معرفی رمزارزها

مونرو چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال monero یا XMR Coin

حفظ حریم خصوصی، همیشه یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های بسیاری از کاربران و سرمایه‌گذاران است. ارز مونرو و شبکه آن را می‌توان یکی از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین شبکه‌هایی دانست که به همین دلیل ایجاد شده است. این پروژه به حدی در زمینه حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از درز اطلاعات مشتریان، موفق عمل کرده که بسیاری از صرافی‌ها حاضر به پشتیبانی از آن نیستند، چرا که مونرو نوعی پرایویسی کوین به‌حساب می‌آید که نمی‌توانند نظارتی بر تراکنش‌های آن داشته باشند.

ازآنجایی‌که بسیاری از فعالان بازارهای ارز دیجیتال اطلاعات کافی در مورد این ارز و شبکه آن ندارند، تصمیم گرفتیم در این مقاله توضیحات جامعی را درباره این ارز با شما به اشتراک بگذاریم.

ارز دیجیتال مونرو چیست؟

ارز Monero پروژه‌ای متن‌باز است که در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان فورکی از ارز دیجیتال بایت کوین باهدف حفظ حریم خصوصی کاربران راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کرد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شبکه موجب محبوبیت و خاص بودن آن شده است. توسعه‌دهندگان برای تولید این ارز، از پروتکلی به نام کریپتونوت استفاده کردند.

این بلاکچین برخلاف سایر بلاکچین‌ها که باهدف شفافیت راه‌اندازی شده‌اند، برای جلوگیری از افشای اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و مخفی نگه‌داشتن اطلاعات کاربران طراحی شده است. ارز مونرو برای این کار از فناوری‌های متعدد بهبوددهنده (مثل کریپتونوت) استفاده می‌کند تا از ناشناس ماندن کاربرانش اطمینان حاصل کند. به بیان ساده شما نمی‌توانید بین هیچ تراکنشی در این شبکه ارتباط برقرار کنید و یا مبدأ و مقصد آن را تشخیص دهید.

روش‌های مختلف به‌دست‌آوردن مونرو

روش‌های به‌دست‌آوردن مونرو

اگر شما قصد به‌دست‌آوردن این ارز دیجیتال را دارید توسعه‌دهندگان آن دو راه را پیشروی شما قرار داده‌اند:

  • پیوستن به استخرهای استخراج
  • ماینینگ این ارز با استفاده از کامپیوترهای شخصی

بررسی اهداف ایجاد ارز مونرو

اصلی‌ترین هدف ارز دیجیتال مونرو را می‌توان حفظ حریم خصوصی و غیرقابل‌ردیابی بودن دانست که دلیل محبوبیت آن نیز به‌حساب می‌آید. این ارز نیز مانند سایر کریپتوکارنسی‌ها از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کند با این تفاوت که با ایجاد تغییراتی در رمزنگاری، میزان تراکنش‌ها، فرستنده و گیرنده را مخفی می‌کند. از دیگر اهداف این پروژه می‌توان به عدم تمرکز و امنیت اشاره کرد.

بررسی شبکه مونرو و معماری آن

اصلی‌ترین ویژگی این شبکه که بسیاری از متخصصان را دچار سردرگمی کرده نوع معماری این شبکه است. این شبکه منحصربه‌فرد و پیچیده برای حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از درز اطلاعات کاربران، فناوری مخفی‌سازی خاص خود را با عنوان امضای حلقوی (Ring Signature) برای مخفی‌کردن مسیر نقل‌وانتقال ایجاد کرده است. امضای حلقوی پروتکلی است که در لایه مرکزی قرار دارد و شبکه برای انجام تراکنش‌ها از آن استفاده می‌کند. این پروتکل کاملاً مستقل از لایه بیرونی که مربوط به بخش‌های امنیتی و تشکیل بلاک است، عمل می‌کند.

کاربر برای انتقال و تأیید تراکنش در یک مقصد جدید، باید از کلید خصوصی خود که با نام Private Spend Key شناخته می‌شود استفاده کند. پس از استفاده از این کلید، مولفه‌ای برای تراکنش کاربر با نام  Ring Size یا سایز حلقه ایجاد می‌شود که متناسب با میزان ارز مشخص شده برای انتقال است.

به طور مثال اگر قصد انتقال ۱۰۰۰۰ ارز مونرو را داشته باشید حلقه‌ای با سایز ۱۰۰۰۰ تولید می‌شود. بر اساس این سایز و برای پیچیده‌شدن مسیر انتقال، Outputهای مختلف با تراکنش شما ادغام می‌شود. به بیان ساده هرکدام از ارزهایی که قصد انتقال آن را دارید از مسیر مجاز در شبکه جابه‌جا می‌شوند.

جالب است بدانید پیچیدگی آدرس‌های ایجاد شده به حدی زیاد است که تأییدکننده‌ها و ماینرها نیز قادر به تشخیص مبدأ و مقصد تراکنش نیستند. آن‌ها فقط می‌توانند دسته‌بندی‌های ارسال‌کنندگان و دریافت‌کنندگان را مشاهده کنند تا در صورت استفاده از کلید خصوصی، تراکنش‌ها را تأیید کنند.

توسعه‌دهندگان برای بالابردن امنیت و جلوگیری از تقلب در شبکه، قابلیت دیگری با نام کلید مشاهده را نیز به این شبکه اضافه کردند که شباهت زیادی به فناوری استفاده شده در زی کش دارد. این قابلیت به این منظور در نظر گرفته شده تا در صورت صلاحدید شما، نهادهای قانون‌گذار به جزئیات تراکنش دسترسی داشته باشند. البته این جزئیات فقط شامل تاریخچه انجام تراکنش است و هیچ‌چیز دیگری قابل‌مشاهده نیست.

سازوکارهای امنیت مونرو چیست؟

سازوکارهای امنیت مونرو

شبکه Monero برای افزایش امنیت تراکنش‌های انجام شده به‌وسیله ارز مونرو، از ساختار رمزنگاری غیرمتقارن استفاده می‌کند که شامل دو کلید است:

کلید خصوصی (Private Key)

کلیدهای خصوصی متعددی در شبکه مونرو تولید می‌شود که وظیفه آن‌ها، امضا داده‌ها و رمزگشایی است. یکی از اصلی‌ترین آن‌ها کلید روت (Root) است که سایر کلیدها نیز از آن مشتق می‌شوند. کلیدهای مشتق شده از روت، کلید خرج‌کردن و مشاهده هستند. برای تأیید تراکنش به کلید خرج‌کردن و برای مشاهده خصوصی تراکنش‌های ورودی به کلید مشاهده نیاز دارید. تمام کلیدهای ساخته شده یکبار مصرف هستند.

کلید عمومی (Public Key)

کلید عمومی از کلید خصوصی ساخته می‌شود و هدف اصلی آن اشتراک‌گذاری اطلاعات، تأیید امضا و رمزنگاری داده‌ها است. اگر فرایند تولید این کلید به‌درستی انجام شود به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان کلید خصوصی را از طریق این کلید بازیابی کرد. نتیجه اجرای درست مراحل تولید، افزایش امنیت شبکه است.

کاربردهای ارز دیجیتال Monero چیست؟

به‌طورکلی این ارز توسط کسانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که می‌خواهند تراکنش‌های خود را به‌صورت کاملاً محرمانه انجام دهند. در ادامه به‌دور مورد از رایج‌ترین کاربردهای مونرو اشاره می‌کنیم.

  • ارز دیجیتال Monero یکی از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت در دارک وب به‌حساب می‌آید؛ زیرا هیچ شخص یا نهادی قادر به ردگیری آن نیست.
  • یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این ارز پرداخت هزینه کالا و خدمات است. با استفاده از این ارز، ردیابی خریدهای شما برای شرکت‌های تبلیغاتی غیرممکن می‌شود.

معرفی تیم توسعه‌دهنده مونرو

تیم توسعه‌دهندگان مونرو

منحصربه‌فرد بودن پروژه مونرو را می‌توان به تیم توسعه‌دهندگان آن نیز تامیم داد؛ زیرا آن‌ها علاقه بسیار زیادی به مخفی ماندن هویت خود دارند. از این تیم فقط می‌توان به نام و اطلاعات دو نفر از آن‌ها دسترسی داشت. اولی ریکاردو اسپاگنی که به‌عنوان سرپرست پروژه و بنیان‌گذار اولیه مونرو شناخته می‌شود و فرد دوم‌شخصی به نام دیوید لاتاپیا است که از توسعه‌دهندگان این پروژه به‌حساب می‌آید.

البته لازم به ذکر است که مونرو از چندین گروه کاری تشکیل شده است که همگی برای توسعه این شبکه تلاش می‌کنند. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تیم هسته
  • گروه کاری جامعه
  • گروه توسعه‌دهندگان
  • گروه وب‌سایت
  • گروه بومی‌سازی
  • گروه سیاست‌گذاری

معرفی کیف پول‌های سازگار با کوین XMR

کیف پول‌های XMR

بسیاری از کیف پول‌های موجود در بازار به دلیل اینکه نمی‌توانند نظارتی بر تراکنش‌های انجام شده با ارز مونرو داشته باشند از آن پشتیبانی نمی‌کنند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان این ارز مجبور به راه‌اندازی کیف پولی اختصاصی برای نگهداری مونرو شدند. البته باتوجه‌به استقبال کاربران، رفته‌رفته کیف پول‌های بیشتری از این ارز پشتیبانی می‌کنند؛ اما توصیه ما به شما این است که از کیف ساخته شده توسط توسعه‌دهندگان، برای نگهداری دارایی‌های خود استفاده کنید. در ادامه به برخی از کیف پول‌هایی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند اشاره می‌کنیم.

  • لجر نانو اس
  • ترزور
  • لجر نانو ایکس
  • تراست ولت
  • فدر
  • کیک والت

کدام صرافی‌ها از ارز دیجیتال Monero پشتیبانی می‌کنند؟

صرافی‌های کمی امکان خریدوفروش این ارز را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. دلیل این امر محدودیت‌های قانونی است که برخی از دولت‌ها برای نقل‌وانتقال این ارز ایجاد کرده‌اند. با به‌روزرسانی‌های جدید و امکان انتشار کلیدهای عمومی، این حساسیت‌ها کمتر شده و تعداد صرافی‌هایی که از این ارز پشتیبانی می‌کنند در حال افزایش است. از مهم‌ترین صرافی‌هایی که کاربران می‌توانند در آن اقدام به خریدوفروش ارز مونرو کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بایننس
  • کوکوین
  • کراکن
  • گیت

مزایا و معایب کوین XMR

کوین XMR

همانند سایر ارزهای ایجاد شده بر بستر بلاک چین، کوین XMR نیز دارای مزایا و معایبی است. برای اینکه با آگاهی کافی اقدام به سرمایه‌گذاری روی این شبکه داشته باشید، در ادامه به مزایا و معایب آن اشاره می‌کنیم.

مزایا:

  • استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته و به‌روز
  • امکان انجام تراکنش به‌صورت ناشناس
  • استخراج آسان
  • امنیت بالا
  • استفاده از سیستم غیرمتمرکز

معایب:

  • سرعت پایین در مقایسه با سایر شبکه‌ها
  • نبود اطلاعات کافی در مورد توسعه‌دهندگان
  • مخالفت نهادهای قانون‌گذار و محدودکردن آن

دلیل نگرانی قانون‌گذاران درباره مونرو

دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار همواره به دنبال راه‌هایی هستند تا تبادلات مالی که در سراسر جهان انجام می‌شود را رصد و کنترل کنند. به همین دلیل به‌شدت با استفاده از ارز مونرو مخالف هستند. به دلیل پیچیدگی این شبکه، تراکنش‌های انجام شده به‌هیچ‌عنوان قابل‌ردیابی نیست و قانون‌گذار نمی‌تواند مبدأ و مقصد این تراکنش‌ها را شناسایی کند. در نتیجه همواره به دنبال راه‌حلی است که استفاده از آن را محدود کند.

بررسی چشم‌انداز و آینده ارز مونرو

به دو دلیل می‌توان آینده این ارز را روشن دانست اول اینکه توسعه‌دهندگان همواره به دنبال راه‌حل‌هایی هستند تا نواقص شبکه را کاهش دهند و دوم استقبال کاربران از این شبکه است. بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند دارایی‌ها و تراکنش‌های مالی خود را از دید نهادهای نظارتی مخفی کرده تا مالیات کمتری پرداخت کنند. پس اگر شما قصد استفاده از این دو مزیت را دارید، استفاده از ارز مونرو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا