معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال MASK چیست؟ معرفی کامل پلتفرم مسک نتورک

کسب سود از سرمایه گذاری‌های بلند مدت در بازار ارزهای دیجیتال، بیشتر از اینکه به شانس و اقبال وابسته باشد، به دانش و اطلاعات افراد برمی‌گردد. سرمایه‌گذاران باهوش، ابتدا یک ارز دیجیتال را بررسی کرده و با مقایسه آن‌ها با یکدیگر، در پروژه‌ای که از نظر بنیادین قوی‌تر است سرمایه‌گذاری می‌کنند. پروژه‌های قوی، معمولا در بلند مدت سوددهی بیشتری نسبت به شت کوین‌ها دارند و ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها کمتر است. در این مقاله، به بررسی مسک نتورک (Mask network) و ارز دیجیتال MASK پرداخته و بهترین صرافی‌ها برای خرید Mask را معرفی می‌کنیم.

مسک نتورک چیست؟

توسعه مسک نتورک توسط سوجی یان (Suji Yan) در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و در سال ۲۰۱۹ در دسترس کاربران قرار گرفت. این پروژه را می‌توان پلی بین دنیای WEB 2 و WEB 3‌ دانست. وب ۲ یا اینترنت نسل دوم، اینترنت متمرکزی است که هم‌اکنون در حال استفاده از آن هستید و وب ۳ اینترنت غیرمتمرکزی است که در آن هیچ سرور مرکزی برای ذخیره اطلاعات وجود ندارد.

پلتفرم Mask network با رمزنگاری اطلاعات به کاربران کمک می‌کند به جریان آزاد اطلاعات دسترسی پیدا کرده و از تیغ سانسور یا هک در امان بمانند. همچنین کاربران می‌توانند با کمک این پلتفرم، به بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) در بستر شبکه‌های اجتماعی متمرکز و غیرمتمرکز دسترسی داشته باشند. به بیان ساده، مسک نتورک می‌خواهد تجربه حضور در وب ۳ را به پلتفرم‌های رایجی مانند توییتر بیاورد تا مردم را بیشتر با مزایای اینترنت غیرمتمرکز آشنا کند.

ارتباط وب ۲ و وب ۳ با مسک نتورک

کاربران می‌توانند به‌ راحتی با نصب افزونه مسک نتورک روی مرورگر خود از مزایای آن بهره‌مند شوند. آن‌ها در این پلتفرم امکان انتقال ارز دیجیتال MASK به افراد دیگر، ارسال پیام به صورت رمزنگاری شده، خرید و فروش NFT و حتی  دادن پاداش به افراد در توییتر و فیسبوک را دارند. برای درک بهتر هدف مسک نتورک، جملاتی که از زبان توسعه‌دهندگان در وب سایت آن‌ها منتشر شده را بخوانیم:

«ما در مسک نتورک، به حق مالکیت افراد باور داریم و معتقدیم مردم باید مالک اطلاعات، محتوای خود و فضای مجازی که از طریق آن با دیگر افراد ارتباط برقرار می‌کنند باشند. ما از تمام کسانی که این پیام را می‌بینند دعوت می‌کنیم به ما بپیوندند و کنترل اطلاعات خود را پس بگیرند.»

ارز دیجیتال MASK

ارز دیجیتال مسک نتورک توکن بومی پلتفرم مسک است. MASK یک توکن حاکمیتی محسوب شده و در پلتفرم MASKDAO نقش مهمی برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی اداره پلتفرم ایفا می‌کند. همچنین رمز ارز مسک همانند سایر کوین‌ها می‌تواند ابزاری برای انتقال ارزش یا سرمایه‌گذاری باشد. توکن مسک برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ و همزمان با عرضه اولیه در توییتر یا Initial Twitter Offering – ITO ارائه شد. ITO به کاربران این امکان را می‌دهد که برای معرفی و عرضه اولیه ارز خود از توییتر استفاده کرده و محصول خود را به دست طیف وسیع‌تری از کاربران برسانند. کاربران نیز می‌توانند با استفاده از MASK، توکن ارائه شده را خریداری کنند.

به طور کلی، ۱۰۰ میلیون ارز دیجیتال MASK وجود دارد که از این تعداد بیش از ۷۴ میلیون آن در گردش است. طبق اطلاعات سایت کوین مارکت کپ، مسک در زمان نگارش این مقاله، ۱۰۲ مین ارز بزرگ دنیاست و ارزش بازاری بالغ بر ۴۰۸ میلیون دلار دارد. از آنجا که ارز مسک نقش توکن حکمرانی در پلتفرم دائو را نیز ایفا می‌کند‌، هر مسک معادل یک رای برای تصمیم گیری در مورد پلتفرم است.

مزایای مسک نتورک

همان طور که گفته شد، مسک نتورک برای ارتباط بیشتر شبکه های اجتماعی متمرکز با وب ۳ ایجاد شده است. این شبکه بیشتر امکانات خود را در فضای توییتر عرضه کرده و به کاربران توییتر تجربه‌ای منحصر به فرد از کار با یک شبکه اجتماعی متمرکز ارائه می‌دهد. بزرگترین دستاورد مسک نتورک را می‌توان ارتقا امنیت شبکه‌های اجتماعی دانست. این روزها، شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در ارتباط افراد با یکدیگر و انتشار اخبار ایفا می‌کنند با این وجود، هیچ تضمینی برای حفاظت از اطلاعات کاربران در این پلتفرم‌ها وجود ندارد. برای مثال، برخی از کارمندان شبکه‌های اجتماعی به اطلاعات شما دسترسی داشته و می‌توانند به راحتی پیام‌های شما را بخوانند. پلتفرم مسک با ارائه راه‌حل‌های امنیتی، امکان ناشناس ماندن در فضای مجازی را فراهم کرده است. این پلتفرم پیام‌های شما را به‌گونه ای رمزگذاری می‌کند که صرفا شخص مورد نظر شما امکان خواندن آن‌ها را داشته باشد. این یعنی خود مسک نیز نمی‌تواند اطلاعات شما را رمزگشایی کرده و بخواند.

مزایای ارز دیجیتال مسک نتورک

از دیگر مزایای مسک نتورک می‌توان به برداشتن موانع برای توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApp) اشاره کرد. برای مثال با استفاده از این شبکه می‌توانید در تلفن همراه خود به‌راحتی با اپلییشن‌های کاربردی غیرمتمرکز کار کرده و یا آن‌ها را به شبکه‌های اجتماعی خود متصل کنید. دانلود این اپلیکیشن‌ها رایگان است و  در بسیاری از پلتفرم‌ها از جمله مرورگر کروم، iOS و اندروید قابل اجرا هستند.

معایب مسک نتورک

در کنار گفتن از مزایای مسک نتورک، از معایب آن نیز نباید غافل شد. با توجه به اینکه ارز دیجیتال MASK کار خود را از سال ۲۰۱۹ آغاز کرده، می‌توان آن را نسبت به ارزهای دیگری مانند بیت کوین و اتریوم پروژه جدیدی دانست. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید همواره ریسک بیشتری دارد چرا که قدیمی‌ترها ثبات و قابل اطمینان بودن خود را اثبات کرده‌اند درحالیکه صداقت توسعه دهندگان ارزهای جدید و همچنین بی عیب نقص بودن شبکه آن‌ها هنوز محک نخورده است. علاوه بر این، ریزش‌های شدید قیمت مسک نیز می‌تواند نشان دهنده عدم ثبات آن باشد. اگرچه بازار کریپتوکارنسی به طور کلی ثبات کمتری نسبت به دیگر بازارهای مالی دارد اما فراز و فرودهای شدید قیمت، یکی از نشانه‌هایی است که سرمایه گذاران بایستی همواره آن را مد نظر داشته باشند.

چطور از مسک نتورک استفاده کنیم؟

همان طور که گفته شد یکی از کاربردهای ویژه مسک نتورک امکان ارسال پیام های رمزنگاری شده و انتشار محتوا برای لیست مشخصی از افراد است. در این پلتفرم محتوای کاربر رمزگذاری شده و صرفا به کسانی نمایش داده می‌شود که کلید رمزگشایی آن را داشته باشند. کلید در واقع همان مجوزی است که شما به آن‌ها می‌دهید. در صورتی که شما آن افراد را در لیست افراد مجاز خود گذاشته باشید، مسک نتورک محتوا را به آن‌ها نمایش خواهد داد. این حالت ممکن است شما را یاد Close friend اینستاگرام بیندازد اما تفاوت بین این دو از زمین تا آسمان است! اگرچه شما در اینستاگرام می‌توانید لیست مشخصی از افراد مورد اعتماد خود داشته باشید اما هرگز نمی‌توانید بفهمید اینستاگرام تا چه حد به پیمان رازداری خود وفادار است!‌ برخی از کارمندان اینستاگرام به اطلاعات شما دسترسی دارند و می‌توانند آن را به شرکت‌های تبلیغاتی یا حتی به دولت‌ها برای مقاصد سیاسی بفروشند اما در مسک نتورک هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

شاید یکی از دلایل محبوب‌تر بودن پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، این است که مردم بیشتر از آن سر در می‌اورند اما آگاه شدن از کار پلتفرم‌های بلاک چینی نیز چندان سخت نیست. استفاده از مسک نتورک بسیار ساده است. کافی است به وب سایت Mask network رفته و اپلیکیشن آن را دانلود کنید. در این وبسایت نسخه های مختلفی از اپلیکیشن مسک برای مرورگرهای ویندوز و همچنین سیستم عامل های موبایل (اندروید و iOS) موجود است.

وب سایت مسک نتورک

نصب نرم افزار کم‌تر از ۵ دقیقه طول خواهد کشید و پس از آن شما می‌توانید حساب کاربری خود را ایجاد و نرم‌افزار  را به شبکه‌های اجتماعی خود متصل کنید. مسک می‌تواند به توییتر و فیس بوک شما متصل شده و دری به سوی اینترنت غیرمتمرکز به رویتان باز کند. پس از اتصال مسک نتورک به توییتر، شما می‌توانید لیست افرادی که مانند شما از مسک نتورک استفاده می‌کنند را ببینید و افراد مورد اعتماد خود را مشخص کنید تا پست‌هایتان به طور خصوصی به آن‌ها نمایش داده شوند. همچنین می‌توانید از خدمات دیگری مانند دادن پاداش در قالب ارز دیجیتال MASK به دیگر کاربران توییتر استفاده کنید.

صرافی های مناسب برای خرید ارز دیجیتال MASK

ارز دیجیتال مسک نتورک در اکثر  صرافی‌های بزرگ خارجی از جمله

  • Binance
  • OKX
  • DeepCoin
  • Bybit
  • Bitrue

 و غیره ارائه شده است. متاسفانه به دلیل سیاست‌های مالی ایران و جهان، ایرانیان قادر به استفاده از خدمات اکثر صرافی‌های بین‌المللی نیستند و بدون سرویس‌های تغییر IP نمی‌توان به هیچکدام از آن‌ها دسترسی پیدا کرد. لازم به ذکر است در صورت استفاده از این سرویس‌ها نیز امکان احراز هویت برای کاربران ایرانی وجود ندارد و آن‌ها تنها به بخش محدودی از خدمات صرافی دسترسی خواهند داشت. با این تفاسیر، خرید ارز دیجیتال مسک نتورک از صرافی‌ های خارجی برای ایرانیان می‌تواند کاری بسیار پرریسک و پر دردسر باشد.

اما در این میان صرافی های داخلی زیادی به وجود آمده‌اند تا امکان سرمایه گذاری در دنیای جذاب کریپتوکارنسی را برای ایرانیان فراهم کنند. صرافی والکس یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین صرافی‌های داخلی است که می‌توانید در آن به سادگی احراز هویت کرده و نسبت به خرید انواع ارزها از جمله ارز دیجیتال MASK اقدام کنید.

کیف پول مسک نتورک

کیف پول رمز ارز مسک نتورک

انتخاب یک کیف پول مناسب، مهم‌ترین قدم در مسیر سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است، اگرچه اکثر کاربران می‌توانند کوین‌های خود را در صرافی نیز نگهداری کنند اما انتقال ارزها از صرافی به یک ولت باعث ارتقا امنیت سرمایه شما خواهد شد. با توجه به اینکه شبکه‌های بایننس اسمارت چین، اتریوم و پالیگان از رمز ارز ماسک پشتیبانی می‌کنند، کیف پول‌های زیادی برای ذخیره ارز دیجیتال مسک وجود دارند. به طور کلی ولت ارزهای دیجیتال را می‌توان به سه دسته نرم افزاری، سخت افزاری و تحت وب تقسیم بندی کرد. کیف پول صرافی‌ها از نوع ولت تحت وب هستند که نسبت به دو نوع دیگر از امنیت کمتری برخوردارند چرا که دائما به اینترنت متصل بوده و و ریسک هک شدن در آن‌ها بالاست. والت‌های نرم افزاری به صورت یک اپلیکیشن روی گوشی یا لپتاپ شما نصب شده و کلیدهای عمومی و خصوصی را در خود ذخیره می‌کنند. به دلیل اتصال کمتر به اینترنت، این متد ذخیره ارز از روش تحت وب امنیت بیشتری دارد. در نهایت به امن‌ترین و البته گران‌ترین روش ذخیره ارزهای دیجیتال، یعنی استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری می‌رسیم. این کیف پول‌ها با ظاهری شبیه یک فلش مموری اطلاعات شما را روی سخت افزار خود ذخیره کرده و به دلیل اتصال محدود به اینترنت ریسک بسیار کمتری را متوجه سرمایه شما می‌کنند.

از کیف پول های نرم افزاری که قابلیت ذخیره ارز دیجیتال MASK را دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Trust wallet
  • Atomic wallet
  • Meta mask
  • Coinbase

همچنین کیف پول‌های زیر از نوع سخت افزاری هستند:

  • Ledger
  • Trezor

معرفی یک کیف پول به عنوان بهترین و مناسبترین گزینه برای نگهداری ارز مسک کار ساده‌ای نیست چرا که انتخاب کیف پول به فاکتورهای زیادی از جمله نیازها و سلیقه هر فرد بستگی دارد؛ بنابراین پیش از انتخاب، تحقیقات خود را به طور کامل انجام داده و گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

آینده مسک نتورک

همان طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، پلتفرم‌های بلاکچینی که خدماتی ارزنده به کاربران خود ارائه کرده و دارای تیم توسعه دهنده قوی هستند؛ گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. طبق تجربه ثابت شده که ارزهای دیجیتالی که توسط  یک پلتفرم بزرگتر حمایت شده و تلاش می‌کنند تا در شبکه‌های اجتماعی فعال باشند می‌توانند سرمایه‌گذاران زیادی جذب کنند. با توجه به اینکه ارز دیجیتال MASK در شبکه اجتماعی محبوب توییتر کاربرد دارد می‌توان آینده روشنی برای آن متصور بود. البته این منوط به آن است که توییتر خود بتواند محبوبیت خود را در بین مردم حفظ کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که پیش بینی آینده برای ارزهای دیجیتال کار راحتی نیست. بازار رمز ارزها به شدت پر نوسان بوده و هیچ کس نمی‌تواند به طور قطعی فراز و فرودهای آینده را پیش بینی کند؛ بنابراین هنگام سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال از اصول مدیریت سرمایه غافل نشوید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۱ / ۵. مجموع آرا: ۷

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا