معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال dydx چیست؟ آشنایی با رمز ارز DYDX و کارکرد آن

DYDX یک صرافی غیرمتمرکز است که بر بستر بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است. این صرافی که نام جذاب خود را از تابع مشتق ضمنی در ریاضیات الهام گرفته است؛ خدمات گسترده‌ای به کاربران ارائه می‌دهد. در این پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز (DEX)، علاوه بر ارائه ارز DYDX، برخی ابزارهای معاملاتی همچون معاملات دائمی، مارجین، لحظه‌ای، وام گیری، وام دهی و استقراض در اختیار کاربران قرار گرفته است. اگر کنجکاو هستید که بدانید ارز دیجیتال dydx چیست و چگونه عمل می‌کند؟ این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

آشنایی با پروژه DYDX

پلتفرم dydx، از پروژه “StarkWare” برای لایه ۲ استفاده می‌کند. پروژه استارک وی، یکی از پروژه‌های مطرح به‌منظور بهبود مقیاس‌پذیری لایه ۲ و لایه ۳ است. DyDx، با این کار، نیاز کاربران را به صرافی متمرکز برطرف کرده است. این صرافی با افزایش سرعت، امنیت و شفافیت در عملکرد خود، محبوبیت زیادی در بین کاربران کسب کرده است.

در این صرافی کاربران می‌توانند، به طور حقیقی مالک دارایی خود باشند و توکن‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بفروشند. این پروتکل، ابتدا در سال ۲۰۱۷ با ارائه “SOLO”، به‌عنوان یکی از محصولات لایه ۱، به‌منظور وام‌دهی، استقراض و معاملات مارجین و دائمی مورد استفاده قرار گرفت.

DYDX چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد ارز دیجیتال dydx

در پلتفرم DYDX، برای هر ارز دیجیتال یک استخر تعریف شده است. کاربرانی که قصد دارند وام بگیرند یا وام بدهند، دارایی خود را در استخر نقدینگی ذخیره کرده و آن را برای استفاده سایر کاربران (به‌عنوان وام یا استقراض) نگهداری می‌کنند. انجام تراکنش‌ها در DYDX بسیار سریع است و نیازی به حضور طرف مقابل برای معامله نیست. در این پلتفرم، کنترل دارایی‌ها توسط قراردادهای هوشمند توسعه‌یافته انجام می‌شود. جالب است بدانید که دی وای دی ایکس، به‌عنوان بهترین پلتفرم برای معاملات مارجین در لایه ۱ شناخته شده است.

سؤال اینجاست که دلیل محبوبیت ارز دیجیتال DYDX چیست؟ محبوبیت DYDX در وام‌دهی و استقراض در شرایطی است که امروزه در زمینه ابزارهای پرداخت مالی غیر متمرکز دیفای (DEFI)، پلتفرم‌های زیادی امکان وام‌دهی و وام‌گیری را فراهم کرده‌اند. مزیت این شبکه به دلیل تمرکز ویژه آن برای استفاده از پیشرفته‌ترین ابزارهای معامله است. 

کاربرد ارز دیجیتال DYDX چیست؟

 نحوه استفاده پلتفرم دیدکس در دنیای DeFi

DYDX با استفاده از رمزارز DYDX خود، خدمات گسترده‌ای را برای کاربران خود در نظر گرفته است. علاوه بر وام‌دهی و وام‌گیری، انجام راحت معاملات مارجین، اسپات و نیز قراردادهای دائمی و استیکینگ توسط پلتفرم DYDX میسر شده است. علاوه بر اینها، شما می‌توانید با سپرده‌گذاری توکن بومی این صرافی در کیف پول‌ های DYDX، نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنید.

قرض و وام در DYDX

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، در dydx، هر دارایی دیجیتال دارای یک استخر جهانی است. این استخرها با کارکرد وام‌گیری، استقراض و وام‌دهی ایجاد شده‌اند. هر کاربر با سپرده‌گذاری دارایی ارز دیجیتال خود، استخر نقدینگی را تأمین می‌کند. با تأمین نقدینگی، وام گیرندگان می‌توانند در ازای دارایی موجود در استخرها، وام بگیرند.

عرضه و تقاضا برای هر دارایی موجود در استخر، همواره متغیر است. این موضوع بر روی نرخ بهره تاثیر می‌گذارد. DYDX در فرایند‌های مربوط به وام، دو نرخ عرضه و استقراض را تعریف کرده است. همیشه انتظار می‌رود که نرخ استقراض بیشتر از نرخ عرضه (وام‌دهی) باشد.

شما برای وام‌گرفتن در DYDX، باید بیشتر از مبلغی که می‌خواهید وام بگیرید را به‌عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنید. البته این قانون در تمام صرافی‌های غیرمتمرکز DEX وجود دارد. در صرافی غیرمتمرکز DYDX، باید تنها ۱۲۵ درصد از مبلغ وام را قبل از درخواست، سپرده‌گذاری کنید؛ این در شرایطی است سایر DEX ‌ها تا ۱۵۰ درصد مبلغ وام، نیاز به وثیقه دارند.

قرارداد‌های دائمی در DYDX

DYDX از قراردادهای دائمی پشتیبانی می‌کند. برای آشنایی با قرارداد دائمی، بهتر است ابتدا با قراردادهای آتی آشنا شویم. در قرارداد آتی، دو طرف معامله، توافق می‌کنند که دارایی ارز دیجیتال موردنظر را زمانی که به قیمت معینی رسید، در یک تاریخ مشخص معامله کنند. در این صورت اگر قیمت رمزارز در تاریخ مشخص شده بیشتر از قیمت تعیین شده باشد، فروشنده ضرر می‌کند و برعکس.

قراردادهای دائمی نیز مشابه قرارداد آتی هستند؛ با این تفاوت که در این قراردادها تاریخی مشخص نمی‌شود و قرارداد به‌صورت دائمی ادامه دارد. مزیت این روش این است که در زمان فرارسیدن موعد معامله، می‌توانید قرارداد را تأمین مالی کنید و آن را ادامه دهید و با این کار، شانس کسب سود شما در آینده بیشتر می‌شود.

معاملات مارجین در DYDX

خرید و فروش مارجین DYDX

همان‌طور که می‌دانید در معاملات مارجین، کاربر با استفاده از دارایی که قرض یا وام‌گرفته است، با کمک اهرم‌های معاملاتی، ترید می‌کند. در DYDX، کاربر معاملات مارجین را با استفاده از وامی که گرفته است در اهرم‌های X5، X25 و… انجام می‌دهد.

کاربران می‌توانند دو نوع معامله مارجین داشته باشند.

  • مارجین طولانی مدت
  • مارجین کوتاه مدت

در حالت لانگ، کاربر احتمال می‌دهد که قیمت ارز دیجیتال موردنظر در بلندمدت افزایش خواهد یافت. اما در حالت Short یا کوتاه، احتمال کاهش قیمت در آینده وجود دارد.

کاربران در DYDX، برای انجام معاملات مارجین، از دارایی خود به‌عنوان وثیقه کمک می‌گیرند تا وام بیشتری دریافت کنند؛ بنابراین پشتوانه بیشتری برای معامله خواهند داشت. هرچه وثیقه بیشتری سپرده‌گذاری شود، مبلغ وام بیشتر می‌شود.

استیکینگ در DYDX

استیکینگ (Staking)، در DYDX مزیت‌های زیادی به همراه دارد. کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در دو نوع استخر ایمنی و استخر نقدینگی سپرده‌گذاری کنند. استخر ایمنی با هدف تأمین امنیت سپرده‌های کاربران است تا آنها نسبت به دریافت پاداش‌های خود اطمینان حاصل کنند.

استخرهای نقدینگی نیز با هدف ترغیب کاربران و سرمایه‌داران بزرگ برای ورود به این پلتفرم ایجاد شده‌اند. با این کار، کاربرانی که توکن‌های خود را در استخرهای نقدینگی استیک کرده‌اند، پاداش دریافت خواهند کرد.

DYDX چه هدفی را دنبال می‌کند؟

اگرچه ممکن است در دنیای پلتفرم‌های پرداخت مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi)، وام‌دهی یا وام‌گیری یکی از ویژگی‌های رایج باشد، اما DYDX برای این خدمات از ابزارهای بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌برد. تلاش DYDX برای به صحنه آوردن ابزارهای معاملاتی همچون فارکس به دنیای بلاک‌چین، ستودنی است. فارکس و بازار سهام، محدود به پلتفرم‌هایی مثل کراکن (Kraken) هستند. DYDX، با ارائه خدماتی مثل انجام معاملات مارجین و قراردادهای دائمی، زمینه استفاده از پلتفرم‌های غیرمتمرکز را فراهم کرده است.

بنیان‌گذاران و تیم پشت پرده DYDX

اعضای تیم DyDx

پشت پرده این پروژه بسیار قدرتمند، یک مهندس نخبه از دانشگاه پرینستون قرار دارد. آنتونیو جولیانو (Antonio Juliano) فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر است و قبل از تأسیس صرافی DYDX، در زمینه برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزارها فعالیت می‌کرد. وی همچنین سابقه کار در شرکت‌های بزرگی مثل آمازون و کوین بیس را در کارنامه دارد.

در کنار جولیانو، مشاورین بسیار حرفه‌ای نیز به این پروژه کمک می‌کنند. از جمله این افراد می‌توان به Fred Ehrsam و Reuben Bramanathen اشاره کرد. این افراد به ترتیب بنیان‌گذار و مدیر محصولات کوین بیس هستند. وجود این افراد نشان می‌دهد که آینده DYDX بسیار روشن است و ما با یک تیم حرفه‌ای طرف هستیم.

بررسی رقبا و سرمایه‌گذاران

در دنیای DeFi رقبای قدرتمندی برای DYDX وجود دارند. صرافی‌های غیرمتمرکزی همچون یونی سوآپ (UniSwap)، بایننس دکس (Binance Dex)، پنکیک سوآپ (PancakeSwap) و… هرکدام می‌توانند به‌عنوان یک رقیب برای DYDX تلقی شوند. بااین‌وجود، DYDX، با مزیت‌های ویژه خود و برطرف‌کردن برخی نیازهای کاربران، امیدها به آینده خود را بیشتر کرده است.

خوشبختانه پروژه DYDX توسط بسیاری از افراد حقیقی معروف و سرمایه‌گذاران کلان حمایت می‌شود. از جمله افراد حقیقی حمایت‌کننده از این پروژه می‌توان به Avichal Garg، Elad Gil، Brian Armstrong و Naval Ravikant اشاره کرد. همچنین شرکت‌های بزرگی مثل CMS Holding، CMT Digital و Craft Ventures روی پروژه DYDX سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته فهرست این شرکت‌های حامی بیشتر از این مقدار است که در این مقاله نمی‌گنجد.

نقشه راه و چشم‌انداز پروژه DYDX

این شرکت قصد دارد در آینده، از نسخه چهارم DYDX رونمایی کند. این نسخه از DYDX کاملا غیرمتمرکز خواهد بود و نواقص موجود در نسخه فعلی را برطرف می‌کند. DYDX اعلام کرده است که در نسل چهارم این صرافی، کنترل کامل DYDX به کاربران سپرده می‌شود.

چشم‌انداز نهایی DYDX بر تلاش بیشتر برای تمرکززدایی تأکید دارد. در همین رابطه، اعضای تیم DYDX با تأکید بر اهمیت شفافیت در دیفای، اعلام کردند که با دیفای کدهای کامپیوتری جای اشخاص واسطه و شرکت‌ها را خواهند گرفت و کاربران می‌توانند به‌جای واسطه‌ها به آنها اعتماد کنند.

ارز دیجیتال DYDX چیست؟

توکن بومی پلتفرم dydx

برای آشنایی با توکن دی وای دی ایکس، باید به شبکه اصلی آن یعنی صرافی DYDX اشاره کنیم. ارز دیجیتال DYDX، توکن بومی پلتفرم DYDX است که به‌عنوان ابزاری برای تأمین نقدینگی این شبکه، پاداش کاربران و تشویق مشارکت‌کنندگان به استیکینگ و وام‌دهی عمل می‌کند.

این ارز دیجیتال بر بستر بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده و برای آن استخرهای متنوعی مثل استخر نقدینگی و استخر ایمنی در نظر گرفته شده است. اما هدف اصلی ارز دیجیتال DyDx چیست؟ می‌توان گفت، هدف اصلی آن، کنترل پروتکل لایه ۲ توسط تمام کاربران DYDX است. در ادامه به کاربرد این توکن محبوب خواهیم پرداخت.

کاربرد رمزارز DYDX

تاکنون با پلتفرم DYDX آشنا شده‌اید؛ اما کاربرد ارز دیجیتال DyDx چیست؟ همان‌طور که پیش‌تر درباره آن توضیح داده‌ایم، بسیاری از خدمات همچون وام‌دهی، وام‌گیری و استقراض و همچنین استیکینگ در DYDX وجود دارند که توسط توکن بومی آن، DYDX انجام می‌شوند. علاوه بر اینها، توکن DYDX، به بهبود پاداش‌های استیکینگ نیز کمک زیادی می‌کند. از توکن DYDX برای پاداش تأمین‌کنندگان نقدینگی نیز استفاده می‌شود.

قیمت فعلی و پیش‌بینی روند آینده

قیمت فعلی و آینده ارز دیجیتال dydx

در حال حاضر، ارز دیجیتال DYDX با قیمت ۱.۸۵ دلار معامله می‌شود. حجم معاملات روزانه توکن DYDX، مبلغ ۱۶۲ میلیون و ۴۸ هزار دلار است. همچنین، تعداد کل توکن‌های در گردش نیز، ۶۵ میلیون و ۶۵۹ هزار توکن است. شاید این سؤال در ذهن شما باشد که رتبه ارز دیجیتال DYDX چیست؟ از آنجا که ارزش بازار این توکن، ۱۲۲ میلیون دلار است؛ بنابراین این رمزارز در جایگاه ۲۱۰ بازار قرار گرفته است.

اگر بخواهیم به بررسی روند قیمت DYDX بپردازیم و ببینیم جایگاه آینده ارز دیجیتال DYDX چیست؛ باید پارامترهای مختلفی را بررسی کنیم. برای مثال، سیاست‌های کاری پلتفرم DYDX به سمت استفاده بیشتر از ابزارهای معاملاتی پیشرفته متمایل است. این پلتفرم قرار است با اضافه‌کردن امکاناتی مثل حد ضرر، معاملات حاشیه، مشتقات و نیز افزودن رمز ارزهای جدیدتر به فهرست خود، کاربران دنیای رمزارز را به سمت خود جذب کند. با این شرایط DYDX هم اکنون به یکی از محبوب‌ترین DEXها با حجم معاملات بالا نسبت به سیار پلتفرم‌ها تبدیل شده است.

برخی وب‌سایت‌های پیش‌بینی‌کننده همچون CoinDesk، قیمت آینده ارز دیجیتال DYDX را در سال ۲۰۲۳، ۳/۰۸ دلار و در سال ۲۰۲۵، ۵/۱۳ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند روند روبه‌رشد این ارز دیجیتال، DYDX را به یک توکن پرسود برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

چگونه ارز دیجیتال DYDX را بخریم؟

اکنون که با توکن بومی DYDX آشنا شدید، نوبت به این سؤال می‌رسد که بهترین روش خرید ارز دیجیتال DYDX چیست؟ بهتر است بدانید که این رمزارز محبوب توسط صرافی‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود. برای مثال انواع مختلف صرافی‌های غیرمتمرکز که از بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌کنند برای خرید توکن DYDX مناسب‌اند. نحوه خرید و فروش DYDX نیز وابسته به استفاده شما از هر کدام از صرافی‌های غیرمتمرکز است. بهتر است برای خرید و فروش DYDX به صرافی‌های معتبر شناخته شده همچون FTX، Hotbit، Binance، Gate.io و KuCoin مراجعه کنید. همچنین بازار معاملاتی والکس نیز این ارز را برای کاربران ایرانی لیست کرده است

کیف پول‌های ارز دیجیتال DYDX

راه نگهداری ارز دیجیتال DYDX چیست؟ همان‌طور که می‌دانید، امروزه کیف پول‌های مختلفی برای نگهداری رمز ارزها وجود دارند که برخی از آنها از مزیت‌های بیشتری برخوردارند. سه نوع کیف پول سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مدل افزونه مرورگر وجود دارد که شما می‌توانید برای نگهداری DYDX از آنها استفاده کنید. از بهترین والت‌های DYDX می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترزرو
  • انجین ولت
  • کیپ کی
  • تراست ولت

حقایق جالب درباره ارز دیجیتال DYDX

  • بسیاری از تحلیلگران، روند قیمتی DYDX را تا سال ۲۰۲۳ همچنان صعودی می‌دانند
  • نزدیک به ۴۰ شرکت معتبر و جهانی روی DYDX سرمایه‌گذاری کرده‌اند

نسخه‌های چهارم و پنجم DYDX به‌زودی رونمایی می‌شوند

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۳

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا