ترید

آموزش نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل؛ راهنمای معامله رمزارز XRP

در چند سال اخیر، ریپل به یکی از ارزهای دیجیتال پرطرفدار تبدیل شده و در حال حاضر، رتبه ۷ در میان ارزهای دیجیتال برتر را دارد. به همین دلیل، بسیاری از افراد دست به خرید این ارز دیجیتال زده‌اند و امیدوارند که در آینده به سود چشم‌گیری برسند. قبل از آشنایی با نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل، بهتر است بدانیم که ریپل چیست. سپس در این مقاله به معرفی صرافی‌هایی که از ریپل پشتیبانی می‌کنند و همینطور آموزش خرید و فروش در آن‌ها می‌پردازیم.

صرافی‌هایی برای خرید و فروش ریپل (XRP)

ارز دیجیتال ریپل با نماد “XRP”برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد. هدف راه‌اندازی این ارز دیجیتال، بهبود فرایند استخراج و پایداری شبکه بیت کوین است. XRP ادعا می‌کند که انتقالش از یک کیف پول ارز دیجیتال به کیف پول دیگر، تنها ۳ الی ۵ ثانیه طول می‌کشد. در ادامه به معرفی چند صرافی خارجی معتبر برای خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل و آموزش نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل می‌پردازیم. ما در این آموزش سعی کردیم که صرافی‌های بدون تحریم و بدون احراز هویت را آموزش دهیم تا استفاده آن برای همه ساده‌تر باشد. از آنجایی که صرافی بایننس و بسیاری دیگر از صرافی‌های خارجی برای ایرانیان تحریم هستند، آموزش استفاده از آن کمی پیچیده‌تر است.

صرافی‌های ارز دیجیتال

برخی از صرافی‌هایی که از خرید ارز ریپل و فروش آن پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • صرافی بیت استمپ (BitStamp)
  • صرافی eToro
  • صرافی BitDD
  • صرافی crypto.com
  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی کوین بیت (CoinBase)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی بیت فینکس (Bitfinex)
  • صرافی کوکوین (Kucoin)

برای آگاهی از دیگر صرافی‌هایی که از ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید به سایت Coinmarketcap مراجعه کرده و نماد “XRP” را سرچ کنید. در قسمت “Market” این سایت تمامی صرافی‌ها و کیف پول های ریپل که از این ارز پشتیبانی می‌کنند، قابل مشاهده هستند.

آموزش نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل در صرافی کوکوین

صرافی ارز دیجیتال کوکوین (Kucoin) برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. این صرافی در سال‌های اخیر و با قوانین سفت و سخت و محدودیت‌هایی که بر روی استفاده ایرانی‌ها از صرافی‌های بسیار معروف مثل بایننس اعمال شد، محبوبیت بسیار زیادی بین ایرانیان پیدا کرد. در پی اجرای این محدودیت‌ها، بایننس و بسیار دیگر از صرافی‌ها، کاربران ایرانی را تحریم کردند و دست به بلاک کردن حساب کاربری آن‌ها زدند. از این رو، بسیاری از ایرانیان، دیگر قادر به استفاده از چنین صرافی‌هایی نیستند. با این که کوکوین همچنان قوانین سختگیرانه‌ای از بابت احراز هویت ندارد ولی بهتر است که با IP ایران وارد تمامی صرافی‌ها نشوید.

صرافی کوکوین برای معاممله ریپل

اگر تاکنون در صرافی کوکوین ثبت نام نکرده‌اید، بر روی گزینه “Sign Up”در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و مراحل ساده ساخت حساب کاربری در این صرافی را انجام دهید تا با هم به سراغ آموزش نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل در صرافی کوکوین برویم.

ثبت نام در صرافی کوکوین

خرید ارز دیجیتال ریپل در صرافی کوکوین

قبل از شروع آموزش، باید بگوییم که حتما برای خرید ریپل و سودگیری از آینده ریپل، باید کیف پول صرافی خود را شارژ کنید. می‌توانید مقداری تتر یا هر ارز دیجیتال دیگری به این کیف پول واریز کنید. حالا در بالای صفحه اصلی این صرافی، یک نوار با گزینه‌های مختلف وجود دارد. در میان این گزینه‌ها، گزینه “Trade” را انتخاب و مراحل زیر را طی کنید:

  • در زیر مجموعه “Trade” چند نوع روش معامله وجود دارد که برای خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل، باید گزینه “Spot Trading” را انتخاب کنید.
گزینه Trade در صرافی کوکوین
  • یک صفحه جدید برای شما ظاهر می‌شود که مربوط به معامله ارزهای دیجیتال است.
  • در بخش بالا سمت چپ، گزینه مربوط به جفت معاملاتی را می‌بینید. روی آن کلیک کرده و جفت معاملاتی خود را انتخاب کنید. برای خرید ریپل با تتر، باید جفت معاملاتی “USDT/XRP” را انتخاب کنید.
انتخاب جفت معاملاتی در صرافی کوکوین
  • صفحه‌ای که می‌بینید در نگاه اول خیلی پیچیده و سخت به نظر می‌رسد ولی سمت چپ، چارت قیمت ارز دیجیتال ریپل است. سمت راست نیز “Order Book” مربوط به این ارز دیجیتال است.
  • ما با این بخش‌ها کاری نداریم و مستقیم به سراغ کادر پایین سمت راست صفحه می‌رویم که مربوط به “Spot” است.
  • کادر بالای صفحه مربوط به ارز دیجیتال مبدا یا موجود در کیف پول صرافی شما است که در مثال ما، همان “USDT” یا تتر می‌شود و کادر پایینی نیز مربوط به ارز دیجیتال ریپل (XRP) است.
  • هر مقدار از ارز تتر (USDT) یا هر ارز دیگری که دارید و می‌خواهید به ریپل تبدیل کنید را در کادر بالا بنویسید.
  • در کادر پایین نیز با توجه به قیمت ریپل در بازار، مقدار ریپل‌های دریافتی مورد نظر خود را وارد کنید.
  • در نهایت، بر روی گزینه “Buy XRP” کلیک کنید.
خرید ارز ریپل از صرافی کوکوین

فروش ارز دیجیتال ریپل در صرافی کوکوین

اگر در کادر مربوط به “Exchange” در صرافی کوکوین دقت کرده باشید، می‌بینید که دو کادر در کنار هم هستند. کادر سمت چپ، برای خرید و کادر سمت راست برای فروش ارز دیجیتال مورد نظر شما است. پس برای فروش ارز دیجیتال ریپل، ما با کادر سمت راست کار داریم.

  • تمامی مراحل مربوط به خرید ارز دیجیتال ریپل را مجددا طی کنید تا به کادر مربوط به “Exchange” در گوشه پایین سمت چپ برسید. البته، این موضوع برای زمانی است که جفت معاملاتی شما تغییری نکرده باشد. ولی اگر به عنوان مثال، می‌خواهید ریپل خود را به اتریوم تبدیل کنید، جفت معاملاتی شما “XRP/ETH” می‌شود.
  • اکنون کادر سمت راست را با توجه به قیمت‌های بازار و موجودی ارز دیجیتال ریپل خود پر کنید.
  • در نهایت بر روی گزینه “Sell XRP” کلیک کنید.
فروش ارز ریپل از صرافی کوکوین

آموزش نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل در صرافی بیت فینکس

صرافی بیت فینکس (Bitfinex) در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد و یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. این صرافی در میان صرافی‌های ارز دیجیتال برتر، رتبه نهم را به دست آورده است. رابط کاربری بسیار ساده و جذاب آن باعث می‌شود که تمامی افراد از جمله مبتدی و حرفه‌ای، امکان استفاده از آن داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم صرافی بیت فینکس، کارمزد معاملاتی بسیار پایین آن است. این صرافی معمولا کارمزدی معادل با ۰٫۲۰ درصد یا حتی کمتر، از کاربرانش دریافت می‌کند. در صرافی بیت فینکس علاوه بر خرید و فروش ارزهای دیجیتال، امکان انجام معاملات اسپات، مارجین، کاغذی و روش‌های معاملاتی دیگر را هم دارید.

صرافی بیت فینکس

فراموش نکنید که برای استفاده از این صرافی، باید VPN را روشن کرده و IP خود را تغییر دهید. چرا که صرافی بیت فینکس به کشور ایران خدماتی ارائه نمی‌دهد. همچنین، در هنگام ساخت حساب کاربری، ایران را به کشور خود انتخاب نکنید تا در روند ساخت حساب کاربری دچار مشکل نشوید. پس از این که مراحل ثبت نام شما در این صرافی کامل شد، می‌توانید نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل را یاد گرفته و انجام دهید.

خرید ارز دیجیتال ریپل در صرافی بیت فینکس

پس از کامل شدن مراحل ثبت نام در این صرافی، باید کیف پول صرافی خود را شارژ کنید؛ یعنی باید مقداری تتر به کیف پول صرافی بیت فینکس واریز کنید تا بتوانید با آن مقداری ارز دیجیتال ریپل بخرید. حالا برای شارژ کیف پول صرافی می‌توانید از کیف پول ارز دیجیتال خود به کیف پول صرافی واریز کنید یا با کمک یک صرافی داخلی، تومان خود را به تتر و تتر را کیف پول صرافی بریزید. زمانی که از شارژ کیف پول صرافی خود مطمئن شدید، مراحل خرید ارز دیجیتال ریپل را به ترتیب زیر شروع کنید:

  • وارد صفحه معاملات صرافی شوید و جفت معاملاتی خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر در کیف پول صرافی، تتر دارید؛ جفت معاملاتی شما، USDT/XRP می‌شود.
  • حالا یک فرم سفارش (Order form) برای شما باز می‌شود که در گوشه سمت راست، دو بخش “Margin” و “Exchange” دارد. “Margin” مربوط به معاملات با اهرم می‌شود ولی “Exchange” آن چیزی است که ما برای خرید و فروش ریپل به آن نیاز داریم.
فرم سفارش در صرافی بیت فینکس
  • سپس، فرم سفارش را بر روی “Exchange” قرار دهید.
  • در پایین کادر، دو فیلد وجود دارد که سمت چپ “Price” و سمت راست “Amount است. “Price” مربوط به ارزی می‌شود که شما در کیف پول صرافی خود موجود دارید و “Amount” نیز مربوط به ارز دیجیتال ریپل می‌شود که قصد خرید آن را دارید.
  • سپس، آن مقداری از ارز موجود در کیف پول صرافی خود را که می‌خواهید به ریپل تبدیل کنید، در کادر سمت چپ بنویسید.
  • کادر سمت راست را نیز با توجه به مقدار ارز مبدا و قیمت ارز دیجیتال ریپل پر کنید. 
  • در نهایت، برای خرید ارز دیجیتال ریپل، بر روی “Exchnge Buy کلیک کنید تا ریپل‌ها به کیف پول صرافی شما واریز شوند.

فروش ارز دیجیتال ریپل در صرافی بیت فینکس

برای فروش ریپل در این صرافی نیز باید دقیقا مثل خرید آن عمل کنید. با این تفاوت که در فروش ریپل، جفت معاملاتی شما تغییر می‌کند. یعنی ممکن است شما بخواهید ریپل بدهید و به جای آن اتریوم دریافت کنید. در این شرایط، جفت معاملاتی شما “XRP/ETH” می‌شود. برای تکمیل فروش، گام‌های زیر را طی کنید:

  • جفت معاملاتی مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • فرم سفارش برای شما ظاهر می‌شود.
  • در فرم سفارش، مقدار ریپل برای فروش را وارد کنید تا مقدار ارز دریافتی را نیز با توجه به قیمت بازار پر کنید.
  • در نهایت، بر روی گزینه “Exchange Sell کلیک کنید تا فروش شما کامل شود.

آموزش نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل در صرافی والکس

صرافی ارز دیجیتال والکس

از آن جایی که برخی از افراد همچنان نسبت به انجام معامله در صرافی‌های خارجی، آگاهی کامل ندارند، ممکن است نسبت به استفاده از آن بترسند. به همین دلیل، ما در این مقاله به آموزش نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل در یک صرافی داخلی یعنی والکس هم می‌پردازیم.

برای استفاده از امکانات صرافی والکس، در قدم اول باید در آن یک حساب کاربری بسازید. از آن جایی که تمامی توضیحات در این صرافی به فارسی نوشته شده، استفاده از آن و ثبت نام در آن کار سخت و پیچیده‌ای نیست. قدم بعدی، مانند دیگر صرافی‌ها، افزایش موجودی کیف پول صرافی است. همان‌طور که می‌دانید، صرافی والکس از تومان نیز پشتیبانی می‌کند و شما به صورت مستقیم می‌توانید مقداری تومان به کیف پول صرافی خود واریز کرده و آن را به ریپل یا هر ارز دیجیتال دیگری تبدیل کنید.

برای خرید ریپل در صرافی والکس، مراحل زیر را طی کنید.

  • در نوار بالای موجود در صفحه اصلی، روی گزینه «معامله‌ها» و سپس، «خرید و فروش آنی» کلیک کنید.
شروع معامله در صرافی والکس
  • در صفحه نمایش داده شده، روی تب «خرید»کلیک کنید.
  • در کادر پایین آن، ارز دیجیتال مورد نظر خود را یعنی ریپل (XRP) را انتخاب کنید.
  • حالا در کادر سمت چپ، با عنوان «پرداخت می‌کنم»، مقدار تومان مورد نظر برای خرید ریپل را وارد کنید.
  • در کادر سمت چپ پایین، با عنوان «دریافت می‌کنم»،مقدار ریپلی که می‌خواهید دریافت کنید را بنویسید.
  • البته، یک گزینه دیگر در پایین با عنوان «قیمت در بازار» وجود دارد که اگر آن را روشن کنید، معامله شما با قیمت روز ریپل در بازار انجام می‌شود.
  • در نهایت، بر روی گزینه «شروع معامله» کلیک کنید تا خرید شما تکمیل شود.
تایید معامله ریپل در صرافی والکس

فروش ارز دیجیتال در صرافی والکس دقیقا مشابه با خرید است، یعنی نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل به یک شکل انجام می‌شود. با این تفاوت که باید تب کادر معامله را بر روی «فروش» قرار دهید. سپس، ارز دیجیتال مورد نظر را برای معامله انتخاب کنید. در کادرها نیز مقدار ریپل برای فروش و مقدار ارز دیجیتال مورد نظر برای دریافت را وارد کنید. در نهایت، بر روی «شروع معامله» کلیک کنید.

کیف پول‌های ارز دیجیتال ریپل (XRP)

پس از خرید هر ارز دیجیتالی، بهتر است که آن را در کیف پول صرافی نگهداری نکنید و آن را در کیف پول ارز دیجیتال خود واریز کنید. برای نگهداری ارز دیجیتال ریپل نیز می‌توانید از کیف پول های امن استفاده کنید. برخی از کیف پول‌هایی که از ریپل پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (Metamask)، اتمیک ولت (Atomic Wallet)، سیف پال (Safepal)، کوین بیس (CoinBase)، کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) و مث ولت (Math Wallet).

صرافی داخلی برای خرید ریپل مناسب‌تر است یا صرافی خارجی؟

حالا که آموزش نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ریپل را مرور کردیم، احتمالا برای انتخاب یک صرافی ایرانی یا یک صرافی خارجی برای انجام معامله خود در یک دوراهی قرار گرفته‌اید. انتخاب صرافی کاملا به معامله‌گر بستگی دارد. با توجه به اینکه کاربران ایرانی برای انجام معاملات بین‌المللی خود با محدودیت‌های قانونی مواجه هستند، صرافی‌های متمرکز می‌توانند گزینه‌ای مشکل‌ساز به حساب بیایند.

صرافی‌های غیرمتمرکز اما راه را برای معامله کاربران هموارتر کرده و معمولا مانعی برای معاملات شما ایجاد نمی‌کنند. با این حال، بهتر است برای کار با این صرافی‌ها، از VPN استفاده کنید. صرافی‌های داخلی نیز گزینه‌ای دیگر برای کاربران ایرانی محسوب می‌شوند که به دلیل پشتیبانی از مشتریان و رابط کاربری فارسی، می‌توانند راهی مطمئن‌تر و آسان‌تر باشند.

شما ترجیح می‌دهید از چه طریقی برای خرید ارز دیجیتال ریپل اقدام کنید؟ در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما درمیان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coinmarketcap
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا