اخبار ارزهای دیجیتال

مشارکت سرمایه‌گذاران خطرپذیر در دنیای کریپتو ۷۰ درصد کاهش یافته است

ماه ژوئن ۲۰۲۳، بازار کریپتو شاهد کمترین میزان جذب سرمایه‌ از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر بود.

به گزارش والکس، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط RootData، سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارت‌آپ‌های کریپتویی در ۳۶۵ روز گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. در ماه ژوئن ۲۰۲۲، بازار ارز دیجیتال ۱.۸۱ میلیارد دلار در ۱۴۹ دور سرمایه دریافت کرد؛ این درحالی است در سال جاری، تنها ۸۳ پروژه ۵۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب کردند که کمترین میزان در بین ماه‌های سال تا به امروز است.

آمار RootData یک روند نزولی واضح را برای VCهای علاقه‌مند به فضای ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد. به عنوان مثال، سپتامبر ۲۰۲۲ با میزان سرمایه‌ ۱.۸۵ میلیارد دلاری و ۱۳۸ دور، بالاترین رکورد سرمایه جذب شده بود و ژوئن سال گذشته با ۱۴۹ دور بیشترین دریافت‌کننده را داشت.

بر اساس اطلاعات این پلتفرم، پروژه‌هایی که بر روی زیرساخت بلاکچین کار می‌کنند با ۲۱۳ میلیون دلار بودجه در ماه گذشته برای ۲۶ پروژه پیشتاز هستند. این همچنان نشان‌دهنده کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی نسبت به ماه قبل است که در آن ۲۸ پروژه ۴۱۰ میلیون دلار دریافت کردند. شرکت Gensyn AI، یک استارت‌آپ مستقر در بریتانیا، با ۴۳ میلیون دلار در دور سری A به رهبری شرکت a16z، بیشترین میزان جذب سرمایه در این دسته‌بندی را داشته است.

پروژه‌های حوزه CeFi که شامل شرکت‌هایی مانند OPNX و Chiliz می‌شود، با دریافت ۱۰۱ میلیون دلار، که تقریباً ۲۰ درصد از کل تأمین مالی را تشکیل می‌دهد، دومین دسته از نظر تأمین مالی است. پروژه‌های گیمینگ با ۶۲ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند که بیش از نیمی از آن به پروژه Mythical Games تعلق دارد که ۳۷ میلیون دلار در سری C سرمایه جذب کرده است. استارت‌آپ‌های DeFi و NFT نیز در ادامه این لیست قرار دارند.

در طول سال گذشته، اتریوم شاهد اضافه شدن ۱۸۲۶ پروژه جدید بوده است که جذب سرمایه داشته‌اند و پس از آن پالیگان، با ۱۰۷۶ دور تامین مالی قرار گرفته است. از نظر مکانی، ایالات متحده ۳۴ درصد از بودجه را دریافت کرده است.

این پلتفرم از Coinbase Ventures به عنوان فعال‌ترین VC نام می‌برد که در سال گذشته در ۷۱ دور شرکت کرده است و پس از آن Hashkey Capital و Shima Capital به ترتیب ۵۴ و ۴۹ پروژه را تامین مالی کرده‌اند.

اما به نظر می‌رسد پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در حال پشت سر گذاشتن پروژه‌های دیگر هستند.

ایوان چنگ (Evan Cheng) بنیانگذار و مدیر عامل Mysten Labs، می‌گوید این تغییر به دلیل توانایی محصولات و برنامه‌های هوش مصنوعی برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان است. چنگ هوش مصنوعی را مکمل وب ۳ می‌داند. صندوق توسعه هوش مصنوعی ۱۰۰ میلیون دلاری جدید جاستین سان یکی از این نمونه‌ها است.

کاهش علاقه سرمایه‌گذاران خطرپذیر به فضای دارایی‌های کریپتویی، می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. ممکن است فروپاشی شرکت‌هایی مانند FTX و Terra، همراه با آشفتگی بانکی که هر چهار بانک دوست‌دار کریپتو را از بین برد، نیز دخیل باشند. به علاوه در چند ماه اخیر، فشارهای نظارتی در ایالات متحده افزایش یافته است؛ کشوری که بیشترین جذب سرمایه را داشته است.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا