معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال تورچین؛ آشنایی با محیط تعاملی تورچین و عملکرد آن

تورچین یکی از پروژه‌های DeFi است که امکان تبادل چند زنجیره‌ای ارزهای دیجیتال مختلف را بدون توجه به نوع آن فراهم می‌کند. شبکه تورچین دارای اکوسیستمی است که کاربران می‌توانند با کمک آن ارزهای دیجیتال را از یک شبکه با رمزارزهایی از پلتفرم دیگر به کمک یک پروتکل واحد مبادله کنند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی شبکه تورچین و رمز ارز رون بپردازیم. اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال rune را دارید، تا انتهای این مقاله همراه والکس باشید.

پلتفرم تورچین چیست؟

قبل از آنکه در مورد ارز تورچین صحبت کنیم، بهتر است با پلتفرم آن آشنا شویم. تورچین یک پروتکل چند ارزی با معماری زنجیره‌ای متقابل و مبتنی بر کازماس است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های شبکه‌های مختلف از جمله بیت کوین و اتریوم را با توکن‌هایی که متعلق به یک شبکه نیستند، مبادله کنند.

در حال حاضر اغلب معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، برای مبادله دارایی‌های خود در شبکه‌های مختلف تنها به صرافی‌ها متکی هستند. به عنوان مثال مبادله بین بیت کوین با اتریوم به صورت مستقیم امکان‌پذیر نبوده و نیازمند یک صرافی است. چرا که شبکه‌های بومی نمی‌توانند‌ این مبادله را انجام دهند. با این وجود پروژه تورچین مشکل را با‌ ایجاد یک محیط تعاملی حل می‌کند. به لطف این پلتفرم کاربران می‌توانند مستقیماً رمزارزهای مختلف را بدون خروج از پروتکل و بدون نیاز به واسطه مبادله کنند. هدف اصلی‌ این پروژه دیفای، فراهم کردن نقدینگی بیشتر برای همه رمزارزهای پایه پشتیبانی شده و ایجاد یک ساختار برای مبادله دارایی‌ها در محیطی غیرمتمرکز و بدون ناظر مرکزی است.

THORChain همچنین کاربران را قادر می‌سازد تا از طریق صرافی غیرمتمرکز خود با سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال در استخرهای نقدینگی، سود کسب کنند. در‌ این سیستم، کاربران می‌توانند در عرض چند دقیقه، وام ارز دیجیتال دریافت کنند. نحوه دریافت وام ارز دیجیتال در این پلتفرم بسیار ساده است.

ارز تورچین

ارز تورچین (RUNE) توکن اصلی شبکه THORChain است. تورچین یک توکن جهانی چند منظوره به شمار می‌رود. این توکن از تمام عملکردهای شبکه پشتیبانی کرده و به اجرای پروتکل‌های ضروری شبکه کمک می‌کند. تورچین در قسمت‌های مختلف شبکه نظیر حکمرانی، سها‌م‌داری، اعتباردهی برای گره‌های اعتبارسنجی و همچنین معامله با سایر توکن‌ها کاربرد دارد. ‌ارز تورچین همچنین به عنوان انگیزه‌ای در سیستم برای پاداش دادن به اپراتورهای Node و سهام‌دارانی استفاده می‌شود که وجوه خود را به استخرهای نقدینگی واریز می‌کنند.

در حال حاضر  ۳۲۶.۱۳ میلیون عدد از مجموع ۵۰۰ میلیون توکن‌های تورچین در گردش است.‌ این توکن مانند بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، عرضه محدودی دارد. عرضه محدود به‌این معنی است که پس از اتمام عرضه، هیچ توکن جدیدی‌ ایجاد نخواهد شد. عرضه محدود به عنوان یک مکانیسم ضد تورم عمل می‌کند و به طور بالقوه می‌تواند خرید این رمز ارز را به یک سرمایه‌گذاری بلندمدت ارزشمند تبدیل کند.

عملکرد شبکه تورچین

تور نود

همان طور که اشاره شد، تورچین دارای استخرهای نقدینگی است. دارایی‌های سرمایه‌گذاران، موجودی این استخر را تشکیل داده و امنیت آن توسط شبکه‌ای از اپراتورهای گره تامین می‌شوند. هدف از قرار دادن دارایی در این استخرها، کسب سود و پاداش شبکه است.‌ این سود از طریق کارمزد سوآپ و پاداش‌های سیستم به سپرده‌گذاران تعلق می‌گیرد. 

هر فردی امکان اضافه‌کردن نقدینگی در استخر را داشته و انجام این کار نیاز به مجوز ندارد. علاوه بر‌این تنها فرد سپرده‌گذار می‌تواند دارایی که سرمایه‌گذار کرده را برداشت کند. همچنین ارائه‌دهندگان نقدینگی امکان پیشنهاد دارایی جدیدی را دارند. البته این درخواست تنها مربوط به دارایی‌هایی است که مطابق با بلاک چین پشتیبانی شده در اکوسیستم باشند.

در این اکوسیستم، تور نودها به عنوان گره‌های مستقل شبکه عمل می‌کنند. ‌این گره‌ها نقش مهمی در تبادل بین شبکه را ایفا کرده و به ازای هر مبادله بین زنجیره‌ای، امکان دریافت پاداش دارند. هر گره باید پیوند RUNE را قبل از تبدیل شدن به یک اپراتور گره، ارائه دهد. ‌این اوراق به عنوان وثیقه نگهداری می‌شوند تا اپراتورهای گره همیشه به نفع شبکه کار کنند. در واقع باید حجم این توکن به میزان دوبرابر کل پیوندهای جمع شده باشد تا به عنوان وثیقه بتوان از آن استفاده کرد. 

در این اکوسیستم، تورچین به عنوان یک واسطه و خزانه عمل می‌کند. به عنوان مثال هنگامی که بخواهید بیت کوین را به اتریوم تبدیل کنید، باید بیت کوین را به تورچین ارسال کنید. به محض ورود بیت کوین به شبکه، این کوین به ارز تورچین تبدیل شده و سپس به اتریوم تبدیل خواهد شد. درواقع اتریوم از خزانه تورچین ارسال می‌شود. با‌ این فرایند می‌توان مبادلات بومی را بدون توجه به نوع دارایی انجام داد.

در این پلتفرم قیمت توکن‌ها برای تخمین میزان مبادله توسط گره‌ها تنظیم شده و از ‌این طریق ارزش مبادله دارایی تعیین می‌شود. ‌این معامله‌گران، دارایی که به اشتباه قیمت‌گذاری شده‌اند را پیدا کرده و از‌ این اختلاف قیمت سود کسب می‌کنند. بنابراین، ‌این روند باعث می‌شود که قیمت لحظه‌ای توکن‌ها بدون نیاز به یک صرافی شخص ثالث مشخص شود.

تورچین به سادگی می‌تواند با کمک‌ این مدل میزان ارزش هر دارایی را تعیین کند. در واقع، این ارز همانند مدیر یک خزانه علاوه بر نظارت بر نسبت‌های استخر به دارایی‌ها، سپرده‌ها و برداشت‌ها را نیز مدیریت می‌کند. ‌این پروژه به ‌ایجاد نقدینگی غیرمتمرکز و حذف واسطه‌های متمرکز بسیار کمک می‌کند. استقبال سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال از این پلتفرم باعث شده تا آینده ارز تورچین بسیار خوشبینانه پیش‌بینی شود.

بنیانگذاران ارز تورچین 

تاریخچه ارز رون

ارز تورچین توسط یک تیم ناشناس برای حفظ ماهیت غیرمتمرکز راه‌اندازی شد، بنابراین هیچ بنیاد، تیم توسعه دهنده رسمی یا مدیر عاملی برای آن معرفی نشده است. خالق پروژه نیز ناشناس است. تمام فعالیت‌های تیم توسعه‌دهنده در GitHub انجام شده و به‌روزرسانی‌های جدید در این بستر بارگذاری می‌شوند.

تیم توسعه‌دهنده تورچین به‌روزرسانی‌های خود را بر روی گره‌ها اعمال کرده و در نهایت آن‌ها را به سرمایه‌گذاران و کاربران شبکه واگذار می‌کند. سهام‌داران براساس RUNE کار می‌کنند و دارایی را به بازار مبادله آن می‌آورند. مبادله‌کنندگان برای انجام مبادلات و مبالغ وام گرفته شده، هزینه‌های تراکنش را پرداخت کرده و از‌ این طریق اقتصاد پلتفرم را فعال و پویا نگه می‌دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ، می‌توانید مقاله پروتکل دیفای را مطالعه کنید.

 آشنایی با ویژگی‌های کلیدی شبکه THORChain

شبکه و ارز تورچین به دلیل ویژگی‌های منحصربه فردی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه این مطلب، به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های این ارز می‌پردازیم:

حذف اوراکل‌ها

اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز از داده‌های خارج از زنجیره استفاده می‌کنند تا بتوانند قیمت‌گذاری دقیق انجام دهند؛ این مسئله باعث از دست رفتن ویژگی غیرمتمرکز شبکه می‌شود. این دسته از صرافی‌ها موارد مختلفی نظیر اوراکل، سهام و حتی موجودی پرداخت را کنترل می‌کنند؛ اما در پلتفرم تورچین از معامله‌گران آربیتراژ جهت حفظ تعادل قیمت و غیرمتمرکز نگه داشتن شبکه استفاده می‌شود. 

معامله گران آربیتراژ پاداش فعالیت خود را با توکن RUNE دریافت می‌کنند. به لطف این مکانیسم، این معامله‌گران باعث می‌شوند که حجم ارز تورچین با حجم سایر ارزهای دیجیتال در صرافی مطابقت داشته باشد. 

مبارزه با کم شدن نقدینگی

هنگامی که استخرهای نقدینگی بسیار زیادی برای یک توکن وجود داشته باشد، یافتن پیشنهادات متقابل برای آنها چالش برانگیز می‌شود. اما در این پروژه، هر توکن ابتدا با RUNE و سپس با توکن بعدی در‌ این تبادل جفت می‌شود.‌ این معامله تقریباً آنی و یکپارچه است. جفت کردن توکن‌ها، نیاز به داشتن تعداد زیادی استخر نقدینگی را از بین می‌برد و به تمرکز نقدینگی کمک می‌کند.

کم هزینه بودن مبادلات 

یکی از مهم‌ترین معایب صرافی‌های غیرمتمرکز هزینه‌های بالای آن است. THORChain نه تنها هزینه‌ها را بسیار کمتر از سایر صرافی‌ها نگه می‌دارد، بلکه کارمزد آن صورت پویا محاسبه می‌شود. بخشی از‌ این کارمزدها مجدداً بین اعتبارسنجی‌ها یا ارائه‌دهندگان استخر نقدینگی توزیع می‌کند.

این پروژه یک هزینه منحصر به فرد به نام هزینه مبتنی بر لغزش (Slip-Based Fee) را معرفی کرد.‌ این کارمزد به منظور مبارزه با دست‌کاری نهنگ‌هاست؛ نهنگ به سرمایه‌گذاران با دارایی بالا از یک توکن اشاره دارد که می‌توانند قیمت یک توکن را با انجام یک خرید و فروش بزرگ به شدت افزایش یا کاهش دهند. محاسبه کارمزد مبتنی بر لغزش بر اساس‌ این است که سرمایه‌گذاری شما چقدر می‌تواند ارزش توکن استخر نقدینگی را تغییر دهد.‌ این کارمزد به صورت پاداش بین تامین‌کنندگان استخر نقدینگی توزیع می‌شود.

سرعت بالای مبادلات 

مقیاس‌پذیری زیاد و پشتیبانی از جذابیت‌هایی است که توجه سرمایه‌گذاران را جلب می‌کند. فرایند کامل مبادله ارز تورچین کمتر از ۵ ثانیه طول می‌کشد.

شفافیت در عملکرد

تیم ناشناس THORChain با تکیه بر شفافیتی که دارد، بسیار قابل اعتماد است. علاوه بر‌ این، هر RUNE جمع‌آوری شده به عنوان هزینه، میان شرکت‌کنندگان شبکه به عنوان پاداش توزیع می‌شود. کاربران می‌توانند پیشرفت‌های دقیق پلتفرم را از کانال‌های مختلف دنبال کنند.

محدودیت‌های شبکه تورچین

برای کاربرانی که به تجربه روان کار با صرافی متمرکز ارز دیجیتال عادت دارد،‌ این پلتفرم ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. قابلیت‌های محدود این پلتفرم می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که مشکلی با پرداخت هزینه‌های تراکنش در صرافی‌های متمرکز ندارند، کمی دشوار باشد. صرافی‌های غیرمتمرکز نیز به شدت به استخرهای نقدینگی‌ ایجاد شده توسط سرمایه‌گذاران دیگر وابسته هستند. در حالی که آنها اقداماتی را برای اطمینان از تبادل روان انجام می‌دهند، اما بازهم خطراتی آنها را تهدید می‌کند.

چه چیزی شبکه تورچین را منحصر به فرد می‌کند؟

ویژگی‌های منحصر به فرد THORChain

تورچین به لطف رویکرد موثر خود در نقدینگی، پروژه‌ای منحصربه‌فرد است.‌ این سیستم از کارمزدی استفاده می‌کند که شانس از دست دادن نقدینگی را کاهش داده و در عین حال خطر ضرر دائمی را حذف می‌کند. عامل دیگری که این شبکه را منحصربه‌فرد می‌کند، رابط کاربری خوب آن است. این رابط توسط ترکیب پیچیده‌ای از فناوری‌های نوآورانه‌ ایجاد شده و امکان تبادل بدون چالش در ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند.

تورچین در واقع یک سازمان غیرانتفاعی است و تیم ناشناس آن هیچ یک از وجوه RUNE را که برای هزینه‌ها استفاده می‌شود را در پروتکل نگه نمی‌دارد. تمام هزینه‌های جمع‌آوری شده در این پلتفرم بین شرکت‌کنندگان شبکه توزیع می‌شود. علاوه بر این، کاربران می‌توانند توکن‌ها را از پلتفرم‌های برتر مانند اتریوم، بیت کوین، زنجیره هوشمند بایننس، لایت‌کوین و سایرین به صورت فوری مبادله کنند.

در تورچین با کمک تندرمینت و TSS، سازوکار اجماع تحمل خطای بیزانس (BFT) در شبکه به‌کار گرفته می‌شود. در این مکانیسم رضایت دو‌ سوم از اکثریت افراد شرکت‌کننده در اجماع برای ورود‌ و‌ خروج دارایی‌ها به مخزن اصلی TSS مورد‌ نیاز خواهد بود.

چهار نوع کاربر کلیدی در اکوسیستم THORChain وجود دارد:

  • مبادله‌کنندگان (Swappers): از استخرهای نقدینگی برای مبادله دارایی‌ها استفاده می‌کنند.
  • ارائه‌دهندگان نقدینگی (Liquidity providers): نقدینگی را به استخرها اضافه می‌کنند و پاداش دریافت می‌کنند.
  • اپراتورهای گره (Node operators): اوراق قرضه ارائه می‌کنند و برای‌ ایمن سازی سیستم پول می‌گیرند.
  • معامله‌گران (Traders): با هدف کسب سود بر استخرها نظارت و تعادل مجدد را برقرار می‌کنند.

تورچین برخلاف دیگر پروتکل‌های زنجیره‌ای، دارایی‌ها را قبل از مبادله جمع‌آوری نمی‌کند. در عوض در این پلتفرم از دارایی‌های بومی در شبکه ارز تورچین برای انجام مبادله دارایی‌ها به صورت شفاف و مستقل استفاده می‌شود.

چه چیزی به THOR Chain ارزش می‌دهد؟

ارزش ذاتی ارز تورچین بر اساس عناصر فناوری، ظرفیت فنی و کاربرد آن است.‌ به‌روزرسانی‌ها و توسعه‌های نقشه راه، تورچین را به یک پروژه ارزشمند تبدیل کرده‌اند. برای مثال، راه‌اندازی شبکه اصلی در آوریل ۲۰۲۱ در واقع به‌روزرسانی نقشه راهی بود که ارزش اصلی این پلتفرم به به نمایش گذاشت.

با این وجود ارزش ذاتی ارز تورچین ممکن است با قیمت بازار مطابقت نداشته باشد. دلیل اصلی این موضوع وجود نوسانات بازار ارزهای دیجیتال است. قیمت RUNE در معرض تغییر بوده و گاهی افزایش و کاهش‌های غیرقابل پیش بینی دارد.

امنیت شبکه تورچین

شبکه THORChain از طریق پروتکل Proof of Stake و Tendermint که نوعی BFT است، ایمن می‌شود. ‌این شبکه بر روی Cosmos SDK ساخته شده که خود این بستر نیز روی Tendermint اجرا می‌شود. Tendermint با اطمینان از اعتبار نودها و تمامی عملیات روی شبکه، امنیت پل‌های زنجیره‌ای را ‌تضمین می‌کند.

مکانیسم ابتکاری اثبات سهام BFT این پلتفرم حداقل بر ۱۰۰ گره نظارت می‌کند. اثبات سهام به عنوان تاییدکننده تراکنش‌ها و عملیات شبکه هستند. ‌این سیستم همچنین فعالیت‌های گره‌ها را رصد کرده و گره‌های مخرب را ردیابی می‌کند. به بیان دیگرُ سیستم مجازات و پاداش‌دهی در این بستر به خوبی پیاده‌سازی شده است.

بهترین کیف پول‌های ارز تورچین

کیف پول تورچین (RUNE)

ارز تورچین در چندین بلاکچین از جمله بایننس‌چین و اتریوم در دسترس است؛ بنابراین می‌توان آن را در کیف پول‌هایی که از توکن‌های BEP-2 یا ERC-20 پشتیبانی می‌کنند، ذخیره کرد. نوع کیف پولی منتخب شما به نوع دارایی و کاربرهای مورد نظرتان بستگی خواهد داشت. برخی از بهترین کیف‌پول‌های ارز تورچین عبارت‌اند از:

کیف پول‌های سخت افزاری ارز تورچین

کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین گزینه را برای ذخیره ارزهای دیجیتال با امکان ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری آفلاین هستند. کیف پول های Rune تورچین که در دسته سخت‌افزاری قرار می‌گیرند عبارتند از:

  •  لجر نانو اس (ledger nano s)
  • لجر نانو ایکس (ledger nano x)
  • ترزور (Trezor)

کیف پول‌‌های نرم افزاری ارز تورچین

کیف پول‌های نرم افزاری روی گوشی‌های هوشمند یا دسکتاپ نصب شده و می‌توانند از نوع حضانتی (custodial) یا غیرحضانتی (non-custodial) باشند. در کیف‌پول‌های حضانتی، کلید خصوصی توسط ارائه‌دهنده خدمات مدیریت و پشتیبان‌گیری می‌شوند. کیف پول نرم افزاری تورچین عبارتند از:

  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • کیف پول سیف پل (SafePal)
  • کیف پول گواردا (Guarda)
  • کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)
  • کیف پول اتمیک (Atomic)
  • کیف پول کوینومی (Coinomi)
  • متامسک (Meta Mask)

آیا ارز تورچین یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری است؟ 

تورچین دسترسی به نقدینگی را برای معامله‌گران تسهیل کرده و سرعت انجام مبادلات را به طرز قابل توجهی بهبود می‌بخشد. کاربران می‌توانند به راحتی برخی از ارزهای دیجیتال برتر از شبکه‌های مختلف را در یک محیط غیرمتمرکز با یک رابط کاربر پسند مبادله کنند.

THORChain در حالت کلی می‌توان گفت که تجربه‌ای بدون چالش را برای کاربران خود ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. این پلتفرم به لطف با ظرفیت فنی و نوآورانه، می‌تواند به عنوان یکی از پروژه‌های پیشرو DeFi شناخته شود. به همین دلیل افراد زیادی به خرید ارز تورچین روی آورده و آن را یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

در صورتی که قصد خرید ارز تورچین را داشته باشید، می‌توانید در صرافی والکس یک حساب کاربری ایجاد کرده و تعداد توکن مورد نظرتان را تهیه کنید. نحوه خرید تورچین بسیار آسان بوده و امکان معامله این توکن به صورت ریالی یا مبادله جفت ارز با تتر یا بیت کوین برای کاربران صرافی والکس فراهم شده است.

به نظر شما پروژه توچین چه عملکردی در آینده خواهد داشت؟ نظرات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

از کجا توکن تورچین بخریم؟

شما با عضویت در صرافی والکس می‌توانید ارز RUNE را خریده و با قیمت لحظه‌ای و هماهنگ با بازارهای جهانی، معامله‌ی خود را انجام دهید. 

روش کسب تورچین به صورت رایگان چیست؟

تنها روش کسب این رمزارز خرید و فروش آن در صرافی‌های مجاز یا شرکت در ایردراپ‌های سالانه تورچین است. سایت‌هایی که وعده تورچین رایگان می‌دهند اغلب پروژه‌های کلاهبرداری هستند.

آیا ارز دیجیتال تورچین را می‌توان استخراج کرد؟

نخیر، ارز دیجیتال تورچین با مکانیسم اجماع اثبات سهام کار می‌کند، به همین دلیل امکان استخراج آن وجود ندارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
academy.binance
سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا