معرفی رمزارزها

استورج چیست؟ معرفی ارز دیجیتال استورج (STORJ)

استورج چیست؟ فضای ذخیره‌سازی ابری یکی از دستاوردهای فناوری بلاکچین برای مردم دنیا است. به لطف فناوری بلاکچین در خصوص توسعه پلتفرم‌هایی مثل استورج، مردم می‌توانند فایل‌ها و داده‌های شخصی خود را در محیطی بارگذاری کنند که غیر متمرکز است. در واقع اکنون صنعت فضای ذخیره‌سازی ابری در اختیار شرکت‌های بزرگی مثل گوگل است و این شرکت‌ها به صورت متمرکز این فضاها را مدیریت می‌کنند؛ یعنی اداره و کنترل داده‌های کاربران توسط آن‌ها انجام می‌شود. با پلتفرم‌هایی مثل استورج این مشکل برطرف می‌شود و دیگر با چالش‌هایی از قبیل قطعی یا مشکلات مربوط بر پهنای باند رو به رو نخواهید شد. شبکه ارز استورج به صورت منبع باز ارائه می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت کاملا غیر متمرکز بتوانند فایل‌های شخصی خود را چه به صورت صوتی و چه به صورت تصویری ذخیره‌سازی کنند.

بررسی ارز استورج

استورج به لاتین STORJ، نوعی ارز دیجیتالی است که نام آن از کلمه Storage گرفته شده و به معنی «ذخیره‌سازی» است. ارز استورج را می‌توان ترکیبی از فناوری بلاکچین و فناوری ابری دانست که حتی به کاربران این اجازه را می‌دهد تا فضای خالی که در دیسک‌شان موجود است را اجاره دهند. این شبکه به صورت کاملا آنلاین کار می‌کند و کاربران می‌توانند به صورت آنلاین به آن متصل شوند و با اجاره فضاهای ذخیره‌سازی، برای ذخیره اسناد و فایل‌های خود اقدام کنند.

به وسیله استورج امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها و داده‌های خود را به صورت ساده‌تر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر نسبت به دیگر پلتفرم‌های ذخیره‌سازی ابری خواهید داشت. استورج را در حالت کلی می‌توان یک پلتفرم در مقیاس کوچک برای ذخیره‌سازی داده‌ها دانست که روز به روز در حال رشد است و محیطی امن و خصوصی را در اختیار کاربران برای این کار قرار می‌گذارد.

استورج داده‌هایی که از کاربران دریافت می‌کند را به بخش‌های کوچکی تقسیم می‌کند و سپس آن‌ها را در شبکه ابری جهانی خود ذخیره خواهد کرد. این شبکه به وسیله خدمات همتا به همتا یا P2P به کاربران سرویس‌دهی می‌کند. در واقع استورج را می‌توان جزو اولین پلتفرم‌هایی دانست که به صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کند. در شبکه استورج از ارز مخصوص آن با نام STORJ برای روش پرداخت نیز استفاده می‌شود. راهنمای کامل خرید و فروش ارز استورج شما را در مسیر معامله این رمز ارز قرار می‌دهد.

ویژگی‌های ارز استورج

مهم‌ترین خصوصیات ارز استورج

تا به اینجا دانستیم که ارز دیجیتال استورج چیست، اما این ارز چه ویژگی‌هایی دارد؟ ارز استورج در مقابل غول‌های بزرگ فناوری دنیا مثل گوگل و آمازون قرار دارد و در حال رقابت با آن‌ها است. این ارز به منظور جلب نظر کاربران برای استفاده از خدمات، باید برخی امکانات اضافه ارائه دهد. در زیر به بعضی از مهمترین ویژگی‌های Storj می‌پردازیم و نکاتی را در موردشان مطرح می‌کنیم:

هزینه کم

در پلتفرم‌های بزرگی که از آن‌ها نام بردیم، هزینه‌های زیادی بابت زیرساخت‌های لازم برای ذخیره‌سازی داده‌ها، می‌شود که این هزینه‌ها در پلتفرمی مثل استورج کم خواهند شد. در واقع توسعه‌دهندگان این سرویس امیدوار هستند که این شبکه بتواند بخش بزرگی از هزینه‌ها را کم کند و راه‌حلی مقرون به صرفه و اقتصادی باشد. توسعه‌دهندگان به همین منظور اقدامات مختلفی انجام دادند، مثلا نیاز به راه‌اندازی مراکز داده را از بین بردند یا هزینه‌های نگهداری، تاسیسات برق یا پهنای باند را نیز کاهش دادند. این اقدامات آن‌ها باعث شده تا هزینه‌های این شبکه نسبت به رقبای خود تا یک سوم کمتر شود.

با هزینه کم به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌ها، شغل‌های کوچک که هنوز توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین بابت به اشتراک‌گذاری فایل‌های خود در محیط‌های بزرگتر را ندارند یا نمی‌توانند مراکز داده‌های کاملی را نگهداری کنند، می‌توانند از استورج استفاده کنند.

ذخیره‌سازی امن فایل‌ها

حتی اگر میلیاردها کاربر در شبکه استورج مشغول به ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات خود باشند، باز هم هیچ نهاد یا ارگانی بر فایل‌ها و اسناد آن‌ها کنترل نخواهد داشت؛ این ویژگی باعث افزایش امنیت استورج می‌شود.

افزایش مقیاس پذیری

ارز استورج از فناوری شاردینگ استفاده می‌کند و به توزیع و رمزگذاری دادها بین نودها می‌پردازد و به همین منظور انتظار می‌رود که از بسیاری از پلتفرم‌های مشابه که از روش سنتی ذخیره‌سازی فایل‌ها پیروی می‌کنند موفق‌تر عمل کند. توسعه‌دهندگان این پلتفرم علاوه بر ارائه خدمات ذخیره‌سازی فایل‌ها می‌خواهند عملکرد پلتفرم خود را افزایش دهنده و خدمات بیشتری نیز به کاربران ارائه کنند. در واقع این سرویس می‌خواهد به یک پلتفرم همه فن حریف در زمینه ذخیره‌سازی محتواهای رسانه‌ای تبدیل شود.

ارز دیجیتال استورج چگونه کار می‌کند؟

نحوه کارکرد ارز دیجیتال استورج

همانطور که گفتیم، استورج به منظور ذخیره‌سازی، فایل‌ها را از کاربران دریافت می‌کند و آن‌ها را به بخش‌های کوچکترین به صورت همتا به همتا تبدیل خواهد کرد. کاربران شبکه و ارز استورج برای اینکه بتوانند به محتوای خود دسترسی کامل پیدا کنند، باید تمام بخش‌هایی فایل‌ها را نگه دارند. این شبکه شباهت زیادی به فناوری تورنت دارد. در واقع در فناوری تورنت کاربرانی که قصد دارند از فایل‌ها یک نمونه دریافت کنند، باید به کاربران دیگر Seed بفرستند تا دیگر تکه‌های فایل را از آن‌ها دریافت نمایند. پس از ارسال Seed، تورنت به وسیله سیستم پردازش مرکزی خود، تکه‌های مختلف فایل را جمع می‌کند و سپس آن‌ها را تبدیل به یک فایل نهایی خواهد کرد.

در شبکه ارز استورج نیز به منظور دریافت فایل توسط کاربران، این شبکه بعد از اینکه فایل‌ها را به چند بخش تقسیم کرد، آن‌ها را بین منابع مختلف پخش می‌کند و کاربر در این صورت فایل خود را فقط از یک منبع به خصوص دریافت نخواهد کرد. این ویژگی به استورج این امکان را می‌دهد تا نسبت به پلتفرم‌های مشابه که فایل را فقط در اختیار یک منبع می‌گذارند، از سرعت عمل بیشتری برخوردار باشد. در واقع به کمک این ویژگی کاربران می‌توانند با سرعت بیشتری داده‌ها را دانلود کنند.

حالا شاید دلیل امنیت استورج و عدم دسترسی نهادها یا ارگان‌ها به فایل‌های کاربران در این شبکه را متوجه شدید؛ در واقع از آن‌جا که داده‌ها در این شبکه به چند بخش مختلف تقسیم می‌شوند، ارگان‌های مختلف نمی‌توانند به داده‌ها به صورت کامل دسترسی پیدا کنند. هر چند استورج شباهت‌هایی به تورنت دارد اما در این زمینه متفاوت عمل می‌کند؛ در واقع تورنت اطلاعات بخش‌های مختلف داده‌ها را به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما در استورج فقط کسانی که داده‌ها را آپلود می‌کنند، از محل ذخیره‌سازی آن‌ها مطلع هستند. به این شیوه استورج می‌تواند حریم خصوصی کاربرانی که فایل‌ها را در این شبکه انتقال می‌دهند، حفظ کند.

در شبکه ارز استورج، تمامی تکه‌های فایل‌ها به صورت همزمان توسط کاربران دانلود می‌شوند. همانطور که قبل هم اشاره کردیم، کاربران می‌توانند فضای ذخیره‌سازی خود را اجاره دهند و در مقابل آن توکن و ارز استورج دریافت کنند. استورج با تمرکز بر ویژگی‌ها و امکانات اضافه خود همواره در حال تلاش است که نیاز کاربران را به مرجع‌های متمرکز ذخیره‌سازی فایل از بین ببرد.

تاریخچه ارز استورج

نگاهی به تاریخچه ارز استورج

ایده پلتفرم استورج در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت. در آن زمان شان ویلکینسون (Shawn Wilkinson) و جان کوئین (John Quinn) به این ایده دست یافتند، آن‌ها تنها در کمتر از یک سال این ایده را پیاده‌سازی کردند و در سال ۲۰۱۵ شرکت استورج لبز (Storj Labs) تاسیس شد. اوایل شروع به کار این پلتفرم، شان ویلکینسون به عنوان مدیر عامل استورج فعالیت می‌کرد اما کم کم جای خود را به بن‌گلوب (Ben Golub) داد. بن‌گولب هم‌اکنون نیز به عنوان مدیر عامل پلتفرم شبکه ارز استورج مشغول به فعالیت است.

آخرین نسخه از پلتفرم استورج در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و حالا بعد از گذشت چند سال کاربران هنوز هم از همان نسخه قبلی به منظور دریافت خدمات از آن استفاده می‌کنند. یکی از دلایلی که باعث شد پلتفرم استورج موفق شود، جذب سرمایه‌گذار بود. در واقع این پلتفرم در سال ۲۰۱۴ توانست ۹۱۰ بیت کوین و در سال ۲۰۱۷ نیز ۳۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند که رقم بالایی است و به نوبه خود می‌توان این سرمایه‌ها را مهمترین دلایل رشد و پیشرفت استورج به شمار آورد.

توسعه‌دهندگان پلتفرم استورج به منظور پرداخت‌های درون شبکه‌ای آن از ارزی با همان نام یعنی Storj استفاده می‌کنند. سوخت اصلی پلتفرم استورج همین ارز است و اگر نباشد، می‌توان گفت که کارکرد شبکه هم با اختلال رو به رو می‌شود چرا که کاربران از آن برای پرداخت‌های بومی خود استفاده می‌کنند.تحلیل ارز استورج از روزهای آرام و باثبات‌تری خبر می‌دهد.

قیمت استورج

بررسی ارز ارز دیجیتال استورج

توکن استورج یک توکن قابل استخراج است منتهی در همان زمان اولیه شروع به کار، تمام توکن‌های آن استخراج شدند. این توکن مبتنی بر استاندارد ERC 20 کار می‌کند و در زمان نوشتن این مطلب با حجم عرضه در گردش ۴۱۲,۹۳۷,۱۲۲ و حجم روزانه ۲۳,۶۴۵,۳۶۲ جایگاه ۱۳۵ در وب سایت کوین‌مارکت‌کپ را به خود اختصاص می‌دهد؛ قیمت فعلی توکن ۰.۴۵۰۴ است و باید دید آینده ارز استورج آن را به کجا می‌برد.

آموزش خرید ارز استورج

برای خرید ارز استورج می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی یا خارجی اقدام کنید. برای خرید استورج از صرافی‌های ایرانی کافیست تا از طریق وب‌سایت والکس ثبت نام خود را انجام دهید و سپس این ارز را در پنل اختصاصی خود در این سایت خریداری کنید. برای خرید از صرافی‌های خارجی باید ابتدا پلتفرمی که از کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کند را انتخاب کنید و سپس با شارژ پنل کاربری خود به‌صورت تتری، معاملاتتان را آغاز کنید.

از آن‌جا که احتمال بلوکه شدن حساب کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی وجود دارد، پیشنهاد اول ما استفاده از صرافی‌های ایرانی است. چنانچه هنوز هم تمایل دارید از صرافی‌های خارجی خریدتان را انجام دهید، توصیه می‌کنیم با فیلترشکنی که مجهز به فناوری کیل‌سوئیچ است، این کار را انجام دهید.

کیف پول‌های استورج

ولت های استورج

تمام کیف پول‌هایی که مبتنی بر اتوریم هستند می‌توانند در فهرست بهترین کیف پول‌های ارز استورج برای ذخیره‌سازی این رمز ارز باشند. همانطور که گفتیم این ارز یک توکن مبتنی بر ERC 20 است و به همین دلیل امکان ذخیره‌سازی آن در کیف پول‌های سازگار با اتریوم وجود دارد. کیف پول مختلفی برای ذخیره ارز استورج وجود دارند که در زیر به محبوب‌ترین‌شان اشاره می‌کنیم:

  • تراست والت (Trust Wallet)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • متامسک (MetaMask)
  • اکسودوس (Exodus)
  • مای‌ اتر‌والت (MyEtherWallet)
  • مای‌ کریپتو (Mycrypto)
  • سیف پل (SafePal)
  • لجر (Ledger)
  • ترزور (trezor)

شبکه و ارز استورج، سیستم ذخیره‌سازی غیرمتمرکز

در این مطلب به سوال استورج چیست پاسخ دادیم و همچنین شبکه آن و نحوه کار آن‌ها پرداختیم. همچنین شما را با ویژگی‌های این شبکه و فناوری‌هایی که در آن استفاده می‌شود از جمله شاردینگ یا P2P آشنا کردیم. پلتفرم استورج راهکاری موفقیت‌آمیز بود که اگر همچنان به فعالیت خود به صورت غیر متمرکز ادامه دهد، بدون شک می‌تواند به عنوان یکی از رقبای جدی پلتفرم‌های بزرگ‌تر مثل گوگل یا آمازون به شمار برود. این پلتفرم با حل برخی از مشکلات شبکه‌های بزرگتر، جای خود را در بین کاربران باز کرد.

هر چند هنوز راه موفقیت استورج همچنان ادامه دارد و این شبکه باید به رشد و پیشرفت ادامه دهد تا بتواند هم ردیف غول‌های بزرگ ذخیره‌سازی داده‌ها قرار بگیرد اما با این حال از آن می‌توان به عنوان یکی از شبکه‌های موفق غیر متمرکز ذخیره‌سازی داده یاد کرد که در بین چندین نمونه مشابه در بازار ارزهای دیجیتال، عملکرد خوب و مناسبی دارد. این شبکه که توکن بومی آن ارز استورج است، آینده‌ای درخشان دارد و فرصت‌های پیشرفت زیادی پیش روی آن تصور می‌شود. شما تجربه معامله‌گری این رمز ارز یا استفاده از شبکه ذخیره‌سازی آن را دارید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۸

منبع
kriptomat
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سید حسن هاشمی
سید حسن هاشمی
5 ماه قبل

سلام ، معمولاً مطالب مرتبط با ارزهای دیجیتال را با دقت خاصی دنبال می‌کنم به نظر میاد نوشته‌ها، تحلیل‌ها و بطور کلی آنچه را که عرضه می‌کنید با ظرافت خاصی تهیه می‌شود و نسبت به سایتهای مشابه کیفیت بالاتری دارد در ضمن پیشنهاد سرمایه گذاری را هم میشود با صراحت بیشتری اعلام کرد با توجه به این مسئله اساسی که خریداران ارزهای دیجیتال می‌دانند که این زمینه ریسک فوق‌العاده‌ای دارد و در اختیار هیچکس نیست اما بازهم شما میتوانید تحلیل‌های خود را با پیشنهاد خرید ، فروش یا نگهداری در اختیار ما قرار دهید!

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل

سلام
سپاس از اینکه نظر ارزشمند خود را با ما در میان گذاشتید و از اینکه مطالب ارائه شده مورد رضایت شما بوده بسیار خرسندیم. علاوه بر این، بسیار مشتاقیم تا پیشنهادات شما برای بالا رفتن کیفیت مطالب را پذیرا باشیم.
همانطور که مستحضرید؛ جامعه کاربران والکس بسیار وسیع است و بازار کریپتو هم به شدت پرنوسان دنبال می‌شود. بنابراین سیاست کاری ما صرفا ارائه مطالب آموزشی و بالابردن سطح دانش کاربران است تا بتوتانند با اتکا به مهارت خود تصمیمات سرمایه گذاری بهتری اتخاذ کنند.

دکمه بازگشت به بالا