بلاکچین

معرفی XRPL؛ بلاکچین غیرمتمرکز ریپل

اغلب افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند با ارز معروف ریپل یا همان XRP آشنایی دارند و اکوسیستم آن را نیز می‌شناسند. اما ما در این مقاله قصد نداریم در مورد این که ریپل چیست و چه کاربردهایی دارد حرف بزنیم، بلکه می‌خواهیم در مورد چیزی مهم‌تر یعنی بلاک چین غیر متمرکز ریپل به نام «لجر» صحبت کنیم. XRP Ledger که به اختصار به آن XRPL هم می‌گویند، یک بلاکچین لایه ۱ منبع باز، عمومی و غیرمتمرکز است که برای بیش از ۱۰ سال به‌عنوان بهترین گزینه برای تسویه و نقدینگی توکن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و با کارمزد بسیار پایینی که دارد، انتخاب همیشگی بسیاری از معامله‌گران برای انجام تراکنش‌ها بوده است.

خدماتی که بلاکچین لجر به کاربران خود ارائه می‌دهد به آنچه گفتیم محدود نمی‌شود و طیف آن بسیار گسترده است. از آنجا که آشنایی با این بلاکچین و خدمات آن می‌تواند کار شما در بازار ارزهای دیجیتال را بسیار ساده کند، در ادامه توضیح می‌دهیم که XRPL چیست و چه مزایا و خدماتی دارد؟

بلاکچین ریپل (XRPL) چیست؟

در ساده‌ترین پاسخی که می‌توانیم به این سوال بدهیم، باید بگوییم که بلاکچین ریپل یک شبکه غیرمتمرکز و عمومی است که توسط سه توسعه‌دهنده با هدف سرعت و کارآمدی بهتر ساخته شد. بلاکچین XRPL همراه با ارز دیجیتال این پلتفرم یعنی ریپل با نماد XRP در ژوئن ۲۰۱۲ فعالیت خود را آغاز کرد؛ یعنی درست همان سالی که شرکت فناوری مالی Ripple Labs (این شرکت در ابتدا NewCoin نامیده می‌شد، سپس نام خود را به OpenCoin و در نهایت با نام تجاری Ripple Labs تغییر داد) توسط کارآفرین کهنه‌کار سیلیکون ولی (Silicon Valley)، کریس لارسن (Chris Larsen) و سه توسعه‌دهنده دیگر تاسیس شد.

توسعه‌دهندگان بلاکچین ریپل شاید فکرش را هم نمی‌کردند که آنچه می‌سازند برای بیش از ۱۰ سال، یعنی درست از روز آغاز فعالیت، به‌عنوان بهترین گزینه برای تسویه و نقدیندگی دارایی‌های توکن شده به‌شمار رود. آمار نشان داده از آنجایی که XRPL کاربران خود را قادر می‌سازد تا بتوانند از طیف گسترده‌ای از خدمات مانند DeFi، توکن‌سازی، پرداخت‌های خرد و بسیاری دیگر از امکانات استفاده کنند، این شبکه انتخاب اول توسعه‌دهندگان و معامله‌گران ارزهای دیجیتال بوده است.

توسعه دهندگان بلاکچین ریپل

موفقیت این بلاکچین در سال‌های اخیر حتی بر قیمت ریپل نیز تاثیر مثبت داشته و باعث شده رشد خوبی را تجربه کند. هرچند که ارز دیجیتال این شبکه در چند مدت اخیر با مشکلاتی اساسی روبه‌رو شده بود و درگیر یک پرونده قضایی بود که البته در حال حاضر روند رسیدگی به آن به نفع XRP پیش می‌رود.

بلاکچین ریپل چطور کار می‌‌کند؟

شبکه XRPL برخلاف بیت کوین و اتریوم از یک مکانیسم اجماع فدرال منحصربه‌فرد برای اعتبارسنجی تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. در این شبکه، تراکنش‌ها از طریق یک پروتکل اجتماع تایید می‌شوند. درون این پروتکل، سرورهای مستقل و تعیین‌شده‌ای به نام اعتبارسنج حضور دارند که درباره ترتیب و نتایج هر تراکنش با یکدیگر به توافق می‌رسند و سپس نتیجه تراکنش را اعلام می‌کنند.

سرورهای شبکه تمامی تراکنش‌ها را به شکلی یکسان و مطابق قوانین پردازش می‌کنند و هر تراکنشی که از پروتکل پیروی کند، بلافاصله تأیید می‌شود. تمامی این تراکنش‌ها در شبکه ریپل به‌صورت عمومی و شفاف وجود دارند و هر فردی می‌تواند اعتبارسنجی آن‌ها را اجرا کند. لازم به ذکر است که در حال حاضر بیش از ۱۵۰ تاییدکننده در دفتر کل ریپل وجود دارد که توسط دانشگاه‌ها، صرافی‌ها، مشاغل و حتی افراد معمولی در سراسر جهان اداره می‌شوند.

این بلاکچین از طریق مکانیسم اجماع ویژه خود، می‌تواند بیش از ۱۵۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را با سرعت تایید ۳ تا ۵ ثانیه پردازش و پشتیبانی کند. کارمزدهای شبکه ریپل نیز معمولا بسیار پایین (کمتر از یک سنت) بوده و این عامل در شبکه بلاک چین یعنی هیچ شرکت‌کننده‌ای نمی‌تواند تصمیم بگیرد کدام تراکنش‌ها اولویت تایید دارند و همه از موقعیت یکسانی برخوردار خواهند بود.

علاوه بر این، باید اضافه کنیم که در این شبکه همه تراکنش‌های تایید شده، این قابلیت را دارند که بدون حتی یک نقطه شکست پردازش شوند؛ زیرا هیچ یک از شرکت‌کنندگان در تراکنش نمی‌توانند به‌طور مستقل تصمیمی بگیرند.

مزایای شبکه بلاکچین XRP لجر برای توسعه دهندگان

Ledger از آن دسته شبکه‌هایی است که ابزارهای قدرتمند و انعطاف‌پذیری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و فضایی را برای برنامه‌نویسان به‌وجود می‌آورد تا با زبان‌های پایتون، جاوا و جاوا اسکریپت کدنویسی کنند. بلاکچین ریپل در واقع برای هر توسعه‌دهنده یا شرکت مستقلی که می‌خواهد خدماتی را روی بستر بلاکچین توسعه دهد، بسیار مناسب است.

در وب‌سایت XRPL، توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان همچنین می‌توانند به آموزش‌های مختلفی دسترسی داشته باشند و از آن‌ها برای شروع به استفاده از زبان‌های مختلف کدنویسی، ساخت برنامه‌ها، مدیریت حساب‌ها و موارد دیگر کمک بگیرند. در صورتی که تمایل دارید از این آموزش‌ها استفاده کنید، به سایت اصلی ریپل مراجعه کنید.

مزایای بلاکچین xrp

از این مهم‌تر، ارز دیجیتال اصلی اکوسیستم لجر یعنی XRP این قابلیت را دارد تا توسعه‌دهندگان از آن برای حل برخی مشکلات، راه‌حل‌هایی مانند حواله و توکنیزه کردن دارایی‌ها ارائه دهند. بدین ترتیب، می‌توانیم بگوییم شبکه XRPL  در حال حاضر پنج کاربرد اصلی دارد که عبارتند از:

  • انجام تراکنش‌ها و پرداخت‌ها
  • توکن‌سازی
  • CBDC
  • DeFi
  • استیبل کوین

در ادامه به طور مجزا به بررسی هر یک از کاربردهای این شبکه می‌پردازیم.

انجام تراکنش ها و پرداخت ها

کاربران XRP Ledger می‌توانند با استفاده از این شبکه دارایی‌های خود را در سرتاسر جهان جابجا کنند و از امکاناتی مانند انتقال پول فوری برای به‌ جریان انداختن حواله‌ها، پرداخت‌های حجیم مانند پرداخت دستمزد و حقوق‌ها و هرگونه امکانات تراکنش دیگری بهره‌مند شوند. توجه داشته باشید که اکوسیتسم و بلاکچین ریپل برای انجام هر کاری نرم‌افزار و پروژه‌های جداگانه دارد که برای بهره‌مندی از آن باید برنامه‌ها را دانلود کنید.

برای مثال، برنامه‌ای مانند RippleNet که از زیرمجموعه‌های اکوسیستم ریپل است، پرداخت‌های بین‌مرزی را از طریق شبکه غیرمتمرکز بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت که از XRP Ledger استفاده می‌کنند، تامین می‌کند؛ یا کاربران این شبکه می‌توانند یک کیف پول XRP مانند Xumm برای انجام معاملات XRP، یک دارایی پل خنثی که برای پرداخت‌های جهانی با کارمزد کم بهینه شده را راه اندازی کنند و بدین ترتیب تراکنش‌های خود را پیش ببرند.

توکن سازی

ساده بگوییم، هر دارایی‌ای را می‌توانید در بلاکچین ریپل توکن کنید! فرقی نمی‌کند توکن شما از دسته‌ توکن‌های غیرقابل تعویض، استیبل کوین، NFT یا حتی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) باشد در این شبکه شما می‌توانید بدون هیچ محدودیتی از دارایی‌های خود توکن بسازید و از مزایای آن لذت ببرید. جالب است بدانید تا ماه می ۲۰۲۲، بیش از ۵۴۰۰ ارز در XRPL صادر و معامله شده است؛ بنابراین می‌توانید با اطمینان این شبکه را انتخاب کنید زیرا امتحان خود را بارها پس داده است.

DeFi

صرافی غیرمتمرکز یا DEX شبکه XRP Ledger، خدمات و سرویس‌های مالی بسیار جذابی را برای طرفداران امور مالی غیرمتمرکز فراهم می‌آورد. این DEX صرافی بومی پروتکل ریپل بوده و از یک مدل دفتر سفارش محدود مرکزی برای تجارت دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند. کاربران با استفاده از این صرافی همچنین می‌توانند از طریق انواع رابط‌های دفتر سفارش، مانند Sologenic به DEX دسترسی داشته باشند و مستقیماً در XRP Ledger معامله و ترید کنند.

CBDC

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، بلاکچین ریپل از توکنیزاسیون CBDCها نیز پشتیبانی می‌کند. این قابلیت در واقع می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در آینده شبکه داشته باشد و باعث شود بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ با این بلاکچین کار کنند؛ زیرا با این ویژگی، بانک‌های مرکزی نیز می‌توانند به طور پایدار و ایمن با سایر سیستم‌های پرداخت تعامل داشته باشند و به‌روز بمانند.

تراکنش‌ بین بانکی در XRPL

استیبل کوین ها

در نهایت، موسسات مالی و شرکت‌ها می‌توانند به کمک قابلیت توکن‌سازی که در شبکه بلاکچین  XRPL وجود دارد، استیبل کوین‌های اختصاصی خود را صادر و برای کارهای مالی و انتقال‌های خود از آن استفاده کنند.

 چه چیزی بلاکچین XRPL را خاص می‌کند؟

اگر تا به اینجای کار فکر می‌کنید که به‌طور کامل متوجه شده‌اید XRPL چیست، باید بگوییم که سخت در اشتباهید چون ما هنوز بخش زیادی از ویژگی‌های این بلاک چین را بازگو نکرده‌ایم. XRPL در واقع علاوه بر این که سریع، ارزان و قابل اعتماد است، یک ویژگی خاص یعنی کارآمدی در مصرف انرژی دارد که آن را از سایر بلاکچین‌های بزرگ متمایز می‌سازد.

XRPL اولین بلاکچین عمومی و بزرگ جهان بود که گواهی کربن خنثی (Carbon Neutral که به تولید صفر درصد کربن اشاره دارد) را دریافت کرد. همانطور که می‌دانید بیشتر بلاکچین‌ها برای پردازش تراکنش‌های خود به انرژی زیادی برای انجام محاسبات نیاز دارند، اما XRPL به نحوی طراحی شده تا کمترین میزان انرژی را مصرف کند.

در حقیقت شبکه ریپل از یک الگوریتم اجماع منحصر‌به‌فرد استفاده می‌کند که نیازی به استخراج ندارد. بدین ترتیب هر تراکنش در XRPL حدود ۱۰۰۰۰۰ برابر انرژی کمتری نسبت به بیت کوین مصرف خواهد کرد و حتی مقدار ناچیزی انرژی که نیاز دارد نیز از طریق اعتبارات کربن (Carbon Credit) جبران می‌شود. در مجموع هر تراکنش با کوین اصلی شبکه یعنی XRP، فقط ۰/۰۰۷۹ کیلووات ساعت انرژی نیاز دارد که این امر باعث شده تا XRPL به میزان قابل توجهی کارآمدتر از سایر شبکه‌ها باشد.

چطور از بلاکچین لجر استفاده کنیم؟

حال که به پایان مقاله رسیدیم و به‌طور مفصل در مورد بلاک چین ریپل خواندیم، وقت آن رسیده تا ببینم چطور از آن استفاده کنیم.

نحوه کار با بلاکچین لجر

کار با بلاکچین XRPL بسیار ساده است. اما قبل از این که بگوییم نحوه کار با XRPL چگونه است تا شما شروع به استفاده از شبکه کنید، باید موارد زیر را بدانید:

  • برای کار با شبکه ریپل نیاز است که نرم افزار XRP Ledger را دانلود و یک کیف پول ایجاد کنید.
  • با داشتن کیف پول شما می‌توانید تراکنش‌های مالی و ارسال و دریافت پول را انجام دهید.
  • تراکنش‌هایی که در کیف پول انجام می‌دهید برای اعمال تغییرات در دفتر کل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • برای اطلاعات بیشتر در مورد حساب‌های خود در Ledger XRP می‌توانید درخواست خود را به پشتیبانی این پلتفرم ارسال کنید.

برای این که بتوانید برنامه‌های خود را در این بلاکچین توسعه دهید مراحل زیر را  به‌دقت پیش ببرید:

  1. اولین قدم نصب نرم‌افزار XRP Ledger است. این نرم افزار رایگان و متن باز را می‌توانید از وب‌سایت XRP Ledger دانلود کنید.
  2. پس از نصب برنامه، باید یک حساب کاربری جدید در آن ایجاد کنید.
  3. اکنون باید یک کیف پول ریپل نیز ایجاد کنید تا توکن‌های XRP شما در آن ذخیره شوند.
  4. در آخرین مرحله شما نیاز به یک آدرس ریپل جدید دارید تا کاربران دیگر بتوانند برای شما پول یا ارز ارسال کنند.

پس از اتمام مراحل و زمانی که حساب خود را راه‌اندازی کردید، می‌توانید برنامه‌های بلاکچین را در XRP Ledger توسعه دهید.

XRPL، بلاکچین غیرمتمرکز منحصر به فرد

بلاکچین XRPL یا همان ریپل، به لطف پروتکل کم مصرف و محیط مناسبی که برای توسعه‌دهندگان پدید آورده است، از زمان آغاز تاکنون یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها پیش روی معامله‌گران بوده و هست. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند XRPL دروازه‌ای رو به آینده است که می‌تواند بسیاری از مشکلات مانند پرداخت‌های فرا مرزی را برای موسسات، بانک‌ها و شرکت‌ها حل کند. لجر در حقیقت یک فضای منحصربه‌فرد را برای اجرای معاملات فراهم آورده؛ عواملی مانند انجام ۱۵۰۰ تراکنش در ثانیه، امنیت و کارمزدی کمتر از یک سنت همه و همه باعث شده تا XRPL نه‌تنها یکی از سریع‌ترین بلکه جزو بهترین بلاکچین‌های حال حاضر باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
blockchain-council.org
بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا