معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال REQ چیست؟ آشنایی با رمزارز ریکوئست و پروژه آن

شبکه ریکوئست (Request)، از نظر کاربرد، یکی از جذاب‌ترین شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم به شمار می‌رود. این شبکه، با توکن بومی خود با نماد اختصاری REQ، در نقش یک سیستم بسیار ایمن و راحت برای پرداخت‌های مالی غیرمتمرکز عمل می‌کند. جالب است بدانید که در صورت اجرای کامل رودمپ (Roadmap) این شرکت، تحول شگرفی در دنیای ارزهای دیجیتال روی خواهد داد. اگر علاقه‌مند هستید که بدانید REQ چیست و چه کاربردی دارد یا می‌خواهید از نحوه خرید و فروش ارز req اطلاع پیدا کنید؛ این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد.

شبکه REQ چیست؟

تا پیش‌ از این، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کاربران ارزهای دیجیتال برای پرداخت‌های مالی بین‌المللی خود مجبور بودند که از یک شخص حقیقی یا حقوقی واسط و قابل‌اعتماد کمک بگیرند. در واقع اعتماد به اشخاص ثالث به‌عنوان یک راه‌حل پرداخت در نظر گرفته می‌شد. امروزه شبکه Req این مشکل را برطرف کرده است.

این شبکه، یک سامانه پرداخت غیر متمرکز بر پایه بلاکچین اتریوم است که نیاز به شخص ثالث برای درخواست پرداخت را برطرف می‌کند. راه‌حل ارائه شده توسط شبکه REQ، بسیار ارزان و راحت است؛ به همین دلیل مورد استقبال بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کاربران قرار گرفته است.

شبکه ریکوئست برای رسیدن به این هدف بسیار منعطف طراحی شده و با قوانین مالی تمام کشورهای دنیا سازگاری دارد. شبکه پرداخت غیرمتمرکز REQ از ارزهای دیجیتال اتریوم (Ethereum)، پالیگان (Polygon)، سلو (Celo) و فانتوم (Fantom) پشتیبانی می‌کند. به‌طورکلی، ریکوئست، از رابط کاربری ساده برنامه پرداخت Web2 استفاده کرده و آن را با زیرساخت Web3 بهبود می‌دهد.

نحوه عملکرد

چگونگی عملکرد شبکه ریکوئست

نحوه عملکرد شبکه ریکوئست بسیار جالب است. در این بخش می‌خواهیم به این بپردازیم که روش کار پروژه REQ چیست؟ همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ریکوئست پرداخت‌های مالی را تسهیل می‌کند؛ اما چگونه؟ بیایید با یک مثال شروع کنیم. تصور کنید یکی از کارمندان در یک شرکت فروشگاهی قصد دارد تا هزینه کالای خریداری شده را به اطلاع مشتری رسانده و مبلغ آن را دریافت کند. امروزه ثبت درخواست پرداخت‌های مالی به علت وجود واسطه‌ها، ناامن، پیچیده و پرهزینه است. شبکه ریکوئست این مشکل را حل کرده است.

کارمند موردنظر با استفاده از سیستم پرداخت مالی REQ، یک درخواست پرداخت به همراه آدرس کیف پول ارز دیجیتال و مبلغ تراکنش، ارائه می‌کند. اگر درخواست از نوع فاکتور باشد، می‌تواند شامل شرایط و ضوابط پرداخت نیز باشد. پس از وارد شدن این جزئیات، کاربر می‌تواند درخواست خود را برای پرداخت به‌طرف مقابل ارسال کند. این فرایند، یک رکورد در شبکه درخواست ایجاد می‌کند و به همه طرف‌های درگیر اجازه می‌دهد تا فاکتورها و پرداخت‌ها را برای اهداف حسابداری پیگیری کنند.

هرچند در شبکه ریکوئست، هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و به دنبال آن، هزینه ناشی از واسطه‌ها حذف می‌شود؛ اما انجام تراکنش‌ها در شبکه رایگان نیستند. هر تراکنش در شبکه REQ با مقداری کارمزد همراه است. دلیل این موضوع، مقررات شبکه بلاکچین اتریوم و هزینه گس (Gas) آن است. این یعنی کاربران ریکوئست برای خدماتی که از اتریوم دریافت می‌کنند، هزینه پرداخت می‌کنند.

ویژگی‌ها

در این بخش به این سؤال پاسخ می‌دهیم که ویژگی شبکه REQ چیست؟ شبکه ریکوئست، یک شبکه لایه‌بندی‌شده است. همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، ریکوئست بسیار منعطف است و به همین دلیل است که آینده ارز req را بسیار روشن و امیدبخش می‌کند. این شبکه برای داشتن این مزیت، از معماری سه‌لایه برخوردار است تا بتواند خود را برای اجرا در کاربردهای مختلف آماده کند.

این سه‌لایه عبارت‌اند از:

  1. لایه هسته: شبکه ریکوئست مثل دیگر برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین از یک هسته قوی برخوردار است. این موضوع لازمه تمام شبکه‌های بلاکچینی است. REQ با کمک این هسته قوی، از تمامی ارزهای دیجیتال مبتنی بر استاندارد ERC20 پشتیبانی می‌کند.
  2. لایه افزونه: این لایه به‌منظور اجرای تراکنش‌ها به‌صورت ایمن و قابل‌اعتماد ایجاد شده است. لایه افزونه شامل انواع کد و دستورالعمل است که با کمک آن‌ها می‌توان به اجرای قراردادهای هوشمند و دریافت مالیات اقدام کرد.
  3. لایه برنامه‌ها: لایه اپلیکیشن‌ها بیشتر به برنامه‌نویسان مرتبط است و برای آن‌ها ایجاد شده است. برنامه‌نویسان با کمک این لایه می‌توانند امنیت ریکوئست را بهبود بخشیده و از انواع انتقال دارایی‌های جعلی جلوگیری کنند.

تاریخچه شبکه REQ

داده های تاریخی شبکه ریکوئست

برای آشنایی با رمزارز ریکوئست بهتر است تاریخچه شبکه ریکوئست را مورد بررسی قرار دهیم. این موضوع کمک می‌کند تا بیشتر از اهداف و کاربرد آن اطلاع پیدا کنیم. شبکه REQ، همچون بسیاری از پلتفرم‌های موفق در دنیای بلاکچین، بر اساس یک ایده خلاقانه به وجود آمد. ایده اصلی آن که تسهیل پرداخت‌های مالی غیرمتمرکز بود، در سال ۲۰۱۷ و توسط جمعی از متخصصین حرفه‌ای برنامه‌نویسی و فناوری شکل گرفت. اعضای تیم این شبکه، ایده خود را اولین‌بار در سانفرانسیسکو و برای Y Combinator، بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده استارتاپ‌ها در جهان ارائه کردند.

شرکت ریکوئست، هدف از این پروژه را حل مشکلات بانک‌ها و ادارات برای برنامه‌های مالی و پرداخت‌ها در آینده عنوان کرد. سرانجام در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۱۸، شبکه ریکوئست، وایت پیپر خود را منتشر کرد.

بنیان‌گذاران و اعضای تیم شبکه ریکوئست (Request)

بنیان‌گذاران شبکه REQ

پشت شبکه ریکوئست، یک تیم بسیار حرفه‌ای وجود دارد. اعضای این تیم پیش از اجرای ایده REQ، پروژه موفقی به نام Monettis را به پایان رسانده بودند. مانتیس یک برنامه انتقال دارایی است که محبوبیت زیادی به دست آورده است. پس از اجرای موفق ایده مانتیس، اعضای این تیم تصمیم گرفتند که این ایده را روی دنیای بلاکچین‌ها امتحان کنند؛ بنابراین شبکه ریکوئست به‌منظور ایمن‌تر و آسان‌تر کردن انتقالات ارزهای دیجیتال به وجود آمد.

کریستوفر لاسوت (Christopher Lassuyt) و ایتین تاتور (Etienne Tatur) بنیان‌گذاران این شبکه هستند که تجربه زیادی را در زمینه انتقال دارایی دارند. عملکرد شفاف و بسیار قابل‌اطمینان این دو نفر باعث شده است تا تمایل کاربران به استفاده از پلتفرم REQ بیشتر شود. اعضای این تیم، شبکه ریکوئست را هر دو هفته به‌روز‌رسانی می‌کنند؛ همچنین این تیم حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته و پاسخگوی کاربران ریکوئست است.

مزیت رقابتی شبکه REQ چیست؟

با تمام توضیحاتی که درباره شبکه ریکوئست ارائه شد؛ سؤال اساسی این است که مزیت رقابتی شبکه REQ چیست؟ این شبکه دارای سه ویژگی ممتاز است که آن را بسیار منحصربه‌فرد کرده است:

  • شبکه ریکوئست برای انجام تراکنش‌ها و ثبت درخواست‌های پرداخت، نیازی به اشتراک گذاری اطلاعات هویتی ندارد؛ بنابراین در حفظ حریم خصوصی بسیار قدرتمند است.
  • کلیه عملکردها همچون ثبت درخواست پرداخت بسیار راحت است و تنها با زدن یک کلیک انجام می‌شود.
  • برخلاف سایر برنامه‌های پرداخت مالی، بر پایه بلاکچین است که علاقه کاربران ارز‌های دیجیتال را به دنبال دارد.

نقشه راه پلتفرم ریکوئست

پلتفرم ریکوئست در سال ۲۰۱۷، یعنی در سال آغاز به کار خود، برنامه‌هایی همچون ارائه نسخه وایت پیپر و انتشار وب‌سایت رسمی را به انجام رساند. همچنین توکن بومی شبکه و نخستین نسخه از پلتفرم ریکوئست روی بلاکچین اتریوم نیز در این سال ارائه شد. یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۸، تمام ارزهای مبتنی بر ERC-20 برای پشتیبانی روی برنامه ریکوئست قرار گرفتند.

همچنین فرایندهای پرداخت و حسابرسی نیز با استفاده از ریکوئست در این سال محقق شدند. پس از بهبود و توسعه گسترده طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، هم اکنون این شبکه بر روی تراز مالی، پیش‌پرداخت‌ها و استفاده از بلاکچین Zilliqa کار می‌کند. علاوه بر این شبکه ریکوئست در تلاش است تا فرایند ایمن و راحتی را برای پرداخت حقوق کارمندان شرکت‌های بزرگ فراهم کند.

ارز دیجیتال REQ چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن بومی REQ

اکنون به بخش مهم شبکه ریکوئست، یعنی توکن بومی آن رسیده‌ایم. سؤال مهم این است که ارز دیجیتال REQ چیست؟ این رمزارز، توکن رسمی شبکه ریکوئست است که بر مبنای استاندارد ERC20 ایجاد شده است. کاربرد توکن REQ در پرداخت هزینه‌های خدمات در داخل شبکه است. البته شبکه ریکوئست اعلام کرده که با گذشت زمان و پیشرفت شبکه، این هزینه‌ها کمتر خواهد شد. از طرفی ممکن است شبکه ریکوئست در آینده از الگوریتم اثبات سهام (POS) استفاده کند. این یعنی در آینده احتمال می‌رود که با نگهداری توکن REQ، سودی را به‌عنوان پاداش دریافت کنید. به‌طورکلی کاربرد این توکن در تشویق بیشتر کاربران برای استفاده از امکانات ریکوئست تعریف می‌شود. این موضوع برای تمام ارزهای دیجیتال نیز صادق است. شبکه REQ نیز برای اجرای برنامه‌های خود، یک توکن بومی به نام REQ ایجاد کرد.

قیمت فعلی و پیش‌بینی روند آینده REQ

بالاترین قیمت ثبت شده برای توکن REQ، ۱٫۱۸ دلار بوده است که در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۱۸ به ثبت رسیده است. پس از آن، این توکن دچار روند ریزشی شد و یک سقوط شدید را تجربه کرد. این روند تا ۲۱ نوامبر همان سال و رقم ۰٫۰۲ دلار ادامه یافت. در زمان نگارش این مقاله، توکن REQ با قیمت ۰٫۱۰۲ دلار معامله می‌شود. حجم معاملات روزانه این ارز دیجیتال حدودا برابر با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است. همچنین تعداد کل توکن‌های REQ در گردش حدوداً ۱ میلیارد واحد توکن REQ است.

بر اساس پیش‌بینی وب‌سایت دیجیتال کوین پرایس، در سال ۲۰۲۵ این رمزارز به ارزش ۰.۲۹ دلار خواهد رسید. همچنین در سال ۲۰۳۰ به قیمت  ۰.۶۰ دلار معامله خواهد شد. این وب‌سایت در گزارش خود اعلام کرده است که در سال جاری، میانگین قیمت REQ برابر با ۰.۱۱ دلار است.

همان‌طور که می‌دانید عوامل مختلفی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال تأثیرگذارند. عواملی مثل اخبار و حواشی مرتبط و نیز سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی حکومت‌ها همه می‌توانند روی قیمت توکن‌ها تاثیر‌گذار باشند؛ بنابراین توصیه می‌شود، پیش از معامله و سرمایه‌گذاری حتماً تمام جوانب را بسنجید و آگاهانه اقدام کنید.

بهترین کیف پول‌های رمزارز ریکوئست

مهم‌ترین بخش در مدیریت دارایی‌های ارز دیجیتال، داشتن یک کیف پول مطمئن برای نگهداری آن‌ها است. خوشبختانه کیف پول‌های بسیاری در بازار ارز دیجیتال وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها برای نگهداری از توکن‌های REQ  استفاده کنید. کیف پول ‌های req، باید بتوانند از ارزهای دیجیتال مبتنی بر استاندارد ERC20 پشتیبانی کنند. امروزه ولت‌های مختلف سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و افزونه مرورگر وجود دارند که هرکدام از آن‌ها دارای مزیت‌ها و معایبی است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری همچون ترزور (Trezor) و لجر (Ledger)، جزو ایمن‌ترین ولت‌ها به شمار می‌روند؛ اما قیمت آن‌ها گران بوده و کاربری پیچیده‌ای دارند. کیف پول نرم‌افزاری همچون تراست ولت (Trust Wallet) و متامسک (Metamask)، کاربری بسیار راحتی داشته و رایگان‌اند. اما امنیت آن‌ها کمتر از کیف پول‌های سخت‌افزاری است. کیف پول‌های افزونه مرورگر نیز که به‌صورت وب‌سایت هستند، از نظر ایمنی از سایر ولت‌ها ضعیف‌تر هستند.

ارز دیجیتال ریکوئست را چگونه بخریم؟

 نحوه خرید و فروش توکن REQ

در این بخش به نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال req خواهیم پرداخت. برای خرید ارز دیجیتال ریکوئست، کافی است که از یک صرافی مطمئن استفاده کنید. صرافی‌های غیرمتمرکز زیادی وجود دارند که برای خرید و فروش ارز دیجیتال req قابل‌استفاده هستند.

صرافی‌های ایرانی هم برای استفاده کاربران ایرانی گزینه مناسبی هستند. صرافی‌های ایرانی به دلیل پشتیبانی از زبان فارسی و نیز رابط کاربری راحت و ایمن، مورد اقبال بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته‌اند. از جمله این صرافی‌ها می‌توان به صرافی ایرانی والکس اشاره کرد.

صرافی‌های خارجی نیز کاربردهای جهانی داشته و مورد اقبال بخش زیادی از کاربران ارزهای دیجیتال در دنیا هستند. برای مثال صرافی بایننس (Binance) و صرافی کوین بیس (Coinbase) دو نمونه از صرافی‌های خارجی بسیار معروف هستند. اما این صرافی‌ها به دلیل متمرکز بودن، فعالیت کاربران ایرانی را محدود کرده و تابع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هستند. بنابراین، استفاده از صرافی‌های ایرانی معتبر یا صرافی‌های غیرمتمرکز گزینه مناسب‌تری برای معاملات کاربران محسوب می‌شوند.

نکاتی جالب درباره REQ

  1. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که شبکه امیسه‌گو (OmiseGo) و شبکه ریکوئست (Request) دو شرکت مکمل همدیگر هستند که بهبود پرداخت‌های مالی را هدف گرفته‌اند.
  2. سه شرکت بزرگ Kyber network، PWC و Y Combinator به‌عنوان شرکای اصلی ریکوئست قلمداد می‌شوند.
  3. برخی تحلیل‌ها در وب‌سایت گفتمانی Quora، قیمت REQ را در بلندمدت تا ۱۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

نظر شما درباره پروژه ریکوئست و ارز دیجیتال REQ چیست؟ آیا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این ارز هستید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا