معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال انجین کوین چیست؟ آشنایی با این پلتفرم اجماع بلاک چین

خرید انجین کوین یکی از دغدغه‌های جذاب سرمایه‌گذاران حوزه کریپتوکارنسی است. Enjin coin با استفاده از فناوری بلاک‌چین در پی تغییر ماهیت دنیای بازی و ادغام آن با فناوری بلاک‌چین است. شرکت‌های بسیار بزرگی نیز در این مسیر همراه با ارز انجین کوین حرکت می‌کنند.

در این مقاله پلتفرم انجین، ویژگی‌های انجین و تاریخچه قیمتی آن را بررسی خواهیم کرد و به سوال ارز دیجیتال انجین کوین چیست پاسخ خواهیم داد.

تعریف و تاریخچه ارز دیجیتال انجین کوین

Enjin در سال ۲۰۰۹ توسط Maxim Blagov و Witek Radomski راه‌اندازی شد. انجین یک پلتفرم بازی اجتماعی بود که در آن سال با استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبان همراه شد و بیش از ۲۰ میلیون کاربر را به سمت خود کشانده بود. اما رونق ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷، مالکان پلتفرم انجین را وسوسه کرد که وارد حوزه بلاک‌چین شوند. هدف از ورود انجین به بلاک‌چین، متحد کردن بازی‌های ویدئویی در اکوسیستمی منحصربه‌فرد بود.

در نهایت در ۲۱ آگوست ۲۰۱۸، Enjin coin توسط عرضه اولیه وارد بازار کریپتوکارنسی شد. عرضه اولیه انجین با استقبال خوبی همراه بود و بیش از ۱۸ میلیون دلار از این توکن در بازار فروخته شد. در نهایت این ارز توکن خود را بر بستر ERC20 شبکه اتریوم در اختیار کاربران قرار داد. با این حال، این تنها اولین گام در فهرست طولانی نوآوری‌هایی Enjin است. 

پلتفرم انجین به‌گونه‌ای طراحی شده است که بازی‌های ویدئویی بتوانند توکن‌های قابل تعویض و غیر قابل تعویض را در دنیای مربوطه خود با استفاده از بلاک‌چین اتریوم ایجاد کنند. همچنین انجین پیشنهاد بهبود بلاک‌چین اتریوم به نام EIP را ارائه کرده است که توسط جامعه اتریوم و توسعه دهندگان پذیرفته شده است.

Enjin Coin سخت در تلاش است تا جهان بازی و کریپتوکارنسی را بیش‌ازپیش به یکدیگر نزدیک کند. مقیاس‌پذیری اتریوم یکی از ضعف‌های این شبکه است اما انجین در تلاش است مقیاس پذیری اتریوم را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

چرا انجین کوین منحصر به فرد است؟

ویتک رادومسکی بنیان‌گذار انجین معتقد است که این ارز توانایی تغییر گسترده در شبکه اتریوم را دارد. هر توکنی که در شبکه انجین به دست می‌آید، می‌تواند در تمامی پلتفرم‌های مشابه که بر بستر اتریوم هستند، استفاده شود. انجین در حال حاضر بر روی پذیرش پلتفرم جدید متمرکز شده است. توسعه دهندگان آینده انجین کوین را به نوعی تصور می‌کنند که میلیون‌ها گیمر از آیتم‌های دیجیتالی که توسط ارز دیجیتال Enjin پشتیبانی می‌شوند، استفاده می‌کنند بدون اینکه حتی از وجود آن اطلاعی داشته باشند.

نحوه عملکرد ارز انجین کوین

عملکرد انجین کوین

برای درک نحوه کار انجین، ابتدا باید هدف آن را درک کنیم. هدف اصلی Enjin یکی کردن دنیای مجازی بازی‌های ویدئویی با بلاک‌چین است. برای درک بهتر این مورد یک مثال می‌زنیم. 

 فرض کنید شما یک بازیکن Lineage هستید و در تمام سال‌هایی که بازی کرده‌اید، شخصیت و آیتم‌های منحصر به فردی در دنیای مجازی خود دارید. دارایی‌هایی که شما عمیقاً برای آنها ارزش قائل هستید. ناگهان توسعه دهندگان بازی تصمیم می‌گیرند که زمان آن رسیده است که همه چیز را تعطیل کنند و دنیای مجازی Lineage ناپدید شود. با این کار تمام زحمات شما در طول این سال‌ها برای همیشه از بین خواهد رفت. اما اگر بتوانید شخصیت و سایر متعلقات بازی مانند NFT را به بلاک چین اتریوم منتقل کنید، در این صورت، شما می‌توانید شخصیت‌ها، ویژگی‌ها و سایر متعلقات بازی را ذخیره کنید حتی اگر سرور بازی دیگر آنلاین نباشد. در این صورت دارایی‌های شما در بلاک چین اتریوم ذخیره شده است و شما می‌‌توانید این دارایی‌ها را در بازارهای NFT به فروش بگذارید یا دارایی‌های خود را به بازی دیگری مشابه بازی Lineage انتقال دهید.

مثال بالا نمونه بارزی از فناوری منحصر به فرد این ارز دیجیتال است. پتانسیل انجین در تغییر ماهیت بازی و ادغام آن با فناوری بلاک چین، انقلابی در مدیوم سرگرمی است. در بخش زیر به معرفی مهم‌ترین زیرساخت انجین می‌پردازیم.

GraphQL و Trusted Cloud، پایه‌های انجین کوین

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که این ارز به دنبال ایجاد بلاک چین جدا برای هر بازی نیست بلکه سعی در اجماع همه بازی‌ها در یک سیستم بلاک چین جامع را دارد. برای رسیدن به این هدف ارز دیجیتال Enjin از دو فناوری استفاده می‌کند.

GraphQL یک زبان دست‌کاری داده‌ها است که توسط متا (فیسبوک سابق) توسعه یافته است. این زبان تعامل بین دنیای مجازی بازی و قراردادهای هوشمند بلاک چین را با ساده کردن دسترسی به منابع، تسهیل می‌کند.

اگرچه GraphQL هسته اصلی Enjin coin است اما برای اتصال بازی با بلاک چین به یک پل نیاز است و این عملکرد توسط Enjin’s Trusted Cloud انجام می‌شود. Trusted Cloud یک سرویس پشتیبان است که امکان اتصال بازی‌هایی را که از این ارز و API استفاده می‌کنند را با بلاک چین اتریوم فراهم می‌کند. 

برای انجام این کار Trusted Cloud تمام تماس‌ها و درخواست‌های انجام شده توسط بازیکنان بازی را دریافت می‌کند و آن‌ها را به پاسخ‌های مورد انتظار مانند شناسایی کاربر، دسترسی به داده‌های بلاک چین، اطلاعات نگهداری توکن و غیره تبدیل می‌کند. 

با این حال،Enjin’s Trusted Cloud  یک نقطه ضعف بزرگ دارد. این برنامه متن باز نیست. این بدان معنی است که تمام کدهای سروری که به Enjin Coin اجازه می‌دهد که فعالیت‌های ذکر شده در بالا را انجام دهد، به صورت اختصاصی نوشته شده است و توسعه آن تنها توسط تیم فنی پشت ارز دیجیتال Enjin انجام می‌شود.

ویژگی‌های ارز دیجیتال انجین کوین

 ویژگی‌های انجین کوین

این ارز دیجیتال و نحوه خرید انجین کوین با یکسری از ویژگی‌‌های ممتاز در شبکه اتریوم، یکی از توکن‌های شبکه ERC20 با آینده‌ای درخشان است. در زیر به برخی از ویژگی‌های آن اشاره می‌کنیم.

شبکه لایتنینگ و تایید سریع تراکنش‌ها

ارز دیجیتال Enjin به کمک از فناوری لایتنینگ شبکه اتریوم، شبکه سریع‌تری به نام Raiden را ایجاد کرده است که در آن تراکنش‌ها زیر ۱۷ ثانیه تایید می‌شوند. این شبکه علاوه بر افزایش مقیاس پذیری اتریوم، سرعت تایید تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.

قرارداد هوشمند

همان‌طور که قبل‌تر نیز عنوان شد ارز دیجیتال Enjin روی شبکه ERC20 پیاده سازی شده است. بنابراین Enjin Coin از قراردادهای هوشمند درون شبکه نیز پشتیبانی می‌کند.

دسترسی عمومی به API

ارز دیجیتال انجین یک API عمومی ارائه می‌دهد که از پروتکل JSON-RPC برای ارائه راه‌هایی برای بررسی مانده حساب‌ها و دسترسی به هر یک از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. این  API به وب‌ سایت‌ها اجازه می‌دهد بدون نیاز به نصب افزونه کیف پول web3 در مرورگر وب، داده‌ها را برای کاربران اینترنت نمایش دهند.

کیف پول هوشمند Enjin 

انجین یک کیف پول دیجیتال منحصر به فرد نیز به بازار کریپتوکارنسی معرفی کرده است. این نسخه از کیف پول انجین کوین با بیش از ۱ میلیون بار دانلود، یکی از کیف پول‌های جدید و البته محبوب دنیای ارز دیجیتال است.

همکاری‌های بزرگ

ارز دیجیتال Enjin با چند شرکت مهم و بزرگ همکاری‌هایی داشته است که در زیر به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

. آتاری: انجین با همکاری شرکت بزرگ بازی سازی آتاری به دنبال وارد کردن این برند بزرگ به حوزه بلاک چین و البته پلتفرم انجین است.

. BMW:  انجین با کمک این شرکت بزرگ خودروسازی به کاربران اپلیکیشن BMW Vantage این امکان را می‌دهد تا امتیازهای پاداش کوین BMW خود را به کوین انجین تبدیل کنند.

. مایکروسافت: مایکروسافت از فناوری انجین برای اجرای یک برنامه پاداش اجتماعی به نام Azure Heroes استفاده می‌کند.

. پروتکل Aave: اولین قدم انجین در فضای DeFi پروتکل Aave است. این پروتکل به کاربران خود اجازه می‌دهد تا توکن‌های انجین را در پروتکل Aave سپرده گذاری کنند.

موارد استفاده

استفاده اصلی از این ارز در درون بازی انجین است. اما در کنار آن ارز دیجیتال Enjin استفاده‌های دیگری نیز در شبکه اتریوم دارد. به‌عنوان‌مثال ارز دیجیتال Enjin با همکاری شرکت BMW به کاربران این خودرو این امکان را می‌دهد که برای پرداخت هزینه‌‌های سوخت، قبض پارکینگ و حتی پرداخت عوارض جاده‌ای، از توکن انجین استفاده کنند.

با تمرکز بر پروژه‌‌های غیر متمرکز، توکن Enj به کاربرانش این امکان را می‌دهد تا در استخرهای نقدینگی اتریوم سرمایه‌گذاری کنند و از طریق سیستم وام دهی آن به کسب درآمد برسند.

تاریخچه قیمتی 

این ارز دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۷ با نرخ ۰.۰۱۸ دلار کار خود را در بازارهای جهانی آغاز کرد. در طی دو سال فعالیت و حضور این ارز دیجیتال در بازار، تغییر محسوسی در روند قیمتی آن مشاهده نشد. اما سال ۲۰۲۱ و با معرفی متاورس توسط فیسبوک، سال جهش قیمتی ارز دیجیتال Enjin بود. 

Enjin Coin در اواسط سال ۲۰۲۱ با جهشی چندین درصدی به نرخ ۳.۴۵ دلار رسید و اولین رکورد قیمتی را برای خود به ثبت رساند. اما این پایان کار Enjin Coin نبود. در اواخر سال ۲۰۲۱ با افزایش محبوبیت مفهوم متاورس و NFT، ارز دیجیتال انجین کوین مجدداً موفق به ثبت رکورد قیمتی جدیدی برای خود شد. ۴.۶۸ دلار رکورد تاریخی در بازار کریپتوکارنسی است.

جایگاه در بازار

ارز دیجیتال Enjin بر اساس آمار سایت CoinMarketCap در رتبه ۶۵ فهرست رمزارزها قرار گرفته است و قیمت آن هنگام نگارش این مقاله حدود ۲.۴۲ دلار است. همچنین ارزش بازار یا مارکت Enjin coin حدود ۲.۰۴ میلیارد دلار است.

بهترین کیف پول‌های انجین کوین

معرفی کیف پول برای انجین کوین

در مرحله اول باید به کیف پول اختصاصی خود انجین کوین اشاره کرد. توکن Enj بر پایه اتریوم کیف پولی را برای کاربرانش در اختیار می‌گذارد که در آن می‌توان به دادوستد و حتی انتقال توکن انجین به سایر بازی‌ها و پلتفرم‌های مشابه پرداخت.

کیف پول‌های سخت‌افزاری جز امن‌ترین کیف پول‌ها برای نگهداری ارز دیجیتال هستند و البته مطمئن‌ترین آنها کیف پول لجر است. کیف پول Trezor نیز گزینه بعدی برای ذخیره سازی ارز دیجیتال Enjin است.

اما کیف پول‌های نرم‌افزاری به دلیل رایگان بودن و استفاده آسان‌تر، گزینه‌ای محبوب برای کاربران هستند. در میان آنها البته تراست ولت با امکانات فوق‌العاده، انتخاب اول سرمایه‌گذاران برای ذخیره کردن ارز دیجیتال انجین کوین است. کیف پول اتمیک نیز با ارائه هر دو نسخه تحت وب و نرم‌افزار برای تلفن همراه، انتخاب مناسبی برای نگهداری از Enjin Coin است.

متاورس و انجین کوین

متاورس مفهومی است که روزبه‌روز بیشتر مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد و هر سیستمی که در حوزه کریپتوکارنسی است به دنبال راهی برای ورود با آن است. ارز دیجیتال Enjin اما به دنبال یکپارچه کردن فضای بازی و بلاک چین در متاورس است و در صورت تحقق اهداف خود، انقلابی در مدیوم سرگرمی و البته حوزه بلاک چین ایجاد خواهد کرد. در این مقاله به سوال ارز دیجیتال انجین کوین چیست پاسخ دادیم.

سوالات متداول

انجین کوین چیست؟

این ارز دیجیتال یک بستر اجماع بازی‌های متاورسی بر پایه اتریوم است که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است.

آیا انجین کوین قبل استخراج است؟

این ارز دیجیتال به دلیل پیاده سازی روی الگوریتم اثبات سهام اتریوم، قابل استخراج نیست.

آیا انجین کوین مناسب سرمایه‌گذاری است؟

انجین کوین به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های متاورسی تبدیل شده است و با نگاه به اهداف بلند پروازانه آن، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coinmarketcap
کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا