معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال مانا چیست؟ معرفی پلتفرم کاربردی در متاورس

خرید ارز مانا توجه شما را نیز جلب کرده است؟ در دنیای متاورس یک پلتفرم به نام دیسنترالند (Decentraland) وجود دارد که به نوعی یک سرزمین مجازی است. در این سرزمین مجازی برای خرید و فروش کالا از توکن‌هایی به نام مانا (Mana) استفاده می‌شود.

اما ارز دیجیتال مانا چیست؟ ارز مانا علاوه بر استفاده در دنیای دیسنترالند، برای تجارت در دنیای ارزهای دیجیتال هم استفاده می‌شود که در ادامه، بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

پروژه Decentraland چیست؟

قبل از آشنایی با این ارز و نقش آن در متاورس (Metaverse) باید به پلتفرم دیسنترالند و نحوه استفاده از آن در محیط مجازی آن بپردازیم.

معرفی بازی دیسنترالند

دیسنترالند یک پلتفرم سه بعدی واقعیت مجازی (VR) است. این مجموعه تجربیات VR قابل تعامل مثل گیم پلی، شبیه سازی‌ها، رویدادها و همکاری‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند با ورود به دیسنترالند، هر یک از فضاهای فردی آن را که قابلیت میزبانی از رویدادها و فعالیت‌ها را دارد، بازدید کنند.

دیسنترالند برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و در سال ۲۰۲۰ به طور کامل در دسترس عموم قرار گرفت. دیسنترالند یکی از پیشران‌های بخش متاورس (Metaverse) است. زیرا این پلتفرم توانسته که یک بستر با مقیاس بزرگ و غیرمتمرکز را برای فعالیت کاربران با اقتصاد خود پایدار فراهم کند. ارز Mana برای اقتصاد پلتفرم مرکزی است. زیرا امکان خرید برنامه، کسب درآمد و سرمایه گذاری در دارایی‌های دیجیتال را برای سازندگان فراهم می‌کند.

نگاهی دقیق‌تر

از ویژگی‌های کلیدی متاورس باز (Open Metaverese)، ماهیت غیرمتمرکز آن است که بر اساس معماری بلاک چین ساخته شد. این موضوع بدان معنا است که یک پلتفرم متاورس باز، دارای یک نقطه مالکیت نیست، بلکه چندین کاربر با هم در توسعه آن سهیم هستند. زیرا آنها اجزای متاورس بسته را استفاده از ارزهای دیجیتال خریداری می‌کنند.

می‌توان متاورس غیرمتمرکز یا باز را به عنوان یک شرکت کاملاً دولتی در نظر گرفت. این شرکت دولتی هیچ سرمایه گذار واحدی که اکثریت سهام را در اختیار داشته باشد، ندارد. در عوض، گروه وسیع و بزرگی از مردم، سهام این متاورس باز را از طبق ارزی خریداری می‌کنند.

به همین دلیل، هر پلتفرم متاورس برای خود یک ارز دیجیتال به عنوان یک موتور محرک اقتصاد دارد. برخی از این پلتفرم‌های متاورس که با ارز دیجیتال خود کار می‌کنند شامل این گزینه‌ها هستند:

  • Sandbox: توکن Sand
  • Metaverse Axie Infinity: توکن AXS
  • Decentraland: توکن MANA
  • Meta Platforms Inc: توکن DIEM
کاربرد ارز مانا در سرزمین دیسنترالند

همان‌طور که گفته شد، این ارز یک توکن بر روی پلتفرم دیسنترالند است که بر اساس پروتکل بلاک چین شبکه اتریوم ساخته شد. از این توکن برای خرید و فروش گزینه‌های مختلق در پلتفرم متاورس دیسنترالند استفاده می‌شود. قیمت هر کالا در بازار پلتفرم دیسنترالند بر اساس این ارز محاسبه می‌شود. 

کاربرد در پلتفرم دیسنترالند

در پلتفرم دیسنترالند و راهنمای خرید ارز مانا، کاربران برای فعالیت و خرید و فروش به این ارز نیاز دارند. زیرا:

کار با کیف پول

بعد از ثبت نام در پلتفرم دیسنترالند، کیف پول آن به پلتفرم متاورس متصل می‌شود. کیف پول در این فضا کمک می‌کند تا شما همه دارایی‌های دیجیتال را به جای ذخیره در دستگاه محلی، در فضای ابری ذخیره کنید. این ارز نیز برای عملیات این کیف پول ضروری است. زیرا در همه تراکنش‌ها از این ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

خرید پوشیدنی

برخی از محبوب‌ترین اقلام در پلتفرم دیسنترالند، پوشیدنی‌ها هستند. در اینجا، کاربران می‌توانند رنگ چشم، مدل مو و حتی لوازم جانبی و اکسسوری مانند عینک، تاج، تخته موج سواری و جواهرات را برای آواتار خود خریداری کنند.

سرمایه گذاری در ملک

املاک مجازی که در دیسنترالند وجود دارند، از صدها بسته تشکیل شدند که برای فروش در دسترس هستند. کاربران برای خرید این زمین‌ها به این ارز نیاز دارند. املاک دیسنترالند می‌تواند بسیار گران هم باشد، زیرا سرمایه گذاران برای ساخت یک بلوک با خیابان در VR، میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند. در پیش بینی آینده مانا، امکان فروش این املاک به کاربران متاورس یا برگزارکنندگان رویداد وجود دارد.

کسب درآمد

در پلتفرم دیسنترالند، راه‌های متفاوتی برای کسب درآمد وجود دارد. یکی از این راه‌ها، خرید و فروش محصولات باارزش در این توکن است. در هنگام نزول بازار، کاربران می‌توانند اقلامی را با قیمت نسبتاً پایین تحویل بگیرند و در آینده آنها را در بازار دیسنترالند به حراج بگذارند.

کسب درآمد با ارز مانا در دیسنترالند

دریافت وام مسکن

اگر حداقل پیش پرداخت را بپردازید، می‌توانید وام مسکن یا خرید یک قطعه از املاک دیسنترالند را درخواست کنید. کاربران بعد از دریافت وام مسکن، مبلغ کمی از آن را ارسال می‌کنند و به‌مرورزمان، بقیه وام مسکن را با نرخ بهره استاندارد پرداخت می‌کنند.

تجارت کریپتو

برای خرید و فروش، کاربر دیسنترالند بودن ضروری نیست! داشتن توکن به خودی خود یک دارایی محبوب است و معامله گران می‌تواند ارز را به بخش بزرگ‌تری از سبد خود‍ تبدیل کنند. همه صرافی‌های ارز دیجیتال در آینده پیش‌رو به شما امکان خرید ارز را حتی بدون داشتن حساب دیسنترالند، می‌دهند. در حال حاضر والکس یکی از بهترین پلتفرم‌های خرید ارز دیجیتال ایرانی است که به شما کمک می‌کند تا این رمز ارز را به دارایی‌های خدو اضافه کنید.

عملکرد دیسنترالند

توکن‌های Land که بسته‌های املاک و مستغلات را در پلتفرم دیسنترالند تعریف می‌کند، توسط این پلتفرم ردیابی می‌شود. این پلتفرم از بلاک چین اتریوم برای ردیابی این سرزمین دیجیتالی استفاده می‌کند. بازیکنان و کاربران این دنیا نیز باید دارای ارز باشند. برای شرکت در این اکوسیستم، باید این ارز را در کیف پول اتریوم نگهداری کنید. توسعه دهندگان امکان طراحی تعاملات و انیمیشن‌ها در املاک مجازی خود را دارند.

دیسنترالند یک دفتر برای ردیابی مالکیت قطعات زمین خود را دارد. هر توکن لند، یک مختصات منحصر به فرد در این سرزمین دیجیتالی دارد که شما را به یک فایل توضیحات ارجاع می‌دهد.

همچنین، پلتفرم دیسنترالند دارای یک لایه محتوایی است. در این لایه تمام اتفاقات مربوط به توکن‌های لند، ذخیره و کنترل می‌شود. از جمله این فایل‌ها شامل Script Files می‌شود که رفتار و قرارگیری محتوای ارجاع شده و فایل‌های محتوایی که دارای تصاویر بصری و صداهای ثابت را مشخص و تعریف می‌کند. این لایه همچنین، شامل یک فایل تعریف تعامل هم است. در این فایل تعاملات همتا به همتا (peer-to-peer) مثل پیام رسانی، چت صوتی و اشاره را مشخص می‌کند. در نهایت، این لایه، تعاملات اجتماعی را از طریق پیام، چت صوتی و آواتار را برای کاربر امکان‌پذیر می‌کند.

معماری سرزمین دیسنترالند

علاوه بر معماری، دیسنترالند دارای یک بازار و ویرایشگر Drag and Drop هم است که بازیکنان از آن برای دسترسی به صحنه‌های ساخت استفاده می‌کنند. در این بازار، امکان مبادله و مدیریت توکن‌های لند برای بازیکنان وجود دارد. همچنین، بازیکنان می‌توانند از این توکن‌های لند برای خرید آیتم‌های درون بازی مثل پوشیدنی‌ها و نام‌های منحصر به فرد استفاده کنند. تمامی تراکنش‌های انجام شده توسط بازیکنان در بین شبکه اتریوم تسویه می‌شود. در نهایت، بلاک چین، این مبادلات را تأیید و ثبت می‌کند. ابزارهای سازنده سرزمین مجازی دیسنترالند این امکان را به کاربران می‌دهد تا تجربه‌ای منحصر به فردی را در بسته‌های لند به دست آورند.

مشابه بازی‌هایی مانند Skyrim و Fallout، Decentraland یک دنیای مجازی همه جانبه است. این دنیا به صورت سه بعدی برای کاربران طراحی شده است و هوش مصنوعی آن در حد پیشرفته‌ای توسعه یافته است.

خارج از محیط بازی، تیم Decentraland بازاری را همراه با یک ویرایشگر Drag&Drop منتشر کرده است که کاربران می توانند به بخش‌های ساخت زمین دسترسی داشته باشند. این بازار شرکت‌کنندگان را قادر می‌سازد تا توکن‌های LAND را با قیمت، توکن بومی دیسنترالند، مدیریت و مبادله کنند.  همچنین کاربران می‌توانند از  این بازار برای معامله یا انتقال بسته‌ها و سایر اقلام درون بازی مانند پوشیدنی‌ها و نام‌های منحصر به فرد استفاده کنند.

با توجه به اینکه دیسنترالند، روی پلتفرم اتریوم پیاده سازی شده است، بنابراین کلیه عملیات صورت گرفته درون این محیط، توسط این شبکه تایید می‌شود.

پروتکل Decentraland دارای سه لایه است:

پروتکل اجماع: مالکیت زمین و محتوای زمین را از طریق یک قرارداد هوشمند اتریوم ردیابی می‌کند.

محتوای زمین: از یک سیستم توزیع غیر متمرکز برای ارائه محتوا در دنیای مجازی استفاده می‌کند.

لایه زمان واقعی: اتصالات همتا به همتا را برای کاربران فراهم می‌کند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند.

منظور از LAND چیست؟

لند در مانا

در Decentraland، فضاهایی برای تعامل وجود دارند که از یکسری توکن غیر قابل تعویض به نام LAND تشکیل شده‌اند. در صورتی که یکی از زمین‌ها را در اختیار داشته باشید، می‌توانید انوع بازی‌ها، پویا نمایی، آموزش، توسعه فردی و هر فعالیتی که به ذهن شما می‌رسد را در آن انجام دهید. البته توجه داشته باشید که این زمین‌ها محدودیت دارند. تعداد LAND محدود است، و هر قطعه زمین ۳۳ فوت در ۳۳ فوت است، اما هیچ محدودیتی برای ارتفاع آن وجود ندارد.

یک ویژگی جدید به نام اDecentraland LAND Estates در این فضای مجازی ایجاد شده است که به شما امکان می‌دهد با تداعی زمین‌های مجاور، راحت‌تر زمین خود را مدیریت کنید. اگر علاقه‌مند به خرید زمین هستید (یا فقط می خواهید نقشه این واقعیت مجازی را ببینید)، باید بازار LAND را بررسی کنید.

نکته جالب این LAND‌ها، گروه بندی مناطق مشابه است. به طور مثل یک بخش ممکن است صرفاً به پلتفرم‌های ارز دیجیتال و صرافی‌های آن اختصاص داشته باشد و بخش دیگر در حوزه هنری به فعالیت مشغول باشد.

مزایا و معایب

این توکن در کنار محبوبیت خود، از یکسری مزایا و معایب مشابه سایر توکن‌های جدید در بازار برخوردار است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

مزایای

  • دیسنترالند یکی از بزرگترین پلتفرم‌های مجازی در دنیا بشمار می‌رود.
  • در دیسنترالند با استفاده از این ارز، می‌توانید انواع NFT‌ها، آثار هنری و زمین خریداری کنید.
  • این ارز پتانسیل رشد بسیار بالایی را در سال ۲۰۲۱ از خود نشان داده است.
  • مانا از توسعه پروژه‌های غیر متمرکز در بستر اتریوم استقبال می‌کند.

معایب

  • در کنار موفقیت بسیار چشمگیر این ارز، این کوین هنوز در مراحل اولیه توسعه است.
  • مفهوم NFT هنوز موضوعی جدید برای کاربران کریپتوکارنسی است و بسیاری در خصوص آن تردید دارند.
  • بازار NFT بسیار رقابتی است و ممکن است توکن جدیدی وارد بازار شود و خیلی زود این ارز را از دور رقابت خارج کند.

معرفی بهترین کیف پول

ولت برای مانا

با توجه به ERC20 بودن توکن، بسیاری از کیف پول‌های برتر دنیا که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، قابلیت ذخیره سازی مانا ر ا دارند که در این بخش به صورت مجزا بهترین کیف پول‌ مانا را معرفی می‌کنیم.

کیف پول نرم‌افزاری

دو کیف پول محبوب تراست ولت و اتمیک ولت قابلیت ذخیره سازی این ارز را دارند. در کنار این دو، کیف پول اختصاصی اتریوم یعنی MyEtherWallet نیز از رمزارز مانا پشتیبانی می‌کند.

کیف پول سخت‌افزاری

مشابه بسیاری از توکن‌های معتبر در بازار، کیف پول سخت‌افزاری محبوب لجر قابلیت ذخیره سازی این ارز را دارد.

ارز مانا از نظر ارزش دارایی

ارزش این ارز به طور مداوم بسته به بازار ارزهای دیجیتال است و دائماً تغییر می‌کند. به طور معمول، این ارز پس از یک رویداد مهم در دیسنترالند، مانند خرید یک قطعه زمین با ارزش بالا، گران می‌شود و ارزش بالاتری پیدا می‌کند.

این افزایش قیمت ارز، درست مانند افزایش قیمت در سهام یک شرکت است. پس از هجوم اخبار مثبت، ارزش گذاری مانا نیز به روندهای مثبت و منفی در متاورس واکنش نشان می‌دهد.

نکته مهم این است که ارزش این ارز دارای نوسانات بیشتر نسبت به دلار معمولی آمریکا یا هر ارز حقیقی دیگری است. با این تفاسیر، فرصت برای سرمایه گذاران فراهم می‌شود تا سریعاً سودآوری کنند. اما، ریسک‌های احتمالی را هم در نظر بگیرید. در این مقاله به سوال ارز دیجیتال مانا چیست پاسخ دادیم.

سوالات متداول

آیا سرمایه گذاری در ارز مانا حرفه‌ای است؟

تا زمانی که اعتماد سرمایه گذار نسبت به ارز حفظ شود، ممکن است این توکن در سال ۲۰۲۲ به ۳.۱۷ دلار برسد. طبق پیش‌بینی دیسنترالند، توکن مانا تا سال ۲۰۲۵ ممکن است به ۹.۸۶ دلار برسد.

ارز مانا را از کجا می‌توان خریداری کرد؟

در حال حاضر این ارز در بیش از ۱۵ صرافی قابل معامله است. معروف‌ترین این صرافی‌ها، Coinbase، eToro و Gemini است. بهترین گزینه برای کاربران ایرانی خرید از صرافی ارز دیجیتال والکس است.

از ارز مانا در چه مواردی استفاده می‌شود؟

این توکن یک ارز دیجیتال برای خرید کالاها و خدمات مجازی است. در حالی که توکن Land یک توکن NFT است که مالکیت زمین‌های املاک دیجیتالی را تعریف می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا