معرفی رمزارزها

فایل کوین چیست؛ معرفی و پیش بینی قیمت ارز دیجیتال Filecoin

ایده ذخیره‌سازی امن و بدون واسطه فایل‌ها موجب شده تا ارزش ارز فایل کوین طی سال‌های گذشته تاکنون افزایش چشم‌گیری را تجربه کند. این عملکرد توجه سرمایه‌گذاران سراسر جهان را به خود جلب کرد. از نظر فعالان حوزه ارز دیجیتال این پروژه احتمالاً پیچیده‌ترین چیزی است که توسط صنعت بلاک چین تاکنون به بازار عرضه شده است. اما ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که تصمیم دارید روی این ارز سرمایه گذاری کنید، حتماً در ادامه مقاله همراه ما بمانید. ما در این مقاله، به آشنایی کامل با این ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. فراموش نکنید که تنها در صورت داشتن شناخت جامع و همه جانبه از یک ارز دیجیتال می‌توانید از خرید و فروش آن کسب سود کنید.

تاریخچه ارز دیجیتال فایل کوین

فایل کوین از گذشته تا به امروز

خوان بنت (Juan Benet) دانشمند و متخصص علوم رایانه، در بنیاد پروتکل لبز – Protocol Labs در سال ۲۰۱۴ پروژه را آغاز کرد. اما فایل کوین مانند سایر ارزهای دیجیتال با شروعی پر سر و صدا همراه نبود. به مدت سه سال، این پروژه در سکوت و به دور از هرگونه هیاهو به کار خود ادامه داد. تا اینکه در سال ۲۰۱۷ به صورت عرضه اولیه سکه (ICO) معرفی شد. اگرچه در ابتدا قرار بود، این پروژه در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شود، اما به دلیل وجود آمدن مشکلاتی، عرضه ارز دیجیتال به عقب افتاد. البته در نهایت و پس از سه سال، در اکتبر ۲۰۲۰، Filecoin  با نام اختصاری FIL در صرافی‌های ارز دیجیتال لیست شد.

عرضه اولین توکن‌ Filecoin

اولین توکن‌های فایل کوین

عرضه اولیه این رمز ارز به مدت یک ماه ادامه طول کشید و چیزی که جالب توجه بود این بود که سرمایه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار جذب شد و در آن زمان یک رکورد به شمار می‌رفت. ICO تنها برای سرمایه‌گذاران معتبر همان‌طور که طبق مقررات ایالات متحده تعریف شده بود در دسترس بود. در عمل، این موضوع بدان معنا است که شرکت‌کنندگان ICO افرادی با درآمد بیش از ۲۰۰ هزار دلار یا شبکه‌هایی به ارزش بیش از یک میلیون دلار بودند. هرچند که فایل کوین تلاش کرد تا به واسطه ICO تطابق خود را با قوانین و استانداردهای موجود نشان دهد، اما بسیاری از اعضای جامعه با تصمیم مبنی بر حذف خرده سرمایه‌گذاران، کمی ناامید شدند. سرمایه‌گذاران می‌توانستند انتخاب کنند که توکن‌های خود را برای دوره‌های زمانی مختلف سرمایه گذاری کنند تا از تخفیف خرید اولیه برخوردار شوند.

آشنایی با وایت پیپر فایل کوین

توسعه‌دهندگان این پروژه در سال ۲۰۱۷ نقشه راهی مفصل درباره چگونگی پیشبرد فایل کوین ارائه دادند و از آن زمان تا به امروز نقشه راه به روزرسانی نشده است. وایت پیپر ۳۶ صفحه‌ای درباره به چگونگی بدست آوردن توکن Filecoin ، نحوه کار ماینرها و به طور کلی نحوه کارکرد این شبکه است.

دلایل نیاز به ذخیره سازی غیرمتمرکز در فایل کوین

ذخیره سازی غیرمتمرکز

ایده‌های مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد پروژه‌های مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است. اما بنا به دلایلی استفاده از فناوری بلاکچین برای محاسبات ابری و ذخیره سازی داده‌ها آنچنان که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از دلایل احتمالی این است که، بحث ذخیره اطلاعات خسته کننده به نظر می‌رسد. متاسفانه پروژه‌هایی وجود دارند که در مقایسه با طرح‌های کاربردی مانند Filecoin  مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند. با این حال ذخیره‌سازی غیرمتمرکز در مقایسه با روش‌های انجام این فرآیند به شکل متمرکز، مزایا متعددی دارد. دو دلیل مهم که نیاز به ذخیره سازی غیرمتمرکز را ضرورت می‌بخشد عبارت است از:

آسیب‌پذیر بودن پلتفرم‌های ذخیره سازی متمرکز

راه حل‌های ذخیره سازی متمرکز مانند Dropbox و Google در برابر حملات آسیب پذیر هستند. اگر یک هکر بتواند از محیط امنیتی یکی از این شبکه‌های متمرکز عبور کند، می‌‌تواند به تمام داده‌های ذخیره شده در آنجا دسترسی داشته باشد. بسیاری از این داده‌ها مانند جزئیات مالی، رمزهای عبور و سایر داده‌های شخصی می‌توانند ماهیت حساس و خصوصی داشته باشند. از آنجایی که سرقت این داده‌ها می‌تواند خطرناک باشد و عواقب جبران ناپذیری با خود به همراه داشته باشد، حفاظت از آن‌ها به بهترین شکل ممکن ضروری است. اما بلاکچین این پروژه یک پروژه بلندپروازانه است که قصد دارد با ذخیره اطلاعات به صورت نامحدود و غیرمتمرکز انقلابی در جهان داده‌ها ایجاد کند. به دلیل ساختار و امکانات ویژه‌ای که بلاکچین در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که آینده‌ای روشن در انتظار این پروژه است.

هزینه‌‌های بالای ذخیره‌سازی 

ماینرهای ذخیره‌سازی رایانه‌هایی قدرتمند هستند که متعهد می‌شوند از مجموعه‌ای از داده‌ها در طول زمانی معین به بهترین شکل نگهداری کنند؛ به این ترتیب هر کسی که می‌خواهد پرونده‌ها و داده‌های خود را ذخیره کند یا از ذخیره کردن پرونده‌های دیگران کسب درآمد کند، می‌تواند به شبکه بپیوندد. مشتری‌ها برای اینکه بتوانند فایل‌های خود را در ماینرها ذخیره‌سازی کنند، باید هزینه بپردازند. نکته این است که Filecoin  (برخلاف ای‌سیک‌های بیت کوین) از سخت‌افزارهای تخصصی و گران‌قیمت استفاده نمی‌کند که این امر پیش بینی قیمت فایل کوین را دشوار می‌کند. به این ترتیب، حتی افرادی که قصد چندان جدی برای مشارکت در شبکه ندارند، می‌توانند با صرف هزینه‌ای اندک در فرایند استخراج سهیم شوند.

ذخیره سازی غیرمتمرکز

یکی از ویژگی‌های مهم فایل کوین که از بسیار قابل توجه است ، آدرس‌دهی محتوا یعنی content addressing است. یکی از معایب سیستم‌های ذخیره سازی متمرکز سنتی این است که سیستم‌ آدرس‌دهی بر اساس مکان است. در Filecoin  تمرکز به جای این‌که روی مکان باشد، روی فایل‌ها و محتوا است. این نوع ذخیره‌سازی دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به داده‌ها و اطلاعات را با خود به همراه دارد. در سیستم‌های مبتنی بر آدرس‌دهی محتوا مانند همین پروژه روند ذخیره سازی داده‌ها انعطاف بیشتری دارد؛ به‌علاوه این شبکه‌ نسبت به شبکه‌ متمرکز از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

این ارز پس از دریافت اطلاعات آن‌ها را رمزنگاری کرده و به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کند. سپس این اطلاعات روی نودهای مختلف ذخیره می‌شود. فقط کاربر دارنده کلید خصوصی می‌تواند قطعات را دوباره جمع کند تا آن‌ها را به صورت کامل مشاهده کند. هرگونه خطا احتمالی در ذخیره‌سازی و جمع‌آوری مجدد قطعات، از طریق افزونگی ذخیره‌سازی در گره‌ها مدیریت می‌شود. اما این رمز ارز چگونه می‌تواند یک پرونده را بین افراد مختلف به اشتراک بگذارد؟ پاسخ این این سوال، web3 است.

 web3 چیست و چگونه عمل می‌کند؟

web3 همان نرم‌افزاری است که به بلاک چین Filecoin  اجازه می‌دهد که بتواند یک پرونده را بین افراد مختلف به اشتراک بگذارد. web3 در واقع فناوری‌ای است که برنامه‌های متمرکز را به برنامه‌های غیرمتمرکز تبدیل می‌کند و با حذف واسطه‌ها خطر هک شدن یا سانسور شدن اطلاعات را به حداقل می‌رساند. بهره‌مندی از تکنولوژی web3 به مشتریان این امنیت خاطر را می‌دهد که اطلاعات آنها به درستی حفظ می‌شود و در مواقع لزوم قابل بازیابی خواهد بود.

 نحوه کار ارز Filecoin

نحوه فعالیت قابل کوین

سیستم Filecoin  به کاربران خود این امکان را می‌دهد، تا با استفاده از رمزارز بومی شبکه یعنی FIL فضای ذخیره سازی را در دستگاه‌های موجود اجاره کنند. کاربران در شبکه این ارز به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

مشتریان Clients

منظور از مشتریان آن دسته از کاربرانی است که برای ذخیره اطلاعات خود به دنبال فضایی در بلاکچین می‌گردند و در ازای دریافت این خدمت پول پرداخت می‌کنند. مشتریان با توجه به نیاز خود می‌توانند از یک یا چند فضای ذخیره‌سازی مختلف استفاده کنند. کاربران می‌توانند در صورت تمایل، ابتدا اطلاعات خود را رمزنگاری کرده و سپس آنها را ذخیره کنند.

ماینرهای ذخیره سازی Storage Miners 

کاربران دسته ذخیره‌سازی، ماینرهایی به‌شمار می‌روند که فضا ذخیره‌سازی را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و به ازای آن رمزارز FIL پاداش می‌گیرند. این ارز معاملات مربوط به پرداخت، ارسال و دریافت رمز ارز را جهت اطمینان از صحت فرآیند ذخیره‌سازی، ثبت می‌کند.

ماینرهای بازیابی Retrieval Miners

ماینرهای بازیابی در صورت نیاز، اطلاعات را بازیابی کرده و در دسترس مشتری قرار می‌دهند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات را چه از مشتریان و چه از ماینرهای ذخیره‌سازی دریافت کنند. ماینرهای بازیابی می‌توانند به عنوان ماینر ذخیره سازی نیز در شبکه Filecoin  فعالیت کنند. در حال حاضر هر کاربری قادر به عضویت و استفاده از شبکه است. همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات تکنیکی، می‌توان به کد متن منبع باز پروژه مراجعه کرد.

کاربردها و ویژگی های فایل کوین

اصلی‌ترین هدف این است که برخی از نگرانی‌های موجود در بخش اشتراک‌‌گذاری فایل و فضای ذخیره‌سازی ابری را از بین ببرد. زیرا کنترل اطلاعات توسط فن‌آوری‌های بزرگ و قدرتمندی مانند فضاهای ذخیره‌سازی ابرها Clouds، خطرناک به نظر می‌رسند. این شبکه اطلاعات را به شکل قطعات مجزا (Sector) در رایانه‌های موجود در سراسر دنیا پخش می‌کند. در هنگام نیاز، ماینرهای بازیابی این اطلاعات را بازیابی کرده و در دسترس قرار می‎‎‌دهند.

فایل‌کوین تلاش می‌کند تا با استفاده از فناوری بلاکچین، سرمایه‌ای بدست آورد تا بتواند شبکه‌ای همتا به همتا از نودهای ذخیره‌کننده ایجاد کند. اما باید در نظر داشت که این ارز در این زمینه تنها نیست و پلتفرم‌های مشابه آن نیز قبل‌تر ارائه شده‌اند. ولی به نظر می‌رسد Filecoin در جذب کاربران موفق‌تر عمل کرده است و به عنوان یک راهکار ایمن برای ذخیره‌سازی اطلاعات تلقی می‌شود.

نحوه ذخیره سازی فایل کوین

Filecoin پاسخ جهان به ذخیره سازی ابری متمرکز است. به جای اعتماد به یک شرکت مانند آمازون یا گوگل، Filecoin به کاربران این امکان را می‌دهد که فضای ذخیره سازی خصوصی خود را در هر نقطه از جهان، در رایانه‌های مختلف تقسیم کنند. این رویکرد غیرمتمرکز نه تنها آزادی شرکت‌های بزرگ را ارائه می‌دهد، بلکه به ارائه دهندگان ذخیره سازی فرصتی برای کسب FIL در راستای تلاش‌های خود ارائه می‌دهد. اگر FIL را برای این منظور خریداری کرده‌اید یا فقط به این پروژه اعتقاد دارید، به یک کیف پول Filecoin مولد نیاز دارید که نه تنها از FIL شما محافظت می‌کند، بلکه آن را نیز تقویت می‌کند.

البته که بهترین راه برای ذخیره سازی فایل کوین، استفاده از کیف پول تخصصی فایل کوین است. درست مانند تمام ارزهای دیجیتال، Filecoin در یک کیف پول منحصر به فرد که از دو مجموعه کلید (یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی) تشکیل شده است ذخیره می‌شود. در کنار کیف پول تخصصی این ارز، طیف گسترده‌ای از کیف پول‌های کریپتو با ویژگی‌های مختلف برای انتخاب وجود دارد.

کیف پول‌های FIL

از فایل فاکس (FilFox) به عنوان کیف پول فایل کوین یاد می‌شود که امکان ذخیره‌سازی و ارسال و برداشت توکن FIL را در اختیار شما قرار می‌دهد. سایر کیف‌پول‌هایی که می‌توان برای ذخیره توکن‌های فایل از آن‌ها استفاده کرد، عبارتند از:

کیف پول‌های نرم افزاری

  • کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)
  • کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)
  •  کیف پول مث ولت (Math Wallet)
  • کیف پول Im Token

کیف پول‌های سخت افزاری

  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول لجر نانو ایکس ( Ledger Nano X)

ماینینگ یا استخراج ارز فایل کوین

FILاستخراج رمز ارز فایل

 هنگامی که شبکه اصلی Filecoin فعال شود، کاربران این فرصت را خواهند داشت تا با ارائه خدمات ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها به کاربران در سراسر شبکه جهانی، توکن‌های FIL را به دست آورند. هرچه یک ماینر اطلاعات بیشتری ذخیره کند، قدرت ذخیره‌سازی آن‌ها بیشتر می‌شود. با افزایش قدرت ذخیره‌سازی، احتمال تولید یک بلاک جدید در بلاک چین و دریافت جایزه بیشتر می‌شود. ماینرها می‌توانند انتخاب کنند که آیا می‌خواهند در استخراج ذخیره‌سازی، استخراج بازیابی، اجماع قدرت ذخیره‌سازی و یا هر سه آن‌ها شرکت کنند. استخراج درشبکه این ارز با استخراج در بلاکچین اثباتِ کار متفاوت است. زیرا استخراج آن براساس اجماع قدرت ذخیره‌سازی است. این بدان معنی است که هر چه فضای ذخیره سازی اثبات شده بیشتری در اختیار شبکه قرار دهید، احتمال دریافت جوایز مربوط به تکمیل بلاک‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

قدرت ذخیره‌سازی، با توجه به مقدار فضای اضافه شده به شبکه توسط هر ماینر، خطی است. در پلتفرم Filecoin  تعداد GPU‌ها احتمال برنده شدن جوایز بلوک را تعیین نمی‌کند. این برخلاف روال کار بلاکچین‌‌‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات کار است که در آن‌ها، همه ماینرها بر اساس قدرت پردازشگر گرافیکی سیستم‌های کامپیوتری خود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج رمز ارز FIL

Fil  نیز همانند تمام ارزهای دیجیتال، فرآیند استخراج در شبکه آن‌ها نیازمند تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است. این تجهیزات شامل مواردی همچون کلاینت لوتوس (Lotus Client)، پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU)، رم (RAM)، حافظه (Storage) و اینترنت می‌شود.

تایید صلاحیت ماینرها

تمام ماینرها باید وثیقه بگذارند تا حسن نیت خود را ثابت کنند. البته در کنار آن، الگوریتم اثبات فضا-زمان (PoSt) بررسی می‌کند که آِیا یک ماینر برای مدت زمان قابل قبولی است که فعالیت می‌کند یا خیر؟ در واقع میزان اعتبار یک ماینر در فایل‌کوین با استفاده از فضا و زمان فعال در Filecoin  سنجیده می‌شود.

مزایا ارز دیحیتال فایل کوین

ویژگی‌های ارائه شده توسط  این رمز ارز آن را به یک سیستم قانع‌کننده برای ذخیره فایل‌ها تبدیل می‌کند. برخی از این ویژگی یا مزیت‌ها به شرح زیر است:

  • به ماینرهای خود برای ذخیره هیچ چیز نیز پاداش می‌دهد! شاید به نظر عجیب باشد اما هدف از این کار این است که بلاک چین همواره مطمئن باشد که جای خالی برای ذخیره اطلاعات بیشتر دارد.
  • مشتریان در شبکه این ارز می‌توانند با توجه به نیازهای خود از بین ارائه دهندگان، ماینری را که هزینه و سرعت متناسب‌تری با نیازشان را دارد، انتخاب نمایند.
  • در پروژه fil  بر خلاف سیستم‌های ذخیره‌سازی متمرکز احتیاجی نیست که برای هر ارائه دهنده‌ای،  API متفاوتی اجرا شود.
  • کاربران این شبکه هوشمند نیازی ندارند تا برای جذب مشتری به تبلیغ ماینر خود در سطح شبکه بپردازند.
  • اگر تازه به بلاکچین این ارز پیوسته‌اید، اصلاً نگران دستمزد خود نباشید. این سیستم بگونه‌ای طراحی شده است که همیشه تازه واردها نیز بتوانند از پاداش استخراج ارز دیجیتال بهره‌مند شوند.
  • ذخیره‌سازی و توزیع منابع ارزشمند مانند دایره‌المعارف‌ها، اسناد تاریخی و مقالات ادبی، به‌صورت ایمن و با خیال راحت، یکی دیگر از فواید استفاده از Filecoin  است.
  • Filecoin دارای فرایندهای داخلی برای بررسی تاریخچه پرونده‌ها و بررسی صحت ذخیره‌سازی درست آن‌ها در طول زمان است. هر ماینر ذخیره‌سازی با ارائه شواهد لازم ثابت می‌کند‌ که فایل‌ها را در یک پنجرۀ ۲۴ ساعته نگهداری می‌کند. در این حالت مشتریان می‌توانند این سابقه را به طور مؤثر اسکن کنند تا از ذخیره‌سازی درست فایل‌های خود حتی در حالت آفلاین، مطمئن شوند.
  • یکی دیگر از مزایای این ارز، قیمت رقابتی آن است. قیمت ذخیره و بازیابی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و قیمت‌گذاری خاصی از سوی شرکت رخ نمی‌دهد. به این ترتیب ذخیره‌سازی قابل اطمینان با قیمت‌های مناسب و رقابتی در دسترس قرار می‌گیرد.

پیش بینی آینده فایل کوین

با بررسی روند بازار و البته نظرات کارشناسان مختلف، پیش بینی قیمت و آینده ارز فایل کوین از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ به طور کلی صعودی است و این پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت بازار توکن‌های FIL از ابتدای سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود با پذیرش بیشتر توکن، حجم معاملات آن نیز افزایش یابد. پیش بینی قیمت Filecoin نشان می‌دهد که این توکن می‌تواند حداکثر قیمت ۶.۹۲ دلار را در سال ۲۰۲۲ ثبت کند. پیش‌بینی‌های بیشتر قیمت نشان می‌دهد که قیمت توکن می‌تواند به طور چشمگیری افزایش یابد و به میانگین قیمت ۴۵.۹۳ دلار تا سال ۲۰۲۶ و حداکثر قیمت ۲۴۶.۲۶ دلار تا سال ۲۰۳۰ برسد که نشان‌دهنده افزایش قیمت قابل توجهی از قیمت فعلی است.

نحوه خرید فایل کوین

اولین گام در نحوه خرید ارز فایل کوین، انتخاب یک پلتفرم یا صرافی ارز دیجیتال معتبر است. با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه کاربران ساکن ایران، صرافی‌های خارج از کشور، به کاربران ایرانی خدمات ایمن ارائه نمی‌دهند. هر چند برخی از افراد با تغییر آی.پی سعی می‌کنند تا به صرافی‌های ارز دیجیتال خارج از کشور متصل شوند، اما باید توجه داشت که در صورت نمایان شدن آی.پی واقعی، حساب کاربری آن‌ها بلوکه خواهد شد و سرمایه خود را از دست خواهند داد. بنابراین بهترین راه، خرید و فروش ارز دیجیتال fil از بهترین صرافی‌های داخل کشور است. در این مقاله به سوال ارز دیجیتال فایل کوین چیست نیز پاسخ دادیم.

سوالات متداول

فایل کوین چیست و چرا از محبوبیت بالایی برخوردار است؟

یک سیستم غیرمتمرکز ذخیره‌سازی و شبکه اشتراک‌گذاری است که با بهره‌مندی از قدرت نفوذ فناوری بلاک چین، فرصت‌های‌ جدیدی برای کاربران در بازار فراهم‌ کرده است. ایده ذخیره‌سازی امن و بدون واسطه فایل‌ها موجب شده تا ارزش ارز رمزنگاری Filecoin طی سال‌های گذشته تاکنون افزایش چشم‌گیری را تجربه کند.

بزرگ‌ترین مزیت فایل کوین چیست؟

برتری بزرگ این ارز در جلوگیری از هک شدن اطلاعات است که تقریباً این امکان را به صفر می‌رساند.

آیا فایل کوین یک سرمایه گذاری مناسب به شمار می رود؟

به‌طور کلی می‌توان گفت این ارز دیجیتال مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است. اما شایان ذکر است که تنها پروژه‌ای نیست که به دنبال تسخیر بازار ذخیره سازی غیرمتمرکز است و پای رقبای دیگر مانند Storj و Sia نیز در میان است. با این حال تخمین زده شده که این ارزدیجیتال از آینده خوبی برخوردار است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۶

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا