معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال سوشی چیست؟ آشنایی با رمز ارز SUSHI و پروژه آن

پروژه سوشی سواپ (SushiSwap)، یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های سال ۲۰۲۰ است که با خلق ارز سوشی، موفق شده امیدها را به آینده بازار ارز دیجیتال بیشتر کند. سوشی سواپ در واقع یک صرافی غیرمتمرکز است که بر بستر بلاک‌چین اتریوم (Ethereum) اجرا می‌شود. سوشی، با هدف تشویق کاربران ارز دیجیتال به ارائه استخرهای نقدینگی و تبادل دارایی، ایجاد شده است. این پروژه، به عنوان یک فورک یا به‌روزرسانی شبکه یونی سواپ (UniSwap) نیز شناخته می‌شود. پس از کمی آشنایی با رمزارز SUSHI به شما خواهیم گفت که ارز سوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

نگاهی به سوشی سواپ (SUSHI SWAP)

صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ با استفاده از قراردادهای هوشمند عمل می‌کند. در این صرافی کاربران می‌توانند با ارائه استخرهای نقدینگی، دارایی ارز دیجیتال خود را مستقیما و بدون واسطه معامله کنند. هر کاربر می‌تواند دارایی خود را در استخرهای نقدینگی سوشی قفل کند. با این کار، هر زمان کسی از آن استخر استفاده کند، باید کارمزد پرداخت کند. کارمزد دریافت شده توسط سوشی، به عنوان پاداش بین کاربرانی که ارزهای دیجیتال خود را در استخرها قفل کرده بودند، تقسیم می‌شود. تمام این فرایند، نشان می‌دهد که سوشی سواپ، یک پروتکل مالی غیرمتمرکز (DeFi) است.

اگر استخر نقدینگی وجود نداشته باشد، کاربران می‌توانند آن را ایجاد کرده و نرخ مبادله خود را تعیین کنند. استفاده از استخرهای نقدینگی در پروژه‌های مشابهی همچون Balancer نیز دیده می‌شود. تفاوت سوشی سواپ در این است که کاربران ابتدا دارایی‌ها را در قراردادهای هوشمند و استخر نقدینگی قفل می‌کنند و سپس معامله‌گران از آن استخرها، ارزهای دیجیتال را خریدوفروش کرده و به تبادل توکن می‌پردازند.

استخرهای نقدینگی سوشی سواپ عبارتند از:

  • USDT-ETH
  • USDC-ETH
  • DAI-ETH
  • sUSD-ETH
  • LEND-ETH
  • SNX-ETH
  • UMA-ETH
  • LINK-ETH
  • BAND-ETH
  • YFI-ETH
  • SUSHI-ETH

بنابراین استفاده از صرافی سوشی و ذخیره ارزهای دیجیتال در کیف والت‌های امن سوشی، می‌تواند گزینه جذابی برای کاربران باشد. 

تمام توکن‌های معامله شده در سوشی، به جای اینکه توسط یک نهاد مرکزی پشتیبانی شوند، توسط قراردادهای هوشمند نگهداری می‌شوند. در این صرافی کاربران همه کاره هستند و خودشان این پلتفرم را مدیریت می‌کنند.

اهداف اصلی ارز سوشی چیست؟

هدف های ارز دیجیتال سوشی

اعضای اصلی تیم سوشی، هدف از ارائه این پلتفرم را انتشار بهترین نرم افزار غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال عنوان کرده‌اند. همچنین کاربردی کردن توکن‌های ارائه شده به کاربران، به عنوان هدف بعدی این رمزارز قید شده است؛ این یعنی کاربران بتوانند از توکن سوشی برای پرداخت خدمات شهری مثل مترو اتوبوس استفاده کنند. علاوه بر این‌‌ها، این رمزارز توسط گوشی‌های موبایل پشتیبانی می‌شود و این گام مهمی در زمینه آسان کردن استفاده از ارزهای دیجیتال است.

تاریخچه سوشی سواپ

برای اینکه بدانیم ارز سوشی چیستبای د به سرگذشت این پروژه نگاهی بیندازیم. ایده اصلی سوشی سواپ به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد. زمانی که هایدن آدامز (Hayden Adams) صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ را تاسیس کرد. دو سال بعد، دو فرد ناشناس با نام‌های مستعار سرآشپز نومی (Chef Nomi) و او ایکس مکی (0xMaki) دست به تغییرات جدیدی روی یونی سواپ زدند و یک فورک (Fork) از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، با نام سوشی سواپ ایجاد کردند. جالب است بدانید که صرافی غیرمتمرکز (DEX) سوشی، تنها ۲۴ ساعت پس از رونمایی، به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار رسید.

این پیشرفت، اگرچه خیلی سریع و هیجان انگیز بود، اما خیلی طول نکشید. کمی بعد از عرضه اولیه، سرآشپز نومی، بخش زیادی از دارایی خود به ارزش ۱۴ میلیون دلار را فروخت. یکی از پیامدهای این کار، کاهش قیمت ارز سوشی بود. هیچ کسی نمی‌دانست هدف از فروش این مقدار ارز سوشی چیست؛ یک هفته بعد، سرآشپز نومی دارایی خود را که خارج کرده بود، دوباره وارد سوشی کرد و از همه کاربران این شبکه عذرخواهی کرد.

به هر حال، از آن زمان تاکنون، سوشی نوسانات زیادی را تجربه کرده است.

اعضای تیم و شبکه سوشی سواپ

اعضای تیم صرافی غیرمتمرکز سوشی

تیم SushiSwap، از چندین آواتار ناشناس تشکیل شده است که پلتفرم را در پشت صحنه مدیریت می‌کنند. اگرچه تغییرات ساختاری عمده توسط خود جامعه کاربران سوشی به رای گذاشته می‌شود؛ اما فعالیت‌های روزانه و استراتژی‌های کلی در نهایت توسط سرپرست تیم با نام مستعار 0xMaki و اعضای تیم اصلی انجام می‌شود.

کاربران سوشی از چه راهی درآمد کسب می‌کنند؟

حتما شما هم شنیده‌اید که سوشی سواپ امکان کسب درآمد را برای کاربران فعال کرده است. در ادامه به معرفی و بررسی امکانات این پروژه برای درآمدزایی یا کسب سود می‌پردازیم.

روش Yield Farming LP

ییلد فارمینگ، یکی از راه‌های کسب درآمد برای کاربران ارز دیجیتال است که با عنوان لیکوئیدیتی ماینینگ (Liquidity Mining) نیز شناخته می‌شود. در این روش، کاربران رمزارز هایشان را در یک پروتکل قفل می‌کنند؛ سپس از این راه درآمد و پاداش کسب می‌کنند. این روش تقریبا مشابه استیکینگ (Staking) است، اما تفاوت ییلد فارمینگ در نقش کاربران است.

در این روش، کاربران به عنوان LP یا همان تامین‌کنندگان نقدینگی، دارایی خود را به استخرهای نقدینگی اضافه می‌کنند. هدف از این کار، فراهم کردن نقدینگی برای استخرها (قراردادهای هوشمند دارای مقداری دارایی) است. کاربران با تامین نقدینگی این استخرها، پاداشی در قالب توکن سوشی دریافت می‌کنند.

نکته مهم: کاربران هرچه دارایی بیشتری قفل کنند، سود بیشتری کسب می‌کنند.

روش SLP/Sushi Strike

در این روش، کاربران می‌توانند، همان توکن‌هایی که به عنوان پاداش دریافت کردند را دوباره در استخرها قفل کرده و به ازای آن سود بیشتری دریافت کنند.

وام‌دهی (Lending)

کاربران تأمین کننده نقدینگی استخرها یا LPها، می‌توانند توکن‌های قفل شده خود را در اختیار سایر کاربران قرار دهند. با این کار، درصورتی که کاربران دیگر از دارایی قفل شده آن‌ها ترید کنند، بسته به نوع توکن به آن‌ها پاداش داده می‌شود.

بررسی ویژگی‌های مثبت و منفی سوشی سواپ

مزایا و معایب پلتفرم سوشی

مزیت‌های سوشی سواپ

هرکدام از ارزهای دیجیتال، دارای مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند؛ از جمله مزیت‌های ارز سوشی، می‌توان به عدم نیاز به احراز هویت برای کار در پلتفرم سوشی اشاره کرد. این ویژگی، خصوصا برای کاربران ایرانی که تحت تحریم هستند، بسیار جذاب است. این یعنی، برای فعالیت در پلتفرم سوشی سواپ، نیازی به آپلود عکس و اطلاعات شخصی کاربران نیست.

یکی دیگر از مزیت‌های صرافی سوشی، امکان دریافت پاداش در قالب توکن سوشی (SUSHI) است. کاربران می‌توانند به ازای ذخیره دارایی در استخر، توکن دریافت کرده و آن را به اتریوم تبدیل کنند. علاوه بر این‌ها، سوشی پاداش خوبی برای تأمین کنندگان نقدینگی در نظر گرفته است. این پاداش، شامل ۲۵ درصد از هر کارمزد تراکنش است. درضمن، ۵ صدم درصد نیز از کارمزد هر تراکنش، به سوشی تبدیل شده و دوباره به عنوان پاداش به LP‌ها داده می‌شود.

امنیت، ویژگی مهم دیگر سوشی به شمار می‌رود. احتمال هک سوشی بسیار کم و بعید است و کنترل دارایی‌ها به طور کامل بر عهده خود کاربران است. در کنار این‌ها، کاربران ایرانی می‌توانند، با IP ایران در این صرافی تبادل کنند.

معایب سوشی سواپ

اما معایب ارز سوشی چیست؟ یکی از معایب عمده سوشی، در استخرها نهفته است. احتمال ضرر ناپایدار در استخرهای سوشی بسیار بالاست. از آنجا که زمان زیادی از ایجاد صرافی سوشی نمی‌گذرد، استخرهای نقدینگی هنوز از نظر مقدار وجه دارایی به حالت پایدار نرسیده‌اند. استخرهای دارای توکن سوشی و ETH یکی از استخرهای با ضرر ناپایدار‌ هستند.

پلتفرم سوشی، حد سود و ضرر را مشخص نمی‌کند. همچنین، مقدار کارمزدها بالاست و تعداد کمی رمزارز توسط این صرافی پشتیبانی می‌شوند. در کنار این موارد، امکان پشتیبانی ۲۴ ساعته وجود ندارد و از زبان فارسی، بازار فیوچرز و معاملات مارجین پشتیبانی نمی‌کند.

رقبا و سرمایه گذاران

بررسی رقبای صرافی سوشی سواپ

در بررسی پلتفرم SushiSwap، نمی‌توان از رقبای قدرتمند آن چشم پوشی کرد. پلتفرم‌هایی همچون DYDX و Pancake Swap، به دلیل سرعت بالاتر و وجود برخی خدمات بهتر، موفق شده‌اند تا حدودی از سوشی سواپ جلوتر حرکت کنند. اگرچه افت کلی بازار ارزهای دیجیتال طی ماه‌های اخیر، در کاهش رتبه سوشی سواپ بی تاثیر نبوده است، اما نمی‌توان برخی کاستی‌ها همچون سرعت کم و کارمزدهای بالا را نادیده گرفت.

اعضای ناشناس تیم سوشی در تلاش‌اند تا با به‌روزرسانی‌های پی‌در‌پی، شکاف ایجاد شده با رقبا را پر کرده و دوباره به دوران اوج خود در روزهای نخست برگردند.

چه چیزی سوشی (SUSHI) را منحصر به فرد کرده است؟

مزیت رقابتی ارز سوشی چیست؟ ویژگی فوق العاده سوشی که آن را از سایر رقبا متمایز و منحصر به فرد می‌کند، کاربرد توکن‌های سوشی (SUSHI) است که به عنوان جذابیت بخشی برای افزایش مشارکت کاربران استفاده می‌شوند. سوشی، مدیریت دارایی و پلتفرم را به خود کاربران سپرده است. هر کاربر می‌تواند برای بهبود شبکه، پیشنهاداتی مطرح کند. علاوه بر این، سوشی، به ازای مشارکت کاربران خود، به آن‌ها توکن سوشی پاداش می‌دهد.

ماهیت ارز سوشی چیست؟

در پاسخ به این سوال که ارز دیجیتال سوشی چیست؟ باید به ماهیت این توکن بپردازیم. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، توکن سوشی (SUSHI)، در این پلتفرم به عنوان پاداش به کاربرانی که در سوشی مشارکت می‌کنند داده می‌شود. شما می‌توانید با داشتن توکن سوشی از طریق صرافی‌های معتبری همچون FTX و Binance به ترید بپردازید و کسب سود کنید. سوشی در حال حاضر به قیمت ۱٫۳۷ دلار یعنی به ارزش ۴۵ هزار تومان، معامله می‌شود. ارزش بازار سوشی تقریبا معادل ۲۱۲ میلیون دلار است و این رمزارز در جایگاه ۱۳۴ در بین ارزهای دیجیتال قرار دارد. بیشترین قیمت سوشی ۲۳٫۳۴ دلار بوده است که در تاریخ ۱۳ مارچ ۲۰۲۱ محقق شده است. معتبرترین صرافی که بیشترین تبادل سوشی را دارد، بایننس است.

بهترین والت‌های سوشی کدامند؟

نحوه ذخیره سوشی ها

شما می‌توانید برای ذخیره ارز دیجیتال سوشی از والت‌های مختلف در بازار ارز دیجیتال استفاده کنید. امروزه انواع والت‌های سخت افزاری و نرم افزاری در بازار وجود دارند که برای ذخیره سازی و ترید ارز دیجیتال سوشی مناسب‌اند. اما بهترین کیف پول ارز سوشی چیست؟ در ادامه با بررسی انواع کیف پول به این سوال پاسخ می‌دهیم.

کیف پول‌های سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری، جزو والت‌های بسیار ایمن به شمار می‌روند. این کیف پول‌ها دارای یک رمز عبور شخصی هستند و احتمال هک آن‌ها به دلیل عملکرد آفلاین، بسیار ناچیز است. علاوه بر این، قابلیت پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی رمزارز را دارند. دو نمونه کیف پول Trezor و Ledger از جمله معتبرترین والت‌های سخت افزاری هستند. یک نکته مهم در استفاده از این والت‌ها، قیمت بالای آن‌هاست که شاید برای برخی کاربران به عنوان یک چالش تلقی شود.

کیف پول‌های نرم افزاری

والت‌های نرم افزاری، دسترسی راحتی دارند. شما می‌توانید این کیف پول‌ها را در گوشی تلفن یا سیستم خود به همراه داشته باشید. بسیاری از این والت‌ها به صورت رایگان هستند و برای کار با آن‌ها نیاز به تجربه زیادی ندارید. البته امنیت کیف پول‌های نرم افزاری کمتر از نوع سخت افزاری است. WalletConnect و MetaMask دو نمونه از والت‌های مناسب برای ارز دیجیتال سوشی هستند.

نحوه خرید و فروش ارز سوشی

در این بخش به عنوان راهنمای خرید و فروش ارز سوشی، قصد داریم به نحوه ترید این رمزارز بپردازیم. برای معامله ارز سوشی کافی است به یک کیف پول رمزارز دسترسی داشته باشید.  همچنین مقدار کمی توکن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها نیز لازم است. با داشتن این شرایط، شما آماده یک ترید هیجان‌انگیز برای سوشی سواپ هستید. برای این کار می‌توانید از صرافی‌های متمرکز، غیرمتمرکز خارجی از جمله بایننس و کوکوین و یا صرافی متمرکز داخلی مانند والکس استفاده کنید. در ادامه به آموزش گام به گام خرید از یک صرافی غیرمتمرکز خواهیم پرداخت.

خرید سوشی از صرافی غیرمتمرکز

برای شروع ابتدا به وبسایت سوشی سواپ بروید. در قسمت بالا سمت راست، روی گزینه Enter App کلیک کنید. در این مرحله به کیف پول ارز دیجیتال خود وصل می شوید. لازم به ذکر است که در این قسمت، هر کیف پولی را که شما انتخاب کرده‌اید، در دسترس خواهد بود.

مرحله اول، آموزش خرید سوشی

در قسمت بعدی، شما باید با استفاده از گزینه Connect Wallet، کیف پول خود را به سامانه متصل کنید.

خرید سوشی با کمک کیف پول ارز دیجیتال

 پس از اتصال کیف پول، تنها کافی است که استخر نقدینگی خود را تعیین کنید. با انتخاب هر استخر نقدینگی، سود و پاداش متفاوتی دریافت خواهید کرد.

ارز دیجیتال سوشی؛ آینده‌ای درخشان یا مبهم؟

تا اینجا به بررسی ارز دیجیتال سوشی پرداختیم و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم، اما آینده ارز سوشی چگونه است؟ آیا سرمایه گذاری روی آن می‌تواند گزینه سود آوری در بلندمدت باشد؟ در یک کلام سرنوشت ارز سوشی چیست؟

کارشناسان در رابطه با آینده سوشی بسیار خوش بین هستند. اگرچه این پروژه ابتدای راه خود قرار دارد، اما محبوبیت زیادی کسب کرده است. این پلتفرم برای شکستن قیمت خود، باید توکن‌های در گردش را بیشتر کند. در نظر داشته باشید که افزایش حجم معاملات، افزایش ارزش رمزارز را به دنبال خواهد داشت. برای این کار، سوشی سواپ در تلاش است تا مشارکت کاربران را بیشتر کند. آن‌ها در این زمینه با استارتاپ‌های چینی به توافق‌های خوبی رسیده‌اند. در اینکه آینده قیمتی ارز سوشی چیست، نظرات زیادی وجود دارد. هرچند پتانسیل سوشی بسیار بالاست اما تحلیلگران حداکثر قیمت آن را برای سال ۲۰۲۳، ۱۰ دلار تخمین زده‌اند. وب سایت کوین دسک (CoinDesk) نیز قیمت سوشی را در هفته آینده، ۱/۷ دلار تخمین زده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا