معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک چیست؟ علت طلاق او از شبکه اتریوم

حتما درباره اتریوم و اتریوم کلاسیک شنیده‌اید و می‌خواهید در مورد آن بیشتر بدانید تا درباره خرید ETC تصمیم بگیرید. این مقاله کامل‌ترین راهنما برای آشنایی با این ارز و نقد و بررسی آن است.  اتریوم کلاسیک (ETC) یک پلتفرم ارز دیجیتال توزیع شده و منبع باز است که به‌صورت غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاکچین مطابق با قراردادهای هوشمند کار می‌کند. Ethereum Classic در ابتدا با نام اتریوم شناخته می‌شد. در واقع، اتریوم توسط Vitalik Buterin و بنیاد اتریوم طراحی شد و در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد. اما این ارز پس از هک DAO در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد.

حتما کنجکاو شده‌اید که به چه دلیل ارز دیجیتال اتریوم و ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک از هم جدا شدند. این مقالهبا پاسخ به سوال ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک چیست؟ معرفی و بررسی مزیت‌ها گرفته تا اهداف، چالش‌های اتریوم و خرید ETC  را به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم. پس اگر فعال حوزه رمزارز هستید و یا به این بازار پویا علاقمندید، حتما تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تعریف

اتریوم چیست؟ اتریوم پلتفرم بلاکچینی شبیه به بیت‌کوین است، با یک تفاوت کلیدی: علاوه بر ثبت ارزش تراکنش‌ها، می‌تواند به عنوان یک کامپیوتر توزیع شده برای اجرای قراردادهای هوشمند خوداجرا نیز استفاده شود.

در پاسخ به Ethereum Classic چیست؟ می‌توان گفت که ETC اجرای قراردادهای هوشمند را با توانایی که در حاکمیت غیرمتمرکز دارد را تسهیل می‌کند. به عبارت دیگر، قراردادها بدون دخالت شخص ثالث مانند وکیل قابل اجراست. قراردادهای هوشمند شبیه به دستورات if-then هستند، به این معنی که اگر اقدامات مورد نیاز در قرارداد انجام شده باشد، قرارداد قابل اجراست. اگر پارامترهای قرارداد برآورده نشده باشد، بسته به شرایط تعیین شده در شروع قرارداد، ممکن است جریمه، کارمزد درنظر گرفته شود یا حتی قرارداد باطل شود.

به عنوان مثال در معامله ملکی، اگر در قرارداد قید شده باشد که در تاریخ معینی باید پیش پرداخت انجام شود و وجه دریافت نشده باشد، می‌توان قرارداد را باطل کرد. قراردادهای هوشمند نیز در یک دفتر کل توزیع شده یا شبکه بلاکچین قرار دارند. دفتر کل توزیع شده، دفتر کل معاملات و قراردادهایی است که به صورت غیرمتمرکز در مکان‌های مختلف نگهداری می‌شوند.

تاریخچه و ماجرای جدایی‌اش از شبکه اتریوم 

در ابتدا، بلاکچین اتریوم به عنوان یک شبکه واحد ایجاد شد که در آن تراکنش‌ها را با استفاده از ارز دیجیتال اتر یا ETH تسهیل کند. شبکه جدید به سرعت برای عرضه اولیه کوین محبوب شد، زیرا تیم‌های مختلف از این پلتفرم برای راه‌اندازی توکن‌های خود استفاده کردند.

یکی از موفق‌ترین ICOها DAO بود؛ در واقع این صندوق به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شد و در آن سرمایه‌گذاران به دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری رأی می‌دادند. DAO به سرعت بیش از ۱۱ میلیون ETH از بیش از ۱۸۰۰۰ سرمایه‌گذار جمع‌ کرد. البته این آمار مربوط به قبل از این است که هکرهای ناشناس یک مشکل در قرارداد هوشمند را کشف کنند. این مشکل اجازه می‌داد که حدود یک سوم اتر انباشته شده DAO را خارج کنند.

Ethereum Classic در سال ۲۰۱۶ در نتیجه هک DAO شکل گرفت.  DAO قرارداد هوشمندی است که بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند. در این حمله، بلاکچین اصلی به دو بخش تقسیم شد که در آن اکثر کاربران تصمیم گرفتند که هک را معکوس کنند و وجوه دزدیده شده را برگردانند.

این نفوذ باعث شد که توجه جامعه اتریوم به احتمال حمله جلب شود. تعداد کمی از توسعه‌دهندگان و ماینرها معتقد بودند که سرمایه‌گذاری DAO در واقع به معنی سرمایه‌گذاری در یک پروژه معیوب خواهد بود. در مقابل این گروه، اکثریت جامعه اتریوم بودند که تصمیم گرفتند که بلاکچین را به عقب برگردانند تا باعث کمک مالی برای سرمایه گذاران DAO شود.

پیشنهاد معکوس‌کردن بلاکچین اتریوم برای نجات سرمایه‌گذاران آسیب‌دیده باعث شکل گیری دو دیدگاه موافق و مخالف شد. مخالفان بر این اعتقاد بودند که انجام این کار، سابقه‌ای را برای کمک‌های مالی آینده ایجاد می‌کند. اما پس از یک نظرسنجی فوری که انجام شد، ۹۷ درصد از جامعه به بازگرداندن وجوه ازدست‌رفته از طریق هارد فورک رأی دادند.

در نتیجه، بلاکچین اتریوم به دو شبکه مجزا تقسیم شد. شبکه جدیدتر نام اتریوم را به ارث برد و از ETH یا اتر به عنوان ارز دیجیتال خود استفاده می‌کند. نسخه قدیمی‌تر که با نام Ethereum Classic شناخته می‌شود که از ETC استفاده می‌کند.

توافق بین خریدار و فروشنده در خطوط کدی در قرارداد هوشمند نوشته می‌شود که بسته به شرایط داخل قرارداد، به صورت خودکار اجرا می‌شود. در نتیجه، نیازی به نظارت خارجی یا سانسور توسط یک مقام مرکزی وجود ندارد، زیرا کد اجرای قرارداد را کنترل می‌کند. این روند آینده اتریوم کلاسیک را جهت امنیت و سوددهی ضمانت می‌کند.

بنیانگذاران اتریوم

ویتالیک بوترین بنیانگذار اصلی اتریوم

پس از پاسخ به سوال اتریوم چیست؟ در این بخش، می‌خواهیم در مورد بنیانگذران این رمز ارز صحبت کنیم. بیایید با ویتالیک بوترین معروف که به عنوان بزرگترین بنیانگذار اتریوم شناخته می‌شود، شروع کنیم.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

ممکن است شگفت‌ زده شوید وقتی بفهمید که ویتالیک بوترین، اتریوم را در سن ۱۹ سال معرفی کرد.

می‌توان گفت که او علاقه زیادی به کریپتو داشت و این اختراع نتیجه علاقه اوست. پس از بررسی دقیق فناوری بلاکچین که بیت‌کوین از آن استفاده می‌کرد، او تمام تلاش خود را کرد تا چیزی بهتر از آن را ارائه دهد و به اختراع اتریوم منجر شد.

بوترین از قراردادهای هوشمند در اتریوم استفاده کرد که می‌توان آن‌ها را به عنوان بخش‌های کوچکی از کدهای خوداجرای موجود در بلاکچین تعریف کرد.

قراردادهای هوشمند را نیز برای اعتبارسنجی استفاده کرد. چرا که نه تنها یک دفتر کل تراکنش‌ها، بلکه یک شبکه قابل برنامه‌ریزی بی‌عیب و نقص طراحی کرده بود.

در حال حاضر، اتریوم میزبان تعداد زیادی اپلیکیشن و چندین ارز مجازی دیگر است. باوجود جایگزین‌هایی که برای اتریوم معرفی شده‌اند، اما همچنان، اتریوم قدرتمندترین آن‌هاست.

سایر بنیانگذاران اتریوم

فقط ویتالیک بوترین، اتریوم را توسعه نداده است. تعدادی دیگر از همکاران نیز به او در تبدیل ایده اتریوم به واقعیت کمک کردند.

در مجموع هشت نفر اتریوم را بنیانگذاری کردند، اما طبق گزارش The Block، بوترین بعداً از این تصمیم پشیمان شد. چون برخی از بنیانگذاران پروژه اتریوم را ترک کردند تا پروژه خود را ایجاد کنند، به عنوان مثال، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، گاوین وود (Gavin Wood) و غیره.

در میان همه این بنیانگذاران، بوترین تنها کسی است که هنوز روی آن کار می‌کند.

واقعاً چه کسی اتریوم را اجرا می‌کند؟

همانطور که در بخش ارز دیجیتال ETC چیست؟ گفتیم، اتریوم یک بلاکچین غیرمتمرکز دارد، بنابراین شخصی وجود ندارد که در کنترل یا اجرای پروتکل اتریوم دخالت داشته باشد. اما وقتی نوبت به اجرای تغییرات می‌رسد، نیاز به تصمیم‎‌گیری جمعی وجود دارد.

در مجموع دو نوع حاکمیت غیرمتمرکز وجود دارد که یکی روی زنجیره و دیگری خارج از زنجیره است.

ما در اینجا در مورد اتریوم صحبت می‌کنیم، بنابراین ذکر این نکته مهم است که اتریوم روی حاکمیت خارج از زنجیره کار می‌کند. بنابراین، بسیاری از سهامداران در این فرآیند سهیم هستند.

در حاکمیت زنجیره‌ای، تغییرات پروتکل معمولاً با کمک رای ذی‌نفعان و معمولاً توسط دارندگان توکن حاکمیتی تصمیم‌گیری می‌شود و نتیجه هرچه که شد براساس آن تغییرات روی بلاکچین اعمال می‌شود.

از سوی دیگر، در مورد حاکمیت خارج از زنجیره، تصمیم اصلاحات پروتکل توسط یک رویه غیر رسمی که مهمترین آن بحث‌هایی است که در شبکه اجتماعی اتفاق می‌افتد، اتخاذ می‌شود. پس در صورت تایید به صورت کد، پیاده‌سازی می‌شود.

اهداف

 اتریوم پیش به سوی شبکه پرداخت جهانی پرداخت

از زمان تقسیم بازار سرمایه‌گذاری اتریوم به دو بخش اتریوم و اتریوم کلاسیک، ارتقاها و بهبودهای زیادی در پروژه Ethereum Classic بوجود آمد. درواقع این بهبودها در جهت تبدیل شدن به یک شبکه پرداخت جهانی با کمک قراردادهای هوشمندی است که می‌تواند بدون نیاز حاکمیت متمرکز اجرا می‌شوند.

همانند سایر ارزهای دیجیتال، اتریوم کلاسیک احتمالاً به تلاش خود برای تبدیل شدن به یک دارایی دیجیتالی با ارزش ادامه خواهد داد، به این معنی که می‌توان آن را پس انداز و مبادله کرد و در عین حال ارزش خود را حفظ کند. ذخیره ارزش در ارزهای دیجیتال شامل قدرت خرید آن است که می‌تواند به سرعت به پول نقد تبدیل شود یا برای خرید دارایی دیگری، مشابه پول، استفاده شود.

مزیت‌ها

ویژگی‌های اتریوم کلاسیک

در ادامه پنج مزیت کلیدی ETC آمده است که به محض شروع فعالیت در این شبکه از آن‌ها بهره مند خواهید شد.

فضای ذخیره سازی نامحدود اتریوم

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های Ethereum Classic این است که وجوه شما برای همیشه در بلاکچین عمومی اتریوم ذخیره می‌شوند. به همین دلیل است که هیچ واسطه‌ای در ذخیره‌سازی توکن‌های کلاسیک اتریوم وجود ندارد.

می‌توانید آن‌ها را به کیف پولهای اتریوم کلاسیک خود بفرستید و برای همیشه به طور امن در بلاکچین عمومی ذخیره کنید. هرچه اتریوم کلاسیک بیشتری نگه دارید، کیف پول شما بزرگتر می‌شود.

عدم نیاز به پذیرش فروش توکن

فروش توکن روشی برای جمع‌آوری سرمایه است که در حال حاضر توسط بسیاری از استارت‌آپ‌ها در این ارز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از پروژه‌های محبوب‌تر، توکن‌ها را تنها از راه فروش توانسته‌اند از آن سود ببرند.

متاسفانه، این امکان وجود دارد که خود را در یک موقعیت ریسکی قرار دهید؛ چراکه ممکن است توکن‌های زیادی برای شروع خریده باشید و نتوانید همه آن‌ها را بفروشید یا نگه دارید. این همان چیزی است که در مورد سرویس نام اتریوم (Ethereum Name Service) اتفاق افتاد و باعث شده بسیاری از افراد سرمایه خود را از دست بدهند.

تیم توسعه دهنده اتریوم کلاسیک بلاکچین سیستمی ایجاد کرد که در آن کاربرانی که خود را در چنین موقعیتی قرار می‌دهند، می‌توانند وجوه اضافی را که دیگر نیازی به آن ندارند را مبادله کنند. این کار باعث شد که شانس سرمایه‌گذاران جدید بیشتر شود و با افزایش نقدینگی، قیمت این ارز بالا رود.

عدم احتمال ریسک کلاهبرداری 

این سیستم بسیار امن‌تر از سیستم سنتی متمرکز است. اتریوم کلاسیک روش اثبات کار متفاوتی دارد؛ به طوری‌که از یک فرآیند جداگانه برای هر بلوک ماینینگ استفاده می‌کند تا امنیت افزایش یابد. به این معنی که هر بلوک از زنجیره اصلی خارج می‌شود و امنیت سیستم را تضمین می‌کند.

حمایت‌های بازارهای اتریوم

بازارهای اتر در حال حاضر شکل غالب اقتصاد اتریوم هستند و تراکنش‌ها از طریق شبکه رایدن (Raiden) برای تراکنش‌های خرد و کانال‌های منظم برای تراکنش‌های بزرگ انجام می‌شود.

معایب Ethereum Classic

اگرچه اتریوم و اتریوم کلاسیک قراردادهای هوشمندی را ارائه می‌کنند و بازار یکسانی را دنبال می‌کنند، اما اتریوم به دلیل قانونی‌تر بودنش محبوبیت بیشتری دارد. به طوری که اتریوم پس از بیت‌کوین به عنوان با ارزش‌ترین شبکه ارزهای دیجیتال در جهان دوم شناخته شده است. اما با این وجود معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده ایم.

عدم مقیاس پذیری 

یکی از معایب اصلی Ethereum Classic وجود محدودیت‌های بالقوه آن در مقیاس‌پذیری است. چراکه به طور معمول، این شبکه می‌تواند ۱۵ تراکنش در ثانیه را انجام دهد. این تعداد در مقابل شبکه‌های پرداختی همانند Visa که بیش از هزار تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد، بسیار پایین است. البته این ارز از نظر نرم‌افزاری بسیار ارتقاء پیدا کرده است اما عدم مقیاس‌پذیری سیستم‌های پرداخت آن همچنان یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که در آن آینده با آن مواجه خواهد بود.

هک شبکه در سال ۲۰۱۶

از زمانی که شبکه اتریوم هک را تجربه کرد همیشه میزانی از حس ناامنی در معامله‌گران باقی مانده است. این نگرانی‌ها را شاید بتوان مانعی برای بهره‌مندی از قراردادهای هوشمند از طریق ETC در معاملات کلان و املاک دانست.

عدم پشتیبانی کمیسیون امنیت و تبادل 

مقررات بازار ارزهای دیجیتال همچنان در حال توسعه هستند که ممکن است منجر به تغییر نحوه عملکرد این ارز و سایر شبکه‌ها شود. به عنوان مثال، کمیسیون امنیت و تبادل (SEC) در واقع اوراق بهادار اتریوم یا بیت‌کوین را به دلیل شبکه‌های غیرمتمرکزی که دارد را تحت پوشش قرار نمی دهد.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

بررسی فرق بین ارزهای اتریوم کلاسیک و اتریوم

درست است که اتریوم کلاسیک هنوز هم به عنوان سرمایه‌ای سودآور شناخته می‌شود اما اتریوم قانونی‌تر و قابل معامله‌تر است. بورس کالای شیکاگو (CME) معاملات فیوچر اتریوم را در سال ۲۰۲۱ مورد تایید قرار داد. توجه داشته باشید که فقط بیت‌کوین و اتر برای چنین تراکنش‌هایی تایید شده‌اند. قراردادهای فیوچر اتریوم به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از آن برای معاملات بورس، ملک و بسیاری دیگر استفاده کنند. همچنین امکان هج کردن (hedge) در ETH یا شاید دیگر ارزهای دیجیتال را نیز پوشش می‌دهند.

ما می‌توانیم با تحلیل میزان سرمایه یا دلارهای که در این دو ارز سرمایه‌گذاری شده‌اند، به این نتیجه برسیم که جامعه سرمایه‌گذاری چه دیدی نسبت به ETC در مقایسه با ETH دارد. با این معیار، ETH برنده خواهد بود. بهتر است که بدانید که ارزش بازار هر ارز دیجیتالی با ضرب قیمت ارز که با یک ارز ثابت مانند دلار آمریکا تعیین می‌شود در تعداد کوین‌ یا توکن‌‌های در گردش بازار آن رمز ارز محاسبه می‌شود.

ETC تعداد ۱۳۳.۹ میلیون کوین در گردش دارد که ارزش بازار آن شش میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ در حالی که ETH تقریباً ۱۲۰ میلیون در گردش و ارزش بازار بیش از ۴۱۷ میلیارد دلار دارد. ETC با ۴۶.۰۰ دلار معامله می‌شود، اما ETH تا ۲ آوریل ۲۰۲۲ بیش از ۳۴۷۵ دلار در هر سکه معامله شده است. 

اگرچه هر دو شبکه قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند، اما با وجود نگرانی‌هایی بابت امنیت این شبکه، که در بالا به آن اشاره کردیم، باعث می‌شود که سرمایه گذاران  به ETH و پذیرش قراردادهای هوشمند اتریوم در مقایسه با این ارز سوق پیدا کنند.

چه چیزی Ethereum Classic) ETC) را منحصر به فرد می‌کند؟

اتریوم کلاسیک یکی از محبوب‌ترین هارد فورک‌های بلاکچین است. هم Ethereum Classic و هم اتریوم از کد پایه یکسانی استفاده می‌کنند که منجر به شباهت ویژگی‌هایشان شده است. این ارز از نظر ایدئولوژی با اتریوم متفاوت است؛ چرا که، تغییرناپذیر ماندن را انتخاب کرده و یک سیستم اثبات کار دائمی را برای مشارکت کاربران ارائه می‌دهد.

چند کوین از اتریوم کلاسیک (ETC) در بازار کریپتو در گردش است؟

اتریوم کلاسیک (ETC) دارای عرضه در گردش ۱۳۴,۴۶۸,۲۳۰ با حداکثر عرضه ۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ توکن ETC است. این عرضه هرگز افزایش نخواهد یافت. توکن‌های ETC توسط ماینرهایی که شبکه را نگهداری، ایمن و مدیریت می‌کنند به دست می‌آیند. هیچ ایردراپی برای این توکن راه‌اندازی نشده است و قابل فروش نیست. چراکه یک رویداد هاردفورک باعث شد که زنجیره‌ها از هم جدا شوند.

امنیت اتریوم کلاسیک چگونه تامین می‌شود؟

این توکن از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. ETC هرگز از مکانیسم اجماع دیگری برای ایمن سازی شبکه استفاده نخواهد کرد. استخراج‌کنندگان این ارز، شبکه را با حل مسائل سخت محاسباتی به منظور تولید و تأیید بلوک‌های تراکنش، ایمن می‌کنند.

تا زمانی که هر ماینر یا نود در شبکه در مورد ترتیب تولید بلاک‌ها توافق داشته باشد (معروف به اجماع)، تمام اطلاعات روی بلاکچین ثبت می‌شود و شبکه به بلوک بعدی می‌رود. این مکانیسم اجماع به دلیل آنکه بخش بزرگی از شبکه (۵۱٪ یا بیشتر) را ملزم به شرکت می‌کنند باعث جلوگیری از حملات مخرب می‌شود.

هدف اثبات کار، گسترش زنجیره است و ماینرها تشویق می‌شوند تا به انجام این کار در زنجیره Ethereum Classic ادامه دهند. انگیزه زیادی برای ماینرها برای راه اندازی زنجیره خود وجود ندارد زیرا کاربران همیشه طولانی‌ترین زنجیره را انتخاب می‌کنند.

خرید و فروش رمز ارز اتریوم کلاسیک (ETC)

همان‌طور که گفته شد این ارز در شبکه غیرمتمرکزی کار می‌کند که برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش بسیار مناسب است. البته باید توجه داشت که میزان افزایش قیمت و پایداری آن به تعداد سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان آن وابسته است. 

در این بخش شما را با راهنمای خرید اتریوم کلاسیک در والکس آشنا میکنیم. شما با استفاده از صرافی معتبر والکس می‌توانید در این بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کنید. از طرفی اگر سرمایه کافی برای ورود به بازار کریپتو ندارید، Ethereum Classic می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. چراکه حجم معاملات آن نسبت به اتریوم کمتر بوده و قیمت بالایی ندارد.

قیمت

عوامل متعددی بر قیمت و ارزش بازار Ethereum Classic تأثیر می‌گذارند، از جمله جریان‌های ورودی و خروجی مبادلات، تحولات فنی و اساسی، چرخه اخبار و شرایط کلی اقتصادی.

قیمت این توکن همانند بیت‌کوین، در هر لحظه با خرید و فروش تجمعی میلیون‌ها شرکت کننده در سراسر جهان تعیین می‌شود. می‌توانید با استفاده از صرافی‌های کریپتو همانند والکس یا یکی دیگر از ارائه دهندگان خدمات ردیابی قیمت ارزهای دیجیتال، از آخرین قیمت‌ها و اخبار به‌روز باشید.

از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید اخبار این رمزارز را دنبال کنید:

توییتر: https://twitter.com/eth_classic

ردیت: https://www.reddit.com/r/ethereumclassic

کیف پول اتریوم کلاسیک (ETC)

معرفی انواع والت اتریوم کلاسیک

نوع کیف پول ETC که انتخاب می‌کنید بستگی به آن دارد که برای چه می‌خواهید از آن استفاده کنید و چقدر می‌خواهید در آن کوین ذخیره کنید. 

والت سخت افزاری 

کیف پول سخت افزاری یا کیف پول سرد امن‌ترین گزینه برای ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری آفلاین خواهد بود. هر دو کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) برای ذخیره سازی ETC مناسب هستند. کیف پول‌های سخت‌افزاری گران‌تر هستند. بنابراین می‌توانند گزینه مناسب برای افرادی باشند که می‌خواهند مقادیر بیشتر ETC داشته باشند و یا کاربران باتجربه‌تری هستند.

والت نرم افزاری 

کیف پول‌های نرم افزاری گزینه دیگری را ارائه می‌دهند و استفاده از آن‌ها رایگان و آسان است. این کیف‌ها به صورت برنامه‌های گوشی‌های هوشمند یا دسکتاپ در دسترس هستند و می‌توانند سرمایه شما را را نگهدار کنند. کیف پول‌های اکسودوس(Exodus)، تراست ولت (Trust Wallet) از گزینه‌های محبوب هستند.

کیف پول دیجیتال امانی 

در این کیف پول‌ها، کلیدهای خصوصی شما توسط ارائه‌دهنده خدمات مدیریت و پشتیبان‌گیری می‌شوند. کیف پول‌های امانی از گزینه‌های امنیتی زیادی در موبایل و کامپیوتر شما برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. با این وجود گرچه راحت هستند، اما امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند و ممکن است برای مزیان این رمزارز (ETC)کمتر یا کاربران تازه‌کار بیشتر مناسب‌تر باشند.

والت وب 

کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول‌های وب نیز رایگان هستند و کار با آن‌ها ساده است. این والت‌ها از طریق  چندین دستگاه با استفاده از یک مرورگر وب قابل دسترس هستند. این والت‌ها از نوع کیف پول‌های داغ هستند و نسبت به جایگزین‌های سخت افزاری یا نرم افزاری از امنیت کمتری برخوردار می‌باشند. بنابراین برای مدیریت ETC خود باید یک سرویس معتبر با سابقه در زمینه امنیت و نگهداری را انتخاب کنید. در مجموع می‌توان گفت که این نوع والت‌ها برای نگهداری مقادیر کمتری از ETC  و یا برای معامله گران با تجربه بیشتر مناسب هستند. مای اتر ولت (MyEtherWallet) کیف پول مناسبی است. ولت متامسک را هم فراموش نکنید. 

استخراج  

اتریوم کلاسیک از استکینگ (staking) پشتیبانی نمی‌کند. در عوض، از مکانیزم اجماع اثبات کار مشابه با بیت‌کوین استفاده می‌کند.

پس از اینکه شبکه Ethereum Classic در سال ۲۰۲۰ با حملات ۵۱ درصدی مواجه شد، یک تغییر اساسی در الگوریتم استخراج اتریوم کلاسیک ایجاد شد. مدت زمان دوره Ethash از ۳۰۰۰۰ به ۶۰۰۰۰ دوبرابر شد و بدین ترتیب یک مشکل امنیتی حیاتی حل شد. این Ethash جدید، سفارشی شده (و بهینه شده) به عنوان EtchHash یا ارتقای Thanos شناخته می‌شود.

آینده

آینده اتریوم کلاسیک در ابهام است؛ زیرا اتریوم قانونی‌تر از این شبکه است، به خصوص با توجه به نگرانی‌های امنیتی اتریوم کلاسیک.

در واقع سرمایه‌گذاران به مرور در طی سال‌ها به دلیل هک کردن سیستم، اعتماد خود را به ETC از دست داده‌اند، و تا زمانی که ETC نتواند کد و نرم‌افزار خود را برای جلوگیری از هک‌های آینده توسعه دهد، اتریوم کلاسیک ممکن است همچنان چالش‌هایی در پیش داشته باشد. با این حال، باید دید که قراردادهای هوشمند چگونه در پروژه Ethereum Classic توسعه خواهند یافت و آیا می‌توان آن‌ها را برای کاربردهای بزرگ مورد استفاده قرار داد.

اتریوم کلاسیک هنوز هم پرسود است

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک چیست؟ Ethereum Classic یک کوین با تاریخچه بحث انگیز است. امروزه با بیش از ۱ میلیارد حجم معاملات روزانه همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، با وجود اینکه تحت الشعاع جریان اصلی  فورک اتریوم (ETH) است به عنوان گزینه‌ای پرریسک به حساب می‌آید. 

با تمام این تفاسیر، هنوز هم اتریوم کلاسیک یک ارز دیجیتال معتبر است که با موانع متعددی روبرو شده و از آن عبور کرده است. وقتی به این واقعیت توجه کنیم که اتریوم کلاسیک یکی از قدیمی‌ترین بلاکچین‌هایی است که می‌تواند از قراردادهای هوشمند استفاده کند، در کنار تعهد جامعه به تغییر ناپذیری، به راحتی می‌توان فهمید که چرا این پلتفرم در بین علاقه‌مندان به بلاکچین محبوب است. شما درباره این ارز چطور فکر می‌کنید؟

سوالات متداول

آیا اتریوم کلاسیک رقیبی برای اتریوم محسوب می‌شود؟

بله. ETC یا اتریوم کلاسیک برای رقابت مستقیم با شبکه اتریوم طراحی شد. در واقع، ETC با دنبال کردن مسیر توسعه متفاوت و در عین حال با استفاده از کد منبع یکسان با اتریوم طراحی شده است.

آیا سرمایه‌گذاری در Ethereum Classic  درست است؟

اتریوم کلاسیک چندین بار مورد حمله ۵۱ درصدی قرار گرفته است که آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بسیار پرریسک تبدیل کرده است. اما اتریوم خود مزیت‌های بیشتری دارد و بنابراین ارز دیجیتال مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری است.

چگونه اتریوم کلاسیک بخریم؟

شما به راحتی با مراجعه به پلتفرم والکس می‌توانید ETC بخرید. 
چگونه اتریوم کلاسیک را بفروشیم؟
اگر قبلاً ETC خریدید و آن را در کیف پول صرافی والکس نگه می‌دارید، می‌توانید به راحتی با مراجعه به آن و انتخاب گزینه پرداخت مورد نظر خود، سکه‌های ETC خود را بفروشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا