معرفی رمزارزها

فانتوم چیست؟ آشنایی با ارز FTM و سریع‌ ترین اکوسیستم کریپتو

از جمله دلایل اصلی محبوبیت رمزارزها در بین مردم، امنیت بالا و عدم دخالت نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی در اجرای تراکنش‌هاست. در کنار این موارد سرعت بالای تراکنش‌ها نیز بر این محبوبیت افزوده است. با این حال همچنان نقد‌های زیادی بر برخی شبکه‌های بلاکچینی وارد است و آنها در کنار تمام مزایای مطرح شده، هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌اند. اینجاست که فانتوم با نوآوری‌های خود وارد عمل می‌شود. اما ارز فانتوم چیست؟ در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی کامل این رمزارز محبوب و اهمیت و خرید آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال فانتوم چیست؟

سکه طلایی رنگ فانتوم

پروژه فانتوم در سال ۲۰۱۸ توسط دکتر آن بی انگ ایک (Ahn Byung Ik)، دانشمند علوم کامپیوتر در کره‌جنوبی تاسیس شد. او تا قبل از تاسیس این پروژه، به عنوان رئیس انجمن فناوری‌های غذایی در کره مشغول به کار بود. ایک در سال ۲۰۱۹ از پروژه کناره‌گیری و از فوریه ۲۰۱۹ تا به امروز، توسط بنیاد این ارز رهبری می‌شود. بنیاد این ارز تیمی متشکل از ۲۸ مهندس، دانشمند، محقق، طراح و کارآفرین است.

رمزارز بومی شبکه فانتوم، با نماد FTM نمایش داده می‌شود که برای مواردی همچون حاکمیت، پرداخت‌ها و کارمزد شبکه استفاده می‌شود. در مجموع ۳.۱۷۵ میلیارد از این توکن وجود دارد که ۲.۸ میلیارد آن تا آگوست ۲۰۲۳ در گردش بوده است. این ارز به عنوان توکن اصلی شبکه، هم به صورت توکن شبکه ERC20 در اکوسیستم اتریوم و توکن شبکه BEP2 در اکوسیستم بایننس در دسترس است. FTM همچنین از یک ویژگی به نام لیکوئید استیکینگ Liquid Staking بهره می‌برد که به موجب آن سهامداران می‌توانند توکن‌های خود را  به عنوان وام در Finance سپرده کنند. این سیستم مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز ارائه شده توسط  این شبکه است.

روند قیمتی ارز فانتوم

نمودار قیمت فانتوم

این توکن در اواخر سال ۲۰۱۸ به صورت عرضه اولیه توکن (ICO) وارد بازار شد و با قیمت ۰.۰۲۴ دلار فعالیت خود را آغاز کرد. شرایط برای این رمزارز تا اوایل سال ۲۰۲۱ به آرامی پیش ‌رفت و تغییرات قیمت محسوسی در این توکن مشاهده نشد.

اما در اوایل سال ۲۰۲۱ و با اوج‌گیری دنیای کریپتوکارنسی و رکورد شکنی‌های بیت کوین و اتریوم، این ارز نیز رشد چشمگیری را بعد از ۲ سال تجربه کرد. به طوری که در فوریه سال ۲۰۲۱ بهای آن برای اولین بار به نرخ ۰.۵ دلار در بازار‌های جهانی رسید. این افزایش قیمت با لیست شدن در صرافی‌های مشهور جهانی مانند بایننس ادامه‌دار شد و در نهایت در ماه سپتامبر با ثبت قیمت ۱.۲۱ دلار، رکوردی تاریخی برای خود به ثبت رساند.

پروژ‌ه‌های این شبکه از سپتامبر ۲۰۲۱ به صورت جدی‌تر وارد فاز عملیاتی شدند و این ارز مجدداً با ثبت رکوردی دیگر با نرخ ۳.۳۹ دلار در نوامبر ۲۰۲۱، چشم همگان را به سمت خود خیره کرد. اما بعد از آن تاریخ، فانتوم موفق نشده است تا از رکورد خود عبور کند و در حال حاضر هم بر اساس آمار وبسایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، این توکن با قیمت ۱.۱ دلار و ارزش بازار ۲.۷۸ میلیارد دلار، در رتبه ۴۹ فهرست رمزارزها قرار گرفته است.

دلیل اهمیت فانتوم چیست؟

اهمیت فانتوم

تمرکز این پروژه بر پشتیبانی از توسعه اپلیکیشن‌های DApp و جایگاه متمایز آن در دنیای ارزهای دیجیتال است. از دیگر جنبه‌های‌ منحصر به فرد، وجود اکوسیستمی غنی از ابزارهای ماژولار است که برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و سرعت توسعه بلاکچین طراحی شده است. همانطور که اشاره شد، این ارز یک بلاکچین متن باز است و کدهای آن در Github در دسترس عموم قرار دارد. بنابراین هر توسعه دهنده‌ای که تمایل داشته باشد می‌تواند با استفاده از کدها و APIهای آن، زنجیره‌ای جدید در بلاکچین ایجاد کند.

این ارز از توکن ERC20 پشتیبانی می‌کند با این تفاوت که نمی‌توان آن را مستقیماً در Opera، (بلاکچین اختصاصی)، استفاده کرد. توکن‌های ERC20 که به کیف پول این ارز وارد می‎‌شوند به طور خودکار به Opera FTM تبدیل می‌شوند و برای استفاده در شبکه اتریوم سازگارند. همچنین از توکن‌های BEP2 که در بلاکچین بایننس اجرا می‌شوند، پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های ارز دیجیتال فانتوم

بررسی فانتوم

این شبکه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را تبدیل به یکی از آینده‌دار‌ترین توکن‌های موجود در بازار می‌کند. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

مقیاس‌پذیری

از اصلی‌ترین مشکلات اکوسیستم اتریوم، ترافیک بسیار بالا، هزینه کارمزد‌سنگین و عدم توانایی این شبکه در مقیاس پذیری است. این ارز تضمین می‌کند که هر یک از شبکه‌ها و گره‌های (Nod) موجود در بلاکچین به صورت مستقل از هم کار کنند که این مورد سبب بهبود عملکرد شبکه و افزایش سرعت تراکنش‌ها می‌شود.

روش مقیاس‌پذیری در این شبکه، بر اساس اختصاص یک بلاکچین مستقل به هر یک از تراکنش‌هاست. به این معنا که مانند اپلیکیشن‌های یک سیستم عامل خانگی، به صورت کاملاً مجزا (ماژولا) کار می‌کنند.

سرعت تراکنش بالا و کارمزد نزدیک به صفر

یکی از جذابیت‌های اصلی شبکه این توکن، پردازش تراکنش‌های شبکه با سرعتی بسیار بالا است. می‌تواند هزاران تراکنش موجود در شبکه را در کسری از ثانیه انجام دهد و به گزارش بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر حوزه کریپتوکارنسی، یکی از سریع‌ترین پلتفرم‌های بلاکچینی بازار است. همچنین کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه چیزی نزدیک به صفر است که این امر این توکن را به رقیب اصلی اتریوم بدل کرده است.

استفاده از DAG

مهم‌ترین ویژگی فانتوم استفاده از تکنولوژی DAG به جای بلاکچین است. DAG مخفف عبارت Directed Acyclic Graph به معنای گراف جهت‌دار غیرمدور است. این تکنولوژی کمک می‌کند تا نودها به‌ صورت غیرهمزمان بتوانند تراکنش‌های مختلف را پردازش کنند. فانتوم با استفاده از DAG کارایی شبکه را افزایش داده است.

سازگاری با ماشین مجازی اتریوم

یکی از جدیدترین نوآوری‌های فانتوم، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم یا EVM است. ماشین مجازی اتریوم به عنوان یک کامپیوتر مجازی روی بلاکچین اتریوم در نظر گرفته می‌شود که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند تنها در عرض چند ساعت پروژه خود را به شبکه فانتوم انتقال دهند.

البته در صورتی که پروژه با ماشین مجازی اتریوم سازگار نباشد امکان انتقال پروژه‌ها به شبکه وجود نخواهد داشت. EVM یکی از برتری‌های شبکه اتریوم در مقایسه با بیت کوین است. زیرا در بلاکچین بیت کوین تنها امکان ارسال یا دریافت ارز دیجیتال وجود دارد اما در بلاکچین اتریوم به لطف ماشین مجازی، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌توان ایجاد کرد یا انتقال داد.

کاربرد ارز دیجیتال فانتوم

توکن فانتوم نقش زیادی روی بلاک‌چین فانتوم ایفا می‌کند و کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم.

تامین امنیت شبکه

مهم‌ترین کاربرد فانتوم تامین امنیت شبکه از طریق سیستم اثبات سهام است. ولیدیتورها یا همان نودهای اعتبار سنج باید حداقل ۳.۱۷۵ میلیون توکن فانتوم برای شرکت در شبکه ارائه دهند. استیکرها نیز باید توکن‌های خود را قفل کنند. در ازای این کار، به نودها و استیکرها به صورت دوره‌ای پاداش داده می‌شود تا هزینه خدمات خود را به طور کامل پرداخت کنند.

استیکینگ

استیک‌ کردن به قفل کردن دارایی‌های دیجیتال توسط اعتبارسنج‌ها یا در اصطلاح ولیدیتورها (Validator) برای مدت معین و دریافت پاداش در ازای آن گفته می‌شود. این کار به فرایند تأمین امنیت بلاکچین کمک می‌کند. با استیکینگ فانتوم نه تنها سرمایه‌گذاران در تأمین امنیت شبکه شرکت می‌کنند بلکه، توکن فانتوم پاداش می‌گیرند و درآمد غیرفعال به دست می‌آورند. برای استیک فانتوم باید حداقل یک ارز دیجیتال FTM داشته باشید.

کارمزد شبکه

کاربرد دیگر FTM پرداخت کارمزد شبکه هنگام ایجاد قرارداد هوشمند یا ایجاد شبکه جدید یا انجام تراکنش است. در صورتی که برای یک شبکه کارمزدی تعریف نشود مشکلاتی مانند حملات اسپم‌ها به وجود خواهد آمد. هرچند کارمزد شبکه فانتوم ناچیز است اما نقش بسیار مهمی در حفاظت از شبکه در برابر حملات دارد.

حاکمیت

اکوسیستم فانتوم، یک اکوسیستم غیرمتمرکز و بدون نیاز به مجوز است، مدیریت درون زنجیره‌ای یا آنچین (Onchain) مسئول تمامی تصمیم‌های شبکه است. استیکرهایی که دارای توکن FTM هستند، می‎‌توانند در رای گیری برای هرگونه تغییرات یا اصلاحات با هدف بهینه‌سازی شبکه شرکت کنند.

انواع پرداخت‌ها

از آنجایی که سرعت شبکه فانتوم بسیار زیاد است (در عرض یک ثانیه) و از طرفی هزینه کارمزد بسیار ناچیز است (کمتر از ۱ دلار) یکی از رایج‌ترین کاربردهای فانتوم برای انجام انواع پرداخت‌ها و جابه‌جایی پول است.

بهترین کیف پول های ارز فانتوم

شما می‌توانید این توکن را علاوه بر کیف پول صرافی‌ها (از جمله والکس)، در سایر کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نگهداری کنید. این ارز همچنین دارای کیف پول نرم‌افزاری اختصاصی خود در شبکه اپرا به نام fwallet است که کاربران در آن می‌توانند به ارسال و دریافت پرداخته و همچنین به اکوسیستم DeFi دسترسی پیدا کنند. در بین سایر ولت‌های، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  •  تراست ولت
  •  کیف پول متامسک 
  •  لجر نانو 

نکته: به دلیل اینکه توکن  FTM علاوه بر شبکه اصلی خود در شبکه بایننس واتریوم هم پشتیبانی می‌شود، حتماً هنگام ارسال آن به کیف پول خود به همخوانی شبکه‌های مبدا و مقصد توجه کنید.

شبکه فانتوم چیست؟

فانتوم بر فراز کره زمین

(Fantom) یک پلتفرم قرارداد هوشمند و متن باز برای پروژه‌های غیرمتمرکز (DApp) و دارایی‌های دیجیتال است. شبکه اصلی پروژه در دسامبر ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و توسعه‌‎دهندگان آن در نظر دارند با ارائه تعادلی پایدار از مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی، شرایط جدیدی را در شبکه بلاکچین به‌وجود آورند. یکی از اهداف شبکه فانتوم، جایگزینی با شبکه اتریوم و تغییر شرایط حاکم بر قرارداد‌های هوشمند است. به طور کلی این شبکه قصد دارد مقیاس‌پذیری بیشتر و هزینه‌های کمتری نسبت به پلتفرم قرارداد هوشمند فعلی ارائه دهد.

مکانیسم اصلی این توکن به بدون رهبری یا Lachesis معروف است. Lachesis یک مکانیسم اجماع است که سبب افزایش سرعت و امنیت شبکه می‌شود. از ویژگی‌های دیگر که آن را به یکی از سریع‌ترین بلاکچین‌ها بدل کرده، امکان تایید فوری تراکنش‌ها در کمتر از یک ثانیه است. 

رقبای اصلی فانتوم

رقابت فانتوم با اتریوم و سولانا

Fantom با هدف بهبود نواقص اتریوم به بازار آمد و مسلماً این شبکه را رقیب اصلی خود می‌داند. البته نباید فراموش کرد که اتریوم با وجود ایرادات بسیار از جمله کارمزد تراکنش‌های بالا، همچنان دومین رمزارز محبوب بازار است. زیرا اتریوم هم با ارائه آپدیت‌های مختلف به دنبال این است که بتواند به مشکلات خود را رفع کند. به همین دلیل هر چند از نظر برخی، فانتوم رقیب جدی و جانشین احتمالی اتریم در آینده است اما باید گفت که این احتمال نسبتا ضعیف است.

کاردانو (ADA) و سولانا (Solana)  از دیگر رقبای سرسخت فانتوم به شمار می‌آیند که اگر بتوانند بخش بزرگتری از سهم بازار را بگیرند در آینده قیمت FTM را تهدید خواهند کرد.

بهترین پروژه های فانتوم

پروژه Hyper Jump

امروزه پروژه‌های مختلفی در بستر این شبکه فعالیت می‌کنند که برخی از آنها را در ادامه به اختصار معرفی می‌کنیم.

هایپر جامپ (Hyper Jump)

پروژه Hyper Jump یک پلتفرم قرارداد هوشمند برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای و یکی از پروژه‌های جذاب است که از سیستم  اعطای پاداش رمزارز به بازیکنان بهره می‌برد. 

گایست فایننس (Geist Finance)

Geist Finance یک بازار اعطا و دریافت وام در بستر این ارز است، جایی که سپرده‌گذاران می‌توانند با ارائه نقدینگی لازم در شبکه ، سود کسب کنند. این پروژه در ۶ اکتبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی و با استقبال عموم مواجه گردید. در پی راه‌اندازی این پروژه، توکن بومی این ارز رشد ۳۶ درصدی را تجربه کرد.

بیفی فایننس (Beefy Finance)

Beefy Finance یک پلتفرم بهینه‌ساز چند زنجیره‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد با هلد کردن توکن‌های خود به سود برسند. پروتکل Beefy Finance شامل استخرهای نقدینگی و امکان استخراج رمزارز است. شریک اصلی Beefy Finance کیف پول معتبر تراست ولت است.

تراولا (Travala)

تراولا (Travala) با استفاده ار فناوری بلاکچین، یکی از پلتفرم‌های محبوب برای عاشقان سفر است. در این پلتفرم بیش از ۳ هزار گزینه از جمله انواع هتل، تور‌های گردشگری و سایر موارد مرتبط با سفر برای کاربران وجود دارد.

آیا فانتوم آینده خوبی دارد؟

بررسی آینده فانتوم

برای بررسی آینده ارز فانتوم، باید ابتدا شبکه آن را بررسی کنیم. این شبکه با توجه به سرعت پردازش تراکنش و پلتفرم قراردادهای هوشمند پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهد، می‌تواند یک گزینه سرمایه‌گذاری خوب در بازار ارزهای دیجیتال باشد. این توکن همچنین قیمت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد و در صورتی که به اهداف تعیین شده خود برسد می‌تواند از لحاظ قیمتی شرایط بسیار مناسبی را در بازار رقم بزند.

از عوامل تاثیرگذار دیگر برای سرمایه‌گذاری باید به نقشه راه یک پروژه اشاره کرد. با بررسی نقشه راه به این موضوع پی می‌بریم که این پروژه تا به امروز به وعده‌های خود جامه عمل پوشانده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با مطالعه وایت پیپر (whitepaper) و راهنمای خرید فانتوم، اطلاعات دقیق‌تری از اهداف و نقشه ترسیم شده پیش روی آن را به‌دست آورند.

فانتوم، دوستدار محیط زیست

ارز فانتوم بستری برای توسعه و استقرار DApp بر اساس دارایی‌های دیجیتال و قراردادهای هوشمند است. ابزارها و مؤلفه‌هایی که شبکه فانتوم در اختیار دارد به پروژه‌های غیرمتمرکز امکان سرعت بخشی و مقیاس‌پذیری بالا را می‌دهد. این شبکه اثبات سهام نیز برای بسیاری از دوستداران محیط زیست، ویژگی حیاتی است و ارز FTM را در بین جامعه کریپتوکارنسی محبوب نگه می‌دارد.

نظر شما در مورد ارز فانتوم چیست؟ آیا توانایی رقابت با غولی قدرتمندی به نام اتریوم را دارد؟

سوالات متداول

فانتوم چیست؟

فانتوم یک شبکه‌ بلاکچینی‌ است که خدمات دفتر کل توزیع شده را به سایر شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی ارائه می‌دهد. بلاکچین‌های ساخته شده بر بستر این شبکه بسیار سریع، ایمن و مقیاس‌پذیر هستند.

فانتوم چه معضلی را رفع می‌کند؟

این پروژه قصد دارد مقیاس‌پذیری بیشتر و هزینه تراکنش کمتری را نسبت به سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند فعلی ارائه دهد.

ارز دیجیتال FTM چیست؟

FTM توکن بومی شبکه است که کاربران از آن می‌توانند برای مواردی همچون حاکمیت، پرداخت‌ها و کارمزد شبکه استفاده کنند. این توکن علاوه بر شبکه فانتوم در دو بستر اتریوم و بایننس هم در دسترس است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۲۰

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمدرضامرادیان
محمدرضامرادیان
18 روز قبل

سلام خیلی ممنون از مقاله خوبتون.
چطور میتونم بیت در بستر فانتوم یا هر ارزی که در بستر فانتوم باشه خرید کنم؟

آرن امیریان
آرن امیریان
17 روز قبل

وقت بخیر خواهش می‌کنم
می‌تونید از دکس اسپوکی سواپ استفاده کنید. کافیه داخلش btc یا هر ارز دیگه‌ای رو سرچ کنید تا برای شما نمایش داده بشه.
دکس‌های مختلفی هم روی شبکه فانتوم وجود داره که اگر در گوگل سرچ کنید، پیدا می‌کنید.

دکمه بازگشت به بالا