مقالات ارز دیجیتال

ارز دیجیتال اتر چیست؟ معرفی و بررسی رمزارز اتر (ETH)

ارز دیجیتال اتر با نام اختصاری (ETH) توکن بومی و اختصاصی شبکه اتریوم است. پس برای انجام هر گونه تراکنشی در شبکه اتریوم، باید مقداری اتر پرداخت شود. البته، تنها کاربرد ارز دیجیتال اتر، پرداخت کارمزد تراکنش نیست؛ بلکه برای پرداخت پاداش به ماینرهای شبکه اتریوم هم از اتر استفاده می‌شود.

در ادامه این مقاله از مجله والکس قصد داریم که ابتدا به پاسخ سوال اتریوم چیست بپردازیم و سپس از کاربردهای توکن اتر در شبکه اتریوم بگوییم.

ارز دیجیتال اتر چیست؟

قبل از آشنایی با اتر (ETH)، بهتر است کمی با شبکه اتریوم آشنا شوید. در واقع شبکه اتریوم (Ethereum) یک پلتفرم غیرمتمرکز و آزاد مبتنی بر بلاک چین است. غیرمتمرکز بودن شبکه اتریوم به این معنا است که هیچ فرد خاص یا دولتی بر روی عملکرد آن کنترل ندارند. از این رو، هر کسی که در این شبکه سرمایه گذاری می‌کند، می‌تواند بر روی عملکرد آن کنترل داشته باشد. از ویژگی‌های اصلی شبکه اتریوم می‌توان به مقیاس پذیری، غیرمتمرکز بودن، ایمن و قابل برنامه ریزی بودن آن اشاره کرد.

حال ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید که تفاوت اتر با اتریوم در چیست؟ اتر توکن بومی عرضه شده در شبکه اتریوم است. به عبارتی اتر همان اتریوم است و در بسیاری از سایت‌ها و صرافی‌ها، توکن اتر را همان اتریوم نام می‌برند. ارز دیجیتال اتر برای پرداخت هزینه‌های شبکه و کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌شود. به دلیل ارتباط مستقیم میان توکن اتر و شبکه اتریوم، می‌توان گفت که هر چه میزان استفاده و محبوبیت شبکه اتریوم میان مردم بیشتر شود، ارزش ارز دیجیتال اتر نیز بالا می‌رود.

آشنایی با ارز دیجیتال اتر

در حال حاضر، شبکه اتریوم در حال توسعه و پیشرفت است. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه گذاران، سرمایه خود را برای خرید ارز دیجیتال اتر می‌گذارند تا در آینده سود چشمگیری نصیبشان شود. در ادامه به پاسخ سؤال رپد اتر چیست نیز می‌پردازیم تا با بخش دیگری از شبکه اتریوم آشنا شوید.

شبکه اتریوم و کاربرد اتر در آن

ایده شبکه اتریوم یا به بیان دیگر، وایت پیپر (White Paper) این شبکه در سال ۲۰۱۳ منتشر و در سال ۲۰۱۵ رسماً شروع به کار کرد. ایده اصلی شبکه اتریوم برای اولین بار توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) با الهام از شبکه بیت کوین (BitCoin) مطرح شد. در این شبکه امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) وجود دارد که از طریق قراردادهای هوشمند (Smart Contract) ایجاد می‌شوند.

در حال حاضر، شبکه اتریوم بر اساس پروتکل اثبات سهام (POS) کار می‌کند. با توجه به رودمپ اتریوم (Ethereum RoadMap)، تعداد کل توکن‌های بومی این شبکه ۱۰۰ میلیون اتر اعلام شده بود ولی در سال ۲۰۲۰، این تعداد به ۱۱۶ میلیون تغییر پیدا کرد.

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، برای استفاده از شبکه اتریوم، انجام تراکنش‌ها، پرداخت کارمزدها و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز باید مقداری اتر پرداخت کنیم. ارز دیجیتال اتر به نوعی سوخت شبکه اتریوم محسوب می‌شود. چرا که به ماینرها و سرمایه گذاران، این انگیزه را می‌دهد تا فعالیت خود را در شبکه اتریوم ادامه دهند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که کاربران برای ایجاد برنامه غیرمتمرکز بر روی شبکه اتریوم، ارز دیجیتال اتر پرداخت می‌کنند. این اترها به ماینرهایی که وظیفه برقراری امنیت شبکه را به عهده دارند، تعلق می‌گیرد.

البته رپد اتر هم یک بخشی از شبکه اتریوم محسوب می‌شود. در واقع رپد اتر (WETH) یک توکن وابسته به اتر است که در شبکه اتریوم و برنامه‌های غیرمتمرکز آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که رپد اتریوم کاربرد زیادی مانند تأمین نقدینگی استخرها، وام‌دهی ارز دیجیتال و انجام معاملات با توکن‌های “NFT” را دارد، شما می‌توانید ارز دیجیتال اتر را به رپد اتر تبدیل کنید.

رودمپ (RoadMap) ارز دیجیتال اتر

رودمپ یا نقشه راه بخشی از وایت پیپر هر پروژه ارز دیجیتالی است. در این نقشه راه به مراحل راه اندازی یک پروژه به طور دقیق پرداخته می‌شود تا تیم توسعه دهنده تمرکز بهتری برای توسعه پروژه داشته باشند. شبکه اتریوم نیز دارای یک رودمپ است تا سرمایه گذاران قبل از خرید اتریوم آن را به دقت مطالعه کنند و در نحوه خرید و فروش اتریوم به مشکلی برنخورند.

در بخشی از رودمپ اتریوم به معرفی “Beacon Chain” پرداخته شده که مربوط به پروتکل مورد استفاده در شبکه اتریوم می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، شبکه اتریوم در حال حاضر از پروتکل اثبات سهام (POS) بهره می‌برد. از این رو، طبق رودمپ، در سال ۲۰۲۰ یک سیستمی به نام “Beacon Chain” را معرفی کرد که به کمک آن، شبکه اتریوم می‌تواند از دو پروتکل اثبات کار و اثبات سهام هم‌زمان استفاده کند.

بررسی رودمپ پروژه اتریوم

بخش دیگری از این رودمپ به هارد فورک (HardFork) لندن شبکه اتریوم اختصاص داده شده است. در همین ابتدا اجازه دهید با مفهوم هاردفورک آشنا شویم. در واقع، زمانی که تیم توسعه دهنده یک پروژه، تصمیم بر تغییر و به‌روزرسانی آن پروژه می‌گیرند، هاردفورک آن را منتشر می‌کنند. در حال حاضر، شبکه اتریوم، یک فورک از شبکه اتریوم کلاسیک است.

در هاردفورک لندن، میزان کارمزد تراکنش شبکه اتریوم کاهش یافته و همچنین، پروتکل اجماعی شبکه از اثبات کار به اثبات سهام تغییر پیدا کرده است. دلیل نام‌گذاری این هاردفورک نیز، محل برگزاری جلسات تیم توسعه دهنده است که در لندن برگزار می‌شود.

راه‌های کسب ارز دیجیتال اتر

در حال حاضر تنها دو راه برای به دست آوردن ارز دیجیتال وجود دارد. این راه‌ها خرید و استخراج آن است. بهترین راه برای تجربه نحوه خرید و فروش اتریوم، صرافی‌های ارز دیجیتال هستند. این روزها بیشتر پلتفرم‌های خرید ارز دیجیتال مانند صرافی ارز دیجیتال والکس از اتر پشتیبانی می‌کنند. فعلاً به دلیل پروتکل اثبات کار که همچنان در شبکه استفاده می‌شود، استخراج ارز دیجیتال اتر امکان‌پذیر است. ولی به محض اینکه فاز دوم شبکه اتریوم به طور کامل راه اندازی شود و پروتکل اثبات سهام، جای پروتکل اثبات کار را بگیرد؛ امکان استخراج رمزارز تتر از بین می‌رود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا