معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال جاست چیست؟ آشنایی با توکن JST

چشم‌انداز مالی غیرمتمرکز (Defi) شاهد رشد بی‌سابقه‌ای است و هر ماه پروژه‌های جدید در این حوزه معرفی می‌شوند. در این سال‌ها Defi با تلاش خود برای دسترسی عموم مردم به خدمات مالی، توانسته توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند و به‌عنوان یک پایه توسط توسعه‌دهندگان پروژه‌های کریپتویی مورد استفاده قرار گیرد. شبکه JUST یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز است که به‌عنوان یک اکوسیستم جدید مالی غیرمتمرکز یا Defi شناخته می‌شود. پلتفرم جاست بر روی بلاکچین ترون و توسط جاستین سان (Justin Sun) ساخته و اجرا می‌شود. ارز دیجیتال جاست، توکن بومی این پلتفرم است که در این نوشتار قصد بررسی و معرفی این رمزارز را داریم.

معرفی پروژه JUST

جاست یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز است که پیرامون توکن‌های JST و USDJ متولد شده است. ارز دیجیتال USDJ در این پلتفرم همانند یک  استیبل کوین عمل می‌کند که پشتوانه آن دلار آمریکا است. اما ارز دیجیتال جاست در پلتفرم آن عملکردهای مختلفی دارد. در حقیقت پلتفرم جاست به‌عنوان یک مرکز از محصولات دیفای طراحی شده که دارندگان ترون می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. کاربران در این پلتفرم می‌توانند با استیک و نگه‌داری ارز ترون، ارز دیجیتال USDJ دریافت کنند. این پلتفرم در نظر دارد تا یک سیستم مالی غیرمتمرکز به همراه وام‌دهی استیبل کوین را برای کاربران فراهم کند. همچنین جاست قصد دارد تا تراکنش‌ها، معاملات و وثیقه‌ها را به‌صورت شفاف انجام دهد.

بررسی تاریخچه و معرفی بنیان‌ گذاران جاست

جاستین سان، بنیانگذار جاست

پلتفرم JUST کار خود را از آگوست سال ۲۰۲۰ و پس از یک IEO در پلتفرم Poloniex LaunchBase آغاز کرد. توکن حاکمیتی این پروژه، ارز دیجیتال جاست (JST) نام دارد و از ماه می سال ۲۰۲۲ تا به امروز در گردش بوده است. اکوسیستم این پروژه، توسط بنیاد JUST مدیریت می‌شود که شامل افراد متخصص و توانا از سایر شرکت‌های بزرگ در سطح جهان می‌شود. افراد برجسته‌ای نظیر Terance F، کارشناس بلاکچین و کارمند سابق Barclays و IBM، الویس ژانگ (Elvis Zhang) توسعه‌دهنده ارشد و محقق باتجربه بلاکچین، C Wu، متخصص در کیف پول و صرافی و GL Kong، مهندس بلاکچین در حال توسعه و رشد پلتفرم جاست هستند. نام و مشخصات کامل خیلی از اعضای تیم توسعه‌دهنده این پروژه مشخص نیست. با این حال به نظر می‌رسد که تیم این پروژه با تیم توسعه ترون همپوشانی دارد؛ زیرا این پروژه توسط مدیرعامل و بنیان‌گذار ترون یعنی جاستین سان معرفی شد و همچنین پشتیبانی فنی و مالی خود را نیز از ترون دریافت می‌کند.

نقشه راه رمزارز JUST

در وایت پیپری که این پروژه منتشر کرده، بیشتر درباره نحوه کار استیبل کوین و توکن آن و همچنین محاسبات اینکه چگونه این توکن به دست آمده، توضیح داده شده‌است. درباره بقیه قسمت‌ها نیز توضیحات بسیار اندکی وجود دارد. تا این لحظه نقشه راه ارز دیجیتال جاست هنوز منتشر نشده  و در داخل وب‌سایت آن در مورد اینکه چه تاریخی قرار است نقشه راه منتشر شود، اطلاعاتی وجود ندارد.

هدف اصلی ساخت پلتفرم جاست

در وب‌سایت اصلی این پروژه نوشته شده اعضای ناشناس این تیم، در پی از دست‌ دادن دارایی‌های خود در یک پروژه اسکم، تصمیم به راه‌اندازی پلتفرم JUST گرفتند. بدین ترتیب اعضای این تیم از به دام افتادگان در اسکم‌ها و کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال تشکیل شده‌اند. در حال حاضر مهم‌ترین شعار تیم جاست این است که هیچ‌کس مسئول دارایی‌های شما نیست و هر فردی خودش باید از دارایی‌های خود محافظت کند. به همین جهت پروژه جاست با هدف دستیابی به امور مالی غیرمتمرکز، تمامی عوامل شخص ثالث را از پلتفرم خود حذف کرده است و حتی به اعضای تیم هم رحم نکرده است!

پلتفرم جاست ادعا می‌کند که جامعه‌محور است و تحت کنترل هیچ قدرت انسانی قرار ندارد. البته تا به امروز هیچ راهی برای صحت سنجی این موضوع مطرح نشده است و هیچ آماری از تعداد هولدرهای توکن JST وجود ندارد.

ارز دیجیتال جاست  (JST) چیست؟

توکن JST

رمزارز JUST توکن بومی پلتفرم جاست است که هدف آن پرداخت قرض‌ها و ساخت توکن با استاندارد ۲۰-trc است. توکن JST برای اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ و در پلتفرم Poloniex عرضه شد. در آن زمان امکان خرید ارز جاست برای بسیاری از افراد وجود نداشت. به طور کلی این اکوسیستم به لطف سیستم دو توکنی خود و همچنین ارتباطش با سایر پلتفرم‌ها به یک نقش اصلی در دنیای مالی غیرمتمرکز تبدیل شده‌است. ارز دیجیتال جاست یک رمزارز مبتنی بر پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز است که با بیش از ۱۷۰۰ درصد بازگشت سرمایه از زمان راه‌اندازی، به یک ستاره در حال ظهور در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌است.

کل عرضه توکن JST حدود ۹.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰ توکن است که نحوه توزیع آن مشخص شده‌ است:

  • ۳۰ درصد از کل عرضه توکن JST متعلق به اکوسیستم است.
  • ۱۹ درصد از رمزارز JUST متعلق به تیم توسعه‌دهنده و بنیان‌گذاران است.
  • ۲۵ درصد به همکاری‌های استراتژیک تعلق دارد.
  • ۱۰ درصد از کل رمزارز JUST از طریق ایردراپ میان هولدرهای ترون تقسیم می‌شود.
  • ۱۱ درصد آن نیز در عرضه اولیه به فروش رسیده است.

بررسی روند قیمت ارز دیجیتال جاست

در زمان نگارش این مقاله (سپتامبر ۲۰۲۲)  رمزارز JUST با قیمت ۰.۰۲۱۶۳ دلار معامله می‌شود و حجم معاملات ۲۴ ساعته این توکن برابر با ۲۱,۷۷۳,۷۰۴ دلار است. رمزارز جاست در زمان نگارش این مطلب در جایگاه ۱۲۴ بهترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارد.

توکن JST در روزهای اولیه عرضه با قیمت ۰.۰۰۶۴۴۲ معامله می‌شد و پس از شروع یک روند صعودی در آگوست سال ۲۰۲۰ توانست سقف قیمتی ۰.۰۷۷۸۷ دلار را ثبت کند. پس از این صعود، بازار با یک اصلاح قیمتی مواجه شد.

بالاترین قیمت ارز دیجیتال جاست در آوریل ۲۰۲۱ که معادل ۰.۲۰ دلار بود ثبت شده‌است و هم اکنون ۸۵ درصد پایین‌تر از آن قرار دارد. در حال حاضر فعال‌ترین صرافی که در آن ارز JST معامله می‌شود، صرافی بایننس (binance) با سهم ۵۶ درصدی از حجم معاملات روزانه است.

نحوه خرید و فروش توکن JST

این ارز را می‌توان به دو روش کلی به دست آورد. کسب توکن JST به‌وسیله دریافت پاداش برای سپرده‌گذاری، وام‌دادن و ارائه نقدینگی در شبکه جاست یا خرید ارز دیجیتال جاست از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال، راه‌های به‌دست‌آوردن این توکن هستند. این رمزارز پر پتانسیل در صرافی‌های بزرگی نظیر هیوبی گلوبال (Huobi Global)، بایننس، پولونیکس (Poloniex)، کوکوین (kucoin) و کوینکس (Coinex) در دسترس است. شما می‌توانید با ثبت‌نام و احراز هویت در یکی از صرافی‌های خارجی معرفی شده به خرید و فروش ارز دیجیتال جاست بپردازید.

بهترین کیف پول رمزارز JUST

پس از خرید رمزارز JUST، بهتر است یک کیف پول دیجیتالی معتبر برای نگه‌داری از آن انتخاب کنید. ارز دیجیتال جاست را می‌توانید در کیف پول ترون لینک که توسط خود شبکه در دسترس شما قرار می‌گیرد، ذخیره کنید. پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که تعداد ارزهای دیجیتال شما بالا است، حتماً از والت‌های سخت‌افزاری نظیر کیف پول لجر برای ذخیره دارایی‌های خود استفاده کنید. از کیف پول نرم‌افزاری تراست ولت (Trust Wallet)، لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)، ترزور وان (Trezor One) و کیف پول نرم‌افزاری اتمیک والت (Atomicwallet) برای نگه‌داری ارز جاست می‌توانید استفاده کنید.

آینده ارز دیجیتال جاست

آینده ارز دیجیتال جاست

یکی از پروژه‌های دیفای که نسل جدیدی از پلتفرم‌های وام‌دهی را ارائه می‌دهد، جاست است که بر روی بلاکچین ترون ساخته شده‌است. اگرچه این توکن در هفته‌های گذشته عملکرد خوبی را از خود نشان نداده است زیرا بازار کریپتو در حال گذر از یک روند نزولی گسترده است، اما تحلیلگران آینده‌ای روشن را برای این پروژه متصور هستند. آن‌ها بر این باورند که بهتر است توکن JST را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت سودآور در بگیرید.

در مورد آینده ارز دیجیتال جاست نظرات متفاوتی وجود دارد. پلتفرم PricePrediction.net معتقد است که قیمت این ارز دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۲ به سمت ۰.۰۰۸۲۰۷ دلار حرکت می‌کند. در این میان پلتفرم  Walletinvestor درباره آینده ارز جاست بسیار خوش‌بینانه فکر می‌کند و قیمت ۰.۰۴۲۳۶۴ دلار را پیش‌بینی کرده است.

جاست، پلتفرمی سریع و کاربردی

برخلاف اکثر پلتفرم‌های دنیای دیفای، پلتفرم جاست فقط به دنبال ارائه محصول واحد نیست و هدف آن محدود به زیرمجموعه کوچکی از کاربران دیفای نیست. این پروژه در تلاش است تا مجموعه کاملی از محصولات کاربردی را به‌منظور پوشش طیف وسیعی از موارد استفاده دیفای ایجاد کند و پایه‌های اکوسیستم کامل دیفای را در شبکه ترون بنا کند.

نظر شما درباره پروژه JST و اهداف آن چیست؟ چه رقبایی برای این پروژه وجود دارند؟ دیدگاهتان را برایمان بنویسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۷

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا