معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال استپن چیست؛ حضور در جهان متاورس با دویدن و کسب کوین

همانقدر که دویدن و ورزش کردن برای سلامتی شما مفید است، ارزهای دیجیتال نیز برای کیف پول شما سودمند هستند. احتمالا شگفت‌زده خواهید شد اگر به شما بگوییم هر بار که به پیاده‌روی یا دویدن می‌روید می‌توانید ارز دیجیتال استپن به دست آورید! اما باور کنید درست شنیدید، STEPN یک برنامه کسب درآمد Web3 است که به ازای هر بار ورزش به شما جوایز نقدی هدیه می‌دهد. این برنامه با همین توضیح کوتاه تاکنون توانسته میلیون‌ها نفر را به خود جذب کند، اما ارز دیجیتال استپن (GMT) چیست و چطور می‌توانیم این برنامه را نصب کنیم و کسب درآمد داشته باشیم؟ در ادامه این مقاله والکس با ما همراه باشید تا به طور کامل به شما آموزش دهیم.

محبوب ترین بازی کسب درآمد

برای این که بدانید ارز دیجیتال استپن (GMT) چیست باید قبل از آن با مفاهیم دیگری آشنا باشید. حتما با بازی‌های واقعیت مجازی یا همان AR آشنایی دارید و می‌دانید که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. در گذشته، چندین بازی واقعیت مجازی وجود داشت که یک دنیای مجازی با دنیای واقعی ادغام شده بود (بازی پوکمون گو را به خاطر دارید؟) اما تنها چند سال بعد، بازی‌های جذاب‌تری با هدف سرگرمی و کسب درآمد به صحنه آمدند. اکثر این بازی‌ها با همکاری شرکت‌های بزرگ ارزهای دیجیتال به کاربران خود برای تکمیل وظایف داخل بازی پاداش می‌دهند و STEPN نیز با تلفیق دو مفهوم بازی و کریپتو اکنون یکی از محبوب‌ترین بازی‌های این دسته به شمار می‌رود.

برنامه استپن بر بستر بلاک چین Solana کار می‌کند و جزو اولین برنامه‌های درآمدزایی در این شبکه است. این رمز ارز آگوست ۲۰۲۱ توسط Yawn Rong به جهان معرفی شد. این برنامه با هدف سلامتی و تعامل اجتماعی بیشتر بین مردم ساخته شد و با توجه به امکانات و اهدافی که داشت در مسابقه نوآوری که در سال ۲۰۲۱ برگزار شد توانست مقام چهارم را کسب کند. این موفقیت در کنار سایر اتفاقات خوبی که تاکنون برای این برنامه افتاده باعث شده تا افراد زیادی با امیدواری به آینده ارز استپن، این ارز و این بازی را خریداری کنند تا بتوانند توکن بیشتری به دست آورند.

معرفی بازی stepn

بنابراین همانطور که گفتیم این بازی با استفاده از مفاهیمی مانند واقعیت مجازی (AR) و ورزش به کاربران برای تمام کالری‌هایی که می‌سوزانند پاداش می‌دهد. در این برنامه کاربران به کمک GPS و بر اساس مسافتی که می‌دوند امتیاز می‌گیرند و سپس برای پیشرفت‌هایی که دارند پاداش‌هایی را به شکل توکن‌های رمزارز دریافت می‌کنند.

جوایزی که در این بازی به‌دست می‌آیند نیز به عنوان توکن ساتوشی سبز یا همان (GST) به کیف پول‌های استپن که در بازی ایجاد شده واریز می‌شود و قابلیت انتقال به سایر کیف پول‌ها و تبدیل به ارزهای دیجیتال دیگر را نیز دارد.

اما باید این موضوع را نیز بگوییم که همچون سایر برنامه‌ها، اجرای این برنامه در ایران مجاز نیست و انتظاری هم در این مورد نبود. اما آنچه عجیب است و نقطه ضعف بزرگی برای STEPN نیز خواهد بود قرار گرفتن کشورهای پرجمعیتی مانند آمریکا، کانادا، چین و هند در لیست کشورهای غیرمجاز است که ریسک بسته شدن حساب کاربران در کشورهای  مختلف را نیز افزایش می‌دهد و باعث بی‌اعتمادی افراد به برنامه می‌شود.

برای بازی به چه توکن هایی نیاز داریم؟

در بازی Stepn شما برای دسترسی کامل به همه امکانات به سه توکن نیاز دارید. این سه توکن شامل:

  • SOL: توکن بومی شبکه Solana، که برای خرید کفش‌های ورزشی جدید در بازی استفاده می‌شود.
  • GST: توکن‌های داخل برنامه که از راه رفتن، دویدن آهسته یا دویدن سریع به دست می‌آید و برای خرید ویژگی‌ها و امکانات جدید استفاده می‌شود. این توکن با نام توکن‌های سبز ساتوشی نیز معروف هستند.
  • GMT: توکن حاکمیتی Stepn که به دارندگان ارز حق رای در مورد آینده پلتفرم را می‌دهند و به نام توکن‌های گرین متاورس نیز شناخته می‌شوند.

GST دارای عرضه نامحدود است و هر کاربری با بازی در این برنامه می‌تواند توکن سبز ساتوشی را به دست آورد. اما GMT برخلاف GST به ۶ میلیارد توکن محدود شده و فقط به کاربرانی تعلق می‌گیرد که کفش‌های ورزشی خود را از سطح ۳۰ ارتقاء داده‌اند. اما اگر بخواهید بدانید ارز دیجیتال استپن (GMT) چیست و چرا توکن اصلی بازی به حساب می‌آید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

ارز دیجیتال استپن (GMT) چیست؟

ارز دیجیتال GMT یک توکن حکومتی در بازی استپن است که می‌تواند برای تغییر نام کفش‌های کتانی یا ارتقا آن‌ها به سطوح بالاتر استفاده شود. با خرج کردن این توکن همچنین امکانات پولی بازی یا فعالیت‌ها و سودهای سطح بالا در دسترس کاربران قرار می‌گیرد تا بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند.

توکن ها و ارز دیجیتال بازی stepn

در بازی STEPN توجه به این نکته ضروری است که فقط کفش‌های ورزشی‌ای که به سطح ۳۰ رسیده‌اند قابلیت تعویض با توکن GMT یا USDC را دارند. اما با این حال، برای شروع به دست آوردن GMT، باید حداقل سه انرژی خاص که به آن «قاعده سه الزام» نیز گفته می‌شود را در طول بازی به دست آورده باشید.

تا به اینجای کار شما می‌دانید که ارز دیجیتال استپن (GMT) چیست اما چگونه می‌توان آن را به دست آورد؟ ارز GMT هم قابلیت خرید خارج از برنامه استپن یعنی مانند سایر ارزهای دیجیتال و هم قابلیت کسب آن درون بازی را دارد. قیمت GMT از زمان عرضه تنها در ۴۱ روز ۳۴۰۰۰٪ افزایش یافت و از ۰/۰۱ دلار در ۹ مارس ۲۰۲۲ به بالاترین قیمت جدید ۳/۴۵ دلار در ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ رسید و باعث شگفتی بسیاری از فعالان NFT و بازار سرمایه شد. اگرچه این ارز به دلیل بازی خلاقانه‌ای که پشت آن بود بازدهی بسیار زیادی در مدت کم داشت اما هیاهوی پروژه‌های مالی غیرمتمرکز یا همان DeFi نیز که به کاربران برای فعال ماندن پاداش می‌داد نیز از دلایل دیگر رشد این ارز بود.

راهنمای خرید استپن

توضیح این که ارز دیجیتال استپن چیست را به طور کامل دادیم و دیدیم تفاوت‌های زیادی با ارزهای دیجیتال دیگر دارد اما برعکس استفاده این ارز، راهنمای خرید استپن تفاوت چندانی با سایر رمزارزها ندارد. برای خرید ارز دیجیتال بازی یا همان GMT، باید صرافی‌هایی را بررسی کنید که از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال، امکان خرید این رمز ارز در صرافی Coinbase  وجود ندارد در حالی که بایننس چنین شرایطی را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین این کوین جذاب در والکس برای شما در دسترس است. برای خرید GMT با صرافی Binance مراحل زیر را باید دنبال کنید:

  • اپلیکیشن Binance را دانلود کنید یا به وب‌سایت آن بروید و یک حساب کاربری رایگان ایجاد کنید (اگر قبلاً حساب کاربری نداشته‌اید).
  • ·پس از تأیید هویت، حساب خود را با استفاده از کارت بدهی/اعتباری، سپرده بانکی، یا کانال‌های پرداخت شخص ثالث مانند Simplex، GEO Pay و غیره شارژ کنید.
  • در نوار جستجوی ارزها، STEPN) GMT) را جستجو کنید و مقدار توکن‌های GMT را که می‌خواهید بخرید وارد کنید.
  • GMT خود را با استفاده از کیف پول‌های انتخابی خود ذخیره کنید.

چگونه با استفاده از STEPN درآمد کسب کنیم؟

آنچه مهم‌تر از پاسخ به سوال اصلی مقاله یعنی ارز دیجیتال استپن (GMT) چیست به نظر می‌رسد، کنجکاوی شما در مورد نحوه کسب درآمد از این برنامه است. پس اجازه دهید تا به این موضوع نیز بپردازیم.

برای این که بدانید بازی استپن چیست و چطور می‌توان با آن درآمد کسب کرد سه مرحله ساده وجود دارد:

  1. برنامه STEPN را دانلود کنید.
  2. از داخل برنامه یک جفت کفش ورزشی مجازی که همان NFT است بخرید.
  3. همین! حالا هر بار که بیرون می‌روید، حسگر حرکتی STEPN و فناوری GPS میزان مسافتی را که طی کرده‌اید نظارت می‌کند و با توکن‌ها به شما پاداش می‌دهد.

 این توکن‌هایی که در برنامه به دست می‌آورید کاربردهای زیادی دارند. برای مثال می‌توانید این ارز را به ارزهای دیگر تبدیل کنید و پاداش‌های خود را به کیف پول‌های دیگر انتقال دهید و یا این که از آن‌ها برای خرید کفش‌های ورزشی بهتر در بازی استفاده کنید. اما کفش‌های ورزشی بهتر در بازی چه فایده‌ای دارند؟

با ارتقا کفش‌های ورزشی درون بازی و خرید کفش‌های NFT گران‌قیمت‌تر، امکانات و ویژگی‌ها جدیدی برای شما فعال می‌شوند که تاثیر زیادی در میزان درآمد شما خواهند داشت. ویژگی‌هایی که می‌توانید در کفش‌ها ارتقا دهید:

  • انعطاف‌پذیری کفش: شاید برایتان جالب باشد که بدانید کفش‌های NFT شما همانند کفش‌های واقعی نیاز به تعمیر خواهند داشت و شما باید بخشی از GSTهای خود برای نگهداری کفش خرج کنید. با ارتقا ویژگی انعطاف‌پذیری شما می‌تواند سایش و پارگی کفش خود را کاهش ‌دهید.
  • شانس: شانس یک قابلیت است که برنده شدن جوایز تصادفی در بازی را افزایش می‌دهد. به زبان ساده‌تر شما برای خودتان شانس می‌خرید تا با احتمال بیشتری برنده شوید.
  • راحتی کفش: کفش‌هایی که راحتی بالاتری دارند، شانس به دست آوردن GMT یا همان توکن اصلی و حاکمیتی را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود درآمد شما چند برابر حالت معمولی باشد.
  • کارایی: با ارتقا سطح کارایی کفش، شما می‌توانید مقدار GST را که برای هر واحد انرژی مصرف شده تعلق می‌گیرد، افزایش دهید و درآمد بیشتری کسب کنید.

نکات مهم بازی

در STEPN، انرژی یک واحد زمانی است. هنگامی که بازی را شروع می‌کنید، دو واحد انرژی به شما داده می‌شود. هر واحد به مدت ۱۰ دقیقه باقی می‌ماند و پس از هر جلسه ورزش یا دوییدن دوباره پر می‌شود. با این حال، شما فقط می‌توانید یک واحد انرژی در روز مصرف کنید و این بدان معناست که امکان ورزش بیش از ۱۰ دقیقه در روز و کسب GST از این طریق وجود ندارد.

علاوه بر این هر کفش دارای سرعت دوییدن خاصی است و شما باید مطمئن شوید که با سرعت مورد نیاز نسبت به نوع کفش ورزشی که خریده‌اید می‌دوید. اما پس از این که GST کافی برای ارتقاء به یک کفش ورزشی جدید به دست آوردید، می‌توانید هر یک از چهار ویژگی ذکر شده در بالا را انتخاب کنید و محدودیت‌های بازی خود را کاهش دهید.

کسب درامد ارز دیجیتال GMT

علاوه بر آنچه گفتیم، کاربران می‌توانند کفش‌های کتانی، جواهرات و نشان‌های NFT که در بازی به دست می‌آورند یا برنده می‌شوند را در بازار خاصی که درون برنامه قرار دارد خرید و فروش یا اجاره کنند. برای مثال برخی از کفش‌های کتانی NFT دارای قیمت‌های بالایی هستند که از ۴۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰  دلار متغیر است.

قیمت کفش های کتانی در بازی

قیمت کفش‌های کتانی بر اساس GST یا همان نماد اصلی بازی است. ارزان‌ترین کفش‌های کتانی در این برنامه با قیمت حدود ۱۰ SOL در دسترس هستند که معادل ۵۵۰ دلار می‌شود. خوشبختانه، سازندگان STEPN قصد دارند با اجازه دادن به افراد برای اجاره کفش‌های کتانی، این هزینه سنگین در ابتدای ورود کاربران را از بین ببرند. بنابراین با استفاده از این قابلیت، شما می‌توانید کفش‌های کتانی را از کسی اجاره کنید تا زمانی که سکه‌های کافی برای خرید یک جفت کفش به دست آورید.

ویژگی‌های بازی استپن

کاربران بازی برای کسب درآمد و ورزش به سه حالت انفرادی، ماراتن و بک‌گراند دسترسی دارند. همانطور که گفتیم، برای شروع کسب درآمد در بازی شما به کفش‌های کتانی NFT نیاز دارید اما برای شروع دویدن و ورزش نیاز به چیزی ندارید. بنابراین کاربران جدید می‌توانند به صورت آزمایشی و رایگان از برنامه و همه ویژگی های آن استفاده کنند و در صورتی که با بازی ارتباط برقرار کردند و آماده شروع کار را داشتند و می‌توانند کفش را نیز خریداری کنند. در ادامه به توضیح حالت‌های بازی می‌پردازیم.

حالت انفرادی (Solo mode)

در حالت انفرادی، کاربران با پوشیدن کفش‌های ورزشی NFT که خریداری کرده‌اند می‌توانند با دویدن، پیاده‌روزی و ورزش توکن‌های GST کسب کنند. برای به‌دست آوردن این توکن‌ها انرژی لازم است. در بازی، هر پنج دقیقه حرکت توسط ۱ واحد انرژی پشتیبانی می‌شود که با خرید کفش ورزشی بهتر می‌توان واحدهای انرژی بیشتری را شارژ کرد.

نکات آموزش بازی استپن

فراموش نکنید که پیش از آغاز ورزش، همیشه انرژی خود را بررسی کنید زیرا اگر واحد انرژی شما خالی باشد توکنی نیز کسب نخواهید کرد. علاوه بر این، مطمئن شوید که سیگنال GPS شما ضعیف نیست و حرکات شما به درستی روی آن نشان داده می‌شود زیرا در غیر این صورت برنامه نمی‌تواند به درستی قدم‌ها و کالری‌های شما را تشخیص دهد و باز هم توکنی به شما تعلق نمی‌گیرد.

پرداخت توکن به عوامل مختلفی مانند انواع کفش‌های کتانی و ویژگی‌های آن مانند راحتی، کارایی و سرعت حرکت بستگی دارد. به عنوان مثال، در مورد ویژگی کارایی کفش ورزشی، هر چه کارایی بیشتر باشد، کاربر در هر دقیقه GST بیشتری به دست می‌آورد.

همانطور که در بخش ارز دیجیتال استپن (GMT) چیست توضیح دادیم، از سطح ۰ تا سطح ۲۹، کاربران فقط می‌توانند GST کسب کنند، در حالی که از سطح ۳۰ این گزینه برای کاربران فعال می‌شود که به دریافت GST ادامه دهند یا به جای آن GMT به دست آورند. با این وجود، پس از اتمام واحدهای انرژی، کسب توکن در هر سطحی متوقف می‌شود.

حالت ماراتن

با ثبت‌نام در «برگه ماراتن» کاربران می‌توانند در ماراتن‌های هفتگی یا ماهانه که با دیگر اعضای بازی برگزار می‌شود، شرکت کنند. برای ماراتن‌های هفتگی گزینه‌های مارتن ۲/۵، ۵ یا ۷/۵ کیلومتری (۱/۵، ۳/۱ یا ۴/۷ مایلی)  وجود دارد که هر کاربر تنها می‌تواند فقط در یک مسابقه شرکت کنند و از طرف دیگر، ماراتن‌های ماهانه می توانند ۵، ۱۰ یا ۱۵  کیلومتر طول داشته باشند (به ترتیب ۳/۱، ۶/۲ یا ۹/۳ مایل)  اما باز هم کاربران می‌توانند در هر بار شرکت فقط یک ماراتن را اجرا کنند. توجه به این نکته ضروری است که کفش‌های کتانی در طول ماراتن قابل تعمیر نیستند و هر فرد باید ۲۴ ساعت پیش از بازی در ماراتن ثبت‌نام و کفش‌های خود را انتخاب یا تعمیر کند.

حالت پس زمینه

 در این حالت اگر کاربران حداقل یک جفت کفش ورزشی در انبار داشته باشند، می‌توانند به صورت آفلاین و بدون هزینه تعمیر، توکن‌های GST کسب کنند. حالت پس‌زمینه، تعداد گام‌ها را مستقیماً از داده‌های سلامت دستگاه تلفن همراه جمع‌آوری می‌کند، در حالی که برنامه STEPN خاموش است، تأثیری بر استقامت کفش‌های کتانی ندارد.

میزان درآمد از بازی استپن

طبق گفته سازندگان برنامه، می توان انتظار داشت که برای حداقل ۱۰ دقیقه فعالیت بدنی ثبت شده در برنامه، ۲۵ دلار درآمد کسب کنید. البته برخی افراد با ارتقای امکانات خود در بازی توانسته‌اند روزانه بیش از ۴۵۰۰ دلار درآمد داشته باشند. به همین دلیل است که علیرغم گران بودن این اپلیکیشن، همچنان بیش از ۲ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و نیم میلیون نفر از این کاربران هر روز از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. با این حال در بازی استپن از درآمد شما ۶٪ به عنوان کارمزد معاملات NFT کم می‌شود.

میزان درامد ارز دیجیتال stepn با ورزش کردن

آیا ارز دیجیتال استپن (GMT) سرمایه گذاری خوبی است؟

دانستیم ارز استپن چیست. اگرچه Stepn در سال اول ورود توانست موفقیت اولیه زیادی را تجربه کند، اما پس از آشفتگی بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ در چین با مشکل مواجه شد. رکود در سرتاسر صنعت رمزارزها همراه با قوانین چین که ذخیره‌سازی داده‌های GPS شهروندان را ممنوع می‌کند، باعث افزایش فشارها برای اجرای این بازی در این کشور شد و Stepn را مجبور کرد تا کاربران چینی را مسدود سازد. علاوه بر این، سایر کشورها براساس قوانینی که دارند ممکن است اجرای این بازی را نیز در کشو خود ممنوع کنند و حساب کاربری بسیاری از کاربران نیز به دنبال آن از بین برود.

در مجموع اگر استپن بتواند بر این موانع غلبه کند، «ورزش برای کسب درآمد» به خوبی می‌تواند به بخش پر رونق فضای رمزارزها تبدیل شود.  اما باز هم خوب یا بد بودن سرمایه‌گذاری در این پروژه بسته به میزان درک شما از این برنامه، تیم آن و اهداف مالی شما دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
cointelegraph
بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مجید حکیمی
مجید حکیمی
10 ماه قبل

سلام
وقتتون بخیر
درنهایت در ایران قابلیت اجرا دارد یا خیر؟

ر رواقی
ر رواقی
9 ماه قبل
پاسخ به  مجید حکیمی

سلام و عرض ادب
درحال حاضر به دلیل مشکلات مربوط به تحریم، امکان استفاده از این سرویس برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا