معرفی رمزارزها

پولکادات چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال دات DOT

از ویژگی‌های اصلی بلاکچین، تامین امنیت تراکنش‌ها و بروزرسانی‌های همیشگی جهت بهبود شبکه است. اما با تمام این تفاصیل، بلاکچین به خودی خود شبکه کاملی نیست و بسیاری از توسعه‌دهندگان مرتباً در تلاش برای رفع مشکلات این شبکه هستند. تیم توسعه دهنده پولکادات معتقد هستند که این پروژه می‌تواند به بهبود تعامل و ارتباط بین بلاکچین‌ها کمک کند و با نوآوری‌هایی که ارائه می‌دهد مشکل مقیاس پذیری بلاکچین را رفع کند. در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد که پولکادات چیست و در مورد بنیانگذاران، توکن بومی شبکه پولکادات و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد.

پولکادات چیست؟

تعریف پولکادات

پولکادات یک شبکه مولتی چین یا چند زنجیره‌ای است که هدف آن اتصال بلاکچین‌های تخصصی مختلف به یک شبکه واحد از طریق پل بلاکچین است. این پروژه توسط بنیاد اینترنت نسل سوم ایجاد شده است و  تیم توسعه دهنده آن ادعا می‌کند که پولکادات یک گام بسیار مهم در مسیر توسعه فناوری بلاکچین است.

این پروژه سعی دارد با ایجاد شبکه‌ای واحد از بلاکچین‌های هدفمند و یکپارچه، یک راه حل جدید برای مشکلات عدم تعامل بلاکچین‌ها با یکدیگر و مقیاس‌پذیری پیشنهاد بدهد. Polkadot به دنبال این است که مزایای بلاکچین‌های مختلف را در کنار هم قرار دهد و یک بازار غیر متمرکز را به کاربران خود عرضه کند. در این بازار کاربران به خدمات و سرویس‌های مختلف با شیوه‌ای منصفانه‌تر دسترسی دارند.

از نظر برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال، پولکادات یک پروژه بسیار کاربردی است که قصد دارد یک بلاکچین واحد برای تمام امور را در اختیار کاربران خود قرار دهد. اما بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی این پروژه، پولکادات به دنبال ایجاد شبکه‌ای از بلاکچین‌های هماهنگ است که به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بلاکچین‌هایی که از طریق شبکه پولکادات به یکدیگر متصل می‌شوند به طور موازی با هم عمل می‌کنند که پاراچین نام دارند.

تاریخچه پولکادات

پولکادات زاییده فکر دکتر گاوین وود است که یکی از بنیانگذاران اتریوم و مخترع زبان برنامه نویسی Solidity است. دکتر وود کار بر روی ایده طراحی نسخه خرد شده اتریوم را در اواسط سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و اولین پیش نویس white paper را در اکتبر ۲۰۱۶ منتشر کرد. وود در سال ۲۰۱۵ شرکتی به نام Parity Technologies را با جوتا اشتاینر تاسیس کرد. هدف این شرکت اجرای پروژه‌های مختلف بر بستر اتریوم بود.

در سال ۲۰۱۷، دکتر وود و پیتر زابان بنیاد Web3 را تاسیس کردند. وب ۳ یک نهاد غیرانتفاعی برای حمایت از تحقیق و توسعه Polka dot است و برای نظارت بر کمک‌های مالی جمع آوری شده تاسیس شده است. بنیاد Web3 مستقر در سوئیس، اولین فروش توکن پولکادات را در اکتبر ۲۰۱۷ با استفاده از یک حراج در هلند به نام Spend-All Second Price انجام داد. این حراج ۱۴۵ میلیون دلار را در کمتر از دو هفته به دست آورد و ۵۰ درصد از عرضه اولیه (حدود ۱۰ میلیون ارز دات) را به فروش رساند و پس از این حراج بود که بنیاد Web3 شرکت Parity Technologies را برای توسعه Polka dot انتخاب کرد.

