CHZ ارز انحصاری مورد استفاده در بستر این سایت است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا