معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال لایوپیر Livepeer چیست؟ آشنایی با رمزارز (LPT)

پلتفرم‌های استریم و پخش ویدئو امروزه بیش از هروقت دیگر مورد توجه مردم و کاربران قرار گرفته‌اند. مسئله مهمی که شرکت‌های پخش ویدئو را در این میان درگیر کرده، هزینه‌های سرسام‌آوری است که بابت کیفیت ویدئوها ایجاد می‌شوندتعریف می‌شود. دلیل اصلی هم این است که برای ایجاد یک تجربه عالی و خاطره‌انگیز از تماشای ویدئوها باید از رمزگذاری استفاده شود. حالا پرسش اصلی این‌طور بیان می‌شود که در این میان، نقش ارز لایوپیر چیست؟ پلتفرم لایوپیر با تکیه بر فناوری‌های غیرمتمرکز دنیای ارزهای دیجیتال، امکان رمزگذاری استریم‌های پخش ویدئو را با هزینه بسیار پایین‌تر فراهم می‌کند.

با ظهور ویدئوهای ۴K و VR، دیگر سیستم‌های متمرکز سنتی پاسخگو نیستند و نمی‌توان از پس هزینه‌های بالای آنها برآمد. توکن LPT که مشخصاً شامل ارز دیجیتال لایوپیر است، بخش مهمی از فرایند غیرمتمرکز کردن شبکه‌های پخش ویدئو را برعهده دارد؛ چرا که توان این شبکه‌ها را برای ارائه خدمات بهتر فراهم می‌کند.

ارز لایوپیر چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

آشنایی با ارز Livepeer

پروژه ارز لایوپیر در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی و اجرا شد. این شبکه اولین پروتکل مربوط به پخش زنده ویدئویی است که ساختاری کاملاً غیرمتمرکز دارد. پیش‌ازاین، فناوری سیستم‌های غیرمتمرکز یا Decentralized بیشتر برای حوزه کریپتوکارنسی و بازارهای ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گرفت. هدف این پلتفرم تبدیل شدن به جایگزینی کارآمد و مبتنی بر سیستم شبکه‌های بلاکچین است و برای پخش استریم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم‌های پخش‌کننده ویدئو که حالا با ارزشی بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار در سال در حال فعالیت هستند، قصد رقابت با استریم‌های موفقی همچون یوتیوب را دارند. در این میان، عملیات پخش و توزیع ویدیوهای باکیفیت تبدیل به یک دست‌انداز شده و تنها راه چاره، استفاده از سیستم‌های غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاکچین است. اگر پروژه لایوپیر طبق رودمپ و نقشه راه خود پیش برود، می‌توان این انتظار را داشت که در آینده‌ای نزدیک، هم پخش ویدئو و کلیپ با کیفیت بیشتری ادامه پیدا کند و هم هزینه‌های اشتراک برای کاربران کاهش باید.

همان‌طور که در وایت‌پیپر ارز دیجیتال لایوپیر بیان شده، صنعت پخش و استریوم ویدئو با سرعتی بالا در حال رشد کردن است. این پروژه هم قصد دارد تا با سوار شدن بر این موج، تمرکززدایی را برای این حوزه به ارمغان بیاورد. اما هدف اصلی ارز لایوپیر چیست؟ هدف اصلی این است که با ساده‌سازی فرایند پخش زنده ویدئوها، تولیدکنندگان این امکان را داشته باشند تا برای قرار دادن ویدئوها در پلتفرم‌های خود دچار محدودیت نشوند. همچنین با استفاده از قابلیت غیرمتمرکز پروژه لایوپیر، امکان نگهداری و مراقبت از قالب‌بندی‌ها و توزیع مجدد محتواهای تصویری برای کاربران آسان‌تر می‌شود.

معرفی تیم بنیان‌گذار پروژه Livepeer

پلتفرم لایوپیر یک پروتکل منبع‌باز یا opensource است؛ به‌عبارت ساده‌تر توسعه‌دهنگان با استفاده از قابلیت‌های این پلتفرم می‌توانند کدهای تخصصی GitHub را به‌صورت آزادانه تغییر دهند. شخصیت حقوقی پشت پروژه لایوپیر با عنوان Livepeer Inc. شناخته می‌شود و توسط ۲ شخص با نام‌های داگ پتکانیکس (Doug Petkanics) و اریک تانگ (Eric Tang) بنیان‌گذاری شده است.

داگ پتکانیکس در سال ۲۰۰۶ در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه پنسیلوانیا در ایالات متحده آمریکا فارغ‌التحصیل شد. در آن زمان، او بخش جدایی‌ناپذیر گروه‌های موفقی همچون Groupon و Wildcard بود. همچنین او در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان تحلیلگر به مجموعه Accenture پیوست و در سال ۲۰۱۰ شرکت Hyperpublic را تاسیس کرد. بعدها در سال ۲۰۱۳، یکی از بنیان‌گذاران Wildcared شد و به تقویت ساختار و فعالیت‌های این پلتفرم تخصصی که برای مرورگرها بود، کمک شایانی کرد.

همکار داگ، یعنی اریک تانگ در رشته مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه کارنگی ملون فارغ‌التحصیل شد.  او در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان توسعه‌دهنده نرم‎افزار به گروه Next Jump ملحق شد و در سال ۲۰۱۰ هم مدیریت Clickable را برعهده گرفت. او در سال ۲۰۱۰ با داگ آشنا شد و با همگاری یکدیگر، برند Hyperpublic را تاسیس کردند. از آن زمان تاکنون، هر دو در مجموعه Wildcard و پروژه لایوپیر همکاری می‌کنند و قصد دارند تا در حوزه‌های مختلف به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند.

مهم‌ترین عامل متمایز شدن ارز لایوپیر چیست؟

لایوپیر، پروژه‌ای منحصربه‌فرد با اهداف خلاقانه محسوب می‌شود که هدف آن ایجاد یک انقلاب بزرگ در صنعت پخش و استریم ویدئو است. پلتفرم منبع‌باز لایوپیر به کاربران و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا آزادانه و با دست باز در مدیریت و بهبود پلتفرم‌های فعال در حوزه استریم ویدئو فعالیت کنند. قابلیت‌های روبه‌رشد دوربین‌های دیجیتال برای تولید محتوای ویدئویی باکیفیت باعث توسعه صنعت استریم شده‌اند. از طرفی لایوپیر هم قصد دارد تا این فرایند را با فناوری سیستم‌های غیرمتمرکز سیستم بلاکچین و ظرفیت‌هایی که در حوزه ارزهای دیجیتال وجد دارند، تسهیل کند.

 شبکه لایوپیر

لایوپیر در حال تبدیل شدن به پلتفرم صنعتی و پیشرو است؛ چرا که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با تکیه بر روش‌های مختلف در بهبود ساختار استریم‌های پخش ویدئو همکاری و شرکت کنند. پروژه لایوپیر علاوه بر استریم‌های پخش ویدئو می‌تواند در حوزه‌هایی همچون روزنامه‌نگاری بدون سانسور، راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمترکز DApps و ایجاد سرویس‌های اجتماعی غیرمتمرکز هم مورد استفاده قرار بگیرد.

چقدر ارز دیجیتال لایوپیر در حال گردش است؟

مقدار حداکثری عرضه توکن‌های لایوپیر برابر با ۲۲,۹۰۶,۹۵۱ واحد LPT است و مجموع عرضه کل آن هم به مقدار ۲۲,۸۵۹,۰۱۲ رسیده. از میان حدود ۲۲ میلیون توکنی که از ارز دیجیتال لایوپیر عرضه شده‌اند، مقادیر زیر در بین افراد و مجموعه‌های مختلف پخش شده‌اند:

  • حدود ۱۲.۳۵ درصد برای بنیان‌گذاران و اعضای برجسته تیم لایوپیر
  • ۱۹ درصد از توکن‌ها به خریدارانی که پیش‌خرید کرده‌اند تعلق دارد
  • حدود ۶۳.۴۳۷ درصد از آن برای فروش جمعی برنامه‌ریزی شده‌اند
  • حدود ۵ درصد از عرضه کل توکن‌ها هم برای حفظ شبکه لایوپیر توسعه این پروژه رزرور شده‌اند

امنیت لایو پیپر و جذابیت بیشتر شبکه

 توکن ltp

از آنجایی که لایوپیر روی شبکه بلاکچین ساخته شده، این پلتفرم با تکیه بر نسخه اصلاح‌شده مکانیزم اجماع اثبات سهام یا DPoS فعالیت می‌کند. در مکانیزم DPoS هیچ اثری از مفهوم ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال وجود ندارد. در عوض، عملیات اعتبارسنجی بلاک‌های جدید در شبکه بلاکچین لایوپیر با توجه به تعداد توکن‌های موجود انجام می‌شود. این فرایند دقیقاً همان چیزی است که لایوپیر را از سایر مکانیزم‌های اجماع (مثل مکانیزم مورد استفاده برای شبکه بیت کوین) متمایز می‌کند. در حالی که مکانیزم اثبات کار (PoW) در شبکه بیت کوین به مقدار زیادی قدرت برق و توان محاسباتی نیازمند است، سیستم‌های DPoS از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند و به‌راحتی مقیاس‌پذیر می‌شوند.

شبکه بلاکچین لایوپیر هم از دنیای گسترده مکانیزم DPoS که قبلاً توسط اتریوم استفاده می‌شد، بهره‌مند شده و هم قابلیت استفاده از فناوری بلاکچین را افزایش داده است. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهند که احتمالاً دیگر هیچ پروژه جدیدی (حتی آنهایی که مبتنی بر اتریوم هستند) طبق مکانیزم DPoS فعالیت نخواهد کرد.

نحوه عملکرد DPoS در شبکه ارز لایوپیر چیست؟

مکانیزم DPoS در شبکه لایوپیر ۲ لایه مجزا دارد. لایه اولی همان جایی است که تراکنش‌ها در آن انجام می‌شوند و مبتنی بر شبکه بلاکچین اتروم است. لایه دوم هم مبتنی بر سیستم اصلاح‌شده اثبات سهام یا DPoS فعالیت می‌کند. به‌طورکلی ۲ عامل اصلی در مکانیزم DPoS با عناوین ارکستراتور (Orchestrator) و نماینده (Delegator) وجود دارند. ارکستراتورها گره‌هایی (nodes) را در شبکه لایوپیر اجرا می‌کنند تا استریم‌های ویدئویی رمزگذاری و پخش شوند. ارکستراتورها همچنین می‌توانند با انجام رمزگذاری در استریم‌ها باعث استخراج اتر (ETH) هم شوند. نمایندگان هم برای کمک به ایمن‌سازی شبکه لایوپیر فعالیت می‌کنند و برای این کار، توکن‌های LPT را روی ارکستراتورها قرار می‌دهند.

ارکستراتورها هزینه‌های استخراج ETH را با توجه به پاداش‌هایی که شبکه لایوپیر به آنها می‌دهد، جبران می‌کنند. ضمناً بخشی از پاداش‌های شبکه که در قالب ارز LPT هستند هم به نمایندگان پرداخت می‌شود تا با انگیزه بیشتری، توکن‌های LPT را روی ارکستراتورها قرار دهند.

نگاهی به رودمپ و پیش‌بینی قیمت توکن لایوپیر

گرچه پروژه ارز دیجیتال لایوپیر هنوز در مراحل اولیه است و به تکامل نرسیده، اما خبرهای خوبی در مورد آینده آن به گوش می‌رسند. اعتماد سرمایه‌گذارانی که در توسعه این پروژه شرکت کرده‌اند، گواهی بر تضمین آینده درخشان این پلتفرم و ارز دیجیتال است.

 پیش‌بینی آینده لایوپیپر

ارزش ارز دیجیتال LPT در آخرین دوره صعودی بازار ارزهای دیجیتال برابر با ۱۰۰ دلار شد اما با سقوط بازار ارزهای دیجیتال در اوایل سال ۲۰۲۲، قیمت LPT به ۸ دلار کاهش یافت. خبر خوب این است که احتمالاً مثل بسیاری از پروژه‌های توسعه‌یافته دیگر، قیمت ارز دیجیتال LPT مجدداً رشد می‌کند.

بررسی پروژه لایو پیپر

نکته اصلی در مورد پیش‌بینی آینده لایوپیر این است که قیمت هر واحد توکن LPT در کوتاه‌مدت تحت تاثیر بازار ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد و با توجه به آن بالا یا پایین می‌شود. اما این تغییرات قیمتی در بازه زمانی بلندمدت با توجه به موفقیت پلتفرم Livepeer رقم می‌خورند و احتمال افزایش قیمت همچنان وجود دارد. با توجه به اینکه هیچ تضمینی در رابطه با افزایش مجدد قیمت LPT وجود ندارد، اما همچنان می‌توان آن را به‌عنوان یک گزینه ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد و برای این استدلال، دلایل بسیاری وجود دارد:

  • اولاً زیرساخت استریم‌های پخش ویدئو در حال حاضر توسط چند شرکت محدود کنترل می‌شوند و همین قضیه باعث بالا رفتن هزینه اشتراک، سرعت و کیفیت پایین ویدئوها شده است. این مسئله باعث می‌شود که لایوپیر در آینده نزدیک به کانون توجه کاربران حوزه محتواهای تصویری تبدیل شود.
  • لایوپیر در حال ساخت یک مجموعه غیرمتمرکز پخش ویدئو است و می‌توند اکوسیستمی ارزان و قابل اعتمادتر فراهم کند.
  • لایوپیر حتی فراتر از مسئله استریم و پخش ویدئو رفته و حالا به‌عنوان پلی برای اتصال سرویس‌های رمزگذاری غیرمتمرکز و برنامه‌های مبتنی بر فناوری web2 تبدیل شده.
  • لایوپیر با تمرکز بر پروژه‌های ویدئویی web3 این امکان را فراهم می‌کند تا یک ویدئو را به‌صورت زنده پخش کنید و یک تکه از آن را به‌عنوان NFT بفروشید.

پیشبینی قیمت LPT تا سال ۲۰۲۵

بسیاری از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال، مزایای لایوپیر برای صنعت پخش ویدئو را به خوبی درک می‌کنند و طبق همین، انتظار دارند که قیمت هر واحد LPT تا سال ۲۰۲۵ از ۳۰ دلار هم بالاتر برود. طبق این پیشبینی، قیمت ارز دیجیتال LPT با بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت نسبت به قیمت فعلی آن (۸.۶۲ دلار) مواجه می‌شود.

البته پیش‌بینی‌ها در همه سطوح یکسان نیستند و بعضی از پلتفرم‌ها نظر دیگری دارند. برای مثال، طبق تحلیل‌های پلتفرم DigitalCoinPrice، رشد قیمتی آینده لایوپیر (LPT) بسیار محافظه‌کارانه است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن تا سال ۲۰۲۵ تنها کمی بالاتر از ۲۰ دلار معامله شود.

مزایا و معایب ارز لایوپیر چیست؟

پلتفرم لایوپیر هم مانند بسیاری از پروژه‌های دنیای ارزهای دیجیتال علاوه بر مزایا دارای معایب خاصی هم است. البته معایب و چالش‌هایی که در این پلتفرم وجود دارند، نسبت به ویژگی‌های مثبت آن ناچیز هستند و می‌توان نسبت به آنها چشم‌پوشی کرد. مزایای مهم و برجسته این پلتفرم عبارتند از:

  • سازگاری با سایر پلتفرم‌ها: این ویژگی مثبت لایوپیر باعث شده تا بتوان از قابلیت‌های آن در تراکنش‌های صرافی‌های معتبری همچون Coinbase هم استفاده کرد.
  • امنیت: با توجه به مکانیزم DPoS می‌توان اطمینان داشت که تمامی تراکنش‌ها در محیط و بستری امن معامله می‌شوند.
  • اشتراک‌گذاری آسان و بدون چالش: با تکیه بر ویژگی‌های پلتفرم لایوپیر می‌توان محتواهای ویدئویی بسیاری را با آسانی هرچه‌تمام‌تر در استریم‌های مختلف به اشتراک گذاشت.
  • شبکه بلاکچین غیرمتمرکز: ساختار غیرمتمرکز شبکه بلاکچین لایوپیر همه ویژگی‌ها وقابلیت‌های مثبت اتریوم را به ارث برده است.

و در ادامه مهم است نگاهی به ۲ چالش اصلی لایوپیر هم داشته باشیم:

  • عدم برخورداری از پشتیبانی کامل: کیف پول‌های اختصاصی لایوپیر در بسیاری از کشورها پشتیبانی نمی‌شوند.
  • محدودیت در معاملات: یکی از چالش‌های مهم لایوپیر این است که فقط می‌توان جفت‌ارزهای USD را در آن معامله کرد. با توجه به این چالش، امکان خریدوفروش لایوپیر (LPT) کمی با محدودیت روبه‌رو می‌شود.

خرید و فروش لایو پیپر

لایوپیپر از جذاب‌ترین پروژه‌های جوان دنیای بلاکچین است. با توجه به پیش‌بینی‌های متخصصان می‌توان فردای این ارز دیجیتال را امیدوارکننده دانست. رمز ارز لایوپیپر در صرافی‌های خارجی و داخلی مختلفی معامله می‌شود و قبل از شروع معامله و خرید و فروش لایوپیر (LPT) باید از امنیت و خدمات هرکدام از آنها کاملا آگاه باشید. مهمترین صرافی‌هایی که این ارز را لیست کرده‌اند به این شرح هستند:

  • بایننس
  • یونی سواپ
  • والکس

کیف پول مناسب برای لایو پیپر

هر ارز دیجیتال با توجه به شبکه و ویژگی‌های مختلفش توسط والت‌های متنوعی پشتیبانی می‌شود. بهترین کیف پول‌های لایوپیر (LPT) شامل کیف پول‌های سرد و گرم زیر هستند:

  • Myetherwallet
  • Metamask
  • Trust wallet
  • Ledger
  • Trezor
  • Enjin wallet
  • Mycelium wallet
  • Atomic wallet
  • Exodus wallet
  • Blockchain.com

تماشای ویدئوهای باکیفیت با طعم لایوپیر!

حالا که پاسخ «ارز لایوپیر چیست؟» را با یکدیگر مرور کردیم، بهتر است که یک جمع‌بندی در مورد کلیت آن داشته باشیم. شبکه غیرمتمرکز Livepeer به شما این امکان را می‌دهد تا خدمات پخش و استریم ویدئو را در محیطی مطمئن و مقرون‌به‌صرفه تجربه کنید. ارز LPT کلید اصلی باز کردن دروازه‌ای است که هم رو به شبکه‌ای قدرتمند و هم رو به انقلابی در دنیای استریم باز می‌شود. تیم پروژه لایوپیر قصد دارد تا خدمات خود را با توجه به زیرساخت‌های کنونی استریم ویدئو گسترش دهد و به بازیگر اصلی این حیطه تبدیل شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
هخامنش سعیدی
هخامنش سعیدی
8 ماه قبل

امروز خیز ۵۱%ی داشت!

دکمه بازگشت به بالا