معرفی تیم بنیانگذاران

برای آشنایی با شبکه پولکادات بد نیست که با تیم توسعه‌دهنده آن نیز آشنا شوید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

رابرت‌هابرمایه (Robert Habermeier): رابرت‌هابرمایه به عنوان بنیان‌گذار شبکه بلاکچینی پولکادات فعالیت دارد و با تجربه‌اش در زمینه بلاکچین و رمزنگاری به خوی توانسته ایفای نقش کند

دکتر گاوین‌وود (Gavin Wood): یکی دیگر از بنیان‌گذار شبکه بلاکچینی پولکادات دکتر گاوین‌وود است که عنوان مدیر ارشد فناوری اتریوم نیز در رزومه او به چشم می‌خورد. هم‌اکنون دکتر گاوین‌وود مسئولیت هدایت نوآوری‌ها را در شبکه پولکادات بر عهده دارد

پیتر چزان (Peter Czaban): پیتر چزان که از دانشگاه آکسفورد مدرک کارشناسی ارشد مهندسی دارد هم از بنیان‌گذاران پولکادات هست و به عنوان مدیر فناوری وب ۳ نیز فعالیت دارد.

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

ارز دیجیتال دات

توکن دات (DOT)، ارز دیجیتال بومی پلتفرم پولکادات است که اغلب افراد آن را با نام پولکادات می‌شناسند. در عرضه اولیه ۵ میلیون توکن دات با قیمت هر واحد ۰.۱۰۹ اتریوم فروخته و در مجموع ۴۸۵,۳۳۱ اتریوم جمع‌آوری شد.

کاربرد ارز دیجیتال دات

ارز دیجیتال دات، در شبکه پولکادات سه هدف اصلی را دنبال می‌کند:

حاکمیت (Governance): دارندگان توکن‌های Dot حق کنترل پلتفرم را دارند. امتیازاتی که معمولاً در پلتفرم‌های دیگر به ماینرها داده می‌شود در پروتکل پولکادات، به مشارکت‌کنندگان در شبکه اختصاص می‌یابد. به عنوان نمونه‌ای از این امتیازها می‌توان به تعیین کارمزدهای شبکه، تغییرات پروتکل و همچنین افزودن پاراچین‌ها اشاره کرد.

استیکینگ (Staking): پولکادات از اثبات سهام کاندید شده (NPoS) به عنوان الگوریتم اعتبارسنجی خود استفاده می کند. NPoS یک مکانیزم اجماع است که بر اساس فرایند رای‌دهی عمل می‌کند. دارندگان توکن دات این امکان را دارند که در این عملیات شبکه شرکت کنند و در ازای این مشارکت خود از شبکه پاداش دریافت کنند. این روش امنیت شبکه را تضمین می‌کند.

وثیقه‌گذاری (Bonding): بلاکچین‌های جدید در پولکادات با وثیقه‌گذاری توکن‌های DOT به شبکه اضافه می‌شوند. پاراچین‌های قدیمی یا غیرقابل‌استفاده با از بین بردن توکن‌های Bonding، حذف خواهند شد. در واقع این فرایند نوعی اثبات سهام است.

استخراج دات

 با توجه به اینکه، ارز دیجیتال دات به جای گواهی اثبات کار (PoW) از سیستم PoS یا همان گواهی اثبات سهام استفاده می‌کند، امکان استخراج دات از طریق ماینر‌ها و ریگ‌های استخراج وجود ندارد. برای بدست آوردن دات می‌توان از دو روش زیر استفاده کرد:

  • استیک کردن ارز پولکادات
  • خریدوفروش ارز پولکادات

جایگاه ارز دات

در زمان نگارش این مقاله (۱۰ جولای ۲۰۲۳)  قیمت هر واحد از دات ۵.۰۳ دلار است و رتبه ۱۳ بازار را به خود اختصاص داده است. تعداد واحدهای در گردش دات ۱.۲ میلیارد و تعداد کل واحدهای آن ۱.۳۳ میلیارد خواهد بود.

تغییرات قیمتی ارز پولکادات

قیمت پولکادات

پولکادات در سپتامبر ۲۰۲۰ با قیمت اولیه ۲.۹ دلار شروع به کار کرد و تغییرات قیمتی تقریبا با نرخ ثابتی تا انتهای سال ۲۰۲۰ ادامه داشت. اما از ابتدای سال ۲۰۲۱ و با قدرت گرفتن و محبوبیت رمزارزها، این ارز نیز روند رشد خود را شروع کرد به طوری که در اوایل سال ۲۰۲۱ قیمت این ارز از ۵ دلار به تقریبا ۱۶ دلار رسید. نیمه اول سال ۲۰۲۱ بهترین روزهای ارز دات بود که با ثبت اولین رکرود تاریخی این رمزارز یعنی قیمت ۳۹ دلار توجه همه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد.

 با ایجاد قوانین سخت‌گیرانه در حوزه کریپتوکارنسی در میانه سال ۲۰۲۱، روند کلی رشد رمزارزها متوقف شد و بسیاری از کوین‌های موجود در بازار از جمله ارز دات، کاهش شدید قیمتی را تجریه کردند اما در نهایت رمزارز دات با توجه به روزرسانی‌های هوشمندانه شبکه خود موفق شد در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۲۱ به بیشترین قیمت خود معادل ۵۴.۹۹ دلار برسد. قیمت polkadot در زمان نگارش این مقاله حدودا %۹۰.۸۳ پایین‌تر از آن قرار دارد.

دلیل اهمیت پولکادات

برای ایجاد سیستم‌ غیر متمرکز و نوآورانه، توسعه دهندگان با مشکلات بسیاری روبرو هستند چرا که پیچیدگی‌های بلاکچین آنها را مجبور می‌کند که این سیستم‌ها را از پایه طراحی کنند در حالی که پولکادات به دنبال راهی برای توسعه دهندگان است تا به جای صرف وقت و هزینه برای طراحی، توسعه دهندگان تمامی مدل‌های از پیش طراحی شده خود را روی همه بلاکچین‌ها پیاده سازی کنند.

دو مشکل اساسی شبکه بلاکچین مقیاس پذیری و حاکمیت است. مقیاس‌پذیری به تعداد تراکنش‌هایی اشاره دارد که یک شبکه در یک ثانیه می‌تواند انجام دهد. حاکمیت نیز به امکان ایجاد تغییر در پروتکل‌ها و مدیریت شبکه گفته می‌شود. polkadot با هدف حل این مشکلات وارد بازار شده است.

بهترین کیف پول‌های رمزارز دات

کیف پول پولکادات

ابرای نگهداری ارز دات مانند سایر ارزهای دیجیتال نیاز به یک کیف پول ارز دیجیتال معتبر داریم. ولت‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که در این بخش به معرفی برترین کیف پول های پولکادات می‌پردازیم.

کیف پول نرم‌افزاری دات:

  • imToken
  • TokenPocket Wallet
  • Atomic Wallet
  • Trust Wallet

کیف پول سخت افزاری دات:

  • Ledger Nano X
  • Ellipal Titan

نحوه خرید ارز پولکادات

بهترین راه خرید ارز دات، خرید از صرافی ایرانی است. زیرا صرافی‌های خارجی که از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند به دلیل تحریم‌های موجود به کاربران ایرانی، خدمات ارائه نمی‌دهند. هر چند برخی از افراد با استفاده از روش‌های مختلف، اقدام به انجام معاملات در صرافی‌های خارجی می‌کنند، اما باید بدانید که اگر صرافی به هویت ایرانی کاربر پی ببرد حساب کاربری او را مسدود خواهد کرد.

برای خرید polkadot کافی است در صرافی والکس ثبت نام کنید. پس از احراز هویت، وارد بازار خرید پولکادات شوید و با قیمت لحظه‌ای و هماهنگ با بازارهای جهانی، معامله‌ی خود را انجام دهید. در صورت داشتن هرگونه مشکلی راهنمای خرید پولکادات را مطالعه کنید.

پولکادات بهتر است یا کاردانو؟

polkadot و کاردانو دو استراتژی کاملاً متفاوت را در پیش گرفته‌اند و در دراز مدت اهداف متفاوتی را برای تغییرات در شبکه در نظر دارند. Cardano یک زیرساخت دو لایه دارد، در حالی که Polka Dot چندین بلاکچین را به یک شبکه اصلی متصل می‌کند. نقطه قوت این ارز پایداری و مقیاس‌پذیری بی‌پایان است، در حالی که نقطه مثبت شبکه کاردانو کارمزد تراکنش بسیار پایین (در برخی مواقع صفر) و سرعت بالای تراکنش‌ها است و البته کاردانو از نظر زیست محیطی پایدارتر است.

هدف Cardano یک شبکه ارتقا یافته برای توسعه نرم‌افزار‌های غیر متمرکز است، در حالی که بنیانگذاران پولکادات آن را برای عملکرد بهتر و قابلیت همکاری بین بلاکچین‌های متعدد ایجاد کردند.

از دیگر تفاوت‌های اصلی این است که کاردانو استخر سهام بهتری نسبت به این ارز دارد. استخر سهام، گره‌ای است که شامل سهام ترکیبی از سرمایه‌گذاران مختلف است. همچنین عرضه توکن‌های کاردانو بسیار بیشتر از عرضه توکن‌های این ارز است.

نکته: پولکا استارتر و پولکادات علی‌رغم اینکه نام‌هایی مشابه دارند اما از نظر ماهیت، پروژه هایی متفاوت هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص لطفا مقاله تفاوت پولکا استارتر با پولکادات را در بلاگ والکس مطالعه کنید.

پیش‌بینی آینده پولکادات

تکنولوژی بلاکچین دایماً در حال پیشرفت و به روز رسانی است و حوزه کریپتوکارنسی همواره در حال جذب افراد متخصص برای بهبود شرایط شبکه است. در این میان polkadot برای  ایجاد تغییرات بزرگ روی این شبکه پا به عرصه میدان گذاشته است و در صورتی که اهداف خود را به خوبی عملی کند، تغییرات گسترده‌ای روی بلاکچین رخ خواهد داد. برنامه‌های کاربردی  بلاکچین از  جمله امور مالی و انرژی غیرمتمرکز تا بازی‌ها و ارتباطات در پولکادات توسعه پیدا می‌کنند و اساس حوزه‌های قضایی دیجیتال در وب ۳ را تشکیل می‌دهند.

به همین دلیل است که از نظر اغلب متخصصان آینده ارز پولکادات روشن است و می‎تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد. به نظر شما آیا پولکادات توانایی رسیدن به اهداف بلند پروازانه خود را خواهد داشت؟

سوالات متداول

پولکادات چیست؟

polkadot یک شبکه مولتی چین است و هدف اصلی آن ارتباط بلاک چین‌های مختلف با یکدیگر است.

آیا پولکادات قابل استخراج است؟

خیر ارز polkadot قابل استخراج نیست. زیرا پولکادات از الگوریتم گواهی اثبات کار تبعیت نمی‌کند و از گواهی اثبات سهام استفاده می‌کند.

آیا پولکادات برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

ارز دیجیتال polkadot یکی از پروژه‌های بزرگ اتریوم و وب ۳ است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده تاثیر بسزایی در توسعه بلاک چین داشته باشد. به همین دلیل می‌تواند یک گزینه مناسب سرمایه‌گذاری باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۱۲

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا